eitaa logo
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
10هزار دنبال‌کننده
494 عکس
481 ویدیو
18 فایل
در این کانال می خوام بهتون کمک کنم با رسانه، سینما و فضای مجازی آشنا بشید. ✅کنشگر فضای مجازی ✅دکتری فرهنگ و ارتباطات ✅ رئیس موسسه شناخت ✅ هیات علمی دانشگاه راه ارتباطی ما و شما: @R_o_esmaeili
مشاهده در ایتا
دانلود
◼️نگاه انتقادی در شناخت جامعه 🔘 اندیشوران انتقادی، هیچ‌گاه برای قطعه قطعه شدن علوم، خصوصاً قطعه قطعه شدن معرفت در ساحت علمی که ادعای شناخت جوامع مختلف و در نهایت جامعه بشری را دارد، اصالتی قائل نبوده و آن را انحرافی اساسی از مقوله‌ی شناخت واقعیت اجتماعی به حساب می‌آورند. 🔘 به بیانی مشخص‌تر، تفکر انتقادی نمی‌تواند با ریز شدن تخصصی و نگاه جزئی‌نگر در مسائل اجتماعی، حتی اگر با روش‌های کیفی معتبری همچون مصاحبه عمیق یا درون نگری همدلانه همراه باشد، موافقتی داشته باشد. 🔘 بنابراین، برای استفاده از این روش لزوماً باید سیاست، اقتصاد، کنشگران انسانی، ایدئولوژی، اخلاق و هنر را در نهایت امری در هم تنیده و واحد، با نام جامعه به حساب آورد. 🔘 این موضوع اگر چه روند شناخت را سخت‌تر کرد و دستیابی به حقیقت را با مشکلاتی مواجه می‌کند، در هر صورت شناخت را از اصالت منطقی و نظریه بیشتری برخوردار خواهد کرد؛ چراکه شناخت را مقوله بندی شده و فرو کاهش پدیده ها به دسته ها و طبقات مشخص هر چند برای ذهن محدود آدمی مطبوع‌تر است، هیچ‌گاه مُعَرِّف تمام حقیقت نخواهد بود. 📓سینما، دین و سیاست، صفحه 178 🔗 @r_esmaeili
‌‌ آزادی در نفی همه‌ی تعلقات است جز تعلق به حقیقت؛ که عین ذات انسان است. وجود انسان در این تعلق است که معنا می‌گیرد و بنابراین، آزادی و اختیارِ انسان، تکلیف اوست در قبال حقیقت، نه حق او برای ولنگاری و رهایی از همه‌ی تعهـدات! «شهید سید مرتضی آوینی» 🔗 @r_esmaeili
📌معیارهای طبقه‌بندی کارکردی فیلم‌ها - بخش اول 🔻گریزخواهی 📍فیلم‌های گریزخواه چه کمدی باشند و چه ملودرام در یک نکته مشترک‌اند و آن تخلیه‌ی غیرواقعی هیجان مخاطب است. این تخلیه را می‌توان در سکانس‌های اَکشن، ترسناک، قهرمان‌بازی‌های محیرالعقول، اتفاقات ماورایی، از هیچ به همه چیز رسدن و «قِس علی هذا» مشاهده کرد. 📕سینما، دین و سیاست، صفحه 189 🔗 @r_esmaeili
الگوهای یادگیری - بخش اول.mp3
2.5M
🎙 | الگوهای یادگیری - بخش اول 🖇کلاس تکنیک‌ها و نظریه‌های اقناع 🔗 @r_esmaeili
📌معیارهای طبقه‌بندی کارکردی فیلم‌ها - بخش دوم 🔻اقناع و تبلیغ 📍برای تشخیص فیلم‌هایی که کارکردشان «اقناع و تبلیغ» است نیز نشانه‌هایی روشن در فیلم‌های دینی وجود دارد که معیار تشخیص ما خواهند بود: 👈تبلیغ ایدئولوژیِ مذهبی - سیاسی مسلط 👈تبیین و توضیح مسائل مختلف اجتماعی با مفاهیم دینی 👈انتقاد از بی‌معناییِ زندگی عرفی 👈تبلیغ ایده و خدماتِ اشخاص، گروه‌ها و نهادهای منتسب به دین 📕سینما، دین و سیاست، صفحه 189 🔗 @r_esmaeili
💢تاکتیک ها و تکنیک‌های اقناع مخاطب 🔻هدف اغلب پیام های رسانه ای این است که مخاطب خود را قانع کنند که به چیزی اعتقاد پیدا کنند و یا کاری را انجام دهند. 🔺 بنابراین متقاعدسازی در ذات رسانه نهفته است و اگر در رسیدن به این هدف موفق نشود، عملا در انجام وظیفه ذاتی خود شکست خورده است. ♦️مجموع این قانع کنندگان از تکنیک ها و روش های گوناگونی برای : 1. جلب توجه و نظر ما 2. پدید آوردن اعتبار و اعتماد برای خودشان 3. شبیه سازی آمال و آرزوهای خودشان در وجود ما 4. تحریک ما برای انجام یک عمل (خرید، رای دادن، سرمایه گذاری و...) استفاده می کنند. ✅این روش ها و تکنیک ها زبان اقناع نامیده می شود. @r_esmaeili
الگوهای یادگیری - بخش دوم.mp3
3.41M
🎙 | الگوهای یادگیری - بخش دوم 🖇کلاس تکنیک‌ها و نظریه‌های اقناع 🔗 @r_esmaeili
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻حقیقت اقتصاد اسلامی چیست؟ 🔸دکتر مسعود درخشان (اقتصاددان): 🔹اگر فرمایشات امام خمینی(ره) را دنبال کنیم، به اقتصاد اسلامی می‌رسیم ولی لیبرال‌ها اجازه ندادند. ⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢ 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh
📌معیارهای طبقه‌بندی کارکردی فیلم‌ها - بخش سوم 🔻ایجاد نگرش‌های جدید 📍فیلم‌هایی با کارکرد «ایجاد نگرش‌های جدید» مشابهت‌های نظری و عملی با کارکرد اقناع و تبلیغ دارد. 🔖از منظر این پژوهش، فیلمی کارکردِ «ایجاد نگرش‌های جدید» را خواهد داشت که به واسطه مفاهیم مذهبی سعی در ایجاد ذهنیتی بدیع و متفاوت در مورد مسائلی که سابقاً با نگاه غیردینی، یا نگاهِ دینیِ سنّتی به آن‌ها نگریسته می‌شد، در مخاطب داشته باشد. 📕سینما، دین و سیاست، صفحه 189 🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 یک سال از عروج این مرد می‌گذرد، مردی که نیازهای روز انقلاب را شناخت و به‌خوبی در مسیر رفع این نیازها قدم نهاد و دست آخر جانش را نیز در این راه نثار کرد... ▪️ اولین سالگرد مرد هنر و رسانه جبهه‌ انقلاب اسلامی، یار دیرین شهید سیدمرتضی آوینی را گرامی می‌داریم. 🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اهالی هنر و رسانه چقدر به مطابقت آثارشان با فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه توجه دارند؟ 🔗 @r_esmaeili
📌معیارهای طبقه‌بندی کارکردی فیلم‌ها - بخش چهارم 🔻جامعه پذیری 📍فیلم‌هایی که کارکرد «جامعه پذیری» دارند نیز همان‌هایی هستد که بر ارزش‌ها، هنجارها و سنت‌های دینی جامعه تأکید و انتقال سینه‌به‌سینه‌شان را تأیید می‌کنند. 🔖ارزش‌هایی همچون برپاداشتن مناسک دینی، احترام به هنجارها و مفاهیم اخلاقیِ منبعث از دین، توجه‌دادنِ مخاطب به اخلاقیات. 📕سینما، دین و سیاست، صفحه 189 و 190 🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عصر فعلی، عصر بیداری است. 🔰 پیشنهاد می‌کنیم حتما ویژه برنامه یادبود اولین سالگرد استاد نادر طالب‌زاده که از امشب به ‌مدت سه‌شب از ساعت ۲۱ در شبک افق سیما پخش خواهد شد را تماشا کنید. 🔗 @r_esmaeili
📌معیارهای طبقه‌بندی کارکردی فیلم‌ها - بخش پنجم 🔻نشان دادن واقعیت 📍برای تشخیص فیلم‌هایی با کارکرد «نشان دادن واقعیت» نیز معیارمان انطباق فیلم‌ها با شرایط حاکم بر جامعه در هر دوره است. 🔖فیلم‌هایی که افزون بر رسالت دینی خاصی که برای خود متصور هستند، سعی دارند واقعیت‌های اجتماعی را نیز - همان‌گونه که هستند - در معرض دید مخاطب قرار داده و از مکانیسم‌های مختلف سینمای عامه‌پسند برای اغراق یا بی‌توجهی به ابعاد مختلف زندگی روزمره‌ی افراد در جامعه بهره نمی‌برند، فیلم‌هایی خواهد بود که ذیل این کارکرد دسته‌بندی خواهند شد. 📕سینما، دین و سیاست، صفحه 190 🔗 @r_esmaeili
💠 درباره عفاف و حیا کتاب‌ها و مقالاتی نگارش شده است که یکی از بهترین کتاب‌ها، کتاب «پژوهشی در فرهنگ حیا»، نوشته عباس پسندیده است که به واکاوی مفهوم حیا و بیان مؤلفه‌های آن پرداخته است. 🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اگر دوربین‌ مداربسته صحنه قتل شهید الداغی را ضبط نکرده‌ بود، امروز باید نظاره‌گر روایت‌سازی دروغین رسانه‌های بیگانه از این اتفاق بودیم؛ ▫️ احتمالا اینگونه روایت می‌کردند که یک بسیجی مزاحم دو دختر جوان شده‌ و دو جوانمرد در دفاع از این دختران مظلوم به گفت‌وگو با او پرداخته و در نهایت مرد بسیجی دچار عارضه مرگ شده است. 🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 محمدحسین! تو معلم عاشقی بودی که کسی را رها نمی‌کرد. کافی بود در کسی انگیزه و علاقه را پیدا کنی، آن‌گاه بدون هیچ چشم‌داشتی برایش استادی می‌کردی تا او به رشد برسد... پ.ن: سال‌روز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز گرامیداشت مقام معلم را به همه معلمان عزیز و شاگردان محترمشان تبریک عرض می‌کنیم. 🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب امروز در جمع معلمان کشور: "احساس هویت ایرانی و اسلامی را باید در کودکان زنده کنیم." 🔗 @r_esmaeili
🔰 انیمیشن‌های ایرانی می‌توانند نقش مؤثری در احیای احساس هویت ایرانی اسلامی ایفا کنند 🔹 نهاد آموزش و معلمان در احیاء حساس 'هویت_ایرانی_اسلامی قرار دارند و تمام بخش‌های دیگر جامعه نظیر صنعت سینما و انیمیشن نیز باید راستای تکمیل و تأمین این مطالبه مهم رهبری قدم بردارند. 🔸 اما متأسفانه امروز هویت ایرانی اسلامی در میان آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی در مهجوریت به‌سر می‌برند. با این وجود صنعت مسیری در خلاف جهت سینما و شبکه نمایش خانگی طی می‌کند. 🔹 بررسی موردی آثار انیمیشنی چند سال اخیر ایران نشان می‌دهد که این صنعت نه‌تنها در بُعد فرمی، رشد چشمگیری داشته و در برخی مواقع تنه‌به‌تنه می‌زده، بلکه در بُعد محتوا نیز خوب درخشیده است. 🔗 @r_esmaeili
💠 با طعم هویت ایرانی اسلامی ▫️ بچه زرنگ به‌خوبی توانسته هویت ایرانی را در کنار باورهای اسلامی فرهنگ کشورمان جمع کند. تیم کارگردانی برای فریم به فریم این اثر فکر کرده و برنامه داشته‌ و نتیجه این تلاش‌ها چفت‌وبست درست فرم و محتوای اثر شده است. 🔗 @r_esmaeili
📌 و معلمانی که نسل جدید را به‌اسارت گرفته و مصرّانه مشغول به تربیت این نسل هستند... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🔗 @r_esmaeili
🔍 شرایط دین اسلام برای حضور زن در جامعه 🔘 اگرچه زن و مرد در جوهر و ماهیت انسانیت یکسانند و تمایزی در حقیقت آنها نیست، ولی تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که به ویژگی‌های جسمانی و روانی آنها باز می‌گردد؛ به‌گونه‌ای که تفاوت طبیعی و تکوینی میان زن و مرد، مطلبی غیرقابل انکار است. 🔘 دین اسلام با حضور زن در جامعه مخالف نمی‌باشد، اما برای حضور زن در جامعه شرایطی براساس ویژگی‌های طبیعی زنان(جسمی، روحی و...) و نوع کشش و ارتباطی که میان مرد و زن وجود دارد معین کرده است. 🔖 ویژگی‌ها و معیارهای عفاف و حیای شخصیت زن در جامعه اسلامی 🔗 @r_esmaeili
💬 یکی از تکنیک‌های پروپاگاندا است. در «عنوان سازی»، رسانه کلماتی با «مفاهیم نزدیک به هم» اما متفاوت در معنا را به کار می‌برد و مخاطب بدون در نظر گرفتن بار معنایی واژه‌ها تحت تأثیر آنها قرار می‌گیرد.با همین روش واژه به جای واژه استفاده می‌شود. 🔗 @r_esmaeili
📌 | فیلم بدون تماشاگر؛ یعنی‌ هیچ! ♦️ اگر فیلم جاذبه نداشته باشد، تماشاگری پیدا نمی‌کند و فیلم بدون تماشاگر، یعنی هیچ. پولی که برای بلیط پرداخت می‌شود نیز تأییدی است بر همین توقع... و اصلاً شک کردن در این امر، شک کردن در مشهورات و مقبولات عام است. طبیعت زندگی بشر نیز با این اقتضا همراه است که مردم از آنان که در مشهورات شک می‌کنند، خوششان نیاید. 📖 آیینه جادو، جلد اول صفحه١١ 🔗 @r_esmaeili
🔰 تقسیم نقش‌های اجتماعی میان زن و مرد 🔸 نقش‌های اجتماعی بر حسب نوع تقسیم کار اجتماعی و به‌تناسب عوامل و متغیرهای خاص انجام می‌گیرد. از جمله این متغیرها که تأثیر بنیادی در تعیین جنسیت اجتماعی یا هویت جنسی زن و مرد دارد می‌توان به هویت انسانی از یک سو، و جنسیت طبیعی از سوی دیگر، اشاره کرد. 🔸 در نگرش اسلام نقش حقوق اجتماعی زنان در چارچوب هویت انسانی و با توجه به جنسیت طبیعی معنا می‌یابد. از این‌رو، با هر رویکردی که بین زن و مرد تساوی کامل یا روابط رقابت‌آمیز و ستیزه‌جویانه برقرار سازد مخالف است. 🔖 ویژگی‌ها و معیارهای عفاف و حیای شخصیت زن در جامعه اسلامی 🔗 @r_esmaeili