eitaa logo
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
10.3هزار دنبال‌کننده
411 عکس
347 ویدیو
18 فایل
در این کانال می خوام بهتون کمک کنم با رسانه، سینما و فضای مجازی آشنا بشید. ✅کنشگر فضای مجازی ✅دکتری فرهنگ و ارتباطات ✅ رئیس موسسه شناخت ✅ هیات علمی دانشگاه راه ارتباطی ما و شما: @R_o_esmaeili
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 تحجر؛ موج پنجم تغییرات! 🔻 در فیلم «واکنش پنجم» به نویسندگی و کارگردانی «تهمینه میلانی»، توهین شوهر به همسر کاملا فاحش است. شخصیت مرد، با اینکه فردی شیک‌پوش و کراوات‌زده است؛ اما افکاری همچون افکار حاج صفدر دارد. 🔸 اگر به دیالوگ‌ها دقت کنیم، متوجه می‌شویم که فیلم چگونه مردان را بی‌عاطفه نشان می‌دهد که حتی مادر بودن یک زن را نمی‎تواند درک کند. 🔸 در پایان فیلم می‌بینیم حاج صفدر که نوه‌های خود را جگرگوشه‌های خود می‌خواند همچنان بی‌رحم و خودخواه است و بی‌توجه به گریه‌های نوه‌های خود، فرشته را روانه زندان کرده است. 🔺 فیلم هیچ مرد خوبی را در خود راه نداده است؛ مگر یک مردی که شوهر دوست زنان در مزرعه پرورش اسب است که البته در فرنگ تربیت شده؛ وگرنه فرهنگ کور و متعصب ایران، او را نیز همچون دیگر مردان، ظالم و خشن بار می‌آورد. 🔖 تحلیل فیلم سینمایی واکنش پنجم 🔗 @r_esmaeili
🔰 سینما در اولین دوره بعد از انقلاب ▪️ با وقوع انقلاب اسلامی به‌تدریج شرایط به‌نفع سینمای هنر در مقابل سینمای تجاری تغییر کرد و روند فروپاشی «» که همانند گیاهی هرزه در پهنه فرهنگ معاصر ما روییده بود و مانع رشد طبیعی جوانه‌های اندیشه می‌شد، تسریع کرد، ولی از همان آغاز به سینما راه نیافت! ▫️ چرا که به جز اندک فیلم‌سازان که در تاریخ سینمای ایران به معروف‌اند و از اواخر سال‌های 1340 باعث دگرگونی‌ در ساختار و محتوای شده بودند، تنه اصلی سینما در اختیار بی‌هنران و چهره‌های غیرفرهنگی بود که ماهیتا تفاوتی با اسلاف خود نداشتند. ▪️ از این رو باید سینمای دهه اول را به دو دوره تقسیم کرد: دوره بلاتکلیفی و دوره سینمای دولتی. سال‌های 1357 تا 1362 دوره‌ای پرتنش در تاریخ سینمای ایران به شمار می‌آید که سطح تولیدی و کیفیت آثار آن تفاوت چندانی با دوران نداشت. ▫️ از سال 1362 به بعد با تشکیل نهادها و بنیادها و همچنین تصدی‌گری دولت در امر سینما این روند به طرزی معجزه‌وار دچار جهشی کمی و از آن مهمتر کیفی شد. 🔖 کتاب سینما، دین و سیاست 🔗 @r_esmaeili
💢 ویروس ناامیدسازی! 🔺 موج جدیدی از عملیات روانی در دروان کرونا علیه ایران آغاز شد و رسانه‌های معاند با تمرکز بر کلیدواژه «ناکارآمدی نظام در مدیریت بحران» در تلاش برای رسیدن به اهدافشان بودند. 🔖 شیوه‌های عملیات روانی علیه ایران در مواجهه با کرونا 🔗 @r_esmaeili
🔺️ممنوعیت استفاده از تیک تاک در گوشی‌ها و دستگاه‌های کارمندان فدرال آمریکا توسط سنا تصویب شد. فکر کنید در ایران این اتفاق می افتاد چه واکنشی داشتیم؟ 🔗 @r_esmaeili
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ در خلوت بشنوید لحظاتی از طنین ملکوتی حرف‌های دلی سیدالشهدای اهل قلم این روزها بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند توجه به حق و التجاء به خالق بی همتاییم. دلنشین و امید بخش برای سالکان طریق بندگی که با عقل معاد به جنگ عقل معاش رفته اند و .... اتفاقات این روزها همچون کف روی آب است و به اندازه همان کف، حیات خواهد داشت و تمام خواهد شد، اما کارنامه هر یک از ما در دفاع از انقلاب اسلامی باقی خواهد ماند و روزی آن را ورق خواهند زد. @r_esmaeili
وقار در سایه متانت رفتار زبان بدن، فرایند ارتباطات از طریق جنبش و حرکت اعضای بدن است. ما از طریق ژستی که می‌گیریم، طرز راه رفتن و... همچنین چگونگی ترکیب این متغیرها برای باز کردن یا بستن کانال‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. بنابراین زبان بدن و پیام‌هایی که از طریق آن به مخاطب منتقل می‌شود، بسیار گسترده و عمیق است. چه‌بسا بانویی دارای حجاب کامل و یا حتی حجاب برتر باشد، اما رفتاری غیرعفیفانه و بدون متانت داشته باشد. قرآن کریم برای توصیف رفتار عفیفانه از شیوه راه رفتن دختر حضرت شعیب و نوع سخن گفتنش مثال می‌زند. بنابر آیه، دختر حضرت شعیب همان‌گونه که در انتخاب کلام خود با حضرت موسی، که مردی نامحرم بود، به‌اختصار اکتفا کرد، در منش و نوع راه رفتن خود نیز جوانب حیا را رعایت نموده است. رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬سواد رسانه ای و راهکارهای مقابله با نفوذ فرهنگی غرب 🔗 @r_esmaeili
♨️ خندیدن در آرگو ممنوع! ✍🏻 رفیع‌الدین اسماعیلی 🔻 در تحلیل بازیگران فیلم آرگو، چهره‌ای که از ایرانیان در فیلم نشان می‌دهند، چهره‌ای عبوس و خشمگین است. مردمانی که ریش‌های بلند دارند و گویا لبخند بلد نیستند! 🔘 متاسفانه این چهره‌پردازی‌های دروغین به‌خوبی مشخص می‌کند که کارگردان تمامی تلاش خود را به‌خرج داده است تا به هرچیز غیرواقعی برای منفی نشان دادن ایرانیان متوسل شود. 🔘 در این فیلم، چهره و گریم‌های عجیب و فوق‌العاده مهیبی از ایرانیان و سپاهیان نمایش می‌دهند که شاید هر بیننده ایرانی نیز از این چهره‌ها بترسد. 🔺 درحالی که تاریخ به‌صراحت نشان می‌دهد که ایرانیان افرادی خنده‌رو و شاد بوده‌اند؛ چیزی که بسیاری از تاریخ‌نویسان و جهان‌گردان به آن اعتراف کرده‌اند. 🔖 تحلیل فیلم سینمایی 🔗 @r_esmaeili
♦️ میانبُر بین نظریه و عمل 🔷 در پارادایم ژورنالیسم اندیشه سایبری، تئوری‌ها و راهبردها نه در لابلای کاغذ کتاب‌ها و مقالات بلکه در متن یادداشت‌ها و کپشن‌های مجازی تولید‌ شده و به مرحله عملیاتی می‌رسند. یکی از فرق‌های عمده این دو روش در سرعت رسیدن نظریات به ساحت فعل کنش‌گران است؛ به بیان دیگر اندیشه‌ها در فضای مجازی بخاطر آنکه محفوف به چاشنی احساسات و جدلیات بوده و با قوه خیال مخاطب درگیر می‌شوند، راحت‌تر و زودتر به مرحله اجرا و اقدام می‌رسند. 🔶 اگر بخواهیم یه مثال راحت و ملموس در این‌باره بزنیم، باید به وقایع دو روز قبل اشاره کنیم. اهل علم به خوبی می‌دانند که مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، قسمت اعظمی از عمر خود را صرف ایده اسلامی‌سازی علوم انسانی کرده و در این راه آثار زیادی را به مرحله تولید رسانده است. با پخش خبر نامگذاری سالروز ارتحال این فیلسوف برجسته به روز «علوم انسانی اسلامی»، از دو روز قبل عده‌ای از اساتید دانشگاه و نویسندگان فضای مجازی همچون آقایان زیدآبادی و مصلح، به اعتراض علیه این اقدام پرداختند. 🔷 آنها با نگارش یادداشت‌های تند و مُغرضانه، هم تسلط آقای مصباح بر علوم انسانی معاصر را زیر سوال بردند، هم پروژه اسلامی‌سازی علوم انسانی را عقیم و بی‌فایده خواندند و هم مراکزی همچون موسسه امام خمینی(ره) را به اتلاف سرمایه‌های هنگفت بیت‌المال علیرغم عدم بازدهی کافی متهم ساختند. اگرچه که اساتید مختلفی در مقام دفاع از شخصیت علمی استاد خود و فعالیت موسسه مذکور برآمدند، اما ماجرا در سطح گفتمانی و نظری باقی نماند. 🔶 دو روز بعد از نگارش یاددا‌شت‌های اعتراضی علیه آیت‌الله مصباح و موسسه امام خمینی(ره) دیشب چند تن از اساتید همین موسسه مورد تعرض وحشیانه عده‌ای جوان قرار گرفتند. این اتفاق افتاد تا به همگان اثبات شود که فاصله نظریه تا عمل در فضای حکمرانی فضای مجازی بر عقول عامه مردم بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنیم. 🙏 فقط یادمان نرود که به قول شهید همت، دشمن هرجایی رو که میزنه، همونجا نقطه قوت ماست. ✅ پیشاپیش سالروز ارتحال علامه مصباح یزدی و روز علوم انسانی اسلامی رو پاس می‌داریم. 🖋 سید محمدمهدی شرف الدین 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net @r_esmaeili
📜 تاریخچه جنگ رسانه‌ای ◾️ در اواسط قرن بیستم، زمانی که سینما جدی‌تر شد، مفهومی به نام جنگ رسانه‌ای مطرح می‌شود. جنگ رسانه‌ای در اوایل ظهور خود، بیشتر دعوایی بین شبکه‌های خبری تلویزیون و یا مفاهیمی که برای مقابله با فرهنگ موجود در سینما به نمایش می‌گذاشت، اجرایی شده بود. ◽️ در همین زمان بود که دعوای فرهنگی در غرب رخ داد و مدرنیسم به پست‌مدرنیسم تبدیل شد. همچنین جنگ فرهنگی هم بُروز یافته و مؤثرتر و پرکاربردتر، مورد استفاده قرار گرفت. 📎 دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی، رسانه و جنگ شناختی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
📌 تاریخچه جنگ ادراکی ◾️ در اواخر قرن بیستم تحولاتی همچون پیدایش امکانات برای شناخت انسان به خصوص مطالعه درباره مغز انسان و عملکردهای آن، مطرح شدن نظریات جدیدی در حوزه محاسبات، گسترش ارتباطات دیجیتال و فناوری‌های آن رخ داد. ◽️ از دیگر تحولات این قرن ساخت اولین رایانه جهان بود. در اثر پیدایش این تحولات و ارتباط آن‌ها با یکدیگر، جنگ ادراکی شکل می‌گیرد؛ که جنگ ادراکی آخرین جنگ پیش از جنگ شناختی است. 🔗 @r_esmaeili
📜 تاریخچه عملیات روانی ◾️ در اواخر قرن نوزدهم، مفهوم عملیات روانی مطرح می‌شود. تقریباً از ابتدای جنگ جهانی اول، عملیات روانی جدی می‌شود و با ایجاد رسانه‌هایی مانند رادیوتلویزیون که اوایل قرن بیستم ایجاد شد، این مفهوم کاربرد بسیار بیشتری پیدا کرد. ◽️ توجه کنید برخلاف تصور غالب، عملیات روانی از ابتدا در قالب رسانه نبود. برای مثال؛ در میادین جنگ، برای عملیات روانی و فریب دشمن نقشه‌کشی می‌شد. حتی در صدر اسلام هم مصداق‌هایی برای عملیات روانی وجود دارد و هنوز هم در جنگ‌ها از عملیات روانی استفاده می‌شود، اما عملیات روانی با ورود به قالب رسانه قدرت بسیار بیشتری پیدا کرد. 🔗 @r_esmaeili
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | ارتباط وقایع اجتماعی با مبانی ایدئولوژیک ◾️دوره رسانه و جنگ نرم، انجمن سواد رسانه طلاب 🔗 @r_esmaeili
💠 دین و تلویزیون 🔻 بسیاری بر این عقیده‌اند که رسانه‌ای کردن معانی دینی و استفاده از رسانه‌ها در طرح و اشاعه مفاهیم دینی منجر می‌شود که خود از موضوعات بحث‌انگیز در حوزه دین و رسانه است. 🔸 با تسامح می‌توان گفت که رسانه تلویزیون با تاثیرگذاری زیاد، همه امور انسانی چه در حوزه فردی و اجتماعی و اخلاقی را تحت تاثیر قرار داده است. 🔺 زیرا به تعبیر گیدنز اگر روندهای جاری در تماشای تلویزیون ادامه یابد، به‌طور متوسط کودکی که امروز متولد می‌شود، تا هجده سالگی وقت خود را بیش از هر فعالیت دیگری غیر از خوابیدن، صرف تماشای تلویزیون خواهد کرد. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
🔰 تفکیک سه عملیات در سه حوزه قلمرو، هدف و زمانمندی 🔸 قلمرو عملیات اقناعی، عقاید، ارزش‌ها و احساسات است و هدف از آن، اینکه با تغییر در یکی از دوگانۀ شناخت-عاطفه، تحلیل مخاطب عوض شود؛ زیرا وقتی یکی از پایه‌های نگرشی فرد به موضوعی تغییر کند، برای تغییر نگرش متقاعد می‌شود. 🔘 از طرفی مهم‌ترین قلمرو در عملیات شناختی، جهان‌بینی‌ها و باورهای عمیق فرد است که مبنای منطق تحلیل فرد به‌شمار می‌رود و هدف از آن، اینکه با نفوذ به حوزۀ باورهای عمیق فرد، منطق تحلیل او تحول یابد. 🔸 در عملیات روانی سعی می‌شود با تحریک هیجانات، نتیجه‌ای آنی متناسب با موقعیت خاص کسب کند. هرچند عملیات روانی می‌تواند با تکرار تزریق احساسات و هیجانات به‌طور غیرمستقیم و در بلند مدت، لایه‌های باور و ارزش مخاطب را متاثر کند. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| مادر رزمندگان ◽️هر وقت در سختی‌های جنگ فشارها بر ما حادث می‌شد و هیچ کاری ازمان بر نمی‌آمد، پناهگاهی جز حضرت زهرا(س) نداشتیم. | شهید سلیمانی 🔗 @r_esmaeili
دلخـوشی ها همه دلتنـگِ تـوأند ، بـرگرد ... 🔗 @r_esmaeili
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬تاریخ نفوذ فرهنگی غرب و شیوه های آن 🔗 @r_esmaeili
💢 چالش مفاهیم دینی در رسانه ▪️ یکی از چالش‌های مهم در حوزه دین و رسانه که مطرح می‌باشد بحث به تصویر در آوردن همین مفاهیم ماورایی، مثل بهشت و جهنم و یا ایمان یک شخص و...، می‌باشد. 🔹 آیا مفاهیم ذهنی می‌تواند در تلویزیون تجلی پیدا کند؟ از آن‌رو که دین بیشتر از سنخ گفتار و بیان است تا تصویر، اسلام با رسانه‌های سنتی مانند منبر، بازار، مسجد و حتی کتابت تعاملی بهتر دارد. ▪️ همواره از این رسانه استفاده می‌شده است و می‌شود. در هر صورت، برای ایجاد یک رسانه اسلامی ما باید نسبت اسلام را با مسئله تصویر روشن کنیم. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
صورت بندی مفهومی آرایش رسانه ای در فضای مجازی.pdf
864.9K
📋 | صورت‌بندی مفهومی آرایش رسانه‌ای در فضای مجازی 🔦جنگ رسانه‌ای از مهم‌ترین محورهای جنگ هیبریدی است که در عصر اطلاعات با آن مواجهیم. عملکرد در این جنگ، نیاز به آرایش خود دارد. آرایش رسانه‌ای، مفهوم پیچیده‌ای در جنگ رسانه‌ای است که منابع قدرت را برای تحمیل اراده بر جامعه‌ی هدف، توانمند می‌کند و دربردارنده‌ی مفاهیم عملیات شناختی، عملیات اقناعی و عملیات روانی است. 🔦این مقاله با استفاده از روش تحلیلی - توصیفی، سعی دارد با مشخص کردن جایگاه جنگ رسانه‌ای در شبکه‌ی جنگ‌های هیبریدی، مفهوم آرایش رسانه‌ای را صورت‌بندی کرده و درنهایت، الگوی آرایش رسانه‌ای در جنگ رسانه‌ای را ارائه کند. 🔗 @r_esmaeili
🖇بازیگران جریان‌ساز در فضای مجازی کیستند؟ ◽️در عصر اطلاعات که مرجع فرهنگ، خودِ فرهنگ است (کاستلز، 1380: 552)، فضای مجازی با اطلاعات گوناگون و گسترده‌اش، تبدیل به بخشی از واقعیت اجتماعی عصر جدید شده و سپهر اصلی تعامل‌های معرفتی را تحت کنترل گرفته است (همان: 16). ◽️مسأله‌ی اساسی این است که این کنترل، خودبه‌خود در فضای مجازی جریان می‌یابد؟ و یا در این فضا نیز همچون فضای واقع، تصمیم‌گیرندگانی واقعی وجود دارند؟ برخی معتقدند در فضای مجازی، فرد یا نهاد مشخصی که با برنامه‌ریزی جریان‌سازی کند وجود ندارد، در مقابل برخی دیگر معتقدند بازیگران جریان‌ساز در فضای مجازی، همان بازیگرانی‌اند که در دنیای واقعی، جریان‌سازی و تحمیل اراده می‌کرده‌اند. 🔗 @r_esmaeili