#اخبار_تمدنی
✳️رونمایی از «همایش بینالمللی امتِ تمدن در قرآن»
به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با مشارکت دانشگاهها و پژوهشگاههای علمی برگزار میشود.
◀️روز برگزاری دوشنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۳
🕙ساعت: ۱۰ تا ۱۲ صبح
🏢مکان: قم, چهارراه شهدا, سالن مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی. طبقه منفی ۲, سالن علامه طباطبایی(ره)
لینک حضور مجازی
🌐dte.bz/scscenter
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#در_گذر_تاریخ
🔻تمبر ناصری
✍حکومت قاجار تلاشهای زیادی برای طراحی تمبرها کرد و در نهایت اولین تمبر تصویری ایران ۲۲ مرداد ۱۲۵۵ به سفارش گوستاو ون ریدرر ،رییس اتریشی پست ایران به روش تیپوگرافی در چاپخانه دولتی اتریش در وین به چاپ رسید و در تاریخچه تمبر به ثبت رسید.
🔸طرح این تمبر تصویر ناصرالدین شاه به رنگ سیاه روی زمینه شبکهای رنگی است.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#طرح_تفصیلی
#الزامات_بایسته_ها
#نوآوری
🔺الزامات و بایسته های نگارش طرح تفصیلی/ 6
📌نوآوری
🔹تعریف:
به وجه امتیاز تحقیق در مقایسه با سایر آثار، نوآوری می گویند.
🔸شرایط:
نوآوری تحقیق می تواند حداقل در یکی از سه عرصه ذیل باشد:
- مسئله
- روش حل مسئله
- یافته ها
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#اطلاع_رسانی
#انتشار_کتاب
🔺کتاب «نظام فکری و فرهنگ سیاسی امامیه در دوران امام جواد علیه السلام» تألیف دکتر حسین نعیم آبادی منتشر شد.
📚چکیده کتاب:
📌این پژوهش در پی توصیف و تحلیل ساختار منسجم نظام اندیشه های امامیه در دوران امامت امام جواد(ع) یعنی از سال ۲۰۳ تا ۲۲۰ق و همچنین نحوه تعامل آنان در نظام سیاسی خلافت عباسی در دوره ای است که از آن به عنوان دوره طلایی عباسیان یاد می شود. این کتاب، هر چند مستقیما درباره امامیه نگاشته شده، اما در اغراض نهایی اش به دنبال پیدا کردن نقش امام - به مثابه یک جایگاه سیاسیِ غصب شده- در کنترل اندیشه و به طور خاص ایده های کلامیِ دل سپردگان به نظریه امامت شیعی از سویی و همین تاثیر در نقش ها و موضع گیری های اصحاب امامیه - به مثابه یک اقلیت مطلق- در حوزه مسایل سیاسی از سویی دیگر است. این اثر، به طور مستقیم درباره امام جواد(ع) نیست، اما آشکارا بر گرد محور او به ارزیابی می پردازد.
📌نحوه تعاملات فکری امام با اصحاب در قالب فهم ساختار سیستم فکری امامیه، کارکردهای آن سیستم، ورودی ها و خروجی های آن و هم چنین محیط خارجی و بازخوردهای آن به طور ملموس تری قابل تحلیل است. به همین ترتیب، جایگاه سیاسی امامیه که از نظر سیاسی همچنان در اقلیت مطلق بودند و نسبت آن با تفکر امامت به طور عمده از طریق ایفای نقش های سیاسی از سویی و موضع گیری های سیاسی از سوی دیگر قابل تبیین و توجیه است.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#سلوک_تمدنی
#آیت_الله_مرعشی_نجفی
🔻 صیانت از میراث مکتوب امامیه
✍ آیت الله سیدشهابالدین مرعشی نجفی در جوانی، متوجه خطر غارت منابع مکتوب اسلامی توسط انگلیسیها شد.
ایشان روایت کردهاند: «روزی از بازار نجف عبور میکردم، دیدم طلبهها به یک مغازهای خیلی رفتوآمد میکنند،
پرسیدم: چه خبر است؟
گفتند: علمایی که فوت میکنند، کتابهایشان را اینجا حراج میکنند.
رفتم داخل و دیدم که عدهای حلقه زدهاند و آقایی کتابها را آورده و چوب حراج میزند و افراد پیشنهاد قیمت داده و هر کس که بالاترین قیمت را پیشنهاد میداد، کتاب را میخرید.
یک عربی نشسته بود در کنارش، کیسه پولی بود و بیشترین قیمت را او داده و کتابها را میخرید و به دیگران فرصت نمیداد!
متوجه شدم که او فردی به نام کاظم دجیلی، دلال کنسولگری انگلیس در بغداد است و در طول هفته، کتابها را خریده و جمعهها به بغداد برده و تحویل انگلیسیها میداد و پولشان را گرفته و بعد دوباره میآید و کتاب میخرد.
از آن موقع تصمیم گرفتم که نگذارم انگلیسیها کتابها را به یغما ببرند و ما را از درون تهی کنند و بعد از آن، شبها بعد از درس و بحث، در یک کارگاه برنجکوبی مشغول کار شدم و با کم کردن وعدههای غذا و قبول نماز و روزه استیجاری، پول جمع کرده و به خرید و جمعآوری کتابهای خطی مبادرت کردم.
ایشان بزرگترین کتابخانه خطی را در ایران تأسیس کردند.
📚منبع: شهاب شریعت؛ علی رفیعی
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#پیام_تبریک
بسم الله الرحمن الرحیم
📌حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مهدی رستمی دام عزه
با عرض سلام و احترام
کسب رتبه اول دانشجوی ممتاز علمی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه معارف اسلامی را به حضرتعالی تبریک عرض می نماییم.
رجاء واثق داریم که این توفیق مرهون تلاش های ارزنده جنابعالی می باشد. به رسم قدردانی و وظیفه با همه افتخار، مهرتان را پاس داشته و به وجود ارزنده و صداقت و صفای شما مباهات مینماییم.
از خداوند بزرگ، سعادت و سربلندی شما را در مسیر تعالی علم و دانش و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواستاریم.
✍گروه آموزشی تاریخ و تمدن اسلامی
✍انجمن علمی – دانشجویی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#در_آینه_تاریخ
📸ایوان و گلدستههای صحن #اتابکی حرم حضرت معصومه (س) در حال ساخت
📍منبع عکس: موزه ریتبرگ #زوریخ، سوییس (از مجموعه اميل آلپيگر؛ بازرگان سوئيسی که بين ۱۸۹۰ تا ۱۸۹۶ در ايران زندگی میکرد.)
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#تاریخ_معاصر
#پهلوی
#حیا_ستیزی
📸تصویری از دستور رئیس ساواک به حزب رستاخیز در خصوص تمسخر و اهانت به چادریها
✍ با مسخره کردن و هو کردن کلاغ سیاه و نظایر آن کاری کنند که نتوانند با چادر بیایند یا چادر را از سر بردارند.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تجویز_تمدنی
🎥 امام خمینی (ره) : امروز استقامت لازم است.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تکرار_تاریخ
#انقلاب_جنسی
#مستند
🔺ایران، مقصد بعدی انقلاب جنسی.
💥 ما اول مسیری هستیم که «غرب» تا انتهاش رو رفته!
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#یادداشت
⚡️ آیا اهل سنت سوریه، اموی هستند؟
✍ به قلم: دکتر مهدی فرمانیان
🔹 با اتفاقاتی که در چند روز اخیر در سوریه افتاده است، برخی سایت ها و شبکه های اجتماعی نسبت های نادرستی به اهل سنت سوریه می دهند.
❌ در متنی آمده است: «دمشق، مهد تفکر عثمانی اموی است ... تفاوتشان با سایر اهل سنت عربستان و مصر این است که علی را اصلا جز خلیفه چهارم نمی دانند، معتقدند خلفا به این ترتیب است: ابوبکر، عمر، عثمان، معاویه، یزید و نسبت به اهل بیت و بنی هاشم بغض و کینه دارند بخاطر همین اغلب اهل سنت سوریه، ناصبی هستند».
💠 این متن از چند جهت مخدوش و نادرست است:
1⃣ دمشق در قرن اول و دوم، مهد تفکر عثمانی اموی بود، اما قرنهاست صوفیان محب اهل بیت جای طرفداران امویان را گرفته و دیگر ناصبی در سوریه پیدا نمی شود. ابن تیمیه در قرن هشتم در دمشق زندگی می کرده است و از زیادی صوفیان محب اهل بیت در این شهر سخن می گوید و بیان می دارد که اکنون ناصبی ای در این شهر یافت نمی شود.
2⃣ امروزه هیچ اهل سنتی پیدا نمی کنید که حضرت علی (ع) را خلیفه چهارم نداند. همه اهل سنت در سرتاسر جهان امیرمومنان علی علیه السلام را خلیفه چهارم خود می دانند. لذا این نسبت به اهل سنت سوریه اشتباه است. جالب است در این متن، عربستان مهد وهابیت را از سوریه جدا کرده است.
3⃣ عده زیادی از سلفیان، وهابی ها، سپاه صحابه و داعشی ها میان اهل بیت و شیعه آنان تفکیک قائل می شوند. آنان می گویند: اهل بیت انسان هایی شریفی بودند و ما دوستدار آنان هستیم، اما شیعیان، پیروان عبدالله بن سباء یهودی اند که برای از بین بردن اسلام هر کاری می کنند. متاسفانه این ذهنیت اشتباه سلفی ها و داعشی ها و بسیاری از القاعده ای ها باعث شده که برای دیگران هم مساله خلط شود و فکر کنند که داعشی ها و القاعده ای ها ناصبی اند. در حالیکه به ندرت در میان وهابیت، داعش، سپاه صحابه و القاعده، ناصبی پیدا می کنید. کینه و عداوت شیعه مساله دیگری است.
4⃣ امروزه حدود ۷۰ درصد مردم سوریه از اهل سنت شافعی و حنفی بوده و همگی محب اهل بیتند و ناصبی ای در مردم سوریه نمی شناسیم. بنابراین تقاضا داریم نسبت به مطالبی که می نویسید و بازنشر می دهید، بیشتر دقت نمایید.
✅ اوصیکم و نفسی بتقوی الله
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#در_گذر_تاریخ
#شاه_اسماعیل_صفوی
#کربلا
🔺شاه اسماعیل در کربلا
📌شاه اسماعیل پس از ورود به کربلا به تزیین حرم امام حسین (ع) پرداخت. صندوقی از خاتم بسیار نفیس و گران بها روی قبر مطهر قرار داد و تمامی رواق های حرم را با فرش های گران بهای ایرانی پوشاند و دوازده چلچراغ شیشه ای و طلایی، از جنس طلای خالص، به حرم تقدیم کرد. از جمله کارهای مهم شاه اسماعیل در تزیین حرم، طلا و آیینه کاری رواق ها و آرایش حرم با سنگ های مرمر و رخام در (۹۲۰ ه. ق) بود که قبل از آن به صورت گچ و آجر بود.
📔تاریخ مرقد الحسین والعباس ص ۹۸
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خط_مشی_تمدنی
🔺 مواجهه با دشمن
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#اطلاعرسانی
#پایاننامه
📌کارگاه آموزشی پروپوزال نویسی
(مناسب برای تمام پژوهشگران، دانشجویان و طلاب)
📝با اعطای گواهی رسمی
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#اطلاعرسانی
هفته پژوهش
تخفیفهای متنوع در خرید محصولات نور!
✅ خرید از فروشگاه اینترنتی نور (نورشاپ)، خرید دانلودی با 70% تخفیف و خرید فیزیکی با 50% تخفیف
✅ خرید حضوری از فروشگاه دائمی مرکز با 50% تخفیف
✅ ارائه طرح همراهان نور (بیش از 100 نرمافزار در یک بسته) با تخفیف ویژه
🌐 جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژه برنامههای هفته پژوهش لینک زیر را دنبال فرمایید:
noorsoft.org/fa/News/View/111627
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در داده پردازی هوشمند علوم اسلامی و انسانی
www.noorsoft.org
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#در_گذر_تاریخ
#ایران
#پست
🔻 چگونه «وزارت پست و تلگراف و تلفن» در ایران شکل گرفت
✍پست در ایران تا سال 1258 ش به صورت «اداره پست» به فعالیتش ادامه میداد تا این که در این سال ناصرالدین شاه قاجار دستور تاسیس «وزارت پست» را صادر کرد
📌در زمان صدارت امیرکبیر تحولات عظیمی در وزارت پست ایران رخ داد و در پی آن نظام پستی نوین در کشور ایجاد شد؛ در این دوره سرویسهای پستی منظمی بین شهرها ایجاد و تعرفههای پستی تعیین شد. همچنین آییننامه پستی کشور نیز به تصویب رسید. در سال 1288 با رواج تلگراف نام این وزارتخانه به «وزارت پست و تلگراف» تغییر کرد. در دوره رضاخان و در سال 1308 با خرید سهام شرکت تلفن، «وزارت پست و تلگراف و تلفن» شکل گرفت.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#پیام_تاریخ
#قانون
#قاجار
🔻این هم از قانون دوستی ناصرالدین شاه!
✍ناصرالدین شاه در خاطراتش از سفر به لهستان می نویسد :
"در این شهر صدای یک نفر بلند نیست، کسی دشنام نمی دهد، این نظم و بی صدایی از قانون است و هر مملکتی که قانون ندارد هرج و مرج است"
ناصرالدین شاه مدام از قانون تعریف میکرد، اما وقتیکه میرزا یوسف مستشارالدوله کتاب " یک کلمه" را در مورد قانون نوشت، نه تنها آن را نپذیرفت، بلکه چنان به او برخورد که دستور داد تا میرزا یوسف را دستگیر و روانه زندان کنند
مستشارالدوله در زندان حتی اجازه ملاقات با سایر زندانیها را نداشت. شکنجهگر او را با کتابش شکنجه میکرد. آنقدر کتاب «یک کلمه» را بر سر میرزا یوسف کوبید که چشمانش آب آورد و کور شد و در گوشۀ زندان، در نهایت غربت و مظلومیت درگذشت
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#اطلاع_رسانی
#انتشار_کتاب
🔺عنوان کتاب:
«تأثیر سنت وقف بر حیات اقتصادی ایران عصر صفوی»
✍ نویسنده: دکتر سعید نجفی نژاد
📌به نظر می رسد موقوفات عصر صفوی به حدی فراوان بوده و با هوشمندی و نیازسنجی قابل توجهی وقف شده اند که می توانستند بخشی عظیمی از وظایف حکومت را در ابعاد مختلف فرهنگی، عمرانی و اجتماعی و .. پاسخگو بوده و با پوشش دادن آنها موجب ارتقاء سطح کیفی زندگی مردم باشند. ضمن اینکه با گسترش فرهنگ وقف در جامعه ایران عصر صفوی، تعدیل ثروت نیز به صورت اختیاری انجام شد. نگاهی به چرایی و چگونگی رونق وقف در دوره صفویه، می تواند فعالان این زمینه در عصر حاضر را به بازاندیشی در رویکردها و سیاست های حاکم در زمینه وقف ترغیب کند. چرا که فرهنگ وقف با لحاظ نمودن جمیع شرایط در نظام جمهوری اسلامی، با جایگاهی که می توانست در این سالها به آن دست یابد، فاصله زیادی دارد.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#اطلاعرسانی
📌نشست نقد کتاب "الشیعة الإمامیه و عقائدهم الإجماعیه"
زمان:
چهارشنبه ۲۸ آذر۱۴۰۳، بلافاصله بعد از نماز مغرب عشاء
🔸 لینک ثبت نام:
🌐 http://emamat.org/neshast
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#یادداشت
#ام_البنین
🛑 ماخذ تاریخ وفات حضرت ام البنین (ع) چیست؟
✍ #محمدصادق_ابوالحسنی
1⃣ چنانکه در تقویمهای رایج میبینید، روز ۱۳ جمادی الآخره، به عنوان روز وفات حضرت امالبنین (علیها سلام)؛ مام بزرگوار حضرت ابوالفضل العباس (علیهالسلام) به ثبت رسیده است.
اما به راستی این مناسبت بر اساس چه منبع تاریخی اعلام گردیده است؟ (بحث ما تاریخ این ماجراست؛ نه سبب واقعه "شهادت یا غیر شهادت")
2⃣ شوربختانه دادههای تاریخی محدودی از این بزرگ بانوی اسلام، در دست داریم و در این عرصه با نوعی فقر تاریخی روبرییم؛ به عنوان نمونه میتوان به فقدان منابع درباره تاریخ زندگی ایشان، قبل از ازدواج با امیرالمومنین (ع) و یا فقدان تاریخ دقیق ولادت و جزئیات ارتحالِ آن حضرت اشاره کرد.
3⃣ در خصوص تاریخ ارتحال آن بزرگ بانو - تا جایی که راقم سطور اطلاع دارد - بیشتر این مسئله تحت تاثیر کتاب مرحوم آقای مهدی سویج خطیب، رواج یافته است. کتاب ایشان "ام البنین، سیده نساء العرب؛ دراسه و ترجمه و تحلیل" (مطبعه القضاء، النجف، ۱۹۶۷م) نام دارد. مرحوم سویج بخشی از کتاب خویش را به همین بحث "وفاتها و موضع قبرها" اختصاص داده و مینویسد: تا سالها هر کس از من میپرسید که تاریخ وفات حضرت ام البنین (ع) چه زمانی است، بیدرنگ میگفتم: در منابع تاریخی، روز یا سال دقیق وفات آن حضرت را نیافتم.
تا اینکه روزی به یک نسخه خطی دست یافتم که قدیمی بود و در آن هنگام دیدم نویسنده، تاریخ وفات حضرت ام البنین (ع) را پس از قصیدهای درباره حدیث کساء ذکر کرده است.
نسخه خطی مزبور، کتاب کنز المطالب اثر علامه سید محمدباقر القراباغی الهمدانی ره بود و تاریخ خط آن به سال ۱۳۲۱ ه.ق باز میگشت.
دیدم در صفحه ۸۷ این نسخه خطی آمده است:
"به درستی که فاطمه ام البنین کلابیه، چندی پس از شهادت امام حسین علیهالسلام درگذشت و در بقیع نزدیک مزار حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مدفون گردید. در کتاب «اختیارات» از اعمش مرقوم است که: روز سیزدهم جمادی الثانی که مصادف با روز جمعه بود، نزد امام زین العابدین علیه السلام بودم که ناگهان جناب فضل بن عباس علیهما السلام وارد شد و در حالی که گریه میکرد گفت: جدهام حضرت ام البنين علیها السلام از دنیا رفت"... در حاشیه وقایع الشهور بیرجندی نیز همین تاریخ بود. (ترجمه از کتاب ام البنین؛ مهدی سویج خطیب، ص۸۶-۸۷)
البته این گزارش عاری از نقد و انتقاد نمانده است.
4⃣ آثاری که در دهههای اخیر درباره حضرت ام البنین (س) نگارش یافته، بیشتر تاریخ وفات آن حضرت را تحت تاثیر همین گزارش منعکس کردهاند؛ از کتاب ستاره مدینه (از مرحوم ربانی خلخالی) و نیز الدرجات الرفیعة فی وقایع الشیعة (رفیع الدین رفیعی) بگیر تا مدخل ام البنین در دانشنامه حج و حرمین (از دکتر سامانی).
البته دیدگاههای دیگری نیز وجود دارد که مجموعا، سه قول را پیش دید، مینهد:
□ اول: ۱۳ جمادى الآخرة سال 64 قمری که همان قول رایج است. (یا همان روز از سال 70ق)
□ دوم: ۳ جمادى الآخرة سنة 61 ق (ر.ک: کتاب: اُمّهات الأئمة المعصومين عليهم السلام؛ الدكتور سيد حسين الموسوی الصافي،ج1/ص295).
□ سوم: دیدگاه کسانی که اجمالا ارتحال حضرت را پس از شهادت سیدالشهدا (ع) میدانند ولی روز و سال خاص آن هنوز برایشان قطعی نشده؛ چنانکه شیخ محمد سند گوید: الذي وقفنا عليه أنها كانت بعد شهادة سيد الشهداء دون السنة التفصيلية لوفاتها (س).(ر.ک: خلاصة معرفية؛ الشيخ محمد السند، اعداد: ابراهیم حسین البغدادی، ج1، ص 228).
نکته: با توجه به اینکه نسل حضرت عباس (ع) تنها از سوی فرزندش عبیدالله امتداد یافته و برادر دیگرشان چندان عمر نکرده، اگر کسی قول اول (گزارش مرحوم سویج) را برگزیند، طبعاً به زندهبودن فضل فرزند حضرت عباس (ع) در زمان رحیل حضرت ام البنین (ع) قائل میشود.
5⃣ نکته پایانی: نگارنده ضمن اینکه بر اهمیت مباحث تاریخی در فضایی آرام و بدور از هیاهو تاکید دارد ولی دلسوزانه تذکر میدهد: مبادا پرداختن به یک سلسله موشکافیهای تاریخی در مناسبتهای مذهبی، ما را به خوارداشت شعائر مذهبی و برخورد تحقیرآمیز و شکننده با متوسلین و برگزارکنندگان مجالس اهل بیت (ع) بکشاند. بویژه بخواهیم مثلاً مناسبتهایی که به عنوان اندوهیاد حضرت معصومه و ام البنین علیهماالسلام، معروف شده و مردم با خلوص و صفای ویژه به ایشان عرض ادب میکنند را به جدل و تسویه حساب و تخطئه یکدیگر تبدیل کنیم. بیایید ضمن دقتورزی تاریخی، از فرصت پیش آمده دست کم به عنوان روز بزرگداشت بهره گیریم و از این حواشی به سوی متن زندگی حضرت ام البنین (ع) حرکت کنیم وبه این سوال جدی بپردازیم:
به راستی رمز موفقیت حضرت ام البنین (س) در تربیت سربازان امام زمان عصر خویش چیست و چگونه در پرورش الگوهای والای تولّی و تبرّی نقش آفرید؛ به نحوی که در عرصه برائت، عباسپروری کرد و والاترین حمایت را از امامت و ولایت انجام داد.
91.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تاریخ_سلفیه
⚡️برنامه زمانه با موضوع شناخت «هیات تحریر الشام» - قسمت نخست
🎥 با حضور حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان، استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب، ریاست دانشکده مطالعات ملل اسلامی
🎥 ریز موضوعات قسمت اول:
1⃣ سلفی گری و تعاریف آن
2⃣ تاریخ پیدایش سلفیه
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#مرور_تاریخ
#ام_البنین
🔺درباره مادر حضرت عباس علیه السلام
✍دکتر مصطفی صادقی کاشانی
📆 هر سال به مناسبت وفات جناب امالبنین سلام الله علیها مادر چهار شهید کربلا: #ابوالفضل العباس، جعفر، عبدالله و عثمان فرزندان #امیرالمؤمنین، مطالبی منتشر میشود که برخی جدید است.
📌نباید از نظر دور داشت که درباره این بانو در منابع معتبر آگاهیهای زیادی در دست نیست.
✅ آنچه منابع کهن و متقدم درباره او گفتهاند عبارت است از:
1️⃣ درخواست #علی(ع) از برادرش عقیل برای یافتن همسری از قبیله شجاع؛
2️⃣ ذکر اشعار کودکانه برای #عباس و پناه دادن او به خدای واحد؛
3️⃣ همقبیله بودن او با شمر و امان دادن شمر به فرزندان او در #کربلا و ردّ امان از سوی آنان؛
4️⃣ نسل امیرمؤمنان بعد از #فاطمه(س) از این بانو بوده و عباسیها در تاریخ حدیث و سیاست (غیر از بنیعباس) مشهورند؛
5️⃣ صبر و شکیبایی این بانو در شهادت چهار فرزند جوان؛
6️⃣ عزاداری او در بقیع برای شهدای کربلا و تأثیرگذاری بر #مروان بن حکم.
⏺ و مهمتر از همه جایگاه این بانو در تربیت فرزندی است که امام زمان و حجت خدا #حسین بن علی(ع) او را با عبارت «بنفسی انت» خطاب میکند.
❌ مطالبی که در پوستر بالا آمده هر چند در فضای مجازی بسیار منتشر شده؛ اما درست نیست و در آدرسهای ذیل آن یافت نشد.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_معاصر
#پهلوی
🎥 تصاویر دیده نشده از یک آخوند درباری در مقبره رضاپهلوی
🎙سخنراني سيدحسن امامي، امامجمعه تهران در زمان طاغوت
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir