eitaa logo
رادیو فکرت
1.6هزار دنبال‌کننده
529 عکس
124 ویدیو
18 فایل
ا💢 #فکرت محلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet ایمیل: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">radiopadcast@gmail.com 📩 ارتباط با سردبیر:
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش بیست و سوم ◾️ مراتب هستی در متافیزیک نوری (2) 1️⃣ نورالانوار 🔘وحدت نورالانوار 🔺 شیخ اشراق نیز پس از اثبات نورالانوار می گوید: وجود دو نور غنیّ بالذات تصور ناشدنی است؛ زیرا در فرض تعدد و تکثّر نورهای غنی، نکته اساسی آن است که چه عاملی موجب اختلاف، امتیاز و در نهایت تکثّر آنها شده است. سهروردی برای اثبات عدم تکثر نورالانوار، پنج فرض از موارد تکثّر را نقد و بررسی می کند و با نفی آنها فرض تکثر نورالانوار از اساس باطل و وحدت آن اثبات می شود. 🔘 دوام نورالانوار 🔺 وقتی همۀ موجودات به نورالانوار وابسته اند، معنایش آن است که اگر نورالانوار معدوم شود، همه چیز نابود خواهد شد؛ ولی از ویژگی های نورالانوار دوام و بقای اوست؛ به گونه ای که به حسب ذات خود عدم ناپذیر است. 🔘 نامتناهی بودن حق تعالی 🔺 شیخ اشراق خداوند را بی نهایت می داند و می گوید: نورالانوار شدیدترین حدّ و کمال نوری را داراست و در نفس نوریتش غیر متناهی است. البته او بی نهایتی نورالانوار را نه آن گونه که عرفا درک می کنند، بلکه در بستر تشکیک خاصی نور معنا می کند. 🔺 اشکال اگر نورالانوار در نهایت شدّت است، نباید بر ما مخفی بماند پاسخ این مسئله از شدّت نورانیت خداوند و ضعف قوای ما بر می خیزد و خللی در شدّت ظهور و آشکاری نورالانوار پدید نمی آورد؛ چنان که از شدّت نور خورشید نمی توان در جرم آن نگریست. 🔘 علم باری تعالی 🔺 شیخ اشراق به صورت مفصل از این صفت الهی بحث کرده است و با آنکه بحث از علم باری تعالی را از جهاتی پیش برده است، با نقد علم عنایی مشاء و حذف علم به اشیا پیش از ایجاد، نقش هستی شناختی علم را در شکل گیری کثرت به شدّت فروکاسته است و با اینکه دیدگاه وی در باب علم خداوند با استقبال فلاسفۀ پس از وی حتی صدرالمتألهین مواجه شده، اما مهم ترین نقد صدرالمتألهین به همین بخش از گفتار اوست که وی علم پیش از ایجاد را سامان نداده است و چنین معنایی خلل جدی در تبیین روند فاعلیت باری تعالی پدید آورده است. 🔺 سهروردی با ابتنا بر هستی شناسی نوری و دیدگاه های ویژه اش در باب علم اشراقی و حقیقت ابصار، علم خداوند را در شش نکته پیگیری کرده است. 1️⃣ علم ذات به ذات 🔺 علم خداوند به ذات خودش را با هویت نوری خداوند تبیین می کند. 2️⃣علم ذات به ماسوا، پس از ایجاد 🔺 علم خداوند به اشیا را در موطن خودِ اشیا و به نحو حضوریِ اشراقی می داند. 3️⃣ علم خداوند به ماسوا در مرحلۀ عالَم ماده 🔺 اگرچه شیء مادی را عالِم به خود یا دیگری نمی داند، اما هیچ منعی در آنکه موجودی مادی، معلوم شیء مجردی قرار گیرد، نمی بیند. او موجودات مادی متغیّر را به دو گونه معلوم پروردگار می داند؛ نخست، آنکه خداوند مثل همه اشیای دیگر، مادّیِ موجود، به نحو علم حضوریِ «در موطن فعل»، عالم است. 🔺 دوم، آن است که صورت های همۀ امور مادی چه آنها که در گذشته موجود بوده اند و چه آنها که هم اینک موجودند، یا آنها که در آینده تحقق می یابند، صورت های همه آنها پیش از وجود مادیشان، در نفوس فلکی نقش بسته و موجود است و این نفوس با همه صورت ها ،معلوم حضوری پروردگارند. 4️⃣ علم خداوند به ماسوا پیش از ایجاد 🔺 خداوند از طریق صورت های موجود در نفوس فلکی، قبل از ایجاد اشیای مادی، بدان ها علم دارد. این تنها علم تفصیلی پیش از ایجاد از نگاه سهروردی است. آنچه بسیار اهمیت دارد آن است که او علم پیش از ایجاد کلّ عالَم را در مرحلۀ ذات حق تعالی تصویر نکرده است. 5️⃣ ارجاع علم حق تعالی به بصیر بودن 🔺 هویت ذات به ذات و همچنین علم ذات به اشیاء، به بصیر بودن و شهود باز می گردد؛ یعنی علم حق تعالی همان بصیر بودن حق است؛ زیرا هویت علم ،به شهود رجوع دارد و هویت شهود به بینایی و ابصار تحلیل می شود. 6️⃣ تغیّر و تکثّر در علم باری تعالی 🔺 با حذف ارتسامی عنایی از مقام ذات و سپس با طرح علم اشراقیِ حضوری که به صورت اضافۀ اشراقیه تحلیل می شود، نشان داده است همه این اضافه ها خارج از ذات حق تعالی هستند و تغییر اضافه و همچنین تکثر آنها تأثیری در مقام ذات خداوند ندارند و موجب تغییر و کثرت در ذات نمی شوند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 73_79 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 فایل صوتی سلسله جلسات 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 15 اسفندماه 1395 📋 با موضوع: دلایل ناتوانی عرفان در شناخت آسیب‌های خود (با تأکید بر عرفان ابن‌عربی) ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش بیست و چهارم ◾️ مراتب هستی در متافیزیک نوری (3) 1️⃣ نورالانوار 🔘 حیات، قدرت، فیاضیت ذاتی و عشق خداوند 🔺 سهروردی همان گونه که مسئله علم را با هویت نوری تبیین کرده است، صفاتی مانند حیات، قدرت و فیاضت ذاتی پروردگار را نیز به مسئله نور گره می زند و آنها را خاصیت ذاتی نور می داند و به طور طبیعی عالی ترین مرتبۀ آن را برای نورالانوار ثابت می داند. 🔺 از نگاه شیخ اشراق «حیات» چیزی جز آشکاری شیء برای خود نیست. همه نورها حیّ و زنده اند و نورالانواربرترین حیّ، بلکه منبع حیات است. 🔺 هر موجود زنده ای از خود خاصیت فعل و فیاضیّت بروز میدهد. این حقیقت نیز خاصیت ذاتی نور است؛ زیرا نور ذاتاً فیّاض است و ویژگی نوربخشی و تجلّی هویت ذاتی نور را تشکیل می دهد. 🔺 شیخ اشراق ضمن بهره گیری از فضای متافیزیک نوری، تحلیل مشاء برای حقیقت عشق و ابتهاج را درست می داند و بر این پایه، در اثبات عشق حق تعالی به ذات خود همان روند استدلالی حکمای مشاء را مطرح می کند. 🔺 از آنجا که خداوند به ذات خود علم دارد و در این علم، بالاترین ادراک به کامل ترین مدرک تعلق گرفته است، شدیدترین لذت و ابتهاج و عشق روی داده است. 🔘 عینیت صفات با ذات نورالانوار 🔺 سهروردی معتقد است باری تعالی صفات زائد بر ذات که همانند اعراضی برای نورالانوار تلقّی شوند، ندارد. وی به عینیت صفات با ذات معتقد است. 🔘 قرب نورالانوار به اشیا و فاعلیت قریب او 🔺 شیخ اشراق می گوید هر نوری که قوی تر باشد، ظهور بیشتری دارد؛ مثل نور آفتاب که به جهت شدت بیشتر، آشکارتر از هر نور دیگری در پیرامون ماست و هرچه ظهور بیشتری داشته باشد، دارای قرب افزون تری است. بنابراین، از آنجا که نورالانوار قوی ترین نورهاست، ظاهرترین آنها و از همین رو نزدیک ترین نور به همه اشیاست. سهروردی در همین راستا فاعلیت قریب خداوند را نیز معنا می کند؛ چرا که هرچه نزدیک تر باشد استناد افعال به او اولویت دارد. 🔺 شیخ اشراق افزون بر مسئله قرب ظهوری، بر قهر و سیطرۀ و تسلّط نور عالی بر انوار مادون پافشاری کرده است. او براین باور است که قهر وجودی ای که نور اعلی بر نور پس از خویش دارد، همواره در نور پایین تر موج می زند و نور دانی در هر موطنی که بخواهد عمل کند، بی نیاز از قهر نور بالاتر از خود نیست و بر همین اساس در نفس اثرگذاریِ نور دانی و در مرحلۀ تأثیر، نور قاهر و اثر او حضور دارد. نورهای ناقص تر واسطه اند و قاهر و غالب اصلی همان نورالانوار است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 80_82 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 فایل صوتی سلسله جلسات 🎙دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 22 اسفندماه 1395 📋 با موضوع: ماهیت و حقیقت فلسفه اسلامی چیست؟ ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
20.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ اهمیت علوم انسانی 🔻هنگامي كه به سنجش و مقايسه علوم انساني با ساير علوم مي‎پردازيم، نيازمند به معيار و ملاكي هستيم كه سنجش بر مدار آن انجام شود. 🔻معيار‎ها و ملاك‎‎هاي متفاوتي براي مقايسه علوم انساني با ديگر علوم وجود دارد و افراد مختلف با انگيزه‎‎هاي متفاوتي كه دارند، براساس معيار‎هاي موردنظر خود اين مقايسه را انجام مي‎دهند. 🔻از جمله معيار‎هايي كه براي سنجش علوم انساني با علوم طبيعي مي‎تواند مورد استفاده قرار گيرد، عبارتند از: 1- فرصت شغلي و شأن اجتماعي؛ 2- فايده علوم؛ 3- روش علوم. ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش بیست و پنجم ◾️ مراتب هستی در متافیزیک نوری (4) 2️⃣ نور اقرب 🔺 پس از نورالانوار، سهروردی با استفاده از دو قاعده فلسفی، یعنی قاعده سنخیت و قاعدۀ «الواحد لایصدر منه الّا الواحد» وجود «نور مجرد جوهریِ واحدی» را به عنوان اولین معلول از نورالانوار به اثبات می رساند. وی از این نام های «نور اقرب»، «نور عظیم» و «بهمن» یاد کرده است. 🔘 فروض صدور از نورالانوار 1️⃣ صدور حقیقی ظلمانی 🔺 این فرض کلی، ممکن است به صورت های مختلف در نظر گرفته شود؛ برای مثال، یک ظلمت، یا دو ظلمت جوهری یا عرضی، یا مخلوط از آن دو. بنابراین، فرض نخست خود پنج صورت دارد. 🔺 سهروردی با تکیه بر قاعدهٔ الواحد، شقوق متکثر در این فرض را ابطال کرده، می گوید: اگر قرار است ظلمتی از حق تعالی صادر شود، بی تردید باید یک ظلمت باشد؛ زیرا فلاسفه بر این باورند و استدلال های فراوان اقامه کرده اند که اگر علت واحد محض و بسیط صرف، مثل پروردگار باشد، ممکن نیست دو معلول از آن صادر شوند. 🔺 پس از این، وی با اشاره به قاعده سنخیّت و ناهماهنگی صدور ظلمت از نور، اصل فرض نخست را با همۀ شقوقش باطل می داند. 🔺 وجه دیگری که وی برای ابطال این فرض ابتکار کرده آن است که اگر ظلمت نخستین معلول باری تعالی باشد، آخرین معلول نیز بوده، گسترش وجود متوقف می شود؛ زیرا علیت در ظلمت برزخی وجود ندارد و هیچ موجود مادی ای علت ایجاد هیچ موجود دیگری نیست.این درحالی است که واقعیت غیر از این است و برازخ کثیر و نفوس نوریِ فراوانی وجود دارند. 2️⃣ صدور یک نور و یک ظلمت 🔺 این فرض نیز افزون بر مخالفت با قاعدۀ سنخیت در صدور ظلمت از نور، با قاعدۀ الواحد نیز هماهنگ نیست. 3️⃣ صدور دو نور 🔺 این فرض اگرچه در صدور نور از نور، قاعدۀ سنخیت را رعایت کرده است، اما با توجه به قاعدۀ الواحد، امکان تحقق ندارد. 4️⃣ صدور یک نور 🔺 با ابطال سه فرض پیشین براساس قاعده سنخیت و قاعده الواحد از یک سو و باتوجه به آنکه نمی توان پذیرفت از نورالانوار یک نور عرضی صادر شود تنها مطلب قابل قبول آن است که از نورالانوار فقط یک نور مجرد و جوهری صادر شود. 🔘امتیاز نور اقرب از نورالانوار 🔺فرض نخست، آنکه نور اقرب به واسطۀ یک عرض _خواه ظلمانی و خواه نورانی _ که از سوی نورالانوار بدو می پیوندد، از نورالانوار متمایز شود. وی این فرض را به دلیل ناهماهنگی با قاعدۀ الواحد مردود میداند. 🔺فرض دوم، آنکه نور اقرب و نورالانوار به حسب حقیقت با یکدیگر متفاوت بوده، دو حقیقت مختلف باشند. این فرض در دستگاه هستی شناسانه اشراقی جایی ندارد؛ زیرا شیخ اشراق همۀ انوار را در حقیقت نوری متحد و یگانه می شمارد. 🔺 انتزاع مفهوم واحد نور از دو حقیقت کاملاً متباین و مختلف محال است. بنابراین، نورالانوار و نور اقرب به جهت صدق نور بر ذات آنها در حقیقت و ذات نوری با یکدیگر تفاوتی ندارند و هردو از سنخ نور هستند. 🔺 فرض سوم تفاوت نورالانوار و نور اقرب، تفاوتی تشکیکی و به حسب حال و نقص در حقیقت نور است. شیخ اشراق ضمن ردّ برخی اشکال های حکمای مشاء بر این فرض، و بر اساس مبنای ویژه خود در پذیرش تشکیک ذاتی، در نهایت فرض سوم را عامل امتیاز میان همۀ انوار طولی، از جمله عامل امتیاز نور اقرب از نورالانوار دانسته است. 🔺 سهروردی برای آسان تر شدن مسئله به اختلاف تشکیکی نورهای محسوس مثال می زند. البته اختلاف تشکیکی در نورهای عارضی مادی گاه به سبب اختلاف فاعل و گاه به سبب اختلاف قابل است. 🔺 در عالم مجردات شکل گیری نورهای متفاوت و کمال و نقص در آنها تنها به جهت اختلاف فاعلی است؛ زیرا قابلی وجود ندارد تا کمال و نقص بدو انتساب یابد. 🔺 البته با دقت در همین استدلال معلوم می شود تشکیک در انوار عرضی مجرد _ اشراقات، سوانح و اشعه _ افزون بر فاعل، به قابل نیز وابسته است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 85_88 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 فایل صوتی سلسله جلسات 🎙 دکتر سید مهدی ⏰ 20 فروردین‌ماه 1396 📋 با موضوع: تصویر اجمالی از سلسله جلسات فلسفه اجتماعی ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
❇️ مفهوم توسعه 🔻تا اوایل سده بیستم واژه توسعه تنها به تحولات تکاملی جوامع غرب اشاره داشت و متفکران علوم اجتماعی نیز صرفاً مطالعه این جوامع را در نظر داشتند. 🔻در واقع، تا این زمان تجربه تاریخی اروپا در تحول از جامعه سنتی به مدرن، نه جریانی عام و جهانی، بلکه فرایندی درونی تلقی می‌شد. اما با ظهور «مدرنیسم» در کشورهای جهان سوم، نظریه پردازی در باب مفهوم توسعه متحول شد. 🔻 از این پس توسعه به مفهومی بدل شد که با مرجعیت غرب و تحولات تکاملی آن در عرصه‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در پی تبیین وضع کشورهای جهان سوم بود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
🔸 هم اندیشی فلسفه علوم شناختی و نقش آن در علوم انسانی (https://iict.ac.ir/h-pajohesh-13)🔻 به مناسبت هفته پژوهش 🔰 مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه 24 آذر ماه، ساعت 10 📡 ارتباط مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/nUWf4FgnDigW ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 فایل صوتی سلسله جلسات 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 20 فروردین‌ماه 1396 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش بیست و ششم ◾️ مراتب هستی در متافیزیک نوری (5) 2️⃣ نور اقرب 🔘 کیفیت افاضۀ نور اقرب از نورالانوار 🔺 سهروردی در تبیین چگونگی افاضه نور اقرب از نورالانوار، اساساً در پی تحلیل «علیت» است. وی در این بحث به دو واژۀ «انفصال» و «انتقال» اشاره می کند و هیچ یک را در تبیین چگونگی صدور نور اقرب از نورالانوار نمی پذیرد.وی می گوید: مراد از «انفصال» جدا شدن یک جوهر از جوهر دیگر است. چنین واقعیتی تنها در اجرام و جواهر مادی معنا دارد و نمی توان صدور نور اقرب از نورالانوار را این گونه تحلیل کرد. چنان که مراد از «انتقال» انتقال عَرَض از جوهری به موطن دیگر است. 🔺 تحلیل او از علیت همان اشراق و اضافۀ اشراقیه است. در اضافۀ اشراقی، پرتو برآمده از منبع نور، تنها و تنها قائم به منبع نور است و بس. نه چیزی از منبع نور جدا شده، نه چیزی منتقل شده و نه چیزی از منبع نور کاسته می شود. چنین تحلیلی از علیت بعدها با استقبال صدرالمتألهین مواجه شده است. 🔘 چگونگی انتشاء کثرت از نور اقرب 🔺 چنان که براساس قاعدۀ «الواحد» نمی توان کثرت عالم را به طور مستقیم به نورالانوار نسبت داد، به همان دلیل هم نمی توان این کثرت را به نور اقرب مُنتسب ساخت. 🔺 نور اقرب مشتمل قوت و ضعف است؛ جهت قوت نور اقرب مشاهدۀ نورالانوار است که همان جهت غنا و وجوب بالغیر اوست و جهت ضعف آن، نقص و ظلمتی است که در مقایسه با نورالانوار در خود مشاهده می کند. 🔺 در چنین وضعیتی و با رعایت همۀ قواعد سنخیت و علیت و الواحد، نور اقرب به لحاظ جنبۀ قوت خود نور مجرد دوم را به عنوان نور و ضوء و اشراقی از خود، و به لحاظ جنبۀ ضعف و کدورتش منشأ شکل گیری فلک نهم به عنوان سایه اش می شود و بدین ترتیب، وجود در ادامۀ خود در دو شاخه مجردات و مادیات سامان می یابد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 88_90 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
35.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ ۱۲ تفاوت اساسی میان پیشرفت اسلامی و توسعه غربی 🎙دکتر رضا غلامی: رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی 🔻با توجه به اینکه « توسعه» در تلقی مدرن آن، یکی از مؤلفه های «تجددگرایی» است و تجددگرایی مدرن، محصول و میوه ی علوم تجربی جدید است و علوم تجربی نیز در کندوکاو خود ابتنا و اتکا بر حس و تجربه دارد و حس و تجربه نیز با محسوسات و طبیعت مادی سر کار دارد، پس توسعه در تلقی مدرن و غربی آن، یک سمت و سوی مادی و طبیعی دارد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
25.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 حکمت و 🔹فقه و اصول اعتقادی بر این باور است که ائمه (ع) نور واحدند و اگر هر کدام از این بزرگواران به‌جای دیگری بودند، همان رفتار و منش را بروز می‌دادند، اما به سبب اقتضائات هر دوره یا علل دیگر معنوی که از عقل ما خارج است، ظهور برخی صفات برای برخی از این بزرگواران بیشتر بوده‌است؛ 🔹به‌عنوان نمونه (ع) اسوه فداکاری، ایثار، شهادت و بندگی خدا است و در مورد (ع) طبق روایات تاریخی و همچنین بیانات علمای ربانی علمشان و مهربانیشان بیش از بقیه صفات به چشم می‌آید؛ 🔹امام کاظم (ع) می‌فرمایند: رسول‌الله را در خواب دیدم و فرزندم علی را این‌گونه برایم وصف کرد: پسرت علی با نور الهی می‌بیند و از علم و حکمت الهی لبریز است. . . . . .
28.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 آیا را می‌توان به شکل درآورد؟ تردیدی نیست که عملکرد تحت تأثیر مستقیم هنجارها و ساختارهای قانون گذاری است. ساختارها و هنجارهای جوامع مختلف متناسب با ، اقلیم، تاریخ و مذهب هر کشوری متفاوت خواهد بود. در نتیجه بعید است تمامی کشورها از قوانین یکسانی پیروی کنند. از طرف دیگر «» از مهم ترین اصول مطرح و مورد قبول قوانین اساسی همه کشورهای جهان است و مضمون این اصل، حاکمیت قوانین موجود در یک کشور می باشد که در نتیجه آن، همگان در برابر قوانین، مساوی خواهند بود.
23.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 حکمت و 🔹پیدایش « برای کودکان و نوجوانان» بدون مقدمه نبوده است. این برنامه بر اساس رهنمودهای جان دیویی و مربی روسی لیو ویگوتسکی به وجود آمده‌است که بر ضرورت تعلیم تفکر و تأمل و نفی آموزشِ صرفِ «حفظ کردن» تأکید می‌کردند. برای کودکان کافی نیست که فقط آنچه را که به آن‌ها گفته‌می‌شود به حافظه سپرده و سپس به یاد بیاوردند، بلکه آن‌ها باید موضوع مورد نظر را آزموده و تجزیه تحلیل کنند. درست همان‌طور که فرایند تفکر، پردازش اموری است که کودکان درباره جهان و از طریق حواسشان یاد می‌گیرند، آن‌ها نیز باید درباره آنچه در مدرسه یاد می‌گیرند، بیندیشند. 🔹 آزمایشی کوچک اما فشرده که به‌واسطه این طرح به عمل آمد، نشان داد که امکان آن وجود دارد به کودکان قیاسی و اصلاح‌شده‌ای را یاد داد، بدون اینکه این‌کار «آموزش» برای امتحان باشد. این آزمایش نشان داد که با ارائه این برنامه می‌توان به آن‌ها یاد داد تا در مسائل مربوط به استدلال‌های صوری، ۲۷ هفته سن هوشی بالاتری داشته‌باشند؛ و آزمایش‌های بعدی نشان داد که این اختلاف سن یا پس از بیست سال نیز حفظ می‌شود. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 https://eitaa.com/radiofekrat
24.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧خطاهای تحلیلی در مواجهه با 🎙درست است که بی‌حجابی، ریشه‌های مختلفی دارد و باید به‌جای معلول‌ها با علّت‌ها برخورد کرد و به اصلاح‌های اساسی روآورد، امّا این سخن به آن معنی نیست که مواجهۀ حاکمیّتی با را به «متغیّرهای متعدّد» متوقف کنیم و به این ترتیب، این برنامه را دچار «تعلیق» نماییم. 🎙اگر مواجهه با بدحجابی را به ، اشتغال و تربیت جنسی و ... «مشروط» سازیم و این‌طور استدلال کنیم که با سامان‌یافتن این امور، وضع حجاب نیز اصلاح خواهد شد؛ با این کار «یک مسأله» را به «مسأله‌های فراوانی» گره زده‌ایم. حال‌آن‌که باید هم به «مسألۀ بی‌حجابی» پرداخت و هم به «مسأله‌های دیگر». چنین تعلیقی، به معنی «توقف» خواهد بود و وضع را بدتر و پیچیده‌تر خواهد کرد. 🎙منطق معقول این است که در عین برخورد با ریشه‌ها، در این سطح نیز فعّال بود. برای مثال، نمی‌توان گفت که چون فقر در دزدی و ضعف دیانت و طمع و ... ریشه دارد، پس باید به‌جای برخورد با دزدها، با این سرچشمه‌ها برخورد کرد. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 https://eitaa.com/radiofekrat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 روایتی تاریخی از «محمد رسول‌الله» 🔺فیلم «محمد رسول‌الله» فیلمی کاملاً به‌روز و از دل روایتی تاریخی، گویی با زبان حال است. فیلم، هوشمندانه با وقایع شعب ابوطالب و مسئلۀ تحریم آغاز می‌شود؛ مقوله‌ای که دیری است برای مردم ما آشناست. مسلمانان براساس عهدنامه‌ای میان سران مشرک قریش، در تحریم قرار دارند و هرگونه معامله و خریدوفروش با آنان منع شده است. 🎞 تماشای فایل باکیفیت در آپارات •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 قانون اساسی؛‌ حاصل درک تاریخی مردم ♨️ دکتر حسین کچوئیان، عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران: این قانون اساسی که الآن در کشور داریم ثمره مجاهدت‌های بسیاری از افراد و درک تاریخی مردم است. ♨️ وی می‌گوید قانون اساسی و انقلاب اسلامی قرار نیست به این سادگی تغییر کند و دلیل آن، پشتوانۀ محکم تاریخی است. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 💠 فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
14.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💢 هنرمندان دیروز یا سلبریتی‌های امروز؟‌! کدام واقعی و اصیل‌اند؟! ❇️ سلبریتی‌ها به عنوان بازیگران فرهنگی امروز ایران در تقویت هویت ملی چه نقشی را ایفا می‌کنند؟ هویت ملی در گرو تاریخ، کتاب، اسطوره و... است یا در گرو سلبریتی‌ها؟ ❇️ آیا نهادهای فرهنگی در ایران، توانسته‌اند مفاخر ملی ایران را که به‌عنوان هویت ملی قلمداد می‌شوند، به مردم خصوصاً جوانان و نوجوانان معرفی کنند؟ ⏮ تماشای باکیفیت از آپارات •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
21.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 آیا آیه «لا اکراه فی الدین...» با اجباری تناقض دارد؟ ❇️ امری فطری، فراملی و فرامذهبی است؛ در همه تمدن‌های کهن و ادیان الهی پوشش و حجاب زنان، جایگاه خاصی داشته و مورد توافق همه مذاهب اسلامی است. ❇️ پوشش اجتماعی و از آنجا که موضوعی اجتماعی و حقی الهی است و نه فردی، حاکم اسلامی مکلف است تا در راستای حفظ ، برقراری و حفظ امنیت، منع از اشاعه فحشا و دفع مفاسد اجتماعی، تأمین منافع مادی و سعادت اخروی، برمبنای اصل امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر و قاعده فقهی تعزیر، این واجب الهی را در سطح اجتماع پیاده سازد و با افراد بدحجاب یا ، که مرتکب حرام اجتماعی شده‌اند، برخورد مناسب نماید. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 https://eitaa.com/radiofekrat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی آقای عبدالکریم سروش درباره وضعیت اپوزیسیون خارج نشین و کسانی که سال‌هاست با جریان فکری ایشون و امثالهم همراه بودند: "من وقتی به اپوزیسیون، نگاه می‌کنم می‌بینم ما یک قدم، یک اینچ، یک سانتیمتر جلو نیامدیم. ما همانیم؛ همه‌مان لاف زن، همه‌مان یقه‌بگیر، همه‌مان بی‌گذشت و همه‌مان بی‌حرمت نسبت به انسان. اینها بالاترین رذایل است دیگر، شما ببینید دو نفر وقتی سر یک مسئله ساده‌ای به هم می‌افتند، لباس زیر همدیگر را به قول معروف هوا می‌دهند، رحم به یکدیگر نمی‌کنند. از هیچ چیزی برای تخریب دیگری فروگذار نیستند، این همان استبداد است دیگر، مگر چیست؟ منتهی در یک کشور قانونی زندگی می کنیم چاقو نمی گذاریم و سر طرف را نمی بریم. این خلق و خوی ما رسوبات آن استبداد ۲۵۰۰ ساله است" @cafe_fekr