eitaa logo
رادیو فکرت
1.6هزار دنبال‌کننده
529 عکس
124 ویدیو
18 فایل
ا💢 #فکرت محلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet ایمیل: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">radiopadcast@gmail.com 📩 ارتباط با سردبیر:
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
محفل فکرت؛ تجربه‌‌ی متفاوت نخبگان؛ 💠 دومین محفل گفت‌وگو محور با حضور استاد پارسانیا 🔻 عناوین برتر سخنان استاد حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در دومین محفل گفت‌و‌گو محور فکرت: 📌 تا فقه و فلسفه اسلامی برای تک تک و کوچک‌ترین واحدها، موضوعات و مسائل ساحت‌های فردی و اجتماعی(سازوکار) طراحی نکند، حاکمیت اندیشه‌ی دینی در ساحت‌های فردی و اجتماعی محال است. 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻مدیریت تکنوکرات‌ها 💠بخش دوم 🔹باید دقت کنیم که وقتی سلطه و حاکمیت چیزی را بر خودمان می‌پذیریم، مجبوریم قوانین و دستورات آن را هم بپذیریم. یعنی حاکمیت فن و ماشین به معنای قبول نظم و قوانین ماشینی است. به یه عبارت دیگر در اتخاذ سیاست‌ها و تصمیم گیری‌ها، عوامل فنی و ماشینی، نقش اول را داشته و از سایر عوامل مثل: ارزش‌های انسانی و اخلاقی و دینی صحبتی نخواهد شد. 🔹دلیل این نگاه بر می‌گردد به هدف این جریان. یعنی چون در تکنوکراسی هدف نهایی توسعه و منظور توسعه‌ای است که از طریق اعداد ریاضی بدست می‌آید، در نتیجه ارزش‌های انسانی و اخلاقی جایگاهی نخواهند داشت. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
| جریان‌شناسی تاریخ و اندیشه معاصر ارائه دهنده: 👤 دکتر موسی نجفی؛پژوهشگر حوزه تاریخ 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| جریان‌شناسی تاریخ و اندیشه معاصر ارائه دهنده: 👤 دکتر موسی نجفی؛پژوهشگر حوزه تاریخ 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | ✅ چالش‌های حجاب و گشت ارشاد 👤حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) 👤دکتر میلاد دخانچی؛ پژوهشگر مطالعات فرهنگی •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 مقایسه با علم 🎙دکتر عبدالحسین خسروپناه 🔹به نظر می‌رسد در مورد ارتباط هرمنوتیك و اصول فقه حداقل دو پرسش را می‌توان مطرح كرد: 1. آیا در تفهیم و تفاهم میان كتاب و سنت از یك طرف، و فقیه در حال استنباط، ازطرف دیگر، اشكال هرمنوتیكی، به گونه‌ای كه مطرح شد، پیش می‌آید؟ 2. آیا مباحث جاری در بخش الفاظ از اصول فقه اسلامی، ناظر به حل مشكل هرمنوتیكی به شیوه معمول در حوزه‌های غربی معاصر است؟ به تعبیر دیگر، آیا می‌توان از مباحث مورد اشاره، كه به طور سنتی به صورتی مستقل از هرمنوتیك در اصول فقه مطرح شده‌اند راه‌هایی جهت حل مشكل هرمنوتیك استخراج و ارائه كرد؟ •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻نقد و بررسی کثرت گرایی دینی و قرائت تعدد حجت 🎙دکتر قدردان قراملکی 🔸تکثرگرایی دینی از مباحث فلسفه دین و به معنی اعتقاد به حقانیت یا نجات‌بخشی همه یا مجموعه‌ای از ادیان در عصر واحد می باشد. قرآن حقانیت طولى شرایع انبیاى الهى را مى‌پذیرد و همه آنها را در عصر خود اسلام به معنای واقعی کلمه مى داند؛ اما حقانیت عرضى ادیان را نمى پذیرد. آیات قرآنى علاوه بر دلالت بر انحصار دین حق در اسلام و نفى پلورالیسم و تکثّرگرایى دینى، به صراحت با بعضى از اصول و مبانى پلورالیسم، مخالف است و آن را ابطال مى کند. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 اتوفاژی یا روزه 💠به اعتقاد جامعه پزشکان، «» یا خودخواری پدیده ای است که طی آن سلول‌ها از دیگر سلول‌ها تغذیه میکنند. در مواقعی که مواد غذایی به اندازه کافی به سلول نمی‌رسد (هنگام بودن) یا اینکه سلول باید عوامل مهاجم مثل ویروس‌ها را تخریب کند، «اتوفاژی» برای زدودن مواد زائد ضروری است و سلول مواد زائدی را که خود تولید کرده یا اجزایی که پیر شده‌اند را تخریب و از مواد اولیه آنها برای تولید اجزای جدید استفاده می‌کند. 💠«اتوفاژی» پس از 12 ساعت نخوردن مواد غذایی شروع به فعالیت میکند و طی‌ آن مواد زائد مختلف که در سلول جمع شده‌اند به مواد مغذی بازیافت شده و سپس از آنها برای رشد، ترمیم و سوخت رسانی استفاده خواهد شد. 💠 و محققان می‌گویند با ایجاد تغییرات ساده در و سبک زندگی‌، شما میتوانید از قدرت این پدیده فیزیولوژیکی استفاده کنید تا بتوانید: ▪️سیستم بدنی خود را از سموم مضر پاکسازی کنید. ▪️سیستم ایمنی بدن خود را بشدت افزایش دهید. ▪️فرایند پیری را کند کنید. ▪️در برابر انواع بیماری‌ها مانند ، زوال عقل، بیماری‌های قلبی و ویروس‌ها از خود محافظت کنید ▪️و احساس جوانی و انرژی بیشتری کنید. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻نشست علمی معنویت سکولار؛ آب یا سراب 🎙 سخنران: دکتر حسین ظفری 📝ناقد: دکتر محمد جعفری توجه اندیشمندان غربی به مسئله و رونق معنویت گرایی در جوامع مدرن، در نگاه نخست به عنوان واکنشی به مادیگرایی افراطی و بازگشتی به گذشته قلمداد شده است؛ اما با مطالعه دقیق این پدیده روشن میشود معنویت نوظهور دقیقا بر اساس مبانی فکری و زیرساختهای نظری پی ریزی شده است. بنابراین برای شناخت کامل و مواجهه صحیح با آن، توجه به مولفه‌های مدرنیته و تاثیر آن در ساختار معنویت جدید ضروری است. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻«حرفی تازه در پیوند اخلاق و عرفان» ❇️ویژه‌برنامۀ «آیه در آینه» 🎙گفت‌وگو با حجت‌الاسلام حمید پارسانیا 📚 عرفان و اخلاق گاه چنان به یکدیگر نزدیک و تو در تو می‌شوند که گمان می‌رود یک عارف، اخلاقی بزرگی است و همین طور یک اخلاقی گمان می‌رود عارفی است که تمام مراحل سیر و سلوک را طی کرده است. اما اخلاق و عرفان به رغم همه قرابت‌هایشان گاه چنان دچار افتراق می‌شوند که به نظر می‌رسد راهشان جداست. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻بررسی ظرفیت‌های بی پایان مکتب امام برای عروج انسانی ایرانی 🎙آیت الله یزدان پناه 🔹در مسئله‌ی مکتب و اصول و هدف‌ها. اگر بخواهیم زیربنای مکتب مبارزه‌ی امام را و انقلاب امام را در یک جمله عرض بکنیم، باید بگوییم زیربنای همه‌ی فعّالیّت‌های ایشان «قیام لله» بود؛ هدف، قیام لله [بود]؛ همان که در یادداشت معروفشان در دوران جوانی در دفتر مرحوم وزیری یزدی (رحمة الله علیه) نوشته‌اند: قُل اِنَّمآ اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ اَن تَقوموا لِلّهِ مَثنَی وَ فُرادَی؛ قیام لله، که این قیامِ لله ریشه‌ی قرآنی بسیار مستحکمی دارد. 🔹قیام لله در همین آیه‌ی سوره‌ی سبأ ــ قُل اِنَّمآ اَعِظُکُم ــ [بیان شده]، یا «قوموا لِلّهِ قانِتین» در سوره‌ی مبارکه‌ی بقره، یا در آیه‌ی دیگری در سوره‌ی مدّثّر در اوّل بعثت: «یا اَیُّهَا المُدَّثِّر قُم فَاَنذِر؛ «قیام لله» یعنی این. حالا این «قیام لله» در هر دوره‌ای ممکن است به نحوی باشد. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 قسمت پنجم ✅ مشکلات اتباع خارجی در ایران انتشار به‌زودی... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️نشست علمی 📻موضوع: نگاهی به یاء نسبت در واژه فلسفه اسلامی، هستی و چیستی. 📑جلسه اول 🎙استاد آیت الله فیاضی (دامت افاضاته) 📆زمان: ۶ فروردین ۱۴۰۲, ۴رمضان المبارک ۱۴۴۴ 🔹حضرت استاد، در این جلسه، با تمرکز بر نقش عقل و اعتبار آن در دین، به اثبات ضرورت فلسفه اسلامی برای فهم عمیق دین و مرزبانی از دین در برابر شبهات، می‌پردازند. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻وضعیت شناسی معنویت‌های نوپدید دینی و منجی پنداری رهبران آن‌ها در دوران معاصر 🎙ارائه دهنده:حجت الاسلام دکتر رسول حسن زاده 🔘دبیر علمی:حجت الاسلام دکتر رسول حسن زاده 🔹عرفان‌های نوظهور یا همان «معنویت‌های نوپدید دینی» مفهومی است که مانند تمام مفاهیم حوزه علوم انسانی دارای تعریف مشخص و متقنی نیست اما در مقام تعریف کلی می‌توان گفت عرفان‌های نوظهور به گروه‌های معنویت گرایی که بعد از 1800 میلادی به خصوص دهه 1960 میلادی به بعد، مبتنی بر مولفه‌های مدرنیته بالاخص اومانیسم، سکولاریسم، عقلانیت ابزاری و غیره شکل گرفته و داعیه به سعادت رساندن و شاد کردن انسان معاصر به شیوه‌های انفسی دارند ، اطلاق می‌شود. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻معنویت سکولار، اخلاق سکولار 🎙رحیم‌پور ازغدی 🔹اخلاق سکولار که به تعبیر‌های مختلفی مانند اخلاق دین‌زدایی‌شده، انسانی یا عرفی از آن یاد می‌شود، در مقابل اخلاقی دینی و الهی قرار دارد و پدیده‌ای برآمده از تفکر سکولاریسم است که خود را بر مدار نیاز و حرکت جامعۀ بشری تطبیق می‌دهد. با این نگاه در اخلاق سکولار، قبض و بسط شناور و نسبی خواهد آمد و نمی‌توان آن را از جهان‌بینی الهی منبعث دانست. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🔰 حکمتانه | شماره 100 📻 نسبت علم و معنویت 🔸در این شماره از حکمتانه به پیشینه و وجه تاریخی تقابل دو مقوله علم و معنویت از جهان غرب و دین مسیحیت پرداخته‌ایم و چگونگی تسری آن بصورت نسبی در سایر جوامع و ادیان دیگر اشاره کرده‌ایم. 🔹در واکاوی مفاهیم دینی اسلام، هیچ مسلمان روشنفکری به واگرایی امور علمی و معنوی ترغیب و تشویق نشده اما مبشرین دین مسیحیت به خاطر اتخاذ روش‌های افراط‌گونه کلیسا در قرن هفدهم، به صورت ناخودآگاه موجب نوعی شک‌گرایی همگانی به مسایل دینی و تقابل آن در مواجهه با امور دنیوی شدند. 🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست می‌کنیم. 🗞سردبیر: دانیال بصیر 📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری 🎙گوینده:شهناز خواجه‌وند 📽کاری از تیم تولید فکرت 📎 شماره 99 حکمتانه را اینجا بشنوید. 🔻 کانال رادیو فکرت: ایتا | روبیکا | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 📻معنویت، عرفان و دین 🔻اپیزود 1️⃣ 🎙آیت‌الله یدالله یزدان‌پناه ، آیت‌الله حسن رمضانی ، دکتر یثربی 🔸مسائل سلوکی اسلام که در آنها سیر از مقامی به مقام دیگر و تقرب الی‌الله و در نهایت وصول به مقام عنداللهی و تخلّق به اخلاق الهی مطرح است که به حسب توضیحی که قبلاً در «عرفان عملی» داده شد، مجموعه اعمال جوانحی و قلبی که تحت عنوان معاملات قلبی و دور شدن از مهلکات و فراهم آوردن منجیات می‌گنجد، را شامل می‌شود مثل یقظه، توبه، اخلاص و... عارفان مسلمان از این بخش دین با عنوان «طریقت» یاد می‌نمایند. 📎منبع: صدای برنامه گستره شریعت 🔻 کانال رادیو فکرت: ایتا | روبیکا | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 📻معنویت، عرفان و دین 🔻اپیزود 2️⃣ 🎙آیت‌الله یدالله یزدان‌پناه ، آیت‌الله حسن رمضانی ، دکتر یثربی 🔸در بیان اقسام مراحل سیر و سلوک از طمأنینه هم یاد شده است. در بسیاری اوقات از طمانینه و سکینه به یک معنا؛ یعنی همان آرامش تعبیر می شود، اما حق این است که درکلام برخی از عارفانِ نامدار؛ همچون خواجه عبدالله انصاری، میان آن دو فرق گذاشته شده و در بیان تفاوت های طمانینه و سکینه چنین بیان می کنند: 1. سکینه، قهر و غلبه ای است که هر از چندگاه آتش هیبت را خاموش می کند، امّا طمانینه سکون و آرامشی امنی است که در آن راحتِ انس است. 2. سکینه گاهی ثابت و نعت و صفت می شود و گاهی ثبوت ندارد، و صفت نمی شود، بلکه موقت است. امّا طمانینه نعت و صفتی است که هرگز از صاحب خود جدا نمی شود. 📎منبع: صدای برنامه گستره شریعت 🔻 کانال رادیو فکرت: ایتا | روبیکا | اینستاگرام