eitaa logo
سایه بان 📻
11.8هزار دنبال‌کننده
131 عکس
253 ویدیو
9 فایل
گروه علمی ـ رسانه‌ای شماره کارت امور اجرایی مثل تبلیغ و تدوین و... : 6037997750012545 ارتباط با ما : @Radiosayeban_a آدرس تلگرام: https://t.me/radiosayeban
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 فایل های جلسه دوم و پنجم انسان شناسی با مشکل مواجه شده اند. لذا مجددا خدمتتان تقدیم میشود.👇
🔰این شیوه‌ای است که امام باقر علیه‌السلام به ما یاد داده ▪️ما باید آماده باشیم كه در راه انجام وظیفه، هر سختی و ملامتی را تحمل كنیم و حتی از سرزنش و دشنام دوستان هم باكی نداشته باشیم. ▫️این شیوه‌ای است كه علیه السلام به جابر فرموده و به ما یادداده است: «در صورتی شیعه ما هستی كه حتی اگر تمام مردم از تو بد گفنتد و سرزنشت كردند، اصلاً ناراحت هم نشوی؛ و اگر همه مردم از تو تعریف كردند و تو را ستودند، خوشحال نشوی و این سرزنش‌ها و تعریف‌ها در انجام وظیفه‌ات تأثیر نداشته باش» ▪️اگر قرار باشد خوشحالی و رضایت دیگران را در نظر بگیریم، باید همواره نگاه به اكثریت داشته باشیم و تابع نظر سنجی باشیم و به فرمایش قرآن كریم اگر انسان به دنبال تبعیت از اكثریت باشد، قطعا گمراه خواهد شد. 🆔 @mesbahyazdi_ir 🆔 @maaref_karbordi
2⃣ فلسفه حقوق ‍⭕️ منطق جداسازی سالنهای مردانه و زنانه! 📝 استاد محسن قنبریان 95/9/21 (باتخلیص) 🔅 یک تشابه: ظاهرا اصل تفکیک مکانهایی برای زن و مرد در عرف عقلایی دنیا شناخته شده است. 🔸در ایران: مدارس، تالارهای عروسی، میادین ورزشی، پارک بانوان، تاکسی بانوان، زندان، برخی دانشگاههای تک جنسیتی و... را شاهدیم. 🔸در غرب: زندانها، فضاهای سربازی، مسابقات ورزشی و مدارس و دانشگاههای تک جنسیتی را شاهدیم. ✍ مثلا مدارس تک جنسیتی در آمریکا (دخترانه) ظرف ۱۰ سال اخیر ۲۵ برابر شده است! (ترجمان علوم انسانی/ گفتگو با جولیت ویلیامز استاد مطالعات جنسیت ومعاون بخش علوم اجتماعی دانشگاه یو سی ان ای). 🔅 تفاوت پنداری! برخی احتمالا تفاوت را به "اجباری" و "آزادانه" بودن ببینند که در ایران ، اجباری است و این بد است! اما در غرب هم "مختلط" هست و هم "جداگانه" لذا شهروند مختار به انتخاب آزادانه است و این خوب است! اما این تفاوت پنداری و غیر محققانه است در غرب هم تفکیک سه نوع است: 1⃣ اجباری: مثل تفکیک جنسیتی دستشویی ها، زندانها، برخی فضاهای نظامی و... 2⃣ قانونی: مثل حق قانونی تفتیش شدن توسط همجنس در گیتهای بازرسی، یا حق قانونی درمان با کادر پزشکی و پرستاری همجنس، یا حق ساعت اختصاصی زنان برای برخی مکانها مثل پیست اسکی و... 3⃣ داوطلبانه: مثل تاکسی ویژه بانوان و... از این روممکن است بین مصادیق الزامی و قانونی در ایران و غرب فرق باشد؛ اما در بودنش فرقی نیست. 🔅 تفاوت واقعی ظاهرا تفاوت واقعی در "منطق" اسلام و غرب است و البته موارد و مصادیق. در منطق غرب مثلا مسابقات ورزشی جداگانه ی زنان (الزامی) و مدارس تک جنسیتی (قانونی) بخاطر رعایت شئون اخلاقی و عفاف و کرامت زن و... نیست، بخاطر" قبول تفاوتهای بدنی یا ذهنی زن ومرد" است. 🔸برای نمونه استدلال برخی موافقین مدارس تک جنسیتی مبتنی بر "عدالت جنسیتی" است. مدعی اند عصب شناسی، تفاوت یادگیری دختران و پسران را ثابت میکند لذا کلاس واحد بی عدالتی جنسیتی به دختران است (ر. ک: مصاحبه باجولیت ویلیامز). 🔸همینطور تفاوت بدنی در ورزش علت جداسازی جنسیتی مسابقات است نه عفت و دیده نشدن توسط نامحرم و... 🔅 منطق اسلامی تفکیک: 1⃣ عدالت جنسیتی 🔸 چنانچه ورزش اختصاصی زنان از این حیث ضروری است، تالار عروسی جدا هم ضروری و پارک اختصاصی هم نیکو است. قرآن زن را «من ینشأ فی الحلیة»: پرورش یافته در زینت(۱۸/ زخرف) معرفی میکند.طبیعت او میل به زینت دارد اگر مکان اختصاصی ای برای این "تجمل و زینت" تعریف نشود و جز خانواده ، او در حجاب تعریف شود نوعی بی عدالتی به زن است. 🔸بعلاوه که زنان نسبت به آسیب های اخلاقی وآبروئی، آسیب پذیرترند. پس همانطور که آسیب پذیرتر بودن او در قوای بدنی اش او را دارای حق ورزش اختصاصی و تفکیکی کرده؛ آسیب پذیرتربودن در قوای جنسی و عاطفی اش نیز چنین حقی برایش ثابت میکند که مکانهای تجمل و شادی و تفریحش جدا باشد و بخاطر اینها عرض و آبرویش در مخاطره نیافتد. 🔸چه خوب گفت شهید مطهری که: «در قدیم "انسان" بودن زن فراموش شده بود و امروز "زن " بودن او» (نظام حقوق زن در اسلام). 2⃣ منطق اختصاصی اسلام: کرامت زن وامنیت اخلاقی خانواده وجامعه: 🔸فلسفه پوشیده داشتن زن از مردان و اختصاص زینت و تجملش به محرمان و همجنسانش این است که: اسلام میخواهد زن در کنار مردان، بعنوان "یک انسان" نظاره شود نه "یک زن با جذابیتهای تأنیث". 🔸وقتی او با اختصاصات زنانه اش (نه اشتراکات انسانی اش مثل هوش و کار و...) جلوی مردان حاضر شود به او نگاه و طمع جنسیتی می شود و این خلاف "کرامت انسانی" اوست. (ر.ک: مسأله حجاب /استاد مطهری). 🔸بعلاوه که خانواده و جامعه از این نحوه حضور آسیب می بیند. "به هیچ زنی خیانت نشده مگر اینکه زنی با جلوه های زنانه اش حاضر شده است". 🆔 @m_ghanbarian 🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک 13-روش شناختی ۱.mp3
4.55M
3⃣1⃣ هرمنوتیک 🔉 استاد حامد ساجدی 🔸 تاریخچه هرمنوتیک 🔰 هرمنوتیک روش شناختی (1) 🔻 تفاوت روش در علوم انسانی و طبیعی از دیدگاه "دیلتای" 🔻 ادامه دارد... 🆔 @maaref_karbordi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
6⃣ امامت ⭕️ خدشه ناپذیر بودن سند حدیث غدیر از نگاه مخالفان ✍ این متن توسط یکی از اساتید بزرگوار نوشته شده است. 🆔 @maaref_karbordi
امامت 🔰 تحلیل علامه طباطبایی "ره" از سرنوشت منافقان، بعد از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله ✍ اولا: منافقین از هر فرصتی برای ضربه به اسلام استفاده میکردند. ثانیا: هرچند همه منافقان در مدینه نبودند، یک سوم مردم مدینه از منافقان بودند. [ ثالثا: برخی از آنان ، از افراد تاثیر گذار در میان مسلمانان بودند. رابعا: خطر آنان به قدری جدی بود که در آیات مختلفی و حتی سوره ای که به نام منافقان نامگذاری شده ، به بیان ویژگی ها و کارهای آنان پرداخته شده است.] ✅ حال سوال این است که: خیل عظیم منافقان ، به ویژه افراد تاثیر گذار آن ها، بعد از شهادت نبی اکرم صلی الله علیه و آله دچار چه سرنوشتی شدند؟ آیا همگی ایمان آوردند و مرض نفاق از دل آن ها بیرون رفت؟!! [ یا در دستگاه خلافت نفوذ کردند؛ یا کافر شدند؛ و یا خود آن ها، خلافت را به دست گرفتند!] 🔸 تفسیر المیزان،ج 15، ص 161 (با اضافات) 🆔 @maaref_karbordi
7⃣ امامت ⭕️ یکی از علمای بزرگ علوم قرآنی اهل سنت ، علامه ابن جزری است. او در قرن هشتم و نهم میزیسته، و متوفای ۸۳۳ است. او بعد از نقل حدیثی میگوید: وهذا مشهور من قبل وإلى اليوم، یعنی : این مطلبی نیست که قدیمی باشد و نزد اهل سنت هم اکنون معروف نباشد، بلکه مشهور بوده قبلا و تا به امروز هم مشهور است. گمان نکنید ابن جزری میل به شیعه دارد، در کتابش بر علیه شیعه حرف میزند. حال ، متن عبارت کتاب ابن جرزی 👇 مناقب الأسد الغالب علي بن أبي طالب (ص: 19) 11- عن الوليد بن عبادة بن الصامت عن أبيه عبادة بن الصامت رضي الله عنه قال كنا نبور أولادنا بحب علي بن أبي طالب فإذا رأينا أحدهم لا يحب علي بن أبي طالب علمنا أنه ليس منا وأنه لغير رشده. توضیح ذیل حدیث توسط ابن جزری👇 قوله لِغَيْرِ رِشْدِهِ هو بكسر الراء وإسكان الشين المعجمة، أي: ولد زنا وهذا مشهور من قبل وإلى اليوم، معروف أنه ما يبغض عليا رضي الله عنه إلا ولد زنا وروينا ذلك أيضا عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه ولفظه كنا معشر الأنصار نبور أولادنا بحبهم عليا رضي الله عنه فإذا ولد فينا مولود فلم يحبه عرفنا أنه ليس منا. قوله: نبور بالنون والباء الموحدة وبالراء أي نختبر ونمتحن. 12- ... محمد بن الحسن الأبنوسي سمعت مسروق بن المرزبان يقول سمعت شريك بن عبد الله يقول: إذا رأيت الرجل لا يحب علي بن أبي طالب فاعلم أن أصله یهودی. شريك هذا أحد الأعلام من أئمة الإسلام توفي في سنة سبع وسبعين ومئة. 🔰 توضیح حدیث: 🔷 در اینجا ابن جزری روایت معروفی را از صحابی انصاری عبادة بن صامت نقل میکند: کنا نبور اولادنا، و سپس از دو واژه مشهور و معروف استفاده میکند تا کلمه " نبور" را معنا کند. (یعنی: برای صحت انتساب بچه به پدر، از محبت امیرالمومنین علی علیه السلام استفاده میکردند.) سپس میگوید که: این مطلب از قدیم تا کنون معروف و مشهور بوده است، و میگوید از صحابی دیگر ابو سعید خدری هم نقل شده است. 🔷 سرگذشت جالب این حدیث، از زبان عبادة بن صامت، نکته‌ای در بر دارد. یعنی هر چند جابر بن عبدالله انصاری و ابوسعید و دیگران نقل کردند و عبارت «کنا معاشر الانصار» گفتند؛ اما عبادة برای نقل این مطلب از واژه «نبور» استفاده کرده که یک واژه نامأنوس عربی است. و لذا این واژه سبب شده که حرف عبادة در کتب مختلف لغت بیاید. چون منظور کتب لغت بیشتر برای تبیین لغات غیر رایج است. و لذا در کتب بسیار معروف لغت عرب، مثل لسان العرب و تاج العروس و... اشاره به حدیث عبادة شده (کنا نبور اولادنا) شده است. ✍ تمام این کتب در سایتهای اهل سنت موجود است و همگی قبل از ابن جزری بودند: لسان العرب (4/ 87) ومنه الحديث: كنا نبور أولادنا بحب علي، عليه السلام. تاج العروس (10/ 257) ومنه الحديث: (كنا} نبور أولادنا بحب علي رضي الله عنه) تهذيب اللغة (15/ 191) وفي حديث: كنا نبور أولادنا بحب علي عليه السلام، أي نختبر ونمتحن غريب الحديث لابن الجوزي (1/ 90) في الحديث كنا نبور أولادنا بحب علي عليه السلام أي نجربهم. النهاية في غريب الحديث والأثر (1/ 161) ومنه الحديث «كنا نبور أولادنا بحب علي رضي الله عنه» 🆔 @maaref_karbordi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣ علی علیه السلام کیست؟ 🔶 زمانی که امیرالمونین علیه السلام از جانب بصره آهنگ کوفه داشتند، در بین مردم به خطبه خوانی بلند شده و در حالیکه به پیراهن و عبای خود اشاره میکرد، فرمود : ◻️ ای اهل بصره از چه چیز بر من خورده میگیرید؟ قسم به خدا اینها را خانواده من بافته است. و در حالیکه به کیسه ی پولی که در دستش بود و خرجی او در آن بود اشاره میکرد فرمود : ◻️ از چه چیز بر من خرده میگیرید؟ قسم به خدا این نیز از در آمد من در مدینه است. ◻️ اگر من از نزد شما با بیش از آنچه که میبینید رفتم، من در نزد خدا در زمره خائنان هستم. ✍ کتاب الجمل، ص 422. 🆔 @maaref_karbordi
2⃣ علی علیه السلام کیست ؟ 🔶 امیرالمومنین علی علیه السلام شبی وارد محل نگه داری بیت المال شده و مشغول نوشتن نحوه تقسیم بیت المال بودند. ◻️ طلحه ( باجناق پیغمبر اکرم) و زبیر (پسر عمه حضرت ) برای کار شخصی وارد بر حضرت شدند. ◻️ حضرت بلافاصله چراغی که در مقابلشان بود را خاموش کردند و فرمودند از خانه حضرت چراغی را آوردند. ◻️ وقتی آن دو نفر جویای دلیل این کار شدند، فرمودند : روغن این چراغ از بیت المال مسلمانان بود. و شایسته نبود که من برای کار شخصی از آن استفاده کنم! ✍ دانش نامه امیرالمومنین، ج 4، ص 179 به نقل از احقاق الحق، ج 8، ص 539. 🆔 @maaref_karbordi
3⃣ علی علیه السلام کیست ؟ 🔶 از دو شهر همدان و حلوان (شهری در عراق) عسل و انجیر به خدمت امیرالمومنین علیه السلام آورده شد. ◻️ حضرت به مسئولان گروه های مختلف مردم فرمودند که یتیم ها را بیاورید. ◻️ آنگاه حضرت آن یتیم ها را بر سر خمره های عسل جای داده و در حالیکه مشغول تقسیم عسل بین مردم بودند، یتیم ها از عسل ها میخوردند. ◻️ وقتی دلیل این کار را از امیرالمومنین پرسیدند، حضرت فرمود : ◻️ امام، پدر یتیمان است. و من این کار را برای مراعات جایگاه پدران انجام میدهم. ✍ کتاب کافی، ج 1، ص406. 🆔 @maaref_karbordi
▫️ میلاد با سعادت باب الحوائج، حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم علیه‌آلاف‌التحیة‌والثناء مبارک باد. 🌷قال علیه‌السلام: لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِبْ نَفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ فَإنْ عَمِلَ حَسَناً استَزادَ اللهَ و إنْ عَمِلَ سیّئاً اسْتَغفَرَ اللهَ مِنهُ و تابَ اِلَیهِ. از ما نیست کسی که هر روز حساب خود را نکند؛ پس اگر کار نیکی کرده است از خدا زیادی آن را بخواهد و اگر بدی کرده، از خدا آمرزش طلب نموده و به سوی او توبه نماید. 🏷 اصول کافی، ج 2، ص 453. (طبع اسلامیة) 🆔 @maaref_karbordi
4⃣ علی علیه السلام کیست ؟ 🔸 ابن حنبل از علمای اهل سنت مینویسد: ◻️ علی [علیه السلام] در زمان خلافت در کوفه، از درآمد شخصی که در مدینه داشتند، زندگی را میگذراند. ✍ دانش نامه امیرالمومنین، ج 4، ص 174 به نقل از فضائل الصحابة لابن حنبل، ج1، ص536، ح892. 🆔 @maaref_karbordi
5⃣ علی علیه السلام کیست ؟ 🔸 امیرالمومنین علیه السلام در نامه ای به کارگزارانشان فرمودند: ◻️ نوک قلم های خود را تیز کنید. و فاصله بین خطوط نوشته هایتان را کم کنید. و در نامه هایی که به من مینویسید، بیشتر از نیاز حرف نزنید و لبّ کلام را بنویسید. ◻️ شما را از نوشتن بیش از نیاز، منع میکنم؛ چرا که بیت المال مسلمانان تاب ضرر را ندارد. ✍ الخصال، ص 310. 🆔 @maaref_karbordi
8⃣ امامت 🔰 مباهله ⭕️ چندین سال پیش در ماه مبارک رمضان در لندن، مناظره ای بین دکتر تیجانی و عبدالزهراء نجدی از طرف شیعیان و عثمان الخمیس و بلّوشی از طرف مخالفان، با مجری گری هاشمی برگزار شد. 🔸 در بین یکی از جلسات، وقتی جسارتی نسبت به بی بی دوعالم حضرت زهرا سلام الله علیها صورت میگرد، عبد الزهراء نجدی از جای خود بلند میشود و میگوید : این شخص کافر هست و از این به بعد، من مباهله میکنم و نه بحث علمی! 🔸 هاشمی، مجری برنامه به ایشان میگوید: فعلا بیایید بحث را ادامه دهیم و در آخر ماه رمضان، مناظره میکنیم. 🔸 وقتی برنامه به جلسه ی پایانی رسید، دکتر تیجانی و عبدالزهراء نجدی، اظهار آمادگی میکنند. اما طرف مقابل میگوید: باید یکی از مراجع تقلید شیعه بیاید تا ما مباهله کنیم؛ چون اگر شما هلاک شوید، خبر آن منعکس نمیشود! 🔸 هاشمی ، مجری شبکه، با این که خود از دشمنان شیعه هست، ناگهان اعتراض کرد و گفت: الیوم هما یمثلان الشیعة. یعنی این دو نفر نماد تشیع هستند. ( این برنامه در ماه مبارک، ملیون ها بازدید کننده داشت) 🔸 بهانه ی دوم جناب بلّوشی این بود که این جا لندن است! ما باید بین باب و مقام کعبه مباهله می کنیم! 🔸 بلافاصله عبدالزهراء نجدی میگوید: مگر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله که با مسیحیان نجران مباهله کردند، در کنار کعبه بودند! 🆔 @maaref_karbordi
🔰 فهرست محتوای «ویروس شر» جلسه اول : https://eitaa.com/radiosayeban/192 جلسه دوم : https://eitaa.com/radiosayeban/193 جلسه سوم : https://eitaa.com/radiosayeban/194 جلسه چهارم : https://eitaa.com/radiosayeban/198 جلسه پنجم : https://eitaa.com/radiosayeban/199 جلسه ششم : https://eitaa.com/radiosayeban/201 جلسه هفتم : https://eitaa.com/radiosayeban/202 جلسه هشتم : https://eitaa.com/radiosayeban/210 جلسه نهم : https://eitaa.com/radiosayeban/214 جلسه دهم : https://eitaa.com/radiosayeban/226 جلسه یازدهم: https://eitaa.com/radiosayeban/230 جلسه دوازدهم : https://eitaa.com/radiosayeban/233 جلسه سیزدهم : https://eitaa.com/radiosayeban/236 جلسه چهاردهم : https://eitaa.com/radiosayeban/239 جلسه پانزدهم : https://eitaa.com/radiosayeban/245 جلسه شانزدهم : https://eitaa.com/radiosayeban/260 جلسه هفدهم : https://eitaa.com/radiosayeban/265 جلسه هجدهم : https://eitaa.com/radiosayeban/267 جلسه نوزدهم : https://eitaa.com/radiosayeban/268 جلسه بیستم: https://eitaa.com/radiosayeban/362 جلسه بیست و یکم: https://eitaa.com/radiosayeban/364 🆔 @radiosayeban
🔰 تجربه های نزدیک به مرگ / معاد جلسه اول: https://eitaa.com/maaref_karbordi/219 جلسه دوم: https://eitaa.com/maaref_karbordi/220 جلسه سوم: https://eitaa.com/maaref_karbordi/221 جلسه چهارم: https://eitaa.com/maaref_karbordi/222 متن: https://eitaa.com/maaref_karbordi/224 🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک 14-روش شناختی 2.mp3
4.84M
4⃣1⃣ هرمنوتیک 🔉 استاد حامد ساجدی 🔸 تاریخچه هرمنوتیک 🔰 هرمنوتیک روش شناختی (2) 🔻 سه گانه ی "دیلتای" 🔻 ادامه دارد... 🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک 15-روش شناختی3.mp3
3.84M
5⃣1⃣ هرمنوتیک 🔉 استاد حامد ساجدی 🔸 تاریخچه هرمنوتیک 🔰 هرمنوتیک روش شناختی (3) 🔻 دور جزء و کل، در بیان دیلتای 🔻 از نگاه دیلتای، تجربه های مشترک، راه برون رفت از تاریخمندی فهم 🔻 مهمترین تفاوت هرمنوتیک دیلتای و شلایرماخر 📌 در جلسه بعد بررسی و نقد هرمنوتیک روش شناختی ارائه میشود.(ان شاءالله) 🆔 @maaref_karbordi
6⃣ علی علیه السلام کیست ؟ 🔸 نقل شده است که: امیرالمومنین علیه السلام جنگ هایی را که لازم بود انجام دهند را از سر ظهر آغاز میکردند. ◻️ حضرت دلایلی برای این کار داشتند، از جمله این که: میخواستند به واسطه‌ی شب ، زمان جنگ طولانی نشود؛ تا اگر کسی پشیمان شده است، بتواند برگردد. و جان او محفوظ بماند. ✍ الکافی، ج 5، ص 28. 🆔 @maaref_karbordi
7⃣ علی علیه السلام کیست ؟ 🔸 حضرت امیرالمومنین علیه السلام در زمان خلافتشان همواره خطاب به کسانی که در همراهی ایشان کوتاهی میکردند، میفرمودند: ◻️ آیا فکر میکنید که من نمیتوانم شما را اصلاح کنم؟! مطمئن باشید چنین توانایی دارم. ولی حاضر نیستم به واسطه‌ی اصلاح شما، نفس خودم را تباه کنم! ✍ امالی شیخ مفید (ره)، ص 207. 📌 توضیح: پیروزی مادی و ظاهری در جنگ و... برای حضرت، هدف اصلی نیست. بلکه تمامی کارهایی مثل: حکومت داری و جنگ، در مسیر عبودیت الاهی تعریف میشود. و اگر پیروزی، باعث انحطاط اخلاقی خود فرمانده شود، یک فرمانده الاهی، چنین کاری برای او ارزش ندارد. 🆔 @maaref_karbordi
🔳 با عرض سلام و احترام و تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و خاندان مطهر و اصحاب کرام آن حضرت. ✍ ان شاء الله از ادامه ی جلسه ی دوازدهم خداشناسی، فایل های خداشناسی با کیفیت ضبط مناسب تر و توسط یکی دیگر از اساتید، تقدیم شما گرامیان میشود. 🆔 @maaref_karbordi