⭕️ چشم ها را باید شست ، جور دیگر باید دید!
✍ مهم ترین دلیل منکران وجود خدا ، بحث شر و بلا است.
منکران، هر چیزی که ارتباطی با شر و نقص داشته باشد را، تازیانه ای بر صفتی از صفات خدا چونان قدرت و علم و عدالت و حکمت و مهربانی کرده اند.
و بالاتر اینکه اصل وجود خدا را مورد انکار قرار داده اند.
از دیر زمان این مسئله ذهن متفکران را به خود مشغول کرده است.
و اگر نگاهی به اطراف خود بیندازیم کمتر کسی را میتوان یافت که ذهنش از گزند این سوال ها مصون مانده باشد.
🔸🔹به همین جهت درسگفتاری با عنوان "ویروس شر" به زودی در اختیار شما عزیزان قرار میگیرد.🔹🔸
🆔 @radiosayeban
1_929333324.mp3
2.72M
1_929333468.mp3
2.11M
1_947500425.mp3
1.54M
❌ نکته:
🔰 بحث های: کامل مطلق بودن خداوند، علم ، قدرت، اراده و حکمت خداوند، مقدمه های مهمی برای تحلیل مساله شر و بلا، هستند.
🔰 به خاطر همین، در جلسات"ویروس شر"، در ادامه ی بحث های "خداشناسی"، در چند جلسه کوتاه، به این مطالب میپردازیم.
🆔 @maaref_karbordi
قدرت خدا.mp3
1.94M
1_947501706.mp3
2.02M
ویروس شر 5⃣
خداشناسی 5⃣1⃣
⭕️ حکمت الاهی (1)
✍ چرا خدا بسیاری از کارهای شدنی را انجام نمیدهد؟
✍ آیا این با قدرت مطلق خدا ناسازگار است؟
✍ آیا فعل اختیاری نیازمند علت غایی(علتی که فعل به خاطر آن انجام میشود) است؟
✍ آنچه که علت همه خواسته ای دیگر است چیست؟
🔻 ادامه دارد...
#ویروس_شر
#شر
#بلا
#مصیبت
#کرونا
#طرح_بزرگ
🆔 @radiosayeban
حکمت الهی ۲.mp3
1.59M
ویروس شر 6⃣
خداشناسی 6⃣1⃣
⭕️ حکمت الاهی (2)
✍ ملاک خواست خدا برای انجام فعل اختیاری چیست؟
✍ آیا فاعل دارای اختیار ، کار اختیاری را تنها برای به دست آوردن کمال و مزیّتی که ندارد انجام میدهد؟
✍ آیا برای خداوند، انجام کار اختیاری، برای به دست آوردن کمالی که دارا نیست، معنا دارد؟
🔻 ادامه دارد...
#ویروس_شر
#شر
#بلا
#مصیبت
#کرونا
#طرح_بزرگ
🆔 @radiosayeban
حکمت الهی ۳.mp3
2.07M
2⃣ امامت
⭕️ ائمه عالی هستند و نیازی به غالی ندارند !
✍ غلو یعنی بیخودی و بدون انضباط بالا بردن . ارزش بیجا به چیزی دادن . اما علو یعنی ارزش عدل ومتناسب .
همه کاره خداوند هست. اما تدبیر عالم را با مدبرات و اسماء و صفاتش صورت می دهد .
در یک کلمه : بالا بودن ائمه از هیچی بودن آن هاست ! چون خودیتی ندارند ، بالا هستند . ما هر چه بدی داریم ، از خودیّت است . اگر برای اینکه ائمه را بالا ببریم ، بخواهیم یک خودیتی به آن ها بدهیم ، غلو می شود . هر چه می خواهید آن ها را بالا ببرید ، در هیچی نبودن بالا ببرید . یعنی همه ی کمالات، برای خداوند هست ولی به آن ها داده است . و معنای ظلّیت هم همین است .
✍ از امام هادی( علیه السلام) پرسیدند : چطور فهمیدید که پدرتان در بغداد از دنیا رفته اند ؟ فرمودند : یک خضوعی در قلبم نسبت به خدا حس کردم که تا حالا حس نکرده بودم .
امام یعنی خاضع محض ، عبد محض . هر چه دارد مال خداست . هر چه بالاتر می روند ، پایین تر می آیند ! اگر این مقام را درک کنیم ، نه با محکمات منافات دارد و نه با عوالم متعدد آن بزرگواران.
#امامت
🆔 @radiosayeban
برده داری.mp3
5.87M
فلسفه حقوق 1⃣
⭕️ برده داری
⭕️ طلاق در مسیحیت
🔰 چرا اسلام، برده داری رایج در زمان گذشته را یک دفعه، و به طور کامل تعطیل نکرد؟
🔰 دو دلیل برای برده داری زنان
🔰 چرا در "کتاب مقدس" کنونی، حکم طلاق زنان وجود ندارد؟
🔸 معنای عتق: آزاد کردن برده
❌ این صوت، تقطیع شده تدریس استاد محمدرضا کدخدایی در کلاس فلسفه حقوق میباشد
#فلسفه_حقوق
#برده_داری
#مسیحیت
🆔 @maaref_karbordi
راه روشن.mp3
2.68M
1⃣ حقانیت نبوت پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله)
3⃣ امامت
⭕️ سطح فرمایشات و سیره حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) ، راهی متفاوت در اثبات حقانیت اسلام و پیغمبر اسلام(صلی الله علیه و آله)
✍ بررسی ای کوتاه از معارف کتاب مقدس!
✍ داستانی زیبا از امیرالمومنین (علیه السلام) در شاد کردن دل کودکان یتیم
🔰 پی نوشت:
برای مطالعه بخشی از فرمایشات عمیق فلسفی در کلام امیرالمومنین علیه السلام، میتوانید به کتاب "علی و فلسفه الاهی" علامه طباطبایی ره و بخش دوم کتاب "سیری در نهج البلاغه" شهیدمطهری مراجعه کنید
#نبوت
#امامت
#اسلام
#مسیحیت
🆔 @maaref_karbordi
حکمت الهی ۴.mp3
1.87M
8⃣ ویروس شر
8⃣1⃣ خداشناسی
⭕️ حکمت الاهی (4)
مهندسی نظام خلقت
✍ قاعده کلی خلق موجود های ناسازگار با هم چیست؟
✍ از میان نظام های فرضی ، بهترین نظام که خدا آن را خلق میکند کدام است؟
✍ در فرض تزاحم موجود ها ، موجود کامل حقیقی که خدا آن را خلق میکند، کدام است؟
#ویروس_شر
#خداشناسی
#بلا
🆔 @radiosayeban
4⃣ امامت
⭕️ شبهه؛ اصلاً خانه های مدینه درب نداشتند؟!
🔰 شبهه ای مطرح میکنند که: اصلاً خانههای آن زمان مدینه
درب نداشتند. و فقط یک پرده یا حصیر در منزل بود! آنها این شبهه را طرح کردند تا جریان پشت درب ماندن حضرت زهرا(س) و جسارت به ایشان توسط خلفا تکذیب شود.
⬅اما پاسخ:
✍ اولاً) قرآن کریم در سوره نور میفرماید: «ولا عَلَی أَنفُسِکُمْ أَن تَأْکُلُوا مِن بُیُوتِکُم أَو بُیُوتِ آبَائِکُم أَو بُیُوتِ أُمَّهَاتِکُم أَو بُیُوتِ إِخوَانِکُم أَوْ بُیُوتِ أَخَوَاتِکُم أَو بُیُوتِ أَعمامِکُم أَوْ بُیُوتِ عَمَّاتِکُم أَوْ بُیُوتِ أَخوالِکُم أَوْ بُیُوتِ خَالاتِکُمْ أَوْمَا مَلَکتُم مَّفَاتِحَهُ أَو صَدِیقِکُم لَیسَ عَلَیْکُم جُنَاحٌ أَن تَأْکُلُوا جَمِیعًا أَوْ أَشْتَاتًا» یعنی «شما در بعضی خانه ها - مانند خانه عمو، دایی، عمه، خاله و همچنین کسانی که مفتاح و کلید منزل خود را به شما میدهند - میتوانید بدون اجازه غذا بخورید». حال اگر خانه، در و قفل نداشته باشد، کلید معنا دارد؟ آیا روی حصیر و پرده کلید میزدند؟ یا اینکه نعوذ بالله قرآن در این موضوع اشتباه کرده است؟! باید گفت که طراحان این شبهات متاسفانه با قرآن هم آشنا نیستند.
✍ ثانیاً) در کتاب «صحیح مسلم» ـ که معتبرترین کتاب اهل سنت پس از قرآن است ـ در جلد ۶ صفحه ۱۰۵ حدیث ۵۱۳۶ آمده است که پیغمبر اکرم(ص) دستور داده بودند که: «شبها درها را ببندید». آیا حصیر و پرده را میبندند؟! آیا به پرده میگویند در؟!
✍ ثالثاً) «بخاری» در جلد اول کتاب «الادب المفرد» صفحه ۲۷۲ نوشته است که: «راوی میگوید سوال کردم که: درِ خانه عایشه دو لنگه بوده یا یک لنگه؟ و از چه جنسی بود؟ پاسخ میگیرد که: یک لنگه و از جنس چوب درخت ساج بوده است». حال چطور خانه عایشه "در" داشته آن هم از نوع درخت ساج؛ ولی خانه حضرت زهرا(س) که دختر پیغمبر و با آن همه اوصاف بوده "در" نداشته است؟!
#امامت
#حضرت_زهرا
#ولایت
🆔 @maaref_karbordi
4⃣ امامت
⭕️ شبهه؛ چرا علی(ع) نرفت درب منزل را باز کند؟
🔰 شبهه ای مطرح میکنند مبنی بر اینکه: اگر حضرت علی(ع) در خانه حاضر بود، چرا حضرت زهرا(س) درب منزل را باز کرد تا آن حادثه جسارت به ایشان اتفاق افتد؟ در حالی که باز کردن درب توسط زن در صورت حاضر بودن مرد در منزل، خلاف غیرت مردان خصوصا مردان عرب است.
⬅پاسخ:
✍ اولاً) «ابن عساکر» در جلد ۴۲ کتاب «تاریخ دمشق» ص ۴۷۰ آورده است که:
پیامبر(ص) در خانه نشسته بود که در زدند و ایشان به ام سلمه گفتند: «یا أم السلمة قومی فافتحی له» یعنی: «ای أم سلمه! برخیز و در را باز کن».
✍ ثانیاً) در جلد ۴۴ همین کتاب صفحه ۳۵ آمده است که: عمر بن خطاب آمد و دقّ الباب کرد، پیغمبر اکرم(ص) خانه بودند. ولی به حضرت خدیجه(س) فرمودند: «افتحی یا خدیجة» یعنی: «ای خدیجه در را باز کن».
✍ ثالثاً) در جلد اول کتاب «احتجاج طبرسی» ص ۲۹۲ آمده است که: روزی پیامبر(ص) در خانه نشسته بودند که امیرالمؤمنین علی(ع) در زدند و پیامبر(ص) به عایشه فرمود که: «افتحی له الباب» یعنی: «در را برای او(علی) باز کن». حال آیا علمای وهابی غیرتمندتر از پیامبرند؟!
✍ رابعاً) طبق آنچه ابن تیمیه در کتاب «منهاج السنة» نوشته است، کسی در منزل را باز نکرد؛ بلکه مهاجمان به زور وارد خانه حضرت(س) شدند.
✍ خامساً) قرآن کریم در آیه ۲۷ سوره نور میفرماید: «یا أیها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوتا غیر بیوتکم حتی تستأنسوا» یعنی بدون اجازه به خانه کسی وارد نشوید.
و در جای دیگر میفرماید: «یا أیها الذین آمنوا لاتدخلوا بیوت النبی إلا أن یؤذن لکم».
از سوی دیگر «سیوطی» در جلد ۵ کتاب «الدر المنثور» ص ۵۰ نوشته است که: «خانه زهرا خانه نبوت است». بنابراین حضرت زهرا(ع) و مولا علی(ع) بر این باور بودند که مهاجمان حریم خانه نبوت، لااقل حرمت خانه مؤمنان را حفظ میکنند. نه اینکه بی توجه به دستور خدا و رسول، در خانه اهلبیت پیامبر را آتش زده و به زور وارد خانه میشوند.
#امامت
#امیرالمومنین
#حضرت_زهرا
🆔 @maaref_karbordi
حکمت الهی ۵.mp3
1.36M
9⃣ ویروس شر
9⃣1⃣ خداشناسی
⭕️ حکمت الاهی (5)
🔻 مهندسی نظام خلقت
✍ آیا انسان میتواند بهترین مدل وجود جهان را تشخیص دهد؟
✍ مصلحت مطلق و نسبی به چه معناست؟
✍ رابطه بهترین نظام با مصلحت مطلق
✍ توضیح و اثبات حکمت مطلق برای خدا
#ویروس_شر
#خداشناسی
#حکمت_خدا
#نظام_احسن
🆔 @radiosayeban
5⃣ امامت
⭕️ سوال: آیا شهادت حضرت زهرا (ع) توسط خلفا، یک اقدام فرعی و به تبع بیعت گرفتن اجباری از امیرالمومنین(ع) بوده است؟
و یا به شهادت رساندن و محو تنها دختر پیغمبر اکرم(ص) جزو اهداف اصلی دستگاه خلافت بعد از نبی اکرم بود؟
🔻جواب:
حداقل دو دلیل از کتاب های خودشان مبنی بر این که شهادت حضرت زهرا(ع) یک پیش آمد اتفاقی و سهوی نبوده است، موجود هست.👇
⬅️1- عبارتي در صحيح بخاري (معتبر ترین کتاب اهل سنت) و صحیح مسلم( دومین کتاب معتبر اهل سنت) هست كه به وضوح، شرائط آن زمان را براي ما توضيح ميدهد:
[صحيح البخاري 4/ 1549]
[صحيح مسلم 5/ 153]
وكان لعلي من الناس وجه (وجهة) حياة فاطمة فلما توفيت استنكر علي وجوه الناس فالتمس مصالحة أبي بكر ومبايعته ولم يكن يبايع تلك الأشهر.
✍ ترجمه: ماداميكه فاطمه زنده بود علي وجاهتي نزد مردم داشت! چون وفات كرد در صورت مردم ناخوشايندي ميديد! پس به دنبال صلح و بيعت با ابوبكر برآمد. و تا چند ماه، بیعت نکرد.
✅ از اين عبارت، پرواضح است كه وجود حضرت فاطمه (س) چه مانع بزرگي سر راه خلفا بود.
⬅️ 2- عبارتي ابن قتيبة در الامامة و السياسة دارد: [الامامة والسياسة 1/ 30]
وبقي عمر ومعه قوم، فأخرجوا عليا، فمضوا به إلى أبي بكر، فقالوا له: بايع، فقال: إن أنا لم أفعل فمه؟ قالوا: إذا والله الذي لا إله إلا هو نضرب عنقك، فقال: إذا تقتلون عبد الله وأخا رسول، قال عمر: أما عبد الله فنعم، وأما أخو رسوله فلا، وأبو بكر ساكت لا يتكلم، فقال له عمر: ألا تأمر فيه بأمرك؟ فقال: لا أكرهه على شئ ما كانت فاطمة إلى جنبه.
✍ ترجمه: یعنی وقتی عمر، حضرت علی (ع) را در صورت عدم پذیرش خلافت، تهدید به قتل میکند؛ از خلیفه اول نظر خواهی میکند. او در جواب عمر گفت:
تا موقعی که فاطمه در کنار علی باشد، نمیتوانیم او را مجبور کنیم.
#امامت
#امیرالمومنین
#حضرت_زهرا
🆔 @radiosayeban
0⃣2⃣ خداشناسی
0⃣1⃣ ویروس شر
#پیشنهاد_مطالعه
⭕️ نگاهی دوباره...
🔰 به طور کلی هر چه مبادی و علت های نظم پیچیده تر شود، به صورت بی نظمی جلوه می کند. و زیبایی خودش را برای شخص بی اطلاع از دست می دهد. جایی هم که یک نظم زیبایی می بینیم، به خاطر این است که نظمش خیلی پیچیده نیست. ما به اندازه عقل خودمان از نظم آن تعریف میکنیم. ولی وقتی پیچیده می شود، می گوییم: این چه وضعی هست؟! همه چیز که به هم ریخته و نا منظم است!
✍ مثالش جدول ضرب است . شما یک ستون بنویسید از یک تا ده . هر که ببیند ، می گوید : زیبا و منظم نوشتی . بعد از عدد یک ، عدد دو نوشتی، عدد سه و بعد از عدد سه، عدد چهار و همینطور .
حال اگر این اعداد را تبدیل به جدول ضرب کنید، کسی که از جدول ضرب سر در نمی آورد و از نظم آن بی خبر باشد ، وقتی نگاه می کند، می گوید: فقط دو تا ستونش منظم است. اولین ستون عمودی و اولین ستون افقی.[ چون اعداد از یک تا 10 به صورت منظم نوشته شده اند ] بقیش به هم ریخته است! میگوید: چرا از 36 رفته 49 ! و ...
چرا این شخص به هم ریخته می بیند؟ چون نظم آن پیچیده تر شد . دو بُعدی شد . بهترین نظام کلی هستی هم چون دارای بالاترین و پیچیده ترین نظم است ، نظم آن برای ما به این زودی جلوه نمی کند. هر چه علم ما بالاتر رود بخش هایی از نظم برایمان جلوه می کند ولذت می بریم . اگر همین جدول ضرب دو بُعدی را سه بُعدی کنیم و روی یک مکعب پیاده کنیم ، یعنی سه محوری باشد و سه تا عدد را ضرب در یکدیگر بکنیم . خیلی پیچیده تر و به هم ریخته تر به نظر می آید . هر چه ابعاد، بیشتر ، نظم پیچیده تر و بی نظمی جلوه گر تر!
✍ بنابراین خلقت خداوند و اعطای قابلیات به بهترین نظام، با توجه به مجموعه ی اجزا مربوط می شود.
یعنی وقتی حکمت کامل خداوند ثابت شد، گویی خداوند با کار های مختلف خود در جهان میگوید: در این خانه ی جدول، باید این عدد قرار بگیرد . مثلا 25 .
در حالیکه شخص نا آگاه به علم و قدرت نامحدود خداوند، می گوید: نه، اگر میخواهید منظم باشد ، همه را باید بنویسند 25 !
مثلا انتظار دارد همیشه نعمت های دنیا، بدون بلا و سختی برای او فراهم باشد! با این کار در واقع نظم را به هم ریخته ایم. چون به محل امتحان و رشد انسان در دنیا و ... توجه نکرده ایم .
در جدول ضرب اگر جای یکی از خانه ها را عوض کنیم ، کل جدول به هم می ریزد.
#عالم_تزاحم
#خداشناسی
#شر_بلا
#نظم
🆔 @radiosayeban
1⃣2⃣ خداشناسی
⭕️ مثالی برای درک بهتر وجود نامحدود خداوند(کامل مطلق)
🔰 يک خط بينهايت را در نظر بگيريد. اين خط فقط و فقط طول دارد. پس، از حيث عرض داشتن محدود است. حالا يک سطح در نظر بگيريد که طول آن بينهايت است؛ ولي عرض آن يک سانتي متر است. اين سطح هم از حيث عرض محدود است.
اما تفاوت اين محدوديت با محدوديت قبلي در چيست؟
🔸 اين محدوديت يعني امتداد و سیر در عرض ادامه پيدا نمي کند. و به مرز مي رسيم. اما محدوديت قبلي يعني اصلا عرض براي او مطرح نيست. یعنی اصلا عرض ندارد. نه این که در امتداد و سير در عرض، کمبود دارد.
🔻حال يک کره اي را به صورت بي نهايت در نظر بگيريم. نه محدوديت ذاتي از حيث طول و عرض و عمق دارد، و نه محدوديتی در امتداد داشتن دارد.
اما جالب است که همين کره ی بينهايت، از حيث بعد چهارم [زمان] محدوديت ذاتي دارد.
🔸 اما نکته ی اساسی اين است که، وقتي مي گوييم: خط، از جهت ذاتش نسبت به عرض محدود است؛ چرا به خود اجازه مي دهيم بگوييم محدود است؟ چرا نمیگوییم: نه محدود است و نه نامحدود ؟!
🔻 جواب اين است که: چون ميبينيم که خط، میتوانست عرض هم داشته باشد و تبدیل به سطح شود. ولی اکنون ندارد. پس محدودیت دارد.
🔸 اما به عنوان مثال، يک حقيقت رياضي حسابي مثل: دو بعلاوه ی دو مساوی چهار، آيا از حيث عرض داشتن محدود است؟
جواب: نه مي توان گفت محدود است. و نه مي توان گفت نامحدود است. بلکه از جهت عرض داشتن رها و مطلق است.
به تعبیر دیگر یعنی:
این حقیقت، از جهت عرض و امتداد و بعد داشتن، رها و فرابعد است.
نه این که مثل نقطه، بعد ندارد.
بلکه اصلا شانیت بعد داشتن و امتداد داشتن، برای او مطرح نیست.
✅ اگر در مورد خداوند، گاهي تعبير "وجود مطلق" يا "بينهايت" به کار مي رود، منظور همين رها بودن از قابليت محدود بودن است.
نه اينکه منظور اين باشد که: خداوند همه ی کمال ها را به طور بينهايت دارد.
به تعبیر دیگر:
این جمله هم درست نیست که خداوند در هر يک از بينهايت بعد ، بينهايت است.
بلکه او شانیت هیچ محدودیتی را نمی پذیرد.
✍ پی نوشت:
برای تبیین استدلال کامل مطلق بودن خداوند میتوانید به جلسه دوازدهم خداشناسی مراجعه کنید👇
https://eitaa.com/maaref_karbordi/167
#خداشناسی
#کامل_مطلق
🆔 @maaref_karbordi
استاد فیاضی 1.mp3
4.74M
1⃣ معاد
🔰 تفاوت خصوصیت های مرگ، با تجربه های نزدیک به مرگ (NDE)
⭕️ به مناسبت پخش برنامه "#زندگی_پس_از_زندگی" از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با #استاد_فیاضی توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد.
✍ جلسه اول
#مرگ
#معاد
#NDE
🆔 @maaref_karbordi
استاد فیاضی 2.mp3
9.99M
2⃣ معاد
🔰 تفاوت خصوصیت های مرگ، با تجربه های نزدیک به مرگ (NDE)
⭕️ به مناسبت پخش برنامه "#زندگی_پس_از_زندگی" از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با #استاد_فیاضی توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد.
✍ جلسه دوم
#مرگ
#معاد
#NDE
🆔 @maaref_karbordi
جایگاه معرفتی تجربه نزدیک به مرگ.mp3
5.08M
3⃣ معاد
🔈 پیشنهاد میشود تا آخر فایل، با دقت گوش داده شود.
🔰 آیا تجربه های مشترک تجربه های نزدیک به مرگ(NDE)، با خصوصیات مرگ، در متون دینی مختلف هست؟
⭕️ به مناسبت پخش برنامه "#زندگی_پس_از_زندگی" از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با #استاد_فیاضی توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد.
🔻 جلسه سوم
#معاد
#مرگ
#معرفت_دینی
🆔 @maaref_karbordi
فلسفه و تجربه نزدیک به مرگ.mp3
5.75M
4⃣ معاد
🔰 بررسی تجربه های نزدیک به مرگ، در مکتب های مختلف فلسفی
⭕️ چه فلسفه ای نمیتواند تجربه های نزدیک به مرگ را قبول کند؟
✍ به مناسبت پخش برنامه "#زندگی_پس_از_زندگی" از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با #استاد_فیاضی توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد.
🔻جلسه چهارم
#معاد
#مرگ
#معرفت_دینی
🆔 @maaref_karbordi
5️⃣ معاد
🔰 رابطه دنیا با آخرت، در کلام امیرالمومنین ( علیه السلام)
⭕️ جاثلیق از امیرالمومنین علیه السلام پرسید : أین الدنیا من الآخرة؟ یعنی رابطه دنیا و آخرت چگونه است؟ حضرت در پاسخ فرمودند:
الدنیا فی الآخرة و الآخرة محیطة بالدنیا. یعنی دنیا شأنی از آخرت است و آخرت به دنیا احاطه دارد.
یعنی ما یک شأنی داریم که خودمان از آن سر در نمی آوریم ولی او کاملا با ما است. و نمیتوانیم از آن فرار کنیم. داریم فرار میکنیم به سمت خود او.
لذاست که آیه میفرماید: و إنّ جهنّمَ لمحیطة بالکافرین
✍️ واژه ی ( أحاط ) از حائط به معنای دیواری است که اطراف مکانی را گرفته است . در احاطه ی حسی چون محیط اطراف و بالا و پایین یک چیزی را گرفته ، با حرف ( علی ) مناسب است . در احاطه ی حسی ، محیط و محاط فقط در بعض اجزاء با هم تماس دارند .
اما اگر بخواهیم بگوییم چیزی بر چیزی محیط است به نحوی که در تمام تار و پود وجود او حضور دارد ، اینجا دیگر ( علی ) غلط است . چون (علی) برای احاطه ی مکانی است . اگر بگوییم خدا به این نحو محیط است، یعنی فقط از قسمت های بالا با خبر است. و از وسط و مغز عالم بی خبر است و با سفینه می شود رفت بالا تا به او رسید ! اما باء در ( محیط به ) باء ملابست است یعنی با ذره ذره ی اجزاء وجود او همراه است .
حضرت، عالم آخرت را محیط به دنیا دانستند.
در مورد گناهکار هم قرآن می فرماید: (أحاطت به خطیئته) یعنی: گناه، محیط به گنهکار است نه محیط بر گنهکار.
#معاد
🆔 @maaref_karbordi