eitaa logo
⸤ رافـضـي‌نوشـت‌ ⸣
316 دنبال‌کننده
507 عکس
10 ویدیو
2 فایل
● ‌‌حامی هیچ فرقه ، گروه ، حزب و شخصیتی نیستیم جز آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین ‌➜‌ @Shirane_Rafezi ● ناشناس برای ارسال انتقادات و پیشنهادات ‌➜ https://harfeto.timefriend.net/16482990870145 •| #کپی‌_کاملاً_حلال |•
مشاهده در ایتا
دانلود
✨قَالَ رَسُولُ اللَّه‏ (صلی‎الله‎عليه‎وآله)‏: 🌾*«َ أَبْشِرْ يَا عَلِيُّ!‏ فَإِنَّهُ لَا يُبْغِضُكَ مُؤْمِنٌ وَ لَا يُحِبُّكَ مُنَافِقٌ، وَ لَوْ لَا أَنْتَ لَمْ يُعْرَفْ حِزْبُ اللَّهِ وَ لَا حِزْبُ رَسُولِه‏.»* 🍂«بشارت باد علی‎ جان! براستی که مؤمن با تو دشمنی نمی‎کند و منافق تو را دوست نمی‎دارد، و اگر تو نبودی حزب خدا و حزب رسول خدا شناخته نمی‎شد.» ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الائمة الأطهار عليهم السلام، مجلد 39، صفحه 292، باب (87): حبه و بغضه صلوات الله عليه... .
شرابخانه‌علوی‌جهت‌نشر‌فضائل‌مولا🍇 https://eitaa.com/joinchat/1598292147C72615c8113 مستجیرادستت‌ازکوی‌علی‌کوت‌مکن هان‌و‌هان‌ازبهراوجان‌خودت‌راکن‌فدا🌿 |
📌 📝 🔻شبهات المعاندین حول الرجعة 1⃣اولین شبهه "استحاله اعاده معدوم" و " آکل و مأکول " است که این دو شبهه در حقیقت در خصوص معاد وارد است که چیزی که از بین رفته و معدوم شده است برگرداندن آن محال است و اگر انسانی انسان دیگر را خورد و بدنش با گوشت و بدن او ترکیب شد دیگر چطور خداوند گوشت و بدن آن فرد را بر می گرداند و معاد جسمانی می شود؟! چون طرف بحث ما اهل تسنن است لذا وارد پاسخ به این شبهات کودکانه نمی شویم چرا که اساسا اهل تسنن نمی توانند این شبهات را بر رجعت وارد کنند و آنان خود قائل اند که این شبهات وارد نیست و قول به امتناع و استحاله اعاده معدوم قول باطلی است و خداوند قادر است بر اعاده معدوم. چنانکه فخر رازی عالم اهل سنت گوید: إِعَادَة الْمَعْدُوم عندنَا جَائِزَة خلافًا لجمهور الفلاسفة (📚معالم أصول الدين ص ۱۲۵) 2⃣شبهه دوم اینکه: تکلیف افرادی مثل ابوبکر و عمر و شمر و یزید چه خواهد بود اگر رجعت کنند و توبه کنند چرا که بعد از مرگ حقایقی را دیدند و اگر به دنیا بر گردند توبه خواهند کرد. 🔹در پاسخ گوییم: ۱)قصد توبه برای آنان ممکن است عقلاً ولی شرعاً به توبه موفق نشده و توبه شان مقبول نخواهد بود چرا که توبه در هنگامی که طرف عذاب الهی را دید غیر مقبول است همانطور که فخر رازی در علت عدم قبولی توبه و بیهوده بودن ایمان آوردن فرعون قبل از غرق شدن می گوید: : أَنَّهُ إِنَّمَا آمَنَ عِنْدَ نُزُولِ الْعَذَابِ، وَالْإِيمَانُ فِي هَذَا الْوَقْتِ غَيْرُ مَقْبُولٍ.. (📚تفسير الرازي ج ۱۷ ص ۲۹۶) و خداوند می فرماید: فَلَمْ یَکُ یَنفَعُهُمْ إِیمَانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا (هنگامی که عذاب ما را مشاهده کردند، ایمان آوردنشان به حالشان سودی نخواهد داشت سوره غافر آیه ۸۵) طبق آیات قرآن و روایات مواضع و زمان هایی است که خداوند توبه و ایمان آوردن فرد را در آن قبول نمی کند مثل: الف) ایمان آوردن کفار زمانی که روز فتح برسد قبول نخواهد بود (قُلْ یَوْمَ الْفَتْحِ لاٰ یَنْفَعُ الَّذِینَ کَفَرُوا إِیمٰانُهُمْ سوره سجده ۲۹) ب)ایمان آوردن هنگام نزول عذاب ج)ایمان آوردن دم مرگ د)توبه و ایمان آوردن کسی که مومن باشد بعد کافر و معاند شود بعد بخواهد ایمان بیاورد که قرآن صریحا توبه چنین اشخاصی را غیر مقبول دانسته است (إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بَعْدَ إِیمَانِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُوا کُفْرًا لَّن تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ آل عمران) ر)یا توبه بدعت گذار که خود اهل سنت نقل کردند خداوند بدعت گذار را موفق به توبه نمی کند و توبه اش را قبول نخواهد کرد(📚الاعتصام امام شاطبي مالکي ج ۱ ص ۲۱۴) ز) ایمان آوردن و توبه هنگام طلوع خورشید از سمت مغرب که مقبول نخواهد بود که اهل تسنن نقل کردند: إِنَّ التَّوْبَةَ لَا تَزَالُ تُقْبَلُ مَا لَمْ تَطْلُعِ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرِبِهَا. گرچه اهل سنت این طلوع شمس از مغرب را علامت قیامت می دانند در حالی که بنظر ما این علامت ظهور امام زمان یا بلکه شمس طالعه از مغرب خود امام زمان است که در حدیث وارد شده: هو الشمس الطالعه من مغربها... (📚منتخب الاثر صافی گلپایگانی ج ۳ ص ۲۶) و شیخ مفید من جمله از علمایِ امامیه که معتقد است ایمان آوردن و توبه در زمان ظهور امام زمان و رجعت غیر مقبول است و او می نویسد: اهل بیت در تفسیر آیه یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیَاتِ رَبِّکَ لَا یَنفَعُ نَفْسًا إِیمَانُهَا (آن روز که بعضی از آیات پروردگارت ظاهر شود، ایمان آوردن احدی سودی به حالش نخواهد داشت) فرموند زمانی که قائم ظاهر گردد توبه سنیان را نخواهد پذیرفت (روي عنهم ع إن هذه الآية هو القائم ع فإذا ظهر لم تقبل توبة المخالف 📚الفصول المختاره شیخ مفید ص ۱۵۵) ۲)ثانیا طبق فرموده قرآن چه بسا ابوبکر و عمر و اعداء اهل بیت حتی بعد از رجعت و دیدن حقایق هم قصد توبه نکنند همانطور که می فرماید: وَلَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةَ وَکَلَّمَهُمُ الْمَوْتَی وَحَشَرْنَا عَلَیْهِمْ کُلَّ شَیْءٍ قُبُلًا مَّا کَانُوا لِیُؤْمِنُوا (و حتی اگر فرشتگان را بر آنها نازل می کردیم، و مردگان با آنان سخن می گفتند، و همه چیز را در برابر آنها جمع می نمودیم، هرگز ایمان نمی آوردند سوره انعام آیه ۱۱۱) و می فرماید: وَلَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ (و اگر به دنیا بازگردند، به آنچه که از آن نهی شده بودند باز می گردند و آنها دروغگویانند سوره انعام ۲۸) 🆔 @mohadesin_marefat_110
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی‎الله‎عليه‎و‌‎آله): *«يَا عَلِيُ!‏ إِنَّ عَلَى يَمِينِ الْعَرْشِ لَمَنَابِرَ مِنْ نُورٍ وَ مَوَائِدَ مِنْ نُورٍ، فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ جِئْتَ وَ شِيعَتُكَ يَجْلِسُونَ عَلَى تِلْكَ الْمَنَابِرِ يَأْكُلُونَ وَ يَشْرَبُونَ وَ النَّاسُ فِي الْمَوْقِفِ يُحَاسَبُونَ‏.»*‏ «علی جان! همانا در سمت راست عرش منبرها و سفره‎هایی از نور وجود دارد؛ پس آنگاه که روز قيامت شود، تو و شيعيانت می‎آييد و بر آن منبرها می‎نشينيد و می‎خوريد و می‎نوشيد، و حال‎آنکه مردم در موقف و جایگاه قيامت مشغول محاسبه هستند.» ➖➖➖➖➖➖➖➖ بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الائمة الأطهار عليهم السلام، مجلد ۳۹، صفحه ۲۲۴، باب (۸۶): سائر ما يعاين من فضله و و رفعة درجاته صلوات الله عليه عند الموت... .
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی‎الله‎عليه‎و‌‎آله): *«إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ، يُؤْتَىٰ بِكَ يَا عَلِيُّ! ... وَ تُعْطَىٰ مَفَاتِيحُ الْجَنَّةِ، ثُمَّ يُوضَعُ لَكَ كُرْسِيٌّ يُعْرَفُ بِكُرْسِيِّ الْكَرَامَةِ، فَتَقْعُدُ عَلَيْهِ، ثُمَّ يُجْمَعُ لَكَ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ، فَتَأْمُرُ بِشِيعَتِكَ إِلَى الْجَنَّةِ، وَ بِأَعْدَائِكَ إِلَى النَّارِ؛ فَأَنْتَ قَسِيمُ الْجَنَّةِ وَ أَنْتَ قَسِيمُ النَّارِ، وَ لَقَدْ فَازَ مَنْ تَوَلَّاكَ وَ خَسِرَ مَنْ عَادَاك‌‏.‏»*‏ ‏ «علی جان! آنگاه که روز قيامت شود، تو را می‎آورند، ... و کليدهای بهشت به تو داده می‎شود، آنگاه برایت کرسی کرامت قرار داده می‎شود و بر آن می‎نشينی، سپس اولين و آخرين را در يک جا جمع می‎کنند، آنگاه دستور می‎دهی شيعيانت به سوی بهشت و دشمنانت به جهنم فرستاده شوند؛ پس براستی که تو قسمت کننده بهشت و جهنم هستی، و حقيقتا کسی که ولایت تو را داشته باشد نجات يافته و آنکه با تو دشمنی کند زيان کرده است..» ➖➖➖➖➖➖➖➖ بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الائمة الأطهار عليهم السلام، مجلد ٣٩، صفحه ١٩٣، باب (٨٤): أنّه صلوات الله عليه قسيم الجنة و النار... .
هدایت شده از قِـشـٰا؏
🌸🍃 اسرار ‌حقیقی حیاتم زهراست معنای عبادتم، صلاتم زهراست دیگر چه غم از کشاکش این دنیا وقتی که فرشته نجاتم زهراست قِـشـٰا؏
🟡 اسعد الله ایامکم یا صاحب الزمان 22 جمادی الثانی سالروز سقط شدن ابوبکر زندیق کافر به درک رفتن زندیق اکبر ابوبکر کذاب را به ساحت مقدس حضرت حجت بن الحسن العسکری اباصالح المهدی ارواحنا فداه و تمام محبین و شیعیان آن حضرت تبریک عرض می کنیم.
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
⁉️بائک تجر و بائی لا تجر⁉️ 🔶من جمله از تناقضات اهل سنت که می توان اشاره کرد تناقض گویی شان در خصوص آیه ۵۵ سوره مائده (آیه ولایت) و آیه ۲۲ سوره نور " وَلَا یَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنکُمْ " است. 🔷همانطور که می دانیم از اشکالات اهل سنت به آیه ولایت که معمولا مطرح می کنند این است که: مگر نمی گویید منظور از "یؤتون الزکاة و هم راکعون" امیرالمومنین است! آیه که جمع است و علی علیه السّلام مفرد است! 🔻با این حال عالم اهل سنت جناب فخر رازی در تفسیر کبیر اش ذیل "اولو الفضل: صاحبان فضل " در آیه ۲۲ سوره نور می نویسد: اجماع مفسرین اهل سنت بر این است که این آیه در شأن ابوبکر نازل شده است و علت اینکه خداوند با اینکه ابوبکر مفرد است از او به صیغه جمع تعبیر می کند بخاطر علو و عظمت شأن ابوبکر است چرا که از شخص عظیم و بزرگوار به صیغه جمع تعبیر می کنند!! 📚تفسير الكبير ج ۲۳ ص ۳۴۹ @Taleb_Tabrizi
اميرالمؤمنين سلام الله علیه وآله رحمت خداوند متعال است* 🔹 قُلْ بِفَضْلِ اللهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ [58]یونس بگو: «تنها به فضل خدا و رحمت او بايد خوشحال شوند؛ كه اين، از تمام آنچه گردآورى مى‌كنند، بهتر است». 💎💎💎 الباقر (علیه السلام)- فَضْلُ اللهِ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) وَ رَحْمَتُهُ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام). امام باقر (علیه السلام)- منظور از بِفَضْلِ الله، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و مقصود از رَحْمَتُهُ امیرمؤمنان (علیه السلام) است. 📗📚 بحار الأنوار، ج۳۵، ص۴۲۵/ فرات الکوفی، ص۱۷۹/ بحار الأنوار، ج۳۵، ص۴۲۳/ القمی، ج۱، ص۳۱۳/ المناقب، ج۴، ص۱۸۰/ البرهان
حدثنا ابوبکر قال سمعت رسول الله صلوات الله علیه: «لا یجوز الصّراط اَحد اِلّا من کتب له علی جواز» ابوبکر لعین از رسول الله نقل میکند: هیچ کس بر صراط نمی گذرد، جز کسی که علی گذرنامه برای او صادر کرده باشد. 📚الصواعق‌المحرقة،صفحه۹۷
الباقر (علیه السلام)- {قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی یَومِ الغَدِیرِ} مَعَاشِرَ النَّاسِ تَدَبَّرُوا الْقُرْآنَ وَ افْهَمُوا آیَاتِهِ وَ انْظُرُوا إِلَی مُحْکَمَاتِهِ وَ لَا تَتَّبِعُوا مُتَشَابِهَهُ فَوَ اللَّهِ لَنْ یُبَیِّنَ لَکُمْ زَوَاجِرَهُ وَ لَا یُوَضِّحُ لَکُمْ تَفْسِیرَهُ إِلَّا الَّذِی أَنَا آخِذٌ بِیَدِهِ وَ مُصْعِدُهُ إِلَیَّ وَ شَائِلٌ بِعَضُدِهِ وَ مُعْلِمُکُمْ أَنَّ مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ (علیه السلام) مَوْلَاهُ وَ هُوَ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) أَخِی وَ وَصِیِّی وَ مُوَالاتُهُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ أَنْزَلَهَا عَلَی. *امام باقر (علیه السلام) از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نقل فرمودند:ای گروه مردم! درباره‌ی قرآن تدبّر کنید و آیات محکم آن را نیکو بفهمید و از آیات متشابه پیروی مکنید و به خدا سوگند هرگز کسی دشواری‌ها و تفسیر آن را برای شما روشن نمی‌کند، جز همین‌کس که من دست او را می‌گیرم و به‌سوی خود برمی‌آورم و بازویش را برمی‌افرازم و به شما اعلام می‌کنم که هرکس من مولای اویم این علی (علیه السلام) مولای اوست، یعنی علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) که برادر و وصیّ من است و ولایت او از سوی خداوند متعال بر من نازل شده است*. 📚📚📚📚📚  بحارالأنوار، ج۳۷، ص ۲۰۹/ نورالثقلین
✴️یک نکته تفسیری در خصوص آیه اولی الامر ⬅️آن افرادی که معمولا بعضی آیات قرآن را که منحصر در اهل بیت است از حصر خارج می کنند و می گویند مثلا اهل بیت مصداق اتم این آیه هستند و بقیه را نیز این آیه شامل می شود و اختصاص به اهل بیت ندارد. 🔻این ها معمولا بین ظاهر قرآن و باطن قرآن عمدا یا جهلا خلط می کنند، یا اصلا نمی دانند ظاهر و باطن قرآن چیست؟! ⬇️اهل البیت علیهم السّلام در معنای ظاهر و باطن قرآن فرمودند: ➖ظاهر قرآن: آن آیه ای است که مثلا در شأن فردی خصوصاً نازل شده است. ➖باطن قرآن: آن آیه ای است که در شأن فردی خصوصاً نازل نشده بلکه من باب مصداق می شود برای افرادی تطبیق داد چرا که آن افراد مثل افرادی که در حق ایشان آیه نازل شده عمل نمودند لذا به عنوان مصداق آیه شدند، اما باید توجه داشت اهل بیت در اشرف و افضل و اتم مصادیق آیه قرار دارند. ❇️خود همین ظاهر قرآن را می شود به دو قسم تقسیم کرد: 1⃣آن دسته از آیاتی که در شأن و خصوص اهل بیت نازل شدند و کسی در آن با ایشان مشترک نیست و آن آیه منحصر در ایشان است مثل آیه تطهیر و اولی الامر و ولایت و راسخون فی العلم 2⃣آن دسته از آیاتی که در شأن اهل بیت نازل شدند و افرادی نیز در آن با ایشان مشترک است و آن آیه منحصر در ایشان نیست مثل آیات: 🔸وَبَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ. (که بشارت ده مومنان صالح العمل را که برایشان باغ هایی هست که تحت شان انهاری جاری می باشد) 🔸الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَیْهِ رَاجِعُونَ (کسانی که یقین دارند پروردگارشان را ملاقات خواهند کرد، و به سوی او باز می گردند) ✅که در تفسیر این آیات فرموده شده در شأن امیرالمومنین و حمزه و حسن و حسین و عمار و سلمان و عثمان بن مظعون و... نازل شده است و تا به روز قیامت می شود مصداق برای این گونه آیات گفت چرا که باطن قرآن آیاتی است که در شأن افرادی آیه ای نازل شود بعد افرادی بیایند بمثل آن افراد عمل کنند بعد آیه در شأن ایشان هم جاری شود و از مصادیق شوند. ☑️روایت در معنای ظاهر و باطن قرآن: 💠عن حمران بن أعين ، قال : سألت أبا جعفر عليه‌السلام عن ظهر القرآن و بطنه. فقال : ظهره الذين نزل فيهم القرآن ، وبطنه الذين عملوا بمثل أعمالهم يجري فيهم ما نزل في أولئك . 📚معاني الأخبار شیخ صدوق علیه الرحمة
‌ «بَرایِ حألِ دِلَمْ کَمْی غَزَلْ لٌطفاََ» •••@gheshaa19 ••••• @gheshaa19 تک‌بیت‌هایِ فاضل، سعدی، وَ... تِکه‌هایی از کِتاب‌ْها وَ سُخنِ بُزرگان
قالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ : *«... أَلَا وَإِنَّهُ لَمْ يَمْشِ فَوْقَ الْأَرْضِ بَعْدَ النَّبِيِّينَ وَالْمُرْسَلِينَ أَفْضَلُ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ وَمُحِبِّيهِ الَّذِينَ يُظْهِرُونَ أمْرَهُ وَيَنْشُرُونَ فَضْلَهُ، أُولئِكَ تَغْشَاهُمُ الرَّحْمَةُ وَتَسْتَغْفِرُ لَهُمُ الْمَلَائِكَةُ، وَالْوَيْلُ كُلُّ الْوَيْلِ لِمَنْ يَكْتُمُ فَضَائِلَهُ وَيَكْتُمُ أَمْرَهُ، فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ.»* حضرت رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمودند: «.. بدانید! همانا بعد از انبیاء و فرستادگان الهی برتر از شیعیان علی (علیه السلام) و دوستداران او که امر ولایت او را اظهار نموده و فضایلش را منتشر می سازند، بر روی این زمین راه نمی روند، همانا همواره رحمت الهی آنان را در بر می‌گیرد و ملائکه برایشان طلب آمرزش می‌کنند، و واى بر آن کسانی که فضایل او را پوشانده و امر ولایتش را کتمان می‌کنند، چه چیزی آنان را بر آتش صبور خواهد نمود؟!» ➖➖➖➖➖➖➖➖ مشارق أنوار اليقين في أسرار أميرالمؤمنين عليه السلام ؛ ص٢۴٠، و حلية الأبرار، ج٢، ص١٢٧
قالَ مَولانا أَمِير المُؤمِنِينَ عَلِيّ صلوات الله علیه :‏ «...أَلَا وَ إِنِّي فِيكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ كَهَارُونَ فِي آلِ فِرْعَوْنَ، وَ كَبَابِ حِطَّةٍ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ، وَ كَسَفِينَةِ نُوحٍ فِي قَوْمِ نُوحٍ، و إِنِّي‏ النَّبَأُ الْعَظِيمُ وَ الصِّدِّيقُ الْأَكْبَر‏. » أمير مؤمنان علی بن أبي طالب صلوات الله عليه فرمودند: «...هان اى مردم! من در ميان شما مانند هارون در ميان فرعونيان هستم، و همچون دروازه «حطه» (كه بنى اسرائيل مأمور شدند از آن بگذرند تا گناهشان بريزد) در ميان بنى اسرائيل هستم، و مانند كشتى نوح در ميان قوم نوح هستم، من نبأ عظيم (خبر بزرگ) و صديق اكبر (راستگوى بزرگ) هستم.» الكافي (ط - دار الحديث)، ج‏۱۵، ص ۹۰، خطبة لأمير المؤمنين عليه السلام و هي خطبة الوسيلة.
امیرالمؤمنین امام علی عليه السلام : ألا و إنّي مَخْصوصٌ في القُرآنِ بأسماءٍ ؛ احْذَروا أن تُغْلَبوا علَيها فتَضِلّوا في دِينِكُم··· أنا « المُحسِنُ » يقولُ اللّه ُ عزّ و جلّ : « إنَّ اللّه َ لَمعَ المحسنينَ . » بدانيد كه من در قرآن به نام هايى ويژه گشته ام ؛ مبادا بر اين نام ها چيره شويد كه در دين خود گمراه و سرگشته خواهيد شد··· . من هستم آن « محسن » و نيكوكارى كه خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد : « همانا خداوند با نيكوكاران است . » ( معاني الأخبار : ۵۹/۹ )
*💌دوم شعبان، عید عسکریین علیهماالسلام* دومین روز از ماه شعبان، سال روز به هلاکت رسیدن معتز خلیفه عباسی پسر متوکل عباسی لعنهم الله است که امام هادی (علیه السلام) را به شهادت رساند؛ برخی هم گویند که فرمان قتل آن بزرگوار را صادر و معتمد لعنه الله آن را اجرا کرد (یعنی این واقعه در زمان خلافت معتز لعنه الله روی داده است). 🔥معتز لعنت الله علیه بعد از به شهادت رساندن امام هادی (علیه السلام) به شدت امام حسن عسکری (علیه السلام) را تحت فشار گذاشته بود تا آنجا که چندین بار حضرت را روانه زندان کردند؛ معتز سعی می کرد شرور ترین افراد را بر امام حسن عسکری (علیه السلام) به عنوان مراقب قرار دهد تا آزار و اذیت بر آن بزرگواران صد چندان شود. معتز بعد از شهادت امام هادی(علیه السلام) ,امام حسن عسکری (علیه السلام) را به فردی به نام صالح بن وصیف سپرد؛ صالح که از دشمنان سرسخت اهل بیت بود؛وی فرصت را غنیمت شمرد، افرادی پست تر از خود را در زندان بر امام گماشت تا در طول شبانه روز حضرت را آزار دهند. علی بن عبدالغفار می گوید: روزی گروهی از عباسیان و دسته ای از منحرفان [ودشمنان اهل بیت] بر صالح بن وصیف ملعون وارد شدند. صالح به آنان گفت: نمی دانم دیگرچه کنم؟ دو تن از شرورترین افرادی که سراغ داشتم، بر او گماشتم;*اما چنان درآنها تاثیر نهاد* که در مدتی کوتاه اهل عبادت شدند. از آنان پرسیدم: درباره اش چه می گویید؟ پاسخ دادند: چه بگوییم در باره کسی که روزها روزه می دارد و شبها تا بامداد نماز می گزارد; نه سخن می گوید و نه به کاری جز عبادت می پردازد.*هرگاه به اونگاه می کردیم، لرزه بر انداممان می افتاد و توان تدبیر خویش از کف می دادیم.* امام نزد علی بن اوتامش زندانی گردید و به او، که از دشمنان خشن آل ابی طالب بود، دستور داده شد تا بر امام سخت بگیرد. مدتی نگذشت که فرزند اوتامش در برابر امام چهره بر زمین سایید; هیبت و عظمت امام چنان بود که نمی توانست به حضرت بنگرد. چون امام از زندان بیرون آمد، علی بن اوتامش سرآمد روشن بینان و نیک گفتارانی شده که حضرت را به بزرگی یاد می کردند. 🔥 معتز و قصد کشتن امام حسن عسکری (علیه السلام) در نهایت معتز که امام هادی (علیه السلام) را به شهادت رسانیده بود و به شدت بر امام حسن عسکری (علیه السلام) سخت می گرفت تصمیم داشت که امام حسن عسکری (علیه السلام) را نیز به شهادت برساند. در همین راستا معتز به سعید حاجب دستور داد امام حسن عسکری (علیه السلام) را به طرف کوفه برده، در راه به قتل برساند. حضرت به درگاه پروردگار شکایت برد و معتز را نفرین کرد. سه روز بعد، در اثر دعای امام عسکری(علیه السلام)، معتز به بدترین وضع کشته شد. درباره چگونگی مرگ معتز اقوال گوناکونی وجود دارد ولی آنچه در همه آن مشترک است خفت و ذلالت معتز هنگام مرگ است؛ برخی از مورخین می گویند وی را در آفتاب گرم به پای داشتند که از شدت گرما تکیه بر یک پا می کرد 🎊و او را پیوسته می زدند تا اینکه در ۲۷ رجب خود را از خلافت خلع کرد سپس سه روز به او آب و غذا ندادند تا مرد؛ قولی دیگر میگوید وی را با آب جوش تنقیه کردند. بعضی دیگر نقل کرده اند معتز را پنج روز در گرمابه بدون آب و غذا حبس کردند و در روز آخر آب نمک به وی دادند و بدین سبب وی کشته شد. 👏🏻🎊 ✨درك رفتنش بر مولاي ما صاحب الزمان علیه السلام و مولانا العسکري علیه السلام مبارکباد. ۱.أصول الکافی / ترجمه کمره‏اى / ج‏۱ / ص۵۰۸ ۲. اصول کافی / ج ۱ ص ۵۱۲ ۳. ارشاد، شیخ مفید، ص ۳۴۲ ۴. مناقب، ابن شهرآشوب، ج ۴، ص ۴۳۱ ۵. البدایه و النهایه، ابن کثیر، ج ۱۱، ص ۱۶ ۶. کشف الغمه، اربلی، ج ۲، ص ۲۰۶. ۷. تقویم شیعه/ عبدالحسین نیشابوری
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
❇️نقش اهل بیت علیهم السّلام در تبیین احادیث رسول خدا صلی الله علیه و آله (قسمت دوم) 🔻قبلا گفته بودیم که دو سوم کتاب شریف معانی الاخبار شیخ صدوق رحمة الله علیه در تبیین احادیث رسول خدا صلی الله علیه و آله توسط اهل بیت علیهم السّلام است. ⬅️یکی از این احادیث که اهل سنت نقل کردند و صحیح هم است حدیث "حدثوا عن بنی اسرائیل و لا حرج" است یعنی؛ از بنی اسرائیل حدیث کنید و این کار هیچ اشکالی ندارد. اغلب اهل سنت با توجه به مبنایشان در تفسیر آیه "اهل الذکر" که گفتند مراد اهل کتاب است و قرآن دستور می دهد سوالاتتان را از اهل کتاب بپرسید در معنای این حدیث فرمودند رسول خدا حدیث کردن از یهود را مباح کرد لذا کتب تاریخی شان پر است از اسرائیلیات که می شود "داستان داوود و اوریا" را مثال اتمّ این اعتماد به یهود عنوان کرد. 📌حضرت امام صادق صلوات الله علیه در تبیین معنای این حدیث فرمودند: مگر نمی دانید که در دروغگویی مرد همین کافیست که هر چیزی از هر کسی شنید نقل و حدیث کند! بلکه مراد پیامبر این بود که هر آنچه در قرآن در رابطه با بنی اسرائیل خداوند خبر داده این ها را حدیث کنید و به ماجرا های این امت تطبیق بدید که تا روز قیامت هر آنچه بنی اسرائیل انجام دادند از این امت نیز همان اعمال سر خواهد زد. (📚معاني الأخبار ص ۱۵۹ معنى قول النبي ص: حدث عن نبي إسرائيل) من جمله از اعمال بنی اسرائیل که از این امت سر زد پرستش گوساله و کنار زدن وصی موسی جناب هارون علیه السّلام و شکستن عهدشان در مدت و فاصله کمی است که این امت نیز در ماجرای سقیفه همین کار را دقیقا کردند. @Talabeh_nevesht110
هدایت شده از قِـشـٰا؏
فقط بخاطر تو آبرو به من دادند چنان سگی که به اصحاب کهف منسوب است دعای خیر تو باعث شده زمین نخورم چقدر اینکه تو هستی کنار من خوب است
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
📓آثار و تصنیفات شیخ مفید رحمة الله علیه 1⃣رسالة في خبر ماریة القبطیة 🔻من جمله از آثار مهجور شیخ مفید که کمتر به آن توجه شده یا اصلاً توجه نشده، همین رساله است که شیخ مفید این را در رابطه با روایتی نوشته است که طبق آن روایت یکی از ازواج نبی صلی الله علیه و آله - یعنی عائشه - به کنیز پیامبر یعنی ماریة قبطیه تهمت زنا زد و از روی حسادت ادعا کرد ابراهیم فرزند ماریه از پیامبر نیست بلکه از کسی دیگر است!! شیخ مفید در این رساله کوتاه کثیر الفوائد اولاً این روایت را معتبر دانسته و بعد در مرتبه دوم به شبهات و اشکالاتی که حول این روایت مطرح می شود پاسخ داده است، چه بسا بتوان به عنوان احتمال مطرح کرد که شیخ مفید قائل بوده قذفی که صورت گرفت و آیاتی از سوره نور در رد این تهمت نازل شد در رابطه با ماریه قبطیه بوده است نه در رابطه با عائشه! همانطور که در تفسیر منسوب به علی بن ابراهیم قمی منقول است که اهل سنت قائل اند آیاتی از سوره نور در تطهیر عائشه از تهمت زنا نازل شد ولی شیعیان قائل اند این آیات در تطهیر ماریه قبطیه از تهمت زنا نازل شد. 🔹نجاشی در ذکر تألیفات شیخ مفید از این رساله به "كتاب مسألة في خبر مارية" تعبیر نموده است. (رجال النجاشي ص ۴۰۱) @Talabeh_nevesht110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
💠ثعلبی سنی هست بلا اختلاف ولی روایات نابی دارد در تفسیرش در فضائل امیرالمومنین علیه السّلام که به مذاق اکثر سنی ها نیست. ⬅️لذا ابن تیمیه در کتابش منهاج السنة می گوید: ثعلبی حتی سنی هم باشد آدم خوب هم باشد روایاتش را قبول نمی کنیم!!! چون که خبره در علم الحدیث نبوده برای همین نتونسته روایات حق و صحیحی را که (به نفع ما) است را از روایات باطل و جعلی (به ضرر ما سنی ها) جدا کند🤔 @Talabeh_nevesht110
✅مباحثات علمی دینی و سیاسی 🌐https://eitaa.com/joinchat/70910799C0f72a6a94e
هدایت شده از قِـشـٰا؏
‌ «بَرایِ حألِ دِلَمْ کَمْی غَزَلْ لٌطفاََ» •••@ghesha1 ••••• @ghesha1 تک‌بیت‌هایِ فاضل، سعدی، وَ... تِکه‌هایی از کِتاب‌ْها وَ سُخنِ بُزرگان
لینک اشتباه خورده بود رفقا حمایت کنین یاعلی