eitaa logo
پرفسور فرامرز رفیع پور
405 دنبال‌کننده
37 عکس
17 ویدیو
2 فایل
استاد و چهره ماندگار جامعه شناسی انتشار مطالب توسط ادمین https://eitaa.com/seiiedhasanmoosavi
مشاهده در ایتا
دانلود
{شهریه طلاب 2} . . . اما این شرایط و وضعیت شهریه ها و تحقیر طلاب و فضلا در عین حال نشان دهنده آن نیز میتواند باشد که بعد از انقلاب تغییر زیادی در ساختار و نظام فرهنگی و ارزشی حوزه به عمل نیامده است. به نظر میرسد در بین تصمیمگیرندگان نظام مذهبی هنوز همان نظام و ساختار گذشته مقبول است و نیازی به تغییر آن دیده نمیشود. اما باید توجه داشته که این نظام و ساختار بی رابطه با نظام فئودال نیست. این مسئله شهریه ابعاد دیگری نیز دارد: اولا این میزان شهریه از چند منبع (چند مرجع) تامین میشود. ثانیا هر مرجع میزان متفاوتی شهریه میپردازد که برای میزان نفوذ او بر روی طلاب و در نتیجه بر روی محیط مذهبی و سیاست های ناشی از آن بی تاثیر نیست. به عبارت دیگر هر کس بیشتر شهریه بپردازد، نفوذ بیشتری خواهد داشت. از طرف دیگر هر کس بیشتر سهم امام دریافت کند، شهریه بیشتری میتواند پرداخت کند و در نتیجه نفوذ بیشتری خواهد داشت. منابع مالی (سهم امام) >> شهریه>> نفوذ >> تأثیرگذاری دینی- سیاسی ثالثا – و این برای ما در اینجا بیشتر مطرح است- شیوه پرداختن و گرفتن شهریه است. در سال 1375 توانستم نحوه گرفتن شهریه طلاب را در مدرسه فیضیه مشاهده کنم. صندوقهای شهریه متعلق به هر مرجع و متصدیان آن در رواق های مدرسه جای گرفته بودند. طلاب در سنین مختلف در صف های مربوط جلوی هر رواق و صندوق ایستاده بودند ، تا نوبتشان بشود. وقتی نوبت به آنها میرسید ، نام خود را میگفتند و پس از کنترل، مبلغی مثلا در آن زمان در حدود 4 هزار تومان میگرفتند، سپس به سرعت به سوی صف دیگر می دویدند. در آن صف نیز باید مدتی می ایستادند تا نوبتشان بشود و بعد دوباره در صف دیگر... پیامدهای فرهنگ مالی حوزه ادامه دارد... دریغ است ایران که ویران شود ص 368 https://eitaa.com/rafipoor
{شهریه طلاب 3} پیامدهای فرهنگ مالی حوزه این فرایند پیامدهای گوناگونی در سطوح مختلف دارد. در سطح پیشوایان ... خواه ناخواه یک نوع رقابت بوجود می آید. ... سیستم ملوک الطوایفی فردگرایانه رقابتی، غیر ملی و تاثیر پذیر با یک حکومت اسلامی ملی و متمرکز در تناقض است. در سطح فردی: این شیوه به نفع کسانی است که در سلسله مراتب حوزه به درجه ای رسیده اند ... اما اکثریت طلاب و فضلایی که منبع مالی دیگری ندارند، گاه تحت شرایط بسیار سختی به سر میبرند و باید راه حلی برای خود بیابند. این راه حل یا در ارتقاء به مرحله بالاتر و اتمام دوره خارج و مجتهد شدن است که قبلا دشواری آن تشریح شد و لذا فقط برای تعداد بسیار کمی قابل دستیابی است و یا یافتن راه حل های جبرانی برای کمبود درآمد: لذا طلاب و فضلا نسبت به شرایطی که دارند به علت شهریه کم، دنبال راههای جبرانی درآمد هستند. اینجا است که وقتی یک سرمایه دار و صاحب مالی از یک طلبه محتاج تقاضای انجام کاری می کند (مثلا نمازهای جبرانی برای اموات) آنها هیچ مانعی برای آن نمی بینند. اما از اینجا چند نتیجه دیگر حاصل میشود: • تخریب شخصیت: این وقتی قابل درک است که تجسم کنیم طلاب باید برای یک مقدار کم شهریه به این صف و آن صف بدوند و یا حاضر شوند برای افرادی که در زمان حیاتشان از خدا دور بودند و حالا میخواهند با پول نزدیکی به خدا و بهشت را بخرند، اجیر شوند و برای آنان نماز بگذارند. • پرورش ارزشهای مادی در طلاب و روحانیون • پرورش فرهنگ جستجوی درآمدهای جبرانی • ارزش زیاد برای ثروتمندان و اجازه آزادی عمل نامحدود در تکاثر اموال. • و همچنین خطر تورم شخصیتی ... این رفتارها و آفت ها از شرایط اسفناک مالی طلاب سرچشمه میگیرد. عجیب است که با وصف پول های هنگفت نفت، طلاب و فضلای حوزه ها باید سخت در مضیقه باشند و به نظر میرسد که متاسفانه نظام حوزوی نیز این وضعیت را پذیرفته است. ... در حالی که آنان که در راس قدرت و مکنت (نسبی) قرار دارند و بالاخص مباشرانشان که از نظر مادی تامین شده اند، مدافع این نظام هستند. در واقع یکی از بزرگترین بی عدالتی ها در مورد همین طلاب و فضلایی وجود دارد که به سختی معیشتشان را میگذارنند. در حالیکه در مقابل، کسانی در همان نظام هستند که خود و فرزندانشان در کمال رفاه و ثروت به سر میبرند، از جمله هم آنانی که در گذشته درباره عدالت اجتماعی سخن میگفتند. از اینجاست که معلوم میشود این گونه طلاب و فضلایی که در واقع زندگی معیشتی دشواری دارند و در عین حال این سختی را ابراز نمیکنند، از چه شرافت انسانی برخوردارند. لذا وظیفه فرد فرد ما و وظیفه حکومت اسلامی آن است که با حفظ حیثیت و آبروی این عزیزان، تا آنجا که میتوانیم شرایط بهتر زندگی آنان را فراهم کنیم. اینجا مهمترین محل انفاق بدون توقع و انتظار است. خیر یک جامعه اسلامی در آن است که این نیازمندی بطور شرافتمندانه بطرف گردد. در غیر اینصورت این نیازمندی به یک ارزش تبدیل میشود و افراد به جستجوی مال می پردازند و وقتی به آن رسیدند، فردگرا و از محنت دیگران بی خبر میشوند، وضعیتی که کم و بیش وجود دارد. دریغ است ایران که ویران شود صص 368 تا 371 {بخشهایی از مطالب بخاطر اختصار و بخاطر مصالحی حذف شده است؛ علاقه مندان به کتاب مراجعه کنند} https://eitaa.com/rafipoor
{شهریه طلاب 4} {توضیح اینکه چطور نیازی مانند مادیات در انسانها بیش از حد رشد میکند} ... زیرا باید توجه داشت که محدودیت ها و کمبود ها در صورتیکه بطور درونی و با وقوف پذیرفته نشوند، تولید نیاز میکنند و نیاز تولید ارزش میکند. مثلا اگر ما به یک شخصی غذا ندادیم و او مایل به غذا خوردن بود، در آن صورت، او احساس نیاز به غذا خواهد کرد. این احساس نیاز، غذا را برای او با ارزش می سازد. در نتیجه غذا خوردن و گاه حتی زیاد خوردن در چشم او همواره با ارزش خواهد بود، حتی اگر در آن لحظه احساس گرسنگی نکند. بالاخص اینکه غذا خوردن چیز بدی جلوه داده نشود یا اتفاقا خوب توصیف شود. همین مساله در مورد مادیات و مسائل جنسی صدق میکند. این محدودیت ها (از آنجا که منع ارزشی و قبح هم ندارند) باعث می شوند که پدیده های محدود شده، از نظر انسان با ارزش شوند و فراتر از آن! پایه های ارزشی انسان را تشکیل دهند. {راه مطلوب پرداخت شهریه و برآورده کردن نیازهای طلاب} ... این عواملی که موجب پایه ریزی ارزشهای مادی میشوند، برای سیستم مذهبی ما بسیار مضر است. این برازنده ما و مذهب ما و کشور ما نیست که یک روحانی جوان متقی برای کسب حد اقل معاش برای دیگران نماز بخواند و روزه بگیرد. قطعا دشمنان مذهب ما از این بسیار خوشحال خواهند شد. در بین روحانیون باید "بی نیازی" رواج یابد، نه "نیازمندی". لذا باید بعد از یک بررسی تخصصی و پی بردن به انگیزه واقعی طلبه ها از آمدن به حوزه (و حذف آنهائیکه برای گریز از سربازی یا کسب مقام و منزلت ... می آیند.) از بین آنها افراد ذی صلاح را بطور صحیح "گزینش" کرد و سپس امکانات کافی در اختیار آنها گذاشت. توسعه و تضاد ص 354 تا 356 https://eitaa.com/rafipoor
{شراب و گوشت خوک حرام، چهار زن آزاد!} در سال 1966 در شهر لوخوم (Lochum) آلمان به یک سمینار مذهبی چند روزه مربوط به ادیان مختلف دعوت شده بودم. در یکی از شبها در محفلی محدودتر، بحثی درباره اسلام داشتیم که در آن بحث دو خانم 40 تا 45 ساله آلمانی نیز شرکت داشتند. موضوع بیشتر درباره انتقاد از اسلام بود. در سطح کارگری و پایین جامعه آلمان، عموما این انتقاد طنزگونه مطرح بود که در اسلام، خوردن گوشت خوک و نوشیدن شراب حرام است و در عوض گرفتن چهار زن آزاد. در بحث آن شب ما نیز همین مطالب کم و بیش مطرح و بالاخص نقش و موقعیت و ارزش زن در اسلام مورد سؤال بود. بدین معنی که "چهارزنی" به منزله ظلم به زنان است. در پاسخ گفتم که اولا در اصول و مبانی اساسی دین اسلام و بالاخص مذهب شیعه، عدل و قسط یک پایه اصلی است و "چندزنی" یک مساله فرعی. ثانیا اجازه داشتن بیش از یک زن عموما در مواردی است که تعداد مردان در پی جنگ و یا علل مشابه کاهش یافته و در نتیجه امکان ازدواج برای همه زنان وجود نداشته باشد که این خود یک بی عدالتی به زنان خواهد بود و در پی آن خطر انحرافات وجود خواهد داشت. این استدلال بسیار مورد توجه ان دو خانم آلمانی قرار گرفت و با حالتی مجذوب شده و پر احساس می گفتند عجب قاعده مترقی! به نظر میرسید آنها متحول شده باشند، تا جائیکه کشیش حاضر در اطراف به آن دو گفت که دیگر در این بحث شرکت نکنند! چرا؟ برای اینکه در پی جنگ جهانی دوم میلیونها مرد آلمانی به هلاکت رسیدند و در نتیجه به همان نسبت، درصد بسیار بالایی از زنان آلمانی (مانند آن دو خانم) بی شوهر مانده بودند، که تعدادی از آنها مخفیانه با مردهای زن دار رابطه داشتند و این در واقع یک بی عدالتی به زنان بود. ثالثا – اگر در یک جامعه تعداد مزدان و زنان تقریبا مساوی باشند و اگر قرار باشد که هر مردی چهار زن بگیرد، در آن صورت، همه زنان جامعه به 25% از مردان خواهند رسید و در نتیجه 75 درصد از مردان، بی زن خواهند ماند و این مغایر اصل "عدل" خواهد بود و لذا این هنجار در صورت تساوی تعداد زن و مرد مضر خواهد بود. رابعا در سوره نساء، آیه سوم بعد از ذکر تعداد سه یا چهار زن آمده است که : " فإن خفتم ألا تعدلوا فواحده..." (پس اگر بترسید که عدالت نورزید پس یکی ..) و در آیه 128 همان سوره آمده است که "و لن تستطیعوا ان تعدلوا بین النساء ولو حرصتم.." (هرگز نتوانید که عدالت کنید میان زنان، اگرچه بسیار خواسته باشید..) این مثال نشان میدهد که یک قاعده و هنجار در چه شرایطی مفید است. آناتومی جامعه ص 188 https://eitaa.com/rafipoor
{، واکنش مردم، تاثیر بر اقتصاد} ببینید در برنامه هدفمند کردن رایانه ها اینطور در نظر گرفته شده است که یارانه ها حذف و قسمتی از آن مستقیما به افراد مورد هدف داده شود تا عده ای سوء استفاده نکنند و عدالت بیشتری در جامعه برقرار گردد. در اینجا دو فرایند فرهنگی فعال میشود: 1- اول آنکه دولت در اینجا دو گروه را تعریف و از هم تفکیک کرده است: یکی مستحق (="خوب") و دیگری نامستحق (="بد"). با این روش: • در واقع با "برداشتن حجاب" • عده ای را به عنوان مخالف تعریف کرده، • آنها را در مقابل حکومت قرار داده، • به سوی جامعه غیر رسمی سوق داده و در واقع به جدایی جامعه غیر رسمی از جامعه رسمی کمک کرده است. 2- دوم آنکه این احساس در جامعه بوجود می آید و گسترش می یابد که دولت با روش زرنگی کار میکند و این روشی است که در نظام فرهنگی ایران تاثیر تخیریبی زیاد دارد. چرا؟ مشهور است که ایرانی ها "زرنگ" (رند، کلک) هستند. اما اشتباهی که معمولا هر ایرانی به اصطلاح "زرنگ" میکند، آن است که او تصور میکند، تنها خودش زرنگ است و دیگری آنقدر زرنگ نیست؛ یا به بیان عامیانه و تحریک کننده، طرف مقابل "خر" است. لذا اگر بپذیریم که ایرانی ها زرنگ هستند، در آنصورت، این یک خصلت عام است که شامل اکثریت میشود. این روش "زرنگی" در چهارچوب "تئوری بازی" (game theory) در قالب "بازی تضاد" (conflict game) قرار میگیرد. در تعاملات اجتماعی، معمولا اگر شخصی احساس کند شخص مقابل او وارد یک بازی رندانه شده است که نهایتا میخواهد سود ببرد و او بازنده شود، در آن صورت، او "گارد" میگیرد، یعنی یک موضوع "دفاعی" تا "تهاجمی" میگرید و عکس العمل تقابل کننده نشان میدهد و اگر کهنه کار باشد در ظاهر عکس العملی از خود نشان نمیدهد و یا حتی خود را به "خریت" می زند. در ایران چند عامل فرهنگی دیگر وارد این معادله میشوند که از بین آنها در درجه اول "احساس" و "تضاد" تاثیر خود را نشان میدهند: از آنجا که ایرانی ها احساساتی و بطور فرهنگی متمایل به تضاد هستند، بنابراین آنها در مقابل هر زرنگی، تحریک شده و در پی تلافی و تقابل شدید بر می آیند. چنانچه در مبحث تضاد نشان داده شد، اندازه این تقابل معمولا بیش از اندازه ای است که طرف مقابل وارد بازی کرده است. بنابر این، دولت با این اقدام خود حجاب ها را برداشت و بطور آشکار (manifest) دو گروه را از هم متمایز کرد که به تصور دولت تا کنون پنهانی (latent) وجود داشتند. اما با این اقدام در واقع یک گروه را به سوی موضع ضد دولتی (>> جامعه غیر رسمی) سوق و در مقابل خود قرار داد. چطور؟ با حذف و هدفمند کردن یارانه ها، آن افراد غیر مستحقی که از برنامه قبلی یارانه ها (سوء) استفاده میبردند و حالا نمیبرند و از طرف دیگر باید برای بنزین و بسیاری از سرویس ها و کالاهای دولتی و همچنین غیر دولتی بیش از گذشته بپردازند، در واقع از دو جهت متضرر میشوند: یکی "سود یا فرصت از دست رفته" (opportunity costs) و دیگری هزینه بیشتر، در پی تورم ایجاد شده. خوب حالا باید تجسم کرد و پرسید که 1. آیا اینها نسبت به بقیه مردم از ضریب هوشی کمتری برخوردارند؟ 2. آیا اینان در نظام روابط اجتماعی، فقط در نقشهای تاثیر پذیر هستند یا همچنین در نقش تاثیر گذار؟ ... روشن است که آنها سرویسها و کالاهای خود را با قیمت بالاتری عرضه میکنند و در صورت فشار و زور از بیراهه میروند و از کیفیت و وزن و ... کالا میکاهند. لذا به تدریج همه قیمتها افزایش می یابد. قیمت تاکسی آژانس افزایش می یابد، قیمت ویزیت دکتر، قیمت لوله کش و تعمیرکار ماشین افزایش می یابد... لذا شما مجددا یک موج قوی تورم ایجاد کرده اید، درست همان چیزی که صندوق بین المللی پول میخواست و میخواهد و لذا این سیاست را تایید میکند. ... دریغ است ایران که ویران شود صص 785 به بعد https://eitaa.com/rafipoor
{حیله صندوق بین المللی پول} حذف یارانه های کالاها یا هدفمند کردن یارانه ها ... از سال 1368 هدف صندوق بین المللی پول بوده است ... ... لذا شما مجددا یک موج قوی تورم ایجاد کرده اید، درست همان چیزی که صندوق بین المللی پول میخواست و میخواهد و لذا این سیاست را تایید میکند. ... عجیب است که جناب آقای رئیس جمهودر {احمدی نژاد} به مناسبت سالگرد هدفمند کردن یارانه ها در 29/9/1390 ضمن تایید و تمجید از اقدامات خود در این زمینه اظهار داشتند: «اینکه مراکز سیاست گذار جهانی بر خلاف میل خود زمبان به تمجید مدیرت این کار بزرگ اقتضادی در کشورمان گشوده اند... موضوع قابل توجهی است و نشان میدهد که ...» در حالیکه امام خمینی (ره) در سخنان تاریخی خود چند بار به این خطر توجه دادند: آن روزی را که امریکا از ما تعریف کند باید عزا گرفت. آن روز که کارتر و ریگان .. از ما تعریف کنند معلوم میشود در ما اشکالی پیدا شده است" (صحیفه نور ج 18 ص242) "... ما هم نباید توقع داشته باشیم که اینها برای ما خوب بگویند، اگر خوب بگویند، معلوم میشود ما خیانتکاریم!" (صحیله نور ج9 ص528) "نصیحت از دشمنان پذیرفتن خطاست و لیکن شنیدن رواست تا به خلاف آن کار کنی که عین صوابست" حذر کن زانکه دشمن گوید آن کن که بر زانو زنی دست تغابن گرت راهی نماید راست چون تیر ازو برگرد و راه دست چپ گیر (گلستان سعدی ص 221) در حالی که جناب آقای رئیس جمهور در همایش سالگرد هدفمند کردن یارانه ها در حال تمجید مفرط از اقدامات خود بودند، تصاویر تلوزیونی نشان میداد که به جز تعداد معدودی که ایشان را با علائم چهره ای (مانند لبخند) تایید میکردند، در چهره بیشتر حضار علائم ناباوری مشهود بود: برخی دست به زیر چانه و برخی با زاویه سر و گردن (بطور جلو، عقب، چپ یا راست) و نگاه های تردید آمیز (اما کنترل شده تا مورد غضب واقع نشوند). در هر صورت پیامد تورم زای این اقدام قابل کتمان نیست. https://eitaa.com/rafipoor
{زرنگی مسئولان و واکنش مردم!} ... اگر مسئولان دولتی خود را خیلی زرنگ و باهوش بپندارند و با روش "زرنگی" کار کنند، در واقع "دنده" روابط اجتماعی را بر روی "زرنگی" و مچگیری گذاشته اند. در آن صورت حتی یک راننده شهرستانی که اسم و شماره تلفنش را به سختی مینویسد هم، از آنها "کم نمی آورد" و بلد است از پس حق خود برآید، اما با روش دیگری. در نتیجه دولت با این کارش در واقع ملاحظات اجتماعی و رعایتهای اخلاقی را کاهش و فساد را در جامعه گسترش میدهد. ببینید مردمی که با جان و دل در خدمت این مسئولان بودند و آن همه ایثار در انقلاب و جنگ کردند و مسئولان را از خودشان و وارث علی (ع) میدیدند، حالا میبینند که دولت، آنها را در ارضای نیازهایشان با چه مشکلاتی مواجه میکند و اقداماتش در واقع بر ضد آنها و نیازهای آنها است. در حالیکه از آن طرف، بیشتر دولتمردان و مسئولان اصلا با این گونه مشکلات روبرو نیستند که بتوانند درد مردم را بفهمند. ... دریغ است ایران که ویران شود ص 792 https://eitaa.com/rafipoor
{فایده و ضرر حذف ها} ... با این شرایط اگر مسئله را با نگاهی اقتصادی بررسی کنیم و ببینیم با این کار چی بدست می آوریم و چی از دست میدهیم، تصمیم درست و غلط مشخص میشود. در شرایطی که • اولا با وصف تلاش های انجام شده، هنوز ساختار کشور اصلاح نشده است و بسیاری از مسائل پایه ای تر که لازمه هر اقدام اصلاحی می باشند، حل نشده اند و • ثانیا حکومت خود هزینه های بسیار زیاد اسرافی دارد، این گونه اقدامات نظیر حذف یارانه ها و یا هر اقدام مشابه دیگر، • نظم ناکافی موجود را بیشتر به هم میزند، • نارضایتی را افزایش میدهد، • بنیان های مردمی نظام جمهوری اسلامی را سست و متزلزل می نماید؛ یعنی همان چیزی که دشمنانش میخواهند. اگر هزینه های کلان اقدامات مختلف (نظیر هزینه راه سازی در استانهای مختلف) و یا هزینه های منزلتی و اسرافی فراوان نظیر پنجره های خارجی ساختمانهای اداری پرپنجره، مجموعه (ست set) های خاتمکاری از ساعت دیواری، جعبه دستمال کاغذی، جاسیگاری و... بشقاب، فنجان و... خارجی، دسته گل ها و پذیرایی های مفرط جلسات بیهوده و... در نظر گرفته شود، در آنصورت ملاحظه خواهد شد، آنچه که با حذف یارانه ها نصیب دولت میگردد، چندان چشمگیر نیست. اما در مقابل آنچه از دست میرود کل نظام جمهوری است، مانند آن جراحی که گفت "جراحی با موفقیت انجام گرفت اما بیمار مرد". دریغ است ایران که ویران شود ص 794 https://eitaa.com/rafipoor
{انتخاب رئیس جمهور در ایران و مقایسه با یک جراح متخصص!} در نظام مدیریتی کشور بسیاری از نقش ها (از جمله نقش رئیس جمهور) و اهداف و انتظارات درشت تا ریز در آن نقش، هنوز دقیقا تعریف و مشخص نشده است و مکانیسم درستی وجود ندارد که افراد متناسب با آن نقش ها برگزیده شوند تا کارائی لازم را داشته باشند. هر کسی در واقع میتواند خود را برای این نقش کاندیدا کند. وقتی تعداد کاندیداها و افراد کاندید شونده مثلا در انتخابات 1392 در نظر آورده شوند، ملاحظه خواهد شد که هر کسی به خودش اجازه میدهد، در این آشفته بازار این نقش مهم را به عهده بگیرد. ویل دورانت از افلاطون نقل میکند "ما در ساده ترین امور میدانیم که باید ... پیش متخصص برویم. اگر ناخوش شدیم سراغ طبیبی میرویم که حاذق و ماهر باشد و اجازه نامه او ضامن دانش و صلاحیت فنی او باشد ... ولی در سیاست معتقدیم که هر کس توانست آرائی بدست بیاورد، میتواند بر ... مملکتی حکومت کند". در شرایط کنونی ایران انتخاب رئیس جمهور به تبلیغات و به گروه های خاص مدافع او بستگی دارد که چقدر بتوانند بوسیله او به اهداف خود برسند. این یک منشاء تضاد سیاسی و ناکارآمدی است. * رئیس جمهور ایران تحت این شرایط مانند شخصی است که در خیابان در نزدیکی یک بیمارستان راه میرود و عده ای از بیمارستان بیرون می آیند و او را به اتاق جراحی آن بیمارستان بر تخت مریضی میبرند، وسائل جراحی را به او میدهند و میگویند این مرایض را جراحی کن! او اول میگوید: آقا این کار من نیست. با کدام آموزش قبلی با کدام تمرین قبلی؟ یک عده دور او جمع میشوند و میگویند بابا کاری نداره، مگر آن یکی چکار کرد؟ تو که بهتر میتوانی! و بعد او هم باورش میشود. حالا وقتی او وارد این کار شد و یک جای بدن را قطع کرد و یک جوری آن قسمت را دوخت آن اطرافیان به به میگویند و کف میزنند و از آن طرف آن بیچاره مریض که به هوش می آید، داد و فریادش از درد بلند میشود و خانواده اش سر و صدا میکنند که بابا این مریض دیگر بزودی می میرد. اما او که جراحی کرده، لباس سفید هم پوشیده و اطرافیان هم به او احترام وافر میگذارند و تاییدش میکنند، حالا دیگر باورش شده که کارش خوب بوده است. در نتیجه وقتی خانواده مریض سر و صدا میکنند، او با آنها با توپ و تشر برخورد میکند. و آن بیمار که فریاد میزند را به زور به تخت میبندند و یکی دو تا آمپول مسکن هم به او میزنند و هی به او قول و قرار میدهند که مثلا اگر تو یک گاو را بخری و گوساله بیاره و بعد گوساله را فلانی کنی و بعد... * در یغ است ایران که ویران شود ص 697 https://eitaa.com/rafipoor
دریغ است ایران که ویران شود ص 795 https://eitaa.com/rafipoor
{ایده نیازمند تکامل حفظ حیات جمهوری اسلامی در گرو این تکامل} . . . امام {خمینی} در قالب نظام های حکومتی جهان، ایده های جدیدی ارائه دادند و البته که می بایست روی این ایده ها کار شود، تا قابلیت استفاده مناسب بیابد. در علم هیچگاه یک فرضیه معقول (plausible) به صرف اینکه اینجا و آنجا نقائصی دارد، رد و ابطال نمیشود. چنانکه ... در تکنیک نیز همینطور است. امروزه هیچکس حاضر نیست سوار یک اتومبیلی بشود که بر اساس تکنولوژی اولین ماشین ها در حدود سال 1900 باشد. اما اگر همان ماشین ها نبودند و تکامل نمی یافتند، امروز برخی از اقایان سوار مرسدس بنز ها نمیشدند. لذا ایده های امام می بایست هنوز برای اجرای عملی مورد بررسی بیشتر قرار میگرفت و الزامات و شرایط و همچنین اصلاحات و تغییرات محتمل آنها نیز در نظر آورده می شد؛ کاری که هنوز انجام نگرفته و در صورتیکه جمهوری اسلامی بخواهد به حیاتش ادامه دهد، از ضروریات است. . . . این ایده ها مانند هر ایده جدید دیگر، نیاز به تکامل و تکوین داشت، تا بتواند در عمل پیاده شود. وقتی دموکراسی در اروپا با انقلاب فرانسه (1789) آغاز شد، تنها در خود کشور فرانسه بارها مورد اصلاح و تجدید نظر قرار گرفت و با نام های: "جمهوری اول"، "جمهوری دوم"،... تا "جمهوری پنجم" (در سال 1958) تغییر شکل یافت. وقتی کارل مارکس ایده کمونیسم را در قرن نوزدهم مطرح کرد، تا پیاده شدن آن در روسیه چندین دهه طول کشید و سپس با هر رئیس حزب، از لنین – استالین – خورشچف تا برژنف تغییراتی اساسی یافت. دریغ است ایران که ویران شود ص 630 https://eitaa.com/rafipoor
{شرایط وارد کردن تکنولوژی و مخاطرات آن در صورت عدم رعایت شرایط} برای انتقال تکنولوژی از یک کشور به کشور دیگر، حداقل در این مرحله سه شرط اساسی لازم است: 1- داشتن برنامه متفکرانه و حساب شده از نظر علمی، توسط متفکرترین افراد متقی و خداجوی یک جامعه و نه توسط فارغ التحصیلان جدید در سطح فوق لیسانس و یا مشابه آن. همچنین منظور جمع آوری اهداف سازمانهای دولتی و ارائه آن به عنوان یک برنامه 5 ساله نیست... 2- شرط اصلی دستیابی به همه اهداف، داشتن و ساختن یک نظام اجتماعی منسجم و کارا است و لذا این چنین نظام اجتماعی باید اولین و مهمترین هدف باشد و هر آنچه که این نظام را تهید می کند باید کنار گذاشته شود. 3- هر گونه تکنولوژی که از کشورهای دیگر گرفته میشود، باید از قبل بررسی شود که اولا برای چه هدفی است و ثانیا چگونه باید این تکنولوژی با نظام اجتماعی انطباق یابد و نه آنکه بر عکس، نظام اجتماعی با آن تکنولوژی تطبیق داده شود. این نکته آخر، یعنی تطبیق نظام اجتماعی با تکنولوژی، که عموما در کشورهای جهان سوم انجام میگیرد، بسیار مخرب است و نظام اجتماعی را از هم می پاشاند... ... توسعه و تضاد ص 549 https://eitaa.com/rafipoor
با سلام فایل صوتی جلسه با همکاری دانشگاه خوارزمی دریافت و در کانال قرار داده خواهد شد. انشاالله
وقتی سالن ها و دسته گل های جلوی برخی از روحانیون دست اندرکار نشان داده می¬شود، این تجملات نشان دهنده شروع تخریب پایگاه مردمی روحانیت و نظام است. اینان یک اشتباه بزرگ می¬کنند و توجه ندارند که فرایند تجمل، دو احساس متضاد را هم زمان در شخص مقابل ایجاد میکند: • یکی احترام ظاهری مبتنی بر داشتن معیارهای توسعه ای • دیگری تنفر باطنی مبتنی بر احساس محرومیت که چرا او دارد و من ندارم. دریغ است ایران که ویران شود ص 430 https://eitaa.com/rafipoor
گزارش خبرگزاری ایکنا از نشست "آنومی و اخلاق" با سخنرانی استاد فرامرز رفیع پور. https://iqna.ir/fa/news/3863538/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C
{هدف دشمن در جنگ فرهنگی اجتماعی بعد از جنگ نظامی} هدف آنها تخریب بنیان و پای‌بست‌های فرهنگی و اجتماعی ایران است تا پایگاه مسئولان را متزلزل و سپس نظام سیاسی را سرنگون کنند. برای موفقیت در این جنگ، غربی‌ها تعداد زیادی دانشمند زبده خود را به‌طور جمعی در سازمان‌های نظام‌یافته و مجهز بسیج نموده‌اند تا با روش‌های دقیق و نامحسوس زیر ساختهای ایران را تخریب و از آن طریق نظام حکومتی را ساقط نمایند. نقشه دشمن بسیار متفکرانه و پنهان است و اکثر مسئولین کشور آن را درک نمی‌کنند لذا فقط متوجه آسیب‌های آن در حلقه آخر می‌شوند و هزینه و وقت خود را صرف آن می‌کنند اما به نتیجه‌ای نمی‌رسند یا نتیجه معکوس می‌گیرند. مسئولین چون متوجه این نقشه‌ها نیستند، حتی نمی‌پذیرند که نقشه‌ای وجود دارد؛ آن‌کس که نداند و نداند که نداند ... البته سران اصلی کشور متوجه هستند اما یک سیستم مسأله یابی و تشخیص راه‌حل وجود ندارد درنتیجه هرروز مشکلات پیچیده‌تری بروز می‌کند و مسئولین فرصت بررسی آنها را نمی‌یابند. دشمن هم برای هوشیار نشدن ما، خود را ناتوان جلوه می‌دهد، مسئولان را مغرور می‌کند تا ما غافلانه به خود ببالیم و او کار خودش را بکند و در مسائل مهم و حساس، مخالفان را به جان مسئولان بیندازد که ما ناتوانیم، ‌پس کوتاه بیاییم. ایجاد فضای تعریف و تمجید از مسئولان، متهم کردن منتقدان ناصح به سیاه نمایی، در جهت اهداف دشمن و تثبیت نداند که نداند است. مسئولان هم وقتی می‌بینند به توصیه‌های ناصحان عمل نکردند و گرفتار شدند،‌به آنها چراغ سبز نشان می‌دهند اما وقتی دوباره آینده ناگوار را برایشان پیش‌بینی می‌کنند، روی برمی‌گردانند. مسئولان مغرور به فکر کسب موهبات بیشتر برای خود هستند، ارزش‌های الهی و انقلابی را فراموش کرده‌اند، هم مردم را دشمن خود می‌کنند هم رقبا را . رقابت بین گروه‌های داخلی آن‌قدر زیاد شده که افراد از دشمن خارجی غافل شده و دشمن به هدف خودش رسیده که کسی متوجه او نباشد. دریغ است ایران که ویران شود/ خلاصه صفحات 17 تا 22 https://eitaa.com/rafipoor
{نقش گروههای متخاصم کشور در زمین بازی دشمن} برای ایجاد تضاد و درگیری دو شرط اساسی لازم دارد: ۱. وجود عیوب و اشتباهات واقعی در هر یک از گروه‌های مخالف ۲. وجود افراد افراطی و تندرو افراد افراطی ضعف‌های گروه مقابل را یافته و آتش نزاع را در بالاترین حد شعله‌ور می‌کنند. این افراد هم در کانون نقشه دشمن هستند. با بالا رفتن تضادها کشور دوقطبی می‌شود، کشور به‌سوی نابودی می‌رود و گروه‌های رقیب حاضر هستند با دشمن متحد شوند علیه رقیب اما با رقیب علیه دشمن هرگز! علت اصلی این تضادها، ندانستن روش و در رأس همه نداشتن یک مدل جامع عملیاتی همه‌جانبه برای کشور و بجای آن تمرکز روی سلیقه‌های شخصی که برای کشور دارای مضر است. برای خروج از این حالت باید یک تحلیل دقیق و جامع از وضعیت کشور به دست آوریم تا علت‌های اصلی را بیابیم و افراد دلسوز بتوانند برنامه عملیاتی تدوین و اجرا نمایند. نتیجه این نقشه تضاد: * تخریب متقابل، *تشدید و بالا گرفتن تضادهای گروهی (escalation)، *دوقطبی شدن (polarization) نابودی کشور به دست گروه های رقیب به خون هم تشنه و نهایتا *وابستگی بیشتر به استعمار است... دریغ است ایران که ویران شود ص23 (خلاصه) کانال واتس اپ https://chat.whatsapp.com/JQdNjzwSovQ0EZTBjuJzRU کانال ایتا https://eitaa.com/rafipoor
فایل صوتی نشست آنومی و اخلاق - کیفیت صدا بسیار پایین است و فایل دیگری وجود ندارد. - از سرکار خانم دکتر جواهری، جناب آقای دکتر علی ربانی و فرزندشان که همکاری کرده و این فایل را به دست ما رساندند تشکر میکنیم. - در صورتی که در آینده موفق شدیم فایل را پیاده و متن را ارائه خواهیم کرد.
نشست آنومی و اخلاق بخش پرسش و پاسخ - کیفیت صدا خیلی مطلوب نیست. - اوایل فایل چند صدای بلند (شبیه انفجار) وجود دارد؛ مراقب باشید گوشتان را اذیت نکند. - پاسخ استاد حاوی نکات جدید و جالبی است...
فایل به دلیل مشکل فنی بارگذاری نشد؛ در تلاش هستم مشکل را برطرف کنم...