eitaa logo
راه نوشت - رسانه آنلاین سینما و تلویزیون
1.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
337 ویدیو
5 فایل
🅾️ نقد و بررسی آثار سینمایی و تلویزیونی 🅾️ 🎬 آخرین اخبار از سینمای جبهه فرهنگی انقلاب ✍🏻 سایت سینمایی راه نوشت (بلاگ عماریار): 🌐 AmmarYar.ir/blog 🥳آدرس ما در شبکه‌های اجتماعی: 🌐 zil.ink/rahnevesht_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢بازخوانی رمزهای ناگشوده هشتم شهریور1360 / نگاهی به مستند پرونده ناتمام ✳️مستند«پرونده ناتمام»، روایتی تاریخی از واقعه‌ای سرنوشت ساز در تاریخ انقلاب است که با نام «انفجار دفتر نخست وزیری» شناخته می‌شود و‌ با پیچیدگی‌ها و نقاط کوری که داشت هم‌چنان رمز ناگشوده باقی مانده است. ✳️جواد موگویی کارگردان این مستند پس از ۳۵ سال برای اولین بار با استمداد از هنر سینما این پرونده را بازخوانی کرده و به نمایش در آورده است. ✳️مستند«پرونده‌ ناتمام» به نحوی ویژه و با چینش دقیق حقایق «انفجار دفتر نخست وزیری»، ضمن تمرکز بر آن و بازتاب اهمیت این اتفاق سنگین، دعوتی اعلام نشده و ناخواسته برای بازگشت به آن برهه و بررسی مسائل آن داشته است. ✳️پیچیدگی بیش از حد ماجرا و دست‌های مانع‌ساز ناپیدا در آن زمان اجازه نداد حتی مسئولین درگیر پرونده به شکل یکپارچه بر همه ابعاد موضوع اشراف پیدا کنند. در مستند مذکور، کارگردان در گفتگو با تعداد قابل‌توجهی‌ از کسانی که به نحوی درگیر موضوع بوده اند، سعی کرده اطلاعات مربوطه تجمیع شوند. ✳️مستند، با زنده ساختن موضوع و شمارش معماهای نهفته در آن تاریخ، فرصت بازگشایی این پرونده و پیگیری دوباره و رمزگشایی از آن را پدید آورده تا کشمیری تروریست و دیگر مسببان این ترور دیگر نتوانند به راحتی با خون‌بهای این دو شهید بزرگوار، مشغول عیش و نوش و زندگی بی‌دغدغه باشند. 🔻مشاهده کامل یادداشت: 🌐https://b2n.ir/z91620 https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎥از ترورهای کور تا شهادت رجایی و باهنر در سالی پرآشوب / مستند «گزارش آشوب» منتشر شد ⭕️ «گزارش آشوب» مستندی است که دوران کوتاه ریاست‌جمهوری شهید «رجایی» و فعالیت‌‌ها و ترورهای منافقین و عاملان نفوذ در آن بازه زمانی، بدنه اصلی آن را تشکیل می‌دهد. ✳️«گزارش آشوب» یک مستند تمام آرشیوی است و در آن از هیچ گونه مصاحبه‌‌ای استفاده نشده است. ✳️کارگردانی این مستند را محمدرضا گیوه‌چیان و تهیه‌کنندگی آن را رضا کریمی بر عهده داشته است. ✳️به گفته‌ی کارگردان مستند، درباره‌ی سازمان منافقین فیلم‌‌های زیادی ساخته شده اما به خاطر عملکرد عجیب و غریب این گروه ترور، هم‌چنان سوژه‌‌های بسیاری می‌‌توان برای فیلم ساختن راجع به آن‌ها به دست آورد. ✳️این مستند که تولید خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و به بهانه شهادت شهیدان «رجایی و باهنر» به تازگی منتشر و از سایت عماریار قابل تماشا است. ✳️پخش سکانسی از مستند که در آن مادری فرزند خود را به انقلابیون لو داده است و از سرنوشت پسرش یعنی اعدام، آسوده‌خاطر است، بازتاب گسترده‌ای در بین کاربران فضای مجازی داشته است. ❇️مشاهده کامل خبر ❇️لینک تماشای اثر https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
⭕️ واکاوی عمیق و همه‌جانبه سازمان مجاهدین در «به نام خلق» 💣 تهدید سازندگان مستند از سوی منافقین 💬 گفت و گو با اسماعیل ارجمندی، پیرامون ساخت مستند 29 قسمتی «به نام خلق»: 🔸در ۴۰ سال اخیر هیچ مستندی با چنین عمق و وسعتی روی منافقان تمرکز و تحقیق نکرده و هدف از ساخت آن، واکاوی تاریخی سازمان مجاهدین خلق بوده است. 🔺حدود دو سال و نیم تحقیق و پژوهش روی این پروژه صورت گرفت. 🔹سازمان مجاهدین هم‌چون محتضری است که از سوی آمریکا تلاش زیادی برای احیا و به کارگیری آن به عنوان یک مهره و بدیل برای جمهوری اسلامی، انجام می‌شود تا بتوانند ضربه‌ای به جمهوری اسلامی وارد کنند. آشکار کردن عقبه فکری و تاریخ زیست سازمان مجاهدین در مستند به نام خلق 🔶نگاه ما بر آشکار کردن عقبه فکری و تاریخ زیست سازمان مجاهدین معطوف بوده و این مسئله نه فقط از زبان کارشناسان بلکه از نگاه و زبان افراد داخل سازمان مطرح شده است. 🔺 مخاطب این مجموعه قشر جوانی که با عقبه این سازمان آشنا نیست و به تاریخ آنها اشرافی ندارد در نظر گرفته شده بود، اما اکثر کسانی که مربوط به همان نسل بوده و با ابعاد این ماجرا آشنا بوده و در این حوزه مطالعه داشته‌اند نیز، مستند را دنبال کرده‌اند. 🔹 در ساخت پروژه با یک‌سری تهدیدات روبرو بودیم، تهدیدات البته سازماندهی شده نبود. ⭕️ خوانش گفت و گو: 🌐 b2n.ir/u12693 تماشای مستند: 🌐 b2n.ir/x35304 https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🌀 مگر میشود یک مادر آشپزی نکند؟ 🅾️ یادداشتی بر مستند مادران سلحب؛ روایتی از فعالیت پشت جبهه زنان سوری 🔹 می‌گویند گرما و صمیمیت هر خانه‌ را باید از آشپزخانه‌ی آن فهمید. زنانی هستند که در دل جنگ، اجاق آشپزخانه را روشن نگه‌داشتند تا باور کنیم خانه گرم است و سرد نمی‌شود. 🔻 مستند داستانی "مادران سلحب" قصه‌‌ی زنانی است، که اغلب، مادر شهید یا همسر شهید اند. زنانی شجاع که در موشک‌باران، همچنان عطر نان تازه‌ی تنورشان فضاي حياط را پر می‌کرد. 🔹 دشمن، خانه‌ها را ویران کرد و فرزندان را شهید کرده، اما یک چیز را نتوانسته نابود کند و آن عشق زنان سلحب است. 🔺 زنان سوری تصمیم‌ گرفتند به جای سوگواری و خانه‌نشینی، با تشکیل آشپزخانه‌ای مردمی، اقدام به پخت غذا و ارسال آن برای جبهه‌ها کنند زنان سلحب اینگونه هم در جبهه‌ها هم در پشت جبهه‌ها مشارکت کردند که اگر پشت جبهه نبود جبهه‌ای وجود نداشت. 🔹 مادرانی که تمام عشق خود را پای آشپزی می‌گذارند. عشقی که همه‌ی رگ‌ها، روح و ذهن فرزندان‌شان را در خط مقدم پر می‌کند و آنها را برای آینده‌ای روشن آماده. 🔸 این مستند ۲۶ دقیقه‌ای به کارگردانی احمد زائری و اسماعیل ترک‌زاد و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر، محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است. ⭕️ خوانش کامل متن: 🌐 b2n.ir/y46092 🖊 نویسنده: نفیسه جزینی ⭕️ تماشای مستند: 🌐 b2n.ir/salhb https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🏅حضور فیلم‌های باشگاه سوره در ۴ جشنواره بین‌المللی ❇️ آثار تولید شده در باشگاه فیلم سوره در ادامه حضور بین‌المللی خود در ۴ جشنواره دیگر خارجی حضور پیدا کردند. ❇️ آثار تولیدی باشگاه فیلم سوره، در جشنواره‌هایی در کشورهای کانادا، بریتانیا، ایتالیا، اوکراین و ... حضور پیدا کرده و شایسته تقدیر شده‌اند. ❇️ جایزه دوم جشنواره SPI ایتالیا، حضور در مرحله نهایی جشنواره Let there be goodness و انتخاب اثر برای مرحله نهایی از میان سه هزار اثر متقاضی برای جشنواره HECFF و انتخاب برای مرحله نهایی جشنواره برخط lift off بریتانیا بخشی از این حضور است. ❇️ در میان آثار تولیدی باشگاه فیلم سوره، آثاری مانند «ریسه‌نامه» به کارگردانی علی رحیمی، «پیش از بهشت» به کارگردانی احمد حیدریان، «پرستار» و «کفش» به کارگردانی حسین دارابی، «سوزن» به کارگردانی یوسف جعفری و «بچه و مرد» به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان توانسته‌اند در جشنواره‌های خارجی خوش بدرخشند. ❇️ تولیدات باشگاه فیلم سوره در مجموع فعالیت خود توانسته به ۱۲۰ حضور موفق در جشنواره‌های داخلی و خارجی منجر شود. ✳️ مشاهده کامل خبر: 🌐https://b2n.ir/m55697 https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎬رباخواری تحت عنوان بانکداری اسلامی/ نگاهی به دو مستند تجارت ابدی و فاکتور صوری ✴️بانک‌ها و نوع رابطه مردم با آنها به گونه‌ای است که خیلی سخت و یا شاید باید گفت هرگز نمی‌توان این دو را از هم تفکیک کرد ✴️پرتقاضاترین خواسته مردم از بانک‌ها دریافت وام و تسهیلات است؛تقاضایی با یک مسیر پر پیچ‌وخم که برای پیمودنش باید کفش آهنین به پا کرد. ⭕️باز کردن مشکل به دست خود مردم ✴️در مستند«تجارت ابدی» با قرض‌الحسنه‌ای مواجه می‌شویم که برخلاف بانک‌ها برای دادن وام و تسهیلات، هفت‌خوان را طرح‌ریزی نمی‌کند و برای بازپس‌گرفتن وام‌ها مانند داروغه‌های عهد عتیق رفتار نمی‌کند. ✴️مستند مسیری را نقد می‌کند که مردم به خصوص قشر متوسط رو به پایین جامعه را مجبور می‌کند خودشان را برای رهایی از یک مشکل، به دامان مشکلاتی دیگر بیندازند. مسیری که در آن یک طرف بانک‌ها هستند که در لفظ اسلامی‌اند و طرف دیگر مردم متقاضی. ⭕️چرا بانک‌ها غیراسلامی و غیراخلاقی‌اند؟ ✴️در مستند «فاکتور صوری» با جزئیات دقیق‌تر و مستدل‌تری، فرآیندهای غیراسلامی و غیراخلاقی بانکداری در ایران به نمایش گذاشته می‌شود. ✴️در این مستند روندی را می‌بینیم که در آن متقاضیان را مجبور به دروغگویی می‌کند. اصطلاحا در بانکداری کشور،ما با روال سند سازی بسیار معقول و به عنوان میانبر مواجه‌ایم. 📝نویسنده: سجاد ابویی ✅لینک مشاهده یادداشت: https://b2n.ir/h21344 ❇️تماشای مستند تجارت ابدی: https://b2n.ir/y19779 ❇️تماشای مستند فاکتور صوری: https://b2n.ir/fktr-s https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎬چگونه یک مستند تأثیرگذار بسازیم؟ / درس اول: سه سوال اساسی که باید قبل از اقدام به ساخت هر مستند به آن‌ها پاسخ داد. 💢مستندساز حقیقت را بیان می‌کند. 💢کار مستندساز ادعا، استدلال، آوردن سند و اقنای مخاطب است. 💢در بحث تولید مستند، یکی از نکات مهم و حائزاهمیت «طراحی روایت» هست. 💢فیلم مستند یک رفت‌وآمد همیشگی است بین جریان پژوهش و جریان طراحی روایت که مستندساز از لحظه اول شکل‌گیری ایده، دائما بین این دو جریان رفت‌وآمد می‌کند. 💢مستندها به دو گونه تقسیم می‌شوند: اکتشافی و توصیفی. 💢مستند اکتشافی مستندی هست که در آن برای رسیدن به جواب سوال مستند می‌سازیم. 💢مستند توصیفی مستندی است که در آن با یک فرضیه مواجه می‌شویم. 💢 در هر مستندی با سه سوال مهم مواجهیم: چه می‌گوییم؟ چگونه می‌گوییم؟ با چه ترتیبی بگوییم که بیشترین تأثیر را در مخاطب بگذارد؟ 💠مشاهده کامل آموزش: 🌐https://b2n.ir/j55463 ⭕️مطالب فوق، گزیده‌ای از فایل آموزشی کارگاه «مدیریت حس مخاطب در فیلم مستند» است که توسط محمدصادق باطنی، مستندساز، پژوهشگر و کارگردان مستندهایی از جمله «او با ما» و «دوپینگی‌ها» ارائه شده است. برای دریافت فایل تصویری این کارگاه می‌توانید به این لینک مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جستجوی عدالت از لا به لای صندوق های میوه / مستند نیوجرسی به زودی از عماریار 🔴مستند «نیوجرسی» دادخواستی است علیه بی عدالتی، فساد و رانت که این بار سر از میدان تره‌بار الغدیر در اهواز درآورده‌اند؛ جایی که به جرم عدم همکاری با سرمایه‌داران، علیه کاسبان اعلام جرم شد و به دادگاه کشیده شدند. ⭕️در خلاصه این مستند آمده است: یکی از سرمایه‌داران اهواز میدان میوه و تره‌بار جدیدی در شهر دایر می‌کند. بیشتر مردم شهر هم‌چنان برای خرید تره‌بار به همان میدان قدیم مراجعه می‌کنند و میدان جدید رونقی نگرفته است. راهکار خلاقانه‌ی این سرمایه‌دار پر نفوذ برای رونق گرفتن بازار جدیدش چیست؟ تعطیلی میدان سابق! و این تازه آغاز ماجراست... 🔴مستند نیوجرسی ساخته‌ی دیگری از علی زهیری، کارگردان مستند عدالتخواهانه و پرسروصدای امیدیه است. ⭕️این مستند به زودی از طریق سایت عماریار منتشر می‌شود. مشاهده خبر در راه نوشت: https://b2n.ir/m12101 لینک انتشار مستند: https://b2n.ir/a59598 تماشای مستند امیدیه: https://b2n.ir/817674 https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎬ردپای سیاه انگلیس بر ورق‌های تاریخ 200 ساله‌ی اخیر ایران/ مروری بر 5 مستند ضدانگلیسی 🖊 راضیه یگانه ✴️قرن‌های متمادی کشور ایران از دیکتاتوری سلاطین رنج می‌برد. از اواسط دوران قاجار یک بیماری دیگر هم اضافه شد؛ سلطه‌ و نفوذ خارجی ✴️«انگلیس» و «استعمار» دو واژه‌ای هستند که در حافظه‌ی ملت‌های جهان با هم قرابت دارند و تجسم این ترکیب هستند: «استعمارگری انگلیس». ⭕️ حاصل این ترکیب نفرت‌انگیز فقر، جهل و انواع عقب‌ماندگی‌ها برای کشور تحت استعمار و کسب ثروت برای کشور استعمارگر بود. ✴️در کنار این تلخی‌ها، مردمانی هم بودند که شیرینی وطن‌دوستی و آزادگی را، در کام کشور و ملت می‌چکاندند. از رئیسعلی دلواری گرفته، تا آیت الله مدرس، میرزاکوچک‌خان، آیت الله کاشانی، دکتر مصدق و هزاران جوانمرد شناخته و ناشناخته‌ی دیگری که زندگی و اقدامات هر کدام ماجرایی است غرورآفرین ✴️مستندها و فیلم‌های تاریخی ژانری پرطرفدار در میان مردم هستند که اگر عقبه‌ی پژوهشی قوی‌ای داشته باشند و متعهدانه قالب‌گیری کنند می‌توانند حافظه‌ی تاریخی یک ملت را به طور صحیح بسازند. ✴️از جمله موضوعات مهم تاریخ ۲۰۰ساله اخیر، روایت دست‌های چپاولگر انگلیس است که به اسم استعمار و آبادانی، استعمار و سلطه و بدبختی را برای ملت ایران به ارمغان آورد. این برهه از تاریخ می‌تواند به طور ویژه مورد توجه سینماگران و اصحاب تلویزیون قرار گیرد. ❇️مشاهده کامل یادداشت: b2n.ir/u08269 ❇️مستندهای معرفی‌شده در راه نوشت: ▪️خاطرات خانه متروک ▪️مستند۱۹۱۹ ▪️رمز و راز ملکه ▪️محاصره کوت ▪️جوجه‌های انگلیسی https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 «فرمانروای آب» در راه سینماها / امکان اکران در مناطق فاقد سینما ♦️پویانمایی سینمایی «فرمانروای آب» در دل سامرا اتفاق می افتد؛ جایی که پیرمرد نشسته در سرداب، از حس حضور آن مرد هزار ساله تعریف می‌کند. فرمانروای آب، روایتی‌ست از تمدن نوین اسلامی و اقتداری که از لطف مهر او سرچشمه گرفته است. ♦️«فرمانروای آب» پیرامون پدر و پسری است که برای رسیدن به عهد و پیمانی که با هم دارند تلاش می‌کنند اما اتفاقی عجیب آن‌ها را از هم جدا می‌کند؛ پویش، پدر فرید، در سفر کاری به عراق در یک حادثه تروریستی مفقود می‌شود. محسن به عنوان همراه و آخرین کسی که همراه پویش بوده فکر نمی‌کند او زنده مانده باشد. فرید، به دنبال راهی است تا از سرنوشت پدر خود مطلع شود ... ♦️در این پویانمایی در خلال روایت قصه، چهره واقعی گروه‌های تکفیری ترسیم می‌شود. این اثر با تکنیک انیمیشن سه‌بعدی ساخته شده و به اقتضای طرح موضوعات بسیار جدی، فرم انیمیشن رئال به کمک آن آمده تا به باورپذیری کار کمک کند. ♦️این پویانمایی 90 دقیقه‌ای به نویسندگی و کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی و حسین سلطانی، در استودیو آوین رسانه تولید شده است. ♦️پویانمایی«فرمانروای آب» به زودی در سراسر کشور بر پرده سینماها می‌رود و در شهرهای فاقد سینما نیز توسط جشنواره‌ مردمی فیلم عمار اکران می‌شود. ♦️جهت درخواست اکران در مناطق فاقد سینما می توانید به سایت عماریار مراجعه کنید. ✅مشاهده خبر در راه نوشت: https://b2n.ir/u31546 https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
از انگلستان چه می‌دانیم؟/ گوشه‌ای از واقعیت انگلستان در مستند رمز و راز ملکه 💢شاید خنده‌دار باشد که با این همه پیشرفت علم و ترقی انسان‌ها، هنوز فردی بنا بر این‌که پدر یا مادرش بر کشوری حکومت می‌کرده، فرمانروای آن کشور شود؛ اما هم‌اکنون در ۲۶ کشور جهان نظام پادشاهی پابرجاست. 💢نام برخی از این کشورها را رسانه‌ها زیاد برایمان تکرار کرده‌اند اما نام برخی را ممکن است نشنیده باشیم؛ مثل انگلستان. 💢برخی فکر می‌کنند ملکه فقط یک مقام تشریفاتی در انگلستان است. اما اختیارات ملکه در قانون انگلستان و در صحنه‌ی عمل چه قدر است؟ 💢مستند «رمز و راز ملکه» ما را به سفری برون‌مرزی می‌برد؛ به جایی که محل زندگی و مرکز حکومت ملکه الیزابت، بر بریتانیا و فراسوی آن است. 💢زندگی ملکه از تولد تاکنون، اختیارات ملکه در اداره کشور و جنبش‌های نوظهور جمهوری‌خواه از دیگر مسائلی است که به آن‌ها پرداخته شده است. 💢این مستند نقاب دموکراسی را از صورت ملکه برمی‌دارد تا با تفکرات عصر حجری پشت آن بهتر آشنا شویم؛ تفکراتی که نمونه آن در دولتمردان آمریکا نیز وجود دارد. 💢مهدی نقویان، کارگردان مستند، با استفاده از پژوهش‌های قوی مهدی فیاضی‌کیا و به کمک تصاویر و فیلم‌های آرشیوی، این حقیقت تلخ تزئین‌شده را به قاب مستند درآورده است. 💢هر یک از این درهای باز شده خود موضوع مفصلی است که می‌تواند دستمایه‌ی ساخت یک مستند مجزا قرار گیرد. ✳️مشاهده کامل یادداشت: 🌐https://b2n.ir/b63883 ✳️تماشای مستند: 🌐https://b2n.ir/293798 https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
💢چگونه فیلم‌نامه‌نویسی را شروع کنیم؟ / درس سوم: هنر قصه‌گویی، وجه تمایز فیلم‌نامه‌نویس از دیگران 🔸در میان هنرهای مختلف، قصه‌گویی از همه قوی‌تر است و تعداد بیشتری از آدم‌ها را با خودش همراه می‌کند. 🔶قصه ها و داستان‌ها جدا از زندگی ما نیستند و از دل همین روابط خانوادگی و اجتماعی‌مان بیرون می‌آیند. مثل قصه‌های مادربزرگ‌ها، یا انسان‌هایی که در قدیم دور آتش جمع می‌شدند و خاطرات خود را تعریف می‌کردند. 🔸فیلم‌نامه‌نویس باید قصه‌گوی خوبی باشد و قدرت اقناع داشته باشد. شما به عنوان فیلم‌نامه‌نویس باید وقتی در جمعی قرار می‌گیرید، ماجرایی برای تعریف کردن داشته باشید. 🔶بخشی از عطش مخاطب برای گوش دادن به داستان، جنبه سرگرم‌کننده آن است؛ اما این علاقه یک بخش دیگر هم دارد و آن نظم دادن به دنیای پرهرج و مرج اطرافمان است. مثلا وقتی خانواده‌ای را می‌بینیم که در خیابان زندگی می‌کنند، با خود می‌گوییم برای این‌ها چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ 🔶یک هنرمند از زاویه دید خودش، در قالب یک داستان، نظم جدیدی به آشفتگی ذهن ما می‌دهد و این باعث می‌شود ما نسبت به ماجرا یک نگاه جدید و برخورد متفاوت پیدا کنیم. 🔸داستان به طور ناخودآگاه بر نوع نگاه مخاطب به دنیا تأثیر می‌گذارد. ✴️مشاهده کامل آموزش: https://b2n.ir/g96552 🔴مطالب بالا گزیده ای از فایل آموزش فیلم‌نامه‌نویسی ، کارگردان و نویسنده‌ی سه‌گانه ارمغان تاریکی، پروانه و نفس است. برای دریافت فایل صوتی این جلسات می‌توانید به این لینک مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎬پرنسس هایی با حجاب صورتی / نگاهی به مستند ضد، این قسمت «لباس شهرت» 🖊فاطمه محجوبی ✳️مد صنعتی پر‌طرفدار، جذاب و البته متنوع است که زنان و دختران زیادی را در سراسر جهان درگیر خود کرده است، اما تولد مد باحیای اسلامی نه تنها پای زنان مسلمان را به این بازی کشانده بلکه تعریف جدیدی از حجاب به آنان داده است. ✳️مستند سریالی «ضد» اینبار دست روی دوگانه‌‎ی دیگری از غرب گذاشته است؛ دوگانه‌ی حجاب و حجاب، البته دو حجاب متفاوت. ✳️لباس‌های شهرت بر تن زنانِ مغلوب‌شده‌ی‌ ثروتمندِ عربی، شعار «حجاب جذاب و زیباست» را فریاد می‌زند ولی هیچوقت از محدودیت‌هایی نمی‌گوید که ذهن آنان را در دستان خود مچاله و خرد می‌کند. ✳️هرگز از کودکانی که طعم اصالت وطنی خود را نمی‌چشند و جایی در وقت مادران پرنسس خود ندارند حرفی نمی‌زند. ✳️دلارهای آغشته به خون تمدن سرزمین‌های شرقی، مشتاقانه به قاتلان سپرده می‌شود تا پرنسس‌هایی با روسری‌های صورتی طراحی کنند و اینجاست که هویت، بهای خرید زیبایی می‌شود. ✳️مستند «ضد» در دهمین قسمت خود به چگونگی روی‌آوردن خانه‌های مشهور مُد اروپایی در دهه ۷۰ میلادی، به بازار بزرگ مُد اسلامی و حجاب پرداخته است. ✳️ماجرا‌ی مدها شاید در ظاهر ساده به نظر برسد، اما پر است از ابهام و سوال‌هایی که انگار جوابی برای آن‌ها نیست و شاید «ضد» پاسخی هر چند کوتاه به گوشه‌ای از سوالات را از دل تاریخ داده باشد. ✳️تاریخ رازهای بزرگی برای افشا دارد ... . ✅مشاهده کامل یادداشت: https://b2n.ir/e24471 ✅تماشای مستند: https://b2n.ir/zeed-10 https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣اگر مسئولیتی در سینما داشتم «رستاخیز» را اکران می‌کردم ⭕️گفتگو با نادر طالب‌زاده ♦️سریال «بشارت منجی» تدوین مجدد شده است تا به دو زبان فارسی و انگلیسی دوبله و عرضه شود. ♦️«بشارت منجی» تنها کاری است که صداوسیما تولید کرده و ۳۰ یا ۴۰ مقاله درباره آن در آمریکا نوشته شده است؛ ولی هیچ وقت صداوسیما به این موضوع نپرداخت که یکی از آثار صداوسیما مورد توجه جوامع غربی قرار گرفته است! ♦️این نکته قابل تامل است که کارهای تاریخی و مذهبی خوبی چون سریال «یوسف پیامبر(ع)»، سریال «مریم مقدس(س)» و «حضرت سلیمان» در منطقه، سروصدای خوبی کرد و بسیار هم دیده شده است. ♦️علت اصلی کم ساخته شدن آثار سینمایی و تلویزیونی با مضمون تاریخی و مذهبی، نداشتن اتاق فکر به معنای واقعی است. ♦️فیلم «رستاخیز» احمدرضا درویش، کار فاخری است که سالیان زیادی است پشت درهای اکران مانده است. رسانه باید آزادتر و شجاع تر باشد که به نظرم تحولی است که تاکنون پیش نیامده است. ✅مشاهده کامل خبر: 🌐https://b2n.ir/z82323 https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
حمایت رئیس صداوسیما برای ساخت فصل‌های بعدی «گاندو»/ وقتی سوگل طهماسبی از تحریمِ بازیگران "گاندو" گفت 🌀 مراسم تقدیر از عوامل سریال «گاندو2» با حضور رئیس صدا و سیما و عوامل 💬 علی عسکری: ویژگی بارز این سریال رعایت مثلث طلایی جهت، محتوا و جاذبه بود؛ به طوری که هم هدف‌گذاری درستی داشت، هم محتوای آن غنی بود و هم جاذبه نمایشی داشت. اگر داستان‌های خود را از پشت صحنه سیاسی پخش این سریال بگویم قطعا برای خودش سریال گاندویی خواهد شد. 💬 علی فروغی: این سریال حدود 60 درصد مخاطب داشته که 90 درصد از آن‌ها از سریال رضایت داشته اند. 🌀 حمایت‌های آقای علی عسکری در گاندوی یک و دو به معنای واقعی بی‌نظیر بود. 💬 مجتبی امینی: این گونه از سریال‌ها در دنیا ساخته می‌شود اما در کشور ما شرایط این کار قبلاً نبود. همین امر موجب شد مقاومت هایی ایجاد شود چرا که چندان ظرفیت نقد در دولت وقت وجود نداشت. 💬 ، کارگردان: این تصور را که رسانه ملی از مردم فاصله گرفته است از بین برد و نشان داد صداوسیما در کنار مردم است و مطالباتشان را بیان می‌کند. آرش قادری، نویسنده: حدود 8 ماه درگیر پژوهش و جمع آوری مطالب بودم و کتاب ها، مقالات و گزارش‌های بسیاری خواندم و تلاش کردم آنچه می‌نویسم نظر شخصی‌ام نباشد. شهرام قائدی: خواهش من از مدیران این است که هوای بازیگران تلویزیون را داشته باشند. ما فرزندان تلویزیون هستیم. 💬 سوگل طهماسبی: دو سه دفتر برای کار رفتم و تا متوجه شدند گاندو بازی کردم، شروع کردن به نقد کردن که چرا رفتی؟ ⭕️ مشاهده کامل خبر: 🌐 b2n.ir/y04579 ✳️ @rah_nevesht_ir
📣ضرورت آموختن سواد رسانه‌ای در عصر جدید / 5 مستند که برای زندگی در دنیای امروز باید آن‌ها را فورا ببینیم 🔶فضای مجازی و پیام‌رسان‌های رنگارنگ، انواع مد لباس و آرایش، افراد مشهور و سلبریتی‌ها، تلویزیون و شبکه‌های ماهواره‌ای، رستوران‌‌های زنجیره‌ای غول‌پیکری مانند مک‌دونالدز که شعبه‌های متعددی در سرتاسر دنیا دارند و ... وجه اشتراک این‌ عبارات چیست؟ 🔷در دنیایی که همه ما سرمان به زندگی خودمان مشغول است، یک عده در تلاش‌اند ماشین زندگی ما را در جاده‌ی منافع خود به حرکت درآورند. 🔶در این میان زندگی ماست که بدون اراده‌ی خودآگاه ما در جهتی که آن عده می‌خواهند جهت‌گیری کرده است. 🔷شاید فکر کنیم که چگونه گشت در پیام‌رسان‌ها یا به دنبال مد لباس بودن یا غذا خوردن در یک رستوران زنجیره‌ای معروف، می‌تواند بر زندگی و سیاست و اقتصاد ما موثر باشد‌؟ 🔸مشاهده کامل یادداشت: 🌐https://b2n.ir/k92549 🔹مستندهای معرفی شده در راه نوشت: 1⃣مک دونالدز تقدیم می کند 2⃣باشگاه شهرت 3⃣بهت میاد 4⃣موشک دوست داشتنی 5⃣تله اسکرین https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣«سینمای»«ایران» دو دروغ بزرگ است / برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب «عبور از سینمای سانسور: تأملاتی در فیلم سازی غیرطبیعی ایران» اثر وحید جلیلی 🔻وحید جلیلی: 🔹سینما یکی از دغدغه های انقلاب اسلامی از اولین روزها بوده است و حضرت امام(ره) در سخنرانی تاریخی خود در بهشت زهرا، بخشی از سخنان خود را به سینما اختصاص دادند. 🔹سینمای ایران، سینمای راهبردی است و نباید از آن غافل شد؛ نه فقط از جنبه‌های آسیب‌های اجتماعی بلکه بیشتر از جنبه فرصتی که سینما ایجاد می‌کند. 🔹انقلاب اسلامی، هم از لحاظ کمی و هم کیفی خدمات زیادی به سینمای ایران داشته است، اما آیا سینمای ایران هم به انقلاب اسلامی خدمتی کرده است و این سوالی است که من در این کتاب مطرح کردم. 🔻سعید مستغاثی: 🔸مباحث این کتاب یکی از بحث های رایج جبهه انقلاب در سینمای ایران است. 🔸آقای جلیلی در این کتاب به دو کلمه «سینمای ایران» اشاره می‌کند و معتقد است که «سینمای» «ایران» دو دروغ بزرگ است. 🔸علی‌رغم پیشرفت‌های تکنیکی، متاسفانه سینمای ایران به لحاظ فکری، درون‌مایه‌ای و محتوایی رشد قابل ملاحظه ای نداشته است. 🔸اینکه چرا بعد از ۴۲ سال از انقلاب اسلامی، سینمای ایران هنوز نتوانسته به نمادی از سینمای انقلاب اسلامی دست پیدا کند و چرا در حال حاضر، بیننده سینمای ایران تنها چند درصد از مردم ایران را شامل می‌شود، باید آسیب‌شناسی و بررسی شود. ♦️مشاهده کامل خبر: 🌐b2n.ir/f56762 ♦️خرید کتاب : 🌐b2n.ir/x71830 https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📄پرده آخر: چیزهایی هست که مردم هرگز نخواهند فهمید / BBC چگونه کار می کند؟ در مستند «تله اسکرین» 🖊دکتر محمد لطفی‌زاده ✳️مستند «تله‌اسکرین» در چهار پرده به نقش‌آفرینی شبکه بی‌بی‌سی در حوادثی نظیر 11 سپتامبر، کودتای 1332 در ایران، حمله به عراق، آشوب‌های اوکراین و وقایع سوریه پرداخته است. ✳️در پرده اول مستند با اشاره به حمله تروریستی به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک با داستان کنجکاوی هزینه‌بَر یک مستندساز انگلیسی که حاضر نبود روایت بی‌بی‌سی را در این مورد بپذیرد آشنا می‌شویم. ✳️مصدق تصمیم داشت رگ حیاتی نفت را برای انگلستان قطع کند. بی‌بی‌سی فارسی با نشان‌دادن مخاطرات ملی و مالی این طرح، تلاش می‌کرد تا ایرانیان به این اقدام مهم و اساسی روی خوش نشان ندهند. ✳️بی‌بی‌سی در اوکراین آن‌جا که منافعش ایجاب می‌کرد ژست انقلابی به خود می‌گرفت اما در سوریه برخلاف اوکراین چون مایل نبود که بشار اسد سرکار بماند رویه انتشار اخبار جعلی را در پیش گرفت. ✳عجیب نیست که ما در معرض شدیدترین تحریم‌ها از نفت تا دارو قرار داریم اما در زمینه داده‌های خبری تحریم نمی‌شویم و آبونمان هم نمی‌پردازیم؟! ✳️غول‌های رسانه‎ای مانند بی‌بی‌سی با دستکاری اخبار اجازه نمی‎دهند مردم در دنیا با حقایق آشنا شوند. ✳️تماشای این مستند کمک می‌کند تا بدانیم این‌که در کشور ما و در میان ملت‎های مسلمان و آزادی‎خواه شعار عقلانی (مرگ بر انگلیس) نهادینه شده چه پشتوانه تاریخی و سابقه‌ای داشته است. ❇️مشاهده کامل یادداشت: 🌐b2n.ir/e80714 ❇️تماشای مستند https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
با سلبریتی غرب‎زده، اصلاح فرهنگ ممکن نیست! 🖊نویسنده: دکتر محمد لطفی زاده ⭕️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر با دولت سیزدهم ✴️در مسئله‌ی فرهنگ و رسانه، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ✴️فرهنگ واقعاً زیربنا است؛ خیلی از این خطاهایی که ما در بخش‌های مختلف انجام می‌دهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است. ✴️ابزارهای فرهنگی از [قبیل] سینما و هنر و رسانه‌های صوتی و تصویری و امثال اینها را بایستی شکوفا کنید. ⭕️واکاوی بیانات اخیر رهبر انقلاب ✴️رفع مشکل در ساختار فرهنگی کشور با حرکت معمولی، کند و به ویژه با ایده‌های غربی رخ نمی‌دهد وگرنه تأکید رهبری بر لزوم حرکت انقلابی ضرورت نداشت. ✴️اگر قرار است در عرصه فرهنگ یک بازسازی انقلابی صورت بگیرد به ابزارهای خوبی هم نیاز داریم که بتوان با استفاده از آن‌ها تحول را رقم زد. بدون شک، رسانه به‌طور کلی و سینما و هنر به‌طور خاص در کنار کتاب و مطبوعات در این زمینه نقش اساسی دارند. ✴️با نگاهی به جریان تولید آثار سینمایی در کشورمان و با کنار گذاشتن چند مورد استثناء درمی‌یابیم نقشه راه و یک برنامه‎ هدفمند برای ایجاد تحول در سبک زندگی و کمک به بازسازی ساختار فرهنگ کشور وجود ندارد. ✴️تربیت و پرورش تهیه‎کننده، نویسنده، کارگردان و بازیگر و خلاصه عواملی که بتوانند با دید انقلابی و اسلامی جریان فرهنگ را به ریل اصلی بازگردانده و به بازسازی ساختار فرهنگی کشور کمک کنند یک ضرورت است. 🔶 مشاهده کامل یادداشت: 🌐b2n.ir/k82916 https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
♦️یکی از عوامل تاثیرگذاری محمد نداشتن غرور بود/با مأموران امنیتی در ارتباط نیستم 🎤گفتگو با «آقا محمد» گاندو 🌀نیما بانکی به من گفت که یک سریالی (خانه ما) می‌خواهد ساخته شود و ما دنبال یک پسر جوانیم، بیا آن‌جا تا تست بدهی. راه‌یابی من به عرصه فیلم و بازیگری از همین نقطه شروع شد. 🌀ارتباطی با افراد متخصص در حوزه پلیسی و امنیتی نداشته‌ام. 🌀برای اجرای یک نقش، سعی می‌کنم خودم را خالی کنم و اجازه می‌دهم که متن مثل یک تور ماهی‌گیری بیاید و آن چیزهایی که لازم است به من گیر کند، گیر کند. 🌀در مورد آقای افشار می‌توانم بگویم که ایشان با این‌که پنجاه و دو یا سه سالشان است، اما مثل یک پسر دوازده‌ساله انرژی دارد. 🌀اگر از من بپرسند که می‌خواهم چه فیلمی بسازم، خیلی انگیزه‌ای برای انجام این کارها ندارم. ترجیح می‌دهم که بنویسم و شما کارگردانی کنید. 🌀خیلی دلم می‌خواهد که رمان خودم فیلم شود. 🌀توئیت سفیر انگلستان را دیدم. حس می‌کنم یک تمسخری در آن وجود داشته باشد و کمی نگاه از بالا در آن می‌دیدم. 🌀ایران ما پایتخت جهان است. 🌀من غرب را تجربه کرده‌ام و شرق را هم تجربه می‌کنم، هیچ بعید نیست که شما چهار سال دیگر من را در گوشه‌ای از ژاپن پیدا کنید. 🌀من آن کاری را که دوست دارم و دلم می‌خواهد انجام می‌دهم و برای من مهم نیست که پشتیبان آن ‌یک سازمان امنیتی است یا سازمان هوانوردی! 🌀رأس ساعتی که گاندو پخش می‌شود به طرز عجیبی حس می‌کنم از همه جهت به من انرژی مثبت وارد می‌شود. ✅مشاهده کامل خبر: 🌐b2n.ir/d38281 https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
تجربه‌نگاری «فراز و فرودهای یک کار تیمی» / قسمت دوم: دارایی‌های یک مدیر فرهنگی موفق 🔺«علی حیاتی» فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر تهران است که در همان دانشگاه، «هیئت هنر» را تأسیس می‌کند و سپس به کمک اعضای هیئت، یک مجموعه گرافیکی را راه می‌اندازند. 🔺حیاتی که اکنون مدیر آتلیه طراحی سه در چهار و طراح پوسترهای معروف «منع مصرف کالاهای اسرائیلی» است، در قسمت «از امروز» سایت عماریار، تجربیات خود از فراز و فرودهای یک کار تیمی را به اشتراک گذاشته است که در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود: ✳️یکی از سخت‌ترین‌ مدیریت‌ها، مدیریت فرهنگی هست. ✳️یک مدیر فرهنگی قبل از هر ویژگی‌ای باید کاریزمای مدیریت داشته باشد تا بتواند افراد را دور هم جمع کند. ✳️در درجه دوم باید بتواند با نیروهایش تعامل عاطفی و دوستی برقرار کند. ✳️برقراری ارتباط روحی باعث می‌شود وقتی که مشکلی برای یک شخص یا مجموعه پیش می‌آید، در رفع و رجوع کردن مشکلات او موثر باشیم. ✳️ریشه بسیاری از بن‌بست‌های کارهای تیمی عدم تعامل و عدم رفاقت مدیر مجموعه با اعضا هست. ✳️صداقت و شفافیت باعث می‌شود از لحاظ فنی هم قوی شویم. ♦️مشاهده کامل مطلب: 🌐b2n.ir/f44271 ♦️فایل کامل تجربه‌نگاری علی حیاتی در عماریار: 🌐b2n.ir/h86134 https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎥معلمی، به عشق خمینی / نگاهی دلنشین به مستند «دختر نهضت» 🖊نویسنده: نفیسه جزینی ❇️خانم خضری مشق عشق معلمی را با فرمان تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر مبارزه با بی‌سوادی آغاز کرد. ❇️راهی روستایی صعب‌العبور در اطراف کلیبر استان آذربایجان شد. روستایی محروم و دور افتاده که امکانات آموزشی آن همانند دمای هوایش، صفر بود. ❇️مستند «دختر نهضت»، روایتگر بخش کوچکی از ایثارگری خانم خضری، معلم نهضت سوادآموزی در اوایل انقلاب است. ❇️در این مستند خانم خضری از عزمی می‌گوید که با آن چالش‌ها، مشکلات و سختی راه را پشت سر گذاشت. از محبتی می‌گوید که به کمکش اهالی را راضی کرد برای باسواد شدن. ❇️ سرانجام مستند با شیرین‌ترین خاطره‌ی وی یعنی دیدار با رهبر نهضت، امام خمینی(ره) پایان می‌پذیرد. ❇️این مستند به ‌کارگردانی مسعود کارگر و تهیه کنندگی سید جمال عودسیمین، محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج روایتی از عشق یک معلم به نهضت است. 💢مشاهده کامل یادداشت: 🌐b2n.ir/u77785 💢تماشای مستند 🌐b2n.ir/j31197 https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe