راهبر مربی
▫️ توفیق درک لذّت مناجات و عوامل سلب آن بخش سوم عوامل سلب توفیق ۳. رویگردانی از یاد خداوند «أَوْ
بخش چهارم
. قرارداشتن در زمرۀ دروغگویان
«أَوْ لَعَلَّكَ وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الْكَاذِبِینَ فَرَفَضْتَنِی»: شاید دیدهای که در جایگاه دروغگویانم که از چشمات مرا انداختهای.
دروغگو از نظر قرآن کریم از هدایت خداوند دور است: «إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ»: خداوند اسرافکار و دروغگو را هدایت نمیکند.یکی از مصادیق دروغ، دروغگویی در اظهار بندگی است. علمای اخلاق گفتهاند: «کسى که [هنگام نماز یا هر زمان دیگری] مىگوید: "وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ" [: روى خود را به سوى کسى کردم که آسمانها و زمین را پدید آورده است] و در دلش غیر این است یا مىگوید: "ایّاک نعبد و ایاک نستعین" [: فقط تو را مىپرستیم و تنها از تو مدد میجوییم]؛ درحالیکه با دلبستگى به دنیا آن را مىپرستد، چنین شخصى دروغگوست». این دروغگویی سبب سلب توفیق میشود.
5. ناسپاسی
«أَوْ لَعَلَّكَ رَأَیتَنِی غَیرَ شَاكِرٍ لِنَعْمَائِكَ فَحَرَمْتَنِی»: شاید مرا ناسپاس در مقابل نعمتهایت یافتهای که محرومم داشتهای.
در آیات «وَاللَّهُ لَا یحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِیمٍ» و «إِنَّ اللَّهَ لَا یحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ» بهصراحت بیان شده است خداوند ناسپاسها را دوست نمیدارد. محرومیت از محبت الهی به معنای ورود به دایرۀ کسانی است که دوزخ آنها را در بر گرفته است؛ چراکه تنها اهل امنیت و آرامش دنیوی و اخروی محبوب خدایاند و کسانی که خداوند بر آنان خشم گرفته و محبوب خدا نیستند، در دوزخ فراق در دنیا و دوزخ آتش در قیامت خواهند سوخت؛ ازاینرو در روایات به سپاسگزاری از خداوند تأکید شده است. امام سجاد(علیه السلام) به فرزندانش توصیه مینمود: «یا بُنَیَّ اُشْكُرِ اَللَّهَ فَمَنْ أَنْعَمَ عَلَیكَ وَ أَنْعِمْ عَلَى مَنْ شَكَرَكَ فَإِنَّهُ لاَ زَوَالَ لِلنِّعْمَةِ إِذَا شُكِرَتْ وَ لاَ بَقَاءَ لَهَا إِذَا كُفِرَتْ»: اى فرزندم، در برابر كسى كه در حق تو احسان نموده، شكر خداوند را بهجاى آور و در قبال كسى كه از تو تشكر میكند، احسان كن كه اگر سپاس نعمت انجام شود، ادامه یافته و از دست نمیرود و اگر كفران نعمت شد، بقا و دوام نخواهد یافت.
امام باقر(علیه السلام) در حدیثی مىفرمایند: رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شبى نزد عایشه بودند [و پیوسته مشغول عبادت بود]. عایشه گفت: چرا اینقدر خود را به زحمت مىافكنى؛ درحالىكه خداوند گذشته و آینده تو را بخشوده است. پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: اى عایشه، «اَلاّ اَكُونَ عَبْداً شَكوُراً»: آیا من بنده شكرگزار خدا نباشم.
از این تعبیر معلوم مىشود انگیزه عبادت اولیاءاللّه، شكر نعمتهاى او بود. هشام بن احمر ـ از اصحاب امام موسى بن جعفر(علیه السلام) ـ مىگوید: همراه حضرت در اطراف مدینه بودم، ناگهان دیدم امام از مركب پیاده شده و به سجده افتادند؛ سجده حضرت طولانی شد، سپس سر از سجده برداشته و سوار بر مركب شدند. عرض كردم فدایت شوم، سجدۀ طولانی بهجا آوردید؟ فرمودند: «إِنَّنِی ذَكَرْتُ نِعْمَةً أَنْعَمَ اللَّهُ بِهَا عَلَیَّ فَأَحْبَبْتُ أَنْ أَشْكُرَ رَبِّی»: من به یاد نعمتى افتادم كه خداوند به من ارزانى فرمود، دوست داشتم شكر پروردگارم را بهجا آورم. بنابراین شکر خدا سبب توفیق و ناسپاسی سبب سلب توفیق است.
#اعتکاف
#درسنامه
#ادب_بندگی
#لذت_مناجات
●◎ تبلیغ دانش آموزی ◎●
🌱___-کلیک کنید☝️-___🌱
راهبر مربی
بخش چهارم . قرارداشتن در زمرۀ دروغگویان «أَوْ لَعَلَّكَ وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الْكَاذِبِینَ فَر
۶. مجالستنکردن با علما
«أَوْ لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِی»: شاید مرا در مجالس عالمان نیافتهای که خوارم نمودهای.
در روایات معصومین بر حضور در مجالس علما تأکید زیادی شده است. رسول اعظم(صلی الله علیه و آله) میفرماید: «لا تَجْلِسوا إلاّ عندَ كُلِّ عالِمٍ یدْعوكُم مِن خَمْسٍ إلى خَمسٍ: مِن الشَّكِّ إلى الیقینِ، و مِن الرِّیاءِ إلى الإخْلاصِ، و مِن الرَّغْبَةِ إلى الرَّهبَةِ، و مِن الكِبْرِ إلى التّواضُعِ، و مِن الغِشِّ إلى النّصیحَةِ»: تنها در محضر دانشمندانى بنشینید كه شما را از پنج چیز به پنج چیز فرا مىخوانند: از دودلى به یقین، از ریا به اخلاص، از دنیاخواهى به دنیاگریزى، از تكبّر به فروتنى و از ناخالصى به خلوص. امام علی(علیه السلام) میفرمایند: «جالِسِ العلماءَ یَزْدَدْ علمُكَ و یَحْسُنْ أدبُكَ وَ تَزكُ نَفْسُكَ»: با علما همنشین باش تا علمت زیاد و ادبت نیکو و جانت پاک گردد. بنابراین کمتوجهی به علما و استفادهنکردن از محضر نورانی آنها منجر به سلب توفیق میشود.
#اعتکاف
#درسنامه
#ادب_بندگی
#لذت_مناجات
●◎ تبلیغ دانش آموزی ◎●
🌱___-کلیک کنید☝️-___🌱
راهبر مربی
۶. مجالستنکردن با علما «أَوْ لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِی»: شاید
8. شرکت در مجالس گناه
«أَوْ لَعَلَّكَ رَأَیتَنِی آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِینَ فَبَینِی وَ بَینَهُمْ خَلَّیتَنِی»: شاید مرا از جمله شرکتکنندگان در مجالس مفسدان دیدهای که رهایم کردهای.
یکی از دلایل کمتوفیقی، همنشینی با اهل باطل است. این همنشینی هیچ ردۀ سنّی را نمی شناسد؛ میتواند از کودکی آغاز گردد یا حتی در سنین پیری اتفاق بیافتد و پیامدهای متناسب با همنشینان را در پی داشته باشد. قرآن مجید یکی از عوامل جهنمیشدن را مجالست با اهل باطل میداند: «وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ»: و با اهل باطل در سخنان باطل فرو مىرفتیم.
تا توانی مـی گریز از یـار بد
یار بـد بدتـر بود از مـــار بـد
مار بد تنها همی بر جان زنـد
یار بد بر جان و بر ایمان زند
متأسفانه بسیاری از مجالسی که امروزه توسط برخی افراد و خانوادهها برگزار میشود، مصداق مجالس گناه است؛ مانند برخی مجالس عروسی، مجالس جشن تولد، جلسات مربوط به جشن فارغالتحصیلی و ... . اسلام با مجالس شادی مخالف نیست، بلکه با مجالس گناه مخالف است. ممکن است مجلسی، مجلس شادی باشد؛ ولی در آن گناهی صورت نپذیرد که اسلام نیز با چنین مجالسی موافق است و ممکن است مجلسی حتی برای عزاداری باشد؛ اما شرکتکنندگان در آن مجلس به گناه مشغول شوند. در برخی از مجالس به جای پندگیری و یادآوری مرگ و روز قیامت، شرکتکنندگان در کنار یکدیگر نشسته و به غیبت و گاه تهمت دیگران مشغولاند. مجالسی که ذکر خدا و اهلبیت در آن نباشد، موجب حسرت و سبب سلب توفیق میشود.
9. گناه
«أَوْ لَعَلَّكَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِی فَبَاعَدْتَنِی»: یا شاید دوست نداشتى دعایم را بشنوى، از درگاهت دورم كردهاى.
خدایی که عاشق بندگانش و «أَسْمَعَ السَّامِعِینَ» [:شنواترین شنوایان] است، گاهی به دلیل گناه و ارتکاب اعمال زشت بندهاش دوست ندارد صدایاش را بشنود. امام صادق(علیه السلام) میفرماید:
«همانا بندهای دعا کند؛ پس خدای عزوجل به دو فرشته میفرماید من دعای او را به اجابت رساندم؛ ولی حاجتش را نگه دارید؛ زیرا من دوست دارم آواز او را بشنوم و همانا بندهای هم هست که دعا کند؛ پس خدای تبارک و تعالی فرمایدزود حاجتش را بدهید که آوازش را دوست نمیدارم».
#اعتکاف
#درسنامه
#ادب_بندگی
#لذت_مناجات
●◎ تبلیغ دانش آموزی ◎●
🌱___-کلیک کنید☝️-___🌱
راهبر مربی
8. شرکت در مجالس گناه «أَوْ لَعَلَّكَ رَأَیتَنِی آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِینَ فَبَینِی وَ بَینَهُ
10. مجازات اعمال زشت
«أَوْ لَعَلَّكَ بِجُرْمِی وَ جَرِیرَتِی كَافَیتَنِی»: یا شاید به جرم و گناهم مكافات كردهای.
امام صادق(علیه السلام) میفرماید: «یقولُ اللّهُ تَعالی: إِنَّ أَدْنی ما أصْنَعُ بِالْعَبْدِ إذا اثَرَ شَهْوَتَهُ عَلی طاعَتی أنْ اُحَرِّمَهُ لَذیذَ مُناجاتی»: خداوند متعال میفرماید: هنگامی که بندۀ من خواهشهای نفسانی خویش را بر طاعت من ترجیح دهد، کمترین کیفری که در حق او روا میدارم، آن است که او را از لذت مناجات خودم محروم میسازم.
در روایتی قدسی آمده است: «حضرت موسی(علیه السلام) به مناجات میرفتند؛ آدم سنگدل بیحیایی به حضرت موسی(علیه السلام) گفت به این خدایات بگو چقدر گناه کنم، اما تو مرا عقوبت نکنی؟ حضرت رفتند و مناجاتشان که تمام شد، میخواستند برگردند، خطاب شد: چرا پیغام بندهام را نمیدهی؟ گفت: خدایا خجالت میکشم که نقل کنم. خطاب شد: به او بگو که بالاترین بلا را به تو دادم، اما متوجه نیستی. مگر تو از مناجات من، از رابطه با من لذت میبری؟ همین که شیرینی مناجاتم را از دلت بردم، این بالاترین بلاست. این بالاترین مصیبت است».
این داستان را مولوی در اشعار خود برای حضرت شعیب(علیه السلام) آورده است:
آن یکی میگفت در عهد شعیب
که خدا از من بسی دیدست عیب
چند دید از من گناه و جرمها
وز کرم یزدان نمیگیرد مرا
حق تعالی گفت در گوش شعیب
در جواب او فصیح از راه غیب
که بگفتی چند کردم من گناه
وز کرم نگرفت در جرمم اله
عکس میگویی و مقلوب ای سفیه
ای رها کرده ره و بگرفته تیه
چند چندت گیرم و تو بیخبر
در سلاسل ماندهای پا تا بسر
11. بیحیایی نسبت به خداوند
«أَوْ لَعَلَّكَ بِقِلَّةِ حَیائِی مِنْكَ جَازَیتَنِی»: یا شاید به بىشرم و حیایى از حضرتت مجازاتم نمودهاى.
یکی از مصادیق حیای ممدوح، حیا از خداست. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: «اسْتَحْیُوا مِنَ اللَّهِ حَقَّ الْحَیَاءِ»: از خداوند چنان که شایسته است، حیا داشته باشید. کسی به پیغمبر(صلی الله علیه و آله) عرض کرد: چه کسی از خدا آنطور شرم میکند که سزاوار شرمکردن از او است؟ فرمود: «مَنِ اسْتَحْیَا مِنَ اللَّهِ حَقَّ الْحَیَاءِ فَلْیَکْتُبْ أَجَلَهُ بَیْنَ عَیْنَیْهِ وَ لْیَزْهَدْ فِی الدُّنْیَا وَ زِینَتِهَا وَ یَحْفَظُ الرَّأْسَ وَ مَا حَوَى وَ الْبَطْنَ وَ مَا طَوَى وَ لَا یَنْسَى الْمَقَابِرَ وَ الْبِلَى»: حیاداشتن از خداوند آن است که سر و آنچه را در سر میگذرد و شکم و آنچه را در بر دارد، حفظ کنی و مرگ و بلا را یاد کنی و هر آنکه آخرت را میخواهد، باید زینت دنیا را رها کند. پس هر که چنین کند، از خداوند چنانکه سزاوار اوست، حیا کرده است. بنابراین بیحیایی از عوامل سلب توفیق است.
مطابق این فراز از دعای ابوحمزه، کسانی که خواهان مناجات با حضرت دوست هستند و میخواهند مناجاتشان با لذت و نشاط قرین باشد، باید با عوامل سلبکنندۀ توفیق وداع کنند.
#اعتکاف
#درسنامه
#ادب_بندگی
#لذت_مناجات
●◎ تبلیغ دانش آموزی ◎●
🌱___-کلیک کنید☝️-___🌱
هدایت شده از راهبر مربی
محتوای کلاس: استفاده از فرازهای مناجات های مختلف متناسب با بحث ارائه شده در کلاس بسیار مفید و تاثیر گذار است.
در دبیرستان ها می توان در پایان کلاس به عنوان یک برنامه ثابت هفتگی انس با خدا از این مناجات ها استفاده کرد.
در واقع ادب گفتگو با خدا را در این مناجات ها می توان انتقال داد.
هدایت شده از راهبر مربی
مناجات شعبانیه نیز فراز های بسیار جذابی دارد.
پیشنهاد می شود خود مربی با این مناجات ها انس بگیرد و فرازهایی را انتخاب کند و در کلاس بیان کند.
سخنرانی.mp3
44.76M
جلسه اول طرح بحث صوتی توفیق درک لذت مناجات و عوامل سلب آن
✅ سطح بندی لذات متناسب با درک انسان
✅لذات بچه گانه
✅لذات انسان بالغ
...
ماه رمضان-هیئت
سخنرانی_1.m4a
11.53M
جلسه دوم
طرح بحث صوتی توفیق درک لذت مناجات و عوامل سلب آن
✅ سطح بندی لذات متناسب با درک انسان
✅لذات بچه گانه
✅لذات انسان بالغ
✅بالاترین لذات اهل بهشت
...
✍این طرح درس برای دانش آموزان بسیار جذاب و متناسب با نیازهای دوره ی جوانی هست و پاسخگوی دغدغه های ذهنی و رفتاری آنها می باشد.
ماه رمضان-هیئت
#درسنامه_صوتی
#لذت_بندگی
#لذات_بچه_گانه
راهبر مربی
جلسه دوم طرح بحث صوتی توفیق درک لذت مناجات و عوامل سلب آن ✅ سطح بندی لذات متناسب با درک انسان ✅لذات
اینجا مباحث مقدماتی رو که گفتم
یکی از دوستان شوخی میکرد می گفت وقتی یک علوم سیاسی خوانده می خواد مباحث اخلاقی بگه😂🤦♂
#روش_طاغوت
سخنرانی.m4a
10.67M
جلسه سوم
طرح بحث صوتی توفیق درک لذت مناجات و عوامل سلب آن
✅ سطح بندی لذات متناسب با درک انسان
✅عوامل سلب توفیق
...
✍این طرح درس برای دانش آموزان بسیار جذاب و متناسب با نیازهای دوره ی جوانی هست و پاسخگوی دغدغه های ذهنی و رفتاری آنها می باشد.
ماه رمضان-هیئت
#درسنامه_صوتی
#لذت_بندگی
#لذات_بچه_گانه
#اعتکاف
راهبر مربی
💠 صوت جلسه دوم طرح درس دانش آموزی محورهای مطرح شده: ✅بیان راه های شروع کلاس و احیای فکر ✅به چالش کشی
این طرح درس رو یادتونه؟
بریم ببینیم در کلاس جواب داده یا نه؟
البته فایل پیاده شده رو داخل کانال نگذاشتیم...
#تجربه_نگاری
خاطره تبلیغ شیروان.pdf
229.8K
تجربه نگاری تبلیغ دانش آموزی ایام فاطمیه
طرح درس: جنگ شناختی در حوزه زنان🔥
🔥مگه میشه بار اولت باشه بری تبلیغ دانش آموزی و یک کلاس 3 ساعته ی جذاب داشته باشی!!!🔥
✅آقا سید چطور انگیزه سازی کرده برای کلاس های بعدی؟
زمان مطالعه: حدود 10 دقیقه
#تجربه_نگاری
#کلاسداری
#طرح_درس
#مجازی #آفلاین #رایگان
🔰 مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری ستاد مرکزی اعتکاف برگزار میکند.
💢 دوره مجازی توانمندسازی مبلغین و خادمین اعتکاف
با تدریس:
✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر برنجکار
✅ حجت الاسلام والمسلمین کاظمی
✅ حجت الاسلام والمسلمین واضحی
✅ حجت الاسلام والمسلمین هوشیاری
✅ حجت الاسلام والمسلمین رضوانی
✅ حجت الاسلام والمسلمین تکیه ای
✳️ خواهران و برادران
🔹 مهلت ثبت نام تا 30 دی ماه 1402
🔻 ثبت نام و آشنایی بیشتر با سرفصلها و اساتید
در سایت مرکز آموزشهای کاربردی
🌐 https://el.balagh.ir/doreh/6844
ارتباط با ادمین 👇
📱 @admin_el
☎️02531156361 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ✔️ مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی 💠 https://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
راهبر مربی
طرفداران کارگاه بدون سانسور داره زیاد میشه😉
این کارگاه همچنان متقاضی داره
ماشاء الله طرفداران بدون سانسور زیادن بدو جا نمونی 😉
etakaf-1401-11-14.pdf
2.36M
💠 منتشر شد...
📚 کتاب "سه روز تا بینهایت"
🔹 طرح و ایده و محتوای ناب و عملیاتی اعتکاف دانش آموزی
🔺 ویژه طلاب و فعالین فرهنگی سطح کشور
#اعتکاف
#رجب
#ماه_رجب
🌸به کانال #بانک_درسنامه ملحق شوید:
@DarsnamehM
راهبر مربی
💠 صوت جلسه اول طرح درس دانش آموزی در این جلسه چه مطالبی بیان شد: ✅ بیان کلیاتی درباره تبلیغ دانش آ
نظر لطف اساتید محترم درباره ی طرح درس انسان شناسی
بقیه دوستان هم نقد و نظری داشتند ممنون میشم ارسال کنند.
هدایت شده از محمد مهدی
🛎 جایزه ۱۰ میلیون تومانی؛
برای ثبت تجربههای موفق تربیتی #مسجد یا #مدرسهمحور
💡تا به حال برای رونق فعالیتهای مسجد یا مدرسه کاری انجام دادهاید؟
♥️ تجربه خود را ثبت کنید و ۱۰ میلیون تومان جایزه ببرید.
📝 برای ثبت ایده یا تجربه خود به پایگاه اینترنتی زیر مراجعه فرمایید:
kariznegar.ir/karizman/40
👇کسب اطلاعات بیشتر در گروه اطلاعرسانی رویداد ملّی #رشدآوند:
eitaa.com/joinchat/417005731C00d0b6bde1