eitaa logo
خط رهبری
2.9هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
107 فایل
🔰«خط رهبری»: صفحه ویژه تولیدات مربوط به رهبر انقلاب در خبرگزاری #فارس ✔️ تبیینِ شخصیت، مواضع، مطالبات و نظام فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای
مشاهده در ایتا
دانلود
🪧 | اتحاد و همبستگی مسلمانان در مقابل بیگانگان 🔸 مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه تهران (۱۴۰۳/۰۷/۱۳) @rahbari_plus
🔰 | برگزاری نهمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب 🔸 نهمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما در روز چهارشنبه، ۱۸ مهر در حال برگزاری است. 🔹 این کنفرانس در استمرار اهداف با محوریت شهادت سیدحسن نصرالله، وعده صادق و نظم منطقه‌ای با گرامیداشت یاد و خاطره پرچمدار مقاومت شهید سیدحسن نصرالله، مجاهد برجسته شهید اسماعیل هنیه و سردار رشید و اندیشمند شهید سرلشکر پاسدار عباس نیلفروشان و دیگر شهدای مقاومت را به همراه تجلیل از خانواده معظم شهدای جبهه مقاومت در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود. @rahbari_plus
جباری، مشاور فرمانده کل سپاه: تا چند روز آینده رهبر انقلاب به سردار قاآنی نشان فتح اهدا خواهند کرد. @Farsna - Link
🔰 | محاسبه‌ی غلط رژیم صهیونیستی 📝 «واقع قضیّه این است که رژیم صهیونیستی یک محاسبه‌ی غلطی کرد، یک تحلیل غلطی کرد از توانایی‌های جبهه‌ی عظیم مقاومت. امروز یک جبهه‌ی بزرگی در منطقه‌ی ما وجود دارد به نام «»؛ این جبهه توانایی‌های زیادی دارد؛ رژیم صهیونیستی در فهم این حقیقت دچار اشتباه شد، دچار غلط شد. رژیم صهیونیستی به دست خودش، خود را در یک دالان بن‌بستی انداخت که شکست‌ها پشت سر هم و پی‌درپی به سراغش خواهند آمد و به حول و قوّه‌ی الهی از این دالان راه نجاتی پیدا نخواهد کرد. امروز در مقابل چشم مردم دنیا دارد بتدریج ذوب می‌شود، دارد تمام می‌شود؛ این را مردم دنیا دارند می‌بینند. البتّه در حرف می‌زنند، امّا واقع قضیّه این است؛ هم خودشان می‌دانند، هم بسیاری از سیاسیّون دنیا می‌دانند، هم بسیاری از ملّت‌ها این را می‌فهمند و هم ملّت فلسطین این را فهمیده است.» ۱۴۰۳/۰۳/۱۴ @rahbari_plus
🔰 | رهبر معظم انقلاب: «در قضیه میدان، میدان غزّه و اسرائیل نیست، میدان حق و باطل و استکبار و ایمان است؛‌ یک طرف قدرت ، ‌یک طرف قدرت .‌» ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ @rahbari_plus
نمودار_کلان_عملیات_طوفان‌الاقصی_.pdf
9.45M
🔰 | عمليات طوفان الاقصی از نگاه رهبر انقلاب 🔸 محورها و نکات کليدی بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی ابعاد مختلف عمليات و تحولات بعدی آن @rahbari_plus
🔰 | اهدای جواهرات توسط بانوان ایرانی برای مردم فلسطین و لبنان 🔸 رهبر انقلاب: حکم قطعی شرعی این است که بر همه واجب است تلاش کنند، کمک کنند و فلسطین را به مسلمانها، به صاحبان اصلی‌اش برگردانند... و کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب آنان را یاری کنند. ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ و ۱۴۰۳/۰۷/۰۷ 🔹 نحوه مشارکت در چهارمین مرحله پویش «ایران همدل» برای کمک به مردم فلسطین و لبنان 🔸 هم‌وطنان عزیز می توانند با شماره‌گیری * و یا با واریز مبلغ کمک خود به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۸۲۰۰۰۰۰۰۰۷ و شماره شبایIR۳۲۰۲۱۰۰۰۰۰۰۱۰۰۰۱۶۰۰۰۰۵۲۶ در این پویش ملّی، مشارکت کنند. @rahbari_plus
🔰 | «ایمان به ولی» در هندسه ولایتمداری _ ۱ ▪️شرحی بر دستنوشته شهید سیّدحسن نصرالله (قدّسه‌الله) 📝 به مناسبت شهادت جناب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و تعابیر رهبر انقلاب درباره ایشان از جمله «راه نصرالله» و «مکتب نصرالله»، «خط رهبری» در این یادداشت به قلم «حجت‌الاسلام علیرضا ملااحمدی»، نوع نگاه شهید نصرالله به مسئله ولایت و ایمان به ولی را تبیین و بررسی می‌کند. * اشاره 🔸 سیّدالشهداء مقاومت جناب حجّت‌الاسلام و المسلمین سیّدحسن نصرالله (رضوان الله علیه) یکی از باشکوه‌ترین شخصیّت‌های دوران معاصر است. شخصیّت آن مرد در میان دوست و دشمن در جهان اسلام و کلّ جهان، به درایت و شجاعت و صداقت و صلابت و دیگر ویژگی‌هایی از این دست شناخته شده است. 🔹 چُنانکه جمع این ویژگی‌ها در او در قامت «دبیرکلّ حزب الله لبنان» باعث شده بود که به حقّ تکّیه‌گاه باشد. امّا مسئله این است که از میان تمام ویژگی‌هایی که آن مرد داشت، کدام‌یک را میتوان خصیصه‌ی اصلی و محوری شخصیّت ایشان دانست که بقیّه‌ی خصائص حول آن شکل گرفته‌اند؟ از میان تمام خوبی‌های او، کدام ویژگی زیربنای شخصیّت ایشان را شکل داده که پایه و محور بقیّه شده است؟ در ادامه تلاش می‌کنیم بر اساس معارف اسلامی و به کمک بعضی از اظهارات خود ایشان، سرّ این عظمت شخصیّتی را قدری بشناسیم: * «ایمان به ولیّ» به‌مثابه زیربنای شخصیّتی 🔸 شاخص‌ترین خصیصه‌ی شهید سید حسن نصرالله (رضوان الله علیه) که ایشان خود بارها به صراحت بر آن تأکید داشت، ولایتمداری محض نسبت به رهبر معظّم انقلاب به عنوان ولیّ است. 🔹 برخلاف آن تلقّی سطحی‌نگرانه‌ای که اصل ولایت فقیه را در حدّ یک مادّه از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تقلیل می‌دهد و حدود آن را به مرزهای جغرافیایی محدود می‌کند، در نگرش شهید نصرالله (ره) «» امری زمان‌مند و مکان‌مند نیست که تابع قرارداد اجتماعی و قوانین اعتباری باشد؛ بلکه حقیقتی است که امتداد «توحید» در حیات اجتماعی است و اساساً موحّدانه‌زیستن در سطح اجتماعی و تمدّنی بدون آن میسّر نیست. چنانکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) حقیقت ولایت را چنین توصیف میکند: 🔸 «ولايت اسلامى يعنى رشحه و پرتوى از در ميان مردم... در اسلام، سرپرستى جامعه، متعلق به خداى متعال است... هيچ قدرتى، هيچ شمشير بُرّايى، هيچ ثروتى، حتّى هيچ قدرت علم و تدبيرى، به كسى اين حق را نمى‌دهد كه مالك و تصميم‌گيرنده درباره‌ى سرنوشت انسانهاى ديگر باشد... اين حق، متعلق به خداست. خداى متعال، اين ولايت و حاكميت را از «مجارى خاصى» اعمال مى‌كند. يعنى آن وقتى هم كه اين اختيار به و ولىّ امور مسلمين داده مى‌شود كه امور مردم را اداره بكند، باز اين ولايت، ولايتِ خداست؛ اين حق، حق خداست و اين قدرت و سلطان الهى است كه بر مردم اعمال مى‌شود. 🔹 ...لذا آن كسى كه اين ولايت را از طرف خداوند عهده‌دار مى‌شود، بايد نمونه‌ى ضعيف و پرتو و سايه‌اى از آن ولايت الهى را تحقق ببخشد و نشان بدهد، يا بگوييم در او باشد. خصوصيات ، قدرت و حكمت و عدالت و رحمت و امثال اين‌هاست. آن شخص يا آن دستگاهى كه اداره‌ى امور مردم را به عهده مى‌گيرد، بايد مظهر قدرت و عدالت و رحمت و حكمت الهى باشد. اين خصوصيت، فارق بين جامعه‌ى اسلامى و همه‌ى جوامع ديگرى است» (۱۳۶۹/۰۴/۲۰ بیانات در ديدار با مسئولان و كارگزاران نظام) 🔸 همین ویژگی باعث شده که (ره) نه‌فقط حیات خود را بلکه حتّی مدیریّت خویش بر حرکت تاریخیِ حزب الله لبنان را ذیل «ولایت» تعریف کند و بنای خود را بر ولایتمداری ناب بگذارد. دست‌نوشته‌ای که از ایشان پس از شهادتش منتشر شد و در آن، تنها یک نصحیت کرده بود مبنی بر اینکه «برای خیرِ دنیا و آخرت‌تان، ایمان‌تان به رهبریِ امام خامنه‌ای (دام‌ظلّه) محکم و قوی باشد.» برآمده از همین باور عمیق است. 🔹 امّا این ولایتمداری دقیقاً به چه معناست و ایشان چگونه توانست این دغدغه را در آن سطح عالی، هم در رهبریِ خود بر جبهۀ مقاومت و هم در تشکیلات حزب الله لبنان به جریان بیندازد و محقّق کند؟ پاسخ را باید در همان نقطۀ محوریِ دست‌نوشتۀ ایشان جستجو کرد؛ آنجا که از ولایتمداری با عنوان «» یاد کرده است. * کدام ولایتمداری؟ 🔸 فهم عمومی از «» چیزی شبیه مرجعیّت است با این تفاوت که مراجع تقلید بیشتر به استنباط حکم شرعی در احکام فردی می‌پردازند و ولیّ‌فقیه حدّاکثر به استنباط وظایف اجتماعی و سیاسی می‌پردازد و لذا برای ولایتمداربودن، همین اندازه کافی است که –همانطور که یک مقلّد توضیح المسائلِ مرجع تقلیدش را می‌خواند- ما هم دیدگاه‌های ولیّ‌فقیه در حیطۀ بایدها و نبایدها را بدانیم و در عمل خود را ملتزم و متعهّد به آن بدانیم. @rahbari_plus
🔰 | «ایمان به ولی» در هندسه ولایتمداری _ ۲ : 🔹 این البته شرط لازم برای ولایتمداربودن هست؛ امّا کافی نیست. ولایتمداریِ حقیقتی عمیق‌تر و به‌مراتب فراتر از این سطح است؛ چنانکه شهید نصرالله (ره) در آن دست‌نوشته تصریح کرده، مهم‌ترین ولایت، نه صرفاً تبعیّت از ولیّ بلکه «ایمان به ولایت او» است. مؤمن باید به «رهبریِ» ولیّ جامعه «» باشد تا نصاب لازم ولایتمداری را داشته باشد. وقتی سخن از ایمان می‌شود، دو رکن اساسی را باید دنبال کرد: * رکن اوّل: هم‌افقی با ولیّ جامعه 🔸 پیش‌شرط ایمان «» است. برخلاف انگارۀ که ایمان را در تضادّ با عقل و آگاهی معرّفی می‌کند و ساحت ایمان را آنجا می‌داند که خبری از منطق و عقلانیّت نیست، در الهیاتِ قرآنی و اسلامی ایمان بدون فهم و آگاهی و خردورزی، بی‌معنا و فاقد ارزش است و توان رساندن انسان به قلّه‌های توحیدی را ندارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خلال مباحث بخش اوّل کتاب «طرح کلّی در قرآن» که به تشریح مختصّات ایمانِ صحیح پرداخته، گفتار سوّم را به تبیین همین موضوع اختصاص داده و برخی از آیاتی که دلالت بر این مطلب محکمّ دارند را بیان کرده است. 🔹 بنابراین رکن اوّلِ ایمان به ولیّ جامعه، این است که مؤمن اوّلاً رهبری و ولایت او را با آگاهی و عقلانیت پذیرفته باشد، ثانیاً منطقِ دیدگاه‌ها و سخنان ولیّ را نه تقلیدی بلکه با تأمّل و خردورزی فهم کرده باشد و ثالثاً در مقام عمل نه صرفاً تبعیّتِ چشم‌بسته و کورکورانه بلکه بر اساس دستگاه محاسباتی و منطقِ عملی‌ای که از او آموخته عمل کند. از جمع این سه ویژگی می‌توان با عنوان «هم‌افقی» یاد کرد. 🔸 هم‌افقی با ولیّ جامعه، یعنی اسلامِ ناب را و حقایق جهان را و واقعیّت‌های اجتماعی و سیاسی را از همان افق بالایی بنگریم که ولیّ جامعه می‌نگرد؛ با همان منطق فکری و دستگاه محاسباتی بررسی و ارزیابی کنیم که ولیّ آنگونه ارزیابی می‌کند. هم‌افقی یعنی باورهای عمیق اسلامی، آرمان‌ها، راهبردها، سیاست‌ها، ارزش‌ها، اولویّت‌ها و شیوۀ تحلیل پدیده‌ها بر اساس همان نظام محاسباتی باشد که ولیّ جامعه مبتنی بر آن حرکت می‌کند. 🔹 اگر این شد، دیگر انسان در هر اتفاق و پدیده‌ای منتظر نمی‌ماند سخن صریح رهبر نمی‌ماند؛ بلکه بر اساس همان منطق فکری که رهبر محاسبه می‌کند، او هم مسائل را ارزیابی می‌کند و تصمیم‌گیری و اقدام می‌کند. رهبر انقلاب خود از این امر با عنوان «» یاد می‌کند و بر اساس همین توضیحات، آشنایی با نرم‌افزار فکریِ حضرت امام خمینی (ره) را برای ضروری قلمداد میکند. (بیانات به مناسبت سالگرد رحلت حضرت امام خمینی به تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۴) 🔸 شهید نصرالله (ره) نیز خود را در این سطح تعریف می‌کند؛ آنجا که می‌گوید: «ما ولایت را اینطور میفهمیم و اعتقاد ما این است که [در وهلۀ نخست] اگر «ولیّ» نسبت به موضوعی امر یا نهی کند، بر ما واجب است که از آن تبعیّت کنیم. تا اینجا قدرمتیقّن و مسلّم است. لیکن [ما به بیش از این ملتزم هستیم و آن اینکه] بر اساس شناختی که از مبانی، اصول و منش فکریِ ایشان داریم –که چگونه می‌اندیشد و چه چیزی موجب یا نارضایتی ایشان می‌شود- در این موارد هم وقتی که در حال بررسی و ارزیابی مسئله‌ای هستیم، اگر احتمال بدهیم -فقط کافیست احتمال بدهیم- که کاری مورد رضایت ایشان است، آن را انجام میدهیم. و اگر فقط احتمال بدهیم که چیزی موجب ناراحتی یا خشم او می‌شود، از انجامش احتراز می‌کنیم.» 🔹 و ایشان در ادامه به کلام آیت الله (ره) به عنوان یک اسلام‌شناس استشهاد می‌کند که اصلاً «ولایت حقیقی» همین است: «انسان نباید منتظر امر و نهی امامش بماند؛ چرا که چه‌بسا امام از روی رأفت و مهربانی، دیدگاهی را در قالبی ساده به تو ارائه می‌کند بدون اینکه به دنبالش امر و نهی کند؛ تا تو به مشقّت دچار نشوی و این از و پدرانگیِ اوست.» (گفت‌وگو با حجّت‌الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح یزدی درباره شخصیّت آیت‌الله مصباح یزدی (ره)) @rahbari_plus
🔰 | «ایمان به ولی» در هندسه ولایتمداری _ ۳ : * رکن دوم: حبّ فی الله نسبت به ولیّ جامعه 🔸 امّا ایمان، رکن دیگری هم دارد که چه‌بسا مهم‌تر از قبلی است و آن «» است. اساساً در وجود انسان، «ایمان» کارِ «قلب» است و کارِ قلب نه از سنخ شناخت بلکه از سنخ «گرایش» است. قلب انسان نسبت به بعضی امور میل و گرایش دارد که از آن تعبیر به «محبّت» می‌شود و نسبت به بعضی امور دیگر انزجار و تنفّر و بیزاری دارد که از آن تعبیر به «» می‌شود. حبّ و بغض از اساس کارِ قلب است و مرکز ایمان هم در وجود انسان همین قلب است. از همین جهت است که امام صادق علیه‌السلام فرمودند «هل الدین إلا الحبُّ و البغض؟» بحارالأنوار، جلد۶۶ ، صفحه ۲۳۷ (مگر دین چیزی غیر از حبّ و بغض است؟). 🔹 ایمان زمانی محقّق می‌شود که حقیقتی ابتدا توسّط «» که قوّۀ سنجش است ارزیابی شود و مورد پذیرش قرار گیرد و سپس آن امرِ معقول در «» (که بُعد عمیق‌ترِ وجود انسان است) نیز نفوذ کند و گرایشات انسان با آن هم‌سو شود. محبّتی که برآمده از عقلانیت نباشد و امر معقولی که به ساحتِ قلب نفوذ نکند، هیچ‌یک «ایمان» نیست. 🔸 بر این اساس «ایمان به ولیّ» بدین معناست که پس از پذیرش عقلانیِ ولایت او و هم‌افق شدن با دستگاه محاسباتی‌اش در ساحت فکر، محبّت عمیق قلبی به ولیّ و رهبری و ولایتش نیز در جان آدمی نفوذ کند. این محبّت از آنجا که به سبب جایگاه ولایت اوست «حبّ فی الله» است و رشحه‌ای از محبّت خداوند است. حاصل اینکه ولایتمداری با محبّت عمیق نسبت به شخص ولیّ جامعه و رهبری‌اش کامل می‌شود و این محبّت است که در دیگر ابعاد وجودی انسان به جریان می‌افتد. 🔹 با ارتقاء ولایتمداری به این سطح است که همۀ کنش‌ها و محاسبات انسان هم‌سو با ولایت می‌شود و ثمره‌اش است. این دقیقاً همان خصیصه‌ی زیربناییِ شخصیّت شهید نصرالله (ره) است که از او چنان چهره‌ی اسطوره‌ای ساخت که به چنان سطح تراز از ولایتمداری رساند که رهبر معظّم انقلاب با تعابیر بلندی چون «برادرم و عزیزم و مایه‌ی فخرم، گوهر درخشان لبنان» از ایشان یاد می‌کنند. @rahbari_plus