فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗯 روایتی عجیب و شنیدنی درباره صلوات
#استاد_عالی
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت هشتاد و هفتم
🌴معرفت الهی
🔹قدرت
در قسمت قبلی به بیان دو مورد(حیات و علم)از صفات ذاتیه الهی پرداختیم و اکنون بیان صفت"قدرت"
در مورد فاعلی که کار خود را با اراده و اختیار خویش انجام میدهد،گفته میشود که نسبت به کار خویش"قدرت"دارد. پس قدرت عبارت است از مبدأییت فاعل مختار برای کاری که ممکن است از او سر بزند. و هر قدر فاعل از نظر مرتبه وجودی ،کاملتر باشد دارای قدرت بیشتری خواهد بود و طبعا موجودی که دارای کمال بینهایت باشد قدرتش نامحدود خواهد بود.
اِنَّ اللهَ عَلَی کُلِّ شَیء قَدیر.
سوره بقره/۲۰
"بیگمان خداوند بر هر کاری تواناست".
🌱طبق این بیان، قدرت،مفهومی است دارای مراتب که مصادیق آن از این لحاظ تفاوت دارند. و این مفهوم،شامل قدرت حیوان و انسان و مجردات تام و نیز شامل قدرت الهی هم میشود چنانکه مفاهیم وجود،حیات،علم،و . . . نیز چنین هستند و قبلا اشاره کردیم که اطلاق اینگونه مفاهیم بر خدای متعال با حذف قیود نقصی آنها و تجرید آن مفاهیم امکانپذیر است.
🌷علاوه بر اینها اثبات قدرت برای خدای متعال،مستلزم اثبات اختیار نیز هست،زیرا قدرت ملازم با علم و اختیار است و اختصاص به فاعل حیّ مختار دارد.
در باره قدرت خدا پارهای شبهات مطرح شده است که در پایان این فصل مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.
ادامه دارد. . .
📚کتاب جهانبینی اسلامی (توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
🏢💡تولید پودرهای ضد شعله برای کابلها و تجهیزات ساختمانی
محققان یکی از شرکتهای دانشبنیان کشورمون در کنار تولید پلیمرهای زیستی برای کاربرد در اسباببازی و روکشهای مواد غذایی، پودرهای تاخیر اندازه شعله به تولید رساندند که موجب کندسوز شدن کابلها و تجهیزات ساختمانی میشه.
این پودرهای تاخیرانداز شعله در ۴ گرید تولید شده. پودر تاخیر اندازنده شعله، یک افزودنی است که برای ایجاد عملکرد بهتر در آتش به محصولات قابل احتراق استفاده میشه.
بیشتر بخوانید
📆۱۴۰۲/۷/۱۴
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#داستان
۷۴.لگد به افتاده
✍ عبد الملک بن مروان، بعد از بیست و یک سال حکومت استبدادی، در سال ۸۶ هجری از دنیا رفت. بعد از وی پسرش ولید جانشین او شد.
🔹 ولید برای آنکه از نارضایییهای مردم بکاهد، بر آن شد که در روش دستگاه خلافت و طرز معامله و رفتار با مردم تعدیلی بنماید. مخصوصا در مقام جلب رضایت مردم مدینه- که یکی از دو شهر مقدس مسلمین و مرکز تابعین و باقیماندگان صحابه پیغمبر و اهل فقه و حدیث بود- برآمد.
🔸از این رو هشام بن اسماعیل مخزونی پدر زن عبد الملک را که قبلا حاکم مدینه بود و ستمها کرده بود و مردم همواره آرزوی سقوط وی را میکردند از کاربرکنار کرد.
🔺هشام بن اسماعیل در ستم و توهین به اهل مدینه بیداد کرده بود. سعیدبن مسیب، محدث معروف و مورد احترام اهل مدینه را به خاطر امتناع از بیعت، شصت تازیانه زده بود و جامهای درشت بر وی پوشانده، بر شتری سوارش کرده، دورتا دور مدینه گردانده بود. به خاندان علی علیه السلام و مخصوصا مهتر و سرور علویین، امام علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام، بیش از دیگران بدرفتاری کرده بود.
🔻ولید، هشام را معزول ساخت و به جای او عمربن عبد العزیز، پسرعموی جوان خود را که در میان مردم به حسن نیت و انصاف معروف بود حاکم مدینه قرار داد.
▫️عمر برای بازشدن عقده دل مردم دستور داد هشام بن اسماعیل را جلو خانه مروان حکم نگاه دارند و هرکس که از هشام بدی دیده یا شنیده بیاید و تلافی کند و داد دل خود را بگیرد. مردم دسته دسته میآمدند. دشنام و ناسزا و لعن و نفرین بود که نثارهشام بن اسماعیل میشد.
▪️خود هشام بن اسماعیل بیش از همه نگران امام علی بن الحسین و علویین بود. با خود فکر میکرد انتقام علی بن الحسین در مقابل آنهمه ستمها و سبّ و لعنها نسبت به پدران بزرگوارش کمتر از کشتن نخواهد بود.
☀️ ولی از آن طرف، امام به علویین فرمود خوی ما بر این نیست که به افتاده لگد بزنیم و از دشمن بعد از آنکه ضعیف شد انتقام بگیریم، بلکه برعکس، اخلاق ما این است که به افتادگان کمک و مساعدت کنیم.
🌻هنگامی که امام با جمعیت انبوه علویین به طرف هشام بن اسماعیل میآمد، رنگ در چهره هشام باقی نماند. هر لحظه انتظار مرگ را میکشید. ولی برخلاف انتظار وی، امام طبق معمول- که مسلمانی به مسلمانی میرسد- با صدای بلند فرمود: «سلام علیکم» و با او مصافحه کرد و بر حال او ترحم کرده به او فرمود: «اگر کمکی از من ساخته است حاضرم».
بعد از این جریان، مردم مدینه نیز شماتت به او راموقوف کردند.
📚شهید مطهری، داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت هشتاد و هشتم
🌴معرفت الهی
🔹صفات فعلیه
چنانکه بیان شد صفات فعلیه عبارت است از مفاهیمی که از مقایسه ذات الهی با مخلوقاتش با در نظر گرفتن نسبت و اضافه و رابطه خاصی انتزاع میشود. اما اضافات و روابطی که بین خدا و خلق،در نظر گرفته میشود،حد و حصری ندارد ولی از یک نظر میتوان آنها را به دو دسته کلی تقسیم کرد:
🌱یک دسته اضافاتی که مستقیما بین خدا و مخلوقی در نظر گرفته میشود مانند ایجاد و خلق و ابداع و مانند آنها.
🌱و یک دسته اضافاتی که بعد از روابط دیگری منظور میگردد مانند رزق.
زیرا باید نخست،رابطه موجود روزی خوار را با چیزی که از آن،ارتزاق میکند در نظر گرفت،آنگاه تأمین آن را از طرف خدای متعال،مورد توجه قرار داد تا مفهوم رازق و رزّاق به دست آید.
🌷بنابراین برای بدست آوردن صفات فعلیّه،باید مقایسهای بین خداوند متعال و مخلوقات،انجام گیرد و نوعی رابطه و اضافه بین آفریننده و آفریدگان منظور شود تا مفهومی متضایف و قائم به طرفین اضافه بدست آید. و از این رو،ذات الهی،خود بخود و بدون لحاظ این اضافات و نسبتها،مصداق صفات فعلیه نخواهد بود و همین است فرق اساسی بین صفات ذاتیه و فعلیه.
در اینجا نمونههایی از صفات فعلیه خداوند را مورد بحث قرار میدهیم:
سمیع و بصیر
این دو صفت معمولا از صفات ذاتیه محسوب میشوند ولی به نظر میرسد که با توجه به معیاری که در باره صفات فعلیه ذکر شد،این دو صفت را باید از قبیل صفات فعلیه دانست. زیرا گر چه مفهوم سمع و بصر در انسان توأم با بعضی ابزار و لوازم مادی از قبیل گوش و چشم است و معانی حاصل از سمع و بصر نیز از مقوله علم حصولی است ولی میتوان این جهات و لوازم را از مفهوم سمع و بصر،حذف نمود و مطلق و مجرّد آن را در نظر گرفت که در اینصورت دلالت بر آگاهی از شنیدنیها و دیدنیهای موجود در عالم دارد و طبعا آنها در موردی که هیچ چیز شنیدنی و یا دیدنی در عالم وجود نداشته باشد نادیده گرفتن عرف محاورات است و بدین ترتیب سمیع و بصیر در مورد خداوند صفاتی هستند که از مرتبه فعل و در مقایسه با دیگر موجودات به دست میآیند.
ادامه دارد . . .
📚کتاب جهانبینی اسلامی (توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
💊 داروهای بیوتکنولوژی
🌐 بیشترین بخش صادرات داروهای ایرانی
دکتر سیروس زینلی در پنجمین همایش بینالمللی و سیزدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی گفت: بیوتکنولوژی قدمت کمتری نسبت به صنعت داروسازی داره اما امروز شاهد هستیم بیشترین صادرات کشور مربوط به داروهای مبتنی بر بیوتکنولوژی هست که از سوی شرکتهای دانشبنیان تولید شده ...
بیشتر بخوانید
📆۱۴۰۲/۷/۱۶
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#داستان
۷۵.مرد ناشناس
🧕زن بیچاره مشک آب را به دوش کشیده بود و نفس نفس زنان به سوی خانهاش میرفت.
👤مردی ناشناس به او برخورد و مشک را از او گرفت و خودش به دوش کشید.
👥 کودکان خردسال زن چشم به در دوخته منتظر آمدن مادر بودند. در خانه باز شد. کودکان معصوم دیدند مرد ناشناسی همراه مادرشان به خانه آمد و مشک آب را به عوض مادرشان به دوش گرفته است.
👤 مرد ناشناس مشک را به زمین گذاشت و از زن پرسید: «خوب، معلوم است که مردی نداری که خودت آبکشی میکنی، چطور شده که بیکس ماندهای»؟
🧕شوهرم سرباز بود. علی بن ابی طالب او را به یکیاز مرزها فرستاد و در آنجا کشته شد. اکنون منم و چند طفل خردسال.
👤مرد ناشناس بیش از این حرفی نزد، سر را به زیر انداخت و خداحافظی کرد و رفت، ولی در آن روز آنی از فکر آن زن و بچه هایش بیرون نمیرفت. شب را نتوانست راحت بخوابد. صبح زود زنبیلی برداشت و مقداری آذوقه از گوشت و آرد و خرما در آن ریخت و یکسره به طرف خانه دیروزی رفت و در زد.
🧕کیستی؟
👤همان بنده خدای دیروزی هستم که مشک آب را آوردم، حالا مقداری غذا برای بچهها آوردهام.
🧕خدا از تو راضی شود و بین ما و علی بن ابی طالب هم خدا خودش حکم کند.
👤در باز گشت و مرد ناشناس داخل خانه شد. بعد گفت: «دلم میخواهد ثوابی کرده باشم. اگر اجازه بدهی، خمیر کردن و پختن نان یا نگهداری اطفال را من به عهده بگیرم».
🧕بسیار خوب، ولی من بهتر میتوانم خمیر کنم ونان بپزم. تو بچهها را نگاهدار تا من از پختن نان فارغ شوم.
زن رفت دنبال خمیر کردن.
👤مرد ناشناس فورا مقداری گوشت که خود آورده بود کباب کرد و با خرما با دست خود به بچهها خورانید. به دهان هر کدام که لقمهای میگذاشت میگفت: «فرزندم! علی بن ابی طالب را حلال کن اگر در کار شما کوتاهی کرده است».
🧕خمیر آماده شد. زن صدا زد: «بنده خدا همان تنور را آتش کن».
👤مرد ناشناس رفت و تنور را آتش کرد. شعلههای آتش زبانه کشید. چهره خویش را نزدیک آتش آورد و با خود میگفت: «حرارت آتش را بچش، این است کیفر آن کس که در کار یتیمان و بیوه زنان کوتاهی میکند».
💁♀در همین حال بود که زنی از همسایگان به آن خانه سر کشید و مرد ناشناس را شناخت. به زن صاحبخانه گفت: «وای به حالت! این مرد را که کمک گرفتهای نمیشناسی؟! این امیرالمؤمنین علی بنابی طالب است».
🧕زن بیچاره جلو آمد و گفت: «ای هزار خجلت و شرمساری از برای من! من از تو معذرت میخواهم».
☀️نه، من از تو معذرت میخواهم که در کار تو کوتاهی کردم!
📚شهید مطهری، داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
سلام بر همراهان عزیز🙋♂
سپاسگزار حضور گرم و راهنماییهای دلسوزانه شما اساتید و دانایان گروه هستیم
سلسله داستان های کتاب ارزشمند #داستان_راستان جلد اوّل به پایان رسید و به امید خدا از این پس سراغ جلد دوم این کتاب خواهیم رفت البته شماره داستان ها ادامه همان جلد اول خواهند بود یعنی با شماره۷۶ آغاز میشوند.
امید است بیان این داستان ها در گفتار و کردار ما بروز و ظهوری داشته باشد و در کشف حقایق و رسیدن به مقام قرب الهی مددکارمان باشند. ان شاءالله
ارتباط با مدیر کانال👈 @rahmatnia_j
لینک عضویت👇
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت هشتاد و نهم
🌴معرفت الهی
🔹اراده
از صفات فعلیه خداوند دو مورد(سمیع و بصیر)را گفتیم و اکنون بیان صفت دیگری از صفات فعلیه که همان "اراده"میباشد.
یکی از مسائل جنجالی علم کلام،مساله اراده الهی است و از جهات متعددی مورد بحث و اختلاف نظر واقع شده است.برخی آن را صفتی ذاتی و زائد بر ذات شمردهاند،گروهی آن را عین ذات دانسته و آن را همان علم به اصلح دانستهاند یعنی وقتی میگوییم خدا اراده کرده که کاری را انجام بدهد بدین معناست که خداوند میدانسته که آن کار اصلح و احسن است.
🌱به عبارت دیگر، اراده را به علم به نظام احسن خلقت تفسیر مینمودند و آن را هم جزء صفات ذات محسوب میداشتند .برخی دیگر اراده الهی را شبیه اراده انسانی که عارض نفس میشود میپنداشتند و عده دیگر اراده را نخستین مخلوق الهی شمردهاند که مخلوقات دیگر به وسیله آن بوجود میآیند و بالآخره کسانی هم آن را از صفات فعلیه دانستهاند که از مقام فعل،انتزاع میشود . علاوه بر اینها ،نظرات فرعی دیگری نیز بر سر اراده الهی ابراز گردیده است.
🍂اما برای حل این مسأله نخست باید مفهوم اراده را دقیقاً تبیین نمود و سپس جایگاه آن را در میان صفات الهی مشخص نمود و احکام و لوازم آن را بازشناخت.
مفهوم اراده
🌷واژه "اراده" دست کم به دو معنا بکار میرود:
۱.خواستن و دوست داشتن
۲.تصمیم گرفتن بر انجام کار
اراده به معنای اوّل(خواستن) هر چند در مورد انسان،از قبیل حالات و کیفیاتی است که بر نفس عارض میشود ،اما عقل میتواند جهات نقص و محدودیتهای آن را حذف نموده و مفهومی تجرید شده و عام بدست آورد که قابل حمل بر موجودات ماوراء طبیعی و حتی بر خدای متعال نیز باشد چنانکه در قرآن کریم میخوانیم:
☀️تریدونَ عَرَضَ الدُّنیا وَ اللهُ یُریدُ الآخِرَۀَ.
اعراف /۶۷
"شما (متاع ناچیز و ناپایدار) دنیا را میخواهید و خداوند (برای شما)آخرت را میخواهد".
🌼اراده بدین معنا را میتوان «حُبّ» دانست که یکی از صفات ذاتیه الهی است و در اصل به خود ذات و به تَبَع به آثار ذات از جهت خیریت و کمال آنها تعلّق میگیرد . بنابراین،اراده به همین معنا را میتوان از صفات ذات دانست و حقیقت آن،چیزی جز حبّ الهی نیست که عین ذات وی میباشد.
🍀اما اراده،به معنای تصمیم گرفتن، در نفوس متعلق به ماده،کیفیتی انفعالی و یا یکی از افعال نفس است و به هر حال،امری حادث در نفس است که مقدماتی دارد بدین صورت که ابتدا باید تصور فعل و سپس تصدیق فایده آن و آنگاه حصول شوق نسبت به فعل جهت نیل به فایده در نفس تحقّق یابد و نهایتاً اراده به انجام آن فعل تعلّق گیرد و طبعاً این شکل از اراده را نمیتوان به مجردات تام و مخصوصاً به خداوند متعال نسبت داد زیرا ساحت قدس الهی از تغییر حال و عروض کیفیات نفسانی،منزّه و پاک است.
🌸ولی میتوان آن را به عنوان صفت فعلی و اضافی (مانند خلق و رزق و تدبیر و . . . )برای خداوند در نظر گرفت که از مقایسه بین مخلوقات و افعال با ذات الهی از آن جهت که دارای حبّ به خیر و کمال است انتزاع میشود.
🌿اما باید توجه داشت که اتصاف خدای متعال به صفات فعلیه،به این معنا نیست که تغیّری در ذات الهی و مخلوقات از دیدگاه خاص و در شرایط معینی در نظر گرفته شده و مفهوم ویژهای به عنوان یکی از صفات فعلیه،انتزاع میگردد.
🍁در مورد اراده،این رابطه در نظر گرفته می شود که هر مخلوقی از آن جهت که دارای کمال و خیر و مصلحتی بوده آفریده شده است.پس وجود آن در زمان و مکان خاص و یا کیفیت مخصوص،متعلق علم و محبت الهی قرار گرفته و به خواست خودش آن را آفریده است،نه اینکه کسی او را مجبور کرده باشد.با ملاحظه این رابطه،مفهوم"اراده"برای ذهن حاصل میشود.
حکمت
با توجه به توضیحی که در باره اراده الهی داده شد ضمناَ روشن گردید که این اراده بصورت گزاف و بیحساب،به ایجاد و خلق چیزی تعلق نمیگیرد بلکه آنچه در اصل مورد تعلق اراده الهی واقع میشود جهت کمال و خیر اشیاء است. اما از طرف دیگر در بین موجودات مادی تزاحمی برقرار است به طوری که بعضی از آنها موجبات نقص و زیان بعضی دیگر را فراهم میکنند و حیات و دوام برخی متوقف بر مرگ و نیستی برخی دیگر است.
🌺از این رو،مقتضای حب الهی به کمال این است که پیدایش مجموع آنها به گونهای باشد که خیر و کمال بیشتری بر آنها مترتب گردد،و از سنجیدن این گونه روابط، مفهوم «مصلحت» به دست میآید و گر نه مصلحت،امری مستقل از وجود مخلوقات نیست که تأثیری در پیدایش آنها داشته باشد چه رسد به اینکه در اراده الهی اثر بگذارد.
ادامه در صفحه دوم
👇👇👇👇👇👇👇
👆👆👆👆👆👆👆
🍃حاصل اینکه، چون افعال الهی از صفات ذاتیه او مانند علم و قدرت و حبّ خیر و کمال،سرچشمه میگیرد همواره به گونهای تحقق مییابد که دارای مصلحت باشد یعنی بیشترین کمال و خیر از آن ناشی میشود و چنین ارادهای است که به نام«اراده حکیمانه» نامیده میشود و از اینجا صفت"حکیم"برای خداوند متعال اثبات میشود که همچون سایر صفات فعلیه ،قابل بازگشت به صفات ذاتیه خواهد بود.
ادامه دارد . . .
📚کتاب جهانبینی اسلامی (توحید) با اندکی تصرّف
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
🥈نائبقهرمان لیگ جهانی کاراته مدال خودش رو به فرزند شهید اهداء کرد
سرباز انتظامی استان مازندران که در مسابقات لیگ جهانی کاراته، موفق به کسب عنوان نائبقهرمانی شد، مدال قهرمانی خودش رو به فرزند یکی از شهدای امنیت تقدیم کرد.👏
بیشتر بخوانید
📆۱۴۰۲/۷/۱۷
#اجتماعی
#ورزشی
#نیرویانتظامی
🇮🇷 خـــــ♥️ــوشخبـر 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3193438243C5161aeab75