eitaa logo
راهِ صواب
484 دنبال‌کننده
18 عکس
12 ویدیو
5 فایل
ا❁﷽❁ا این کانال به منظور نشر پاره‌ای از معارف دین با نهایت سعی در دقت و وثاقتِ نسبتِ مطالب به اولیاء دین راه‌اندازی گردید. در تلگرام: https://t.me/rahe_savab ارتباط با مدیر: @rahe_savab
مشاهده در ایتا
دانلود
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ اللَّعِینِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ واﻟﺼَّﻼةُ واﻟﺴَّﻼمُ عَلَى سَيِّدنا مُحَمَّدٍ وآلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ واللَّعنةُ الدَّائِمةُ عَلَى أَعدَائِهِم أَجمَعِینَ مِنَ الآنِ إِلَى قِیامِ يَوْمِ الدِّين.
این کانال به منظور نشر پاره‌ای از معارف دین با نهایت سعی در دقت و وثاقتِ نسبتِ مطالب به اولیاء دین راه‌اندازی گردید. 🔹 @rahesavab
🔸 عقل (۱) 📌 راه استکمال عقل 🔹 سؤال: چطور عقل انسان کامل می‌شود؟ حضرت علّامه (رضوان اللّه سبحانه وتعالی علیه) فرمودند: 🔺 ﴿إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ﴾. [آل عمران: ۱۹۱-۱۹۰] ✔️ [توضیح]: مقصودشان «الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ ...» است که معرِّفِ «أُولِي الْأَلْبَابِ» است. یعنی یکی از خصوصیاتِ صاحبانِ عقل، دوام ذکر و یاد خداوند متعال است و می‌فهماند یاد همیشگی خداوند، عقل را کامل می‌کند. 📚 منبع: اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص۲۷۰. 🔹 @rahesavab
42.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 سیر إلی اللّٰه (۱) 📌 شهود ذات، عنایت خاصّه‌ی خدا 🎞 ذات خدا، مقصود سالکین است. ذات خدا، مشهود واصلین است. ذات خدا، معبود عارفین است ... رسیدن به ذات خدا، فقط به عنایت خاصّه‌ی خداست. اراده و مشیّت عبد، هیچ‌گونه مدخلیّتی در رسیدن به ذات خدا ندارد؛ لهٰذا خداوند در قرآن مجید درباره‌ی اهل بهشت می‌فرماید: «‌لَهُم مَّا يَشَاءُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ» [ق: ۳۵] برای آن‌ها هرچه بخواهند هست ... و برای ما اضافه هست. آن «لَدَيْنا مَزِيدٌ‌»، لقاء خداست ... خواجه حافظ شیرازی می‌فرماید: عَـنـقـا شـکـار کـس نـشـود دام بـازچـیـن کان جا همیشه باد به دست است دام را ... کار، با عنایت است ... 🔹 @rahesavab
🔸 مراقبه و یاد خدا (۱) 📌 راه تقویت مراقبه 🔹 سؤال: «مراقبه» را چه چيز تقويت می‌کند؟ حضرت علاّمه (رضوان‌ اللّه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: 🔺 «مراقبه» همان «توجّه إلی اللّه» است. يک کلمه ما داريم که اين يک کلمه، ملاک کار ماست «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ». [البقرة: ۱۵۲] و پيشرفتِ مسأله‌ی «مراقبه» ـ که تقويت که می‌فرماييد ـ اين به واسطه‌ی ياد خدا قوی‌تر می‌شود و از پيش می‌رود اجمالاً. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۲۶۰ 🔹 @rahesavab
📌 ریشه‌ی نقصان بشر 🔹 شیخ بزرگوار حقائق‌شناس حضرت آیة اللّٰه بهجت ـ رضوان اللّٰه علیه ـ فرمودند: 🔺 تمامِ نقص بشر، بلای بشر، این است که از عالِم جدا هستند. 📚 منبع: تقریرات سخنان آیة اللّٰه بهجت، نوشته شیخ محمدکریم پارسا (مخطوط) 🔹 @rahesavab
28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 سیر إلی اللّٰه (۲) 📌 فطرت انسان، اساس سیر و سلوک 🎞 قرآن کریم می‌فرماید اساس معرفت نفس و سیر و سلوک إلی اللّه، فطرت انسان است؛ خلقت انسان است؛ یعنی شما چون انسان خلق شدی و فطرت انسانی داری، این خلقت و فطرت انسانی، اقتضاء می‌کند که توجه به خدا بکنی و به خدا برسی و این معرفت نفس و سیر و سلوک إلی اللّه، غایت و هدف است برای خلقت شما. می‌فرماید: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ» [المؤمنون: ۱۱۵]؛ یعنی بدون غایت و بدون هدف، شما را خلق کردیم؟! چون رجوع إلی اللّه، بدیهی است، با استفهام توبیخی برخورد کرده است. این فطرت، همان دین خدایی است: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ» [الروم: ۳۰] اگر بخواهی فطرتت آلوده نشود، واجبات شریعت را انجام بده؛ محرّمات شریعت را ترک کن؛ مستحبّات شریعت را بیاور؛ مکروهاتش را ترک کن. 🔹 @rahesavab
📌 نفع صلوات برای پيامبر (صلّی اللّه علیه وآله وسلّم) 🔹 از حضرت علّامه در يکی از جلسات پنجشنبه يا جمعه سؤال شد: ما که صلوات بر پيغمبر اکرم (صلّی اللّه علیه وآله وسلّم) می‌فرستيم آيا درجه‌ی پيغمبر بالا می‌رود؟ به اين مضمون فرمودند: 🔺 نه، درجه‌ی صلوات‌فرستنده بالا می‌رود. مَثَلش، مَثَل اين است که شخصی باغ سيبی دارد، يک نفر باغبان يک سيب سرخ از آن باغ را می‌کَند و به صاحب باغ تقديم می‌کند؛ اين شخص، مورد عنايتِ صاحب باغ می‌شود؛ ولی بر ملکِ صاحبِ باغ، افزوده نشده. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۶۸ 🔹 @rahesavab
34.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 ملاکْ نبودن اکثریّت، نقلاً و عقلاً و حسّاً 🎞 حضرت علامهٔ بزرگوار طباطبائی در کتاب شریف شیعه در اسلام: 🔺 «اسلام، دینی است که مقررات آن، از حق و صلاح واقعی سرچشمه می‌گیرد؛ نه از خواست و تمایل اکثریّت مردم یا دلخواه یک فرد توانا و فرمانروا.» 🔹 حدود سال ۵۸ ... رفتیم خدمت آقای بهجت در مشهد. حضرت آقای بهجت فرمودند: 🔺 «اکثریّت، هیچ ملاک نیست. اگر ما تابع اکثریّت باشیم، اکثر کسانی که روی کرهٔ زمین زندگی می‌کنند، قائل به دینی نیستند؛ ... اقلّشان، تابع انبیاء هستند. اگر ما بگوییم ما تابع آن اقلیّتی هستیم که قائل به دین هستند، باز اکثر قائلین به دین الٰهی، مسیحی‌اند؛ اقلّشان، مسلمان‌اند ... اگر بگوییم ... تابع اقلیتی هستیم که مسلمان‌اند ...، اکثر مسلمان‌ها سنّی‌اند؛ اقلّشان شیعه‌اند ... اگر بگوییم ... تابع اقلّشان می‌شویم که شیعه هستند، این شیعه هم اکثرشان عوام‌اند؛ اقلّشان علما هستند ...» 🔹 @rahesavab