eitaa logo
راه سوم
1.4هزار دنبال‌کننده
677 عکس
194 ویدیو
18 فایل
🌱راه سوم کوششی برای بازنمایی "الگوی مترقی زن در منظومه‌ی فکری رهبر انقلاب" •مؤسسه چندمنظوره فرهنگی_هنری طلایه‌داران راه سوم• 📍ارتباط از طریق: @Admin8313
مشاهده در ایتا
دانلود
◾شهادت امام حسن عسگری بر همه شیعیان و بالاخص حضرت حجت سلام الله تسلیت باد. ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
🔰زینب زمانه امام حسن عسگری علیه السّلام 🔆وجود مقدس امام عسکری(ع) مادری دارد به نام «حُدَیث» که به لقب «جدّه» معروف است.چون جدّه حضرت حجّت(عج) بودند ایشان را «جدّه» می‌گفته‌اند. ✨ ولی تنها جدّه بودن سبب شهرتش نشد، مقام و عظمتی دارد، جلال و شخصیتی دارد که نوشته‌اند (مرحوم محدّث قمی(ره) هم در الانوار البهیه می‌نویسد) بعد از امام عسکری(ع) «مفزع الشیعه» بود یعنی ملجأ شیعه این زن بزرگوار بود. ✨✨این‌قدر زن‏ باجلالت و باکمالی بوده است که شیعه هر مشکلی برایش پیش می‌آمد به این بانو عرضه می‌داشت. 🔆مردی می‌گوید به خدمت عمّه امام عسکری(ع)، حکیمه خاتون دختر امام جواد(ع)، رفتم و با ایشان راجع به عقاید و اعتقادات مسئله امامت و غیره صحبت کردم. ایشان عقاید خود را گفت تا رسید به امام عسکری(ع). بعد گفت فعلا امام من فرزند اوست که الآن مستور و مخفی است. گفتم حال که ایشان مخفی هستند اگر ما مشکلی داشته باشیم به چه کسی رجوع کنیم؟ گفت به جدّه رجوع کنید. گفتم: عجب! آقا از دنیا رفت و به یک زن وصیت کرد؟! فرمود: امام عسکری(ع) همان کار را کرد که حسین بن علی(ع) کرد. حضرت امام حسین(ع) وصی واقعی‌اش و وصی او در باطن علی بن الحسین(ع) بود ولی مگر بسیاری از وصایای خودش را در ظاهر به خواهرش زینب(س) نکرد؟ عین این کار را حسن بن علی العسکری(ع) کرد. وصی او در باطن این فرزندی است که مخفی است ولی در ظاهر که نمی‌شد بگوید وصی من اوست. در ظاهر وصی خودش را این زن باجلالت قرار داده است. منبع: استاد مطهری، سیری در سیرۀ ائمۀ اطهار، ‏ص۲۱۹-۲۱۸(با تلخیص) ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
🌱 در انتظار ندای " اِنّا رادُّوهُ اِلَیکِ" ... 🔆 آیه ۷ سوره قصص را می‌خوانم و با عبارت" اِنّا رادُّوهُ اِلَیکِ" به امیدی که خداوند متعال به مادر موسی می دهد، فکر می‌کنم. ماجرای انتظار منجی بنی اسرائیل، حضرت موسی (ع)، را در ذهنم مرور می‌کنم؛ سه بانوی بزرگوار در حفظ جان موسی(ع) نقشی نمایان دارند: مادر و خواهر حضرت و بانو آسیه! حس عجیبی دارم، خوانده‌ایم و شنیده‌ایم که امت پیامبر صلوات الله علیه به امت موسی شبیهند! ❓با خودم می اندیشم ما بعنوان بانوان هم عصر با امام غائب و مادران و خواهران جامعه اسلامی، چه کنیم تا بشارت ظهور منجی، به ما هم داده شود؟ ❓آیا دنبال رفع سختی های زمان غیبت هستیم؟ یا نشسته ایم تاظهور شود و سختی ها برطرف گردد؟ ✅ بنظر می رسد که بانوان منتظر امروز باید با امام خود دوباره بیعت کنند، اما در این بیعت بدانند که شاخصه های انتظار و مشخصه های یک زن منتظر چیست؟ ❗️بدانند که شاید نقش بانوانه در رفع تنگنای غیبت امام عصر، حتی از نقش مردان هم بیشتر است... ❗️بدانند که این نقش با مقاومت و حق طلبی گره می‌خورد ... 🔻نمی توان منتظر بود و زن بود و گوش به زنگ ندای " اِنّا رادُّوهُ اِلَیکِ" نبود و ناامید از سختی ها و مشکلات، در خانه و جامعه تنها شکوه و شکایت کرد؛ که اگر مادر موسی و خواهر او یک لحظه ناامید می شدند، قطعا موسی از جانباختگان بود... 🔻 تا الگوی آسیه(ع) هست، نمی‌توان ادعای منتظر بودن داشت و به بهانه داشتن همسری غیرهمراه، مقاومت و حرکت نکرد... 🔻نمی توان منتظر بود و از عواطف خود برای تلطیف دل جهانیان بسمت امام عصر استفاده نکرد، که آسیه بالاتر از آن نمود، دل فرعون را برای حفظ جان موسی نرم نمود؛ و به تعبیری او پیشتاز جنگ نرم علیه فرعون زمان خود بود. و البته آنجا که فرعون، در برابر اله موسی طغیان نمود، آسیه سرسختانه اعلام ایمان به حق کرد و در مسیر حق‌طلبی خود زیر شکنجه‌های بسیار مقاومت کرد... ❇️ «انتظار فرج یعنی همه‌ی سختی‌ها قابل برداشته شدن و برطرف شدن است. نه اینکه بنشینید انتظار بکشید؛ [بلکه] دل شما گوش‌به‌زنگ باشد. همین‌طور که در قضیّه‌ی حضرت موسیٰ به مادرش گفته شد: اِنّا رادُّوهُ اِلَیکِ وَ جاعِلوهُ مِنَ المُرسَلین‌؛ این بچّه را به تو برمیگردانیم و او را هم از مرسلین قرار میدهیم و نجاتتان خواهد داد». بیانات امام خامنه ای ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ 🖋هدی صادق‌زادگان ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
حسینیه هنر اصفهان با همکاری کافه‌کتاب بانوامین برگزار می‌کند: 🔵 روایتهای پردامنه 🔵 *نشست تخصصی زنان در پشتیبانی جنگ* 🔶همزمان با رونمایی و جشن امضای کتاب گردان نانواها با حضور فاطمه ملکی، نویسنده کتاب زهرا عسکری، کارشناس ارشد مطالعات زنان متین‌سادات اصلاحی، دانشجوی دکترای تاریخ 🔺همزمان با هفته دفاع مقدس 🔻چهارشنبه، پنجم مهر، ساعت ۱۶ 🔸مکان: خیابان امام سجاد، سالن مطالعه بانوامین، کافه کتاب 🌱رستا، روایت سرای تاریخ شفاهی اصفهان 🌐 @rasta_isf_1401 🌐 @banooaminlib ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
📚 زنان جبهه جنوبی "رزمندگان پنجه به پنجۀ دشمن که می‌گذاشتند، خروارخروار لباس‌های زخم‌خورده روی دستان کشور باقی می‌ماند. نمی‌شد که همۀ آن‌ها را دور ریخت. همان دست‌هایی که با قدرت به لباس‌ها مشت می‌زدند، حالا باید با ظرافت، نخ و سوزن به دست می‌گرفتند. لباس‌ها به‌دست مادران دوباره زنده می‌شدند و به‌همراه خود، مهر مادری را برای رزمندگان هدیه می‌بردند. این غیورزنانِ تاریخ، از چای‌خانه تا زینبیه و حتی از خانه‌های خود، خیاط‌خانه‌هایی ساختند و در سرمای جنگ، بر تنِ رزمندگان، پزشکان، بیماران و گاهی هم شهدا لباس نو پوشاندند." کتاب زنان جبهه جنوبی، روایت پشتیبانی زنان و دختران اهوازی از رزمندگان است که لطافت و مهر بانوانه و مومنانه خود را در بطن چهره سخت و خشن جنگ،به نمایش گذاشتند. ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
💔"حواست باشه رفقای مهدی و اکبر هم هستن اگه ببینن مامان دو رفیق شهیدشون این طوری گریه و زاری راه انداختن دلشون می‌لرزه و دیگه پای رفتن برای خط ندارن. قوی باش! ساعت نزدیک ۱۰ بود. نبات خانوم و کوکب خانوم جلوتر از همه سر تابوت مهدی را گرفتند و به سه از روی زمین بلندش کردند. کوکب خانوم نگاهی کرد به شانه‌های خمیده نبات خانوم. - ماشالله نبات خانوم، آقا مهدی از اکبر منم پرتر بوده‌ها. خوب بهش رسیده بودی!" 🚩 تصویری کم‌نظیر از مادران صبور و باصلابت شهدا که به دست خود فرزندانشان را تشییع و به خاک سپردند. مادرانی که زینب‌وار عَلَم را بر زمین نگذاشتند. 🖋لطیفه‌سادات مرتضوی @rabteasheghi⏪ ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینیم... روایت بانویی شجاع که در سال‌های نه چندان دور، چادر همت به کمر بست و همراه بانوان شهرش به میدان آمدند و در برابر استعمار و قحطی نان ایستادند و نامشان را در زمره جاودانه ساختند. ❇️ زینب پاشا 🚩 دو گوشه‌ی چادرش را به کمر بست و با جمعی از زنان چوب و چماق به دست گرفته وارد بازار شد. فشار این زنان با رهبری زینب پاشا، بازاریان را دوباره وادار به بستن دکان‌هایشان کرد... بانوان فعال جبهه فرهنگی انقلاب @rabteasheghi •┈┈••✾••┈┈• 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
⏪ به بهانه سؤالات و اشکالاتی که چندیست در برخی از محافل و در رسانه‌ها مطرح شده است. ❓آیا هم‌نشینی مسئله حجاب با خانواده در ساحت اندیشه‌، سیاست گزاری‌ و... امری غلط است؟! ❓آیا بقای خانواده از کارکردهای اصلی حجاب نیست؟ ❓آیا خانواده و مسئله حجاب بر یکدیگر اثرگذار اند؟ ⏬در پاسخ به این پرسش ها بر سر سفره بیانات رهبری می نشینیم و قسمت نخست آن، یعنی کارکرد حجاب در خانواده، را با هم رصد می کنیم : 🔆 "اگر نگوییم که این خیل عظیم احکام مربوط به زن و مرد و محرم و نامحرم و حجاب، برای همین است، صدی هشتاد نود درصدش برای این است که شما دوتا با هم در خانه با محبت زندگی کنید. اگر شما که در کوچه راه می‌روید، این را ملاحظه نکردید، صد جا دلت مشغول میشود و دیگر خانه برایت رنگی ندارد؛ او هم همینطور است. اگر شما آقا، محرم و نامحرم را رعایت نکردید، اگر دوستِ جنس مخالف پیدا کردید، اگر با همه گرم گرفتید، اگر حجاب رعایت نشد، اگر صد جور زن با آرایشهای گوناگون در مقابل شما رژه رفتند؛ و نیز اگر شما خانم، هرجا یک مرد چنین و چنانی را دیدید و به او خیره شدید و نگاه کردید و چه و چه کردید، نتیجه چه میشود؟ ↩️ نتیجه این می‌شود که همسر خودت از نظر تو دیگر آن جاذبه‌ای را که محبت ایجاد کند، نخواهد داشت. همسر شما هر کس هم که باشد، ولو حضرت یوسف، بعد از یک ماه یواش یواش عادی میشود. حضرت یوسف هم اولش خیلی برجسته است؛ زلیخا هم اولش خیلی برجسته است؛ اما بعد یواش یواش عادی میشود؛ ولی آن بیرونی نو است. اگر قرار باشد که شما چشم به آن بیرونی داشته باشید، اگر محرم و نامحرم را رعایت نکنید، اگر حجاب خودتان را رعایت نکردید، اگر مرد حجاب زن را رعایت نکرد، اگر معاشرتهای بی بند و بار و بگو و بخندهای سبک دخترها و زن‌ها و پسرها با همدیگر در جامعه‌ای بود، آنچه که لازمه ی بقای خانواده ی شماست، تحقق پیدا نمیکند." (بیانات رهبری در ایراد خطبه عقد ۱۳۸۳/۳/۲۰) 🔸این مضمون از کلام رهبری، بارها توسط ایشان بیان می شود، گاهی با عنوان بخش عمده قضیه محرم و نامحرم بواسطه اثرگذاری آن بر گرمای خانواده (۱۳۹۰/۱۰/۱۴) گاهی با عنوان اولین اثر سوء شکستن حریم حجاب زن در غرب، ویرانی خانواده در آن (۱۳۹۲/۲/۲۱) و گاهی با این بیان که "اهمیت مسئله حجاب در جاهایی با واسطه ای خودش را نشان می دهد، از جمله در مسئله خانواده خودش را نشان می دهد." (۱۳۸۶/۴/۱۳) 🔻حال سؤال اینجاست، که چرا گاهی اوقات محافل علمی به‌دنبال معکوس جلوه دادن بدیهیات هستند ؟ 🔻خانواده تنها نقطه اثر مسئله حجاب و تنها نقطه مؤثر بر آن نیست، اما حتما یکی از مهمترین‌ها در تأثیر و تأثر می‌باشد. ان شاألله بزودی بتوانیم، تأثیر خانواده بر مسئله حجاب را نیز در اندیشه رهبری بررسی کنیم. 🖋هدی صادق‌زادگان ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
❗️حاشیه ای پر‌رنگ‌تر از متن! در رویدادی بی‌نظیر، اولین جشنواره بین المللی رسانه‌ای خورشید با حضور ١٠٠ بانوی فعال رسانه‌ای از حدود ۴٠ کشور جهان در مشهدمقدس برگزار شد. گردهمایی زنان رسانه‌ای جهان، با شعار "زنان روشنگری می‌کنند" به یاد شهیده «شیرین ابوعاقله»، به‌دنبال ارتباط رسانه‌ای زنان جهان و تبادل اندیشه‌ها فارغ از مرزبندی‌هاست و قرار است امکانی برای رساندن صدای زنان آزادی‌‌خواه و دفاع از ارزش های انسانی باشد. اما... آن‌طور که از یک رویداد جهانی رسانه‌ای انتظار می‌رفت در محافل اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای داخل کشور مورد توجه قرار نگرفت و بجای آن سخنان خانم دکتر علم‌الهدی، همسر رئیس جمهور، در حاشیه جشنواره، موضوع بحث و نظر فعالین اجتماعی بود! فارغ از اشتباه راهبردی همسر رئیس جمهور در مصداق‌یابی بانوی اول در ساختار جمهوری اسلامی، سؤال جدی مطرح است که ❓چرا این رویداد مهم نتوانسته است در سطح داخلی کشور کارکرد مؤثری داشته باشد؟ ❓پرداخت بیش از حد و بزرگنمایی حواشی از این دست، چقدر در کم‌رنگ کردن اصل جشنواره تأثیر دارد؟ 〰〰〰〰〰〰〰〰 پی‌نوشت: این روزها همایش بین المللی جایزه مصطفی(ص) در شهر اصفهان با حضور تعداد زیادی از دانشمندان جهان اسلام در حال برگزاری است و حضور زنان دانشمند بویژه بانوان نخبه ایرانی بسیار چشمگیر است، آیا این اخبار امیدبخش به بدنه عمومی جامعه می‌رسد؟! یا بدنبال حواشی هستیم؟! ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید... 🔅زنان روایت می‌کنند... برگزیدگان جشنواره خورشید؛ از سراسر جهان از جایگاه واقعی بانوان ایرانی می‌گویند: زنانی مستقل، استوار و پیشگام! ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍گل باشم، مراقبت از گل بلدی؟ المرأة ريحانة تکه کلامش بود، گاهی میان صحبت هایش درباره توقعات از همسر آینده اش، این لفظ را به کار می‌برد! اولین بار از شنیدن این عبارت در میان کلامش، خوشحال شدم و اندکی امیدوار که او ممکن است همان اصل جنس باشد! همان کسی که بلد است چگونه از یک گل مراقبت کند... رفته رفته اما با گرم شدن صحبت ها، حرف ها رنگ و بوی عجیبی گرفت‼️ دوست ندارم خانمم ادامه تحصیل بدهد، تا مجرد بوده درس خوانده حالا وقت خانه داری و شوهرداری است! رانندگی هرگز! در حین رانندگی روحیات زنانه اش از دست می‌رود کار اجتماعی و فرهنگی زنان اولویتی ندارد! بعد از فراغت از کار منزل، اگر شد که حتما نمی‌شود! برای حسن ختام کلامش هم مدام از همان عبارت خرج می کرد تا انتها درباره توقعاتی از همسر صحبت می‌کرد و اصرار داشت بگوید؛ در نظر گرفتن این همه محدودیت و لیست کردن توقعات و وظایف مختلف که گاهی انجام کارهای شخصی خودش را هم شامل میشد، طبق نظر اسلام درباره وظایف خانوادگی زن و مرد است❗️ 🔻از حرکات چهره ام پیدا بود موافقتی در کار نیست...کلامش را اهسته اهسته قطع کرد و با طفره رفتن من از ادامه گفتگو، فهمید که بهتر است برود دنبال کیس بهتری! بعدها پیغام فرستادند که دخترخانم از این دخترهای امروزی است که نمی‌خواهد از همسرش تبعیت کند و برای خانه داری و شوهرداری آماده نیست! 🔅فرصت پیغام فرستادن را برای گفتگو با پیغام رسان از دست ندادم! و من هم با همان عبارت معروف و باب طبع فرستنده، جواب پیغام را فرستادم... ✍روايات داريم « المرأة ريحانة » زن گل است. حالا شما ببينيد، اگر مردي با يك گلی با خشونت و بی اعتنايی رفتار كند و پاسِ گل بودن او را ندارد، چقدر ظالم و بد است. مثل تحميل كردن، زياده‌روی كردن، زياده‌خواهی كردن مردها از زن‌ها، توقعات بيجا و زيادی. « المرأهًُْ رَيحانهًْ و لَيسَتْ بقَهْرِمانَهًْ » قهرمان، يعني همين كارپرداز امروز زندگی... اين زن، كارپرداز شما نيست كه همه‌ كارهای زندگيتان را روي دوش او بگذاريد و بعد هم از او مؤاخذه كنيد. نه! اين يك گلی است در دستان شما...حتي اگر دانشمند يا سياستمدار باشد، در بحث معاشرت خانوادگی، او گل است" ۱۳۷۹/۶/۲۸ من از کلام ولی اسلام شناس اینطور فهمیده ام زن در خانه مثل یک گل است و مرد همان قوامی است که قرار است محور قابل اتکایی بشود برای روئیدن و قد کشیدن گل...🌱 💢"اسلام مرد را قوّام و زن را ریحان می‌داند. این نه جسارت به زن است نه جسارت به مرد. نه نادیده گرفتن حق زن است و نه نادیده گرفتن حق مرد؛ بلکه، درست دیدن طبیعت آنهاست. ترازوی آنها هم اتفاقاً برابر است؛ یعنی وقتی جنس لطیف و زیبا و عامل آرامش و آرایش معنوی محیط زندگی را در یک کفه می‌گذاریم، و این جنس مدیریت و کارکرد و محلّ اعتماد و اتکا بودن و تکیه گاه بودن برای زن را هم در کفه‌ی دیگر ترازو می‌گذاریم، این دو کفه با هم برابر می‌شود. نه آن بر این ترجیح دارد و نه این بر آن." ۱۳۷۸/۱۲/۲۲ 🖋محدثه بخشی ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎞 سکانسی زنانه از دوران امام صادق (ع) 🌱"اکثرالخیر فی النساء" امام صادق (ع) در زمان خویش، تلاش بسیاری برای نجات پایه های اسلام نبوی از هرگونه تحریف انجام دادند و نگرش به زن نیز یکی از این ابعاد بود. یکی از راهبردهای حضرت در این مسیر، تربیت تعداد زیاد دانشمندان و راویان حدیث بود. که در آن میان، تعدد بانوان _به لحاظ کمی و کیفی_ از همه زمان‌ها بیشتر است. ✨بانوسعیده: در میان راویان و دانشمندان این زمان، کنیزانی همچون سعیده بچشم می‌خورند که امام رضا(ع) در طی نامه‌ای که به امام جواد(ع) نوشته‌اند، ایشان را این‌گونه معرفی کرده اند: «فأما سعیده فإنها امرأه قوی الجزم فی النحل و الصواب فی دقه النظر. سعیده شناختی قوی نسبت به تفکرات مختلف داشت و بسیار دقیق تفکر صحیح را تشخیص می‌داد.».( کلینی، کافی، ، ج ۷، ص ۵۵، ح ۱۰). ✨بانو حبابه: در وصف این بانو آمده است: «روزی به همراه چند نفر در خدمت امام صادق (ع) بودیم که حبابه وارد شد و مسائل مختلفی از حلال و حرام از حضرت پرسید. ما از سوالات ظریف و دقیق او تعجب کردیم. حضرت فرمود: آیا تا به حال از این مسائل که حبابه پرسید، سوالات بهتر و دقیقتری شنیده بودید؟ عرض کردیم: فدایت شویم به درستی که چشم و دل ما روشن شد…» .(غروی نائینی،۱۳۷۵؛ محدث زاده،۱۳۷۳؛ موحد ابطحی،۱۳۶۵) ✨بانو حمیده: بدون شک یکی از برجسته‌ترین زنان در زمان امام صادق(ع)، بانو حمیده است. کنیزی از دیار آندلس که توسط امام باقر(ع) خریداری شده و به همسری امام صادق(ع) درآمد؛ و با وجود اینکه از تبار علوی نیست، اما بشدت نزد امام از جایگاه بالایی برخوردار بود. براساس منابع موجود، لؤلؤه به معنای گوهر گرانبها، مصفاه که به معنای بانوی پاک و خالص و مهذبه به معنای بانوی وارسته و مهذب را می توان از القاب و اوصاف این بانو برشمرد. امام صادق (ع) برای اعطای حقوق اهل مدینه، این بانوی بزرگوار و مادر بزرگوارش، ام فروه_ که خود بسیار شخصیت باعظمت و راوی سه امام معصوم بوده است_ را فرستادند تا حقوق مردم را بپردازند. هم چنین نام حمیده خاتون در وصیت‌نامه امام، به عنوان «وصی» آمده است؛ گرچه وصی اصلی آن حضرت، امام موسی بن جعفر(ع) بودند و بانو نیز همین اعتقاد را داشتند. بارها امام صادق (ع) اصحاب را برای یافتن پاسخ سؤال فقهی خود، به بانو حمیده ارجاع می دهند و پاسخ بانو در منابع فقهی جزء مستندات قرار گرفته است. (طیبی،۱۳۹۲) و این‌گونه است که بانویی اندلسی هم به لحاظ فردی چنان رشدی یافته که دامان او آماده پرورش امام معصوم می‌گردد، هم راوی حدیث است، و هم امور مالی و حقوقی مدینه بدست اوست و هم وصی امامش است و هم مرجع پاسخگویی به سوالات فقهی! 🌀این بانوان بزرگوار_با تنوع نژادی و اجتماعی_ نمونه هایی روشن از کنشگری اجتماعی و تاثیرگذاری تمدنی بانوان، در عین حفظ ساحات فردی و خانوادگی هستند. 🖋هدی صادق‌زادگان ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
🥀 لشگر فرشتگان ۲ 🚩 مجموعه بی‌نظیر پوسترهای معرفی زنان شهید با عنوان "لشکر فرشتگان ۲" که به همت گروه "مه‌شکن" جمع‌آوری و طراحی شده است؛ جهت استفاده در نمایشگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی منتشر شد. 🔻نسخه قابل چاپ پوسترهای بانوان شهیده را از طریق این کانال دریافت نمایید: ▶️https://eitaa.com/shohadazan 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
🔴 توییت عربی رهبر انقلاب : موجودیت صهیونیستی در حال مرگ است✌️ ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀با بانوان شهیده مقاومت فلسطین بیشتر آشنا شوید...🇵🇸 🚩 برخی از این بانوان در حین عملیات استشهادی به شهادت رسیده‌اند و ده‌ها صهیونیست را به درک واصل کرده‌اند. بجز شهید راشل کوری(امریکا) و شهید سهام الموسوی(لبنان)، همه این شهدا فلسطینی‌اند. @istadegi ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍دنیای آرامش حسی که میخوامش! خسته از مسیر دانشگاه برمیگشتم و داشتم از پنجره خیابان را نگاه میکردم همزمان شعر خواننده ای که از رادیو پخش می‌شد گوشم را نوازش می داد... 🎶دنیااای آرامش حسی که میخواااامش، تو حااال محبوووب منی...🎶 🔻تا رسیدن به مقصد، کمی چشم هایم را بستم و برای آن که کمی خستگی ها را در کنم پرنده خیالم را بال و پر دادم که بتوانم در دنیای خیالی آن خواننده و به امید یافتن آرامش،من هم کمی سیر و سفر کنم! شعر را زیر لب زمزمه میکردم و با چشمان بسته دنیای آرامش را در ذهنم خودم تصور میکردم و میان رد و بدل شدن افکارم،دنبال معنای تجسم واقعی دنیای آرامش در این سیاره رنج میگشتم💬 مفاهیم عاشقانه و عارفانه ذهنم را زیر و رو میکردم که ناگهان تفسیر آیه "لتسکنوا الیها"* که در بیانات ولی خوانده بودم در ذهنم جرقه ای انداخت .... 🔸«لتسکنوا الیها».یعنی زوجیّت و دو جنسی در طبیعت بشر، برای هدف بزرگی است. آن هدف، عبارت است از سکون و آرامش، تا شما در کنار جنس مخالف خودتان در درون خانواده - مرد در کنار زن، زن در کنار مرد - آرامش پیدا کنید.... مرد در کنار زن و زن در کنار مرد، نگاهم را قدری خیره نگه می‌دارد....چه توصیف زیبایی است از روابط درون این کانون مقدس ....❣ دوباره سخنان حکیم فرزانه را در ذهنم بازخوانی میکنم... 🔸«و جعل بینکم مودّة و رحمة». رابطه‌ی درست زن و مرد این است: مودّت و رحمت، رابطه‌ی دوستی، رابطه‌ی مهربانی؛ هم یکدیگر را دوست بدارند و به هم عشق بورزند و هم با یکدیگر مهربان باشند. عشق ورزیدن همراه با خشونت مورد قبول نیست؛ مهربانی بدون محبّت هم مورد قبول نیست.۷۶/۷/۳۰ یادم می افتد که ما همیشه زن را مسئول آرامش دانسته ایم و البته که هست🌱 زن محور آرامش است..و کانون خانواده به وجود زن آرام می‌گیرد...** اما در کنارش چه قدر غفلت کرده ایم از ریشه... ❌اگر این رابطه(مودّة و رحمة) تغییر پیدا کرد، اگر مرد در خانه احساس مالکیت کرد، اگر به چشم استخدام و استثمار به زن نگاه کرد، این ظلم است، که متأسفانه خیلی از مردان این ظلم را می‌کنند. در محیط بیرون خانواده نیز همین‌طور است. اگر زن محیط امن و توأم با امنیتی برای درس خواندن، برای کار کردن، برای احیاناً کسب درآمد و برای استراحت نداشته باشد، این ظلم و ستمکاری است. هر کس که موجب این ظلم شود، باید قانون و جامعه‌ی اسلام با او مقابله کند.۷۶/۷/۳۰ از تاکسی پیاده شده ام... 👣طوری راه میروم که سنگ فرش های خیابان را وجب کنم...اما ذهن جستجوگرم هنوز دارد برای دنیای آرامش، مختصاتی طراحی می کند... مختصاتی که در آن مرد، سرچشمه آرامش و زن همچون بستری برای جاری شدن آرامش به بند بند وجود خانه و خانواده است...👨‍👩‍👧 _________ *وَمِن آياتِهِ أَن خَلَقَ لَكُم مِن أَنفُسِكُم أَزواجًا لِتَسكُنوا إِلَيها وَجَعَلَ بَينَكُم مَوَدَّةً وَرَحمَةً ۚ إِنَّ في ذٰلِكَ لَآياتٍ لِقَومٍ يَتَفَكَّرونَ، آیه ۲۱ سوره روم **بیانات رهبر انقلاب، ۸۴/۵/۵ 🖋محدثه بخشی ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
🔸تولد: ۱۰ آوریل ۱۹۷۹، اولمپیا، واشنگتن، ایالات متحده امریکا 🔸شهادت: ۱۶ مارس ۲۰۰۳، رفح، نوار غزه، فلسطین اشغالی در ابتدای ورود به دانشگاه، عضو جنبش اتحاد جهانی (ISM) شد؛ سازمانی که برای حل مشکلات فلسطینیان در درگیری با اسرائیل از راه‌های بدون خشونت استفاده می‌کند. فارغ‌التحصیل که شد، برای شرکت در تظاهراتی که از سوی این جنبش برگزار شده بود به منطقه نوار غزه رفت. در غزه دوره آموزش دو روزه مقاومت غیر خشونت‌آمیز و سپر انسانی را گذراند. ۱۴ مارس ۲۰۰۳ در مصاحبه با شبکه خبری میدل‌ایست گفت: "احساس می‌کنم که شاهد نابودی سیستماتیک توانایی مردم برای بقا هستم. گاهی اوقات هنگام شام خوردن با مردم هستم و حس می‌کنم که انبوهی از تجهیزات نظامی اطراف ماست و قصد نابودی مردمی را دارند که با آن‌ها در حال صرف شام هستم." در اولین شب اقامتش در شهر رفح در جنوب نوار غزه، با دو نفر از دوستانش می‌خواستند با نصب تابلوهایی که روی آن‌ها نوشته بودند"افراد بین‌المللی"باعث توقف تیراندازی سربازان اسرائیلی به سمت شهروندان فلسطینی شوند. می‌خواستند با سیاست "تخریب منازل، ریشه‌کن کردن درختان و ارعاب شهروندان بی‌دفاع فلسطینی" مقابله کنند. کم‌تر از دو ماه بعد از رفتنش به غزه، در شانزدهم مارس، درحالیکه که کاور نارنجی فلورسنت به تن داشت تا به راحتی دیده شود، سر راه بولدوزر ارتش رژیم صهیونیستی ایستاد تا از تخریب خانه یک داروساز فلسطینی به نام"سمیر نصرالله" که در این مدت با هم آشنا شده بودند، جلوگیری کند. اسرائیلی جماعت نه قانون بین‌المللی سرش می‌شود نه انسانیت. دولتمردان کشوری که راشل در آن بزرگ شده بود، انقدر به رژیم جعلی اسرائیل مصونیت داده بودند که راننده بولدوزر اسرائیلی با خیال آسوده از روی او رد شود، جمجمه‌اش را بشکند، دنده‌هایش را خرد و ریه‌هایش را سوراخ کند، بعد هم بدون آن که تیغه بولدوزر را بالا ببرد، دوباره دنده عقب بگیرد و برای بار دوم از روی او رد شود. پدر و مادرش شکایت کردند. اول شکایت‌شان را در دادگاه‌های رژیم صهیونیستی مطرح کردند و قضات اسرائیلی به راحتی رای به برائت راننده بولدوزر دادند. قضات و دادگاه‌های امریکایی هم خودشان را به ندیدن و نشنیدن زدند. 🥀شهید راشل آلین کوری آدم خوب است آزاده باشد. یعنی آدم اگر آزاده نباشد اصلا آدم نیست. اگر وقتی مظلوم می‌بینی خونت به جوش نیاید و برای مبارزه با ظالم یک تکانی به خودت ندهی، باید در اصل انسان بودنت شک کنی. مسلمان بودن و این‌ها پیشکش. راشل انسان بود. یک انسان آزاده. می‌خواست هرکاری که از دستش برمی‌آید انجام دهد تا این ظلم را متوقف کند.. گاهی احساس می‌کنم از اعماق قلبم راشل را دوست دارم. انگار که خوب می‌فهمم‌اش و به شجاعتش غبطه می‌خورم. کاش من هم به اندازه راشل آزاده بودم. چیزی در وجود راشل هست که می‌تواند تمام مرزها و فاصله‌هایی که بین ماست را کنار بزند و به هم نزدیک کند: فطرت پاکش، آزادگی‌اش. انگار که راشل از منِ بچه‌شیعه حتی نزدیک‌تر است به قیام حسینی. دوست دارم که ببینم راشل هم روز ظهور برمی‌گردد، پشت سر حضرت مسیح. اگر من هم آن روز بودم، محکم راشل را در آغوش می‌گیرم و اگر خدای نکرده نبودم، شما سلام من را به راشل برسانید و از طرف من به او بگویید: دمت گرم دختر شجاع و آزاده! 🖋شکیبا شیردشت‌زاده 〰〰〰〰〰〰〰〰 پی‌نوشت: معرفی تفصیلی این شهید بزرگوار به همراه نامه هایی که برای مادرش نوشته است را از لینک زیر بخوانید: https://vrgl.ir/MOF2z ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
💠"مرضیه را نذر اسلام کن" با شنیدن این جمله، یاد آیه "انی نذرت ما فی بطنی محررا.."(۳۵، آل عمران) در ذهنم منعکس می‌شود. این عبارت را شهید آیت الله سعیدی خطاب به همسر خانم دباغ در دوران مبارزات قبل از انقلاب بیان کرده‌اند. 🔻در طول سال‌های انقلاب و پس از آنچه روایت‌های بسیار از زنانی شنیده‌ایم که باقوت همسران و پسران خود را در راه اسلام نذر کردند... اما این جمله شهید سعیدی، اگرچه سابقه قرآنی دارد اما بسیار غریب به‌نظر می‌رسد! 🔻این روزها که رهبر عظیم الشأن انقلاب دوباره یاد رشادت‌های ملموس خانم دباغ را زنده نمودند با خودم می‌گویم ای کاش اگر زنانی با ظرفیت ویژه برای حل مسائل جامعه اسلامی و دنیا وجود دارند _که طبق بیانات رهبری، ظرفیت زن اسلامی این‌چنین است_ شوهران و پدران هم سهمی ایثارگرانه برای گذشت از همسر و فرزند خود نسبت به حفظ حیات اسلام داشتند. تا دباغ‌های زمان بتوانند، حتی با وجود فضاهای مردخیز، خواهرانه و مادرانه در جامعه حضور یابند و با بهره از ویژگی‌های خاص خود، فاتح بن بست‌های بزرگ دنیا باشند.💫 🖋هدی صادق‌زادگان ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید ✨این زن اسلامی است. مرحوم خانم مرضیه‌ی دبّاغ، یکی از کسانی است که میتواند نمایشگرِ حقیقتِ گرایشِ زن در جامعه‌ی اسلامی باشد، نه فقط در جمهوری اسلامی ما؛ در نگاه اسلام، در منطق اسلام، در فرهنگ اسلام. 🎙 بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران دومین کنگره ملی شهدای استان همدان ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom
📝گزارشی از نشست فعالان حوزه زنان استان اصفهان ۱۸ مهرماه، نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه زنان استان اصفهان با حضور رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور، برگزار شد. 🔸معمولا این نشست‌ها فرصتی برای ابراز دغدغه‌ها و البته طرح پیشنهاداتی است که اگر برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده‌ای نداشته باشد؛ به بازگویی مشکلات و بیان درددل‌ها می‌گذرد و یا نهایتا فرصتی برای معرفی برخی افراد و مجموعه‌ها فراهم می‌آورد بنابراین نمی‌توان انتظار دست‌آورد ویژه ای داشت و علیرغم میل باطنی مجریان برنامه باز هم بیشتر جنبه نمایشی و گزارشی آن بر محتوا غلبه می‌کند! این جلسه هم از این قاعده مستثنا نبود! 💡اما نقطه روشن جلسه اخیر، صحبت‌های سرکارخانم بیابانی بود _ که همچون گفتگوهای مفصلی که قبلا داشتیم_ حاکی از نگاهی صحیح به حوزه زن و خانواده بود. نگرشی که در آن جایگاه الگوی سوم زن و نسبت‌یابی مسائل دیگر ذیل آن به‌خوبی فهم شده بود ( نه مانند برخی مسئولین ارشد که حتی الگوی سوم را موضوعی هم‌عرض موضوعاتی چون حجاب و جمعیت و ... می‌شمارند!) ✅برخی مباحثی که توسط سرکار خانم بیانانی در این نشست مطرح شد: _ضعف حکمرانی در حوزه زنان؛ _مطالبه برزمین مانده رهبری در تشکیل مرکز عالی فراقوه‌ای برای رسیدن به راهبردی همه‌جانبه که قابلیت اجرایی داشته باشد؛ _ عدم تحقق منویات آقا در واگذاری کارها به زنان (هم در حوزه اندیشه و هم در حوزه اقدام و عمل) ، به‌عنوان نقص بزرگی در حوزه زن و خانواده؛ _ تعدد متولیان در حوزه زن و خانواده، و موازی‌کاری و عدم همگرایی بین ایشان؛ _عدم ورود بانوان به حوزه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در سطوح کلان و خلأ تدوینگری زنان در موضوعات مختلف مرتبط با آنان چون تربیت نسل و اشتغال بانوان و جوانی جمعیت؛ _اهمیت و درجه اولی موضوع هویت زن نسبت به سایر مسائل؛ 🔹اینکه امروزه در سطوح بالا مدیریتی کشور، بانوانی هستند که در بسیاری از مسائل مفاهمه مشترک داریم، جای شکر دارد؛ اینکه از بحث‌های بی‌پایان بر سر مبانی و اصول با صاحبان نگاه‌های سنتی و مدرن گذر شده، بسیار مایه خرسندی است؛ اما ... 👈راه رسیدن از مرحله بیان نظر تا عمل، هنوز بسیار است و برای رفع خلأها و نواقص فعلی کارجدی و دقیقی باید انجام داد. از این حیث جامعه نیازمند تغییر نگرش‌ها در سطوح بالای تصمیم‌ساز کشور و اصلاح ساختارهاست. ❌و متأسفانه علی‌رغم همه نگرش‌های خوب، همگرایی‌های مثبت و... که در این دوره محقق شده است، هنوز اقدام مؤثر و کلیدی در حوزه زنان مشاهده نمی‌شود. ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) ⏩@rahesevvom