🕊 محال است انسانی به جز از راه سیدالشهدا علیهالسلام به مقام توحید برسد.
سَرَیان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیهالسلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم ابالفضل العباس علیهالسلام است 🕊
عارف کامل مرحوم
#سیدعلی_قاضی
#بسم_رب_الوافی
«قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ»
روزی که شمر برایش امان نامه آورد فرمود
«دستت بریده باد! چه بد امانیست این که
آوردی، ای دشمن خدا! آیا میگویی برادر و
سرور خود حسین فاطمه را رها کنیم و با
لعینان و لعین زادگان درآییم؟ ما را امان
خدا بهتر است»
اصلا وقتی حسین امن من است
مرا چه به امان نامه؟
آری... «قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ».
قلبش سرشار از ایمان به حسین و خدای اوست.
و بعد « أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِي دَرَجاتِ
هٰذِهِ الدُّنْيَا الدَّنِيَّةِ وَزُخْرُفِها وَزِبْرِجِها»
که دنیا و درجاتش او را بی رغبت کرده بود
رو به حسین کرد و فرمود:
«ضَاقَ صَدْرِي وَ سَئِمْتُ مِنَ الْحَيَاةِ»
سینه ام سنگین شده حسین جان،
از دنیا خستهام.
«فَشَرَطُوا لَكَ ذٰلِكَ ، وَعَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاءَ بِهِ»
پس برایش شرطی نهاده شد و
او نیز به شرطش وفا کرد.
مولایشبه او رو کرد و فرمود
« لِهَؤُلَاءِ الْأَطْفَالِ قَلِيلًا مِنَ الْمَاءِ»
با تمام جنگآوری و رشادتی که داری
دست به شمشیر نبر و آب بیاور .
«وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ»
و اوست کسی که فرمان میبرد از انچه خدا
امر کرده، پیش میرود تا به سرمنزلهی عهد
خود برسد.
عباس به شریعه رسید.
«الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ و إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ»
آن ها که به عهدشان وفا میکنند و
متذکر میشوند، آنها صاحبان خردند.
...♡
پس عباس؛ أُولُو الْأَلْبَابِ دشت کربلا دست به
زیر آب برد «فذکّر عطش الحسین» و در گوش
آن زمزمه کرد: حسین مولایم تشنه است.
آب تمنا میکرد و عباس
«جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍحَيٍّ»
را در سرش تفسیر میکرد؛ مولایم، آب؛
همان نعمت حقیقی، سرمنشاءحیات؛
در خیامْ ایستاده به انتظار .
پس زیر لب «یا نفس من بعد الحسین هونی
و بعده لا کنت أن تکونی»
میگوید که ای من!
تو را چه کارْ به دنیای بی حسین؟...
نیست باش بدون او.
او نباشد
«إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ؟».
آب بر زمین فرو رود چنانکه همه محروم باشند
از حیات و نعمت. کیست که دوباره او را هویدا
کند؟و قابل دسترس؟
عباس درک کرده بود نبودنِ امام
چگونه دنیایی است؛
دنیایی بدون آب! بدون حیات.
ما نیز بدون آبیم
در غیاب مولایمان مهدی-ارواحنا فداه-
«أَ فَرَأَیْتُمُ الْماءَ الَّذی تَشْرَبُونَ؟»
آیا به او فکر میکنیم؟
...♡
5b8ead4e10efcc363db5db72_-6291131268994938150(1).mp3
1.96M
#حاج_مهدی_سلحشور
🏴 تا مشکتو تو آب زدی؛
موج های دریا شد آروم...
#محرم...💔
#سلام_یااباصالح_المهدی
این روزها که میگوییم:
ای اهل حرم میر و علمدار نیامد
علمدار نیامد، علمدار نیامد🏴
گاهی هم باید دم بگیریم:
ای اهل زمین مهدی زهرا نیامد
نیامد...💔
اللهم عجلــــ لولیڪ الفرجــ
بحق زینب کبری (س)
●➼┅═❧═┅┅───┄
#یل_کربلا
دامن علقمه و باغ گل یاس یکیست
قمر هاشمیان بین همه ناس یکیست
سیر کردم عدد ابجد و دیدم به حساب
نام زیبای اباصالح و عباس یکیست ...
#السلام_علیک_یاعباس_بن_علی_ع
●➼┅═❧═┅┅───┄
روز تاسوعای حسین است
یادم هست
تمام حسرت بچگی هایم این بود
که چرا عموی رقیه و سکینه (س)
نتوانست به آنها آب برساند
و اینکه چرا آب به زمین ریخت
و هر سال تمام مدت روضه
منتظر بودم
شاید مسیر روضه عوض شود
عمو بیاید و مشک آب را به خیمه برساند
و طفلان عطشان را سیراب نماید
و هر دفعه که روضه خوان میگفت آب بر زمین ریخت
امیدم دوباره ناامید میشد
بعد پیش خودم میگفتم
کاش حداقل عموشون به خیمه بر میگشت😭
حال ببینید در خیمه گاه چه خبر بوده
و حسرت رقیه و چشم انتظاری اهل خیام
مخصوصا رباب😭
السلام_علیک_یا_ابا_الفضل_العباس_ع
این آبها که ریخت ، فدای سرت که ریخت
اصلا فدای امّ بنین مادرت، که ریخت
گفته خدا دو بال برایت بیاورند
در آسمان علقمه، بال و پرت که ریخت
اثبات شد به من که تو سقای عالمی
بر خاک قطره قطرهی چشم ترت که ریخت
طفلان از اینکه مشک به دست تو داده اند
شرمنده اند ، بازوی آب آورت که ریخت
گفتم خدا به خیر کند قامت تو را
این قوم غیظ کرده به روی سرت که ریخت
وقت نزول این بدن نا مرتّبت
مانند آب ریخت دلم؛ پیکرت که ریخت
معلوم شد عمود شتابش زیاد بود
بر روی شانههای بلندت سرت که ریخت.
اما هنوز دست تو را بوسه میزنم
این آبها که ریخت فدای سرت که ریخت
✍ مقام عباس، تجلی #بصیرت در #عمل است!
همهی اصحاب عاشورا، اهل بصیرت بودند، اما عباس را، مقام بصیرت این قیام خواندهاند!
ـ بصیرت، شجاعت میآورد؛
مثل وقتی که دشمن برایش اماننامه آورد... و او پشیمانشان کرد!
ـ بصیرت، قدرت میآورد؛
مثل وقتی که اول برادرهایش را به میدان میفرستد.... میخواهد با سهم قربانی بیشتری، در کنار امامش باشد!
ـ بصیرت، وفاداری میآورد؛
مثل وقتی که پنجه در فرات دارد، و آب نمینوشد!
▪️راز پایداری در میدان ... نه !!
راز عباس شدن ... #بصیرت است!
خیلی ها در میدان میمانند، اما عباس نمیشوند!
عباس؛ یعنی قیمت هر چیزی را، به اندازهای که هست بدانی ...
و امامت را ، پای ارزشهایِ اشتباهیِ دنیا، ذبح نکنی!
▪️ @ostad_shojae ▪️
اولین عمل مستحبی ذکر شده برای روز تاسوعا و عاشورا زیارت امام حسین علیهالسلام است. زیارت امام حسین علیهالسلام در شب عاشورا پاداش بسیار زیادی دارد. کسی که در شب عاشورا تا صبح در حرم سیدالشهدا علیه السلام بماند، خدا او را با شهدا و در کنار امام حسین علیهالسلام محشور میکند.
۲- روز نهم و دهم ماه محرم، روز مصیبت و اندوه اهل بیت علیهالسلام و همه شیعیان است. به همین دلیل شایسته نیست که در این دو روز به ویژه روز عاشورا شیعیان به کسب و کار روزانه و کارهای دنیایی بپردازند. در این روز محبان اهل بیت علیهالسلام باید مشغول به عزاداری و شرکت در مراسم روضه اهل بیت علیهالسلام باشند.
۳- در شب عاشورا خواندن نماز ۱۰۰ رکعتی توصیه شده خواندن این نماز به این صورت است که در هر رکعت بعد از سوره حمد ۳ بار سوره توحید خوانده شود و بعد از نماز ۷۰ بار سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّهَ إِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ گفته شود در روایت دیگری آمده که در ادامه ذکر بالا استغفار هم گفته شود.
همچنین توصیه شده که در نیمههای شب تاسوعا نمازی ۴ رکعتی خوانده شود. در هر رکعت از این نماز بعد از سوره حمد ۱۰ مرتبه آیه الکرسی و ۱۰ مرتبه هم هر یک از سورههای توحید، فلق و ناس خوانده شود. بعد از سلام نماز ۱۰۰ بار سوره توحید را بخوانید.
۴- علامه مجلسى در زاد المعاد فرموده بهتر آن است که روز نهم و دهم را روزه نگیرید؛ زیرا که بنى امیه این دو روز را براى برکت و شماتت بر قتل آن حضرت روزه مىداشتند همچنین از طریق اهل بیت علیهم السلام احادیث بسیار در مذمت روزه این دو روز خصوصا روز عاشورا وارد شده است.
۵- احیای شب عاشورا فضیلت زیادی دارد و بسیار توصیه شده است. در میزان ثواب آن آمده که اندازه عبادت همه ملائکه و برابر با هفتاد سال است.
۶- خواندن زیارت عاشورا در روز دهم ثواب بسیار زیادی دارد و میتوان آن را از دور یا نزدیک خواند و به حضرت سلام و عرض ادب کرد.
۷- در روز عاشورا هزار مرتبه ذکر: «اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَینِ علیه السلام.» خوانده شود.
۸- یکی دیگر از اعمال توصیه شده برای روز عاشورا خواندن هزار مرتبه سوره توحید است. امام صادق (ع) فرمودهاند: هر کس در روز عاشورا هزار مرتبه سوره «توحید» را بخواند، خداوند رحمان به وى نظر (رحمت) افکند و هر کس را که خداوند رحمان (با دیده رحمت) نظر کند، وى را مجازات نخواهد کرد.
۹- خواندن زیارت زیر در روز عاشورا توصیه شده است:
اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ ادَمَ صَفْوَةِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ نُوح نَبِىِّ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ اِبْراهیمَ خَلیلِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ مُوسى کَلیمِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ عیسى رُوحِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ مُحَمَّد حَبیبِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ عَلِىٍّ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ الْحَسَنِ الشَّهیدِ سِبْطِ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یابْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یابْنَ الْبَشیرِ النَّذیرِ، وَابْنَ سَیدِ الْوَصِیینَ اَلسَّلامُ عَلَیکَ یابْنَ فاطِمَةَ سَیدَةِ نِسآءِ الْعالَمینَ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا اَبا عَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا خِیرَةَ اللهِ وَابْنَ خِیرَتِهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا ثارَ اللهِ وَابْنَ ثارِهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ اَیهَا الْوِتْرُ الْمَوْتُورُ
اَلسَّلامُ عَلَیکَ اَیهَا الاْمامُ الْهادِى الزَّکِىُّ، وَعَلَى الاْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنآئِکَ، وَ اَقامَتْ فى جِوارِکَ وَ وَفَدَتْ مَعَ زُوّارِکَ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ مِنِّى ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیلُ وَ النَّهارُ فَلَقَدْ عَظُمَتْ بِکَ الرَّزِیةُ، وَ جَلَّ الْمُصابُ فِى الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُسْلِمینَ وَفى اَهْلِ السَّمواتِ اَجْمَعینَ، وَ فى سُکّـانِ الاْرَضینَ، فَاِنّا للهِ وَاِنّا اِلَیهِ راجِعُونَ، وَ صَلَواتُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ وَ تَحِیاتُهُ عَلَیکَ وَ عَلى ابآئِکَ الطّاهِرینَ الطَّیبینَ الْمُنْتَجَبینَ، وَ عَلى ذَراریهِمُ الْهُداةِ الْمَهْدِیینَ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا مَوْلاىَ وَ عَلَیهِمْ، وَ عَلى رُوحِکَ وَ عَلى اَرْواحِهِمْ، وَ عَلى تُرْبَتِکَ وَ عَلى تُرْبَتِهِمْ، اَللّـهُمَّ لَقِّهِمْ رَحْمَةً وَ رِضْواناً وَ رَوْحاً وَ رَیحاناً
اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا مَوْلاىَ یا اَبا عَبْدِاللهِ، یا بْنَ خاتَمِ النَّبِیینَ، وَ یا بْنَ سَیدِ الْوَصِیینَ، وَ یا بْنَ سَیدَةِ نِسآءِ الْعالَمینَ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا شَهیدُ یا بْنَ الشَّهیدِ، یا اَخَ الشَّهیدِ، یا اَبَا الشُّهَدآءِ، اَللّـهُمَّ بَلِّغْهُ عَنّى فى هذِهِ السّاعَةِ وَ فى هذَا الْیوْمِ، وَ فى هذَا الْوَقْتِ وَ فى کُلِّ وَقْت، تَحِیةً کَثیرَةً وَسَلاماً سَ
لامُ اللهِ عَلَیکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ یا بْنَ سَیدِ الْعالَمینَ، وَ عَلـَى الْمُسْتَشْهَدینَ مَعَکَ سَلاماً مُتَّصِلاً مَا اتَّصَلَ اللَّیلُ وَ النَّهارُ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَینِ بْنِ عَلِىٍّ الشَّهیدِ، اَلسَّلامُ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَینِ الشَّهیدِ
اَلسَّلامُ عَلـَى الْعَبّاسِ بْنِ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ الشَّهیدِ، السَّلامُ عَلَى الشُّهَدآءِ مِنْ وُلْدِ اَمِیرِ الْمُؤْمِنینَ، اَلسَّلامُ عَلَى الشُّهَدآءِ مِنْ وُلْدِ الْحَسَنِ، اَلسَّلامُ عَلَى الشُّهَدآءِ مِنْ وُلْدِ الْحُسَینِ، اَلسَّلامُ عَلَى الشُّهَدآءِ مِنْ وُلْدِ جَعْفَر وَ عَقیل اَلسَّلامُ عَلى کُلِّ مُسْتَشْهَد مَعَهُمْ مِنَ الْمُؤْمِنینَ، اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَ بَلِّغْهُمْ عَنّى تَحِیةً کَثیرَةً وَ سَلاماً، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا رَسُولَ اللهِ، اَحْسَنَ اللهُ لَکَ الْعَزآءَ فى وَلَدِکِ الْحُسَینِ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا فاطِمَةُ اَحْسَنَ اللهُ لَکِ الْعَزآءَ فى وَلَدِکِ الْحُسَینِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ، اَحْسَنَ اللهُ لَکَ الْعَزآءَ فِى وَلَدِکَ الْحُسَینِ
اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا اَبا مُحَمَّد الْحَسَنَ، اَحْسَنَ اللهُ لَکَ الْعَزآءَ فى اَخیکَ الْحُسَینِ، یا مَوْلاىَ یا اَبا عَبْدِاللهِ، اَنـَا ضَیفُ اللهِ وَضَیفُکَ، وَجارُ اللهِ وَجارُکَ، وَلِکُلِّ ضَیف وَجار قِرىً، وَقِراىَ فى هذَا الْوَقْتِ اَنْ تَسْئَلَ اللهَ سُبْحانَهُ وَتَعالى، اَنْ یرْزُقَنى فَکاکَ رَقَبَتى مِنَ النّارِ، اِنَّهُ سَمیـعُ الدُّعـآءِ، قَریبٌ مُجیبٌ.
🏴 در شعله نگاه تو، نقشی نبست آب
موج هزار آینه در خود شکست آب
زان لعل لب که جوش زد از آتش عطش
درگیر و دار حادثه، طرفی نبست آب
برخاست از فرات شراری، کز التهاب
آتش به جان فکند ز بالا و پست آب
مشک از شهاب تیر ستم، سینه چون صدف
بگشود و ریخت گوهر و در خون نشست آب
تا شد قلم دو دست علمدار و آب ریخت
نالید جبرئیل که: ای وای! دست! آب
تا شبنمی رسد به گلستان مصطفی
همچون سپند از جگر مشک، جست آب
اما دریغ و درد که چون صید خورده تیر
بال و پری به هم زد و در خون نشست آب
ساقی به ساغری ز عطش، آتش آفرید
افشاند بر کرانه عهد الست، آب
در حیرتم بر اهل حرم از چه شد حرام
با آن که مهر فاطمه بوده ست و هست، آب 🏴
#مشفق_کاشانی
•
هر چهارتایشان را با حسین روانه کرده بودید؛
سه تا «ستاره» و یک «ماه» که از
بچگی یادشان داده بودید
فقط بر مدار آفتابِ حسین بگردند.
فقط از اشعههای خورشیدِ حسین نور بگیرند.
از همان سالها درِِ گوشِ ماهِ بنیهاشم
آیههای شمس را زمزمه کرده بودید:
" والشّمسِ و ضحیها والقمرِ اِذا تلیها."
ماهِ شما یاد گرفته بود،
هیچجا نمیشود از خورشید جلو افتاد.
از کجا آورده بودید اینهمه معرفت را بانو؟
با آن زمزمههایی که درِ گوشش خوانده بودید
مگر میتوانست روزِ دهم عَلَم به دست نشود؟!
مگر میشد بچّههای حسین آب بخواهند و
هستیش آب نشود پیشِ پایشان؟!
مگر میشد هرم عطش،
آتش به جانِ حرم انداخته باشد و
او تاب بیاورد و
مشک به دست روانه فرات نشود؟!
همین بود که لشکر،
مشک را هدف کرده بود.
همه میدانستند آبِ مشک که چکه چکه
بر زمین بریزد، هستی عبّاسِ شما،
ذرّه ذرّه آب میشود.
میدانستند کارِ مشک که تمام بشود،
کارِ ماه تمام میشود.
کارِ خورشید هم.
همه دیدند خورشیدی که
از کنارِ علقمه داشت به غروب نزدیک میشد،
دست به کمر بود.
«ماه» را کنارِ نهر جا گذاشته بود.
🌙 سلام مادرِ ماهِ بنیهاشم.
سلام بر شیر «ادب» و «بصیرت»
و «معرفت»ی که به عبّاس نوشاندید.
#مریم_روستا
...💔
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨
📓#عزادار_حقیقی11
🖊#فصل_دوم
🔻#مرتبة_چهارم_عزاداری
( شناخت معصومان علیه السلام و انواع مصائب آنها)
🔸«عزادار حقيقى» در سايه معرفتى كه از منابع اصيل اسلامى و با راهنمايى علماى دين شناس به دست آورده، به درك دو نوع «مصيبت» براى حضرات معصومين «علیهم السلام»، به خصوص وجود مقدس سيدالشهدا « علیه السلام»، نايل مى شود كه هر چند هر دو بزرگ هستند؛ ولى يكى از ديگرى بزرگتر است.
🔹يكى مثبت و نزديك كننده و ديگرى منفى و دوركننده است. ما در اينجا اين دو مصيبت را با نامهاى «مصيبت عظيم» و «مصيبت اعظم» شرح خواهيم داد.
🔸«عزادار حقيقى» هر دو مصيبت را با تمامى زواياى آنها به خوبى مى شناسد و در مقابل هر يك از آنها موضع گيرى و عكس العمل مناسب نشان مى دهد.
1⃣الف) مصيبت عظيم، يا همان مصيبتى كه به وجود مقدس و نورانى آنها رسيده است. يعنى جنايت ها و ظلمهايى كه در به شهادت رساندن آنها و خاندان مكرّمشان بر آنان وارد شده است.
▫️جفا و مصايبى كه به وجود نازنين و نورانى #رسول_اللهﷺ در زمان حيات و حين ارتحالشان وارد شد.
▪️مصيبت هاى جانكاهى كه به وجود مقدس #اميرالمؤمنين « علیه السلام» و حضرت زهرا عليها السلام در زمان حيات پيامبر و نيز پس از پيامبرﷺ و هنگام شهادتشان بر آن حضرات وارد گرديد.
▫️مصيبت مسموميت هاى مكرر امام #حسن « علیه السلام» و تيرباران بدن نورانى و مطهرش بعد از شهادت ايشان و هر كدام از حضرات؛
▪️به خصوص مصائب عظيم امام #حسين « علیه السلام» و خانواده و خاندان و يارانش «علیهم السلام» در ماجراى كربلا
▫️و پس از آن و بالاخره مصائب و جناياتى كه در حق ائمه «علیهم السلام» پس از واقعه كربلا روا داشته شد، همه و همه از نوع #مصيبت عظيم هستند.
🔹امّا «شيعه و عزادار حقيقى» نسبت به اين مصيبت هاى عظيم چه نوع عكس العملى نشان میدهد؟ آيا مانند مرتبه سوم به يك عزادارى منفعلانه و تحت تأثير عواطف و احساسات محض، آن هم با وجود آن همه آفات، تحريفات و بدعت ها روى میآورد؟ و يا به گونه ديگرى عمل مى كند؟
بهتر میدانيم پاسخ به اين پرسش را پس از بحث از «مصيبت اعظم» بدهيم.
2⃣ ب) مصيبت اعظم، يا همان مصيبتى كه به جامعه انسانى در طول تاريخ به علت محروميت از حقيقت دين و نيز محروميت از وجود مقدس رهبران الهى، به خصوص ائمه معصومين «علیهم السلام» وارد گرديده است.
🔸 اين مصيبت به علت كنار گذاشته شدن #معصومين «علیهم السلام» از مقام و مرتبه اى است كه خداوند براى آنان در رهبرى و هدايت جامعه انسانى در نظر گرفته است.
✨ادامه دارد...