✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء 💢 نگاشت 11: نکته های تفسیری آیه 1سوره
🗓توجه: با پایان یافتن تفسیر عمومی سوره نباء به حول و قوه الهی از نوبت بعد به تفسیر تخصصی آیه به آیه آن می پردازیم .
⚡️در تفسیر نکته ای دیدگاههای بیش از کتاب تفسیری ارزشمند لحاظ شده است..
ثواب نوشتار ؛مطالعه و انتشار مباحث سوره نباء را به روح مطهر ائمه اطهار هدیه کنیم.🌷🌷
التماس دعا🙏
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره نباء.استادطاهر زاده 4.mp3
10.53M
#استاد_طاهرزاده #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢جلسه چهارم
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امیر المومنین امام علی علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(176)
📝 لطايف و اشارات
⏪3- راه پيروزى در جنگ عقل و نفس
▫️در جنگ عقل و نفس، راه پيروزى عقل بر نفس فكر، ذكر و شكر و راه پيروزى نفس بر عقل مكر، ذهول و كفران نعمت است و شيوه تهاجم نفس بر عقل اين است كه ابتدا وى را وسوسه مى كند: (ولقد خلقنا الانسان ونعلم ما توسوس به نفس)و سپس باطل را آراسته، در چشم انسان زيبا جلوه مى دهد: (بل سولت لكم انفسكم امرا) تا آن جا كه انسان فريفته نفس، سيئات خود را حسنات مى پندارد: (وهم يحسبون انهم يحسنون صنعا).
▫️در جنگ درون كه راه فرار و سازش بسته است، نتيجه درگيرى و جهاد اكبر، يا پيروزى است يا اسارت يا شهادت، و از اين رو نتيجه جهاد اكبر در اولياى خدا پيروزى عقل است ؛ و در كافران، منافقان و مومنان فاسق، اسارت عقل، و در مومنان متوسط عادل، شهادت عقل، يعنى، انسان مومن متوسط تا آخر عمر در معركه جهاد اكبر بين زد و خورد به سر مى برد؛ نه اسير مى شود و نه امير و در همين حال مى ميرد. چنين مرگى در جهاد اكبر كه نه اسير مى شود و نه امير و در هميمن حال مى ميرد. چنين مرگى در جهاد اكبر كه نه به برخى از تعبيرهاى روايى كه مرگ مومن در بستر را شهادت خواهد بود، و شايد برخى از تعبيرهاى روايى كه مرگ مومن در بستر را شهادت مى داند ناظر به همين معنا باشد. منهال قصاب به امام صادق (عليه السلام) عرض كرد: براى من دعا كنيد تا خداوند شهادت را روزى من كند. امام صادق (عليه السلام) فرمود: ان المومنين شهيد، آنگاه آيه (والذين امنوا بالله و رسله اولئك هم الصديقون والشهداء عند ربهم) را تلاوت فرمود.
▫️غنيمت جنگ بيرونى و ظاهرى، سلاح و مال است و غنيمت جنگ درونى و باطنى براى رزمنده پيروز، اسارت شيطان و ابراز اغواى او، يعنى نفس اماره است و شيطان اسير عقل، ديگر توان اغوا ندارد.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
توجه: این پست توسط جناب آقای بوستانچی یکی از کاربران صفحه قرآنی #رحیق ارسال گردیده است. با تشکر از ایشان
🌱🌱🌱
🌈 آیت الله جوادی آملی:
سخن لطیفی از بوعلی سینا درکتاب الشفا آمده است وآن سخن این است که اگر کسی در گفتار ونوشتار وبه طور کلی در همه بخش های سنت وسیرتش، راستگو باشد، خواب های راست می بیند.
روح انسان دروغگو مانند چشم احول است که حقیقت را درست نمی بیند.
در عالم رویا حقیقت را به انسان نشان می دهند ولی کسانی که در بیداری اهل صدق نیستند ویا پر حرف اند ومرز حلال وحرام را رعایت نمی کنند سرانجام معبر را از تعبیر خواب عاجز می کنند وبه اضغاث احلام موسومند
💥💥💥
کتاب عمل عرفانی در پرتو علم وحیانی،ص۱۵۴
🌒خواب ، مدرسه ملکوت است ، انسانهای الهی در روز از عالمان ربانی و در شب از فرشتگان کسب معرفت می کنند .
🌺آیت الله جوادی آملی
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
یوسف 16.mp3
14.87M
#استاد_رنجبر #تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_یوسف #یوسف
💢جلسه شانزدهم
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یوسف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#دعا
#قرآن
📌#دعاهای_قرآنی (19)
▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است.
▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد.
▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم.
♧♧♧
رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَیْرُ الرّٰاحِمینَ.[آیه ۱۱۸ سوره مومنون]
♤♤♤
پروردگارا، مرا بیامرز و رحمت کن و تو بهترین رحم کنندگانى.
♤♤♤
My Lord, forgive and have mercy, and You are the best of the merciful.’
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر #علوم_قرآنی
🔰معرفی اجمالی کتاب #تفسیر تسنیم
▫️تفسیر #تسنیم از تفاسیر شیعی قرآن به زبان فارسی، تألیف عبدالله #جوادی_آملی است که بر پایه ی شیوه ی تفسیری علامه #طباطبایی در تفسیر #المیزان نگاشته شده و در شمار «تفاسیر قرآن به قرآن» جای دارد.
▫️ روش مؤلف، ذکر آیه یا آیات مورد نظر و بررسی آنها طی چهار مرحلهاست: «گزیده تفسیر»، «تفسیر آیه»، «لطایف و اشارات» و «بحث روایی».
▫️عنوان تسنیم، مأخوذ از آیه ۲۷ سوره #مطففین در قرآن و نام چشمهای در #بهشت است.
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
💢کلید واژه های برادری و دوستی
🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
إِذا رَأَيْتَ مِنْ أَخيكَ ثَلاثَ خِصالٍ فَارْجُهُ: اَلْحَياءُ وَالأَْمانَةُ وَالصِّدْقُ
♤♤♤
هر گاه در برادر (دينى) خود سه صفت ديدى به او اميدوار باش: حيا، امانتدارى وراستگويى.[نهج الفصاحه، ح 205]
♧♧♧
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۱ #سوره_فرقان
💢#لقاء پروردگار
#سالک الی #اللّه باید لقاء و #دیدار خدا منظور و #هدف او باشد .و باید بداند که #تکبّر و سرکشی در برابر خداوند او را از #حقیقت دور می نماید.
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💥 حب دنیا
🍃 آیت الله جوادی آملی می فرماید:
اهل دنیا که دنیا را هدف ومقصود ومعشوق خود قرار داده اند، هنگام پیری عذاب می کشند وهنگام مرگ دست وپا می زنند
والتفت الساق باالساق الی ربک یومئذ المساق (۲۹ و۳۰ /قیامت)
وساق پاها (از سختی جان دادن) به هم بپیچد آری در آن روز مسیر همه به سوی (دادگاه) پروردگارت خواهد بود
سبب این که برخی در قبر می سوزند وپس از مرگ رنجور می شوند این است که:
۱- آنان محبوبی دارند (دلبستگی به دنیا)
۲- به آن محبوب(دنیا) دل بسته اند.
۳- هنگام مرگ انسان را از محبوبش جدا می کنند
ودر نهایت عشق سوزانی می ماند که بدون معشوق موجود است.
🍃 از باب تشبیه معقول به محسوس می توان گفت که اگر کسی به مواد مخدر معتاد باشد واورا زندانی کنند ومواد را از او بگیرند، این شخص در عذاب الیمی خواهد بود چون محبوب فرد معتاد مواد مخدر است واو به این مواد دل بسته وتعلق به مواد در تمام وجودش نفوذ کرده است ووقتی به زندان می افتد مواد را که محبوب اوست از او می گیرند، پس علاقه به مواد می ماند ودرد جانکاه جدایی از آن، یعنی همین اعتیادی که تا کنون لذت آور بود، هم اکنون دردناک وعذاب آور است.
🍃 کتاب عمل عرفانی درپرتو علم وحیانی در آثارآیت الله جوادی آملی، ص۶۱
با استفاده از سخنان ایشان این نکته برداشت می شود که عذاب بعد ازمرگ نتیجه دلبستگی به دنیاست که بنابر شدت علاقه به دنیا در افراد شدت وضعف دارد و هرچه حب دنیا بیشتر باشد عذاب بعد از مرگ هم بیشتر است
در آیات ۲۷ و۲۸ سوره قیامت خداوند می فرماید:
وقیل من راق وظن انه الفراق
وگفته شود آیا کسی هست که( این بیمار را از مرگ) نجات دهد وبه جدایی از دنیا یقین پیدا کند.
💥💥💥
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت #کارکرد_قرآن
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 85
#مثل #درخت #پاکیزه #ناپاک #اصل #ثابت #فرع #ایمان #عمل #صالح #توحید
🌱🌱🌱
22-مَثَل درخت پاکیزه و درخت ناپاک (3)
( اءَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثلا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اءَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاَّءِ تُؤْتِیَّ اءُکُلَهَا(232) کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ(233) مِن فَوْقِ الاْرْضِ مَالَهَا مِن قَرَارٍ یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا وَفِی الاْخِرَةِ وَیُضِلُّ اللَّهُ الظَّلِمِینَ وَیَفْعَلُ اللَّهُ مَایَشَاَّءُ ) . (ابراهیم / 24 27.)
((آیا ندیدی چگونه خداوند کلمه طیّبه (و گفتار پاکیزه ) را به درخت پاکیزه ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین ) ثابت و شاخه آن در آسمان است ؟ ! ((این درخت )) میوه های خود را هر زمان به اذن پروردگارش می دهد و خداوند برای مردم مَثَلها می زند ، شاید متذکر شوند (و پند گیرند و همچنین ) کلمه خبیثه (و سخن آلوده ) را به درخت ناپاکی تشبیه کرده که از روی زمین برکنده شده و قرار و ثباتی ندارد خداوند کسانی را که ایمان آوردند به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان ، استوار می دارد ؛ هم در این جهان و هم در سرای دیگر ! و ستمگران را گمراه می سازد (و لطف خود را از آنها می گیرد) خداوند هر کار را (بخواهد و مصلحت بداند) انجام می دهد)) .
🔰علامه طباطبایی قدّس سرّه ذیل آیه مورد بحث می گوید :
((مراد از ((کلمه طیّبه )) اعتقاد حق و عقیده ثابت است . به دلیل این که بعد از ذکر مثل به عنوان نتیجه گیری از مثلها می فرماید :
( یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا وَفِی الاَْخِرَةِ . . . ) و منظور از ((قول ثابت )) همان کلمه است که در صدر آیات ذکر گردید ، لکن نه هر کلمه و لفظی ، بلکه کلمه ای که بر اساس اعتقادی ثابت و عزمی راسخ باشد و انسان پای آن استقامت ورزد و در هیچ وضعیّتی نلغزد ، چنان که می فرماید : (الَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَمُواْ . . . ) که ثبات قدم در دنیا و آخرت نتیجه و ثمره همان قول ((رَبُّنَا اللَّهُ)) است .
▫️بنا بر این منظور از ((کلمه طیّبه )) ، کلمه توحید و اعتقاد راستین به یگانگی خداست و این عقیده و استقامت در راه آن ، گفتار حقّی است دارای اصلی ثابت که از هر گونه دگرگونی و نابودی محفوظ می باشد و آن اصل خداوند متعال و یا زمینه حقایق است .
و شاخه هایی دارد که بدون هیچ مانعی از آن جوانه می زند و آن عبارت است از اعمال نیکو و اخلاق پسندیده که انسان با ایمان به وسیله آن حیات طیّبه می یابد و جهان انسانیّت بدان رونق و آبادانی پیدا می کند .
و مؤ منان راستین که می گویند : ( رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَمُواْ ) ، قول ثابت و کلمه طیّبه در آنان جامه عمل می پوشد و اینها کسانی هستند که مردم همواره از برکات وجود آنان بهره می برند .
و هر کلمه حقّ و هر عمل صالحی مثَلَش چنین است که دارای اصلی ثابت و فروعی پر رشد و نموّ است و همیشه ثمرات پاک و سودمند خواهد داشت )) .
▫️بنا بر این کلمه ((طیّبه )) که به ((شجره طیّبه ))تشبیه شده دارای مفهوم وسیعی است که شامل هر گونه ((برنامه و مکتب الهی )) ، ((تفکر و اندیشه صحیح )) ، ((گفتار نیک )) ، ((عمل شایسته )) ، ((مراکزمهم علمی ودینی )) و((انسانهای برجسته ))می شود ، چنانکه مقام معظم رهبری آیت اللّه العظمی خامنه ای ادام اللّه ظلّه طی سخنانی دردیدار باروحانیون وطلاب ومردم قم ، حوزه علمیّه قم را از مصادیق ((شجره طیّبه )) بر شمرده ، فرمودند : ((قم قُبَّةُ الاْسلام )) ، مرکز اسلام ، مرکز روحانیت و دین است و در دوره انقلاب هم مرکز انقلاب بود . . . قم مرکز بسیار مهمّی است ؛ ((هم حوزه مبارکه قم )) که حقیقتاً یک کلمه ((طیّبه )) و ((شجره طیّبه )) است ، (اءَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاَّءِ تُؤْتِیَّ اءُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا) . و هم مردم و جوانان و نیروهای حزب الهی و مؤ من قم ، هر دو مهم است . . . )) .
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#تناسب #آیات #سوره
📝 تناسب آیات و سورههای قرآن (4)
🔰4. برخی از وجوه ارتباط آیات
وجوه گوناگونی از ارتباط بین آیات و اجزای قرآن کریم وجود دارد که در این جا برخی از مهمترین آنها را برمیشمریم.[10]
4 1. تاکید ماسبق: برای نمونه در آیات 5 و 6 سورهی انشراح (94) ملاحظه میشود: «فان مع العسر یسرا ان مع العسریسرا».
4 2. تفصیل و تشریح مطالب گذشته: مانند آیات 17 تا 19 سورهی ذاریات (51) که ویژگیهای محسنین را که در آیهی 16 از آنها یاد شده، تشریح مینماید.
4 3. بیان مصداق ماسبق: آیات 7 و 8 سورهی عنکبوت (29) نمونهای از این نوع ارتباط است.
4 4. تعلیل مطلب در گذشته: در آیات 41 و 48 سورهی واقعه این ارتباط را میتوان مشاهده کرد.
4 5. تبیین مجمل: برای مثال آیهی 74 سورهی حجر (15) مبین آیهی 173 سورهی شعرا (26) است.
4 6. تقیید مطلق: برای مثال آیهی 127 سورهی بقره (2) که مقید آیهی 5 سورهی مائده (5) میباشد.
4 7. تخصیص عام: نمونههای این وجه زیاد است، مثل آیات 2 و 3 سورهی عصر (103).
4 8. تنظیر و تمثیل: تمثیل در قرآن زیاد به کار رفته است، مانند آیهی 21 سورهی (59) که دلهای کافران را از سنگ هم سختتر بیان میکند.
4 9. ذکر متضاد ماسبق: همانند آیات 1 تا 17 سورهی مطففین (83) که ابتدا از کمفروشان و بدکاران و سپس دربارهی نیکوکاران مطالبی ذکر میشود.
4 10. استطراد، حسن تخلص و حسن مطلب و انتقال: آیهی 26 سورهی اعراف (7) نمونهای از استطراد است که به مناسبت ذکر لباس ظاهری، از لباس معنوی تقوا یاد شده است.
===========
[6] . شوکانی: فتح القدیر: ج 1، ص 72 و 73.
[7] . آلوسی: روح المعانی، ج 1، ص 206 و ج 18، ص 218.
[8] . محمد حسین طباطبایی: المیزان فی تفسیر القرآن، ج 6، ص 150.
[9] . شوکانی: پیشین، ص 73.
[10] . ر.ک: عباس همامی: چهرهی زیبای قرآن، اصفهان، انتشارات بصائر، 1375ش، ص 43 47.
===ادامه دارد===
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
تجلی اسم عفو و آثار آن.آیت الله شجاعی 95.mp3
3.09M
#سیر_و_سلوک (95)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼موضوع:تجلی اسم عفوّ بر سالک
🕑 زمان:24دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈🏾ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#دعا
#قرآن
📌#دعاهای_قرآنی (19)
▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است.
▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد.
▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم.
♤♤♤
رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا کَانَ غَرَاماً.[آیه ۶۵ سوره فرقان]
♤♤♤
پروردگارا، عذاب جهنم را از ما برطرف گردان که عذابش سخت و پر دوام است.
♤♤♤
‘Our Lord! Turn away from us the punishment of hell. Indeed its punishment is enduring.
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۰ – ۲۷ #سوره_فرقان
🔰#معاشرت
#سالک الی #اللّه باید با افراد #منحرف و کسانی که از قرآن و اهل بیت علیهم السلام روگردانند و #قرآن را کنار گذاشته و به سخنان #منحرفین توجّه می کنند #معاشرت نکند زیرا در این صورت جزء ظالمین محسوب شده و روز #قیامت بسیار #تأسف می خورد.
☘☘☘
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #رحیق #مختوم #تنافس #مطففین
🔰 #رحیق مختوم به چه معناست؟
آیه ۲۵ - سوره مطففین:( يُسْقَوْنَ مِنْ رَحيقٍ مَخْتُومٍ) آنها از شراب طهور دست نخورده و مهر شدهاي سيراب ميشوند.
برگرفته از آیهٴ 25 سورهٴ مبارکه «مطفّفین» است: ﴿یسْقون من رحیقٍ مختومٍ﴾.
▫️رحیق مختوم نوشیدنی ناب و خالص ابرار بهشتی است که با قطراتی از چشمهسار تسنیم (ویژه مقربان الهی) ممزوج شده: ﴿و مزاجه من تسنیم ٭ عیناً یشرب بها المقرّبون﴾ و بر اثر این مزاج، ارزشی افزونتر یافته است.
▫️بر این نوشیدنی مُهر مشکین صیانت از آلودگی و باطل نهاده شده و از اینرو از گزند هرگونه آلودگی منزه است.
▫️پس تسنیم چشمه اعلایی است که شراب طهور ویژه مقرّبان الهی از آن میجوشد و رحیق مختوم چشمهساری که شراب ابرار از آن میتراود و ارزش رحیق مختوم با آمیزهای از چشمه تسنیم فزونتر میشود.
▫️ يسقون من رحيق مختوم كلمه رحيق به معناي شراب صاف و خالص از غش است ، و به همين مناسبت آن را به وصف مختوم توصيف كرده ، چون همواره چيزي را مهر و موم ميكنند كه نفيس و خالص از غش و خلط باشد ، تا چيزي در آن نريزند و دچار ناخالصيش نكنند .
▫️ختامه مسك و في ذلك فليتنافس المتنافسون بعضي گفتهاند : كلمه ختام به معناي وسيله مهر زدن است ، ميفرمايد وسيله مهر زدن بر آن رحيق بجاي گل و لاك و امثال آن - كه در دنيا بوسيله آنها مهر و موم ميكنند - مشك است .
▫️بعضي گفتهاند : منظور از ختام ، آخرين طعمي است كه از آن شراب در دهان ميماند ، ميفرمايد آخرين طعم آن بوي مشك است .
📚[برگرفته از سخنرانی آیت الله جوادی آملی در تفسیر سوره مطففین وفرقان]
💢به این نکته باید توجه داشت که در برخی تفسیرها منظور از انواع شراب ها در بهشت را مانند شیر وکافور وزنجبیل و..... را علم می دانند که به بهشتیان داده می شود ورحیق مختوم آن علم ناب وخالص است که په برخی از بهشتیان داده می شود.
▫️آیت الله جوادی آملی تعبیر آب زلال را درخواب علم می داند وتعبیر خوردن شیر را در خواب حکمت می داند.▫️
✅پروردگارا این علوم وحکمت های الهی را در دنیا وآخرت نصیب ما بگردان. آمین🙏
☘☘☘
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکته
💢نوش جان
🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
ما تَجَرَّعَ عَبدٌ جُرعَةً اَفضَلَ عِنْدَ اللّه ِ مِنْ جُرعَةِ غَيْظٍ كَظَمَها اِبتِغاءَوَجهِ اللّه ِ
♤♤♤
انسان هيچ جرعه اى ننوشيد كه نزد خدا از جرعه خشمى كه براى رضاى خدا فروخورد بهتر باشد.
[نهج الفصاحه، ح2628]
♤♤♤
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(177)
📝 لطايف و اشارات
⏪4- خطر نيرنگ با مومنان
نيرنگ با مومنان به قدرى خطير است كه در اين آيه كريمه در كنار نيرنگ با خدا از آن ياد شده است ؛ مانند سفارش به ارحام كه بر اثر اهميت و جايگاه والاى آن، در كنار سفارش به تقواى الهى ذكر شده است: (اتقواالله الذى تساءلون به والارحام).
⏪5- نيرنگ منافقان با كافران
گرچه باطن نفاق كفر است و منافق باطنا كافر است، ليكن بر اثر ضعف روحى و خود باختگى و چند شخصيتى كاذب هنگام نيازمندى كافران به كمك، منافق از مساعدت با كافران دريغ مى ورزد، گرچه به آنها وعده كمك داده باشد: (الم تر الى الذين نافقوا يقولون لاخونهم الذين كفروا من اهل الكتاب لئن اخرجتم لنخرجن معكم و لا نطيع فيكم احدا ابدا و ان قوتلتم لننصركم والله يشهد انهم لكاذبون # لئن اخرجوا لا يخرجون معهم ولئن قوتلوا لا نيصرونهم و لئن نصروهم ليولن الادبار ثم لا ينصرون) از اين دو آيه كاملا استفاده مى شود كه منافقان با برادران هم كيش خود، يعنى كافران خداع و ختال دارند و از راستگويى با آنها نيز مضايقه مى كنند؛ زيرا ويژگى تذبذب روح پليد، همين است.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (۱۰7)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
⏪ 13-عدم توجه به امکانات و تجملات دیگران
لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنينَ .( 88/حجر)
(بنا براين،) هرگز چشم خود را به نعمتهاى (مادّى)، كه به گروههايى از آنها [كفّار] داديم، ميفكن! و بخاطر آنچه آنها دارند، غمگين مباش! و بال (عطوفت) خود را براى مؤمنين فرود آر!
🌱🌱🌱
1 . در برابر امكانات ديگران، بر توانايىها و امكانات خود تكيه كنيد. تو كه قرآن دارى، «آتَيْناكَ سَبْعاً» به دنياى كفّار دل نبند، «لا تَمُدَّنَّ» ...
2 . به نعمتهاى دنيوى خيره و وابسته نشويد. «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (زيرا دنيا هم كم است «قَلِيلٌ» هم زودگذر است «عَرَضَ» هم غنچهاى است كه براى كسى بطور كامل باز نمىشود «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا»)
3 . خيره شدن سبب علاقه و دلبستگى مىشود. (نگاه نكن تا دل اسير نشود) «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (گناه و انحراف را بايد از سرچشمه جلوگيرى كرد)
زدست ديده و دل هر دو فرياد
كه هر چه ديده بيند دل كند ياد
4كسى مىتواند مردم را به معنويّت سوق دهد، كه خود گرفتار ماديات نباشد «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (خطاب آيه به پيامبر است) تفسير نور، ج6، ص354
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 12: نکته های تفسیری آیه 2تا 4 سوره نباء
عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ
از خبر بزرگ و پراهمیّت (رستاخیز)!
🌱🌱🌱
۱ - پیامبر(ص)، در سال هاى نخست رسالت، معاد و حوادث جهان آخرت را به مردم مکه ابلاغ کرده بود. (عن النبأ العظیم) اطلاق «نبأ» بر معاد، گویاى این حقیقت است که حوادث آن، براى مردم گزارش شده بود و از نازل شدن این سوره در مکه، دانسته مى شود که خبر معاد، در نخستین سال هاى رسالت ابلاغ شده بود.
۲ - معاد و جهان آخرت، رخدادى با عظمت در نظام هستى است. (عن النبأ العظیم)
۳ - گزارش حوادث جهان آخرت، سودمند و اطمینان بخش است. (عن النبأ العظیم) «نبأ»، به خبرى گفته مى شود که داراى فایده بزرگى باشد و به آن یقین یا گمان قوى پیدا شود. (مفردات راغب)
۴ - «سؤال برانگیز» جلوه دادن حوادث جهان آخرت، کارى ناشایست است. (عمّ یتساءلون . عن النبأ العظیم)
🔹🔹🔹
الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ
همان خبری که پیوسته در آن اختلاف دارند!
🌱🌱🌱
۱ - منکران معاد در عصر بعثت، درباره وضعیت انسان پس از مرگ، تحلیل هاى گوناگون و متناقضى ارائه مى کردند. (الذى هم فیه مختلفون)
۲ - اختلاف نظر کافران درباره معاد، دلیل نابه جا بودن موضع گیرى استهزاآمیز آنان است. (عمّ یتساءلون ... الذى هم فیه مختلفون) توصیف منکران معاد به کسانى که با هم اختلاف نظر دارند، اشاره به این است که نباید آنان درباره چیزى که خود درباره آن آراى گوناگون دارند، موضع انکارآمیز برگزینند; بلکه باید آن را محتمل دانسته و از استهزاى معتقدان به آن دست بردارند.
۳ - منکران معاد، در خوددارى از پذیرش آن بر هیچ شیوه و دستاوردى، اتفاق نظر ندارند. (الذى هم فیه مختلفون) اختلاف منکران معاد، ممکن است در انگیزه ها و روش ها باشد; به این که برخى با تردید و دسته اى با استبعاد، موضع گیرى مى کنند و جمعى عناد ورزیده و گروهى محال بودن آن را معتقداند.
🔹🔹🔹
کَلاَّ سَيَعْلَمُونَ
چنین نیست که آنها فکر میکنند، و بزودی میفهمند!
🌱🌱🌱
۱ - معاد، حقیقتى انکارناپذیر و غیر قابل تشکیک و تردید (کلاّ) «کلاّ» براى ردع است و اندیشه یا گفتارى را که پیش از آن آمده، تخطئه مى کند، این کلمه در آیه شریفه بر ناروا بودن تشکیک و اختلاف درباره معاد دلالت دارد.
۲ - خداوند، منکران معاد را از شبهه افکنى و استهزا بر حذر ساخته است. (یتساءلون ... مختلفون . کلاّ سیعلمون)
۳ - منکران معاد، در قیامت به خطاى خود واقف شده و حقانیت معاد را درخواهند یافت. (کلاّ سیعلمون)
۴ - معاد و بر پایى جهان آخرت، نزدیک است. (کلاّ سیعلمون)
۵ - انکار معاد، زمینه ساز گرفتارى به عذاب الهى در آخرت است. (کلاّ سیعلمون) لحن تهدید گونه «کلاّ سیعلمون»، بیانگر مواجه شدن منکران معاد با مجازات الهى و عملى دیدن وعده هاى عذاب است.
۶ - جهان آخرت، جایگاه کشف حقایق و رفع اختلافات است. (مختلفون ... سیعلمون)
۷ - اعتراف برخى از مردم به حوادث بعد از مرگ، تنها با مشاهده آن امکان پذیر است. (کلاّ سیعلمون) سؤال در «یتسائلون» چنانچه به معناى استفهام حقیقى باشد جمله «کلاّ سیعلمون» به منزله پاسخ خواهد بود; یعنى، پاسخ این گونه پرسش ها مشکل این گروه از مردم را حل نمى کند; بلکه باید آن را مشاهده کنند تا به حقانیت آن اعتراف نمایند.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره نباء.استادطاهر زاده 5.mp3
11.88M
#استاد_طاهرزاده #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢جلسه پنجم
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امیر المومنین امام علی علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
خون شهید.mp3
2.71M
▪️ خون شهید
🔹 کشور را چه چیزی پاک می کند؟ باران که کشور را پاک نمی کند! اختلاس و نجومی را باران پاک نمی کند! خون شهید و مرکّب عالم، اینها پاک می کنند... .
#روز_شهدا
@rahighemakhtoom
💢 واژه نحس وسعد در قرآن
استاد مطهری می فرماید: در آيات قرآن كريم، تنها در دو مورد اشاره به نحوست ايام شده است: يكى در آيات سوره قمر، و ديگرى در آيه ۱۶ سوره فصلت، كه درباره همين ماجراى قوم عاد سخن مىگويد، در آنجا میخوانيم، «فارسلنا عليهم ريحا صرصرا فى ايام نحسات»، ما تندبادى سخت و سرد در روزهاى شومى بر آنها مسلط ساختيم.
و در نقطه مقابل، تعبير مبارك نيز در بعضى از آيات قرآن ديده مىشود، چنانكه درباره شب قدر مىفرمايد: ما قرآن را در شبى پر بركت نازل كرديم، «انا انزلناه فى ليلة مباركة» (دخان/۳)
بهنوشته استاد مطهری، نحس در اصل به معنى سرخى فوقالعاده افق است، كه آنرا بهصورت نحاس، يعنى شعله آتش خالى از دود در مىآورد، سپس به همين مناسبت در معنى شوم بهكار رفته است.
به اين ترتيب قرآن جز اشاره سربستهاى به اين مساله ندارد، ولى در روايات اسلامى به احاديث زيادى در زمينه نحس و سعد ايام برخورد مىكنيم كه هر چند بسيارى از آنها روايات ضعيف است و يا احيانا آميخته با بعضى روايات مجعول و خرافات مىباشد، ولى همه آنها چنين نيست، بلكه روايات معتبر و قابل قبولى در ميان آنها بدون شك وجود دارد، چنانكه مفسران نيز در تفسير آيات سوره قمر، بر اين معنى صحه نهادهاند.
خداوند در مورد قوم عاد میفرمايد: «كذبت عاد»؛ عاد هم تكذيب كرد، «فكيف كان عذابی و نذر»، عذاب و انذار من چگونه بود؟ بعد بهطور مختصر شرح میدهد، «انا ارسلنا عليهم ريحا صرصرا فی يوم نحس مستمر» (قمر/۱۸و۱۹) فرستاديم بر آنها بادی صرصر، بادی تند و شديد و ويرانگر.
بعضی مفسرين میگويند، خود «صرصر كأنه» آن صدای باد را هم دارد مجسم میكند، «فی يوم نحس مستمر»، در روزی شوم كه شومی مستمری داشت كلمه نحس به معنی شوم است، در اينجا مفسرين روی كلمه نحس بحث كردهاند كه معنای شوم بودن يك روز چيست؟
واضح است كه در اينجا قرآن نمیخواهد بگويد كه مثلا آن روز چون روز يكشنبه يا دوشنبه بود نحس بود و عذاب آمد، يكشنبه و دوشنبه هر هفته تكرار میشود، يا مقصود اين نيست كه چون مثلا سيزده ماه صفر بود اينها معذب شدند، سيزده ماه صفر هر سال تكرار میشود، و بهعلاوه اينجا دارد تصريح میكند: «فكيف كان عذابی و نذر»، يعنی عذاب به علت تكذيب و به علت حق ناشناسی و كفران يك نعمت بزرگ بود.
به عقيده استاد مطهری، روز شوم بود، ولی شومیاش نه از خود روز بود يا از آن جهت كه روزی از روزهای هفته يا ماه است، بلكه به علت حادثهای كه در آن روز پيش آمد، اين روز شوم شد
کتاب آشنایی با قرآن، استاد مطهری
.💢💢💢