#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(249)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
🔰تفسير
⏪تعليل به امر ارتكازى (پرهیز از خطر فطری است)
🔸بر اساس بحثى كه گذشت جمله (لعلكم تتقون) تعليل ديگرى است براى ضرورت عبادت و تعليل در اين گونه موارد بايد به امرى ارتكازى باشد و به گونه ای آيت تبيين شود كه حد وسط قرار گيرد و براى هر سه گروه قابل استدلال باشد. تقوا نسبت به مومنان قابل قبول است. همچنين نسبت به بت پرستان تا حدى قابل پذيرش است. اما چگونه براى ملحدان قابل تعليل است ؟ يعنى، چگونه به ملحد مى توان گفت: براى دستيابى به تقوا عبادت كن ؟ از اين رو بايد معناى تقوا در اين كريمه به صورت جامع و فراگير تبيين شود.
▫️تقوا از ريشه وقايه و به معناى خود نگهدارى و پرهيز از خطر است و پرهيز از خطر امرى ارتكازى و فطرى براى همه انسانهاست، كسى نيست كه از خطر اجتناب نكند و اجتناب از آن لازم نداند. پس (لعلكم تتقون) مى تواند براى ضرورت عبادت نسبت به هر انسانى دليل باشد؛ به همه انسانها اعم از مومن و ملحد و مشرك مى توان گفت: براى پرهيز از خطر و نجات از عذاب، خدا را عبادت كن.
▪️چنين نيست كه با مرگ نابود شويد؛ بلكه با مرگ از عالم طبيعت، به جهان ديگر منتقل مى شويد. انسان همانند پرنده اى در بند است كه به هنگام توفى، در قفس طبيعى وى گشوده شده، به جهان ابدى پرواز مى كند.
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Qalam 01 s.mp3
5.66M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور #صفحه_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی #تفسیر_سوره_قلم#سوره_قلم #قلم
💢 تفسیرصوتی سوره قلم
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #قلم #درسگفتار
📌عناصر محوری سوره قلم
سوره مبارکه «قلم» هم مثل سوره مبارکه «مُلک» در مکه نازل شد، براي اينکه عناصر محوري اين معارف توحيدي است. گرچه بخش پاياني اين سوره به بعضي از آيات سور مدينه شبيه است؛ لذا برخيها اينها را مدني دانستند؛ ولي انسجام اين سوره نشان ميدهد که اين جمعاً در يک فضا نازل شد.
صدر اين سوره، بعد از «بسم الله» يکي از حروف مقطعه قرار دارد. در طليعه تفسير، درباره حروف مقطعه که بيش از سي قول هست، آنجا مسائلي مطرح شد. مرحوم شيخ طوسي در تبيان نظر شريفش اين است که اين حروف مقطعه اسامي اين سور هستند؛ مثلاً دارد﴿الم﴾ يا ﴿المص﴾ يا ﴿ص﴾؛ اينها اسامي آن سورهاند. اين سوره «قلم» را هم سوره «نون» ميدانند. ميفرمايند «اقوي الاقوال» اين است که اين حروف اسامي اين سور هستند.
📼فرازی از #درسگفتار سوره قلم جلسه اول
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باور ما . نماز زمینه رهایی 8 عبداللهی ۱۴۰۱۵۳۱.mp3
12.06M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 88) نماز زمینه رهایی
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
🌸#مسابقه
🔴 هفتمین دوره مسابقات کتابخوانی صفحه قرآنی رحیق
📣📣 کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق در نظر دارد مسابقه ای ویژه ی اعضای کانال برگزار نماید.
🔸منبع مسابقه به زودی اعلام خواهد شد.
🎁🎁 به ۱۰ نفر از شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه جوایزی ۳۰۰ هزار ریالی اهدا خواهد شد😍😍
📆 تاریخ برگزاری مسابقه : پانزدهم مهر ماه
دوستان و آشنایان خود را به کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق دعوت نمائید. 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf
#ضرب_المثل 25
"گر به دولت برسی مست نگردی مردی"
كَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَىٰ العلق☆أَن رَّآهُ اسْتَغْنَىٰ☆(سوره علق آیه ۶و۷)
ﺍﻣﺎ ﺻﺪ ﺍﻓﺴﻮﺱ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺑﻪﺟﺎی ﺷﻜﺮﻛﺮﺩﻥ، ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻣﻲﻛﻨﺪ ☆ﻫﻤﻴﻦﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻲﻧﻴﺎﺯ ﻣﻲﺑﻴﻨﺪ! ☆
📋نکته ای و اشاره ای:
.ﺁﺭﻱ؛ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻣﺤﻀﺮ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺍﻭﺭ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ، ﺷﺮم ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻧﻤﻲ ﺁﻟﺎﻳﺪ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ.
ﺁﺭﻱ، ﮔﻴﺮم ﻛﻪ ﺗﻮ ﺍﺯ ﺳﺮ ﮔﻨﻪ ﺩﺭﮔﺬﺭﻱ
ﺯﺍﻥ ﺷﺮم ﻛﻪ ﺩﻳﺪﻱ ﻛﻪ ﭼﻪ ﻛﺮﺩم ﭼﻪ ﻛﻨﻢ؟!
🌷🌷🌷
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
baghare-11-1.mp3
19.93M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت)
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره
📼 جلسه : بیست و سوم
📜 ویژگی های درسگفتار:
بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🌴🌴🌴
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید.
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌یک صد سخن از #پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
#مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبان او در #آسایش باشند.
لینک زیر:
👇👇👇
https:/hawzah.net/fa/Article/View/78202/
@rahighemakhtoom
#مقاله 47
#استعاره #قرآن_شناسی #بلاغت
🔅🔅🔅
📌استعاره های قرآن 5
▪️عبدالقاهر جرجانى (متوفى 471 ق) مى گويد:
استعاره انتقال دادن اسم از اصل آن به غير آن است كه به منظور تشبيه، آن هم در حد مبالغه انجام مى گيرد.
▪️ او در كتاب ديگرش توضيح مى دهد كه استعاره اين است كه گاهى يك لفظ در وضع لغوى، اصل و معناى معروفى دارد كه مخصوص به آن است، سپس شاعر و يا غير شاعر آن لفظ را در غير اين معنى و اصل استعمال مى كند و آن را از آن اصل انتقال مى دهد. پس استعمال لفظ در اين معنى صورت عاريه پيدا مى كند.
▪️جرجانى استعاره را بالاترين ترفند جذاب زبانى و شگفت آورترين زيبايى در كلام مى داند.
➖ ابنرشيق قيروانى استعاره را بهترين نوع مجاز و نخستين باب از ابواب بديع مى داند و مى گويد:
در زيباسازى شعر چيزى شگفت آورتر از آن نيست و چنانچه از استعاره بجا استفاده شود از محاسن كلام است.
➖ابن وكيع گفته است: بهترين استعاره، استعاره اى است كه از معناى اصلى دورتر باشد، اما در اولين وهله معلوم شود كه استعاره است.
🔰نمونه ای از استعاره در قرآن
ابن سنان خفاجى در تعريف استعاره را با ذكر مثالى از قرآن كه آيه شريفه «واشتَعل الَرأسُ شَيبًا» (سوره مریم آیه 4)است توضيح داده است. در اين جمله كه از زبان زكريا نقل شده، فرا رسيدن پيرى، به صورت يك استعاره بيان شده است. لفظ «اشتعال» در اصل براى پيرى وضع نشده، بلكه از معناى اصلى يعنى "شعله ور" شدن، به معنى"پیری" انتقال داده شده است. همانگونه كه وقتى چوب شعله ور مى شود، به تدريج به اطراف خود سرايت مى كند و حالت چوب تغيير مى يابد، پيرى هم به تدريج موهاى سر را سفيد مى كند و رنگ آن را كه قبلاً سياه بوده تغيير مى دهد، و اين همان استعاره است كه تشبيهى در جهت مبالغه است بدون آنكه ادات تشبيه آورده شود.
...ادامه دارد
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس دوازدهم:قرائت حفص
⏪رابطۀ شيعه و نص كنونى قرآن
برخى ناآگاهان به شيعه نسبت دادهاند كه مصحفى خاص خود دارند و آنرا «المصحف الشيعي» مىنامند! در حالىكه شيعه خود از چنين مطلبى بى اطلاع است. گروهى از محققان متأخر شديداًبه اين ادعا اعتراض كردهاند كه مهمترين آنان «گُلدزيهر» است. او علاقۀ خاصّ شيعه را نسبت به نصّ رسمى قرآن - كه در دست مسلمانان است - تشريح و تأييد مىكند. بهمنظور تشريح بهتر علاقه و اهتمام شيعه به نص قرآن كنونى، ناگزير از بيان مطالب زير هستيم:
🔹اگر تاريخ قرآن مجيد را بررسى كنيم، در مىيابيم كه نصّ كنونى قرآن با وضع موجود، اصولاً محصول كوششهاى شيعه است. در حقيقت، اگر قرآنى وجود داشتهباشد كه بتوان آنرا مصحف شيعى ناميد، همين مصحف موجود است و با توجّه به نقش امامان، قاريان، حافظان و هنرمندان شيعه در طول تاريخ نسبت به مصحف، بايد قرآن را به شيعه منسوب كرد.
🔅اميرالمؤمنين على عليه السلام اولين كسى است كه انديشۀ گردآورى قرآن را، پس از درگذشت پيامبر صلى الله عليه و آله اجرا كرد.
☑️مصحفهاى مهمّى كه در آن زمان و پيش از يكسان سازى مصاحف تهيه شد و قرآن در آنها جمعآورى گرديد عبارتند از:
مصحفهاى عبداللّهبنمسعود، ابىّبنكعب، ابوالدرداء و مقدادبناسود. همگى اينان بهولاى خاص خاندان پيامبر شناخته شدهاند.
➖اولين كسى كه يكسان سازى مصحفها را در زمان عثمان مطرح كرد، حذيفةبناليمان بود.
➖ابىّبنكعب تصدّى املاى قرآن را موقع استنساخ مصحفها بر عهده داشت. شكلگذارى مصحف و نقطهگذارى آن، بهدست ابوالاسود الدؤلى و دو شاگرد او نصربنعاصم و يحيىبنيعمر انجام گرفت.
☑️اولين كسى كه در تحسين كتابت مصحف و زيبايى خطّ آن اقدام كرد، خالدبن ابىالهياج - از اصحاب على عليه السلام - بود. ضبط حركات به شكل كنونى، كار استاد بزرگ خليلبناحمد فراهيدى است. او اولين كسى است كه همزه و تشديد و رَوم و اشمام را وضع كرد. تمامى اين افراد از دانشمندان سرشناس شيعهاند.
⏺اگر نگوييم شش تن، دست كم چهارتن از قرّاء سبعه، شيعه بودند؛ اما قرائت كنونى - كه قرائت حفص است - يك قرائت شيعى خالص است كه آنرا حفص - كه از اصحاب امامصادق عليه السلام بود - از شيخ خود عاصم - كه از بزرگان و معاريف شيعه است - فرا گرفت و وى از شيخ خود سلمى - از خواص على عليه السلام - فرا گرفت. سلمى نيز قرائت را از اميرالمؤمنين على عليه السلام ، على عليه السلام نيز آنرا از پيامبر صلى الله عليه و آله و پيامبر نيز از خداى عزوجل أخذ كردهاست.
.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom