سوره مبارکه #تفسیر #سوره_مزمل #مزمل #المزمل #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مزمل
📝نگاشت: (9) تفسیر آیات6 تا 10سوره مزمل
إِنَّ نَاشِئَةَ الَّيْلِ هِىَ أَشدُّ وَطئاً وَ أَقْوَمُ قِيلاً(6) إِنَّ لَك فى النهَارِ سبْحاً طوِيلاً(7) وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلاً(8) رَب المَْشرِقِ وَ المَْغْرِبِ لا إِلَهَ إِلا هُوَ فَاتخِذْهُ وَكِيلاً(9) وَ اصبرْ عَلى مَا يَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمِيلاً(10)
6 -مسلما برنامه ( عبادت ) شبانه پابرجاتر و با استقامتتر است.7 -و تو در روز تلاش مستمر و طولانى خواهى داشت.8 -نام پروردگارت را ياد كن و تنها به او دل ببند.9 -همان پروردگار شرق و غرب كه معبودى جز او نيست ، او را نگاهبان و وكيل خود انتخاب كن.10 -و در برابر آنچه آنها ( دشمنان ) مىگويند شكيبا باش و به طرزى شايسته از آنها دورى نما.
⏪تفسير :
🔰تاثير نيايش در دل شب
🔸اين آيات همچنان به بحث پيرامون عبادت شبانه ، و آموزشهاى معنوى در پرتو تلاوت قرآن در دل شب ، ادامه مىدهد ، و در حقيقت به منزله بيان دليلى است براى آنچه در آيات قبل آمده است ، مىفرمايد : اين دستور عبادت و تلاوت شبانه به خاطر آن است كه برنامه ( عبادت و تعليم ) شب پابرجاتر و با استقامتتر است ( ان ناشئة الليل هى اشد وطئا و اقوم قيلا).
▫️ناشئة از ماده نشىء ( بر وزن نثر ) به معنى حادثه است و در اينكه منظور از آن در اينجا چيست سه تفسير براى آن ذكر شده : نخست اينكهمنظور ساعات شب است كه يكى بعد از ديگرى حادث مىگردد ، يا خصوص ساعات آخر شب و سحرگاه.
🔹ديگر اينكه منظور برنامه قيام براى نماز و عبادت و تلاوت قرآن است همانگونه كه در حديثى از امام باقر (عليهالسلام) و امام صادق (عليهالسلام) نقل شده كه فرمودند : هى القيام فى آخر الليل الى صلاة الليل : منظور قيام در آخر شب براى نماز شب است.
🔻و در حديث ديگرى از امام صادق (عليهالسلام) در تفسير اين آيه آمده : قيامه عن فراشه لا يريد الا الله : منظور برخاستن از بستر است كه هدفى جز خدا نداشته باشد.
🔻سوم اينكه منظور آن حالات معنوى و روحانى و نشاط و جذبه ملكوتى است كه در دل و جان انسان در اين ساعات مخصوص شب به وجود مىآيد كه آثارش در روح انسان عميقتر و دوامش بيشتر است .
🔻البته اين تفسير و تفسير قبل از آن لازم و ملزوم يكديگرند و مناسب است كه هر دو در معنى آيه جمع باشد.
▫️وطئا در اصل به معنى گام نهادن و همچنين به معنى توافق كردن است.
▫️تعبير به اشد وطئا يا به معنى مشقت و زحمتى است كه قيام و عبادت شبانه دارد ، و يا به معنى تاثيرات ثابت و راسخى است كه در پرتو اين عبادات در روح و جان انسان پيدا مىشود ( البته معنى دوم مناسبتر است ) .
🔹اين احتمال نيز وجود دارد كه به معنى توافق بيشترى است كه در اين لحظات در ميان قلب و چشم و گوش انسان و بسيج همه آنها در مسير عبادت پيدا مىشود.
▫️اقوم از ماده قيام به معنى پابرجاتر و صافتر است ، و قيل به معنى سخن گفتن است كه در اينجا اشاره به ذكر خدا و تلاوت قرآن است.
🔹رويهمرفته اين آيه از آياتى است كه با تعبيرات پرمحتوايش رساترين سخن را در باره عبادت شبانه و نيايش سحرگاهان ، و راز و نياز با محبوب ، در ساعاتى كه اسباب فراغت خاطر از هر زمان فراهمتر است ، و همچنين تاثير آن در تهذيب نفس ، و پرورش روح و جان انسانى ، بيان كرده است ، و نشان مىدهد كه روح آدمى در آن ساعات آمادگى خاصى براى نيايش و مناجات و ذكر و فكر دارد .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
#تفسیر_نمونه
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(249)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
🔰تفسير
⏪تعليل به امر ارتكازى (پرهیز از خطر فطری است)
🔸بر اساس بحثى كه گذشت جمله (لعلكم تتقون) تعليل ديگرى است براى ضرورت عبادت و تعليل در اين گونه موارد بايد به امرى ارتكازى باشد و به گونه ای آيت تبيين شود كه حد وسط قرار گيرد و براى هر سه گروه قابل استدلال باشد. تقوا نسبت به مومنان قابل قبول است. همچنين نسبت به بت پرستان تا حدى قابل پذيرش است. اما چگونه براى ملحدان قابل تعليل است ؟ يعنى، چگونه به ملحد مى توان گفت: براى دستيابى به تقوا عبادت كن ؟ از اين رو بايد معناى تقوا در اين كريمه به صورت جامع و فراگير تبيين شود.
▫️تقوا از ريشه وقايه و به معناى خود نگهدارى و پرهيز از خطر است و پرهيز از خطر امرى ارتكازى و فطرى براى همه انسانهاست، كسى نيست كه از خطر اجتناب نكند و اجتناب از آن لازم نداند. پس (لعلكم تتقون) مى تواند براى ضرورت عبادت نسبت به هر انسانى دليل باشد؛ به همه انسانها اعم از مومن و ملحد و مشرك مى توان گفت: براى پرهيز از خطر و نجات از عذاب، خدا را عبادت كن.
▪️چنين نيست كه با مرگ نابود شويد؛ بلكه با مرگ از عالم طبيعت، به جهان ديگر منتقل مى شويد. انسان همانند پرنده اى در بند است كه به هنگام توفى، در قفس طبيعى وى گشوده شده، به جهان ابدى پرواز مى كند.
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Qalam 01 s.mp3
5.66M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور #صفحه_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی #تفسیر_سوره_قلم#سوره_قلم #قلم
💢 تفسیرصوتی سوره قلم
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #قلم #درسگفتار
📌عناصر محوری سوره قلم
سوره مبارکه «قلم» هم مثل سوره مبارکه «مُلک» در مکه نازل شد، براي اينکه عناصر محوري اين معارف توحيدي است. گرچه بخش پاياني اين سوره به بعضي از آيات سور مدينه شبيه است؛ لذا برخيها اينها را مدني دانستند؛ ولي انسجام اين سوره نشان ميدهد که اين جمعاً در يک فضا نازل شد.
صدر اين سوره، بعد از «بسم الله» يکي از حروف مقطعه قرار دارد. در طليعه تفسير، درباره حروف مقطعه که بيش از سي قول هست، آنجا مسائلي مطرح شد. مرحوم شيخ طوسي در تبيان نظر شريفش اين است که اين حروف مقطعه اسامي اين سور هستند؛ مثلاً دارد﴿الم﴾ يا ﴿المص﴾ يا ﴿ص﴾؛ اينها اسامي آن سورهاند. اين سوره «قلم» را هم سوره «نون» ميدانند. ميفرمايند «اقوي الاقوال» اين است که اين حروف اسامي اين سور هستند.
📼فرازی از #درسگفتار سوره قلم جلسه اول
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باور ما . نماز زمینه رهایی 8 عبداللهی ۱۴۰۱۵۳۱.mp3
12.06M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 88) نماز زمینه رهایی
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🌸#مسابقه
🔴 هفتمین دوره مسابقات کتابخوانی صفحه قرآنی رحیق
📣📣 کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق در نظر دارد مسابقه ای ویژه ی اعضای کانال برگزار نماید.
🔸منبع مسابقه به زودی اعلام خواهد شد.
🎁🎁 به ۱۰ نفر از شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه جوایزی ۳۰۰ هزار ریالی اهدا خواهد شد😍😍
📆 تاریخ برگزاری مسابقه : پانزدهم مهر ماه
دوستان و آشنایان خود را به کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق دعوت نمائید. 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf
#ضرب_المثل 25
"گر به دولت برسی مست نگردی مردی"
كَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَىٰ العلق☆أَن رَّآهُ اسْتَغْنَىٰ☆(سوره علق آیه ۶و۷)
ﺍﻣﺎ ﺻﺪ ﺍﻓﺴﻮﺱ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺑﻪﺟﺎی ﺷﻜﺮﻛﺮﺩﻥ، ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻣﻲﻛﻨﺪ ☆ﻫﻤﻴﻦﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻲﻧﻴﺎﺯ ﻣﻲﺑﻴﻨﺪ! ☆
📋نکته ای و اشاره ای:
.ﺁﺭﻱ؛ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻣﺤﻀﺮ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺍﻭﺭ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ، ﺷﺮم ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻧﻤﻲ ﺁﻟﺎﻳﺪ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ.
ﺁﺭﻱ، ﮔﻴﺮم ﻛﻪ ﺗﻮ ﺍﺯ ﺳﺮ ﮔﻨﻪ ﺩﺭﮔﺬﺭﻱ
ﺯﺍﻥ ﺷﺮم ﻛﻪ ﺩﻳﺪﻱ ﻛﻪ ﭼﻪ ﻛﺮﺩم ﭼﻪ ﻛﻨﻢ؟!
🌷🌷🌷
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
baghare-11-1.mp3
19.93M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت)
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره
📼 جلسه : بیست و سوم
📜 ویژگی های درسگفتار:
بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🌴🌴🌴
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید.
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌یک صد سخن از #پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
#مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبان او در #آسایش باشند.
لینک زیر:
👇👇👇
https:/hawzah.net/fa/Article/View/78202/
@rahighemakhtoom
#مقاله 47
#استعاره #قرآن_شناسی #بلاغت
🔅🔅🔅
📌استعاره های قرآن 5
▪️عبدالقاهر جرجانى (متوفى 471 ق) مى گويد:
استعاره انتقال دادن اسم از اصل آن به غير آن است كه به منظور تشبيه، آن هم در حد مبالغه انجام مى گيرد.
▪️ او در كتاب ديگرش توضيح مى دهد كه استعاره اين است كه گاهى يك لفظ در وضع لغوى، اصل و معناى معروفى دارد كه مخصوص به آن است، سپس شاعر و يا غير شاعر آن لفظ را در غير اين معنى و اصل استعمال مى كند و آن را از آن اصل انتقال مى دهد. پس استعمال لفظ در اين معنى صورت عاريه پيدا مى كند.
▪️جرجانى استعاره را بالاترين ترفند جذاب زبانى و شگفت آورترين زيبايى در كلام مى داند.
➖ ابنرشيق قيروانى استعاره را بهترين نوع مجاز و نخستين باب از ابواب بديع مى داند و مى گويد:
در زيباسازى شعر چيزى شگفت آورتر از آن نيست و چنانچه از استعاره بجا استفاده شود از محاسن كلام است.
➖ابن وكيع گفته است: بهترين استعاره، استعاره اى است كه از معناى اصلى دورتر باشد، اما در اولين وهله معلوم شود كه استعاره است.
🔰نمونه ای از استعاره در قرآن
ابن سنان خفاجى در تعريف استعاره را با ذكر مثالى از قرآن كه آيه شريفه «واشتَعل الَرأسُ شَيبًا» (سوره مریم آیه 4)است توضيح داده است. در اين جمله كه از زبان زكريا نقل شده، فرا رسيدن پيرى، به صورت يك استعاره بيان شده است. لفظ «اشتعال» در اصل براى پيرى وضع نشده، بلكه از معناى اصلى يعنى "شعله ور" شدن، به معنى"پیری" انتقال داده شده است. همانگونه كه وقتى چوب شعله ور مى شود، به تدريج به اطراف خود سرايت مى كند و حالت چوب تغيير مى يابد، پيرى هم به تدريج موهاى سر را سفيد مى كند و رنگ آن را كه قبلاً سياه بوده تغيير مى دهد، و اين همان استعاره است كه تشبيهى در جهت مبالغه است بدون آنكه ادات تشبيه آورده شود.
...ادامه دارد
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس دوازدهم:قرائت حفص
⏪رابطۀ شيعه و نص كنونى قرآن
برخى ناآگاهان به شيعه نسبت دادهاند كه مصحفى خاص خود دارند و آنرا «المصحف الشيعي» مىنامند! در حالىكه شيعه خود از چنين مطلبى بى اطلاع است. گروهى از محققان متأخر شديداًبه اين ادعا اعتراض كردهاند كه مهمترين آنان «گُلدزيهر» است. او علاقۀ خاصّ شيعه را نسبت به نصّ رسمى قرآن - كه در دست مسلمانان است - تشريح و تأييد مىكند. بهمنظور تشريح بهتر علاقه و اهتمام شيعه به نص قرآن كنونى، ناگزير از بيان مطالب زير هستيم:
🔹اگر تاريخ قرآن مجيد را بررسى كنيم، در مىيابيم كه نصّ كنونى قرآن با وضع موجود، اصولاً محصول كوششهاى شيعه است. در حقيقت، اگر قرآنى وجود داشتهباشد كه بتوان آنرا مصحف شيعى ناميد، همين مصحف موجود است و با توجّه به نقش امامان، قاريان، حافظان و هنرمندان شيعه در طول تاريخ نسبت به مصحف، بايد قرآن را به شيعه منسوب كرد.
🔅اميرالمؤمنين على عليه السلام اولين كسى است كه انديشۀ گردآورى قرآن را، پس از درگذشت پيامبر صلى الله عليه و آله اجرا كرد.
☑️مصحفهاى مهمّى كه در آن زمان و پيش از يكسان سازى مصاحف تهيه شد و قرآن در آنها جمعآورى گرديد عبارتند از:
مصحفهاى عبداللّهبنمسعود، ابىّبنكعب، ابوالدرداء و مقدادبناسود. همگى اينان بهولاى خاص خاندان پيامبر شناخته شدهاند.
➖اولين كسى كه يكسان سازى مصحفها را در زمان عثمان مطرح كرد، حذيفةبناليمان بود.
➖ابىّبنكعب تصدّى املاى قرآن را موقع استنساخ مصحفها بر عهده داشت. شكلگذارى مصحف و نقطهگذارى آن، بهدست ابوالاسود الدؤلى و دو شاگرد او نصربنعاصم و يحيىبنيعمر انجام گرفت.
☑️اولين كسى كه در تحسين كتابت مصحف و زيبايى خطّ آن اقدام كرد، خالدبن ابىالهياج - از اصحاب على عليه السلام - بود. ضبط حركات به شكل كنونى، كار استاد بزرگ خليلبناحمد فراهيدى است. او اولين كسى است كه همزه و تشديد و رَوم و اشمام را وضع كرد. تمامى اين افراد از دانشمندان سرشناس شيعهاند.
⏺اگر نگوييم شش تن، دست كم چهارتن از قرّاء سبعه، شيعه بودند؛ اما قرائت كنونى - كه قرائت حفص است - يك قرائت شيعى خالص است كه آنرا حفص - كه از اصحاب امامصادق عليه السلام بود - از شيخ خود عاصم - كه از بزرگان و معاريف شيعه است - فرا گرفت و وى از شيخ خود سلمى - از خواص على عليه السلام - فرا گرفت. سلمى نيز قرائت را از اميرالمؤمنين على عليه السلام ، على عليه السلام نيز آنرا از پيامبر صلى الله عليه و آله و پيامبر نيز از خداى عزوجل أخذ كردهاست.
.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که #سر_دلبران
گفته آید در حدیث دیگران
🌷🌷🌷
📌جان دیون پورت (دانشمند عالیقدر انگلیسی و اسلام شناس)
🔹قرآن تا آن حدّ معجزه جاوید شناخته شده است که محمد(ص) آن را دلیل قوی و مؤید رسالتش اعلام نمود، و آشکارا فصیح ترین مردان آن روز عربستان را به مبارزه دعوت کرد، تا یک سوره مانند قرآن بیاورند(که نتوانستند بیاورند)، صدای این کتاب برای بیشتر از هزار و دویست سال در گوش و قلب میلیونها نفراز افراد بشر طنین انداز بوده است؛
🔹قرآن ایمان به خدای واحد و تسلیم به اراده او و اطاعت کامل از احکام او و خیر خواهی و بشر دوستی و مسالمت و خودداری از نوشیدن مشروبات الکلی و حلم و بردباری و همچنین مخصوصاً یادآوری ثواب و پاداش شهادت در راه دین را تبلیغ می کند، در صورتی که درباره وظایف مخصوص علاوه از تعهّد در تبلیغ اسلام، اولین وظایفی که درقرآن تصریح شده است، عبارت است از ادای پنج نوبت نماز، روزه ماه مبارک رمضان، و زکات یعنی انفاق به مستحقان، از میان این سه وظیفه مهم، محمد ادای نماز را آن قدر تأکید کرده و مهم شمرده است که آن را مستعان دین نامیده است و کلید بهشت.
🔹قرآن مانند اناجیل نیست که فقط به عنوان میزان و شاخصی درباره عقاید دینی و عبادت و عمل پیروان آن شناخته شده باشد،بلکه دارای مکتب و روش سیاسی نیز هست.کلیه مسائل حیاتی و مالی با اجازه همین منبع و مصدر قانون گذاری حل و تصفیه می شود.
📙کتاب نقش اسلام در بیداری غرب،ص 73
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة
🌷🌷🌷
⏪اسرار نماز(قسمت بیست و یکم)
🔰 فصل چهارم 🔰
نمونهای از آداب مهم قلبی عبادات (طمانینه)
🔸احادیثی درباره «طمانینه»:
3️⃣ قرآن شريف امر به ترتيل قرآن فرموده و در احاديث شريف است كه «كسى كه سورهاى از قرآن را فراموش کند، آن سوره در بهشت براى او در صورتى كه به آن خوبى صورتى نيست، متمثل میشود.
پس وقتى آن را میبيند، به او میگويد كه تو چه هستى، چقدر نيكویى. كاش تو از من بودى! جواب مىدهد: آيا تو مرا نمىشناسى؟ من فلان سوره هستم، اگر مرا فراموش نكرده بودى تو را به اين درجه رفيعه مىرساندم.»
(اصول كافى، ج 4، ص 410)
4️⃣ در حديث است كه «كسى كه قرآن را در جوانى بخواند، قرآن با گوشت و خونش مختلط شود.» (اصول كافى، ج 4، ص 405)
✅نكته آن است كه در جوانى اشتغال قلب و كدورت آن كمتر است، از اين جهت قلب از آن بيشتر و زودتر متأثر میشود و اثر آن نيز بيشتر باقى میماند.
5️⃣ در حديث شريف است كه «هيچ چيز پيش خداى تعالى محبوبتر نيست از عملى كه مداومت بر آن شود گرچه آن عمل كم باشد.» (اصول كافى، ج 3، ص 137)
.
⬅️ شايد نكته بزرگ، آن باشد كه عمل، صورت باطني قلب شود، چنانچه ذكر شد.
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باور ما. نخستین پذیرندگان اسلام .عبداللهی ۱۴۰۱۷۲.mp3
24.37M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 89)
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌دلی پوشیده در تاریکی گناه
إِلَهِی قَلْبِی مَحْجُوبٌ وَ نَفْسِی مَعْیُوبٌ وَ عَقْلِی مَغْلُوبٌ وَ هَوَائِی غَالِبٌ وَ طَاعَتِی قَلِیلٌ وَ مَعْصِیَتِی کَثِیرٌ وَ لِسَانِی مُقِرٌّ بِالذُّنُوبِ فَکَیْفَ حِیلَتِی یَا سَتَّارَ الْعُیُوبِ وَ یَا عَلامَ الْغُیُوبِ وَ یَا کَاشِفَ الْکُرُوبِ اغْفِرْ ذُنُوبِی کُلَّهَا بِحُرْمَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ یَا غَفَّارُ یَا غَفَّارُ یَا غَفَّارُ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
خداى من، دلم در پرده هاى ظلمت پوشیده شده و جانم دچار کاستى گشته و عقلم مغلوب هواى نفسم شده و هواى نفسم بر من چیره آمده، طاعتم اندک، و نافرمانیم بسیار، و زبانم اقرارکننده به گناهان است، چاره من چیست اى پرده پوش عیبها، اى داناى نهانها، اى برطرف کننده غمها، همه گناهان مرا بیامرز، به احترام محمّد و خاندان محمّد، اى آمرزنده، اى آمرزنده، اى آمرزنده به مهربانیت اى مهربان ترین مهربانان.
#قنوت #سجده #نماز #دعا
@rahighemakhtoom
#ضرب_المثل 25
"نمک خوردن و نمکدان شکستن"
وَإِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَن تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَكَانَ الْإِنسَانُ كَفُورًا☆(سوره اسراء آیه ۶۷)
ﻭﻗﺘﻲ ﺩﺭ ﺩﺭﻳﺎ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻃﻮﻓﺎﻥ ﺷﻮﻳﺪ، ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪﺟﺎی ﺧﺪﺍ ﻣﻲﭘﺮﺳﺘﻴﺪ، ﺍﺯ ﺟﻠﻮی ﭼﺸﻤﺘﺎﻥ ﻏﻴﺒﺸﺎﻥ ﻣﻲﺯﻧﺪ ﻭ ﻓﻘﻂ ﻳﺎﺩ ﺍﻭ ﻣﻲﻛﻨﻴﺪ؛ ﺍﻣﺎ ﺑﻪﻣﺤﺾ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﺎﺣﻞ، ﻧﺠﺎﺗﺘﺎﻥ ﺩﻫﺪ، ﺭﻭ ﺑﺮﻣﻲﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ. ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻮﻋﺎً ﻧﺎﺷﻜﺮ ﺍﺳﺖ.
🌷🌷🌷
📋نکته ای و اشاره ای:
ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻛﻢ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻄﺮﻫﺎ، ﺍﻣﺪﺍﺩﻫﺎﻱ ﻏﻴﺒﻲ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺍﻭ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻧﺠﺎﺕ ﻳﺎﻓﺖ، ﺑﺎﺯ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺷﺮﻙ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
ﮔﻬﻲ ﻛﺎﻧﺪﺭ ﺑﻠﺎ ﻣﺎﻧﻲ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺍﻧﻲ
ﭼﻮ ﺑﺎﺯﺕ ﻋﺎﻓﻴﺖ ﺑﺨﺸﺪ ﺳﺮ ﺍﺯ ﻃﺎﻋﺖ ﺑﮕﺮﺩﺍﻧﻲ(ﺳﻌﺪﻱ)
ﺍﻳﻦ ﻏﻔﻠﺖ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺷﺪﻥ ﺧﻄﺮ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻋﺎﺩﻱ، ﺑﺎﺯ ﺩﻝ ﺑﺴﺘﮕﻲ ﻫﺎﻱ ﺩﻧﻴﺎﻳﻲ ﻭ ﭘﺮﺩﻩ ﻫﺎﻱ ﻏﺮﻭﺭ، ﮔﻨﺎﻩ، ﺗﻘﻠﻴﺪ ﻭ ﺗﻌﺼﺐ، ﺑﺮ ﺩﻝ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﺎﻳﻪ ﻣﻲ ﺍﻓﻜﻨﺪ ﻭ ﭼﻬﺮﻩ ﻱ ﺗﺎﺑﻨﺎﻙ ﺣﻖ ﺭﺍ ﻣﻲ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻟﺎﺕ ﻧﺎﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻭ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﺳﺮﻳﻊ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺑﻲ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ؛ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﭘﺮﻇﺮﻓﻴﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺘﺰﻟﺰﻝ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ.
ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻓﺮﺍﺧﻲ ﺧﻮﺍﻥ ﻭ ﺩﺭ ﻋﻴﺶ ﻭ ﺗﻦ ﺁﺳﺎﻳﻲ
ﻧﻪ ﭼﻮﻥ ﻛﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﺟﺎﻥ ﺁﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺟﺎﻥ ﻭ ﺩﻝ ﺧﻮﺍﻧﻲ
🌷🌷🌷
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
baghare-11-2.mp3
21.03M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت)
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره
📼 جلسه : بیست و چهارم
📜 ویژگی های درسگفتار:
بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🌴🌴🌴
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید.
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#حدیث #هدفمندی #برنامه
📌موقعیت های غیر ساکن
قال الإمام عليّ عليه السلام:
فَاطْلُبْ مَا يَعنيكَ وَ اتْرُكْ ما لايَعنيكَ، فَاِنَّ فى تَركِ ما لايَعنيكَ دَرْكَ ما يَعْنيكَ
در جستجوى چيزى باش كه مفيد است و آنچه را بيهوده است، رها كن؛ زيرا رها كردن كارهاى بيهوده، باعث رسيدن به امور مفيد مى شود.
📚تحف العقول، ص ۲۱۸.
@rahighemakhtoom
شهادت عالم آل محمد صلی الله علیه و آله حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء را به محضر مولا و سرور و صاحب مان حضرت حجت بن الحسن ارواحنا فداه و رهروان ایشان تسلیت عرض می کنیم. خادمان صفحه قرآنی #رحیق
باور ما .امام رضا و نماز اول وقت عبداللهی ۱۴۰۱۷۳.mp3
15.53M
#باور_ما
#حدیث #نماز #امام_رضا
📌 نماز اول وقت در سبک زندگی رضوی
اَلْخَرَائِجُ ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُوسَى اَلْقَزَّازِ قَالَ: خَرَجَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَسْتَقْبِلُ بَعْضَ اَلطَّالِبِيِّينَ وَ جَاءَ وَقْتُ اَلصَّلاَةِ فَمَالَ إِلَى قَصْرٍ هُنَاكَ فَنَزَلَ تَحْتَ صَخْرَةٍ فَقَالَ أَذِّنْ فَقُلْتُ نَنْتَظِرُ يَلْحَقُ بِنَا أَصْحَابُنَا فَقَالَ غَفَرَ اَللَّهُ لَكَ - لاَ تُؤَخِّرَنَّ صَلاَةً عَنْ أَوَّلِ وَقْتِهَا إِلَى آخِرِ وَقْتِهَا مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ عَلَيْكَ أَبَداً بِأَوَّلِ اَلْوَقْتِ فَأَذَّنْتُ وَ صَلَّيْنَا تَمَامَ اَلْخَبَرِ .(بحار الأنوار , جلد۸۰ , صفحه۲۱ )
راوي مي گويد: حضرت رضا (ع) براي استقبال برخي از طالبيين (دودمان ابوطالب) از شهر خارج شد ودراين هنگام وقت نماز شد (بلادرنگ ) راه خود را به ساختماني که در آن نزديکي بود، کج کرد وکنار سنگي فرود آمد وفرمود: اذان بگو. من عرض کردم: درنگ کنيم تا ياران ما برسند. فرمود: خدايت بيامرزد! هيچ گاه نماز را از اول وقت بدون جهت به آخر وقت به تأخير نينداز وهميشه بر تو باد که اول وقت را مراعات کني. پس من اذان گفتم و نماز خوانديم.
@rahighemakhtoom
باور ما. فلسفه نماز در کلام امام رضا ۵۳ عبداللهی.mp3
7.17M
#باور_ما
#حدیث #نماز #امام_رضاعلیه السلام
📌چرایی اقامه نماز در نگاه امام رضا علیه السلام
امام رضا علیهالسلام ضمن پاسخ به سؤالات «محمد بن سنان»، درباره چرایی و فلسفه واجب شدن نماز نکاتی را به او فرمودند که چکیده آن را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
-نماز، اقرار به بندگی خداوند عّزوجل است و نفی تطیر و شرک برای خداوند عزیز؛
-نماز، ایستادن انسان در برابر خداوند حکیم با حال مذلّت و مسکنت و فروتنی و خضوع و اعتراف به گناهان؛
-نماز، درخواست عفو از تقصیرات و برطرف ساختن آثار گناهانی است که شخص در گذشته مرتکب شده؛
-نماز، صورت نهادن بر زمین است در هر روز به خاطر بزرگداشت خداوند جلّ جلاله؛
-نماز، سبب میشود بنده پیوسته به یاد خدا باشد و او را فراموش نکند و طاغی و یاغی نباشد و باخشوع و تذلّل و رغبت خواستار افزونی بهره خود در دین و دنیا باشد؛
-انسان با نماز بر خود واجب میسازد که پیوسته و شبانه روز در مقام بندگی و به یاد خداوند متعال باشد؛
-نمازگزاردن شخص در پیشگاه پروردگار عزوجل و ایستادن در برابر خداوند سبحان، بازدارنده او از ارتکاب گناهان است و او را از فسادهای گوناگون مانع میشود.[من لا یحضره الفقیه، 1/323.]
@rahighemakhtoom
🏴 رضوان الهی
▫️ #امام_رضا (صلوات الله و سلامه علیه)؛ هیچ کسی در عالم کسی را راضی نمی کند و کسی از چیزی راضی نمی شود و نعمتی به هیچ کس نمی رسد که او خوشحال بشود مگر به وساطت رضا؛ رضا یعنی همین! مظهر راضی بودن، مظهر «هو الرّاضی» بودن، #مظهر_رضوان، این است!
▫️ اگر کسی توفیقی پیدا کرد که مشکل دیگری را حلّ کرد دیگری را راضی کرد، به وساطت رضاست؛ اگر بیماری درمان شد و خوشحال شد، به وساطت رضاست؛ اگر جاهلی عالِم شد، به وساطت رضاست و اگر گرفتاری آزاد شد، به وساطت رضاست؛ اصلاً رضا معنایش همین است. آن که راضی است و #مظهر_رضای_الهی است، یعنی هیچ خوشنودی در عالم پیدا نمی شود الا به وساطت امام رضا (صلوات الله و سلامه علیه).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به اولین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد مقدس
تاریخ: 1396/07/19
@rahighemakhtoom