eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰یک و چند ✅همه ى اصحاب پيامبر و مؤمنان در يك درجه نيستند. «من المؤمنين» ✅نقل كمالات ديگران يكى از راه هاى تربيت است. «من المؤمنين رجال ...» ✅دفاع از حقّ تا مرز شهادت، نشانه ى صداقت در ايمان است. «صدقوا ما عاهدوا اللّه» ✅تعهّد و پیمان، لازم الاجرا و عمل به آن نشانه صداقت است. «صدقوا ما عاهدوا» ✅بزرگداشت شهدا، پيام و درسى قرآنى است. «فمنهم من قضى نحبه» ✅ انتظار شهادت نيز يك ارزش است. «و منهم من ينتظر» آمادگى براى لقاى خداوند، از صفات مؤمنان است. ✅ راه و باب شهادت باز است. «و منهم من ينتظر» ✅ شهادت برخى مؤمنان، عامل عقب نشينى يا دلسردى ديگر مؤمنان نمى شود. (مؤمن با اين كه شهادت دوستان و عزيزان خود را مى بيند، باز خود در انتظار شهادت است) «و منهم من ينتظر» ✅ مؤمنان واقعى پايبند عهد و پيمان خود با خدا هستند و هيچ چيز حتّى شهادت دوستان و عزيزان، روحيه آنان را تغيير نمى دهد. «و ما بدّلوا تبديلا» 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسراء 06.mp3
13.88M
💢تفسیر سوره اسراء ج 6 ☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر معصومین علیهم السلام. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش ما،توفیق از خداوند_(نشر حقایق)التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قارعه استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼 قسمت چهارم ☑️فضای نزول: در مورد قیامت و احوال آن بین مسلمانان صحبت‌ها و سؤالات زیادی مطرح می‌شد و هر کسی به فراخور اطلاعاتش در مورد آن صحبت می‌کرد. ظاهرا عده ای از مسلمانان سؤالات خودشان را از پیامبر پرسیده بودند و خداوند متعال سوره قارعه را در جواب آن سؤالات نازل کرده است.... 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (20) تفسیر آیه 20 سوره مزمل إِنَّ رَبَّك يَعْلَمُ أَنَّك تَقُومُ أَدْنى مِن ثُلُثىِ الَّيْلِ وَ نِصفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَك وَ اللَّهُ يُقَدِّرُ الَّيْلَ وَ النهَارَعَلِمَ أَن لَّن تحْصوهُ فَتَاب عَلَيْكمْ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسرَ مِنَ الْقُرْءَانعَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَىٰ ۙ وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ ۙ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ ۚ 🔰تفسیر: 🔘اكنون اين سؤال مطرح مى‏شود كه آيا اين حكم آنچه را كه در آغاز سوره (نماز شب ؛تلاوت قرآن شبانه و در نماز شب)آمده است نسخ مى‏كند ؟ يا به صورت استثنائى براى آن است ؟ ▪️ظاهر آيات نسخ حكم سابق مى‏باشد ، در حقيقت لازم بود اين برنامه مدتى اجرا بشود و اجرا شد ، و منظور از اين حكم كه جنبه موقت و فوق العاده داشت حاصل گرديد ، و بعد از پايان اين مدت به صورت خفيف‏ترى باقى ماند ، زيرا ظاهر آيه اين است كه به خاطر وجود معذورين اين حكم در باره همه تخفيف داده شده ، نه فقط در باره گروه معذوران ، و به اين ترتيب نمى‏تواند استثنا باشد بلكه بايد نسخ باشد ( دقت كنيد ) 🔘در اينجا سؤال ديگرى پيش مى‏آيد كه : آيا تلاوت مقدار ممكن از قرآن كه در اين آيه دو بار به آن امر شده ، واجب است ، يا جنبه مستحب دارد ؟⁉️ ▪️بعضى گفته‏اند : مسلما مستحب است ، و بعضى احتمال وجوب داده‏اند ، چرا كه تلاوت قرآن موجب آگاهى بر دلائل توحيد ، و ارسال رسل ، و اعجاز اين كتاب آسمانى ، و فراگيرى ساير واجبات دين مى‏گردد ، بنابر اين تلاوت قرآن مقدمه واجب است و واجب مى‏باشد . ولى بايد توجه داشت كه در اين صورت لازم نيست قرآن را شبانه بخوانند ، و يا در اثناء نماز شب ، بلكه بر هر مكلفى واجب است كه به مقدار لازم براى تعليم و تربيت ، و آگاهى بر اصول و فروع اسلام ، و همچنين حفظ قرآن و رساندن آن به نسلهاى آينده تلاوت كند بدون اينكه وقت و زمان خاصى در آن مطرح باشد. ادامه دارد.... 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باور ما.مصادیق سبک شمردن نماز ۲۱ عبداللهی ۱۴۰۱۶۲.mp3
5.95M
📌و اما باور ما-(قسمت 100) سبک شماری نماز! 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
baghare-21-1.mp3
15.89M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)) 🎤با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۴۷ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌حکومت شایستگان ✅كلمه ى «زبور» در لغت عرب به معناى هر نوع نوشته و كتاب است. «و كل شى ء فعلوه فى الزبر»ولى به قرینه ى آیه «و آتینا داود زبوراً» به نظر مى رسد كه مراد، كتاب اختصاصى حضرت داود علیه السلام باشد كه در برگیرنده مجموعه ى مناجات ها، نیایش ها واندرزهاى آن حضرت است. این كتاب بعد از تورات نازل شده ومراد از «ذِكْر» در این آیه نیز همان تورات است، چنانكه در آیه 48 همین سوره هم گذشت كه تورات، ذكر است. «و لقد آتینا موسى و هارون الفرقان و ضیاء و ذكراً للمتقین» ✅بعضى گفته اند كه منظور از «زبور» در این آیه، تمام كتب آسمانى و مراد از «ذكر»، قرآن مجید است و كلمه ى «من بعد» نیز بمعناى «علاوه بر» مى آید، كه در این صورت معناى آیه چنین مى شود: ما علاوه بر قرآن، در تمام كتب آسمانى نوشتیم كه وارثان زمین هر آینه بندگان صالح من خواهند بود. ✅ از امام صادق علیه السلام درباره ى زبور و ذكر سؤال شد، حضرت فرمودند: ذكر در نزد خداوند است و زبور كتاب نازل شده بر داود است و همه ى كتاب هاى نازل شده در نزد اهل علم است و آنان ما (اهل بیت) هستیم. ✅ در پنج مورد از زبور «مزامیر» حضرت داود كه امروزه جزء كتب عهد قدیم بشمار مى رود، شبیه این تعابیر آمده است كه: مردان صالح، وارث زمین خواهند شد. ✅در روایات متعدّد آمده است كه آن بندگان صالحى كه وارث زمین خواهند شد، یاران حضرت مهدى علیه السلام هستند. ✅ در بعضى روایات مى خوانیم كه اهل بیت پیامبر اسلام علیهم السلام وارثان زمین خواهند شد و افراد بد دوباره زنده خواهند شد. @rahighemakhtoom
📌یک چند 🔰قانون خداوند 🔘سنّت الهى آن است كه بندگان صالح، حاكم و وارث جهان باشند. «كتبنا» 🔘 پیشگوئى هاى قرآن قطعى است. «لقد كتبنا فى الزبور ...» 🔘 قرآن، از آینده ى تاریخ خبر مى دهد. «یرثها ...» 🔘آینده از آن صالحان است. «یرثها عبادى الصالحون» 🔘دین از سیاست جدا نیست. «یرثها عبادى الصالحون» 🔘عبادت تنها كافى نیست، صلاحیّت و عمل صالح نیز لازم است. «عبادى الصالحون» 🔘 وراثت زمین و حكومت بر جهان دو شرط دارد، بندگى خداوند و انجام اعمال صالح. «عبادى الصالحون» 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (21) تفسیر آیه 20 سوره مزمل إِنَّ رَبَّك يَعْلَمُ أَنَّك تَقُومُ أَدْنى مِن ثُلُثىِ الَّيْلِ وَ نِصفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَك وَ اللَّهُ يُقَدِّرُ الَّيْلَ وَ النهَارَعَلِمَ أَن لَّن تحْصوهُ فَتَاب عَلَيْكمْ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسرَ مِنَ الْقُرْءَانعَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَىٰ ۙ وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ ۙ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ ۚ 🔰تفسیر: 🔘حق اين است كه ظاهر امر در جمله فاقرءوا ... وجوب است چنانكه در اصول فقه بيان شده ( مگر اينكه گفته شود اين امر به قرينه اجماع فقهاء بر عدم وجوب يك امر استحبابى است ، و نتيجه اين مى‏شود كه در آغاز اسلام به خاطر وجود شرائطى اين تلاوت و عبادت شبانه واجب بوده ، و بعد هم از نظر مقدار و هم از نظر حكم تخفيف داده شده ، و به صورت يك حكم استحبابى آن هم به مقدار ميسور در آمده است ، ولى به هر حال وجوب نماز شب بر پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) تا آخر عمر ثابت ماند ( به قرينه ساير آيات قرآن و روايات ) . 🔘در روايتى از امام باقر (عليه‏السلام‏) نيز مى‏خوانيم : حكم مربوط به دو ثلث از شب ، يا نيمى از آن ، و يا ثلث آن ، منسوخ شده ، و به جاى آن فاقرءوا ما تيسر من القرآن قرار گرفته است. 🔘قابل توجه اينكه سه نوع عذر در آيه مورد بحث ذكر شده كه يكى جنبه جسمانى دارد ( بيمارى ) و ديگرى جنبه مالى دارد ( مسافرت براى كسب و كار ) و سومى جنبه دينى دارد ( جهاد فى سبيل الله ) و لذا بعضى گفته‏اند از اين آيه استفاده مى‏شود كه تلاش براى معاش همرديف جهاد فى سبيل الله است ! و نيز اين جمله را دليلى دانسته‏اند بر اينكه خصوص اين آيه در مدينه نازل شده ، چرا كه وجوب جهاد در مكه نبود ، ولى با توجه به اينكه مى‏فرمايد سيكون ( به زودى خواهد بود ) ممكن است اين جمله خبر از تشريع جهاد در آينده باشد ، يعنى چون عذرهائى در حال داريد و عذرهائى در آينده براى شما پيدا مى‏شود ، اين حكم به صورت دائمى در نيامد ، و به اين صورت با مكى بودن آيه منافات ندارد . ادامه دارد.... 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس سيزدهم: نسخ در قرآن‌ ⏪آيات منسوخه‌ 🔘نسخ نزد پيشينيان مفهومى گسترده‌تر از مفهوم كنونى داشته است: در گذشته هرگونه تغيير و تبديلى در حكم پيشين را نسخ مى‌گفتند؛ درحالى‌كه نسخ مصطلح امروز، جايگزين كردن حكم جديد به‌جاى حكم قديم است، به اين معنا كه حكم سابق به كلى منسوخ شود و حكم جديد جاى آن‌را بگيرد. 🔘كسانى كه نسخ را به مفهوم عام آن- كه نزد پيشينيان كاربرد داشته‌است- گرفته‌اند، يا شرايط مقرّر در تحقق نسخ را ناديده گرفته‌اند، تعداد آيات منسوخه‌ را تا 228 آيه رسانده‌اند. ⏺سيوطى ضمن ردّ كثرت نسخ، تعداد آيات منسوخه را 21 آيه مى‌داند. استاد آيت‌اللَّه خويى- طاب ثراه- فقط قائل به نسخ يك آيه (آيه نجوى) است؛ ولى با توجه به ضوابط نسخ و در نظر گرفتن نسخ مشروط، هشت مورد نسخ در قرآن وجود دارد كه شامل حدود بيست و اندى آيه مى‌شود.[ التمهيد؛ ج 2، ص 317- 302.] ....ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom