eitaa logo
✳️محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
735 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰مراحل تحدّى‌ ☑️قرآن در چند مرحله، تحدّى و هماورد خواستن خود را مطرح كرده: 1️⃣در مرحله نخست مى‌گويد به‌طور مطلق سخنى همانند قرآن بياورند: «فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِثْلِهِ إِنْ كانُوا صادِقِينَ؛[ طور، 34.] پس سخنى همانند آن بياورند، اگر راست مى‌گويند». 2️⃣در مرحله بعد مطرح مى‌سازند كه اگر مى‌توانيد، ده سوره- هر چند كوچك- مانند قرآن بياوريد: «أَمْ يَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَياتٍ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ؛[هود، 13.] آيا مى‌گويند كه: آن‌را به‌دروغ به ما نسبت داده است؟ بگو: پس همانند ده سوره آن- حتى اگر افترا گونه باشد- بياوريد و هر كس را كه خواهيد [به شهادت و داورى‌] بخوانيد، اگر راست مى‌گوييد». 3️⃣ آنگاه، براى آنكه از اعتبار مدّعيان بكاهد، پيشنهاد مى‌كند كه يك سوره همانند قرآن بياورند: «أَمْ يَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ؛[يونس، 38] ... اگر راست مى‌گوييد، همانند يك سوره آن بياوريد ...». 4️⃣سرانجام براى آخرين‌بار، با قاطعيّت هرچه تمامتر، عجز و ناتوانى نهايى آنان را اعلام مى‌نمايد: «وَ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‌ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرِينَ؛[بقره، 23- 24.] اگر درباره آنچه بر بنده خود [پيامبر] نازل كرده‌ايم، شك و ترديد داريد، [دست كم‌] يك سوره همانند آن بياوريد و گواهان خود را- غير خدا- براى اين كار فرا خوانيد، اگر راست مى‌گوييد. پس اگر چنين نكنيد- كه هرگز نخواهيد كرد- از آتشى بترسيد كه هيزم آن بدنهاى مردم [گنهكار] و سنگهاست و براى كافران آماده شده است». در اين آيه، ذكر آدميان در كنار سنگ، كنايه از آن است كه آدميانِ فاقد شعور و تهى از خرد و انديشه، همچون سنگ بوده و در كنار آن قرار دارند و در آتش سرسختى مى‌سوزند. 5️⃣در مرحله آخر، براى هميشه اعجاز و تحدّى قرآن را اعلام مى‌كند: «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‌ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً؛[اسراء، 88.] بگو اگر تمامى انس و جنّ گرد هم آيند و بخواهند همانند اين قرآن بياورند، هرگز نتوانند، گرچه همگى پشت در پشت يكديگر قرار گيرند». در آيات فوق، به‌ويژه دو آيه اخير، نكته جالبى وجود دارد كه سرّ اعجاز را بيش از هر چيز روشن و مُبَرهَن مى‌سازد؛ 🔹در آيه 24 سوره بقره به صورت مطلق خبر از آينده داده است: «وَ لَنْ تَفْعَلُوا»؛ بدين معنا كه هرگز و تا ابد هماوردى با قرآن امكان ندارد. 🔹 در سوره اسراء آيه 88 نيز همه جهانيان را از هماوردى با قرآن ناتوان دانسته است. اين يك اخبار غيبى است كه جز از زبان «عالم الغيب والشهادة» امكان صدور ندارد؛ زيرا هر نيرومند و صاحب هنرى كه در مقام تحدّى و هماوردى برآيد، حداكثر مى‌تواند هماوردان معاصر و مجاور خويش را تا حدودى بشناسد و با شناخت اندازه توانايى آنان و مقايسه آن با توانايى خويش، خود را برتر بداند؛ ولى هرگز كسى جرأت ندارد كه خود را از آيندگان و همه جهانيان برتر شمارد؛ زيرا از آنان شناختى ندارد. 🔷اما قرآن اين شهامت را نشان داده و با كمال جرأت، ناتوانى بشريت را براى هميشه در مقابله با قرآن اعلام نموده است كه اين جرأت و شهامت، خود بزرگترين دليل اعجاز قرآن است. ...ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم. 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
🔰در محضر محبوب 3️⃣6️⃣قسمت شصت و سوم 🔹طريق علاج موانع حضور قلب 🌴 فرمودند رفع اسباب است، 🔻مثل آن كه در بيت تاريكى يا محلّ خلوتى بايستد 🔻 و چشم خود را در وقت نماز ببندد 🔻و در مواضعى كه جلب نظر مى‏ كند ❗️ نماز نخواند، 💫 چنانچه مرحوم شهيد سعيد رضوان اللّه عليه از بعض متعبّدين نقل فرمايد 🌿 كه در خانه كوچك تاريكى كه وسعت آن به قدر آن باشد كه ممكن باشد در آن نماز خواندن عبادت مى‏ كردند. ❌ ولى معلوم است اين، رفع مانع نكند و قلع مادّه ننمايد. 🔹 زيرا كه عمده تصرّف خيال است كه با منشأ جزئى كار خود را انجام مى‏ دهد، 🔴 بلكه گاه شود كه در خانه تاريك و كوچك و تنها تصرّف واهمه و خيال بيشتر شود و به‏ مبادى ديگر براى دعا و بازى خود دست آويز شود. ✅پس، قلع مادّه كلّى به اصلاح خيال و وهم است ❇️ بلى، گاهى اين طور از علاج هم در بعضى از نفوس بى تأثير و خالى از اعانت نيست، ✳️ ولى ما دنبال علاج قطعى و قلع سبب حقيقى مى‏ گرديم و آن بدين حاصل نشود. ادامه دارد ...... 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم. 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اولیائک. عزیزان همشهری حضرت سلطان التماس دعا🙏 @rahighemskhtoom
baghare88-2(64).mp3
22.16M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۰۸) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مبادا شب و روز بر تو بگذرد و تو در محضر قرآن نباشی گفتاری از علامه ذوفنون عارف فرزانه حضرت آیت‌الله 🎆 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
💢به چه چیزت می نازی و روى المفضل عن الصادق (عليه السلام) أنه قال: " وقع بين سلمان فارسي رحمة الله عليه وبين رجل خصومة فقال الرجل لسلمان: من أنت؟ وما أنت؟ فقال سلمان: أما أولي وأولك فنطفة قذرة، وأما آخري وآخرك فجيفة منتنة فإذا كان يوم القيامة ونصبت الموازين فمن ثقلت موازينه فهو الكريم، ومن خفت موازينه فهو اللئيم. 📚من لایحضره الفقیه ح ۵۸۷۴ 🌱🌱🌱 📎میان جناب سلمان فارسی و شخصی دشمنی بود. آن شخص به سلمان گفت تو کی هستی و چی هستی؟! 🔹سلمان گفت:اما آغاز من و تو قطره آبی آلوده است و فرجام ما هم مرداری بدبو است. 🔹پس آنگاه که رستاخیز آید و زمان سنجش فرارسد.آنکس که کفه ترازوی کردار خدایی او سنگین باشد پس او کریم و بزرگوار است و هر کس کفه میزان عمل خدایی اش سبک باشد پس او پست و از فرومایگان است.! 🖇پ ن : فخر و فروشی و نازیدن و بالیدن به خود چرا 🌱🌱🌱 🎆 مجال عیش سخنی از جنس زیست آگاهانه است.لطفا همراهی فرمایید. @majaleezendegi
hashr_05.mp3
7.64M
🎤 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه پنجم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🔅صفحه قرآنی رحق @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حشر جلسه 05.pdf
667.3K
📄 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه پنجم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🔅صفحه قرآنی رحق @rahighemakhtoom
🔰قلمرو فدک قلمرو سرزمین اسلامی 🟣در آیه محلّ بحث فرمود: ﴿مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَی فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَی وَالْیَتَامَی وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لاَ یَکُونَ دُولَةً﴾ این اصل کلی است .هر چه را که بدون جنگ و خونریزی نصیب امّت اسلامی شده است برای ولیّ آن عصر است . 🟣لذا وقتی در آ‌ن جریانی که مهدی عباسی در حضور امام هفتم(صلوات الله و سلامه علیه) سخن از استرداد مَظالم را به میان می‌آورد. حضرت فرمود: حالا که در کُرسی ردّ مَظلمت نشسته‌ای، فدک ما را هم به ما برگردان! مظالم ما را هم به ما برگردان!مهدی عباسی به امام هفتم(سلام الله علیه) عرض کرد: «یَا أَبَا الْحَسَنِ حُدَّهَا لِی»، حالا فدک را تحدید کنید تا ما این فدک را به شما برگردانیم «فَقَالَ حَدٌّ مِنْهَا جَبَلُ أُحُدٍ وَ حَدٌّ مِنْهَا عَرِیشُ مِصْرَ وَ حَدٌّ مِنْهَا سِیفُ الْبَحْرِ وَ حَدٌّ مِنْهَا دُومَةُ الْجَنْدَلِ»؛ یعنی همهٴ آنچه که «لَمْ یُوجِفْ عَلَیْهِ أَبُوکِ بِخَیْلٍ وَ لا رِکابٍ»؛ برای ماست. 🟣این از یک طرف می‌خواهد بگوید همهٴ آنچه که در قلمرو حکومت توست فدک است؛ چون منظور از فدک باغ نیست، این یک طرف؛ از طرفی هم اگر به ظاهرش بخواهیم اخذ کنیم می‌فرماید هر چه که بدون جنگ و خونریزی به دست مسلمین آمده است در اختیار ولیّ مسلمین است و؛ ولی مسلمین من هستم. «فَقَالَ لَهُ کُلُّ هَذَا؟» همهٴ اینها فدک است؟ فرمود بله, ما که دربارهٴ یک باغ نظر نداریم .[بحار الأنوار، ج48، ص157] حالا ملاحظه بفرمایید که امام هفتم فدک را تا کجا معنا می‌کند . 🌱🌱🌱 📝فرازی از سوره حشر جلسه پنجم (متن کامل را در پست قبل مطالعه فرمایید) آیت الله 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
ولایت امامان 1.m4a
10.72M
📌و اما باور ما-(قسمت 315) ☑️ولایت ائمه علیهم السلام (بخش اول) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇چشم را براى قرآن خواندن مى‏خواهم! 💬یكى از اطرافیان رحمه‌الله‌علیه مى‏گوید: امام در نجف، چشم‏شان درد گرفت و به دكتر مراجعه كردند. دكتر بعد از معاینه‏ چشم امام گفت: «شما باید چند روزى نخوانید و به چشم‏تان استراحت ‏بدهید». 🔰امام خندیدند و فرمودند: «دكتر! من، چشم را براى قرآن خواندن مى‏خواهم! چه فایده‏اى دارد كه چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما یك كارى كنید كه من بتوانم قرآن بخوانم.» 📚 برداشت‏هایى از سیره‏ ، ج ۳، ص ۱۹۸ 🎇 صفحه قرآنی رحیق. لطفا همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛 نظر پروفسوری که مسلمان شد! ⭕️ پروفسور جفری لانگ استاد ریاضیات دانشگاه کانزاس آمریکا اگر خودم قرآن را مطالعه نکرده بودم روز بعد ازش خارج میشدم! تنها ۳٪ از قرآن ممنوعیت هاست ۹۷٪ آن تعلیم اخلاق است. 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق.لطفا همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
دعای هفتم 5 استاد وافی.mp3
18.33M
📖شرح و تفسیردعای هفتم (قسمت پنجم) 📝موضوع کلی: رهایی از سختی‌ها، بلاها و درمان اندوه و دشواری‌ها 🎤ارائه: استاد حجت الاسلام و المسلمین 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
حکمت_33_-_کُنْ_سَمْحاً_وَ_لَا_تَکُنْ_مُبَذِّراً_وَ_کُنْ_مُقَدِّراً_وَ_لَا_تَ.mp3
4.07M
📚شرح و تفسیر حکمت ۳۳ (کلمات قصار) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
حفظ جسم و جان 3.mp3
14.22M
☑️ حفظ جسم و جان (جلسه 3) 🔰بازخوانی فصل چهارم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02 Emame Jom`e(1402-07-14) Tehran.mp3
23.62M
💢امام جامعه (جلسه دوم) 🎆نگاهی به سوره جمعه 🎤گفتاری نو به نکات قرآنی ،کارآمد و عالمانه از استاد مصطفی مدیر موسسه مدرسه 🔰سلسله گفتارهای امام جامعه و امام جمعه آدینه ها تقدیم حضور مهربان تان می شود.ان شاءالله 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖇لحظه ها تکرار پذیر نیستند..‌. 🎤گفتاری کوتاه از استاد فرزانه دکتر غلامحسن ابراهیمی 🎆 صفحه قرآنی رحیق را همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
فاطمه سلام الله علیها، قرآن کریم است / چون جامعه بشری از این کوثر محروم بود، همواره درگیر جنگ و خونریزی است 🔸 همزمان با ایام فاطمیه، سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی با جمعی از جوانان و علاقه مند به معارف الهی خارج از کشور پنج شنبه نهم آذر 1402 با موضوع «مقام و شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها» به صورت آنلاین برگزار گردید. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: بشریت تشنه این است که بداند در این جهان چه خبر است، از کجا آمده، چه کسی او را آفریده و مقصد کجاست و به کجا می رود، چه باید کرد که نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد تا بتوانند با در کنار یکدیگر زندگی کنند. 🔸 فاطمه زهرا سلام الله علیها، این سه بخش است تا تشنگی جهان شناسی، جامعه شناسی و فرد شناسی را درمان کرده و با کلمات و بیانات خود سیراب کند. درباره نظام هستی، این اصل آفرینش و کوثر اهل بیت فرمود هیچ موجودی، هستی او عین ذات او نیست جز خداوند. 🔸 شبهه ای از دیر زمان دایر بود که «کسی این عالم را نیافریده چون اگر خدایی بود و جهان را خلق می کرد یا این جهان را باید از «من شیء» می آفرید یا نقیض آن که «من لا شیء» هست و این دو محال است پس آفرینش محال است چون شیء از دو طرف نقیض بیرون نیست»، زهرای اطهر به این شبهه در خود پاسخ دادند که شما اصلا نقیض را نفهمیده اید، نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء»! لذا می گوییم خداوند خلق کرد اما «لا من شیء». این مبدع است. خدا عالم را از چیزی خلق نکرد، نوآوری کرد. چون نوآوری کرد، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء»! 🔸 قرآن که هست در سه بخش ملی، منطقه ای و بین المللی سخن دارد، و بیشتر از خطاب ها به مسلمانان ﴿یا ایها الذین آمنوا﴾، خطاب اصلی قرآن کریم به بشر است: ﴿نَذِیراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمینَ نَذیرًا﴾ و توصیه می کند که باید جامعه محلی و منطقه ای و بین المللی آرام باشد و در کنار یکدیگر به آرامی زندگی کنند. کوثر این قرآن است، و چون جامعه بشری از این کوثر محروم بود، همواره درگیر جنگ و خونریزی است، قبلا جنگ های جهانی و الان نیز جنگ در و ، اگر دستورات قرآن و عترت و انبیای الهی عمل می شد، ما جنگ غزه را نداشتیم! 🔸 بیان کوثر قرآن این است که ما امام می‌خواهیم اما آیا امام ما علم ماست یا عقل؟ علم قدرت ندارد که امامت ما را بر عهده بگیرد، از علم کاری ساخته نیست، علم فقط چراغ است نه صراط... . 🔸 ایشان در پایان با بیان اینکه باید و درس بیاموزند، به سوالات برخی علاقه مندان از کشورهای اسیایی و اروپایی پاسخ گفتند و در پاسخ به اینکه اولویت مبغلین اروپایی چه می تواند باشد بیان داشتند وظیفه ما این است که را بپذیریم تا عقل، علم را رهبری کند، در این صورت می دانیم که جهان ناظمی دارد که آن خداست و بشر برنامه دارد که آن هستند. مطالعه کامل سخنرانی در اینجا 📚 سخنرانی مجازی با موضوع مقام و شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها تاریخ: 1402/09/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @rahighemakhtoom
🔅سلام دوستان همراه🔅 عصر آدینه تون به خیر و سرشار از خیر و برکت و عافیت🌷 💢قصد داریم از این هفته روزهای آدینه به یکی از مهمترین پرسش ها در باره منجی گرایی در آیین ها و مرام و مسلک های بشری و الهی بپردازیم‌. لطفاً ما را از دیدگاههای خویش بهره‌مند فرمایید. و اگر پسندیدید از انتشار آن دریغ نکنید.ممنونم🙏 و اما اولین مطلب برای امروز👇👇👇
💢پايان تاريخ، واپسين انسان و عدالت ولايى مهدوى 🎆اين پرسش هميشه مطرح بوده و هست كه آينده بشر و فرجام او به كجا مى رود؟ اديان و فلسفه هاى مختلف به اين پرسش، پاسخ هاى گوناگونى داده اند كه در اين جا به آنها اشاره مى شود: 🔰الف) دين هندو بر اساس اين باور انسان در آغاز در بهشت عدن در كمال سعادت مى زيسته، اما با غفلت و گناه اين موقعيت را از دست مى دهد و در نشيب سقوط مى افتد، و در گذر زمان با انحطاط به اعصار تاريكى فرو مى غلطد و سرانجام عالم و آدم گرفتار حريق كيهانى مى شود. 🔹در اصول عقايد هندوان در باره ادوار و اعصار جهان و تاريخ، يعنى دور جاودانى آفرينش، خرابى، نابودى و آفرينش مجدد عالم، انسان هيچ نقشى در بازآفرينى جهان ندارد. از اين جا آدمى در مقام گريز از چنبره دور كيهانى است. در نظر آنان فقط نخبگان و سرآمدان دين و حكمت اند كه در صدد استخلاص و رهايى از پندارهاى فريب و درد و رنج هستند. اما عامه مردم زندگى عادى و وجود دنيا را مى پذيرند. 🔹در نگاه هرگز كار جهان به پايان نمى رسد و پس از هر پايان دوره اى نو از سر گرفته مى شود و عالمى ديگر آغاز مى شود. پايان فقط در باب مقتضيات انسانى معنا و مصداق پيدا مى كند. 👈و در ادامه به دکترین در تمدن یونانی خواهیم پرداخت.ان شاء الله 🔅🔅🔅 🎆 صفحه قرآنی رحیق @rahughemakhtoom