eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
617 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @jebhefarhangi @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰فرازهایی ازدرس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی در مسجد اعظم قم (پنجشنبه امروز) 📋شرح حکمت 125 نهج البلاغه 🔸 امیرالمومنین در تعریف اسلام در این کلام نورانی می فرماید: مجموعه ، مجموعه اعمال با اخلاص و انضمام این دو مجموعه به نام است. کسی مسلمان است که در بخش معرفت و علم و نظر، محققانه این معارف را بگذراند و در بخش اعتقاد و باور، متحققانه باور کند و در بخش عمل آنچه را محققانه فهمید و متحققانه باور کرد، با اخلاص عمل کند، اگر این مجموعه حاصل شد، این می شود اسلام. 🔸 امیرالمومنین فرمود: اسلام را چنان مى شناسانم و معرفی می کنم كه پیش از من كسى آن گونه معرّفى نكرده است، اسلام همان دربرابرخدا و تسلیم همان یقین داشتن و یقین همان اقرار درست، و اقرار درست انجام مسئولیت ها، و انجام مسئولیت ها همان عمل كردن به احكام دین است. 🔸 تمامی افراد خصوصا ما حوزویان، نباید خوشحال باشیم که چیزی را فهمیدیم، بلکه فهمیدن و علم، است، صریحاً قرآن فرمود ﴿وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ﴾ برخی با اینکه یقین دارند باز هم عالماً و عامداً بیراهه می روند... . 🔸 امیرالمومنین فرمود: در بخش تحقیق علمی، انسان باید مواظب باشد که گرفتار شبهه و شک و ظن نشود و هرچیزی را به جای یقین ننشاند، اگر می خواهد مسلمان باشد، گمان و احتمال و مانند اینها نمی تواند یقین درست کند. اسلام، در برابر حق است.... . مطالعه کامل متن درس @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢امام جامعه 🎆نگاهی به سوره جمعه(جلسه پنجم) 🎤گفتاری نو ،کارامد و عالمانه از استاد مصطفی مدیر موسسه مدرسه 🔰سلسله گفتارهای امام جامعه و امام جمعه آدینه ها تقدیم حضور مهربان تان می شود.ان شاءالله 🆔 @rahighemakhtoom
💢پايان تاريخ، واپسين انسان و عدالت ولايى مهدوى(قسمت سوم) 🔰ج)نگاه به موعود و منجی در يهوديت و مسيحيت در مكاشفات آخرالزمانى يهودى ـ مسيحى پايان جهان يگانه خواهد بود، فقط يك بار صورت خواهد گرفت; همان گونه كه تكوين عالم تنها يك بار صورت پذيرفته است. عالمى كه پس از فاجعه ظهور خواهد كرد، همان عالمى است كه خداوند در آغاز زمان خلق كرده بود، زمان ديگر زمان دورى و بازگشت جاودانه نيست، بلكه زمانى خطى و بازگشت ناپذير است. علاوه بر اين، معاد، مبين نصرت و غلبه و استقرار تاريخ مقدس دينى است. زيرا پايان جهان و آخر الزمان، ارزش دينى اعمال انسانى را عيان خواهد كرد و مردمان در روز حساب بر حسب اعمالشان مورد داورى قرار خواهند گرفت. آن چه مطرح است، داورى و انتخاب و عقاب و ثواب است. بدين معنا كه تنها برگزيدگان، در بهجت و فرح لايزال، خواهند زيست. فقط مؤمنين و نيكان و كسانى كه خداوند سعادت ازلى بر آنان مقدر داشته، به سبب وفادارى و پاى بندى شان به تاريخ مقدس، نجات خواهند يافت; زيرا تنها اينان در كشمكش با قدرت ها و وسوسه هاى اين دنيا به ملكوت آسمانى وفادار ماندند. 🔹براى يهوديان ظهور «مهدى موعود» يا «مشيان مبشر»، پايان جهان و تاريخ ورود به بهشت و ملكوت خداست. براى مسيحيان پايان جهان، مشروط به آمدن دوباره مسيح و روز جزا يا قيامت صغرا و كبرا است. براى هر دو دين غلبه و پيروزى از آنِ تاريخ مقدس دينى است كه با پايان تاريخ آشكار مى شود كه به نوعى متضمن احيا يا اقامه بهشت است. پيامبران اعلام مى دارند كه عالَم تجديد خواهد شد و آسمان و زمين از نو پديد خواهد آمد. همه چيز به وفور و نعمت يافت مى شود. جانوران وحشى با هم صلح خواهند كرد. بيمارى ها و عجز و ناتوانى براى هميشه از ميان خواهد رفت. ديگر رنج و غمى در ميان نخواهد بود. بنا به روايت مسيحيان و مكاشفات يوحنا، تجديد كاملِ عالم و احياى بهشت مميزه بنيادى آخرالزمان و معاد است. نكته بسيار قابل توجهى كه در دين مسيحى و اديان الهى ديگر; به خصوص اسلام مطرح مى شود اين است كه دوره مقدم بر پايان جهان، كه آخر الزمان بلافاصله پس از آن خواهد آمد، زير حكم و فرمان دجال خواهد بود. اما مسيح و مهدى خواهند آمد و جهان را با آتش، تطهير و منزّه خواهند كرد. 🔹حكومت دجال تا اندازه اى شبيه داستان بازگشت به «هاويه» است، با اين تفاوت كه در اين جا مسئله اساسى بازگشت نهايى به عدالت و سلطنت و ولايت خير و حُسن الهى در وجود مطهر ولى اللّه الاعظم پس از دوره اى از غلبه ظلم و گناه است. 🔹در حالى كه در پايان تاريخ و عصر شدت و ملاحم آخر الزمان، دجال چونان مسيح دروغين تلقى شود. فرمان روايى دجال و دجال منشان، نمودار واژگونى كامل و تمام ارزش هاى اجتماعى، اخلاقى و دينى است و به بيانى ديگر: بازگشت به هاويه خواهد بود. 👈پست های مرتبط https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21146 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21199 🔅🔅🔅 🎆 صفحه قرآنی رحیق @rahughemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۲۱) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
🎇اهمیت تلاوت قرآن ‏امام صادق علیه السلام‏ قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ فِي الْمُصْحَفِ تُخَفِّفُ الْعَذَابَ عَنِ الْوَالِدَيْنِ وَ لَوْ كَانَا كَافِرَيْنِ خواندن قرآن از روی متن آن عذاب را از پدر و مادر سبک کند اگر چه آن دو کافر باشند. 📚الکافی، ج ۲، ص: ۶۱۳ 🌷قرائت روزانه حد اقل ۵۰ آیه توصیه پیشوایان معصوم است.🌷 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
📎خوش بینی و مثبت نگری 🔰Prophet Mohammad (SAWA)‏ اطْلُبْ لِأَخِيكَ عُذْراً فَإِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْراً Make an excuse for your fellow brother, and if you do not have an excuse [for his behavior], then seek out an excuse for him. 📚Bihar al-Anwar, vol. 72, pg. 197 براى گفتار و كردارى كه از برادرت سر مى زند ، عذرى بجوى و اگر نيافتى ، عذرى بتراش . 📚بحار الانوار، ج ۷۲، ص: ۱۹۷ 🖇پ ن: 📎اگه فکر کردی که برادر و خواهر دینی تو کار ناشایستی در حق تو انجام داده دنبال دلایل زیادی بگرد تا برای کارش توجیهی پیدا کنی و ازش ناراحت نشی و دچار خیال بافی نشی و( تا به یقین نرسیدی )نسبت به او بدبین نباشی. 📎ذهن و فکرت ارزشمندتر از آن است که درگیر حرف های خاله زنکی بکنی. 🌷درست بیندیش و بنگر تا در باره ات درست بیندیشند و رفتار کنند.🌷 در پناه حق باشی🙏 🌱🌱🌱 🎆 مجال عیش سخنی از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. 🆔@majaleezendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه سیزدهم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حشر جلسه 13.pdf
708.1K
📄 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه سیزدهم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
✳️عقل گرایی محور اتفاق و وحدت 🔹خدای سبحان فرمود: ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمِیعاً﴾ اینها (بی دینان) را خیال می‌کنی با هم‌اند، بدنِ اینها کنار هم‌اند؛ اما ﴿وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّی﴾ مشتّت و پراکنده است؛ برای اینکه عامل وحدت عقل است که انسان را به خدا واحد فرا می‌خواند که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان‏»[الکافی(ط ـ الإسلامیة، ج1، ص11.] اگر عقل نبود میدان‌دار غرایز درونی، شهوت و غضب خواهد بود؛ فرض ندارد که عقل رخت بربندد، ما سخن از وحدت داشته باشیم؛ چون اگر عقل رخت بربست شهوت و غضب فرمانروایی می‌کند؛ آنها هم هر یک «کل یجرّ النار إلی قرصه» 🔹و استدلالی که قرآ‌ن کریم فرمود این است که چون عاقل نیستند با هم متحد نیستند, چون موحد نیستند از شما می‌ترسند, چون عاقل نیستند متّحد نیستند، نفی توحیدشان زمینهٴ ترس را فراهم کرده و نفی عقل زمینهٴ اختلاف را فراهم کرده. 🌱🌱🌱 📝فرازی از سوره حشر جلسه سیزدهم آیت الله 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢قیمت قامت یا قیمت جان! استاد فرزانه دکتر غلامحسن ابراهیمی 🌱🌱🌱 🌷در بهره‌مندی از نعمت های الهی دیگران را نیز بهره مند سازیم.🌷 @rahighemakhtoom