⚡️هدیه ای بی بدیل
... «عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قَالَ تَسْبِيحُ فَاطِمَةَ الزَّهـْرَاءِ(علیه السلام) إِذَا أَخـَذْتَ مـَضـْجَعَكَ فَكَبِّرِ اللَّهَ أَرْبَعاً وَ ثَلَاثِينَ وَ احْمَدْهُ ثَلَاثاً وَ ثَلَاثِينَ وَ سـَبِّحـْهُ ثـَلَاثـاً وَ ثـَلَاثـِيـنَ وَ تـَقـْرَأُ آيـَةَ الْكـُرْسِيِّ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ وَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ الصَّافَّاتِ وَ عَشْراً مِنْ آخِرِهَا»
حضرت صادق(علیه السلام) فرمود:
(يكي از جاهائي كه) تسبيح حضرت فاطمه زهرا(علیه السلام) (گفتن آن وارد است) هنگامي است كه به خوابگاه خود رفتي، پس سي چهار بار اللّه كبر بگو، و سي سه بار الحمدلله، و سي سه بار سبحان الله، و بخوان آيه الكرسي و معوذتين را (دو سوره قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق) و ده آيه از اول سوره صافات و ده آيه از آخر آن را.
📚 کتاب کافی،حدیث شماره 3310
👈لطفاً صفحه جستارهای قرآنی را دنبال کنید
⚡️بررسی عقاید انجمن حجتیه از گروههای فعّال معاصر در حوزة مهدویت با دیدگاههای ویژه(قسمت پنجم)
☑️انجمن حجتیه و انقلاب اسلامی
از دیدگاههای کلّی این گروه که به برخی از آنها اشاره شد، به خوبی به دست میآید کسانی که بر آن مبانی پافشاری داشتند، هرگز با انقلاب اسلامی رابطهای برقرار نکردند؛ چه اینکه این قیام شیعی را بر خلاف دیدگاه خود میدانستند.
یکی از تئوری پردازان و مؤثران در شکل گیری انقلاب شکوهمند اسلامی در این باره میگوید: آنان مبارزه را ممنوع کرده و معتقد بودند این مبارزه به جایی نمیرسد. مسئولان انجمن اعلام کردند: هر کس مایل به شرکت در فعالیتهای سیاسی و تظاهرات باشد، باید از انجمن کنارهگیری کند. در این ایام، بسیاری از اعضا که عمدتاً مقلد امام خمینی؛ بودند، افزون بر شرکت در فعالیتهای ضد رژیم، برخوردهای فکری با انجمن را آغاز کردند و برخی با عنوان سازمان «عباد صالح» انشعاب یافتند.
▪️آیت الله خزعلی در این باره میگوید:
چون مسألة بهائیت امری خیلی مهم برای مسلمین بود آنها (انجمن) سعی کردند در انقلاب شرکت نکرده و به این مهم نپردازند؛ چون فکر نمیکردند انقلاب پیروز شود. اجازة فعالیت به افراد انجمن داده نمیشد و علت آن هم این بود که افراد اگر بخواهند کار سیاسی بکنند، سازماندهی انجمن پاشیده شده و نمیتواند دیگر با بهائیت مبارزه کند.
👈بنابراین نیروهای تربیت شده در انجمن در سطوح گوناگون، پس از انقلاب به سه دسته تقسیم شدند:
▪️برخی مانند آقای پرورش، دکتر صادقی استاد دانشگــاه الهیات مشهد، عبد الکریمی استــاد دانشگــاه مشهد، مهندس مصحف و بسیاری دیگــر به انقلاب پیوستند. از میان اینان، جوانانی نیز بودند که دست کم چند سالی انجمن را تجربه کرده و به صف انقلابیون پیوسته بودند.
▪️برخی مانند آقای طیّب که مسئولیت برگزاری مراسم سخنرانیها را در تهران بر عهده داشت، نه فقط به انقلابیون پیوست، بلکه به نوعی برابر انجمن هم قرار گرفتند.
#آدینه_های_امید
👈پیوند به پست قبل👉🏽
📝یادآوری:آموزه های مهدویت جمعه ها در صفحه منتشر می شود.
@rahighemakhtoom
⚡️بررسی عقایدانجمن حجتیه از گروههای فعّال معاصر در حوزة مهدویت با دیدگاههای ویژه(قسمت ششم)
▪️دستة دوم در برابر انقلاب بیتفاوت ماندند.
▪️و دستة سوم، به انتقاد از آن پرداخته به صف مخــالفان ـ از نوع دیندار ـ پیوستند.
انجمن، چند ماه پیش از انقلاب، یعنی در شهریور 57 مواضع خود را در ارتباط با سیاست تغییر داده، شروع به همراهی با انقلاب کرد.
▪️پس از انقلاب از سوی برخی از رهبران انقلابی، انجمن به عنوان یک عنصر خطرناک معرفی شده و برای جلوگیری از نفوذ آن در مراکز، تبلیغات گستردهی بر ضد آنان آغاز شد. این اعتراضات که غالباً در پــوشــش دفــاع از انقــلاب صــورت میگــرفت، بــه مــرور به حذف شمار زیــادی از چهرههای مذهبی بــا سابقه منجــر شد.
▪️طبعــاً بــرخی از سوابق برخوردهای منفی رهبران انجمن با جریان انقلاب به عنوان یک تجربه برای موضعگیری بر ضد آنان مورد استفاده قرار گرفت؛ برای نمونه امام خمینی که روزگاری آقای حلبی را تأیید میکرد، در سالهای پیش از انقلاب به تدریج به حرکت انجمن بدبین شده و حمایت خود را قطع کرد.
▪️با این همه، جهتگیری انجمن پس از انقلاب به تدریج به سمت هواداری از آن پیش میرفت. آقای حلبی از مشهد کاندیدای مجلس خبرگان قانون اساسی شد و 307374 رأی آورد؛ اما برگزیده نشد. نوع هواداری انجمن از نشریّه انتظار که انجمن پس از پیروزی انقلاب آن را انتشار میداد، به دست میآمد؛ اما مخــالفت با آن، در سال شصت اوج گرفت و برخی از جریانهای افراطی درون انقلاب، به ویژه نیروهای سازمان مجاهدین انقلاب با هر نیّتی که بود، درست در وقتی که امکان بهرهگیری از بیشتر از نیروهای مذهبی میرفت، یک جبهة داخلی بر ضد نیروهای متهم به وابستگــی بــه انجــمن گــشوده و دشواریهایی را پدید آوردند.
برخی از این نیروهای چپ افراطی که آن زمان در محور این فعالیت قرار داشتند، بعدها به فرو غلطیدن به دامن تفریط از آن اقدامها اظهار پشیمانی کردند؛ از آن جمله انتشار کتابی با عنوان «در شناخت حزب قاعدین» از «عماد الدین باقی» در سال1362 بود که ضربه سختی بر انجمن وارد کرد. این کتاب پیش از آن به صورت بخش بخش در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید، زمانی که کتاب در تیراژ بالغ بر هشتاد و هشت هزار نسخه به چاپ رسید، ضربهای سهمگین بر انجمن وارد آمد.
▪️ پس از اشاره غیر مستقیم رهبر انقلاب به انجمن که بدون تصریح به اسم انجمن صورت گرفته و ضمن آن از ایشان خواسته شده بود اعوجاجات خود را کنار بگذارند، انجمن در سال 1362ش، به طور رسمی تعطیلی خود را اعلام کرده و ضمن آن توضیح داد که چون خود را مصداق سخنان رهبر انقلاب نمیداند انجمن را تعطیل میکند.
▪️انجمن در شوال1403 ق ضمن بیانیهای با اعلام این مطلب افزود:
بر اساس عقیدة دینی و تکلیف شرعی خود، تبعیت از مقام معظم رهبری و مرجعیت و حفظ وحدت و یکپارچگی امت و رعایت مصالح عالیه مملکت و ممانعت از سوء استفاده دستگاههای تبلیغاتی بیگانه و دفع غرض ورزی دشمنان اسلام … اعلام میداریم که از این تاریخ، تمام جلسات انجمن تعطیل میباشد و هیچ کس مجاز نیست تحت عنوان این انجمن کوچکترین فعالیتی کند.
▪️به نظر میرسد انجمن به جز کـارهــای تبلیغی و برگــزاری بــرخی جلسات ضد کمونیستی و مارکسیستی، بــه نقد جــدّی عقاید بهــایی هم میپرداخت؛ گر چه این مسأله ممکن بود در قالب کمک به دیگر نویسندگان باشد که نمونه آن آقای محمّد باقر نجفی در کتاب بهائیان است که از آقای حلبی به دلیل در اختیار نهادن برخی اسناد تشکر کرده است. همین طور خود آقای حلبی هم گویا به نقد «ایقان» مشغول بوده و مرحوم محیط طباطبایی در مقالهای گفته است: آقای حاجی شیخ محمود حلبی … 154 غلط ادبی از متن ایقان بیرون آورده و در کتاب پژوهش جامع در بارة ایقان تألیف خود به تفصیل یاد کرده است.
▪️ یادآوری آن لازم است که طبعاً در این سالها مبارزه با بهائیت منحصر به انجمن حجّتیه نبود. در اطلاعیههایی که گاه از سوی مراجع انتشار مییافت، با نفوذ اقتصادی بهائیان مبارزه میشد.
در سالهای پس از انقلاب همچنان موضوع انجمن حجّتیه مطرح بوده و تا کنون که نزدیک به 24 سال(زمان انتشار مقاله) از انقلاب میگذرد، هر از چندی، برخی جناحها باز هم از نفوذ انجمن حجّتیه سخن میگویند.
📖 ن.ک: بهائیت، انتظار.
#آدینه_های_امید
👈پیوند به پست قبل👉🏽
📝یادآوری:آموزه های مهدویت جمعه ها در صفحه منتشر می شود.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊️🕊️🕊️
🎙سخنان محقق انگلیسی درباره امام زمان عج🌷
#آدینه_های_امید
📝یادآوری:آموزه های مهدویت جمعه ها در صفحه منتشر می شود.
@rahighemakhtoom
هستی شناسی.استاد عیدی ۷.mp3
57.97M
📝موضوع:مباحث هستی شناسی بر اساس کتاب #دین_شناسی علامه محمد تقی #جعفری
🎙استاد:وحید عیدی خراسانی جلسه هفتم
🌷پیوند صفحه جستارهای قرآنی🌷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
رابطه حضور قلب در نماز با #وضو
👈« لطفاً جستارهای قرآنی را دنبال کنید»
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
سلام دوستان 🌸
⚡غزلی زیبا و راهگشا از سنایی رو با یه توضیح خیلی کوتاه تقدیم حضورتون می کنم.
عشقْ بازیچه و حکایت نیست
در ره عاشقی شکایت نیست
حُسن معشوق را چو نیست کران
درد عشاق را نهایت نیست
مبر این ظن که عشق را به جهان
جز به دل بردنش ولایت نیست
رایت عشق آشکارا بِه
زان که در عشق روی و رایت نیست
عالَم عِلم نیست عالم عشق
رؤیتِ صدق چون روایت نیست
هر که عاشق شناسد از معشوق
قوّت عشق او بغایت نیست
هر چه داری چو دل بباید باخت
عاشقی را دلی کفایت نیست
کس به دعوی، به دوستی نرسد
چون ز معنی درو سرایت نیست
نیک بشناس کانچه مقصودست
بجز از تحفه و عنایت نیست
"ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی غزل ش 57"
📝پ ن:
☑در عشق ورزی و محبت واقعی محبوب حقیقی چند و چون و گله گذاری در برابر سختی ها را راهی نیست.
☑عاشق دردمند در پی شمارش و جستجوی حسن و زیبایی محبوب حقیقی که در شمار نیاید نمی رود رهرو عاشق می داند که از توصیف شایسته و بایسته یار ناتوان است که ظرفیت او محدود و خداوند نامحدود است.
☑گرچه دل جایگاه محبت است اما ظهور و بروز و اثبات آن که دلبری است آشکارا و در رفتار و عمل صورت واقعیت به خود می گیرد.
☑نشانه و پرچم محبت و راستی آن جز بروز عملی نیست عشق نقش و خط و تصویر و روایت و خواندن نیست که خیال و ذهن خویش با آن سرگرم سازی .
☑عاشق و محب دلباخته نه که دل سوخته است و در برابر خدا برای خود استقلال و بودنِ"من" نمی داند و نمی بیند و نمی فهمد. که همه اوست. که جز آن بازیگری و سرگرمی است.
☑با ادعا و قیل و قال به مقام محبت حق نتوان رسید با دعوی گری به معنی و حقیقت نتوان دست یافت.
☑در مقام عشق و عاشقی وقتی به مقصد و مقصود می رسی که لطف و هدیه و توجه خداوند تو را دست گیرد.
#تماشاگه_راز
بسم الله پیوند به صفحه
⚡️برداشت از آیات ۵۶ – ۵۵ #سوره_غافر #مومن
🔅شکیبایی ورزیدن
رهرو راه حق و #سالک الی اللّه در راه رسیدن به هدف باید #شکیبایی ورزد و #صبور باشد و برای گناهانش استغفار کند و پروردگارش را صبح و شام #تسبیح بگوید و #حمد او را بکند و جزو کسانی که در آیات خدا بدون تسلط علمی بحث می کنند نباشد. زیرا در این صورت وجود آنها را #تکبر می گیرد و به جایی نمی رسند و باید در این گونه مسائل به خدا #پناه ببرد. زیرا خدا بینا و شنوا است.
@rahighemakhtoom
🔹وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً«سوره نساء آیه ۱۰۰»
🔸کسی که در راه خدا #هجرت کند ، جاهای امن فراوان و گسترده ای در زمین می یابد .
#ضرب_المثل_های_قرآنی
#ضرب_المثل
@rahighemakhtoom
#وسوسه
🖊 شیخ شوشتری ؛
هرگاه نتوانستی حریف وسوسه
شیطان شوی 《7》 بار بگو:
بسم الله
الرحمن الرحیم، لا حَولَ و لا قُوَّةَ
إلّا بِاللهِ العَلیِّ العَظیم
📚 خرمن معرفت ۱۹۸
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
1992399_991.mp3
2.15M
🎇هرچه کنی به خودکنی بله!
⚡️جناب مصلح الدین #سعدی در #گلستان آورده است:
با طایفهٔ بزرگان به کشتیدر، نشسته بودم. زَورقی در پیِ ما غرق شد، دو برادر به گِردابی در افتادند. یکی از بزرگان گفت ملاح (ناخدا)را که: بگیر این هر دوان را که به هر یکی پنجاه دینارت دهم. ملّاح در آب افتاد و تا یکی را برهانید، آن دیگر هلاک شد.
گفتم: بقیّتِ عمرش نمانده بود، از این سبب در گرفتنِ او تأخیر کرد و در آن دگر تعجیل.
ملاح بخندید و گفت: آنچه تو گفتی یقین است، و دگر میل خاطر من به رهانیدن این بیشتر بود که وقتی در بیابانی مانده بودم و مرا بر شتری نشاند، و از دست آن دگر تازیانهای خوردهام در طفلی.
گفتم: صَدَقَ اللهُ: مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ و مَنْ أَساءَ فَعَلَیْهٰا.
تا توانی درونِ کس مخراش
کاندر این راه خارها باشد
کارِ درویشِ مستمند بر آر
که تو را نیز کارها باشد"
#تماشاگر_راز
🌷لینک پیوستن به صفحه تماشاگه راز🌷