📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(53)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#كانون_فرهنگ_و_انديشهي_جوان_اردبيل
🔅🔅🔅
دانش واقعی کدام است؟!
✅ هرگونه دانشي كه مايهي شهود عين خارج نباشد و صحنهي واقع را مكشوف نكند و اسماي حسناي الاهي را مرئي نسازد، علم حصولي و دانش مفهومي و ذهني است. چنين دانشي، هر چند آثار سودمندي را به همراه دارد، ولي از مآثر دانش شهودي تهي است. لذا، گاهي اُفول مي كند و زماني عزوب دارد و چيزي كه آفِل و عازب است، محبوب نبوده، توان رساندن سالك را به محبوب واقعي ندارد.
🔹 بهترين وسيله براي شهود حقيقت، اطاعت خالصانهي دستورهاي الاهي است؛ چه اين كه بدترين حجاب كه مانع نيل به واقعيت است، همانا عصيانِ اَحكام خداست. از حضرت امام سجّاد علي بن الحسين(عليهماالسلام) رسيده است كه: أنّ الراحلَ إليك قَريْبُ المَسافَةِ و أنّك لاتَحْتَجبُ عَنْ خَلْقِك إلاّ أَنْ تحْجُبَهم الأعمالُ دونك.[ مفاتيح الجنان، دعاي ابي حمزه ي ثمالي.]
✅ همان طوري كه گناه آثار سوء دارد، افراط در كاميابي و زياده روي در خوردن و نوشيدن حلال نيز مانع طهارت دل و نرمي قلب مي گردد. از حضرت رسول گرامي (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل شد: لا تُميتُوا القلوبَ بكثرة الطعامِ و الشرابِ؛ فإنّ القلب يموت كالزرع، إذا كَثُرَ عليه الماء؛[ نهج الفصاحة، ج2، ص78.]
🔹 دل هاي خود را با پرخوردن و زياد نوشيدن نميرانيد. زيرا قلبْ مانند بذرِ كشت شده است كه اگر آب زياد دريافت كند، مي پوسد.
لذا، روزه كه به منظور تعديل دستگاه گوارش است، نه تعطيل آن، سهم به سزايي در اِحياي دل، و نرم نمودن آن، و فرشته منش كردن وي دارد.
🔹 از اين جهت، فقيهان بزرگ فرموده اند: يكي از فضايل روزه همين است كه انسان صائمْ شبيه فرشته مي شود و از لذايذ مادي، منزّه مي گردد.[ جواهر الكلام، كتاب صوم، ج 16، ص 181.]
آن گاه اديبان معرفت آموز چنين سروده اند:
بر بندْ دهانْ از نان كامد شكر روزه
ديدي هنر خوردن بنگر هنر روزه
روزه نَمْ زمزم شد در عيسي مريم شد
بر طارم چارم شد او در سفر روزه
كو پرزدن مرغان كو پرّ مَلَك اي جان
اين هست پرِ چينه و آن هست پرِ روزه
🔹 هرگز فطانت و هوشمندي با پرخوري جمع نمي شود؛ چه اين كه حضرت علي بن ابي طالب (عليه السلام) فرمود: «لن تجتمع الفطنة والبطنةُ»[ شرح غرر الحكم، ج 6، ص 370.]
و تعديل در غذا، و پرهيز از پرخوري، زمينهي تفكر صحيح را فراهم مي نمايد و فكر صائب، وسيلهي عمل صالح خواهد بود. لذا، حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: إذا رأيتم أهل الجُوعِ و التفكّرِ، فأدْنُوا مِنْهُم؛ فإنّ الْحِكمةَ تَجْري عَلي ألْسِنَتِهم؛[ نهج الفصاحة، ج2، ص753.]
🔹 اگر اهل تفكر و كم خوري را ديديد، به آنان نزديك شويد. زيرا حكمتْ بر زبان آن ها جاري مي گردد؛ يعني آنان مجاري فيض خداي حكيم اند و حكمت هاي نظري و عملي را مي توان از زبان آنان شنيد.
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(54)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#كانون_فرهنگ_و_انديشهي_جوان_اردبيل
🔅🔅🔅
✅ گر چه تمام رخدادهاي دنيا صبغهي آزمون الاهي را به همراه دارد، ليكن برخي از آن ها به عنوان فتنهي گمراه كننده مطرحند و بايد براي نجات از آن به خداي سبحان پناه برد؛ چه اين كه اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (عليه السلام) فرمود: ... فَليسْتَعِذ مِنْ مُضَلاّتِ الفِتنَ.[ نهج البلاغة، حكمت 93، بند 1 و2.]
🔹 كسي نگويد خدايا، از اصل فتنه و امتحان به تو پناه مي برم. زيرا همگان در مَعرض آزمون الاهي اند، بلكه هر كدام از شما به خداوند پناه ببرد از فتنه هاي گمراه كننده؛ البته عالمان راستين، اعم از حوزوي و دانشگاهي، از فتنه هاي زيان بار مصونند؛ نه به فتنهي گمراه كننده قيام مي نمايند و نه فريب آن را مي خورند؛ چه اين كه از حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) رسيده است: إنّ الفِتْنَة تَجِي ء فَتَنْسِفُ العباد نَسْفاً و يَنْجو العالم منها بعلمه؛[ نهج الفصاحة، ج2، ص666.]
يعني فتنه مي رسد و بندگان را در هم مي كوبد و فقط دانشمند الاهي از آن نجات مي يابد.
🔹 اين گونه دانشْ هم مصداق بارز علم نافع است كه مردان خدايي مجاري ادراكي خود را وقف فراگيري آن قرار مي دهند و از هر چه به عنوان علم غير نافع است، مي پرهيزند.
✅ گرچه بسياري از دانش ها را انسان در آغاز زندگي خود نمي داند و به تدريج آن ها را در حوزه يا دانشگاه فرا مي گيرد؛ ليكن علوم بنيادين را در درون خود دارد كه خداي سبحان از آن به «فطرت الله» ياد نمود و «نَفْس مُلْهَمه» به تقوا و طَغوا را از شئون او قرار داد.
🔹 سعي بليغ سالك صالح، آن است كه دانش هاي نهادينه شده را در پرتو عقل و نقل شكوفا كند و از رهبران الاهي كه به منظور اِثاره و شكوفايي آن ها مبعوث شده اند؛ و يُثِيروا لهم دفائن العقولِ،[ نهج البلاغه، خطبه ي 1.]
استمداد نمايد و از ناهماهنگي دانش هاي مهمان با علم ميزبان بپرهيزد و بِدان آگاه باشد كه جان قدسي وي چونان حضرت يونس (عليه السلام) در ماهي تن محبوس است و براي رهايي از زندان طبيعت بدن و هر آن چه امر طبيعي و مادي است، ذكر يونسي سودمند است؛ (لا إله إلاّ أنْتَ سُبحانَك إنّي كنتُ من الظالمين).[ سوره ي انبياء، آيه ي 87.]
🔹 در اين حال، خداوندْ استجابت مي فرمايد و جان ملكوتي را كه رهن تن واقع نشد، تحرير مي نمايد و چنين روح آزادي، نه تنها از هر چه رنگ تعلّق پذيرد، حُرّ است، بلكه از هر چه رنگ تعيّن پذيرد، آزاد است.
يونس قدسي تويي، در تن چون ماهي اي
بازشكاف و ببين، كين تن ماهي است آن
🔹 لازم است از خداي سبحان درخواست نمود كه يا چنين شويم يا در محضر چنان يونس قدسي باريابيم كه:
در طُرّه هاش نسخهي «إيّاك نَعْبدُ» است
در چشم هاش غمزهي «إيّاك نستعين»
🔹 چنان انسان متكاملي هماره به نام و ياد خداست و ديدار وي تذكرهي صاحب نظران و تبصرهي صاحب بصران است.
🔹 ضمن توصيهي خودم و شما به رعايت تقواي الاهي، حفظ نظام اسلامي و ولايت فقيه و قانون اساسي، كه دل مايهي علاقه مندان به آرمان امام راحل(رحمه الله) و شهيدان و جانبازان و آزادگان و مردم مسلمان ايران اسلامي است، انتظار مي رود با صبغهي علمي و اخلاقي، اين رسالت مهمّ در تمام منطقه، به ويژه استان ولايت مدار اردبيل، به بهترين وجه ايفا گردد و سرمايهي وفاق ملّي، در ظلّ اعتصام به قرآن و عترت مصون بماند.
🔹 پروردگارا! نظام اسلامي، مقام معظم رهبري، مراجع بزرگوار تقليد، حوزه هاي فقهي و دانشگاهي، دولت و ملّت و مملكت و جوانان را در سايهي امام زمان (عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) حفظ فرما؛ امام راحل و شهدا را با انبيا محشور نما.
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇
@rahighemakhtoom
#واژگان_قرآنی
#ارزشهای_اسلامی
#فرهنگ_قرآن
#قاموس_قرآن
#برکت
🔅🔅🔅
📌 برکت
🔹 برکة به معنای فرخندگی و خجستگی، افزونی خیر و سود بسیار است. جمع آن برکات در قرآن مذکور است «لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ» (سوره اعراف، 96) اگر مردم شهرها ایمان آورند و عمل نیکو کنند برکت های بسیار از آسمان و زمین بروی ایشان می گشائیم.
🔹 بركت به معناى ثبوت و پايدارى خير الهى در چيزى و رشد و افزايش است.
🔹 مفسّران بركت را به معناى خير نافع و امرى غيرمحسوس و اعمّ از مادّى و معنوى مىدانند و بين آن و نظام جارى اسباب و مسببات منافاتى نمىبينند، چنانكه معتقدند بركت، امرى نسبى است و در هر چيزى به حسب هدفى است كه در آن نهفته است.
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌مهمان الهی
🔹 اگر گفته شد حاجی و معتمر «ضِیف الرَّحمان» است، ذات اقدس الهی فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُم».[1] آن انسان دل شكسته ای كه «رجالاً» آمده، ﴿وَ عَلی كُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ﴾ آمده، آن انسان تهیدست دل شكسته، میزبان من است و من مهمانی او را می پذیرم. بنابراین حاجی و معمتر اگر در كِسوت «رِجال» آمده است، اگر به كِسوت ﴿وَ عَلی كُلِّ ضامِرٍ﴾ گرچه متمكّن هست، گفت بندهٴ «مِسْكِینٍ مُسْتَكِینٍ مُسْتَجِیر»[2] هستم، با این وصف آمده است، می تواند با خدا داد و ستد كند، یك تعامل متقابلی باشد که هم مهمان خدا بشود و هم میزبان الهی؛ گرچه در هر دو حال مهمان خداست؛ آن وقت هم كه مهمان خداست، مهمان خداست و آن وقت هم كه میزبان خداست، مهمان خداست؛ زیرا این ضیافت را از ذات اقدس الهی گرفته است؛ «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْك».[3]
[1]. منیة المرید، ص123.
[2]. فلاح السائل و نجاح المسائل، ص201؛ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صل الله علیه و اله و سلّم) مَنْ قَالَ بَعْدَ صَلَاةِ الْعَصْرِ فِی كُلِّ یوْمٍ مَرَّةً وَاحِدَةً أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَی الْقَیومُ ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ وَ أَسْأَلُهُ أَنْ یتُوبَ عَلَی تَوْبَةَ عَبْدٍ ذَلِیلٍ خَاضِعٍ فَقِیرٍ بِائِسٍ مِسْكِینٍ مُسْتَكِینٍ مُسْتَجِیرٍ لَا یمْلِكُ لِنَفْسِهِ نَفْعاً وَ لَا ضَرّاً وَ لَا مَوْتاً وَ لَا حَیاةً وَ لَا نُشُورا...».
[3]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص63.
📚 پیام به به حجاج بیتالله الحرام1436 قمری
تاریخ: 1394/06/21
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳️همواره با قرآن باشیم
👇👇👇
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(55)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#كاروان_آموزشي_لبيك_يا_امام_مازندران
🔅🔅🔅🔅
✳ یاد باد آن روزگاران یاد باد
فلا تهنوا و تدْعوا إلي السّلم و أنتم الأعْلَوْن و الله معكم و لن يَتِرَكُم أعمالكم [ سوره ي محمّد، آيه ي 35.] ؛ خداوند با شماست و هرگز كارهايتان را بي ثمر نخواهد گذاشت، سُستي روا نداريد و به سازش دعوت نكنيد و مجد و سرافرازي از آنتان است.
✅ فرمان خداي سبحان به منظور ترغيب آموزش نظامي و نبرد با كفر آن است كه: (يا أيّها النّبيّ حرّض المؤمنين علي القتال).[ سوره ي انفال، آيه ي 65.]
✅ پيام پيك وحي الاهي هنگام اعزام نيرو به جبههي حق عليه باطل آن است كه: (قاتلوهم يعذّبهم الله بأيْديكم ويخْزهم وينْصركم عليهم).[ سوره ي توبه، آيه ي 14.]
✅ سروش فرشتهي آسماني هنگام حضور سپاهيان توحيد در صحنهي ستيز با شرك آن است كه: (إذا لقيتم فئةً فاثْبتوا واذْكروا الله كثيراً).[ سوره ي انفال، آيه ي 45.]
✅ نداي پيام آور الاهي براي رهبري در هدف مبارزه با كفر و استكبار جهاني آن است كه: (وقاتلوهم حتّي لا تكون فتنةٌ ويكون الدّين كلّه لله).[ سوره ي انفال، آيه ي 39.]
✅ دستور قرآن كريم به رزمجويان جبههي نور عليه ظلمت اين است كه يا شهادت يا پيروزي؛ (و من يقاتل في سبيل الله فيقتل أو يغلب فسوف نُؤْتيهِ أجراً عظيماً).[ سوره ي نساء، آيه ي 74.]
✅ توصيهي اكيد خداي سبحان آن است كه جنگ عليه كفر و طغيان بدون هماهنگي همه جانبهي مسئولان، مخصوصاً نيروهاي مسلح به ثمر نمي رسد؛ (هو الذي أيّدك بنصْره وبالمؤمنين وألّف بين قلوبهم).[ سوره ي انفال، آيات 62 ـ 63.]
✅ سفارش قاطع قرآن كريم آن است كه پيروي از رهنمودهاي مقام معظّم رهبري عامل نيل به حيات ابدي است؛ (يا أيّها الذين امنوا استجيبوا لله وللرّسول إذا دعاكم لما يُحْييكم).[ سوره ي انفال، آيه ي 24.]
✅ فرهنگ وحي آن است كه هم شهدا به لقاء الله بار مي يابند و هم فاتحان به توحيد افعالي مي رسند كه كار آنان را خداي سبحان از آن خود مي داند؛ (فلم تقتلوهم و لكنّ الله قتلهم و ما رميْتَ إذ رميْتَ و لكنّ الله رَمي...).[ سوره ي انفال، آيه ي 17.]
🔹 اميد است كشور بقية الله (ارواح من سواه فداه)، همچنان از هر گزندي مصون بماند، تا با ظهور آن خليفة الله محرومان گيتي از سلطهي ستمگران زمان رهايي يابند و شَهْد اطاعت از قرآن و عترت طاهره را بچشند.
🌿🌿🌿
⏪ با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
👇👇👇
کانال قرآنی رحیق در ایتا
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_لیل
▪نگاشت4:تفسیر آیات 1 تا 4
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ ﴿١﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ ﴿٢﴾ وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنثَىٰ ﴿٣﴾ إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّىٰ ﴿٤﴾
۱ - سوگند خداوند، به شب، هنگام فراگیر شدن آن (و الّیل إذا یغشى)
۲ - پدیده شب و گسترش تاریکى آن بر موجودات، داراى عظمتى درخور (و الّیل إذا یغشى)
۳ - گستردگى تاریکى شب، از نعمت هاى خداوند براى انسان ها است. (و الّیل إذا یغشى)
🔹 تأثیر سوگند، زمانى است که مخاطب، مورد سوگند را محبوب خود بیابد.
4 - سوگند خداوند، به روز، هنگام درخشان شدن آن (و النهار إذا تجلّى)
5 - پدیده روز و تابناکى آن، داراى عظمتى درخور سوگند خداوند (و النهار إذا تجلّى)
6 - روشنى روز، از نعمت هاى خداوند است. (و النهار إذا تجلّى)
🔹 سوگند، نشانه آن است که آنچه به آن سوگند یاد شده است. براى مخاطب سودمند و مورد علاقه است.
7 - سوگند خداوند، به آفرینش جنس نر و ماده در مخلوقات (و ما خلق الذکر و الأُنثى)
حرف «ما» مصدریه بوده و مفاد آیه شریفه، سوگند به خلقت «مذکر» و «مؤنث» است. این احتمال نیز وجود دارد که «ما» موصول باشد; ولى مصدریه بودن آن - که در نتیجه سوگند به مخلوقات خواهد بود; نه خالق - با سوگند به «لیل» و «نهار» تناسب بیشترى دارد.
8 - سوگند خداوند، به آفریننده جنس نر و ماده (و ما خلق الذکر و الأُنثى)
9 - سوگند خداوند به خویش (و ما خلق الذکر و الأُنثى)
10 - آفرینش مرد و زن و جنس نر و ماده در دیگر مخلوقات، کارى بزرگ و نشانه عظمت خداوند است. (و ما خلق الذکر و الأُنثى)
🔹 تعبیر «و ما خلق» - چه سوگند به خالق باشد و چه خلقت - بیانگر عظمت هر دو است; زیرا عظمت هر یک، حاکى از عظمت دیگرى است.
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_لیل
▪نگاشت5:تفسیر آیات 1 تا 4
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ ﴿١﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ ﴿٢﴾ وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنثَىٰ ﴿٣﴾ إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّىٰ ﴿٤﴾
11 - انسان ها، در شیوه کار و تلاش و نتیجه آن، با یکدیگر متفاوت اند. (إنّ سعیکم لشتّى)
🔹 «شتّى» (جمع «شتیت») به معناى متفرق ها است.
🔹 «سعى» گرچه مفرد است; ولى به قرینه اضافه شدن به «کم»، در معناى جمع است. این آیه گرچه جواب قسم هاى پیش است; ولى جواب تفصیلى قسم، مطالبى است که در آیات بعد آمده است. مراد از تفاوت تلاش ها - به قرینه آیات بعد - تفاوت شیوه ها و پى آمدهاى عمل است.
12 - خداوند، در تأکید بر گوناگون بودن تلاش هاى انسان ها و شیوه ها و آثار آن، به شب و روز و به ذات خویش، سوگند یاد کرده است. (و الّیل ... إنّ سعیکم لشتّى)
13 - انسان به طبع خویش، داراى تلاش هایى متفاوت (سودمند و زیان بخش) و برخوردار از نیروى انتخاب است. (إنّ سعیکم لشتّى)
🔹 مفاد آیه شریفه ممکن است اختلاف تلاش برخى از انسان ها، با دسته اى دیگر باشد و نیز مى تواند نشانگر اختلاف تلاش هاى گوناگون هر انسان باشد. برداشت یاد شده، ناظر به دومین احتمال است. آیات بعد - که تلاش هاى خوب و بد را مشخص ساخته - در حقیقت بیانگر قدرت انتخاب و توصیه به برگزیدن تلاش هاى نیک است.
14 - ترک تلاش هاى نادرست و بسنده کردن به کوشش هاى سودمند، توصیه خداوند به تمام انسان ها است. (إنّ سعیکم لشتّى)
🔹 جواب قسم - که در حقیقت مجموع شیوه ها و آثارى است که براى تلاش هاى گوناگون بشر، در آیات بعد آمده است - در ضمن خود، دعوت کننده مردم به ترک تشتت در تلاش ها و ایجاد وحدت رویّه در کوشش هاى خویش و برگزیدن راهى است که به «یُسْرى» منتهى شود.
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
📌 اعتماد بر خدا
🔹 بیان نورانی امام جواد(سلام الله علیه) این است که سرمایه اعتماد به خداست، انسان بنای او بر این باشد که نه بی راهه برود نه راه کسی را ببندد، آنگاه اعتماد او به خدا و تکیه گاهش به خدا باشد، یقیناً به ثمر می رسد. فرمود: «الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَی كُلِّ عَال»،[1] «غالی با غین» یعنی گران؛ فرمود هر متاع گرانی را با اعتماد به خدا می شود خرید و هر مقام بلندی را با نردبان اعتماد به خدا می شود طی کرد. «سُلّم» یعنی نردبان. «الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَی كُلِّ عَال». این کشور می تواند روی پای خود بایستد، یقیناً مردان بزرگ، جوانان بزرگ، برادران و خواهران بزرگ و مطمئن وجود دارند که این کشور را به خوبی و در کمال قدرت و عزت حفظ بکنند. این بیان نورانی امام جواد است. «ثمن» یعنی پول و بها، این بها دستتان است و آن اعتماد به خداست. به غیر خدا تکیه نکردن و ناامید بودن از غیر خدا، اولین شرط استجابت دعاست.
🔹 مشکلمان همین آیه ای است که اشاره می شود و آن این است که فرمود: ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾؛[2] فرمود اکثری مردم یک مشکل شرکی در درون آنها هست. توحید محض و توحید خالص، یعنی گفتن «لاالهالاالله» محض نیست، اکثر مؤمنین مشرک هستند. به امام عرض کردند چگونه اکثر مؤمنین مشرک هستند؟ ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾ فرمود همین که می گویند: «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ»،[3] اول خدا، دوم فلان شخص، اگر فلان شخص نبود، مشکل ما حل نمیشد! بگویید خدای سبحان، مشکل ما را از آن راه حل کرد. نه اینکه اول خدا، دوم فلان شخص. مگر خدا دومی دارد؟ مگر در قبال خدا یک قدرتی هست؟ اگر قدرت الهی نامتناهی است در برابر قدرت نامتناهی قدرتی نمی ماند. هر چه هست مظاهر اوست، فیض اوست، فوز اوست و مانند آن. این مشکل ماست که توحید محض در ما بسیار کم است. اگر کسی موحّد ناب بود و به غیر خدا تکیه نکرد، یقیناً دعای او مستجاب می شود.
🔹 وجود مبارک امام جواد می فرماید: «الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَی كُلِّ عَال»، این نردبان است هر جای بلندی انسان بخواهد برود نمیتواند بگوید من که نمی توانم! مگر آنها که رسیدند از کجا آوردند؟ این همه بزرگانی که یا در حوزه یا در دانشگاه یا در کارهای آزاد موفق شدند، آنها از کجا آوردند؟ اگر کسی تنها رابطه اش را با خدا مستقیم کند و به هیچ کسی اعتماد نکند و طمع نکند و همه را مظاهر قدرت و آیات الهی بداند، این یقیناً موفق می شود که «الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَی كُلِّ عَال».
[1]. نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص136.
[2]. سوره یوسف، آیه106.
[3]. تفسیر العیاشی، ج2، ص200؛ بحار الانوار(ط ـ بیروت)، ج34، ص146.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1398/05/10
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 خبر به داعی انشاء
🔹 آیت الله فاضل را خدا رحمت كند! به اتفاق هم یک وقت جنوب رفتیم، ما آنجا كه رفتیم مثل اینكه سرزمین مشعر و منا را داشتیم ادراك میكردیم؛ همان طور كه حاجی شب دهم در مشعر می خوابد آدم چه حالتی دارد؟ ما آن شب را در همان سنگر مثل حالت مشعر در همان شن ها به این وضع خوابیدیم. من دیدم سحر كه شد یك پیرمرد بود، این جوان ها را بیدار كرده همه اینها بیدار شدند، نماز شب خود را خواندند، نماز نافله را خواندند، نماز صبح خود را خواندند و زیارت عاشورا را خواندند و خوابیدند. این البته كشور را طیب و طاهر می كند! برای من كاملاً محسوس بود كه ما روی شن های جبهه که می خوابیدیم، مثل همان شن های شب مشعر بود، آدم شب مشعر هم روی شن می خوابد. می گوید اینها طیب و طاهر هستند، قرآن می گوید كشوری كه طیب و طاهر در آن آرمیده است باید میوه طیب و طاهر بدهد.
🔹 ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ﴾،[1] صِرف خبر بدهد و گزارش بدهد؟! قرآن ـ معاذالله ـ خبرنگار است؟! اینطور هست یا اینطور باشد؟! اینکه گفتند: «أَلعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهرُ»،[2] یعنی هستند یا ما موظف هستیم این علما را نگه بداریم، نام اینها را ببریم، کتاب اینها را بگیریم و مبانی اینها را ذکر بکنیم؟! غالب اینها جمله خبریه ای است که به داعی انشاء القا شده است؛ یعنی نام علما، خط علما، مسیر و فکر علما را زنده نگه بدارید: «أَلعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهرُ»؛ یعنی تا زنده هستید، مسیر شیخ انصاری را بروید، وگرنه قصه ای برای ما بگوید که فایده تعلیم و تربیت را برای ما ندارد.
[1]. سوره اعراف، آیه58.
[2]. تحف العقول، النص، ص170.
📚 سوره مبارکه ذاریات جلسه 4
تاریخ: 1395/10/12
@rahighemakhtoom
وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِيٓ أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ
Eat from the pure and lawful things that God has given to you. Have fear of God in Whom you believe.(٨٨)
المائدة - 88
📚پیام ها:
1- بهرهگیرى از امكانات مادى حلال با ایمان منافات ندارد. «یا ایّها الّذین آمنوا... و كلوا» كسانى كه تقوا را رها كردن مادّیات مىدانند در توهّم به سر مىبرند.
2- در مسائل تغذیه دقّت كنیم. «حلالاً، طیباً، واتّقوا» (هم شیوهى كسب، حلال باشد و هم شیوهى مصرف آن)
3- رزق همه به دست اوست، پس عجله و حرص و حرامخوارى نداشته باشیم. «رزقكم اللّه حلالا طیّبا»
4- تقوا، لازمهى ایمان است. «واتّقوا اللّه الّذى أنتم به مؤمنون»
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 وصیت امام باقر علیه السلام
🔹 در آستانه شهادت امام پنجم امام باقر(سلام الله علیه) هستیم، در آستانه روز ترویه كه حاجیان كوی دوست احرام میبندند و از مكه به سرزمین عرفات و مشعر و منا حركت می كنند قرار داریم. از وجود مبارك امام باقر(سلام الله علیه) رسیده است كه شما خودتان را بر كتاب خدا عرضه كنید، این یكی از مهمترین دستورات وجود مبارك امام پنجم است. اینكه وجود مبارك امام باقر فرمود خودتان را با قرآن بسنجید یعنی آن بحث تنها مخصوص فقیه و اصولی نیست، مخصوص روایات متعارض یا روایت بی معارض نیست، جمیع عقاید و شئون را، اخلاق و اوصاف و افعال را باید بر قرآن كریم عرضه كرد. اگر كسی قرآن را نداند وقتی ترازو را ندارد و نمیداند چگونه ترازو را به كار ببرد؟ عقاید را با چه چیزی بسنجد؟ اخلاق را با چه چیزی بسنجد؟ درست است كه روز شهادت امام باقر است و جامه مشكی پوشیدن خوب است، عزاداری كردن خوب است، گریه كردن خوب است و ثواب دارد، اما اصل فرمایش حضرت را ما باید عمل بكنیم! فرمود خودتان را چه در مسائل فردی و چه در مسائل جمعی بر قرآن عرضه كنید و با قرآن بسنجید، این گسترش تفسیر قرآن را به ما میفهماند، البته هر كسی در حدّ خود یك دوره قرآن را باید بداند، خطوط كلیاش را باید بداند، ولو از عمق مطالبش باخبر نباشد! این از آن وصایای برجسته وجود مبارك امام باقر است.
🔹 حالا وجود مبارك امام باقر شهید شدند، ما باید این فكر را زنده نگه داریم؛ امام صادق(سلام الله علیه) اولین كسی است كه دارد این فكر و روش را احیا میكند، به ما می فهماند كه ما نام مبارك امام باقر، حیات امام باقر، خانه امام باقر و مآثر و آثار وجود مبارك امام باقر را زنده نگه بداریم. وجود مبارك امام صادق اولین كاری كه كرده، دستور داد تا خودش زنده بود آن اتاق مخصوص امام باقر را هر شب چراغ روشن می كردند. اگر آن روزها چراغ عادی بود چراغ و شمع بود شمع، نگذاشت آن اتاق تاریك بماند؛ این نمادی است، وگرنه اتاقی است كسی نیست چه روشن و چه تاریك چه اثر دارد؟! این می خواهد بگوید که این فكر باید همیشه روشن باشد، خانه ای كه در آن وجود مبارك صادق و امام باقر بود تا من زندهام باید این را روشن نگه دارند، یعنی این فكر را، این حرف را، این رهنمود و ارائه طریق را همیشه زنده نگه دارند.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1387/09/14
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(56)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#تبیین_اهمیت_ولایت
🔅🔅🔅🔅
📌 تبيين اهميّت ولايت
1. ولايت انسان كامل همان خلافت وي از خداي سبحان است.
2. خليفه، حكم مستخلف عنه را بالتّبع يا بالعرض داراست.
3. چون خداي جهانِ امكان محيط محض است، خليفهي وي نيز مظهر احاطهي تامّ خواهد بود.
4. ظهور احاطهي انسان كامل كه صاحب ولايت و خلافت است در موارد فراواني است كه به برخي از آن ها اشاره ميشود:
يكم. شرط تحصّن در حصن حصين توحيد؛ «كلمة لا اله الّا الله حصني... و أنا من شروطها.»[ توحيد صدوق، ص 25.]
دوم. شرط اعتصام به حبل متين الهي: «اِنّى تارك فيكم الثقلين، كتاب الله وعترتي...»[ بحار الانوار، ج 2، ص 226.]
سوم. شرط تبليغ رسالت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم): (يا أيّها الرّسول بَلّغ ما أنزل اليك من ربّك و ان لم تفعل فما بَلَّغتَ رسالته...).[ سوره ي مائده، آيه ي 67.]
چهارم. شرط كمال دين و تمام نعمت و پسنديده شدن اسلام نزد خدا؛ (...اليوم أكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام ديناً...).[ سوره ي مائده، آيه ي 3.]
پنجم. شرط اداي حق رسول گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم) و پرداخت اجر معنوي آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم)؛ (قل لا أسئلكم عليه أجراً الّا المودّة في القربي ومَن يقترف حسنةً نزد له فيها حسناً...).[ سوره ي شوري، آيه ي 23]
🔹 پروردگارا، توفيق اقتراف حسنهي ولايت و اغتراف كوثر خلافت و اعتراف به امامت اهل بيت عصمت وطهارت(عليهم السلام) را پشتوانهي صلابت و صيانت نظام اسلامي از آسيب اهريمنان قرار ده.
🔹 خداوندا، به مسلمين جهان آن ده كه آن به.
🔅🔅🔅
پیام غدیر را با انتشار سخنان حکمت آمیز غدیریان به تشنگان چشمه زلال حقیقت برسانیم
در معرفی کانال قرآنی رحیق ما را در این مسئولیت خطیر یاری فرمایید
👇👇👇
@rahighemakhtoom