eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📌 برکت 🔹 برکة به معنای فرخندگی و خجستگی، افزونی خیر و سود بسیار است. جمع آن برکات در قرآن مذکور است «لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ» (سوره اعراف، 96) اگر مردم شهرها ایمان آورند و عمل نیکو کنند برکت های بسیار از آسمان و زمین بروی ایشان می گشائیم. 🔹 بركت به معناى ثبوت و پايدارى خير الهى در چيزى و رشد و افزايش است. 🔹 مفسّران بركت را به معناى خير نافع و امرى غيرمحسوس و اعمّ از مادّى و معنوى مى‌دانند و بين آن و نظام جارى اسباب و مسببات منافاتى نمى‌بينند، چنان‌كه معتقدند بركت، امرى نسبى است و در هر چيزى به حسب هدفى است كه در آن نهفته است. ادامه دارد... 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 @rahighemakhtoom
📌مهمان الهی 🔹 اگر گفته شد حاجی و معتمر «ضِیف‌ الرَّحمان» است، ذات اقدس الهی فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُم».[1] آن انسان دل ‌شكسته ‌ای كه «رجالاً» آمده، ﴿وَ عَلی كُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ﴾ آمده، آن انسان تهیدست دل شكسته، میزبان من است و من مهمانی او را می ‌پذیرم. بنابراین حاجی و معمتر اگر در كِسوت «رِجال» آمده است، اگر به كِسوت ﴿وَ عَلی كُلِّ ضامِرٍ﴾ گرچه متمكّن هست، گفت بندهٴ «مِسْكِینٍ مُسْتَكِینٍ مُسْتَجِیر»[2] هستم، با این وصف آمده است، می ‌تواند با خدا داد و ستد كند، یك تعامل متقابلی باشد که هم مهمان خدا بشود و هم میزبان الهی؛ گرچه در هر دو حال مهمان خداست؛ آن وقت هم كه مهمان خداست، مهمان خداست و آن وقت هم كه میزبان خداست، مهمان خداست؛ زیرا این ضیافت را از ذات اقدس الهی گرفته است؛ «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْك».[3] [1]. منیة المرید، ص123. [2]. فلاح السائل و نجاح المسائل، ص201؛ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صل الله علیه و اله و سلّم) مَنْ قَالَ بَعْدَ صَلَاةِ الْعَصْرِ فِی كُلِّ یوْمٍ مَرَّةً وَاحِدَةً أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَی الْقَیومُ ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ وَ أَسْأَلُهُ أَنْ یتُوبَ عَلَی تَوْبَةَ عَبْدٍ ذَلِیلٍ خَاضِعٍ فَقِیرٍ بِائِسٍ مِسْكِینٍ مُسْتَكِینٍ مُسْتَجِیرٍ لَا یمْلِكُ لِنَفْسِهِ نَفْعاً وَ لَا ضَرّاً وَ لَا مَوْتاً وَ لَا حَیاةً وَ لَا نُشُورا...». [3]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص63. 📚 پیام به به حجاج بیت‌الله الحرام1436 قمری تاریخ: 1394/06/21 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳️همواره با قرآن باشیم 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (55) 🔅🔅🔅🔅 ✳ یاد باد آن روزگاران یاد باد فلا تهنوا و تدْعوا إلي السّلم و أنتم الأعْلَوْن و الله معكم و لن يَتِرَكُم أعمالكم [ سوره ي محمّد، آيه ي 35.] ؛ خداوند با شماست و هرگز كارهايتان را بي ثمر نخواهد گذاشت، سُستي روا نداريد و به سازش دعوت نكنيد و مجد و سرافرازي از آنتان است. ✅ فرمان خداي سبحان به منظور ترغيب آموزش نظامي و نبرد با كفر آن است كه: (يا أيّها النّبيّ حرّض المؤمنين علي القتال).[ سوره ي انفال، آيه ي 65.] ✅ پيام پيك وحي الاهي هنگام اعزام نيرو به جبهه‌ي حق عليه باطل آن است كه: (قاتلوهم يعذّبهم الله بأيْديكم ويخْزهم وينْصركم عليهم).[ سوره ي توبه، آيه ي 14.] ✅ سروش فرشته‌ي آسماني هنگام حضور سپاهيان توحيد در صحنه‌ي ستيز با شرك آن است كه: (إذا لقيتم فئةً فاثْبتوا واذْكروا الله كثيراً).[ سوره ي انفال، آيه ي 45.] ✅ نداي پيام آور الاهي براي رهبري در هدف مبارزه با كفر و استكبار جهاني آن است كه: (وقاتلوهم حتّي لا تكون فتنةٌ ويكون الدّين كلّه لله).[ سوره ي انفال، آيه ي 39.] ✅ دستور قرآن كريم به رزمجويان جبهه‌ي نور عليه ظلمت اين است كه يا شهادت يا پيروزي؛ (و من يقاتل في سبيل الله فيقتل أو يغلب فسوف نُؤْتيهِ أجراً عظيماً).[ سوره ي نساء، آيه ي 74.] ✅ توصيه‌ي اكيد خداي سبحان آن است كه جنگ عليه كفر و طغيان بدون هماهنگي همه جانبه‌ي مسئولان، مخصوصاً نيروهاي مسلح به ثمر نمي رسد؛ (هو الذي أيّدك بنصْره وبالمؤمنين وألّف بين قلوبهم).[ سوره ي انفال، آيات 62 ـ 63.] ✅ سفارش قاطع قرآن كريم آن است كه پيروي از رهنمودهاي مقام معظّم رهبري عامل نيل به حيات ابدي است؛ (يا أيّها الذين امنوا استجيبوا لله وللرّسول إذا دعاكم لما يُحْييكم).[ سوره ي انفال، آيه ي 24.] ✅ فرهنگ وحي آن است كه هم شهدا به لقاء الله بار مي يابند و هم فاتحان به توحيد افعالي مي رسند كه كار آنان را خداي سبحان از آن خود مي داند؛ (فلم تقتلوهم و لكنّ الله قتلهم و ما رميْتَ إذ رميْتَ و لكنّ الله رَمي...).[ سوره ي انفال، آيه ي 17.] 🔹 اميد است كشور بقية الله (ارواح من سواه فداه)، همچنان از هر گزندي مصون بماند، تا با ظهور آن خليفة الله محرومان گيتي از سلطه‌ي ستمگران زمان رهايي يابند و شَهْد اطاعت از قرآن و عترت طاهره را بچشند. 🌿🌿🌿 ⏪ با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 👇👇👇 کانال قرآنی رحیق در ایتا @rahighemakhtoom
▪نگاشت4:تفسیر آیات 1 تا 4 بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ ﴿١﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ ﴿٢﴾ وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنثَىٰ ﴿٣﴾ إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّىٰ ﴿٤﴾ ۱ - سوگند خداوند، به شب، هنگام فراگیر شدن آن (و الّیل إذا یغشى) ۲ - پدیده شب و گسترش تاریکى آن بر موجودات، داراى عظمتى درخور (و الّیل إذا یغشى) ۳ - گستردگى تاریکى شب، از نعمت هاى خداوند براى انسان ها است. (و الّیل إذا یغشى) 🔹 تأثیر سوگند، زمانى است که مخاطب، مورد سوگند را محبوب خود بیابد. 4 - سوگند خداوند، به روز، هنگام درخشان شدن آن (و النهار إذا تجلّى) 5 - پدیده روز و تابناکى آن، داراى عظمتى درخور سوگند خداوند (و النهار إذا تجلّى) 6 - روشنى روز، از نعمت هاى خداوند است. (و النهار إذا تجلّى) 🔹 سوگند، نشانه آن است که آنچه به آن سوگند یاد شده است. براى مخاطب سودمند و مورد علاقه است. 7 - سوگند خداوند، به آفرینش جنس نر و ماده در مخلوقات (و ما خلق الذکر و الأُنثى) حرف «ما» مصدریه بوده و مفاد آیه شریفه، سوگند به خلقت «مذکر» و «مؤنث» است. این احتمال نیز وجود دارد که «ما» موصول باشد; ولى مصدریه بودن آن - که در نتیجه سوگند به مخلوقات خواهد بود; نه خالق - با سوگند به «لیل» و «نهار» تناسب بیشترى دارد. 8 - سوگند خداوند، به آفریننده جنس نر و ماده (و ما خلق الذکر و الأُنثى) 9 - سوگند خداوند به خویش (و ما خلق الذکر و الأُنثى) 10 - آفرینش مرد و زن و جنس نر و ماده در دیگر مخلوقات، کارى بزرگ و نشانه عظمت خداوند است. (و ما خلق الذکر و الأُنثى) 🔹 تعبیر «و ما خلق» - چه سوگند به خالق باشد و چه خلقت - بیانگر عظمت هر دو است; زیرا عظمت هر یک، حاکى از عظمت دیگرى است. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
▪نگاشت5:تفسیر آیات 1 تا 4 بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ ﴿١﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ ﴿٢﴾ وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنثَىٰ ﴿٣﴾ إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّىٰ ﴿٤﴾ 11 - انسان ها، در شیوه کار و تلاش و نتیجه آن، با یکدیگر متفاوت اند. (إنّ سعیکم لشتّى) 🔹 «شتّى» (جمع «شتیت») به معناى متفرق ها است. 🔹 «سعى» گرچه مفرد است; ولى به قرینه اضافه شدن به «کم»، در معناى جمع است. این آیه گرچه جواب قسم هاى پیش است; ولى جواب تفصیلى قسم، مطالبى است که در آیات بعد آمده است. مراد از تفاوت تلاش ها - به قرینه آیات بعد - تفاوت شیوه ها و پى آمدهاى عمل است. 12 - خداوند، در تأکید بر گوناگون بودن تلاش هاى انسان ها و شیوه ها و آثار آن، به شب و روز و به ذات خویش، سوگند یاد کرده است. (و الّیل ... إنّ سعیکم لشتّى) 13 - انسان به طبع خویش، داراى تلاش هایى متفاوت (سودمند و زیان بخش) و برخوردار از نیروى انتخاب است. (إنّ سعیکم لشتّى) 🔹 مفاد آیه شریفه ممکن است اختلاف تلاش برخى از انسان ها، با دسته اى دیگر باشد و نیز مى تواند نشانگر اختلاف تلاش هاى گوناگون هر انسان باشد. برداشت یاد شده، ناظر به دومین احتمال است. آیات بعد - که تلاش هاى خوب و بد را مشخص ساخته - در حقیقت بیانگر قدرت انتخاب و توصیه به برگزیدن تلاش هاى نیک است. 14 - ترک تلاش هاى نادرست و بسنده کردن به کوشش هاى سودمند، توصیه خداوند به تمام انسان ها است. (إنّ سعیکم لشتّى) 🔹 جواب قسم - که در حقیقت مجموع شیوه ها و آثارى است که براى تلاش هاى گوناگون بشر، در آیات بعد آمده است - در ضمن خود، دعوت کننده مردم به ترک تشتت در تلاش ها و ایجاد وحدت رویّه در کوشش هاى خویش و برگزیدن راهى است که به «یُسْرى» منتهى شود. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌 اعتماد بر خدا 🔹 بیان نورانی امام جواد(سلام الله علیه) این است که سرمایه اعتماد به خداست، انسان بنای او بر این باشد که نه بی ‌راهه برود نه راه کسی را ببندد، آن‌گاه اعتماد او به خدا و تکیه ‌گاهش به خدا باشد، یقیناً به ثمر می‌ رسد. فرمود: «الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَی كُلِّ عَال»،[1] «غالی با غین» یعنی گران؛ فرمود هر متاع گرانی را با اعتماد به خدا می ‌شود خرید و هر مقام بلندی را با نردبان اعتماد به خدا می ‌شود طی کرد. «سُلّم» یعنی نردبان. «الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَی كُلِّ عَال». این کشور می‌ تواند روی پای خود بایستد، یقیناً مردان بزرگ، جوانان بزرگ، برادران و خواهران بزرگ و مطمئن وجود دارند که این کشور را به خوبی و در کمال قدرت و عزت حفظ بکنند. این بیان نورانی امام جواد است. «ثمن» یعنی پول و بها، این بها دستتان است و آن اعتماد به خداست. به غیر خدا تکیه نکردن و ناامید بودن از غیر خدا، اولین شرط استجابت دعاست. 🔹 مشکلمان همین آیه ‌ای است که اشاره می‌ شود و آن این است که فرمود: ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾؛[2] فرمود اکثری مردم یک مشکل شرکی در درون آنها هست. توحید محض و توحید خالص، یعنی گفتن «لااله‌الاالله» محض نیست، اکثر مؤمنین مشرک هستند. به امام عرض کردند چگونه اکثر مؤمنین مشرک هستند؟ ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾ فرمود همین که می‌ گویند: «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ»،[3] اول خدا، دوم فلان شخص، اگر فلان شخص نبود، مشکل ما حل نمی‌شد! بگویید خدای سبحان، مشکل ما را از آن راه حل کرد. نه اینکه اول خدا، دوم فلان شخص. مگر خدا دومی دارد؟ مگر در قبال خدا یک قدرتی هست؟ اگر قدرت الهی نامتناهی است در برابر قدرت نامتناهی قدرتی نمی‌ ماند. هر چه هست مظاهر اوست، فیض اوست، فوز اوست و مانند آن. این مشکل ماست که توحید محض در ما بسیار کم است. اگر کسی موحّد ناب بود و به غیر خدا تکیه نکرد، یقیناً دعای او مستجاب می ‌شود. 🔹 وجود مبارک امام جواد می ‌فرماید: «الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَی كُلِّ عَال»، این نردبان است هر جای بلندی انسان بخواهد برود نمی‌تواند بگوید من که نمی ‌توانم! مگر آنها که رسیدند از کجا آوردند؟ این همه بزرگانی که یا در حوزه یا در دانشگاه یا در کارهای آزاد موفق شدند، آنها از کجا آوردند؟ اگر کسی تنها رابطه ‌اش را با خدا مستقیم کند و به هیچ کسی اعتماد نکند و طمع نکند و همه را مظاهر قدرت و آیات الهی بداند، این یقیناً موفق می ‌شود که «الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَی كُلِّ عَال». [1]. نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص136. [2]. سوره یوسف، آیه106. [3]. تفسیر العیاشی، ج2، ص200؛ بحار الانوار(ط ـ بیروت)، ج34، ص146. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/05/10 @rahighemakhtoom
📌 خبر به داعی انشاء 🔹 آیت الله فاضل را خدا رحمت كند! به اتفاق هم یک وقت جنوب رفتیم، ما آنجا كه رفتیم مثل اینكه سرزمین مشعر و منا را داشتیم ادراك می‌كردیم؛ همان‌ طور كه حاجی شب دهم در مشعر می ‌خوابد آدم چه حالتی دارد؟ ما آن شب را در همان سنگر مثل حالت مشعر در همان شن ‌ها به این وضع خوابیدیم. من دیدم سحر كه شد یك پیرمرد بود، این جوان ‌ها را بیدار كرده همه اینها بیدار شدند، نماز شب خود را خواندند، نماز نافله را خواندند، نماز صبح خود را خواندند و زیارت عاشورا را خواندند و خوابیدند. این البته كشور را طیب و طاهر می ‌كند! برای من كاملاً محسوس بود كه ما روی شن‌ های جبهه که می‌ خوابیدیم، مثل همان شن های شب مشعر بود، آدم شب مشعر هم روی شن می ‌خوابد. می‌ گوید اینها طیب و طاهر هستند، قرآن می ‌گوید كشوری كه طیب و طاهر در آن آرمیده است باید میوه طیب و طاهر بدهد. 🔹 ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ﴾،[1] صِرف خبر بدهد و گزارش بدهد؟! قرآن ـ معاذالله ـ خبرنگار است؟! اینطور هست یا اینطور باشد؟! اینکه گفتند: «أَلعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهرُ»،[2] یعنی هستند یا ما موظف هستیم این علما را نگه بداریم، نام اینها را ببریم، کتاب اینها را بگیریم و مبانی اینها را ذکر بکنیم؟! غالب اینها جمله خبریه‌ ای است که به داعی انشاء القا شده است؛ یعنی نام علما، خط علما، مسیر و فکر علما را زنده نگه بدارید: «أَلعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهرُ»؛ یعنی تا زنده هستید، مسیر شیخ انصاری را بروید، وگرنه قصه ‌ای برای ما بگوید که فایده تعلیم و تربیت را برای ما ندارد. [1]. سوره اعراف، آیه58. [2]. تحف العقول، النص، ص170. 📚 سوره مبارکه ذاریات جلسه 4 تاریخ: 1395/10/12 @rahighemakhtoom
وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِيٓ أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ Eat from the pure and lawful things that God has given to you. Have fear of God in Whom you believe.(٨٨) المائدة - 88 📚پیام ها: 1- بهره‏‏‌گیرى از امكانات مادى حلال با ایمان منافات ندارد. «یا ایّها الّذین آمنوا... و كلوا» كسانى كه تقوا را رها كردن مادّیات مى‏‏‌دانند در توهّم به سر مى‏‏‌برند.  2- در مسائل تغذیه دقّت كنیم. «حلالاً، طیباً، واتّقوا» (هم شیوه‏‏‌ى كسب، حلال باشد و هم شیوه‏‏‌ى مصرف آن)  3- رزق همه به دست اوست، پس عجله و حرص و حرام‏‏‌خوارى نداشته باشیم. «رزقكم اللّه حلالا طیّبا»  4- تقوا، لازمه‏‏‌ى ایمان است. «واتّقوا اللّه الّذى أنتم به مؤمنون»  @rahighemakhtoom
📌 وصیت امام باقر علیه السلام 🔹 در آستانه شهادت امام پنجم امام باقر(سلام الله علیه) هستیم، در آستانه روز ترویه كه حاجیان كوی دوست احرام می‌بندند و از مكه به سرزمین عرفات و مشعر و منا حركت می ‌كنند قرار داریم. از وجود مبارك امام باقر(سلام الله علیه) رسیده است كه شما خودتان را بر كتاب خدا عرضه كنید، این یكی از مهمترین دستورات وجود مبارك امام پنجم است. اینكه وجود مبارك امام باقر فرمود خودتان را با قرآن بسنجید یعنی آن بحث تنها مخصوص فقیه و اصولی نیست، مخصوص روایات متعارض یا روایت بی ‌معارض نیست، جمیع عقاید و شئون را، اخلاق و اوصاف و افعال را باید بر قرآن كریم عرضه كرد. اگر كسی قرآن را نداند وقتی ترازو را ندارد و نمی‌داند چگونه ترازو را به كار ببرد؟ عقاید را با چه چیزی بسنجد؟ اخلاق را با چه چیزی بسنجد؟ درست است كه روز شهادت امام باقر است و جامه مشكی پوشیدن خوب است، عزاداری كردن خوب است، گریه كردن خوب است و ثواب دارد، اما اصل فرمایش حضرت را ما باید عمل بكنیم! فرمود خودتان را چه در مسائل فردی و چه در مسائل جمعی بر قرآن عرضه كنید و با قرآن بسنجید، این گسترش تفسیر قرآن را به ما می‌فهماند، البته هر كسی در حدّ خود یك دوره قرآن را باید بداند، خطوط كلی‌اش را باید بداند، ولو از عمق مطالبش باخبر نباشد! این از آن وصایای برجسته وجود مبارك امام باقر است. 🔹 حالا وجود مبارك امام باقر شهید شدند، ما باید این فكر را زنده نگه داریم؛ امام صادق(سلام الله علیه) اولین كسی است كه دارد این فكر و روش را احیا می‌كند، به ما می ‌فهماند كه ما نام مبارك امام باقر، حیات امام باقر، خانه امام باقر و مآثر و آثار وجود مبارك امام باقر را زنده نگه بداریم. وجود مبارك امام صادق اولین كاری كه كرده، دستور داد تا خودش زنده بود آن اتاق مخصوص امام باقر را هر شب چراغ روشن می ‌كردند. اگر آن روزها چراغ عادی بود چراغ و شمع بود شمع، نگذاشت آن اتاق تاریك بماند؛ این نمادی است، وگرنه اتاقی است كسی نیست چه روشن و چه تاریك چه اثر دارد؟! این می‌ خواهد بگوید که این فكر باید همیشه روشن باشد، خانه ‌ای كه در آن وجود مبارك صادق و امام باقر بود تا من زنده‌ام باید این را روشن نگه دارند، یعنی این فكر را، این حرف را، این رهنمود و ارائه طریق را همیشه زنده نگه دارند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1387/09/14 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (56) 🔅🔅🔅🔅 📌 تبيين اهميّت ولايت 1. ولايت انسان كامل همان خلافت وي از خداي سبحان است. 2. خليفه، حكم مستخلف عنه را بالتّبع يا بالعرض داراست. 3. چون خداي جهانِ امكان محيط محض است، خليفه‌ي وي نيز مظهر احاطه‌ي تامّ خواهد بود. 4. ظهور احاطه‌ي انسان كامل كه صاحب ولايت و خلافت است در موارد فراواني است كه به برخي از آن ها اشاره مي‌شود: يكم. شرط تحصّن در حصن حصين توحيد؛ «كلمة لا اله الّا الله حصني... و أنا من شروطها.»[ توحيد صدوق، ص 25.] دوم. شرط اعتصام به حبل متين الهي: «اِنّى تارك فيكم الثقلين، كتاب الله وعترتي...»[ بحار الانوار، ج 2، ص 226.] سوم. شرط تبليغ رسالت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم): (يا أيّها الرّسول بَلّغ ما أنزل اليك من ربّك و ان لم تفعل فما بَلَّغتَ رسالته...).[ سوره ي مائده، آيه ي 67.] چهارم. شرط كمال دين و تمام نعمت و پسنديده شدن اسلام نزد خدا؛ (...اليوم أكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام ديناً...).[ سوره ي مائده، آيه ي 3.] پنجم. شرط اداي حق رسول گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم) و پرداخت اجر معنوي آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم)؛ (قل لا أسئلكم عليه أجراً الّا المودّة في القربي ومَن يقترف حسنةً نزد له فيها حسناً...).[ سوره ي شوري، آيه ي 23] 🔹 پروردگارا، توفيق اقتراف حسنه‌ي ولايت و اغتراف كوثر خلافت و اعتراف به امامت اهل بيت عصمت و‌طهارت(عليهم السلام) را پشتوانه‌ي صلابت و صيانت نظام اسلامي از آسيب اهريمنان قرار ده. 🔹 خداوندا، به مسلمين جهان آن ده كه آن به. 🔅🔅🔅 پیام غدیر را با انتشار سخنان حکمت آمیز غدیریان به تشنگان چشمه زلال حقیقت برسانیم در معرفی کانال قرآنی رحیق ما را در این مسئولیت خطیر یاری فرمایید 👇👇👇 @rahighemakhtoom
▪نگاشت5:تفسیر آیات 5 تا11 فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‌ وَ اتَّقى‌ «5» وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى‌ «6» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‌ «7» وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى‌ «8» وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى‌ «9» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى‌ «10» وَ ما يُغْنِي عَنْهُ مالُهُ إِذا تَرَدَّى «11» «5» امّا آن كه انفاق كرد و پروا داشت «6» و پاداش نيك (روز جزا) را تصديق كرد.«7» به زودى ما او را براى پيمودن بهترين راه آماده خواهيم كرد. «8» ولى آنكه بخل ورزيد و خود را بى‌نياز پنداشت. «9» و پاداش نيك (روز جزا) را تكذيب نمود. «10» پس او را به پيمودن دشوارترين راه خواهيم انداخت. «11» و چون هلاك شد، دارايى‌اش براى او كارساز نخواهد بود. 🔅🔅🔅 🔹 شايد مراد از عطاى همراه با تقوا، اين باشد كه عطا با نيّت خالص و بدون منت، آن هم از مال حلال و در مسير خدا باشد كه تمام اين امور در كلمه تقوا جمع است. «أَعْطى‌ وَ اتَّقى‌» 🔹 اگر خداوند براى برخى راه خير را باز مى‌كند، «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‌» و براى برخى راه شر را «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‌» به خاطر تفاوت تلاش خود انسان‌ها است. «إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّى» 🔹 🔹 در خانه شخصى ثروتمند درختى بود كه كودكان همسايه هنگامى كه ميوه آن درخت به زمين مى‌ريخت، آن را برگرفته و مى‌خوردند ولى صاحب درخت، ميوه را از دهان اطفال مى‌گرفت. پدر اطفال مسئله را به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله گزارش داد. حضرت نزد صاحب خانه رفته و پيشنهاد كردند درخت را در برابر درختى در بهشت به من بفروش. آن مرد جواب رد به پيامبر داد و گفت: دنياى نقد را به آخرت نسيه نمى‌فروشم. پيامبر برگشت. يكى از ياران پرسيد: آيا اگر من آن درخت را بگيرم و با من نيز چنين معامله‌اى مى‌كنيد؟ حضرت فرمود: آرى. آن شخص توانست با بهايى چندين و چند برابر، درخت را خريدارى كند و در اختيار پيامبر گذارد. آن حضرت به نزد آن خانواده فقير آمده و درخت را به آنها بخشيد. در اين هنگام آيات اين سوره نازل شد. فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‌ وَ اتَّقى‌ وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى‌ ... 🔹 هر كس گام اول سخاوت را بر اساس ايمان به معاد و تقوا بردارد، خدا ظرفيّت و شرايط روحى او را براى كارها هموار مى‌كند و روح او را با كار خير مأنوس مى‌گرداند، تجربه و تعقل و كاردانى او را بالا مى‌برد، الهام و ابتكار به او مى‌دهد، پذيرش مردمى و اجتماعى او را زياد مى‌كند و راه‌هاى جديدى را براى كار خير پيش پاى او مى‌گذارد كه همه اينها مصداق‌ «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى‌» است. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
▪نگاشت6:تفسیر آیات 5 تا11 فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‌ وَ اتَّقى‌ «5» وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى‌ «6» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‌ «7» وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى‌ «8» وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى‌ «9» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى‌ «10» وَ ما يُغْنِي عَنْهُ مالُهُ إِذا تَرَدَّى «11» «5» امّا آن كه انفاق كرد و پروا داشت «6» و پاداش نيك (روز جزا) را تصديق كرد.«7» به زودى ما او را براى پيمودن بهترين راه آماده خواهيم كرد. «8» ولى آنكه بخل ورزيد و خود را بى‌نياز پنداشت. «9» و پاداش نيك (روز جزا) را تكذيب نمود. «10» پس او را به پيمودن دشوارترين راه خواهيم انداخت. «11» و چون هلاك شد، دارايى‌اش براى او كارساز نخواهد بود. 🔅🔅🔅 🔹 نكته لطيف آن است كه قرآن مى‌فرمايد: او را براى آسان‌ترين راه آماده مى‌كنيم‌ «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‌» و نفرمود: كار را براى او آسان مى‌كنيم. «سنيسر له اليسرى» و فرق است ميان آنكه انسان روان باشد يا كارش روان باشد. انسان مى‌تواند با توكل و دعا و اتصال به قدرت بى نهايت آسان داراى چنان سكينه و سعه صدر شود كه هر كارى را به راحتى بپذيرد و انجام هر كار خير براى او آسان باشد. 🔹🔹 در تاريخ كربلا مى‌خوانيم كه همين كه زينب كبرى بدن قطعه قطعه امام حسين عليه السلام را ديد گفت: «ربنا تقبل منا هذا القليل» پروردگارا اين شهيد در نزد عظمت تو كوچك است او را بپذير! آرى ايمان و تقوا انسان را در برابر هر حادثه بيمه كرده و كار روان و آسان مى‌كند. «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‌» 🔹 مراد از كلمه «يسرى» و «عسرى» كه در قالب مؤنث آمده است، كارها يا راه‌هاى آسان و مشكل است. 🔹 آنچه مهم است، اصل بخشش است، نوع و مقدار آن در مرحله بعد است. عطا گاهى كم است، گاهى زياد، گاهى از مال است و گاهى از مقام و آبرو. 🔹 كلمه‌ى «حسنى» يا مصدر است مثل رُجعى‌ و يا مؤنث احسن است. 🔹 امام باقر عليه السلام در تفسير آيه‌ «فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‌ وَ اتَّقى‌ وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى‌ فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‌» فرمودند: «لا يريد شيئا من الخير الا يسره الله له» چيزى را اراده نمى‌كند مگر آنكه خداوند انجام آن را براى او آسان مى‌كند. 🔹 و در تفسير آيه‌ «وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى‌ وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى‌ فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى‌» فرمودند: «لا يريد شيئا من الشر الا يسره الله له» درباره انجام دادن هيچ شرى تصميم نمى‌گيرد مگر آنكه خداوند انجام آن شر را براى او آسان كرده و مرتكب مى‌شود. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌سرّ احرام 🔹 از وجود مبارك امام سجاد(سلام الله عليه) نقل شده است كه شبلي[1] را بعد از مسافرت حج ديد. به شبلي فرمود: چه كردي؟ ـ آن قصهاش معروف و مفصل است ـ او عرض كرد: من از حج برميگردم. فرمود: آيا ميقات رفتي و لباس مَخيط را (لباس دوخته را) از بَر بيرون كردي و لباس ندوخته را (لباس احرام را) در بَر كردي و غسل احرام انجام دادي و اين كارها را كردي؟ عرض كرد: آري. فرمود: اينكه لباس دوخته را از بَر گرفتي، آيا هنگام كندن لباس دوخته قصد كردي كه از لباس معصيت بيرون آمدي؟ عرض كرد: نه. فرمود: وقتي لباس ندوخته به نام احرام در بَر كردي، آيا قصد كردي جامه طاعت در بَر مي ‌كني؟ عرض كرد: نه. فرمود: وقتي غسل احرام انجام دادي، آيا قصد كردي كه از گناهان داري شستشو مي ‌كني؟ عرض كرد: نه. من فقط لباس دوخته را كندم، لباس احرام در بَر كردم و غسل كردم [و] نيت كردم، همين! همين كه سايرين انجام مي‌دهند. فرمود: پس تو احرام نبسته اي، احرام يك سرّي دارد؛ يعني يك دستور ظاهري دارد كه آن را همه انجام مي‌دهند و يك دستور باطني دارد كه اهل سير و سلوك و كساني كه به اسرار حج آگاهند انجام مي‌دهند، اين كار يك سرّي دارد. معناي اينكه لباس دوخته را از بدن به در آوريد، يعني جامه گناه را از تن بيرون بياوريد. آن لباس گناهي را كه تا كنون خودتان تار و پودش بافتيد و بعد دوختيد و در بَر كرديد از جامه عصيان بيرون بياييد، وگرنه روح قضيه اين است كه فرقي بين لباس دوخته و ندوخته نيست، اينها علامت آن اسرار است. انسان در تمام ايام سال در لباس دوخته عبادت مي ‌كند به نام نماز، اينچنين نيست كه عبادت در لباس دوخته قبول نباشد؛ ولي در حج قبول نيست، براي اينكه مي‌خواهند اسرار حج را به انسان تفهيم كنند كه انسان يك روزي هم دارد كه با لباس ندوخته وارد آن روز مي‌ شود و آن روز مرگ است كه كفن در بَر مي ‌كند يا قيامت با همان كفن حضورو ظهور پيدا مي ‌كند. مي‌ خواهند آن مراسم را در اين مناسك اظهار كنند. اسرار قيامت را در مناسك و مراسم حج تجلّي بدهند. گفتند لباس ساده در بَر كنيد كه هرگونه فخر برطرف بشود. لباس ندوخته در بَر كنيد كه سفر مرگ در نظرتان مجسم باشد؛ مسئله مردن و قيامت در حضورتان حاضر باشد. 🔹 امام سجاد(سلام الله عليه) طبق اين نقل به شبلي فرمود: معناي كندن لباس خياطي شده و دوخته شده، يعني خدايا من ديگر لباس گناه در بَر نمي ‌كنم و از هر گناهي توبه كردم. تنها گناه نكردن مهم نيست، اطاعت كردن مهم است! لذا انسان لباس احرام بَر تن مي‌كند؛ يعني لباس ندوخته، لباس رنگ نگرفته، لباس حلال و پاك در برمي‌كند؛ يعني جامه طاعت در تن مي‌كند و معناي غسل كردن در حال احرام اين است ـ گرچه اين غسل مستحب است و واجب نيست ـ بر خلاف ترك مَخيط و ثوب پوشيدن لباس احرام كه آنها لازم است، فرمود: معناي غسل كردن اين است كه خدايا! من آن گناه ها را شستشو كردم. پس سه كار است: يكي اينكه ديگر گناه نمي‌كنم؛ دوم اينكه تصميم گرفتم هميشه مطيع باشم؛ سوم اينكه آن گناهان گذشته را الآن دارم جبران مي‌كنم، شستشو مي‌كنم. 🔅🔅🔅🔅🔅 [1] . گرچه افراد متعددي به «شبلي» ملقب بوده‌اند كه نزديكترين آنها به عصر ائمه(عليهم السلام) «ابوبكر، دُلف‌بن‌جحدر» است كه تقريباً دو قرن پس از شهادت امام سجاد(عليه السلام) به دنيا آمده و از اين رو هيچ يك از «شبلي»ها نمي‌توانند مستقيماً از امام سجاد(سلام الله عليه) روايت كنند، و نيز گرچه اين حديث به سبك و وزن سخنان مأثور از امامان معصوم(عليهم السلام) نيست و از اين رو گفته شده كه ممكن است اين روايت، سخنان بعضي از عرفا بوده كه به تدريج به امام سجاد(عليه السلام) نسبت داده شده است، ليكن در اين گونه روايات كه هماهنگ با ساير معارف بوده و يا مخالف با آنها نيست، كاستي در سند مانع استفاده از متن بلند و نوراني آنها نخواهد بود. 📚 سخنرانی موضوعی اسرار حج جلسه 1 تاریخ: 1370/12/27 🍁🍁🍁 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳️همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅🔅🔅 « اِلـهى اَخْرِجْنى مِنْ ذُلِّ نَفْسى وَطَهِّرْنى مِــنْ شَکّـى وَشِرْکى قَبْلَ حُلُولِ رَمْسى بِکَ اَنْتَصِرُ فَانْصُرْنى وَعَلَیْکَ اَتَوَکَّلُ فَلا تَکِلْنى وَاِیّاکَ اَسْئَلُ فَلا تُخَیِّبْنى وَفى فَضْلِکَ اَرْغَبُ فَلا تَحْرِمْنى وَبِجَنابِکَ اَنْتَسِبُ فَلا تُبْعِدْنى وَبِبابِکَ اَقِفُ فَلا تَطْرُدْنى » 🍀🍀🍀 پای جبل الرّحمه یکی زمزمه بر پاست این زمزمه فریاد دل یوسف زهراست این سوز حسین است که خود بحر نجات است می سوزد و مشغول دعای عرفات است 🌿🌿🌿 سلام علیکم روز عرفه، بر عارفان حق، آنان که از خیمه وجود خویش بیرون می آیند و با آتش شوق و اشتیاق وصال، به دعا و نیایش متوسل می شوند، علی الخصوص شما عزیز و ارجمند خجسته باد. التماس و دعا ارادتمند سید313 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (57) 🔅🔅🔅🔅 📌 بهترین راه شناخت ولایت علوی(1) ▪ بهترين راه شناخت حضرت علي بن ابي طالب (عليه السلام) بررسي معرّفي خداوند و رسيدگي به تعريف رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و تدبّر در تدوين شناسنامه‌ي وَلَوي آن حضرت (عليه السلام) با بَنان و بيان خود اوست، گرچه غَوص در اين دريا به مقدار همّت و درايت و رؤيت هركسي است كه جزم علمي و عزم عملي او ره توشه‌ي معرفت آن حضرت شده است. ▪ چون محدوده‌ي علم به قلمرو معلوم است و بهترين معروف در مكتب اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) اصول پنجگانه است، لذا شايسته است كلام نوراني آن حضرت و سنّت و سيرت وي در اين باره بازگو شود. ✅ 1. حضرت علي (عليه السلام) درباره‌ي توحيد و مبدأ شناسي از مقطع قطع علم حصولي به مشرب يقين شهودي، هجرت وسطي داشت و از مرحله‌ي «كَأنّ» به مقام برين و منيع «اَنّ» واصل شد و خداوند را نه با انديشه بلكه با شهود و نه در حدّ «كَأنّ و گويا»، بلكه در حدّ تحقيق و تكميل، به مقدار وسع مخلوق درباره‌ي معرفت خالق شناخت و چنين فرمود: أفَأعبدُ ما لا أري[نهج البلاغة، خطبه ي 179.] شگفتا: آيا مي پرستم خدايي را كه نمي بينم؟ يعني خداوند را يقيناً با شهود دل مي يابم و او را كه مشهود جان من است مي پرستم. ادامه دارد.... 🔅🔅🔅 پیام غدیر را با انتشار سخنان حکمت آمیز غدیریان به تشنگان چشمه زلال حقیقت برسانیم در معرفی کانال قرآنی رحیق ما را در این مسئولیت خطیر یاری فرمایید 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (58) 🔅🔅🔅🔅 📌 بهترین راه شناخت ولایت علوی(2) ✅ 2. حضرت علي (عليه السلام) درباره‌ي معاد و قيام قيامت، كه حدّ اكثر ادراك و باور ديگران درباره‌ي آن از معرفت حصولي و ايمان به غيب نمي گذرد، علم شهودي و ايمان به شهادت دارد. لذا از آن جناب چنين مأثور است: لو كُشِفَ الغطاء ما ازْددْتُ يقيناً؛[ بحار الانوار، ج 40، ص 153.] 🔹 اگر پرده‌ي معاد كنار رود و قيامت قائم گردد، چيزي بر يقين من افزوده نمي شود، يعني هم اكنون اسرار آينده بدون پرده براي من مشهود است، پس ايمان آن حضرت (عليه السلام) به قيامت، از سنخ باور به شهادت است، نه از قبيل ايمان به غيب. زيرا براي وي چيزي غايب نيست. ✅ 3. سخن نغز حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) پيرامون وحي و نبوّت اين است كه رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) به من فرمود: إنّك تسمعُ ما أسْمع و تَري ما أَرَي إلاّ أَنَّكَ لَسْتَ بنبىٍّ و لكنّك لوزيرٌ وإنّكَ لعلَي خيرٍ[نهج البلاغة، خطبه ي 192، بند 121.] 🔹 تمام آن چه را من مي شنوم، تو مي شنوي، و تمام آن چه را من مي بينم، تو مي بيني، تنها تمايز من و تو اين است كه من پيامبرم و تو نيستي و تو وزيري و بر مسير خير و طريق سعادت قرار داري. ▪ بنابراين، ايمان حضرت علي (عليه السلام) به نبوّت و رسالت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) از سنخ ايمان به شهادت است. نه از صنف ايمان به غيب. زيرا رموز وحي و اسرار رسالت بي پرده براي آن حضرت مشهور و براي وي مشهود بود، نه در پرده تا براي او مستور و از او مهجور و غايب باشد. 🔹 تا كنون معلوم شد كه اصول سه گانه‌ي دين يعني توحيد و معاد و نبوّت براي حضرت علي (عليه السلام) مشهود بود، نه غايب، و ايمان آن حضرت به اصول مزبور، از سنخ ايمان به شهادت بود، نه باور به غيب. ادامه دارد.... 🔅🔅🔅 پیام غدیر را با انتشار سخنان حکمت آمیز غدیریان به تشنگان چشمه زلال حقیقت برسانیم در معرفی کانال قرآنی رحیق ما را در این مسئولیت خطیر یاری فرمایید 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 برکت ▪ راغب در مفردات مى‌گويد: اصل كلمه "بركت"، "برك" - به فتحه باء - و به معناى سينه شتر است وليكن در غير اين معنا نيز استعمال مى‌شود، از آن جمله مى‌گويند: "فلانى داراى بركه است" و "برك البعير" به معناى اين است كه شتر سينه خود را به زمين زد و چون اين معنا مستلزم يك نحو قرار گرفتن و ثابت شدن است 🔹 و به همين مناسبت آن محلى را كه مردان دلير و شجاعان لشكر موضع مى‌گيرند. "براكاء" و "بروكاء" مى‌نامند 🔹 و نيز در جايى كه حيوان از راه رفتن بازمى‌ايستد و به هيچ وجه تكان نمى‌خورد مى‌گويند: "ابتركت الدابة" 🔹 و آب انبار را نيز به همين جهت "بركه" مى‌نامند، براى اين كه آب انبار محل ثابت شدن و قرار گرفتن آب است. ▪ "بركت" ثبوت خير خداوندى است در چيزى و اگر فرموده: "لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ" براى اين بوده كه خيرات در زمين و آسمان قرار گرفته، همچنان كه آب در بركه جاى‌ مى‌گيرد و "مبارك" چيزى است كه اين خبر در آن باشد و به همين معنا است. آيه "هذا ذِكْرٌ مُبارَكٌ أَنْزَلْناهُ". ▪ از آنجايى كه خيرات الهى از مقام ربوبيتش به طور نامحسوس صادر مى‌شود و مقدار و عدد آن هم قابل شمردن نيست، لذا به هر چيزى كه داراى زياده غيرمحسوسى است مى‌گويند: اين چيز مبارك و داراى بركت است، 🔹 روايتى هم كه مى‌گويد: "هيچ مالى از صدقه دادن كم نمى‌شود" مقصودش همين نقصان غيرمحسوس است نه كاهش مخصوص كه بعضى از زيانكاران پنداشته و در رد آن گفته‌اند: ما ترازو مى‌گذاريم و از فلان مال، مقدارى صدقه داده سپس آن را بار ديگر مى‌سنجيم و مى‌بينيم كه به مقدار صدقه كم شده است. ▪ مراد از "تَبارَكَ اللَّهُ" اختصاص خداوند است به خيرات. 🔹 پس بنابراين، بركت به معناى خيرى است كه در چيزى مستقر گشته و لازمه آن شده باشد، 🔹 مانند بركت در نسل كه به معناى فراوانى اعقاب يا بقاى نام و دودمان است 🔹 و بركت در غذا كه به معناى سيركردن مردم بيشترى است و بركت در وقت كه به معناى گنجايش داشتن براى انجام كارى است كه آن مقدار وقت معمولاً گنجايش انجام چنان كارى را ندارد. ▪ چيزى كه هست از آنجا كه غرض از دين تنها و تنها سعادت معنوى و يا حسى منتهى به معنوى است، لذا مقصود از بركت در لسان دين آن چيزى است كه در آن خير معنوى و يا مادى منتهى به معنوى باشد، مانند آن دعايى كه ملائكه در حق حضرت ابراهيم علیه السلام كرده و گفتند: رَحْمَتُ اللّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ كه مراد از آن، بركت معنوى مانند دين و قرب خدا و ساير خيرات گوناگون معنوى و نيز بركت حسى مانند مال و كثرت و بقاى نسل و دودمان و ساير خيرات مادى است كه برگشت آن به معنويات مى‌باشد. ادامه دارد... 🌿🌿🌿 سلام علیکم روز عرفه، بر عارفان حق، آنان که از خیمه وجود خویش بیرون می آیند و با آتش شوق و اشتیاق وصال، به دعا و نیایش متوسل می شوند، علی الخصوص شما عزیز و ارجمند خجسته باد. التماس و دعا ارادتمند سید313 @rahighemakhtoom
📌سرّ قربانی كردن سرّ قربانی كردن آن است كه این حنجرهٴ دیو طمع را شما ببرید و خفه ‌اش كنید، این اهرمن را بكشید، این راز قربانی كردن است! ورنه گوسفندی را كشتن و لاشه ‌اش را رها كردن و بی مصرف گذاشتن چیزی نیست، با این عمل می‌ خواهند آن معنا را تفهیم كنند. از باب تنزّل یك معقول به محسوس می‌ خواهند عملی نشان بدهند كه قربانی كردن گوسفند یعنی سر بریدن آز و طمع. 📚 سخنرانی موضوعی اسرار حج جلسه 3 تاریخ: 1370/12/29 @rahighemakhtoom
📌 زاد و راحله 🔹 عید سعید قربان که از اعیاد بزرگ اسلامی است را به پیشگاه ولی عصر(ارواحنا فداه) تهنیت و به عموم مسلمان‌ ها و شما برادران و خواهران نمازگزار باایمان تبریک عرض می‌ کنیم. روایات ما دارد که این ضحایای شما مطایای شما هستند. یک بیان نورانی از امام عسکری(سلام الله علیه) است که فرمود: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ»، اگر کسی بخواهد سواره برود، باید اهل نماز شب باشد. مرکَب راهوار را می‌گویند مطیه. فرمود نماز شب یک مرکَب راهواری است، اگر کسی بخواهد آنجا سواره بیاید، حتماً باید اهل نماز شب باشد. می‌ دانید مسافر تنها زاد نمی‌ خواهد، توشه یعنی غذا. اگر سفر نزدیک باشد، با همین غذا کافی است، ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾؛ این ﴿تَزَوَّدُوا﴾؛ «زاد»، یک؛ «راحله»، دو؛ معنای آن این نیست که فقط توشه تهیه کن؛ چون راه که طولانی است، زاد بی‌ راحله ممکن نیست؛ یعنی زاد تهیه کن، یک؛ راحله تهیه کن، دو. این راه را نمی ‌شود پیاه رفت، تا چه وقت می‌ خواهیم پیاده برویم؟ مگر یک میلیارد فرسخ و دو میلیارد فرسخ است؟! 🔹 گفتند تقوا زاد است، ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾. محبّت به ولای اهل بیت، راحله است که سواره آدم می‌ رود. مگر رفتن این راه طولانی میلیاردها میلیاردها فرسخ کار آسانی است که آدم با کولواره برود؟ تا راحله نداشته باشد می ‌ماند در راه. این ﴿تَزَوَّدُوا﴾ زاد در قبال راحله نیست، در صحابت راحله است؛ یعنی زاد تهیه کن، مرکَب تهیه کن. مرکَب محبّت است. زاد همین تقواست که ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾. پس: بسا سواره كه آنجا پیاده خواهد شد ٭٭٭ بسا پیاده كه آنجا سوار خواهد بود بسا امیر كه آنجا اسیر خواهد شد ٭٭٭ بسا امیر كه آنجا فرمانگذار خواهد بود ما اگر بخواهیم سواره برویم، راه اصلی‌ آن نماز شب است. [1] . بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج75، ص380. [2]. سوره بقره، آیه197. 📚 سخنرانی عید قربان تاریخ: 1397/05/31 @rahighemakhtoom
▪️نگاشت7:تفسیر آیات 5 تا11 فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‌ وَ اتَّقى‌ «5» وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى‌ «6» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‌ «7» وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى‌ «8» وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى‌ «9» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى‌ «10» وَ ما يُغْنِي عَنْهُ مالُهُ إِذا تَرَدَّى «11» «5» امّا آن كه انفاق كرد و پروا داشت «6» و پاداش نيك (روز جزا) را تصديق كرد.«7» به زودى ما او را براى پيمودن بهترين راه آماده خواهيم كرد. «8» ولى آنكه بخل ورزيد و خود را بى‌نياز پنداشت. «9» و پاداش نيك (روز جزا) را تكذيب نمود. «10» پس او را به پيمودن دشوارترين راه خواهيم انداخت. «11» و چون هلاك شد، دارايى‌اش براى او كارساز نخواهد بود. 🔅🔅🔅 ◽️نکته نگاشت تفسیری: ۱ - دسته اى از مردم، انفاقگر و اهل جود و تقوایند. (فأمّا من أعطى و اتّقى) 🔹 مراد از «إعطاء» - به قرینه مقابله با «بخل» (در آیات بعد) - انفاق مال و جود و کرم است. ۲ - سخاوت مندى، انفاق و تقواپیشگى، توصیه خداوند به تمام مردم (فأمّا من أعطى و اتّقى) 🔹ذکر پاداش نیک براى این گروه (در آیات بعد)، ترغیب مردم به اعطاى مال و تقوا است. ۳ - توأم بودن انفاق و تقوا با هم، شرط ارزش مندى آنها است. (من أعطى و اتّقى) ۴ - انفاق، پرهیز از ثروت اندوزى، تزکیه خواهى، سخاوت مندى و اخلاص، از نشانه هاى تقواپیشگى است. (أعطى و اتّقى) فعل «اتّقى» در مقابل فعل «استغنى» (در آیات بعد)، قرار گرفته و نقطه مقابل استغنا (ثروت اندوزى) را «تقوا» نامیده است. 🔅🔅🔅🔅🔅 5 - دسته اى از مردم، پاداش هاى موعود الهى را تصدیق کرده، براى رسیدن به آن تلاش مى کنند. (و صدّق بالحسنى) 🔹 مراد از «الحسنى» - به قرینه فعل هاى «صدّق» و «کذّب» - پاداش هاى نیکو و وعده به آنها است; بنابراین مراد از آن، «المثوبة الحسنى» یا «العِدَة الحسنى» و نظایر آن است. جمله «صدّق بالحسنى» بیان یکى از مصداق هاى «سعى» در آیات پیشین است; از این رو شامل تصدیق عملى نیز مى شود. 6- پاداش هاى موعود خداوند، نیکو و تصدیق آن بر همگان لازم است. (و صدّق بالحسنى) 🔹کلمه «حسنى» یا مصدر است (مانند «رجعى») و یا مؤنث «أحسن» است. در صورت اول معناى تفضیلى نخواهد داشت; بلکه با تأویل به مشتق، معناى «حَسَن» دارد. وصف «الحسنى» خود نشانگر مطلوب بودن تصدیق آن است و وعده به فرجام راحت (در آیه بعد) نیز بر سزاوار بودن تصدیق، تأکید کرده است. 7 - سخاوت مندى، انفاق و تقواپیشگى، نشانه پذیرش وعده هاى خداوند و باور داشتن پاداش هاى الهى است. (فأمّا من أعطى و اتّقى . و صدّق بالحسنى) 🔹عطف این آیه بر آیه قبل، عطف سبب بر مسبب و یا عکس آن است و در هر صورت، برداشت بالا استفاده مى شود. 8 - وجود زمینه بهره مندى از پاداش هاى نیکوى الهى، براى سخاوتمندان و تقواپیشگان (من أعطى و اتّقى . و صدّق بالحسنى) 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳️همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (59) 🔅🔅🔅🔅 📌 بهترین راه شناخت ولایت علوی(3) ✅ 4. عدل الاهي، كه بر اساس حسن و قبح عقلي از اوصاف فعلي پروردگار و مورد پذيرش و پرورش مذهب اماميه است، نه تنها در كلام علوي(عليه السلام) متبلور است، بلكه در تمام هستي حضرت علي (عليه السلام) متجلّي است 🔹 و آن حضرت، آيت كبراي عدل خداست؛ به طوري كه مي توان اميرالمؤمنين (عليه السلام) را عدل متمثّل دانست و بارزترين صبغه‌ي عدل علوي برائت وي از هوا و نزاهت او از هوس است كه اولين عنصر محوري عدالت محسوب مي شود. 🔹 چنانكه آن حضرت (عليه السلام) فرمود: «قد أَلزَمَ نفْسَه العدلَ، فكان أوّلَ عَدْلهِ نَفى الهوي عن نفسه»[ نهج البلاغة، خطبه ي 87. ] ، پرهيزكار، عدل را بر خود لازم كرد. ▪ پس، نخستين مرحله‌ي عدالت فرد متّقي، دور كردن هوا از محدوده‌ي هستي خويش است و چون آن حضرت قُدْوه‌ي متقيان است، عدل را به عنوان فصل مقوم هويّت خويش قرار داد به طوري كه عدالت براي آن حضرت (عليه السلام) از حدّ ملكه‌ي نفساني بودن گذشت و به مرحله‌ي برين فصل مقوّم شدن رسيد، 🔹 چنان كه مقصود از عدل علوي همان رتبه والاي عصمت است نه عدل مصطلح؛ همان طوري كه منظور از عدل الاهي همان مرحله‌ي قاصيه‌ي عصمت است، نه عدل اصطلاحي. 🔹 با اين تحليل، معلوم مي شود كه ايمان اميرالمؤمنين (عليه السلام) به عدل خدا از سنخ ايمان به شهادت است، نه از قبيل باور به غيب. زيرا عدل الاهي مشهود علي (عليه السلام) است، نه مستور و غايب. 🔅🔅🔅🔅🔅 ✅ 5. امامت كه اصل پنجم به شمار مي آيد و گذشته از رهبري ملكوتي و هدايت باطني نفوس و اخلاق و اعمال بشر، زعامت مُلكي و سياست جامعه‌ي انساني را در تمام ابعاد زندگي بر عهده دارد، با وجود علي (عليه السلام) تحقق يافت و در سنّت و سيرت و سريرت آن حضرت (عليه السلام) متجلّي شد. 🔹 اميرالمؤمنين (عليه السلام) نه تنها حقيقت امامت را با علم شهودي شناخت، بلكه به آن نايل آمد و در وجود عيني غير از شهود علمي، متن امامت را يافت، لذا با نبوّت از اين جهت فرق دارد. زيرا نبوّت، فقط مشهود آن حضرت (عليه السلام) بود. 🔹 چنانكه فرمود: أري نور الوحى و الرسالة و أشمُّ ريح النبوّة[نهج البلاغة، خطبه ي 192. ] ولي امامت، گذشته از آن كه مشهود وي بود، مورد وجدان و يافت عيني او نيز قرار گرفت. 🔹 لذا ايمان وي به اصل پنجم، از بارزترين مصداق ايمان به شهادت است، نه ايمان به غيب. پس آن چه در اين معارف و مآثر نسبت به ديگران غيب است، براي آن حضرت (عليه السلام) از سنخ شهادت خواهد بود. ادامه دارد.... 🔅🔅🔅 پیام غدیر را با انتشار سخنان حکمت آمیز غدیریان به تشنگان چشمه زلال حقیقت برسانیم در معرفی کانال قرآنی رحیق ما را در این مسئولیت خطیر یاری فرمایید 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 بررسی مفهوم برکت ✳ معناى بركت مانند امور نسبى به اختلاف اغراض مختلف مى‌شود، چون خيريت هر چيزى به حسب آن غرضى است كه متعلق به آن مى‌شود، مثلاً طعامى كه انسان مى‌خورد بعضى غرضشان از خوردن آن سير شدن است و بعضى غرضشان از خوردن آن تنها حفظ سلامت است، چون غذاى مورد نظرشان را در ميان همه غذاها نسبت به مزاج خود سالم‌تر تشخيص داده، بعضى ديگر غذايى را كه مى‌خورند منظورشان استشفاء به آن و بهبودى‌ كسالتى است كه دارند، بعضى ديگر نظرشان از فلان غذا تحصيل نورانيتى است در باطن كه بدان وسيله بهتر بتوانند خداى را عبادت كنند، پس وقتى عمل واحدى چند جور غرض متعلق به آن مى‌شود بركت در آن نيز معنايش مختلف مى‌گردد ولى جامع همه آن معانى اين است كه خداوند خير منظور را با تسبيب اسباب و رفع موانع در آن غذا قرار داده و در نتيجه غرض از آن حاصل گردد. ✳ پس نبايد پنداشت كه نزول بركت الهى بر چيزى منافات با عمل ساير عوامل دارد زيرا همان طورى كه در ابحاث قبلى گذرانديم معناى اين كه خداوند اراده كرده كه فلان چيز داراى بركت و خيركثير باشد، اين نيست كه اثر اسباب و علل مقتضى را ابطال كند، براى اين كه اراده خداوند سببى است در طول ساير علل و اسباب نه در عرض آن، مثلا اگر مى‌گوييم: 🔹 خداوند فلان طعام را بركت داده معنايش اين نيست كه علل و اسبابى را كه در آن طعام و در مزاج خورنده آن است همه را ابطال كرده و اثر شفا و يا نورانيت را از پيش خود در آن قرار داده، بلكه معنايش اين است كه اسباب مختلفى را كه در اين ميان است طورى رديف كرده و ترتيب داده كه همان اسباب نتيجه مطلوب را از خوردن آن غذا بدست مى‌دهند و يا باعث مى‌شود كه فلان مال ضايع نمى‌گردد و يا دزد آن را به سرقت نمى‌برد - دقت فرمائيد - 🔹 لفظ بركت از الفاظى است كه در لسان دين بسيار استعمال شده است، از آن جمله در آيات قرآنى و همچنين در موارد بسيارى در اخبار و احاديث و نيز در تورات و انجيل در مواردى كه عطيه‌هاى الهى را به انبياء و همچنين عطيه كهنه را به ديگران نقل مى‌كند اين لغت بسيار بكار رفته، بلكه در تورات بركت را مانند سنتى جارى گرفته است. 🔹 از آنچه گذشت بطلان رأى منكرين بركت به خوبى روشن گرديد، ادعاى آنان - به طورى كه قبلاً از راغب نقل كرديم - اين بود كه اثرى كه اسباب طبيعى در اشياء باقى مى‌گذارد جايى براى اثر كردن هيچ سبب ديگر نمى‌گذارد و خلاصه چيزى به نام بركت و يا به هر اسم ديگرى نيست كه اثر اسباب طبيعى را در اشيا باطل كرده و خود در آن اثر كند. 🔹 غافل از اين كه سببيت خداى تعالى و بركت او در طول ساير اسباب است نه در عرض آن تا كار تاثير آن به مزاحمت با ساير اسباب و ابطال آثار آنها بكشد. 🍁🍁🍁 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom