eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
واکاوی دعای۲۳صحیفه سجادیه ۳۴.mp3
8.16M
55 📼 قسمت: سی و چهارم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ✳️ عوامل عافیت سازو تامین کننده عافیت اللهم اجعلنی فی درعک الحصینة التی تجعل فیها من ترید وامنن علی بالصحة و الامن ▫️ یاری گران انسان در امور زندگی 🔅 انجام یک کار موفق درگرو درکنار هم قرار گرفتن این عوامل 4 گانه امام جواد(ع): اَربعُ خصالٍ تُعینُ المَرءَ علیَ العَمَلِ: اَلصِّحّةُ وَالغِنی وَ العِلمُ وَالتَّوفیقُ. چهار عامل است كه انسان را در كارهایش یاری می‌دهد: سلامتی، توانگری، علم و دانش، و توفیقات الهی. (احقاق الحق، ج ١٢، ص ٤٣٦) ✅ درست است كه ما مختاریم و خود باید تلاش كنیم تا از بیماری‏ها پیش‏گیری نماییم یا با استفاده دارو آنها را مداوا كنیم؛ ولی باید بدانیم این خداوند است كه به دارو اثر شفابخش می‏دهدو موجب می‏گردد اقدامات پزشک و پرستار و داروساز مؤثر واقع شود. ✅ دعا کردن بدین معناست كه خداوند ما را در مسیری قرار دهد كه اسباب مرض برایمان محقق نشود. ✅ نكته دیگر این كه گاهی خداوند برای آزمایش انسان یا به خاطر گناهی كه آدمی مرتكب شده است، نعمتی را از او سلب می‏كند . ✅ ودر چنین وضعیتی با توبه و دعا و التماس از او می خواهیم برما آسان گیرد و نعمت سلامتی را به ما بازگرداند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل سرخ (۷) _ با شرف، عزاداری کنید آن تان، آن تان ماجور خدا، ذات اقدس اله به تک تک این سینه زنی های شما خواهد داد؛ ولی عزاداری را سنگین کنید، کنید. ما از همشهری هایمان در خواهش کردیم، اینها این کار را دیگر نمی کنند؛ از شما هم خواهش می کنیم، (خواهش است دیگر!) خواه قبول بکنید، خواه نکنید! آن عزاداری تان هر چه باشکوه تر؛ تان، به سر و سینه زدن تان، آنها را تکمیل کنید؛ اما این ( ) را چرا بلند می کنید؟! این چه پیامی دارد؟ این از کجا آمده؟ از کدام است؟ از کدام است؟ بگذارید عزاداری با باشد، یک کاری باشد که بالاخره به آدم پیام بدهد. اگر یک روایتی بود، ما هم زیرش می نشستیم بلند می کردیم. آخر یک کاری باید باشد، آدم انجام بدهد برای ثوابی، برای آخرتی، برای قیامتی، به گفته پیغمبری، به گفته امامی؛ آدم به میل خود که این آهن سرد را بلند نمی کند!! ✅ یادواره شهدای استان مازندران _ لشکر ۲۵ کربلا _ ساری ؛ ۱۳۸۱/۱۲/۲۵ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌(کُلُّ یُومٍ عاشورا) به چه معنی است؟ هر روز که عاشورا نیست. پس منظور گوینده از این چیست؟ یعنی هر روز صحنه تقابل و هست. همان طور که در حق و باطل در مقابل هم قرار گرفتند، هر روز این عالم دارای حق و باطل است. غیر از اینکه آدمها دارای حق و باطل هستند، خود انسان حق و باطل است. در هر آدمی حق و باطل هست. اصلا انسان ترکیبی است از حق و باطل؛ ترکیبی است از جنبه و . این تفابل هر روز و هر هست. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۳۹ 📄 الی نبايد به هيچ وجه و در به خود راه دهد و با توجّه به تعالی نبايد به هيچ وجه محزون شود که اگر اين چنين شد و داشت از همه برتر و بهتر است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
19.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(1) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:27 دقیقه 🌿🌿🌿 اگر کربلا نبود اسمی از اسلام باقی نمی ماند. یزید قصد داشت تا به طور کامل دین را از بین ببرد اما معاویه ظاهر را حفظ می کرد. کسی که چهل روز عمل خود را صالح کند، مقرب می شود و همواره در تاریخ کسانی بوده اند که بدون فراگرفتن علم و دانش، به علوم الهی دست یافتند. ائمه (ع) همواره عملی را انجام می دادند که بنا بر مصلحت زمان، درست بود. چه صلح امام حسن (ع) و چه قیام امام حسین (ع) هر دو امری درست بود که در پیروی از حق و حقیقت انجام شد. انجام هر عملی اگر برای رضای خدا باشد درست بوده و به مقصد می رسد . در حکایت است که، مقبل شاعری بود که به قصد زیارت کربلا راهی شد و در راه خواب دید که وارد کربلا شده است. در خواب اتفاقات بسیار عجیبی را به چشم می بیند که جایگاه شاعری او برای حسین (ع) را نیز متوجه می شود. این حکایت نشان می دهد که انسان با خلوص نیت به همه ی خیرات دست پیدا می کند و اگر ذره ای از این خلوص کم باشد، هرگز به جایگاه خاصان درگاه حق نخواهد رسید. ☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی اکبر علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
🏴 کربلایی شدن ▪️ وجود مبارك سیدالشهداء، سخنرانی‌ های آن حضرت خواه در مدینه خواه در مكه خواه در بین راه خواه در شب عاشورا خواه در روز عاشورا مربوط به جهان بشریت است. اگر در مكه فرمود: «خُطَّ الْمَوْتُ‏ عَلَى‏ وُلْدِ آدَمَ‏»[1] سخن از انسانیت است كه مرگ برای انسان زیور است؛ زیرا در فرهنگ قرآن انسان مرگ را می‌ میراند، نه مرگ انسان را! انسان مسلّط بر زینت است، نه زینت مسلّط بر انسان! اگر تعبیر لطیف قرآن كریم این است ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾[2] یعنی هر كسی ذائقِ مرگ است و مرگ مذوق اوست؛ همواره ذائق مذوق را هضم می‌كند، نه بالعكس! لذا در مكه فرمود: «خُطَّ الْمَوْتُ‏ عَلَى‏ وُلْدِ آدَمَ‏». ▪️ فرمود مردم وطنی دارند، این وطنِ خاكی است؛ اما آن وطن اصلی كه وطن روح ماست نه وطن پیكر ما «لقاء الله» است. انسان از جایی كه آمده باید به همان‌جا برگردد، وطن اصلی انسان جایی است كه از آن جا آمده و این جا رهگذری است و مسافرخانه است و مَمرّ است نه مقرّ! اگر خدای سبحان فرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾[3] و اگر روح انسان منسوب به ذات اقدس الهی است و اگر از طرف خدای سبحان آمده وطنش «لقاء الله» است؛ بازگشت به «لقاء الله» بازگشت به وطن اصلی است؛ لذا در خطبه ‌های نورانی مكه این چنین فرمود: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ‏ وَ مُوَطِّناً عَلَی‏ لِقَاءِ اللَّهِ‏ نَفْسَهُ‏ فَلْیرْحَلْ‏ مَعَنَا»[4] یعنی كسی كه خوب ادراك كند وطن او «لقاء الله» است و خود را توطین كند، یعنی به وطن برگرداند و اشتیاق به وطن را در خود احیا كند این باید كربلایی بشود! پس نهضت سالار شهیدان آن است كه هر مسافری را به مقصد برساند هر كسی را به وطنش آشنا كند، وطن مألوف همه ما هم «لقاء الله» است. ▪️ مطلب دیگر آن است كه انسان فاصله بین نفس و بدن را كه به نام مرگ است باید مغتنم بشمارد، این یك سرمایه است؛ ما چه بخواهیم چه نخواهیم این فاصله رخ می‌دهد، چه بهتر كه این را برای رسیدن به وطن صرف كنیم؛ لذا در آن خطبه مكه فرمود: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ‏ وَ مُوَطِّناً عَلَی‏ لِقَاءِ اللَّهِ‏ نَفْسَهُ‏ فَلْیرْحَلْ‏ مَعَنَا»؛ یعنی کسی که خونِ قلبش را, حیات خودش را در راه رسیدن به وطن صرف می ‌كند این باید كربلایی بشود و همراه ما بیاید كربلا, بنابراین اگر كسی بخواهد از این سرمایه اصیل بهره صحیح ببرد راهش راهِ نهضت سالار شهیدان است. [1] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص60 و 61. [2] . سوره آل عمران، آیهٴ 185؛ سوره انبیاء، آیهٴ 35؛ سوره عنکبوت، آیه 57. [3] . سوره حجر، آیه 29؛ سوره ص، آیه 72. [4] . اللهوف, ص61. 📚 پیام به همایش شعر عاشورایی تاریخ: 1391/10/13 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل سرخ (۸) _ فجایع متاثر از شهادت سید الشهداء‌ علیه السلام مرحوم در ، در بحث زیارات مساله حج، یک کوتاهی برای (سلام الله علیه) نقل می کند. می گوید: به پیشگاه عرض کنید که با تو دو رخ داد؛ یکی (اَصبَحَ رَسُول الله مُوتُوراً)، یکی (اَصبَحَ کِتابُ الله مَهجُوراً). تو که رحلت کردی، تنها شد. اینکه می گویند (وَترِ مُوتُور)، یعنی تکِ تک. بعد از شهادت ، پیغمبر تکِ تک شد، یعنی ترک شد. (وَ اَصبَحَ کِتابُ الله مَهجُوراً)، از جامعه رخت بر بست، و از دست مردم، فکر مردم فاصله گرفت. آنها موقتاً با کردن حضرت، به هر دو آسیب رساندند، اما مختصر. 🔷️ ر.ک المقنعه للمفید / صفحه ۴۹۰ ✅ سخنرانی شب عاشورای حسینی _ دماوند ؛ ۱۳۹۸/۰۶/۱۸ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
k-08 Eshgh khoonin.mp3
2.61M
🏴 ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه هشتم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
eshghe khoonin_ moharame 88_ 08 p2.pdf
144K
🏴عشق_خونین ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه هشتم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom