eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
623 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀🍀🍀🍀🍀 🌟 ۷ سلام به آقای زمین و زمان سلام به رهروان مهدی موعود دوستان بزرگوار طبق برنامه کانال روزهای جمعه را اختصاص داده ایم به مطالبی پیرامون "امام زمان حضرت مهدی سلام الله علیه" و از هفته گذشته بحثی را به طور منظم آغاز کردیم. بنابر اقتضائات فضای مجازی و رعایت حال کاربران همراه از این هفته هر جمعه مطالبی کوتاه و موجز در باره "ایده مهدویت"در نگاه مستشرقان خواهیم نگاشت.- به شرط حیات و توفیق الهی- صبور باشید و کانال را با ارائه مطالب و دیدگاههای خود ارتقاء دهید. 🌟🌟🌟🌟🌟 ✳️معناي لغوي و اصطلاحي شرق شناسي همانطور كه اشاره شد به آن دسته از انديشمندان غربي كه براي شناختن فرهنگ و تمدن شرق وارد سرزمين‌هاي شرقي شده و سالها به مطالعه و پژوهش پرداختند، شرق‌شناس گويند و به علمي كه عهده‌دار اين وظيفه است شرق‌شناسي گويند. 📋واژه شرق‌شناسي براي نخستين بار در فرهنگ انگليسي اكسفورد به كار رفت و در سال 1838 همين واژه در فرهنگ علمي فرانسه درج گرديد. در فرهنگ انگليسي آكسفورد، كلمه شرق‌شناسي يا خاورشناسي (Orintalism) كه تا سال 1812در اين فرهنگ مورد استفاده قرار نگرفته بود، به معناي مطالعه و تحقيق پيرامون كشورهاي شرقي، براي كساني استفاده شده است كه به مطالعه و پژوهش در فرهنگ، سرزمين و كشورهاي مشرق زمين و آسيايي مي‌پرداختند. @rahighemakhtoom
🍀🍀🍀🍀🍀 🌟 ۸ ✳️محدودة شرق‌شناسي شرق در لغت به معناي بر آمدن آفتاب و تابان شدن معنا مي‌دهدو از ديدگاه غربيان شامل همه كشورهايي مي شود كه در شرق قاره اروپا قرار دارند و از ديدگاه آنها به سه بخش خاور ميانه، نزديك و دور تقسيم مي گردد كه در اين تقسيم بندي جغرافيايي، ميان دين اسلام، اديان هندي، اديان چيني، ژاپني و امثال آن هيچ تمايزي نشده است. در واقع مي توان گفت تعريف شرق از ديدگاه غربيان، تقسيمي بر اساس جغرافيا و شرايط منطقه‌اي است، نه بر اساس فرهنگ، آداب و سنت. حداقل مي‌توان گفت كه در دوره نخست كه شرق‌شناسي مورد توجه غربيان قرار گرفت، آنچه كه بيش از همه توانست به عنوان يك شاخص براي تقسيم‌بندي ملت‌ها وكشورهاي شرقي استفاده گردد، سرزمين بوده است، زيرا در كشورهاي شرقي اديان، مذاهب، تمدن‌ها و فرهنگ‌هاي متنوعي وجود دارد كه به طور طبيعي اين امر موجب مي‌شود تا نتوان اين بخش از كره زمين را كه در هر كشورش چندين فرهنگ، تمدن و آداب و سنت وجود دارد، به غير از اين تقسيم‌بندي نمود. بنا براين بر خلاف آن دسته از انديشمندان كه تصور مي‌كنند، تقسيم‌بندي شرق توسط غربيان، بدون لحاظ كردن اسلام، براي تحقير تمدن اسلامي است، بايد اذعان نمود كه تقسيم بر اساس جغرافيا شايد بهترين تقسيم موجود باشد و براي يك انديشمند غربي كه در صدد شناسايي شرق است، تقسيمa بر اساس مذهب و دين، موجب شاخه‌ها و دسته‌بندي‌هاي متنوعي مي‌گردد كه آن‌ها را نمي‌توان به جز جغرافيا ذيل يك عنوان خاص قرار داد و بديهي است كه هر چه، اساس و شاخص تقسيم كلان‌تر باشد، بهتر است. @rahighemakhtoom
🍀🍀🍀🍀🍀 🌟 ۹ 🔷محدودة غرب‌شناسي همانطور كه اصطلاح «شرق‌شناسي» براي غربيان بر اساس جغرافيا معنا مي‌يابد و غربيان معناي خاصي را از آن مي‌فهمند، همچنين شرقيان هم امروزه لفظ غرب‌شناسي را بكار مي‌برند اما در كاربرد و استعمال لفظ، علاوه بر جنبه جغرافيايي، به جنبه‌هاي فرهنگي هم توجه دارند. در واقع پس از رنسانس، كليه كشورهاي غربي با آنكه از انديشه‌ها و مذاهب متنوعي برخوردار بوده‌اند، اما با عنوان غرب از آنان ياد شده است و به جهت اشتراك در عناصري چون رشد و توسعه علمي، تكنولوژي، صنعت، فلسفه و ديگر حوزه‌هاي علمي، از ساختار و هويت مشتركي برخوردار گرديده‌اند كه گاه از آن به فرهنگ و ادبيات مدرنيته ياد مي‌شود و با اين ويژگي از كشورهايي شرقي متمايز مي‌گردند. بنابراين امروزه اصطلاح غرب‌شناسي براي شرقيان، به معناي شناخت كليه كشورهايي است كه با وجود اينكه مذاهب متفاوت مسيحي و گاه غير مسيحي در آن وجود دارد، اما به جهت تاثيرات و آثار رنسانس از جمله تكنولوژي، رشد و توسعه، علوم تجربي، صنعت و مدرنيسم، از هويت مشخص و يكساني برخوردار هستند. از اين رو در اين اصطلاح، علاوه بر مذهب به ديگر وجوه مشترك فكري، فرهنگي و سياسي آن كشورها توجه مي‌گردد و اين كلمه هم بر كشورهاي اروپايي اطلاق مي‌شود و هم كشور‌هاي امريكايي و اقيانوسيه را در بر مي‌گيرد. شايان ذكر است كه در تعريف لفظي كلمات بيش از آنكه نيازمند بحث‌هاي دقيق عقلي باشيم، نيازمند آگاهي به كاربرد و استعمال الفاظ در ادوار متفاوت تاريخي هستيم، به طوري كه بايد به كاربرد الفاظ و اصطلاحات در دوره‌هاي متفاوت توجه نمود. به عنوان نمونه بسياري از الفاظ و مفاهيم در دوره‌هاي متفاوت، معاني متعدد و گاه متضاد به خود گرفته‌اند و داراي معناي خاص و يكساني نيستند، مثالاً در ادبيات سياسي، پس از انقلاب كمونيستي شوروي در اكتبر سال 1917، شرق معناي ديگري يافته است و از كليه كشورهاي كمونيستي كه جزء پيمان ورشو بودند، در برابر كشورهاي سرمايه‌داري كه جزء پيمان ناتو بودند، به بلوك شرق تعبير مي‌گردد. همچنين در برابر اصطلاح شرق، از اصطلاح غرب براي كشورهاي سرمايه‌داري استفاده مي‌شود، حال آنكه كشوري همچون آلمان شرقي و يا كوبا كه از آنها به بلوك شرق تعبير مي‌شد، در اروپا و امريكاي جنوبي قرار گرفته بودند و يا كشور كره جنوبي كه جزء بلوك غرب بوده، از جهت جغرافيايي در شرق قرار گرفته بود. بنابراين معنا و مفهوم شرق و غرب متناسب با استعمال و كاربردي است كه دارا مي‌باشند و تنها با شناخت شرايط يك دوره و استعمال كلمه در آن دوره، مي‌توان معناي الفاظ را فهميد. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
🍀🍀🍀🍀🍀 🌟 ۱۰ 📋🖋تعريف شرق از نگاه هانري كربن و هايدگر معناي اصطلاحي ديگري كه براي كلمه «شرق» وجود دارد، «بر آمدن و تابان شدن» است. بر خلاف معاني پيشين كه بر اساس منشاهاي سياسي، جغرافيايي و گاه ديني بود، افرادي همچون هانري كربن، كلمه شرق را به معناي اشراق و تابش معنويت، طلوع عالم روحاني و شرق درون بكار مي‌برند. كربن تحت تاثير سنت عرفاني و تفكر فيلسوفاني همچون سهروردي، معتقد است شرق يعني تابش و طلوع حكمت و معنويت و غروب يعني افول و زوال معنويت و عالم روحاني. وي در پاسخ به پرسش درباره معناي شرق و غرب مي گويد: «مراد من از شرق و مشرق يا غرب و مغرب، يك مراد فلسفي است و نه يك مراد جغرافيايي.مشرق در اينجا يك عالم روحاني است... بنابراين شما مي‌توانيد در غرب باشيد اما مشرقي باقي بمانيد يا در شرق باشيد و غربي بينديشيد و عمل كنيد» (1) همچنين پاره‌اي از فيلسوفان غربي مانند هايدگر درباره معناي شرق و غرب به جنبه‌ي جغرافيايي آن نظر ندارند و به مفهوم فلسفي آن اشاره مي‌كنند، وي مي‌گويد: «تاريخ مغرب، تاريخ مغرب حقيقت است». (2) او به مانند هانري كربن كلمه شرق و غرب را در معنايي غير متداول به معناي طلوع و غروب حقيقت معنا مي‌كند. اما قبل از اينكه در قرون متاخر اصطلاح شرق شناسي در فرهنگ لغت و در دانشگاه‌ها به عنوان يك رشته علمي و پژوهشي استعمال شود، از قرن‌ها پيش، شغل و حرفه‌اي، متداول و رايج بوده است. در واقع زماني كه پاره‌اي از انديشمندان غربي وارد سرزمين‌هاي اسلامي شدند و به تحصيل علم، سير و سياحت، سفرنامه نويسي و ديگر امور مي‌پرداختند، مسأله شرق شناسي، حرفه‌اي مشخص بوده است، هر چند كه در آن دوران، اصطلاح شرق‌شناسي گاه مورد استفاده هم قرار نمي‌گرفته است. ================ 1. شهرام پازوكي، يادي از هانري كربن، موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران، تهران، س 1382، ص 167 (مصاحبه با هانري كربن در سال 1355). 2. همان، ص 167. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
نمازم که تمام شد، فریادی بر سر دخترم کشیدم که چرا این‌قدر صدای تلویزیون را بلند کرده است؛ او هم با ناراحتی بلند شد و به اتاقش رفت. به سجده رفتم و به خاطر توفیق نماز اول وقت، از خدا تشکر کردم. را برداشتم تا چند آیه‌ای بخوانم. «إنّ الصَلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکر الله اکبر» شاید صدها بار این آیه را خوانده بودم؛ اما این بار، آیه مثل پتکی بر سرم کوبیده می‌شد. صلاة، منکر، ذکر‌الله. خدایا! سال‌ها نماز خواندم و بقچه کردم برای قیامتم تا سر پل صراط، به دادم برسد. پس کو آن آرامشی که در نمازگزار باید باشد؟ من با نمازم نتوانستم از صراط عبور کنم و در جهنم افتادم. از خدا، بخشش خواستم و سراغ دخترم رفتم تا با دل‌جویی از او، بخشش خدا را ببینم. قیامت، صراط، ، ، فقط لفظ و معنی نیستند. حقایقی هستند که خودمان می‌سازیم و بعد از مرگ، به نظاره می‌نشینیم. برگرفته از بحث 🍀🍀🍀🍀🍀 برای عضویت در کانال قرآنی رحیق مختوم بر روی لینک زیر کلیک کنید 👇🏽👇🏽👇🏽 @rahighemakhtoom
🖋📋تفسیر نگاشت سوره حجرات آیه 18 به لطف و توفیق خداوند نگارش موجز و کوتاهی از آیات سوره حجرات در کانال ارائه شد. پیش از آغاز مباحث تفسیر سوره ای که در پیش رو داریم در پایان این مطلب فایل متنی موضوعات کلی آیه 18 سوره حجرات را تقدیم علاقه مندان می کنیم. 👇👇👇👇 @rahighemakhtoom
🌟🌟🌟🌟🌟 وحیانی بودن قرآن-7 🖋📋آیا وحی همان سخن روح امین و جبرئیل است؟! توجیه کرده اند که: پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله روان پاك خود را كه در مصلحت‌بينى و خيرانديشى فروگذارى نمى‌كرد روح امين و القاى او را وحى مى‌ناميد، ولى قرآن مجيد اين نظر را تأييد نمى‌كند، زيرا قرآن القاء كننده آيات را جبريل مى‌نامد و بنابر توجيه نامبرده هيچ موجبى براى اين نام گذاری نيست. خداى متعال مى‌فرمايد: قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‌ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ» « بقره، آيه 97 » بگو كسى كه دشمن جبريل است همان جبريل قرآن را به اذن خدا به‌دل تونازل كرده- نه بى‌اذن و از پيش خود. اين آيه پاسخ يهود « الدر المنثور، جزء 1 ص 90 و نورالثقلين، جزء 1، ص 87- 89»است كه از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله پرسيدند: اين قرآن را كه بر تو نازل مى‌كند؟ فرمود: جبريل، گفتند: ما با جبريل دشمنيم، زيرا بما بنى‌اسرائيل محدوديت‌ها را اونازل مى‌كرد و چون دشمن او هستيم به كتابى كه وى آورده ايمان نمى‌آوريم خداى متعال در اين آيه به سخن‌شان پاسخ مى‌دهد كه : 🔹 جبريل قرآن را به اذن خدا به پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل نموده نه از پيش خود و بالأخره قرآن سخن خداست و بايد ايمان آورد نه سخن جبريل. @rahighemakhtoom
🌟🌟🌟🌟🌟 وحیانی بودن قرآن-8 🔹 سمت و جایگاه جبرئیل(روح امین) 🔹🔹 آیا روح امین و جبرئیل یک نفر است یا دونفر هستند؟! 🔹 بديهى و روشن است يهود دشمنى با يك موجود آسمانى داشتند، كه متصدى رسانيدن وحى الهى و از حضرت كليم و حضرت محمد صلى الله عليه و آله جدا بود، نه این که با روان پاك كليم يا محمد صلى الله عليه و آله متحد و یکی باشد. 🔹 و همين قرآن كه در اين آيه نازل كردن قرآن را بر قلب پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله به جبريل نسبت مى‌دهد در آيه ديگر به روح امين نسبت مى‌دهد{«نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلى‌ قَلْبِكَ» « شعراء، آيه 194» قرآن را روح امين به قلب تو نازل كرده است. و از اين توافق دو آيه معلوم مى‌شود كه مراد از روح امين همان جبريل مى‌باشد. خداى متعال در جاى ديگر از كلام خود در وصف اين نازل كننده وحى مى‌فرمايد: إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ* ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ* مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ* وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ* وَ لَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ « تكوير، آيات 19- 23 » به درستى قرآن سخنى است: كه سفير محترم- جبريل- آورده رسول محترمى كه پيش صاحب عرش- خدا- داراى نيرو است و منزلت دارد و آن جا مطاع است- پيش ملائكه و امين است و يار شما- پيغمبر اكرم- ديوانه و جن زده نيست و سوگند مى‌خورم كه آورنده وحى را در حالى كه در افقى آشكار بود ديد. آيات دلالت دارند كه جبريل از مقربان نزديك خدا و داراى نيروى عظيم و منزلت و فرمانروا و امين مى‌باشد. @rahighemakhtoom
🌟🌟🌟🌟🌟 وحیانی بودن قرآن-9 🔹 سمت و جایگاه جبرئیل(روح امین) 🔹🔹 آیا روح امین و جبرئیل یک نفر است یا دونفر هستند؟! 🔹 🔹 ملائكه مقربين موجودات مستقل و داراى شعور و اراده 🔸 و در جاى ديگر در وصف همين مقربين عرش كه ملائكه كرامند مى‌فرمايد: الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا» « مؤمن، آيه 7» كسانى كه عرش خداى تو را حمل مى‌كنند و آنان كه در اطراف عرش مى‌باشند به خداى خود همراه حمد تسبيح مى‌گويند و به او ايمان مى‌آورند و براى كسانى كه ايمان آوردند طلب مغفرت مى‌كنند. 🔹 دلالت آيه به اين‌كه ملائكه مقربين موجودات مستقل و داراى شعور و اراده مى‌باشند روشن است زيرا اوصافى كه براى آنان ذكر شده مانند ايمان به خدا و طلب مغفرت براى ديگران جز با وجود مستقل و شعور و اراده سازگار نيست. 🔸 و باز درباره همين ملائكه مقربين مى‌فرمايد: لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلَّهِ وَ لَا الْمَلائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ مَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبادَتِهِ وَ يَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعاً}- تا آن‌جا كه مى‌فرمايد-{وَ أَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُوا وَ اسْتَكْبَرُوا فَيُعَذِّبُهُمْ عَذاباً أَلِيماً وَ لا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً « نساء، آيه 173 » مسيح هرگز از بندگى خدا خوددارى و سرپيچى نمى‌كند و نه ملائكه مقربين و هر كه از بندگى او سرپيچى و گردن‌كشى كند به زودى همه ايشان را به سوى خود جمع‌آورى خواهد نمود- تا آن‌جا كه مى‌فرمايد- و اما كسانى كه سرپيچى كردند و گردن‌كشى نمودند آنان را با عذابى دردناك عذاب خواهد كرد و جز خدا براى خود سرپرست و ياورى نخواهند يافت. بديهى است كه مسيح و ملائكه مقربين اگر چه معصيت نمى‌كنند ولى در صورت معصيت و تخلف از بندگى با عذاب روز قيامت در اين آيه تهديد شده‌اند و تهديد با عذاب روز قيامت كه متفرع بر ترك يك نوع تكليف است جز با استقلال وجود و شعور و اراده درست نمى‌باشد. @rahighemakhtoom
🌟🌟🌟🌟🌟 وحیانی بودن قرآن-10 🔹 سمت و جایگاه جبرئیل(روح امین) 🔹🔹 آیا روح امین و جبرئیل یک نفر است یا دونفر هستند؟! 🔹 🔹 ملائكه مقربين موجودات مستقل و داراى شعور و اراده 🔹 از آيات گذشته روشن مى‌شود كه روح امين كه جبريل نيز ناميده مى‌شود و آورنده‌ وحى مى‌باشد طبق بيان قرآن يك فرشته آسمانى داراى وجود و شعور و اراده مستقل است. 🔸 بلكه از جمله‌اى كه در خلال آيات سوره تكوير گذشت:{«مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ»} (آورنده قرآن آن جا مطاع است) استفاده مى‌شود كه جبريل در عالم بالا فرمانروا بوده گروهى از ملائكه فرمانبردار وى مى‌باشند و پيوسته يا گاهى وحى قرآن به وسيله زيردستان وى مى‌رسيده چنان كه آيات سوره عبس نيز به اين معنا اشاره مى‌كنند: كَلَّا إِنَّها تَذْكِرَةٌ* فَمَنْ شاءَ ذَكَرَهُ* فِي صُحُفٍ مُكَرَّمَةٍ* مَرْفُوعَةٍ مُطَهَّرَةٍ* بِأَيْدِي سَفَرَةٍ* كِرامٍ بَرَرَةٍ» نه هرگز، بدرستى اين قرآن يا اين آيات يادآورى است پس هر كه مى‌خواهد بياد آورد- اين تذكره- در صحيفه‌هايى است گرامى و بلندمرتبه و پاك شده در دست سفيرانى محترم و نيكوكار. 🌴🌴🌴 @rahighemakhtoom
☀☀☀ تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 1 بِسْمِ ﭐللَّهِ ﭐلرَّحْمَـنِ ﭐلرَّحِیمِ إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ ﭐلْکَوْثَرَ ﴿1﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَﭐنْحَرْ ﴿2﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ ﭐلْأَبْتَرُ ﴿3﴾ ترجمه: ما به تو کوثر [= خیر و برکت فراوان‌] عطا کردیم! پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن! (قطعا)دشمنت خود بى‌تبار خواهد بود. و اما بررسی آیه اول: إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ ﭐلْکَوْثَرَ ﴿1﴾ 🔹 شان یا سبب فرودآمدن سوره: روایتی گوید: هنگامی که ابراهیم فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله از دنیا رفت،مشرکین که به یکدیگر می رسیدند از باب طعنه و سرزنش می گفتند محمد دیشب ابتر شده است.پس این سوره فرود آمد.- تفاسیر ابن المنذر و طبرانى- 🔹 یادآوری مجدد: شان نزول ها مفهوم آیه را محدود نمی کنند. در حقیقت فهم آیه را آسان تر می کنند. @rahighemakhtoom
☀☀☀ تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 1 📓✏ واژه نگاشت: 🔹 اعطینا: «أعطی» و «إعطاء» از ریشۀ «عَطو»، به معنای دادن چیزی به دیگری،گرفتن و به یکدیگر بخشیدن،است. عطاء هر چند مخصوص به بذل و احسان است، ولى در قرآن هم در بذل و هم در مطلق دادن چیزى به کار رفته است.- واژه "اعطینا" در این قالب همین یک بار در قرآن آمده است. 🔹 کوثر:از کثیر «الْکَوْثَرَ»: مبالغه در کثرت است، یعنی خیر و خوبی بی‌نهایت فراوان. بر حروف اصلى «کوثر» (کاف، ثاء و راء)، حرف «واو» اضافه شد تا بر افزون بودن وصف کثرت دلالت کند; این کلمه نام نهرى در بهشت نیز مى باشد (مقاییس اللغة). به مردى که سرور و داراى خیر فراوان باشد «کوثر» گفته مى شود (صحاح) و در معناى آن، عدد فراوان نیز گفته شده است. (مصباح) 🔹 وانحر: از ماده «نحر» که مخصوص کشتن شتر است و به معانی زیر نیز از این واژه استفاده شده است. رو به قبله ایستادن به هنگام نمازاست، چرا که ماده «نحر» به معنى گلوگاه مى باشد، سپس عرب آن را به معنى «مقابله با هر چیز» استعمال کرده است. بلند کردن دست ها به هنگام تکبیرو آوردن آن در مقابل گلوگاه و صورت است 🔹 شانِئَکَ: دشمن کینه توز . از مصدر شنآن به معنی کینه توزی . 🔹 اَبتَر: اَبتر به حیوان دم بریده سپس به مناسبت به کسى که نسلى نداشته باشد تا جانشینش شود، مى‌گویند . به روایت ابن‌عبّاس و سُدّى، قریش به مردى که پسرانش مى‌مردند نیز ابتر مى‌گفت. @rahighemakhtoom
☀☀☀ تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 1 ✳ دانستنی های مفید: -🔹 فخر رازی صاحب تفسیر الکبیراز علمای بزرگ اهل سنّت است، می‌گوید واقعاً این کوثر باید زهرا باشد. این کلمه ‌از این عالم سنّی است. «چه نسلی با برکت تر از نسل فاطمه که مثل باقر و صادق و رضا از نسل او هستند»(تفسیر نور؛قرائتی) 🔹 - حضرت خدیجه (س)همسر گرامی رسول خدا(ص) مال کثیر داد، کوثر گرفت. از کثیر بگذرید و به کوثر برسید (تفسیر نور؛قرائتی) 🔹 - بی همتا بودن کلمات سوره کوثر در قرآن @rahighemakhtoom
✏ سخنی در باره ملائكه و شياطين‌ 🔹 طبق توجيه گذشته ملائكه و فرشتگان نام قواى طبيعى است كه به خير و خوش‌بختى، و شياطين نام قواى طبيعى است كه به شر و بدبختى دعوت مى‌كنند! ولى آنچه از قرآن مجيد استفاده مى‌شود خلاف اين است و قرآن ملائكه و شياطين را يك عده موجودات بيرون از حس و داراى وجود و شعور و اراده مستقل مى‌داند. 🔹 اما ملائكه، آيات چندى در اين باره گذشت كه به موجب آنها ملائكه موجودات مستقل و داراى ايمان و كارهايى كه با شعور واراده تحقق مى‌پذيرد هستند و آيات بسيار ديگرى نيز در قرآن مجيد هست كه به همين مدعى گواهى مى‌دهد. 🔹 و اما شياطين ماجراى سرپيچى ابليس از سجده آدم و محاوره‌اى كه ميان او و خداى متعال جارى گرديده است در چند جاى قرآن مجيد نقل شده ابليس پس از رانده شدن از ساحت قرب مى‌گويد: همه ذريه آدم را جز بندگان مخلص گمراه خواهم كرد: وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ* إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ « حجر، آيات 39- 40 » و خداى متعال در جواب مى‌فرمايد: «دوزخ را از تو و پيروانى كه از بشر خواهى داشت- به كيفر اعمال‌تان- پرخواهم نمود{«لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ»}. « ص، آيه 85 » بديهى است كيفر عمل جز باشعور و ادراك كيفر بيننده صورت نمى‌بندد @rahighemakhtoom
_ 12 ✏ سخنی در باره ملائكه و شياطين‌ 🔹 هم‌چنين خداى متعال در جاى ديگر از كلام خود عطف به تهديدى كه ابليس بشر را كرده مى‌فرمايد: {«وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِيقاً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» « سبأ، آيه 20 » ابليس گمانى را كه به ايشان داشت تحقق بخشيد پس جز فرقه‌اى از مؤمنين پيروى او را كردند. چنان كه مى‌بينيم ابليس را با ظن و گمان متصف ساخته. 🔹 هم چنين در جاى ديگر مى‌فرمايد: {«وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلا تَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ» « ابراهيم، آيه 22 » و شيطان پس از آن كه كار خاتمه يافت مى‌گويد: خدا به شما وعده داد وعده حق من نيز وعده دادم و تخلف كردم و مرا تسلطى بر شما نبود جز اين‌كه شما را- فقط- دعوت كردم و شما پذيرفتيد پس مرا ملامت و سرزنش مكنيد و خودتان را ملامت كنيد. 🔹 ملامت و سرزنش نيز از امورى است كه تنها به كسانى كه شعور و اراده دارند تعلق مى‌گيرد. 🔹 آيات بالا و آيات ديگرى كه در همين مضامين است براى شيطان صفات و حالاتى اثبات مى‌كند كه با داشتن وجود و شعور و اراده استقلالى ملازمند و بر قواى طبيعى كه فاقد اين صفات مى‌باشند صدق نمى‌كنند. @rahighemakhtoom
✏ سخنی در باره جن 🔹 نظاير آياتى كه درباره ملائكه و شياطين گذشت بلكه بيشتر و روشن‌تر درباره جن نيز هست. خداى متعال درباره فرزندانى كه دعوت پدر و مادر خود را نپذيرفته ايمان نمى‌آورند و آيين خدا را خرافات و اساطير گذشتگان مى‌شمارند مى‌فرمايد: أُولئِكَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنَّهُمْ كانُوا خاسِرِينَ» « احقاف، آيه 18 » آنانند كسانى كه سخن در ايشان ثابت شده در ميان امت‌هايى كه از جن و انس درگذشته‌اند به درستى آنان زيان‌كار بودند. 🔹 به مقتضاى اين آيه جن نيز مانند انسان امت‌هاى مختلف و تكاليف و مرگ و مير دارند.. 🔹 و باز در جاى ديگر مى‌فرمايد: وَ إِذْ صَرَفْنا إِلَيْكَ نَفَراً مِنَ الْجِنِّ يَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قالُوا أَنْصِتُوا فَلَمَّا قُضِيَ وَلَّوْا إِلى‌ قَوْمِهِمْ مُنْذِرِينَ* قالُوا يا قَوْمَنا إِنَّا سَمِعْنا كِتاباً أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى‌ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ وَ إِلى‌ طَرِيقٍ مُسْتَقِيمٍ* يا قَوْمَنا أَجِيبُوا داعِيَ اللَّهِ وَ آمِنُوا بِهِ يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُجِرْكُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ* وَ مَنْ لا يُجِبْ داعِيَ اللَّهِ فَلَيْسَ بِمُعْجِزٍ فِي الْأَرْضِ وَ لَيْسَ لَهُ مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءُ أُولئِكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ يادآورى مى‌كنيم وقتى را كه چند تن از جن را براى شنيدن قرآن به سوى تو برگردانيديم تا وقتى كه براى آن حضور يافتند- به همديگر- گفتند گوش دهيد پس همين كه خاتمه يافت براى انذار- دعوت- به سوى قوم خود روانه شدند گفتند: اى قوم ما كتابى را گوش داديم كه پس از موسى نازل شده به سوى حق و به سوى راه راست راه نمايى مى‌كند اى قوم داعى خدا را بپذيريد و به وى ايمان بياوريد تا خدا از گناهانتان بيامرزد و شما را از عذابى دردناك پناه دهد و كسى كه داعى خدا را نپذيرد در زمين- خدا را- عاجز كننده نيست و سرپرستان ديگرى جز خدا ندارد آنان در يك گمراهى آشكار مى‌باشند. 🔹 دلالت قصه به اين كه جن نيز مانند بشر يك گروه داراى وجود مستقل و شعور و اراده و تكليف مى‌باشند روشن است و آيات ديگرى نيز در قرآن مجيد در ميان آيات قيامت است كه در دلالت بر اين مدعى از آيات بالايى كمتر نيستند. @rahighemakhtoom
☀☀☀ 📓✏ نکته ها و پیام هایی از آیه اول سوره کوثر نکته ها و پیام ها ✅ *عبادت و نماز تنها برای انجام فرمان خدا (اقامه نماز خالی از ریا و خودنمایی)-لام در لِرَبِّک برای اختصاص است- ✅ *اقامه نماز،از تکالیف الهی برای پیامبر ✅ *اخلاص در نماز و انجام دادن آن تنها به جهت فرمان خدا وظیفه ای بر عهده پیامبر ✅ *توجه به ربوبیت خداوند از آداب نماز ✅ * مدبریت و مالکیت خداوند دلیل بر شایستگی او برای پرستش و عبادت خالصانه به درگاه او ✅ *سپاسگذاری در برابر نعمت "کوثر"انگیزه برای انجام نماز خالصانه ✅ *جلوه گری مقام ربوبی در اعظای فاطمه سلام الله علیها به پیامبر ✅ *نماز شکر نعمت های خداوند ✅ *قربانی کردن شتر با نیت و انگیزه الهی فرمان خداوند به پیامبر ✅ *لزوم توجه به ربوبیت الهی به هنگام قربانی کردن حیوانات ✅ *مالک و مدبر بودن خداوند دلیل لزوم اخلاص و قصد قربت در قربانی ✅ *برگزیدن گران بهاترین حیوان اهلی برای قربانی واکنشی بایسته از سوی پیامبر در سپاسگذاری از "کوثر"عطا شده به ایشان @rahighemakhtoom
☀☀☀ 📓✏ نکته ها و پیام هایی از آیه اول سوره کوثر ✅ *اهدای قربانی شکر نعمت های الهی ✅ *لزوم ایجاد پیوند با خلق(قربانی و اطعام) در کنار ارتباط با پروردگار(اقامه نماز) ✅ *عطای نعمت از سوی پروردگار و یادآوری نعمت از سوی پیامبر آمادگی دریافت فرمان نماز و قربانی ✅ *نعمت های الهی حتی برای پیامبر مسئولیت آفرین است(نعمت ها گتره در اختیار کسی قرار نمی گیرد) ✅ *بخشش پیش از درخواست تکلیف وانجام وظیفه روشی الهی است. ✅ *ارتباط با خدا مقدم بر پیوند و ارتباط با خلق و زمینه ساز آن است. ✅ *لزوم تاخیر قربانی از نماز در عید قربان ✅ *لزوم بالا بردن دست ها تا گلوگاه در آغاز نماز (گفتن تکبیره الاحرام)نحر الرجل: یعنی برای نماز ایستاد و دست ها را در آن هنگام بالا برد.-تاج العروس- ✅ *لزوم خواندن نماز در ابتدای وقت آن(نحر الصلاة )یعنی نماز را در آغاز وقت آن خواند @rahighemakhtoom
🕙درنگ تامل 📢هشدار و تهدید ✅خدا در نگهداری و حفظ دین خود با هیچ کس تعارف و مدارا ندارد! کسي بخواهد به حريم اين دين تجاوز کند، ما به او مهلت نمي‌دهيم؛ مخصوصاً وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلّم)، زيرا او در اثر دريافت معجزه ما مقامي پيدا کرده است، حرف او مقبول است و کسي که در کنار سفره ما نشسته و مقبوليتي به برکت مائده ما پيدا کرده، اگر بخواهد به دين ما دسترسي پيدا کند، ما به او مهلت نمي‌دهيم. درباره پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) به صورت روشن، درباره عالمان دين که در کنار سفره دين نشسته‌اند و مقبوليتي را از راه دين پيدا کردند، احترامي را از راه دين پيدا کردند، اگر ـ خداي ناکرده ـ بخواهند به دين آسيب برسانند، مهلت نمي‌دهد برخلاف متنبّيان؛ متنبّيان از همان راه که رسيدند، مبارزه با دين را شروع کردند، يک مسيلمه کذّابي درآمد و ديگري درآمد، مدت‌ها مهلت پيدا کردند، درباره آنها چنين تهديدي نيست؛ اما درباره کسي که در کنار سفره دين نشسته و خدا به او مقبوليت داد، او اگر ـ معاذالله ـ بخواهد افترا ببندد، در امان نيست. (درس تفسیر سوره الحاقه -علامه جوادی آملی) @rahighemakhtoom
مدتی مواظبت کن از قلب خود و اعمال و رفتار و حرکات و سکنات خود را در تحت مداقه آورده و خفایای قلب را تفتیش کن و حساب شدید از او بکش مثل اینکه اهل دنیا از یک نفر شریک حساب می کشند هر عملی را که شبهه ریا و سالوسی در اوست ترک کن گرچه عمل خیلی شریفی باشد حتی اگر دیدی واجبات را در علن کردن خالص نمی توانی بکنی در خفا بکن. امام خمینی (.شرح چهل حدیث، ص54) @rahighemakhtoom
«تو مناجات با حق را مثل تکلم با یک نفر بندگان ناچیز حساب کن.چه شده است که اگر با یک نفر از دوستان, سهل است با یک نفر از بیگانگان، اشتغال به صحبت داشته باشی مادام که با او مذاکره می کنی از غیر غافلی و با تمام توجه به او مشغولی، ولی در اشتغال به مکالمه و مناجات با ولی النعم و پروردگار عالمیان بکلی از او منصرف و غافلی و به دیگر امور متوجهی !آیا قدر بندگان از ذات مقدس حق افزون است؟ یا تکلم با آنها ارزشش از مناجات با قاضی الحاجات بیشتر است؟ آری من و [شما] مناجات با حق را نمی دانیم چیست.تکالیف الهیه را سربار امور می دانیم.البته امری که تحمیل بر شخص شد و سر بار زندگانی گردید،در نظر اهمیت نخواهد داشت.باید سرچشمه را اصلاح کرد و ایمان به خداوند و فرمایشات انبیاء پیدا کرد تا کار اصلاح شود.همه بدبختی ها از ضعف ایمان و سستی یقین است » (شرح چهل حدیث ، ص428-429) @rahighemakhtoom
درنگ تامل بخورید اما...... 1⃣ «كلوا . . . واشكروا» بخورید و شكر كنید. 2⃣«كلوا . . . ولاتطغوا» بخورید و طغیان نكنید. 3⃣«كلوا . . . واعملوا» بخورید و كار شایسته انجام دهید. 4⃣«كلوا . . . وأطعموا» بخورید و بخورانید. 5⃣«كلوا . . . ولاتسرفوا»بخورید و اسراف نكنید. 6⃣«كلوا . . . ولاتتّبعوا خطوات الشیطان» بخورید ولی تبعیت از شیطان نکنید 7⃣كلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلاَلًا طَیِّباً بخورید ..... حرام نباشه نجس نباشه 📚 قرآن مجید @rahighemakhtoom
☀☀☀ 📚 تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 2 فَصَلِ‌ لِرَبِّکَ‌ وَ انْحَرْ پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن! ✳ شان نزول: ✅ این سوره در روز حدیبیه نازل شد، وقتى که کفار رسول خدا صلى الله علیه و آله را از حج خانه خدا منع کرده بودند. خداوند با فرستادن این سوره به رسول خود فرمود: هر جا که هستى نماز بخوان و قربانى کن و مراجعت بنما.( تفسیر روض الجنان از شیعه.) ✅ مقاتل بن حیان از اصبغ بن نباته و او از امیرالمؤمنین على علیه‌السلام نقل نماید که فرمود: وقتى که این سوره نازل شد. پیامبر به جبرئیل گفت: منظور از نحیرة که در این سوره به من امر شده که آن را انجام بدهم چیست؟ جبرئیل گفت: یا رسول اللّه منظور از آن، نحیرة نیست بلکه خداوند به تو دستور می‌دهد که هر وقتى خواستى تکبیرة الاحرام بگوئى دست‌هاى خود را هنگام گفتن تکبیر بلند کنى و همچنین وقتى خواستى رکوع نمائى دست‌هاى خود را بلند کنى و نیز موقعى که سر از رکوع برمی‌دارى باز دست‌هاى خود را بلند کنى و نیز هنگامى که خواستى به سجده روى باز دست‌هاى خود را بلند کنى زیرا این قسم نماز گذاردن روش نمازگذارى ما و فرشتگان در هفت آسمان است و از براى هر چیزى زینت و آرایشى است و زینت نماز بلند کردن دست‌ها است.( مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۸۳۷; نورالثقلین، ج ۵- ، ص ۶۸۳، ح ۱۹.) ✅ در موقع گفتن هر تکبیرى، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بلند نمودن دست‌ها در موقع نماز از استکانة و وقار است. از پیامبر سؤال شد که یا رسول الله استکانه چیست؟ فرمود: آیه «فَمَا اسْتَکانُوا لِرَبِّهِمْ وَ ما یتَضَرَّعُونَ» را در قرآن نخوانده اى؟ @rahighemakhtoom
📓✏ نکته ها و پیام هایی از آیه 2 سوره کوثر ✅ *عبادت و نماز تنها برای انجام فرمان خدا (اقامه نماز خالی از ریا و خودنمایی)-لام در لِرَبِّک برای اختصاص است- ✅ *اقامه نماز،از تکالیف الهی برای پیامبر ✅ *اخلاص در نماز و انجام دادن آن تنها به جهت فرمان خدا وظیفه ای بر عهده پیامبر ✅ *توجه به ربوبیت خداوند از آداب نماز ✅ * مدبریت و مالکیت خداوند دلیل بر شایستگی او برای پرستش و عبادت خالصانه به درگاه او ✅ *سپاسگذاری در برابر نعمت "کوثر"انگیزه برای انجام نماز خالصانه ✅ *جلوه گری مقام ربوبی در اعظای فاطمه سلام الله علیها به پیامبر ✅ *نماز شکر نعمت های خداوند @rahighemakhtoom
اگر کسي به دين اهانت بکند، ممکن است چند روزي خدا به او مهلت بدهد؛ ولي کسي که در کنار سفره دين نشسته، حرمتش را از دين گرفته، بخواهد با دين بازي کند، خدا به او مهلت نمي‌دهد. @rahighemakhtoom