#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
📚 وحی و نبوت در قرآن-28
✅ تنها راه براى هدايت انسان راه وحى است
🔹 از مقدمات بالا بايد نتيجه گرفت كه سخنى ديگر از درك در ميان نوع انسان غير از درك عقلى بايد وجود داشته باشد كه هدايت نامبرده آفرينش به وسيله آن انجام گيرد، و راهى كه با اين مشخصات غير از راه عقل در ميان نوع انسان سراغ داريم راه دركى است كه برخى از افراد انسان به نام پيغمبران و فرستادگان خدا از آن سخن گفته و آن را به نام وحى آسمانى ناميدهاند و بهراستى ادعا و دعوت خود حجت اقامه نمودهاند.
✳ خداى متعال مىفرمايد:
كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ»
مردم يك امت بودند.- در حال سادگى بدون اختلافات زندگى مىكردند پس از آن اختلافات پيدا شد- پس خدا پيغمبران را در حالىكه نويد دهنده و ترساننده بودند برانگيخت و با ايشان به حق كتاب- شريعت- نازل كرد تا در اختلافات مردم حكم كند.
✳ و باز مىفرمايد:
إِنَّا أَوْحَيْنا إِلَيْكَ كَما أَوْحَيْنا إِلى نُوحٍ وَ النَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ تا آنجا كه مىفرمايد-رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ
ما به سوى تو وحى فرستاديم چنان كه وحى فرستاديم به سوى نوح و پيغمبران پس از نوح- تا آن جا كه مىفرمايد- پيغمبران و فرستادهشدگانى كه نويد دهنده و ترساننده بودند براى اين كه مردم بر خدا حجت نداشته باشند- بلكه حجت خدا بر مردم تمام شود.
🔹چنان كه پيداست آيه اولى طريق وحى و نبوت را تنها راه رفع اختلافات مردم تشخيص مىدهد
🔹و آيه دوم وحى و نبوت را دليل منحصر به فرد اتمام حجت معرفى مىكند
🔹 و لازمهاش اين است كه عقل براى نشان دادن راه و اتمام حجت كافى نباشد؛ يعنى اگر پيغمبران مبعوث نبودند و احكام الهى تبليغ نمىشد و مردم ظلم و فساد مىكردند به مجرد اين كه عقل داشتند و قبح ظلم و فساد را مىفهميدند در پيشگاه خدا قابل مؤاخذه نبودند.
@rahighemakhtoom
🍀#توصيه_علامه_طباطبائي(ره) :
به علامه حسن زاده آملي 🍀
🔻 آيت اللّه علاّمه حسن زاده آملى مى فرمايد:
روزى در محضر مرحوم علاّمه طباطبايى عرض كردم: آقا! راه ترقّى و تعالى چيست؟
🔻حضرت علاّمه طباطبايى (ره) فرمود:
🍀تخم سعادت، مراقبت است. مراقبت يعنى كشيك نفس كشيدن. يعنى حريم دل را پاسبانى كردن. يعنى سر را از تصرّفات شيطانى حفظ داشتن.
ين تخم سعادت را بايد در مزرعه دل كاشت و بعد به اعمال صالحه و آداب و دستورات قرآنى، تخم سعادت اين نهال سعادت را بپروراند. مراقبت، حضور داشتن و حريم دل را مواظب بودن است. انسان است كه بايد دو قوّه نظرى و عمليش را كه به منزله دو بال هستند از قوّه به فعليّت برساند تا بتواند به معارج عاليّه انسانى پرواز نمايد.
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
#تفسیر_سوره_زلزال1
🍁 ترجمه آيات سوره #زلزلة در تفسیر المیزان🍁
💠به نام خداوند رحمان و رحيم💠
وقتى كه زمين آن #زلزله مخصوصش را آغاز مى كند۱
و زمين آنچه از #مردگان (و يا معادن ) كه در #شكم دارد بيرون مى ريزد۲
و انسانها از در #تعجب مى پرسند: زمين را چه شده است۳
در آن روز زمين اخبار و #اسرار خود را شرح مى دهد۴
آرى پروردگار تو به وى #وحى كرده كه به زبان آيد و اسرار را بگويد۵
در آن روز مردم #يك_جور محشور نمى شوند بلكه #طايفه هايى مختلفند تا اعمال هر طايفه اى را به آنان نشان دهند۶
پس هر كس به #سنگينى يك ذره عمل #خيرى كرده باشد آن را مى بيند۷
و هر کس به سنگینی یک ذره عمل #شری کرده باشد آن را خواهد دید۸
🍁🍁🍁
@al_mizan @rahighemakhtoom
#تفسیر_سوره_زلزال2
🍁 بيان آيات سوره زلزلة 🍁
✳️ #تفسیر_المیزان
✅در اين سوره سخن از #قيامت و #زنده شدن مردم براى #حساب، و اشاره به بعضى از #علامتهايش رفته، كه يكى #زلزله زمين، و يكى ديگر سخن گفتن آن از #حوادثى است كه در آن رخ داده.
✅ اين سوره هم مى تواند #مكى باشد و هم #مدنى.
🍁🍁🍁
@al_mizan
@rahighemakhtoom
شرح کلمه 72 از کلمات قصار نهج البلاغه
در اینجا حضرت می فرماید «الدَّهْرُ یخْلِقُ الْأَبْدَانَ وَ یجَدِّدُ الْآمَالَ وَ یقَرِّبُ الْمَنِیةَ وَ یبَاعِدُ الْأُمْنِیةَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ»؛ فرمود گذشت روزگار بدن را فرسوده میکند، چون در عمر در حال رفتن است و آرزوها را طولانی میکند. یک بیان نورانی در روایات ما هست که فرمود: «إِیاكَ وَ الِاتِّكَالَ عَلَی الْمُنَی» زنده به عمل باشید نه به آرزو. امید یک مطلب دیگری است، رجا برکت و رحمت است. بین آرزو و بین امید خیلی فرق است. امید این است که انسان مقدمات را فراهم کند و به انتظار نتیجه باشد. کشاورزی که همه کارها را کرده به انتظار باران است این را میگویند رجا. اما کسی که کِشتی نکرده، شیاری نکرده، زمینی را آماده نکرده، او آرزو دارد که زندگشاش تأمین بشود! آرزو با مقدمات همراه نیست، ولی امید با مقدمات همراه است؛ لذا رجاء برکت است و آرزو برکت نیست و مذموم است.
کانال قرآنی رحیق مختوم در ایتا
@rahighemakhtoom
🌷💐🌷
🌷🍃 سید علی آقا قاضی (ره) :
🍃🌷هرحقی از دیگران بر گردنت باشد
تــا ادا نـڪنــۍ
باب قرب و معرفت باز نمیشود
🍃🌷 خداوند رضایتش را
در رضایت مردم قرار داده!
🌷💐🌷
@rahighemakhtoom
#تفسیر_سوره_زلزال3
🍁بیان آیه 1 سوره زلزلة🍁
✳️ تفسیر المیزان
إذا زُلزِلَتِ الارضُ زِلزالَها1⃣
🔹كلمه ( #زلزال ) مانند كلمه (زلزله) #مصدر و به معناى #نوسان و تكان خوردن #پى_در_پى است، و اينكه اين مصدر را به #ضمير زمين اضافه كرد، و فرمود (زمين زلزله اش را سر مى دهد) به ما مى فهماند كه زمين زلزله اى #خاص به خود دارد، و اين مى رساند كه زلزله مذكور امرى #عظيم و مهم است، زلزله اى است كه در شدت و #هراسناكى به نهايت رسيده است.
مقصود از اينكه در #قيامت زمين ( #اثقال ) خود را بيرون مى كند و (انسان) مى گويد آن را چه شده است
🍁🍁🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
#تفسیر_سوره_زلزال4
🍁بیان آیه 2 سوره زلزلة🍁
✳ تفسیر المیزان
و أخرَجتِ الارضُ أثقالَها2⃣
🔹كلمه اثقال #جمع كلمه (ثقل) - به #فتحه ثاء و فتحه قاف - است، كه به معناى #متاع و كالا و يا #خصوص متاع مسافرين است. ممكن هم هست جمع كلمه (ثقل ) - به #كسره ثاء و سكون قاف - باشد كه به معناى #حمل باشد، به هر حال چه آن باشد و چه اين، مراد از اثقال زمين كه در #قيامت زمين آنها را بيرون مى ريزد - به طورى كه ديگران هم گفته اند - #مردگان و يا گنجها و #معادنى است كه در #شكم خود داشته. و #ممكن هم هست منظور #همه اينها باشد، كه البته براى هر #سه قول قائلينى هست، و اولين قول به نظر #نزديك ترين قول است، و از آن گذشته قول #سوم است كه اشاره دارد بر اينكه خارج شدن براى #حساب است، و جمله ( يومئذ يصدر الناس ) اشاره دارد به اينكه بعد از #بيرون شدن، به سوى #جزا روانه مى شوند.
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
#تفسیر_سوره_زلزال5
🍁بیان آیه3 سوره زلزلة🍁
✳ تفسیر المیزان
🍁 بیان آیه 3⃣ سوره زلزلة🍁
✳️ تفسیر المیزان
و قالَ الانسانُ مالَها 3⃣
🔹يعنى انسانها #بعد از بيرون شدن از #خاك در حال دهشت زدگى و #تعجب از آن زلزله #شديد و هول انگيز مى گويند: (ما للارض ) #زمين را چه مى شود كه اين طور #متزلزل است ؟!
🍁🍁🍁🍁🍁
بعضى از #مفسرين گفته اند: منظور از (انسان ) تنها #كفار هستند، نه آنهايى كه در دنيا به مساله #معاد و رستاخيز ايمان داشتند.
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
@al_mizan
#تفسیر_سوره_زلزال6
🍁بیان آیه4 سوره زلزلة🍁
✳ تفسیر المیزان
🍁بیان آیات4 سوره زلزلة🍁
✳️ تفسیرالمیزان
يَومَئذٍ تُحَدِثُ أخبارها4⃣
🔹آنگاه #زمين به اعمالى كه بنى آدم كردند شهادت مى دهد، همانطور كه #اعضاى_بدن خود انسانها و نويسندگان اعمالش يعنى #ملائكه رقيب و عتيد و نيز شاهدان اعمال كه از جنس بشر و يا غير بشرند همه بر #اعمال بنى آدم شهادت مى دهند.
🍁🍁🍁🍁🍁
شادی روح علامه طباطبایی صلوات
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
@al_mizan
#تفسیر_سوره_زلزال 7 🍁بیان آیه 5 سوره زلزلة🍁
✳️ تفسیر المیزان
بأنَّ رَبکَ أوحی لَها5⃣
⬅️ در #جمله (بانَّ ربك أوحى لَها) حرف #لام به معناى (الى - به سوى )است، چون مصدر (ايحاء) كه فعل(اوحى ) #مشتق از آن است با حرف (الى ) #متعدى مى شود، و معناى جمله اين است كه:
زمين به سبب اينكه #پروردگار تو به آن وحى كرده و فرمان داده تا سخن بگويد از #اخبار_حوادثى كه در آن رخ داده سخن مى گويد، پس معلوم مى شود زمين هم براى خود #شعورى دارد، و هر عملى كه در آن واقع مى شود مى فهمد، و خير و شرش را #تشخيص مى دهد، و آن را براى روز اداى شهادت تحمل مى كند، تا روزى كه به او #اذن داده شود، يعنى روز قيامت شهادت خود را ادا كرده، اخبار حوادث #واقعه در آن را بدهد. و در تفسير آيه (و ان من شى ء الا يسبح بحمده و لكن لا تفقهون تسبيحهم ) از كلام خداى سبحان به دست مى آيد كه حيات و شعور در تمامى موجودات جارى است، هر چند كه ما از نحوه حيات آنها بى خبر باشيم.
🍁🍁🍁🍁🍁
در بين #مفسرين اختلاف شديدى به راه افتاده در اينكه معناى #خبر دادن زمين به وسيله وحى از حوادثى كه در آن واقع شده چيست؟ آيا خداى تعالى زمين #مرده را زنده مى كند، و به آن #شعور مى دهد تا از حوادث خبر دهد؟ و يا اينكه #صوتى در روى زمين خلق مى كند تا آن صوت خبر دهد و يا آنكه زمين به زبان #حال دلالت مى كند بر اينكه بر پشت آن چه حوادثى رخ داده؟ ليكن #بعد از آنكه بيان ما را شنيدى هيچ جايى براى اين #اختلاف نيست، علاوه بر اين با هيچ يك از اين #وجوه و هيچ يك از اقسام شهادت كه در اين وجوه آمده #حجت تمام نمى شود.