eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🍁بیان آیه4 سوره زلزلة🍁 ✳ تفسیر المیزان 🍁بیان آیات4 سوره زلزلة🍁 ✳️ تفسیرالمیزان يَومَئذٍ تُحَدِثُ أخبارها4⃣ 🔹آنگاه به اعمالى كه بنى آدم كردند شهادت مى دهد، همانطور كه خود انسانها و نويسندگان اعمالش يعنى رقيب و عتيد و نيز شاهدان اعمال كه از جنس بشر و يا غير بشرند همه بر بنى آدم شهادت مى دهند. 🍁🍁🍁🍁🍁 شادی روح علامه طباطبایی صلوات 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom @al_mizan
7 🍁بیان آیه 5 سوره زلزلة🍁 ✳️ تفسیر المیزان بأنَّ رَبکَ أوحی لَها5⃣ ⬅️ در (بانَّ ربك أوحى لَها) حرف به معناى (الى - به سوى )است، چون مصدر (ايحاء) كه فعل(اوحى ) از آن است با حرف (الى ) مى شود، و معناى جمله اين است كه: زمين به سبب اينكه تو به آن وحى كرده و فرمان داده تا سخن بگويد از كه در آن رخ داده سخن مى گويد، پس معلوم مى شود زمين هم براى خود دارد، و هر عملى كه در آن واقع مى شود مى فهمد، و خير و شرش را مى دهد، و آن را براى روز اداى شهادت تحمل مى كند، تا روزى كه به او داده شود، يعنى روز قيامت شهادت خود را ادا كرده، اخبار حوادث در آن را بدهد. و در تفسير آيه (و ان من شى ء الا يسبح بحمده و لكن لا تفقهون تسبيحهم ) از كلام خداى سبحان به دست مى آيد كه حيات و شعور در تمامى موجودات جارى است، هر چند كه ما از نحوه حيات آنها بى خبر باشيم. 🍁🍁🍁🍁🍁 در بين اختلاف شديدى به راه افتاده در اينكه معناى دادن زمين به وسيله وحى از حوادثى كه در آن واقع شده چيست؟ آيا خداى تعالى زمين را زنده مى كند، و به آن مى دهد تا از حوادث خبر دهد؟ و يا اينكه در روى زمين خلق مى كند تا آن صوت خبر دهد و يا آنكه زمين به زبان دلالت مى كند بر اينكه بر پشت آن چه حوادثى رخ داده؟ ليكن از آنكه بيان ما را شنيدى هيچ جايى براى اين نيست، علاوه بر اين با هيچ يك از اين و هيچ يك از اقسام شهادت كه در اين وجوه آمده تمام نمى شود.
8 🍁 بیان آیه 6⃣ سوره زلزلة 🍁 ✳️ تفسیر المیزان يَومئذٍ يَصدُرُالنَّاسُ أشتاتًا لِيُرَواأعمَالَهُم6⃣ 🔹كلمه () كه فعل (يصدر) از آن شده به معناى برگشتن از لب آب بعد از بدانجا است. و كلمه ( ) مانند كلمه (شتى ) شتيت است، كه به معناى است. و آيه شريفه جواب است براى كلمه (اذا)، بعد از جواب اول يعنى آيه (يومئذ تُحدثُ اخبارها) 🍁🍁🍁🍁🍁 و از (صادر شدن مردم در با حالت آنان از موقف به سوى منزلهاشان كه يا است و يا مى باشد، در آن روز اهل و رستگارى از اهل شقاوت و متمايز مى شوند، تا اعمال خود را ببينند، اعمالشان را نشانشان دهند، آن هم نه از ، بلكه داخل در آن جزايشان كنند، و يا به اينكه خود اعمالشان را بنابر اعمال به ايشان نشان دهند. 🍁🍁🍁🍁🍁 بعضى از گفته اند: مراد از مردم، بيرون شدنشان از به سوى موقف است، و منظور از بودنشان، متمايز بودن آنان از نظر است، بعضى با روى ، و برخى با روى بيرون مى آيند، بعضى با حالت ، برخى با حالت فزع، و همچنين تمايرهاى ديگر كه از جزاى اعمالشان و حسابشان خبر مى دهد، و تعبير از از جزا با واژه رويت، و تعبير از اعلام به نتيجه حساب با (ارائه) نظير است كه در آيه (يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا و ما عملت من سوء)، ولى اول هم به نزديك تر و هم روشن تر است. ________________________________ 🌹شادی روح علامه طباطبایی (ره) کانال قرآنی رحیق مختوم در ایتا 👇👇👇 @rahighemakhtoom
👇👇👇 وحی و نبوت در قرآن 29 ✳ نقدو پرسشی مهم و پاسخ آن 📚 برای مطالعه تفاوت حکم عقل و وحی به لینک زیر مراجعه فرمایید 👇👇👇 @rahighemakhtoom
وحی و نبوت در قرآن 29 ✳ نقدو پرسشی مهم و پاسخ آن مردم همانطور که با عقل مخالفت می کنند با دستور وحی هم به مخالفت بر می خیزند. 👇👇👇 نقد و پرسش:✏ شما به اين عذر كه عقل نمى‌تواند جلو نقض قوانين و تخلفات مردم را بگيرد فريضه قانون‌گذارى يا به تعبير كتاب: هدايت انسان به سوى سعادت نوعى را از دست عقل گرفته به دست وحى و نبوت سپرديد در حالى كه قوانين و مقررات وحى نيز نمى‌تواند كارى از پيش ببرد و جلو تخلفات را بگيرد بلكه تخلف از مقررات شرايع و اديان بيشتر و اقبال مردم به اين مقررات كمتر است. پاسخ نقد:✏ 🔹 نشان دادن راه مطلبى است و پيروى عملى مردم از آن راهنمايى و هدايت مطلبى ديگر و آنچه به مقتضاى قانون هدايت عمومى به عهده آفرينش و تكوين است اين است كه نوع انسان را به وسيله‌اى از وسايل به‌سوى قانونى كه سعادتش را تضمين نمايد هدايت و راهنمايى كند نه اين كه عملًا راه تخلف را ببندد و مردم را به پيروى وادارد. 🔹 و اين كه ما مورد تخلفات قانونى را كه مزاحم و مانعى از آزادى عمل در ميان نيست دليل عدم كفايت عقل گرفتيم نه از اين جهت بود كه عقل از عمل جلوگيرى نمى‌كند بلكه از اين جهت بود كه عقل در اين موارد حكمى نداشت و به تعاون اجتماعى و پيروى قانون دعوت نمى‌كرد، زيرا دعوتش براساس اضطرار بود و مزاحمتى كه مانع از آزادى عمل است در برابر خود مى‌ديد و ضرر آزادى عمل را بيشتر از نفع آن تشخيص مى‌داد. 🔹 بديهى است كه چنين حاكمى در جايى كه مزاحمى در كار و مانعى از آزادى عمل در بين نباشد از تخلف كه آزادى عمل در آن است نهى و به پيروى قانونى كه خلاف آزادى است امر نخواهد كرد. 🔹 پس عقل چون در همه موارد به پيروى قانون حكم نمى‌كند نمى‌تواند وسيله كافى براى هدايت مداوم انسان باشد ولى طريق وحى بى‌استثنا و به طور كليت و دوام حكم به پيروى قانون مى‌كند و حكم را به دست خدايى مى‌سپارد كه با قدرت و علم نامتناهى خود در هر حال مراقب انسان است و بدون تبعيض داشتن، كار نيك را پاداش نيك و كار بد را كيفر بد خواهد داد. 🍁🍁🍁 @rahighemakhtoom ادامه 👇👇👇
وحی و نبوت در قرآن 30 ✅ به آیات زیر توجه کنید تا بهتر تفاوت بین حکم عقل و وحی را دریابیم 🔹 خداى متعال مى‌فرمايد: إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ « يوسف، آيه 40»حكم تنها از آن خداست. 🔹 و مى‌فرمايد: فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ* وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ « زلزال، آيه 8 » پس هر كه به اندازه‌اى سنگينى ذره‌اى كار نيك انجام دهد- پاداش- او را خواهد ديد و هر كه به سنگينى ذره‌اى كار بد كند- سزاى- او را خواهد ديد. 🔹 و مى‌فرمايد: إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ شَهِيدٌ « حج، آيه 17 » به درستى خدا در ميانشان روز قيامت حكم خواهد نمود، زيرا خدا بالاى همه چيز شهادت و حضور دارد. 🔹 و مى‌فرمايد: أَ وَ لا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما يُسِرُّونَ وَ ما يُعْلِنُونَ « بقره، آيه 77 » آيا نمى‌دانند كه خدا آنچه را كه پنهان مى‌كنند و آنچه را كه آشكار مى‌كنند مى‌داند 🔹 و مى‌فرمايد: وَ كانَ اللَّهُ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ رَقِيباً « احزاب، آيه 52 » خدا بر هر چيزى مراقب مى‌باشد. و از اين جا روشن مى‌شود كه دين آسمانى كه از راه وحى رسيده در جلوگيرى از تخلف و نقض تواناتر از قوانين معمولى بشرى است، زيرا آخرين وسيله قوانين‌ بشرى در جلوگيرى از تخلف و نقض اين است كه مراقبين و مأمورين انتظامى به ظواهر اعمال مردم بگمارند و براى متخلفين و نقض‌كنندگان قانون كيفرى تعيين نمايند كه تنها در صورت قدرت قانون و ظهور جرم اجرا خواهد شد و بس. 🍁🍁🍁 @rahighemakhtoom ادامه👇👇👇
وحی و نبوت در قرآن 31 ✳ تفاوت بین حکم عقل و وحی 🔹 ولى دين آسمانى: 🔹 اولًا: مانند قوانين بشرى و رژيم‌هاى معمولى مراقبان خصوصى نسبت به ظواهر اعمال مردم دارد. 🔹 ثانياً: از راه وضع فريضه امربه‌معروف و نهى از منكر همه مردم را بى‌استثنا مراقب اعمال همديگر و نگهبان قانون قرار داده 🔹 و ثالثاً: جزء عقايد دينى است كه اعمال مردم از نيك و بد، ضبط و حفظ و براى روز بازخواست بايگانى مى‌شود و رابعاً: بالاتر از همه اينها خداى جهان و جهانيان به انسان و عمل وى محيط و در همه حال و در هر جا حاضر و ناظر است. و نسبت به كيفر اعمال اضافه به كيفر اين جهانى كه مانند قوانين بشرى در هر جرم تعيين شده كيفر روز بازخواست كه هرگز تبعيض و استثنا برنمى‌دارد جزء عقايد دينى است. 🔹 خداى متعال مى‌فرمايد: أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ « نساء، آيه 59 » اطاعت و فرمانبردارى كنيد خدا را و فرمانبردارى كنيد پيغمبر و صاحبان امر را از خودتان. 🔹 و مى‌فرمايد: وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ « توبه، آيه 71 » مردان با ايمان و زنان با ايمان بعضشان سرپرستان بعض ديگرند به معروف امر مى‌كنند و از منكر نهى مى‌كنند. 🔹 و مى‌فرمايد: وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ* كِراماً كاتِبِينَ* يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ « انفطار، آيه 12 » و به درستى بر شما نگهبانانى گماشته شده‌اند كه- پيش خدا- گرامى و نويسندگان- اعمال شمايند آنچه را كه مى‌كنيد مى‌دانند. 🔹 و مى‌فرمايد: وَ رَبُّكَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ حَفِيظٌ «سبأ، آيه 21 » و پروردگار تو نگهبان هر چيزى است. 🍁🍁🍁 @rahighemakhtoom
🍁 بیان آیات 7⃣ و 8⃣ سوره زلزلة🍁 ✳ تفسیر المیزان ✳ شأن نزول آیات ۷ و ۸: مقاتل و سعید بن جبیر گویند: وقتى که آیه «وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یتِیماً وَ أَسِیراً» نازل گردید، مسلمین مى پنداشتند که اگر مال کمى را انفاق و بخشش کنند داراى پاداش و ثواب نخواهند بود و نیز اگر گناهانى که به نظرشان کوچک مى آمد از قبیل دروغ و نگاه کردن از روى شهوت به نوامیس مردم و غیبت کردن را مرتکب گردند، مؤاخذه نخواهند شد. سپس این آیات نازل گردید و به آن‌ها فهمانید که بر کوچکترین اعمال خیر و شر پاداش و کیفر خواهند دید(تفاسیر روض الجنان از خاصه و کشف الاسرار و ابن ابى حاتم از عامه.) فَمَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّة خَيراً يَرَه7⃣ و َ مَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّة شَرا يَرَه8⃣ 🔹كلمه ( ) به معناى هر اى است كه با آن را مى سنجند، و كلمه ( ) به معناى آن هاى ريز است، كه در ديده مى شود، البته اين كلمه به معناى هاى ريز نيز مى آيد. 🍁🍁🍁🍁🍁 آيه مورد 7⃣ به دليل اينكه حرف ( ) بر سر دارد تفريع و گيرى از آيه است، كه سخن از اعمال بندگان داشت، و همان بيان را نموده مى فهماند كه از كليت ارائه اعمال عملى نه خير و نه شر نه كوچك و نه بزرگ حتى به ذره نمى شود و نيز هر يك از صاحبان عمل خير و عمل شر را در بيان نموده، جمله را به عنوان يك و قاعده كه مورد هيچ خصوصيتى ندارد) ذكر مى فرماید. @rahighemakhtoom
✳ نکته های آیه 7 سوره زلزال ✅ ۱ - انجام دهندگان کار خیر، در قیامت پاداش دیده، با کردار خویش مواجه خواهند شد. (فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره) ✅ ۲ - کارهاى خیر، هر چند به وزن مورچه اى ریز و یا ذرّات معلق در هوا باشد، باقى مانده، در قیامت بر انسان عرضه خواهد شد. (فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره) «مثقال»; یعنى، وسیله اى که با آن، وزن چیزى سنجیده شود (مفردات). «ذرّة» (مفرد «ذرّ») به معناى کوچک ترین نوع مورچه است (صحاح اللغة). برخى آن را یک صدم وزن «جو» دانسته و برخى گفته اند: مراد ذرّاتى است که در شعاع خورشید، مشاهده مى شود. (لسان العرب) ✅ ۳ - سرنوشت هر کس در آخرت، وابسته به کردار او در دنیا است. (فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره) ✅ ۴ - تجسّم و قابل رؤیت شدن تمام اعمال نیکِ انسان - حتى سبکوزن ترین آنها - در آخرت (خیرًا یره) ✅ ۵ - زمین، مشخّصات کردارهاىِ ریز و درشت انسان را در خود محفوظ داشته، در قیامت آن را گزارش خواهد کرد. (یومئذ تحدّث أخبارها ... فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره) 🌿🌿🌿 با پیوستن به کانال رحیق حامی معارف و آموزه های قرآنی باشید 🆔 کانال قرآنی رحیق در ایتا @rahighemakhtoom
✳ نکات آیه 8 سوره زلزال ✅ ۱ - بدکاران در قیامت، کیفر دیده و با کردار نارواى خود، روبه رو خواهند شد. (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره) ✅ ۲ - کارهاى ناروا، هر چند به وزن مورچه ریز و یا ذرّات معلق در هوا باشد، باقى مانده، در قیامت بر انسان عرضه خواهد شد. (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره) ✅ ۳ - سرنوشت هر کس در آخرت، وابسته به کردار او در دنیا است. (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره) ✅ ۴ - تجسّم و قابل رؤیت شدن تمام اعمالِ ناشایست انسان - حتى سبکوزن ترین آنها - در آخرت (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره) ✅ ۵ - زمین، مشخصات کردارهاى ریز و درشت انسان، اطلاعاتى را در خود محفوظ داشته، در قیامت آن را گزارش خواهد کرد. (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره) ✅ ۶ - ترغیب به کار خیر و وعده پاداش به آن، مقدّم بر تهدید در امر تربیت (فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره . و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره) 🌿🌿🌿 با پیوستن به کانال رحیق حامی معارف و آموزه های قرآنی باشید 🆔 کانال قرآنی رحیق در ایتا @rahighemakhtoom