eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
وحی و نبوت در قرآن 30 ✅ به آیات زیر توجه کنید تا بهتر تفاوت بین حکم عقل و وحی را دریابیم 🔹 خداى متعال مى‌فرمايد: إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ « يوسف، آيه 40»حكم تنها از آن خداست. 🔹 و مى‌فرمايد: فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ* وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ « زلزال، آيه 8 » پس هر كه به اندازه‌اى سنگينى ذره‌اى كار نيك انجام دهد- پاداش- او را خواهد ديد و هر كه به سنگينى ذره‌اى كار بد كند- سزاى- او را خواهد ديد. 🔹 و مى‌فرمايد: إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ شَهِيدٌ « حج، آيه 17 » به درستى خدا در ميانشان روز قيامت حكم خواهد نمود، زيرا خدا بالاى همه چيز شهادت و حضور دارد. 🔹 و مى‌فرمايد: أَ وَ لا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما يُسِرُّونَ وَ ما يُعْلِنُونَ « بقره، آيه 77 » آيا نمى‌دانند كه خدا آنچه را كه پنهان مى‌كنند و آنچه را كه آشكار مى‌كنند مى‌داند 🔹 و مى‌فرمايد: وَ كانَ اللَّهُ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ رَقِيباً « احزاب، آيه 52 » خدا بر هر چيزى مراقب مى‌باشد. و از اين جا روشن مى‌شود كه دين آسمانى كه از راه وحى رسيده در جلوگيرى از تخلف و نقض تواناتر از قوانين معمولى بشرى است، زيرا آخرين وسيله قوانين‌ بشرى در جلوگيرى از تخلف و نقض اين است كه مراقبين و مأمورين انتظامى به ظواهر اعمال مردم بگمارند و براى متخلفين و نقض‌كنندگان قانون كيفرى تعيين نمايند كه تنها در صورت قدرت قانون و ظهور جرم اجرا خواهد شد و بس. 🍁🍁🍁 @rahighemakhtoom ادامه👇👇👇
وحی و نبوت در قرآن 31 ✳ تفاوت بین حکم عقل و وحی 🔹 ولى دين آسمانى: 🔹 اولًا: مانند قوانين بشرى و رژيم‌هاى معمولى مراقبان خصوصى نسبت به ظواهر اعمال مردم دارد. 🔹 ثانياً: از راه وضع فريضه امربه‌معروف و نهى از منكر همه مردم را بى‌استثنا مراقب اعمال همديگر و نگهبان قانون قرار داده 🔹 و ثالثاً: جزء عقايد دينى است كه اعمال مردم از نيك و بد، ضبط و حفظ و براى روز بازخواست بايگانى مى‌شود و رابعاً: بالاتر از همه اينها خداى جهان و جهانيان به انسان و عمل وى محيط و در همه حال و در هر جا حاضر و ناظر است. و نسبت به كيفر اعمال اضافه به كيفر اين جهانى كه مانند قوانين بشرى در هر جرم تعيين شده كيفر روز بازخواست كه هرگز تبعيض و استثنا برنمى‌دارد جزء عقايد دينى است. 🔹 خداى متعال مى‌فرمايد: أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ « نساء، آيه 59 » اطاعت و فرمانبردارى كنيد خدا را و فرمانبردارى كنيد پيغمبر و صاحبان امر را از خودتان. 🔹 و مى‌فرمايد: وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ « توبه، آيه 71 » مردان با ايمان و زنان با ايمان بعضشان سرپرستان بعض ديگرند به معروف امر مى‌كنند و از منكر نهى مى‌كنند. 🔹 و مى‌فرمايد: وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ* كِراماً كاتِبِينَ* يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ « انفطار، آيه 12 » و به درستى بر شما نگهبانانى گماشته شده‌اند كه- پيش خدا- گرامى و نويسندگان- اعمال شمايند آنچه را كه مى‌كنيد مى‌دانند. 🔹 و مى‌فرمايد: وَ رَبُّكَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ حَفِيظٌ «سبأ، آيه 21 » و پروردگار تو نگهبان هر چيزى است. 🍁🍁🍁 @rahighemakhtoom
🍁 بیان آیات 7⃣ و 8⃣ سوره زلزلة🍁 ✳ تفسیر المیزان ✳ شأن نزول آیات ۷ و ۸: مقاتل و سعید بن جبیر گویند: وقتى که آیه «وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یتِیماً وَ أَسِیراً» نازل گردید، مسلمین مى پنداشتند که اگر مال کمى را انفاق و بخشش کنند داراى پاداش و ثواب نخواهند بود و نیز اگر گناهانى که به نظرشان کوچک مى آمد از قبیل دروغ و نگاه کردن از روى شهوت به نوامیس مردم و غیبت کردن را مرتکب گردند، مؤاخذه نخواهند شد. سپس این آیات نازل گردید و به آن‌ها فهمانید که بر کوچکترین اعمال خیر و شر پاداش و کیفر خواهند دید(تفاسیر روض الجنان از خاصه و کشف الاسرار و ابن ابى حاتم از عامه.) فَمَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّة خَيراً يَرَه7⃣ و َ مَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّة شَرا يَرَه8⃣ 🔹كلمه ( ) به معناى هر اى است كه با آن را مى سنجند، و كلمه ( ) به معناى آن هاى ريز است، كه در ديده مى شود، البته اين كلمه به معناى هاى ريز نيز مى آيد. 🍁🍁🍁🍁🍁 آيه مورد 7⃣ به دليل اينكه حرف ( ) بر سر دارد تفريع و گيرى از آيه است، كه سخن از اعمال بندگان داشت، و همان بيان را نموده مى فهماند كه از كليت ارائه اعمال عملى نه خير و نه شر نه كوچك و نه بزرگ حتى به ذره نمى شود و نيز هر يك از صاحبان عمل خير و عمل شر را در بيان نموده، جمله را به عنوان يك و قاعده كه مورد هيچ خصوصيتى ندارد) ذكر مى فرماید. @rahighemakhtoom
✳ نکته های آیه 7 سوره زلزال ✅ ۱ - انجام دهندگان کار خیر، در قیامت پاداش دیده، با کردار خویش مواجه خواهند شد. (فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره) ✅ ۲ - کارهاى خیر، هر چند به وزن مورچه اى ریز و یا ذرّات معلق در هوا باشد، باقى مانده، در قیامت بر انسان عرضه خواهد شد. (فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره) «مثقال»; یعنى، وسیله اى که با آن، وزن چیزى سنجیده شود (مفردات). «ذرّة» (مفرد «ذرّ») به معناى کوچک ترین نوع مورچه است (صحاح اللغة). برخى آن را یک صدم وزن «جو» دانسته و برخى گفته اند: مراد ذرّاتى است که در شعاع خورشید، مشاهده مى شود. (لسان العرب) ✅ ۳ - سرنوشت هر کس در آخرت، وابسته به کردار او در دنیا است. (فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره) ✅ ۴ - تجسّم و قابل رؤیت شدن تمام اعمال نیکِ انسان - حتى سبکوزن ترین آنها - در آخرت (خیرًا یره) ✅ ۵ - زمین، مشخّصات کردارهاىِ ریز و درشت انسان را در خود محفوظ داشته، در قیامت آن را گزارش خواهد کرد. (یومئذ تحدّث أخبارها ... فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره) 🌿🌿🌿 با پیوستن به کانال رحیق حامی معارف و آموزه های قرآنی باشید 🆔 کانال قرآنی رحیق در ایتا @rahighemakhtoom
✳ نکات آیه 8 سوره زلزال ✅ ۱ - بدکاران در قیامت، کیفر دیده و با کردار نارواى خود، روبه رو خواهند شد. (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره) ✅ ۲ - کارهاى ناروا، هر چند به وزن مورچه ریز و یا ذرّات معلق در هوا باشد، باقى مانده، در قیامت بر انسان عرضه خواهد شد. (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره) ✅ ۳ - سرنوشت هر کس در آخرت، وابسته به کردار او در دنیا است. (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره) ✅ ۴ - تجسّم و قابل رؤیت شدن تمام اعمالِ ناشایست انسان - حتى سبکوزن ترین آنها - در آخرت (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره) ✅ ۵ - زمین، مشخصات کردارهاى ریز و درشت انسان، اطلاعاتى را در خود محفوظ داشته، در قیامت آن را گزارش خواهد کرد. (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره) ✅ ۶ - ترغیب به کار خیر و وعده پاداش به آن، مقدّم بر تهدید در امر تربیت (فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره . و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره) 🌿🌿🌿 با پیوستن به کانال رحیق حامی معارف و آموزه های قرآنی باشید 🆔 کانال قرآنی رحیق در ایتا @rahighemakhtoom
✳ تفسیرالمیزان نقد و پاسخی در سوره زلزال آیه 7و8 📌 پرسش: ⬅ در اينجا اين سؤال به مى رسد كه در آيات شريفه قرآن هست كه با اين ضابطه كلى(که هرکس عملی انجام دهد نتیجه آن را در قیامت می بیند) نيست، از آن جمله آياتى كه دلالت دارد بر و بى نتيجه شدن اعمال به خاطر اى عوامل، و آياتى كه دلالت دارد بر اعمال خير و شر اشخاص به ديگران، مانند انتقال قاتل به مقتول، و گناهان مقتول به قاتل، و آياتى كه دارد بر اينكه در بعضى كاران گناه به ثواب مى شود 🍁🍁🍁🍁🍁 پاسخ: 📌 پاسخ: از اين سؤال اين است كه آيات مذكور حاكم بر اين آيه است، و بين دليل حاكم و محكوم نيست، آياتى كه دلالت دارد بر اعمال، شخص صاحب عمل خير را از كسانى مى كند كه عمل خير ندارند، و چنين كسى عمل خير ندارد تا به حكم آيه مورد بحث آن را ببيند، و همچنين كه نگذاشت مقتول زنده بماند و عمل انجام دهد، اعمال خيرش را به مى دهند، و خودش عمل خيرى ندارد تا آن را ببيند، و توبه كارى كه مبدل به حسنه مى شود، براى اين است كه گناه ميل او نبوده، عواملى باعث گناهكارى او شدند، و آن عوامل كار خير، طبعشان نيست، ولى چون مى خواستند در بين مردم نيكوكار و باشند، و بلكه رئيس و آنان باشند، لذا با زبان حرف زدند، پس خوبيهاشان از خودشان نيست، لذا در بديهاى توبه كاران را به آن عوامل مى دهند، و خوبيهاى آن عوامل را به توبه كاران، در نتيجه توبه كاران گناهى ندارند تا به حكم آيه مورد بحث در آن را ببينند، و نيز شر، كار خيرى ندارند، تا به حكم آيه مورد بحث آن را ببينند - دقت فرماييد. 🆔 کانال قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
✳️ تفسیر المیزان 🔹 روایت آنچه در گزارش می دهد چیست؟ 🔹در است كه و در كتاب از بن مالك روايت كرده اند كه خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) فرمود: در روز به تمامى اعمالى كه در انجام شده خبر مى دهد، آنگاه اين آيه را كرد: (اذا زلزلت الارض زلزالها) تا رسيد به آيه (يومئذ تحدث اخبارها) و آنگاه فرمود هيچ مى دانيد چيست؟ نزد من آمد و گفت: زمين كه زمين روز بدان گواهى مى دهد، اعمالى است كه بر پشتش انجام شده. : نظير اين روايت را از نيز نقل كرده. 🌿🌿🌿 @almizan 🆔 کانال قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
وحی و نبوت در قرآن 32 📌 نقد واشكال ديگر: بنابر آنچه گذشت عقل در همه احوال حكم به رعايت قانون و لزوم اجتناب تخلف نمى‌كند و اين معنا منافى است با آنچه در عده‌اى از احاديث ائمه اهل‌بيت وارد است كه خداى متعال بر بندگان خود دو حجت دارد: حجت ظاهرى كه پيغمبر است و حجت باطنى كه عقل انسان مى‌باشد، زيرا بنابر آنچه گذشت عقل در همه يا اغلب موارد تخلف حكمى ندارد تا سمت حجيت داشته باشد. 📌 پاسخ: كار استثنا ناپذير عقل عملى انسان دعوت به جلب نفع و اجتناب ضرر مى‌باشد و در صورتى كه پذيرفتن تعاون و تشريك مساعى از انسان سودخواه و استخدام طلب (با بيانى كه گذشت) از راه اضطرار باشد و منشأ اضطرار همان قدرت كسانى باشد كه انسان مى‌خواهد از اعمالشان آزادانه بهره‌بردارى نمايد يا قدرت كسانى كه مقررات كيفر دست ايشان است. البته در اين‌فرض اگر در مواردى وادار كننده‌اى در ميان نباشد عقل نيز به وجوب متابعت قانون حكم نخواهد كرد و از تخلف و نقض قانون نهى نخواهد نمود. ولى اگر منشأ اضطرار- چنان كه نظريه وحى ايجاب مى‌كند- حكم خدا و مراقبت اعمال و پاداش تخلف و تبعيض و استثناناپذيرى نيكى‌ها و بدى‌ها به عهده خدايى‌ باشد كه غفلت و جهل و عجز راهى به ساحت پاكش ندارد در اين فرض عقل موردى پيدا نخواهد كرد كه ضرورت را مرتفع ديده از حكم سرباز زند و براى هميشه به آنچه وحى حكم مى‌كند حكم خواهد كرد. 🔹 خداى متعالى مى‌فرمايد: اَ فَمَنْ هُوَ قائِمٌ عَلى‌ كُلِّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ» « رعد، آيه 33 » آيا كسى كه بالا سر نفس و كارش ايستاده مانند ديگران است. 🔹 و مى‌فرمايد: إِنْ كُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَيْها حافِظٌ « طارق، آيه 24 » هيچ نفسى بى نگهبان نيست. 🔹 و مى‌فرمايد: كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ « مدثر، آيه 38 » هر نفسى گروگان كارش است. ✅ نتیجه: حجیت عقل هم به تایید وحی است و باید با وحی هماهنگ باشد. @rahighemakhtoom ادامه 👇
وحی و نبوت در قرآن 32 ✳ راه وحى از خطا و اشتباه مصون است‌ بنابر آنچه گذشت راه وحى و تعليم برنامه زندگى اجتماعى انسان از اين راه جزء برنامه آفرينش مى‌باشد و روشن شد كه تكوين و آفرينش هرگز در كار خود خطا نمى‌كند، پس مواد دين آسمانى كه از راه وحى به مردم تعليم مى‌شود و در طول اين مسافت دچار هيچ‌گونه خطا و اشتباهى نخواهد بود . 🔹 خداى متعال مى‌فرمايد: عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‌ غَيْبِهِ أَحَداً* إِلَّا مَنِ ارْتَضى‌ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ‌ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً* لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ وَ أَحاطَ بِما لَدَيْهِمْ وَ أَحْصى‌ كُلَّ شَيْ‌ءٍ عَدَداً» « جن، آيات 26- 28 » او تنها داننده غيب است پس هيچ كسى را به غيب خود مسلط نمى‌كند مگر كسى را كه بپسندد از پيغمبر و در اين صورت از پس و پيش او مراقبت مى‌كند تا محققاً پيام‌هاى خداى‌خودشان را برسانند در حالى كه به آنچه پيش ايشان است احاطه نموده و عدد هر چيز را شمرده است (خلاصه ترجمه). 📌 ضرورت خطا ناپذیری پیامبران و از اين جاست كه پيغمبران و فرستادگان خدا بايد معصوم باشند يعنى هم در فراگرفتن تعليمات وحى از عالم بالا و هم در نگهدارى آنچه فرا گرفته‌اند و هم در تبليغ آنچه فراگرفته و نگهداشته‌اند از خطا و معصيت مصون باشند، زيرا اينان براى دستگاه آفرينش در هدايت عمومى كه مى‌كند وسيله كارند و اگر در فراگرفتن و نگه داشتن و رسانيدن وحى خطايى كنند يا به واسطه وساوس شيطانى و نفسانى خيانتى ورزند يا معصيتى كنند كه قهراً به خلاف آنچه تبليغ قولى كرده‌اند تبليغ فعلى خواهد بود در همه اين صور دستگاه آفرينش در اجراء برنامه هدايت خود خطا نموده و محالى به وقوع پيوسته است. 🔹 خداى متعال مى‌فرمايد: {«وَ عَلَى اللَّهِ قَصْدُ السَّبِيلِ وَ مِنْها جائِرٌ» « نحل، آيه 9 » به عهده خداست كه راه ميانه و معتدلى در دست‌رس مردم بگذارد و راهى نيز هست كه از حق ميل و تعدى نموده است (خلاصه ترجمه). @rahighemakhtoom ادامه 👇👇👇
وحی و نبوت در قرآن 32 ✳ حقيقت وحى براى ما مجهول مى‌باشد 🔹 آنچه از بحث‌هاى گذشته ما روشن شد اين بود كه برنامه زندگى انسان كه مقدمه‌ وصول به سعادت نوعى‌اش مى‌باشد و تعليم آن به عهده آفرينش است، ممكن نيست از راه عقل به وى برسد بلكه راه درك ديگرى غير از راه تفكر بايد وجود داشته باشد كه انسان به وسيله آن، وظايف زندگى نوعى خود را تلقى نمايد و اين راه را راه وحى مى‌ناميم. 🔹 البته مقتضاى دليل همين مقدار است كه در نوع انسان چنين دركى بايد وجود داشته باشد نه اين كه همگانى باشد بلكه از اين روى كه تلقى وحى درك پاكى مى‌خواهد كه از هر گونه پليدى و آلودگى مصون باشد و افراد انسان در استقامت حال و اعتدال ادراك و صفاى روح و خلاف اين صفات به غايت مختلفند بايد گفت اين موهبت تنها در برخى از افراد به ندرت تحقق مى‌پذيرد چنان كه قرآن جمعى را به نام پيغمبران و فرستادگان خدا ياد مى‌كند ولى از ذكر شماره آنان و نام همه‌شان خوددارى مى‌نمايد و از گروه‌شان فقط بيست و چند نفر را اسم مى‌برد. «1» 🔹 ما كه از اين موهبت بى‌بهره هستيم و به عبارت ديگر آن را نچشيده‌ايم حقيقت آن براى ما مجهول است، تنها برخى از آثار آن كه از آن جمله قرآن مجيد مى‌باشد و پاره‌اى از اوصاف آن را كه از راه نبوت به ما رسيده ديده و شنيده‌ايم، با اين همه نمى‌توان گفت كه اوصاف آن همان است كه به ما رسيده و بس و ممكن است اوصاف و خواص و شعب ديگرى داشته باشد كه براى ما شرح داده نشده. *🌴🌴🌴 (1). آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، اليسع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق، يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داود، ايوب، سليمان، زكريا، يحيى، اسماعيل صادق الوعد، عيسى و محمد صلى الله عليه و آله. اينان پيغمبرانى هستند كه به اسم ذكر شده‌اند و كسانى نيز با اشاره ياد شده‌اند مانند اسباط در سوره نساء آيه 163 و مانند پيغمبرى كه طالوت به اشاره او پادشاه بنى‌اسرائيل شد، سوره بقره آيه 246. @rahighemakhtoom
🍁 بحث روايتى سوره زلزلة🍁 ✳️ تفسیر المیزان ⬅️ در است كه بن سفيان در كتاب و در كتاب اش از بن اوس روايت كرده اند كه گفت: من از خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) شنيدم مى فرمود: ايها الناس متاعى است حاضر كه هم از آن مى خورند و هم ، و بدرستى وعده اى است صادق، كه قادر در آن حكومت مى كند، را محقق و باطل را باطل مى سازد. 🍁🍁🍁🍁🍁 ايها الناس سعى كنيد از آخرت باشيد، و از طالبان دنيا نباشيد، آخرت باشيد، نه فرزند دنيا، چون هر مادرى فرزندش به مى رود (حاصل آن جناب اين است كه خواهان آخرت باشيد نه دنيا، براى اينكه علاقه به دنيا شما را به سوى ماديت و آلودگى هاى آن مى كشد)، آنگاه فرمود: هر عملى كه مى كنيد در حالى انجام دهيد كه از خدا و بر حذر باشيد، و بدانيد كه روزى شما را بر اعمالتان مى دارند، و شما خواه و ناخواه خدا را خواهيد كرد، پس هر كس ذره اى عمل خير كرده باشد، آن را خواهد ديد، و هر كس هموزن ذره اى عمل كرده باشد آن را خواهد ديد. 🌿🌿🌿 @al_mizan 🆔 کانال قرآنی رحیق @rahighemakhtoom