eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
811 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 146.mp3
8.26M
186 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 146 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 186 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه از دعا‌های مأثور
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم (146) وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْكَ لِسَانِي ، وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي خداوند بر پیامبرش منت می گذارد: بار سنگین کمرشکنِ بستگی قلب را از تو برداشتیم: «وَ وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ- الَّذي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ». امروز عدم شرح صدر دانشمندان کمر انسانیت انسان جهان را می شکند، بل شکسته است. امام علیه السلام در این بخش از دعا می گوید «وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي‏». اگر همگان به ویژه دانشمندان به این ندا و نوای انسان ساز گوش می دادند و پیش از تحصیل علم و در دوران تحصیل علم، از خداوند شرح صدر می ‌خواستند، جامعۀ جهانی را به این مصیبت های لاعلاج دچار نمی کردند. مراشد: اکثریت دانشمندان به خدا و دین معتقد هستند اما از دریافت «مراشد دین» محروم هستند و برای خودشان مسلّم کرده اند که دین هیچ مراشدی ندارد؛ نه پیام های رشد علمی دارد و نه پیام های مشخص بازدارنده از «غیّ» دارد، صرفاً یک امر قلبی است و بس. قلب شان راهی به سوی مراشد دین ندارد؛ بسته و قفل شده و به شدت در تنگنای عدم شرح صدر است. مراشد به معنی اسم زمان: کلمۀ مراشد را در سخن امام علیه السلام به هر سه معنی می توان گرفت که شامل کاربرد «اسم زمان» هم بشود. زیرا دین همزمان و همگام با پیشرفت بشر پیش می ‌رود. از باب مثال علمای قدیم معنی آیۀ بالا را نمی فهمیدند و به تفسیرهای نادرست پرداخته اند امروز است که پیام شگفت این آیه برای ما روشن می شود. شرح صدر برای مراشد زمانی نیز لازم است. زیرا مشاهده می کنیم که هنوز هم برخی ها پیام این آیه را دریافت نمی کنند و تراریخت و شبیه سازی را تحریم نمی کنند، زیرا از «شرح صدر زمانی» محروم هستند. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#نگاشت_صوتی 187 #زندگی_مومنانه #مفاتیح_الحیات #زندگی_قرآنی ☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنا
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه 27) 🔰آموزش های مورد نیاز عنه صلي الله عليه و آله : اِفتَحوا عَلى صِبيانِكُم أوَّلَ كَلِمَةٍ ب «لا إلهَ إلاَّ اللّه ُ»، ولَقِّنوهُم عِندَالمَوتِ «لا إلهَ إلاَّ اللّه ُ»؛، فَإِنَّهُ مَن كان أوَّلُ كَلامِهِ «لا إلهَ إلاّ اللّه ُ» وَآخِرُ كلامِهِ «لا إله إلاَّ اللّه ُ» ثُمَّ عاشَ ألفَ سَنَةٍ، ما سُئِلَ عَن ذَنبٍ واحِدٍ. [ شعب الإيمان : ج 6 ص 398 ح 8649 عن ابن عبّاس ، كنز العمّال : ج 16 ص 441 ح 45332. ] پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : زبان كودكانتان را با «لا إله إلاّ اللّه » باز كنيد و هنگام مرگ ،«لا اله إلاّ اللّه » را به آنان تلقين كنيد ؛ چرا كه هر كس اوّلين سخنش «لا اله إلاّ اللّه » و آخرين سخنش «لا اله إلاّ اللّه » باشد و هزار سال هم عمر كند ، از هيچ گناهى بازخواست نمى شود . امام صادق (علیه السلام): إِذَا بَلَغَ الْغُلَامُ ثَلَاثَ سِنِینَ فَقُلْ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ثُمَّ یتْرَک حَتَّی یبْلُغَ ثَلَاثَ سِنِینَ وَ سَبْعَةَ أَشْهُرٍ وَ عِشْرِینَ یوْماً ثُمَّ یقَالُ لَهُ قُلْ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ یتْرَک حَتَّی یتِمَّ لَهُ أَرْبَعُ سِنِینَ ثُمَّ یقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ....( مكارم الأخلاق، ص 222) 🔹و اما چند نکته در واکاوی احادیث فوق: *آموزش غیر مستقیم *آموزش از کودکی *تلقین یکی از روش های آموزشی *فراگیری توحید در همه زندگی *ناسازگاری گناه با موحد بودن(گناه و شرک) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
7.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اللهم عجل لولیک الفرج . . . مه مبارک در ابر آرمیده بیا امید آخر دل‌های داغ‌دیده بیا 🌷🌷🌷 قسم به مهر رخت کشته تیرگی ما را بیا تو ای شب اندوه را سپیده بیا 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(211) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔅🔅🔅 📌تفسیر روایی 🔰1- مقايسه تجارت معنوى با تبادل مادى عن الكاظم (عليه السلام): فى قوله تعالى: (اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى): باعوا دين الله، واعتاضوا منه الكفر بالله (فما ربحت تجارتهم) اى ما ربحوا فى تجارتهم فى الاخره، لانهم اشتروا النار واصناف عذابها بالجنه التى كانت معده لهم لو آمنوا (و ما كانوا مهتدين) الى الحق والصواب. فلما انزل الله عزوجل هذه الايه، حضر رسول الله قوم فقالوا: يا رسول الله سبحان الرزاق الم تر فلانا كان يسير البضاعه، خفيف ذات اليد، خرج مع قوم يخدمهم فى البحر فرعواله حق خدمته، و حملوه معهم الى الصين و عينوا له يسيرا من مالهم قسطوه على انفسهم له، وجمعوه فاشتروا له به بضاعه من هناك فسلمت فربح لواحد عشره، فهو اليوم من مياسير اهل المدنيه ؟ وقال قوم آخرون بحضره رسول الله (صلى الله عليه وآله): يا رسول الله الم تر فلانا كانت حسنه حاله كثيرا امواله جميله اسبابه، و افره خيرانه، مجتما شمله ، ابى الا طلب الاموال الجمه. فحمله الحرص على ان تهور، فركب البحر فى وقت هيجانه و السفينه غير وثيقه، والملاحون غير فارهين، الى ان توسط البحر فلعبت بسفينه ريح عاصف فازعجتها الى الشاطى ء وفتقتها فى ليل مظلم، و ذهبت امواله وسلم بحشاشته فقيرا وقيرا ينظر الى الدنيا حسره ؟ فقال رسول الله (صلى الله عليه وآله): الا اخبركم باحسن من الاول حالا، وباسوء من الثانى حالا؟ قالوا: بلى يا رسول الله (صلى الله عليه وآله): اما احسن من الاول حالا فرجل اعتقد صدقا بمحمد رسول الله وصدقا باعظام على اخى رسول الله و وليه و ثمره قلبه و محض طاعته، فشكر له ربه ونبيه ووصى نبيه، فجمع الله تعالى له بذلك خير الدنيا والاخره، و رزقه لسانا لا لاء الله تعالى ذكرا، وقلبا لنعامائه شاكرا، وباحكامه راضيا، و على احتمال مكاره اعداء محمد و آله نفسه موطنا، لاجرم ان الله تعالى سماه عظيما فى ملكوت ارضه وسماواته، وحباه برضوانه و كراماته، فكانت تجاره هذا اربح، و غنيمته اكثر واعظم. و اما اسوء من الثانى حالا فرجل اعطا اخا محمد رسول الله بيعته، واظهر له موافقته و موالاه اوليائه و معاداه اعدائه، ثم نكث بعد ذلك و خالف و والى عليه اعداءه فختم له بسوء اعماله، فصار الى عذاب لايبيد و لا ينفد، قد خسر الدنيا والاخره، ذلك هو الخسران المبين. ثم قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): معاشر عبادالله ! عليكم بخدمته من اكرمه الله بالارتضاء واجتباه بالاصطفاء، وجعله افضل اهل الارض ‍ والسماء، بعد محمد سيد الانبياء على بن ابيطالب (عليه السلام) و بموالاه اوليائه و معاداه اعدائه و قضاء حقوق اخوانكم الذين هم فى موالاته و معاداه اعدائه شركاوكم فان رعايه على صلوات الله عليه احسن من رعايه هولاء التجار الخارجين بصاحبكم - الذى ذكر تموه - الى اصين الذين عرضوا للغناء واعانوه بالثراء 👈📝اشاره: چون دنيا نسبت به آخرت متاع اندك بوده و آخرت بهتر از دنياست: (قل متاع الدنيا قليل والاخره خير لمن اتقى) تجارت اخروى و سود آن بهتر از تجارت دنيوى و بهره آن است ؛ چنانكه خسارت آن زيانبارتر از خسارت دنيوى است: (قل ان الخاسرين الذين خسروا انفسهم واهليهم يوم القيامه) و چون خداوند خير مطلق است نه خير نسبى، اگر تجارت براى لقاى او باشد سود آن معادل ندارد و هيچ بهره اى همتاى سود لقاء الله نخواهد بود: (والله خير وابقى)؛ يعنى، گرچه آخرت و بهشت آن خير است، ليكن لقاءالله خير مطلق و باقى محض است و چون تجارت با خدا عبارت از پذيرش دين تام و كامل اوست و كمال دين و تمام نعمت در پرتو رسالت و ولايت است، امامت حضرت على بن ابيطالب (عليه السلام) در كنار آن مطرح شده است. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(124) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌴🌴🌴 🔰32-برخورداری از زندگی عادی و معمولی قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ یوحَى إِلَی أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ یرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا«کهف/110» بگو: «من فقط بشری هستم مثل شما؛ (امتیازم این است که) به من وحی می‌شود که تنها معبودتان معبود یگانه است؛ پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند! 🔅🔅🔅 وَقَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ یأْكُلُ الطَّعَامَ وَیمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَیهِ مَلَكٌ فَیكُونَ مَعَهُ نَذِیرًا«فرقان/7» و گفتند: «چرا این پیامبر غذا می‌خورد و در بازارها راه می‌رود؟! (نه سنت فرشتگان را دارد و نه روش شاهان را!) چرا فرشته‌ای بر او نازل نشده که همراه وی مردم را انذار کند (و گواه صدق دعوی او باشد)؟! 🔅🔅🔅 رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِكَ وَیعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَیزَكِّیهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ«بقره/129» پروردگارا! در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیز، تا آیات تو را بر آنان بخواند، و آنها را کتاب و حکمت بیاموزد، و پاکیزه کند؛ زیرا تو توانا و حکیمی (و بر این کار، قادری)!» 🔅🔅🔅 وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا«فرقان/63» بندگان (خاص خداوند) رحمان، کسانی هستند که با آرامش و بی‌تکبر بر زمین راه می‌روند؛ و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام می‌گویند (و با بی‌اعتنایی و بزرگواری می‌گذرند)؛ 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Insan - 08 ss.mp3
6.35M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هشتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 8.docx
35.9K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هشتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 8.pdf
991.4K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هشتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌اسارت دین در دست اشرار وجود مبارک حضرت امير فرمود: اگر برادرم بود من سقيفه را امضا نمي‏کردم دست خالي داشتم عمويم حمزه مثل افراد ديگر که نبود در بعضي از سخنان نوراني‏ حضرت در نهج البلاغه است که فرمود خيلي‏ها شهيد مي‏شوند اما از خاندان ما اگر کسي شهيد شد مي‏شود سيد شهدا؛ خيلي جانباز مي‏شوند اما از خاندان ما اگر کسي دست داد مي‏شود جعفر طيار. اين جعفر همان بود کسي که با دو بالي خدا به آنها داد که «يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّة»[6] اين جعفري که طيار مي‏شود آن حمزه‏اي که سيد شهدا مي‏شود فرمود اگر آن عمو و اين برادر با من بود که من سقيفه را امضا نمي‏کردم . مالک! بدان اولين کاري که اينها کردند بعد از رحلت رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) دين را به اسارت گرفتند، فرهنگ و مليت و عقيده و آرا و اينها را به اسارت گرفتند وقتي قرآن و سنت قطعي به اسارت رفت کسي بايد تفسير بکند که اينها بخواهند، طوري بايد تفسير بکند که اينها بخواهند سنت را کسي بايد نقل بکند که اينها بخواهند طرزي بايد تفسير بکند که اينها بخواهند وقتي اصل و ريشه فرهنگ ما که دين ماست، دين را به اسارت گرفتند اين يعني چه؟ اين بيان صريح حضرت است در آن نامه‏اي که براي مالک نوشتند «فَإِنَّ هَذَا الدِّينَ قَدْ كَانَ أَسِيراً فِي‏ أَيْدِي‏ الْأَشْرَارِ يُعْمَلُ فِيهِ بِالْهَوَي وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا». 📼فرازی از سوره الانسان جلسه هشتم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
6.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🔰 زن، ملکه رَحم است 💠 در تنظیم امور فرمود: (( )) را مرد باید تهیه کند، امّا ( ) و ( ) که بالاتر از مسکن است، به عهده است؛ این کار سنگین را به عهده گذاشته است، چون زن را خدا طرزی آفرید که او قدرت بر و دارد. این مهربانی آن مَلات (نرم) است؛ درست است که مرد می تواند باشد، ولی این هنر در مرد کم است. فرمود: را، را، اساس را رَحم اداره می کند؛ ملکه رحم زنها هستند. (خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها)*. این عظمت زن است، این جلال زن است، این شکوه زن است، این حق شناسی خدا درباره زنهاست‌. این جلال و عظمتی که خدا در به زنها داد، چه کسی داد؟! ما مامور به صله اصلاب هستیم یا مامور به ؟ همه ما بالاخره یک پدری داریم، پدر بزرگی داریم؛ از اصلاب آمده ایم. امّا از آن هنر ساخته نیست که را اداره کند، از ساخته است؛ آن رحم است، آن است، آن مهربانی است‌. آنها که اهل هستند، وقتی را از دست می دهند احساس می کنند؛ ولو سنّشان هفتاد و هشتاد باشد! این و این هنر را ذات اقدس اله به زنها داده است. ما مامور به صله ارحام هستیم، نه صله اصلاب! اصلاب آن هنر را ندارد که در ما رحم و رحامت ایجاد کند، این مادریِ مادر است که می تواند این کار را بکند؛ لذا فرمود: اساس خانواده این است. --------------------------------------------------- 📌 سوره روم / آیه ۲۱ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom