eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
نگاشت (7) ‏إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً (۵) عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً (۶)) - ابرار (نيكان) از جامی می‌نوشند كه با عطر خوشی آميخته است.‏۶- از چشمه‌ای كه بندگان خاص خدا از آن می‌نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جاری می‌سازند! 🔅🔅🔅 🔰تفسير 📌پاداش عظيم ابرار: ‏در آيات گذشته بعد از آن كه انسانها را به دو گروه" شكور" و" كفور" يا" شكرگزار" و" كفران كننده" تقسيم كرد، اشاره كوتاهی به مجازات و كيفر سخت كفران كنندگان آمده بود، آيات مورد بحث به سراغ پاداشهای شكر گزاران و ابرار (نيكان و پاكان) می‌رود، و نكات جالبی در اين زمينه يادآوری می‌كند. ‏نخست می‌فرمايد:" نيكان از جامی می‌نوشند كه با عطر خوشی آميخته است" (إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً). ▫️‏" ابرار" جمع" بر" (بر وزن رب) در اصل به معنی وسعت و گستردگی است، و به همين جهت صحراهای وسيع را" بر" می‌گويند، و از آنجا كه افراد نيكوكار اعمالشان نتائج گسترده‌ای در سطح جامعه دارد اين واژه بر آنها اطلاق می‌شود، و" بر" (به كسر ب) به معنی" نيكو كاری" است، بعضی گفته‌اند فرق بيان آن و" خير" اين است كه" بر" به معنی" نيكی توام با توجه" است در حالی كه" خير" معنی اعمی دارد. ‏"▫️ كافور" در لغت معانی متعددی دارد و يكی از معانی معروف آن بوی خوش است همچنين گياهی است خوشبو، و يكی ديگر از معانی آن همان" كافور" معمولی است كه بوی تندی دارد، و برای مصارف طبی از جمله ضدعفونی كردن به كار می‌رود. ‏به هر حال آيه فوق نشان می‌دهد كه اين شراب طهور بهشتی بسيار معطر و خوشبو است كه هم ذائقه از آن لذت می‌برد، و هم شامه. ▫️‏بعضی از مفسران نيز گفته‌اند" كافور" نام يكی از چشمه‌های بهشتی است، ولی اين تفسير با تعبير" كانَ مِزاجُها كافُوراً" كه می‌گويد آميخته با كافور است سازگار نيست. ‏از سوی ديگر با توجه به اين كه كافور از ماده" كفر" به معنی" پوشش" است، بعضی از ارباب لغت مانند" راغب" در" مفردات" معتقدند كه انتخاب اين نام برای" كافور" به خاطر پوشيده بودن ميوه درختی كه اين ماده از آن گرفته می‌شود در ميان غلافها است. ▫️‏بعضی نيز تعبير" كافور" را اشاره به سفيدی فوق العاده و خنكی آن دانسته‌اند، زيرا كافور معمولی نيز از نظر" خنكی" و" سفيدی" ضرب المثل است. ‏اما روی هم رفته تفسير نخست از همه مناسبتر به نظر می‌رسد، به خصوص‌ اين كه گاهی در عبارات كافور را همرديف مشك و عنبر شمرده‌اند كه از بهترين بوهای خوش است. 🌱🌱🌱 سپس به سرچشمه‌ای كه اين جام شراب طهور از آن پر می‌شود اشاره كرده می‌افزايد:" اين از چشمه خاصی است كه بندگان خدا از آن می‌نوشند، و آن را از هر جا بخواهند جاری می‌سازند"! (عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً). ‏آری اين چشمه شراب طهور چنان در اختيار ابرار و عباد اللَّه است كه هر جا اراده كنند از همانجا سر بر می‌آورد، و جالب اينكه در حديثی از امام باقر ع نقل شده كه در توصيف آن فرمود: هی عين فی دار النبی (ص) تفجر الی دور الانبياء و المؤمنين:" اين چشمه‌ای است در خانه پيغمبر اسلام ص كه از آنجا به خانه ساير پيامبران و مؤمنان جاری می‌شود". ‏آری همانگونه كه در دنيا چشمه‌های علم و رحمت از خانه پيامبر اكرم‌ ص به سوی بندگان خدا و نيكان سرازير می‌شود، در آخرت كه تجسم بزرگی از اين برنامه است چشمه شراب طهور الهی از همين بيت وحی می‌جوشد، و شاخه‌های آن به خانه‌های مؤمنان سرازير می‌گردد! ▫️" يفجرون" از ماده" تفجير" در اصل از ريشه" فجر" گرفته شده كه به معنی شكافتن وسيع است، خواه شكافتن زمين باشد، يا چيز ديگر، و از آنجا كه نور صبح گويی پرده شب را می‌شكافد به آن" فجر" گفته‌اند، و به شخص فاسق از اين رو" فاجر" می‌گويند كه پرده حيا و پاكی را دريده، و از مسير حق خارج شده است. ‏اما در آيه مورد بحث به معنی شكافتن زمين است. ‏قابل توجه اينكه در ميان نعمتهای فراوان بهشتی كه در اين سوره آمده است نخستين نعمت" شراب طهور معطر خاصی" ذكر شده، و اين شايد به خاطر آن است كه پس از فراغ از حساب محشر در نخستين گام كه در بهشت می‌نهند با نوشيدن از اين شراب هر گونه اندوه و ناراحتی و ناخالصی را از درون جان خود می‌شويند، و سرمست از عشق حق به استفاده از ساير مواهب بهشتی می‌پردازند. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (8) ‏إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً (۵) عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً (۶))يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً (۷) وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‌ حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً (۸) إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً (۹) إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً (۱۰) فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِكَ الْيَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً (۱۱) - ابرار (نيكان) از جامی می‌نوشند كه با عطر خوشی آميخته است.‏۶- از چشمه‌ای كه بندگان خاص خدا از آن می‌نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جاری می‌سازند! - آنها به نذر خود وفا می‌كنند، و از روزی كه عذابش گسترده است می‌ترسند.‏۸- و غذای (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند به مسكين و يتيم و اسير می‌دهند.‏۹- (و می‌گويند:) ما شما را برای خدا اطعام می‌كنيم و، هيچ پاداش و تشكری از شما نمی‌خواهيم.‏۱۰- ما از پروردگارمان خائفيم در آن روز كه عبوس و شديد است. ‏۱۱- از اين رو خداوند آنها را از شر آن روز نگه می‌دارد و از آنها استقبال می‌كند در حالی كه شادمان و مسرورند. 🔅🔅🔅 🔰‏شان نزول: (سندی بزرگ بر فضيلت اهل بيت پيامبر" ص"). 🔹‏ابن عباس می‌گويد حسن و حسين ع بيمار شدند پيامبر ص با جمعی از ياران به عيادتشان آمدند، و به علی ع گفتند: ای ابو الحسن! خوب بود نذری برای شفای فرزندان خود می‌كردی، علی ع و فاطمه ع و فضه كه خادمه آنها بود نذر كردند كه اگر آنها شفا يابند سه روز روزه بگيرند (طبق بعضی از روايات حسن و حسين ع نيز گفتند ما هم نذر می‌كنيم روزه بگيريم). ‏🔹چيزی نگذشت كه هر دو شفا يافتند، در حالی كه از نظر مواد غذايی دست خالی بودند علی ع سه من جو قرض نمود، و فاطمه س يك سوم آن را آرد كرد، و نان پخت، هنگام افطار سائلی بر در خانه آمد و گفت: السلام عليكم اهل بيت محمد ص" سلام بر شما ای خاندان محمد! مستمندی از مستمندان مسلمين هستم، غذايی به من بدهيد خداوند به شما از غذاهای بهشتی مرحمت كند، آنها همگی مسكين را بر خود مقدم داشتند، و سهم خود را به او دادند و آن شب جز آب ننوشيدند. ‏🔹روز دوم را هم چنان روزه گرفتند و موقع افطار وقتی كه غذا را آماده كرده بودند (همان نان جوين) يتيمی بر در خانه آمد آن روز نيز ايثار كردند و غذای خود را به او دادند (بار ديگر با آب افطار كردند و روز بعد را نيز روزه گرفتند). ‏🔹در سومين روز اسيری به هنگام غروب آفتاب بر در خانه آمد باز سهم غذای خود را به او دادند هنگامی كه صبح شد علی ع دست حسن ع و حسين ع را گرفته بود و خدمت پيامبر ص آمدند هنگامی كه پيامبر ص آنها را مشاهده كرد ديد از شدت گرسنگی می‌لرزند! فرمود! اين حالی را كه در شما می‌بينم برای من بسيار گران است، سپس برخاست و با آنها حركت كرد هنگامی كه وارد خانه فاطمه س شد ديد در محراب عبادت ايستاده، در حالی كه از شدت گرسنگی شكم او به پشت چسبيده، و چشمهايش به گودی نشسته، پيامبر ص ناراحت شد. 🔹‏در همين هنگام جبرئيل نازل گشت و گفت ای محمد! اين سوره را بگير، خداوند با چنين خاندانی به تو تهنيت می‌گويد، سپس سوره" هل اتی" را بر او خواند (بعضی گفته‌اند كه از آيه" ان‌ الْأَبْرارَ" تا آيه‌ كانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُوراً كه مجموعا هيجده آيه است در اين موقع نازل گشت). ‏🔘آنچه را در بالا آورديم نص حديثی است كه با كمی اختصار در" الغدير" به عنوان" قدر مشترك" ميان روايات زيادی كه در اين باره نقل شده آمده است، و در همان كتاب از ۳۴ نفر از علمای معروف اهل سنت نام می‌برد كه اين حديث را در كتابهای خود آورده‌اند (با ذكر نام كتاب و صفحه آن).🔘 🔹‏به اين ترتيب روايت فوق از رواياتی است كه در ميان اهل سنت مشهور بلكه متواتر است‌. و اما علمای شيعه همه اتفاق نظر دارند كه اين هيجده آيه يا مجموع اين سوره، در ماجرای فوق نازل شده است، و همگی بدون استثناء در كتب تفسير يا حديث، روايت مربوط به آن را به عنوان يكی از افتخارات و فضائل مهم علی ع و فاطمه زهرا و فرزندانشان آورده‌اند... ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆مناجات دوم از مناجات های پانزده گانه حضرت زین العابدین علیه السلام: مناجات شاکین | راز و نیاز شکایت‌کنندگان ✂️برشی از متن مناجات : 🔷إِلٰهِى إِلَيْكَ أَشْكُو قَلْباً قاسِياً مَعَ الْوَسْواسِ مُتَقَلِّباً، وَبِالرَّيْنِ وَالطَّبْعِ مُتَلَبِّساً، وَعَيْناً عَنِ الْبُكاءِ مِنْ خَوْفِكَ جامِدَةً، وَ إِلىٰ ما تَسُرُّها طامِحَةً . 🔹معبودم، از دل همچون سنگی که با وسوسه زیرورو می‌شود و به آلودگی گناه و سیاهی نافرمانی آلوده شده به تو شکایت می‌کنم؛ معبودم، از چشمی که از گریه ناشی از هراس تو خشک شده و در عوض به مناظری که خوش‌آیند آن است خیره گشته به تو گلایه می‌کنم. 🔴@rahighemakhtoom 🔅صفحه قرآنی رحیق
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع حقیقت توکل در قرآن و روایات(5) 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت اول) 🌿 بدان که نماز، غیر از این صورت و ظاهر [ شکل ظاهری مانند تکبیر، قرائت، رکوع و سجده] معنا و باطنی دارد. 🌿 همان‌گونه که ظاهر، آدابی دارد که مراعات ننمودنش، باعث باطل شدن یا نقصان نماز صوری است؛ باطن نماز نیز آداب قلبی و باطنی دارد. 🌿 مراعات نکردن این آداب، موجب بطلان یا نقص نماز معنوی می‌شود. 🌿 همان‌طور که با مراعات آنها، نماز دارای روح ملکوتی می‌گردد. 🌿 و ممکن است پس از مراقبت و همت گماشتن به آداب قلبی و باطنی، بهره‌ای از سر الهیِ نماز اهل معرفت و صاحبان قلوب، برای شخص نمازگزار حاصل شود. 🌿 این نماز 👈 قرة العین اهل سلوک[ براساس حدیث نبوی جعل قرة عینی] و معراج قرب محبوب است [براساس حدیث معراج المومن]. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔰خدمت به مردم (حمایت های مومنانه) 2-در مورد «خدمت به مردم» در قرآن کریم، به چند دسته از آیات می توان اشاره کرد: 🔹د) آیه اطعام; قرآن کریم، یکی از عوامل مهمّ عبور از گردنه دشوار قیامت را «اطعام دادن» شمرده می فرماید: «و تو نمی دانی آن گردنه چیست! آزاد کردن برده ای * یا غذا دادن در روز گرسنگی * یتیمی از خویشاوندان * یا مستمندی خاک نشین را.» (بلد، ۱۲ ـ ۱۶) و در مقابل، اطعام نکردن و عدم رسیدگی به مستمندان را یکی از عوامل رفتن به جهنم محسوب فرموده.]ملاحظه کنید: (مدثّر، ۴۲ ـ ۴۴).[ 🔹هـ) آیه قرض الحسنه; خداوند قرض الحسنه به مردم را قرض به خود قلمداد کرده و می فرماید: «مَن ذَا الَّذی یُقرِضُ اللّهَ قَرضـًا حَسَنـًا فَیُضـاعِفَهُ لَهُ اَضعافـًا کَثیرَةً; (بقره، ۲۴۹) کیست که به خدا «قرض الحسنه ای» دهد، (و از اموالی که خدا به او بخشیده، انفاق کند) تا آن را برای او، چندین برابر کند؟ 🔹و) امر به معروف و نهی از منکر; یکی دیگر از مصادیق خدمت فرهنگی تربیتی، به مردم را می توان این مورد شمرد; زیرا افزون بر جلوگیری فساد و فحشا و اعمال زشت در میان جامعه، یک نوع آرامش و امنیّت اجتماعی را، برای مردم به ارمغان می آورد; خداوند می فرماید: «کُنتُم خَیرَ اُمَّة اُخرِجَت لِلنّاسِ تَأمُرونَ بِالمَعروفِ وتَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ وتُؤمِنونَ بِاللّهِ; (آل عمران، ۱۱۰) شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدیدار شده اید; ]چه این که[ به کار پسندیده فرمان می دهید و از کار ناپسند باز می دارید و به خدا ایمان دارید.» که این در واقع یک وظیفه عمومی تمام اقشار جامعه می باشد و از طرفی از شئون و وظایف حکومت اسلامی و کارگزاران آن است، در مواردی که نیاز به شدت عمل دارد. 🔹م) آیه ایثار: خداوند در مدح انصار چنین می فرماید: «آنان کسانی را که به سوی شان هجرت کنند درست دارند و دل خود نیازی به آن چه که مهاجرین داده شده احساس نمی کنند و آن ها را بر خود مقدم می دارند هر چند خودشان بسیار نیازمند باشند.(حشر،۹) ....ادامه دارد... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 116 ⏪32- مَثَل برده ی یک ارباب و برده ی چند ارباب ( ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَّجُلاً فِیهِ شُرَکَآءُ مُتَشَکِسُونَ وَرَجُلاً سَلَمًا لِّرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلاً ا لْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ اءَکْثَرُهُمْ لاَ یَعْلَمُونَ) . (29 سوره زمر) ((خداوند مثالی زده است : مردی را که برده و مملوک شریکانی است که در باره او پیوسته باهم به مشاجره مشغولند ، و مردی که تنها تسلیم یک نفر است ؛ آیا این دو یکسانند ؟ ! حمد ، مخصوص خداست ، ولی بیشتر آنان نمی دانند)) . 🔰وجه تشبیه خداوند متعال در اینجا ((آدم مشرک )) را به غلام و برده ای تشبیه کرده است که دارای چند ارباب است و هر کدام او را به کاری ضد یکدیگر وامی دارند ؛ یکی می گوید فلان برنامه را انجام بده و دیگری وی را از آن کار نهی می کند ، سوّمی دستور دیگری بر خلاف آن دو به او می دهد و همین طور مرتّب حیران و سرگردان است ، نمی داند چه کند و خود را با نوای کدام یک هماهنگ سازد . و ((انسان موحد و یکتا پرست )) را به فردی تشبیه نموده است که تنها تسلیم یک نفر است . خط و برنامه او مشخص و صاحب اختیارش معلوم است و بدون هیچ گونه دغدغه و سرگردانی کارش را انجام می دهد و با اطمینان خاطر و آرامش روح گام بر می دارد . 🔹بنا بر این ((وجه شباهت )) در آدم مشرک ((تحیّر و سرگردانی )) و در فرد مؤ من ((اطمینان و آرامش روحی )) است ؛ یعنی مشرک همواره در میان انواع تضادّها ، تناقضها و تزلزلها غوطه ور و سردر گم است و موحّد همیشه آرامش خاطر و قلبی مطمئن دارد ، چون فقط دل در گرو عشق خدا دارد . یک دوست بسنده کن که یک دل داری گر مذهب عاشقان عاقل داری 🔸((مُتَشاکِسُونَ)) از ماده ((شکاسه )) به معنای سوء خلق و دعوا و خصومت است ؛ بنا بر این ((متشاکس )) به کسانی گفته می شود که با عصبانیّت و بد خلقی به جرّ و بحث و نزاع مشغولند)) . 🔸((سَلَم )) ، یعنی خالص و بدون شریک ، ملک خالص یک نفر بودن . 🔹در روایتی از حضرت علی علیه السّلام نقل شده که فرمود: ((اءَنَا ذاکَ الرَّجُلُ السَّلَمُ لِرَسُولِ اللّهِ ؛ منم آن مردی که همواره تسلیم رسول خداصلی اللّه علیه و آله و سلّم بود)) . 🔹در حدیث دیگری آمده : ((الرَّجُلُ السَّلَمُ لِلرَّجُلِ حَقّا عَلِیُّ وَشیعَتُهُ ؛ مردی که حقیقتا تسلیم بود ، علی علیه السّلام و شیعه او بودند . 🔹و در پایان آیه می فرماید : ((حمد و سپاس مخصوص خداوند است )) . (ا لْحَمْدُ لِلَّهِ) . خداوندی که با ذکر این مثلهای روشن راه را به شما نشان داده ، و دلایلی واضح را برای تشخیص حق از باطل در اختیار شما قرار داده است ، خداوندی که همه را به اخلاص دعوت می کند و در سایه اخلاص آرامش می بخشد ، چه نعمتی از این بالاتر ، و چه شکری و حمدی از این لازم تر ؟ ((ولی اکثر آنها نمی دانند)) و با وجود این دلایل روشن به خاطر حبّ دنیا و شهوات سرکش به حقیقت راه نمی برند . (بَلْ اءَکْثَرُهُمْ لاَ یَعْلَمُونَ) . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰ادامه درس ششم :معيار و ملاك تشخيص سوره‌هاى مكّى و مدنى 🔹طبق آمارى كه از روايات ترتيب نزول به‌دست مى‌آيد، ٨٦ سوره مكّى و ٢٨ سوره مدنى است. در اين تقسيم بندى سه معيار وجود دارد: 🗒١. معيار زمان: بيشتر مفسران معتقدند كه معيار مكّى يا مدنى بودن، هجرت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از مكه به مدينه است. هر سوره‌اى كه پيش از هجرت نازل شده مكّى و هر سوره‌اى كه پس از هجرت نازل شده‌است مدنى به‌شمار مى‌رود، خواه در مدينه نازل شده باشد، خواه در سفرها. حتى اگر سوره‌اى در مكه و هنگام سفر حج يا عمره و يا پس از فتح مكه نازل شده باشد، چون پس از هجرت بوده‌است، مدنى محسوب مى‌شود. ملاك هجرت نيز ورود پيامبر صلى الله عليه و آله به مدينه است؛ بنابراين آياتى كه پس از هجرت از مكه و پيش از ورود به مدينه، در راه بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شده‌است، مكّى محسوب مى‌شود. 🗒٢. معيار مكان: هرچه در شهر مكه و پيرامون آن نازل شده مكّى است و هرچه در مدينه و پيرامون آن نازل گرديده مدنى است، خواه پيش از هجرت يا پس از آن نازل شده باشد. پس آنچه در غير اين دو منطقه نازل شده باشد نه مكّى است و نه مدنى. 🗒٣. معيار خطاب: هر سوره‌اى كه در آن، خطاب به مشركان باشد مكّى و هر سوره‌اى كه در آن خطاب به مؤمنان باشد، مدنى است؛ زيرا در مكه غلبه با مشركان و در مدينه غلبه با مؤمنان بوده است. همانطور كه گفته شد از ميان سه معيار فوق، معيار زمان، گزينش بيشتر مفسرين است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔸بین الطلوعین 🔸 🔻کلام بزرگان🔻 یکی از آقایان خواب دیده بود که برآورده شدن حاجتت به دست فلانی است. به نزد او می رود و می گوید: ابتلا به هم و غم داشتیم، ما را نزد شما فرستادند. او با خونسردی جواب می دهد: به ما هم گفتند، اگر حاجتت را به ما عرضه داشتی بگوییم که، آن را ترک کن، گرفتاری دنیایی تو رفع می شود. 📝منبع: در محضر آیت الله بهجت،ج۲ ،ص۳۵۶. ‌ 🔸مرحوم حاج سید هاشم حداد : فرزندان و اهل بیت را عادت دهید که بین الطلوعین بیدار باشند. دعاها و توسلات خوب است ولی باید انسان اثر را از خدا بداند و از خدا بخواهد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆مناجات دهم از مناجات های پانزده گانه حضرت زین العابدین علیه السلام: مناجات متوسلین | راز و نیاز توسل‌کنندگان ✂️ برشی از متن مناجات : 🔷يَا خَيْرَ مَنْ خَلَا بِهِ وَحِيدٌ، وَيَا أَعْطَفَ مَنْ أَوَىٰ إِلَيْهِ طَرِيدٌ، إِلَىٰ سَعَةِ عَفْوِكَ مَدَدْتُ يَدِى، وَبِذَيْلِ كَرَمِكَ أَعْلَقْتُ كَفِّى 🔹ای بهترین کسی که شخص تک و تنها با او خلوت کند و ای مهربان‌ترین کسی که انسان رانده به‌جانب او روی می‌آورد، به‌سوی گستردگی گذشت و بخششت دست گدایی دراز کردم و به دامن کرمت چنگ آویختم 🔴@rahighemakhtoom صفحه قرآنی رحیق
برداشت از آیات ۲۵ – ۲۳ صداقت سالک الی اللّه باید در مقابل تعهداتی که با خدا بسته است، روی ایمان، مردانه تا زمان مرگش صداقت داشته باشد تا خدا جزای راستگوییش را به او بدهد و در مقابل، کسانی که دروغ گفته اند عذابشان کند و اگر توبه کردند، خدا همیشه بخشنده است و مهربانی خاصّی به توبه کنندگان دارد. ولی اگر توبه نکردند و کافر شدند خدا آنها را به همان غیظشان بر می گرداند و نمی گذارد به خوبی برسند و اگر مؤمنین با آنها جنگ کنند، خدا کمکشان می کند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom