eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
و ماندگار از ص 2 قرآن کریم 🌷 🌷🌷 1. «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» هركس كه ظرف دلش پاكتر باشد، بهره ‏مندى و نورگيرى او از قرآن بيشتر است. بقره ۲ 2. قرآن، هستى را به دو بخش تقسيم مى ‏كند: عالم غيب‏ و عالم شهود.بقره ۳ متّقين به كلّ هستى ايمان دارند، ولى ديگران تنها آنچه را قبول مى ‏كنند كه برايشان محسوس باشد. 3. ایمان از عمل جدا نیست انجام وظایف وتکالیف عملی نیز لازم است. «يُؤْمِنُونَ ... يُقِيمُونَ ... يُنْفِقُونَ» ، بقره ۳ 4. ابزار شناخت انسان، محدود به حس و عقل نيست، «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» 5. برگزارى نماز، بايد مستمر باشد نه موسمى و مقطعى. «يُقِيمُونَ الصَّلاةَ» 6. در انفاق نيز بايد ميانه‏ رو باشيم. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ» 7. تقواى واقعى، بدون يقين به آخرت ظهور پيدا نمى ‏كند. «بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ» 8. ايمان وتقوا، انسان را به فلاح و رستگارى مى ‏رساند. «لِلْمُتَّقِينَ، يُؤْمِنُونَ، الْمُفْلِحُونَ» 📚منبع :کتاب نکته های تفسیری @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 24 و25 📝نگاشت: (24) إِنَّا نحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْك الْقُرْءَانَ تَنزِيلاً(23) فَاصبرْ لِحُكمِ رَبِّك وَ لا تُطِعْ مِنهُمْ ءَاثِماً أَوْ كَفُوراً(24) وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك بُكْرَةً وَ أَصِيلاً(25) وَ مِنَ الَّيْلِ فَاسجُدْ لَهُ وَ سبِّحْهُ لَيْلاً طوِيلاً(26) 23 -مسلما ما قرآن را بر تو نازل كرديم.24 -پس در ( تبليغ و اجراى ) حكم پروردگارت شكيبا باش ، و از هيچ گنهكار و كافرى از آنان اطاعت مكن.25 -و نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور.26 -و در شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدارى طولانى از شب ، او را تسبيح گوى. 🌱🌱🌱 🔹گرچه بعضى از مفسران آثم را به عتبة بن ربيعه و كفور را به وليد بن مغيره يا ابو جهل كه هر سه از مشركان عرب بودند تفسير كرده‏اند ، ولى روشن است كه آثم ( گنهكار ) و كفور ( كافر و كفران كننده ) مفهوم وسيع و گسترده‏اى دارد كه همه مجرمان و مشركان را شامل مى‏گردد ، هر چند اين سه نفر از مصداقهاى روشن آن بودند. ▫️اين نكته نيز قابل توجه است كه آثم مفهوم عامى دارد كه كفور را نيز شامل مى‏شود ، بنابر اين ذكر كفور از قبيل ذكر خاص بعد از عام و براى تاكيد است.ولى از آنجا كه صبر و استقامت در برابر هجوم اين مشكلات عظيم كار آسانى نيست ، و پيمودن اين راه را دو توشه خاصى لازم دارد. 🌱🌱🌱 🔹در آيه بعد مى‏افزايد : نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور ( و اذكر اسم ربك بكرة و اصيلا).و شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدار زيادى از شب او را تسبيح گوى ( و من الليل فاسجد له و سبحه ليلا طويلا). تا در سايه آن ذكر و اين سجده و تسبيح ، نيروى لازم و قدرت معنوى و پشتوانه كافى براى مبارزه با مشكلات اين راه فراهم سازى. ▫️بكرة ( بر وزن نكته ) به معنى آغاز روز است و اصيل نقطه مقابل آن يعنى شامگاهان و آخر روز است . ▪️بعضى گفته‏اند اطلاق اين واژه بر آخر روز با توجه به اينكه از ماده اصل گرفته شده ، به خاطر آن است كه آخر روز اصل و اساس شب را تشكيل مى‏دهد. ▫️از بعضى از تعبيرات استفاده مى‏شود كه اصيل گاه به فاصله ميان ظهر و غروب اطلاق مى‏گردد ( مفردات راغب). ▫️و از بعضى ديگر بر مى‏آيد كه اصيل به اوائل شب نيز گفته مى‏شود ، زيرا كه آن را به عشى تفسير كرده‏اند و عشى آغاز شب است چنانكه نماز مغرب و عشا را عشائين مى‏گويند ، حتى از بعضى كلمات استفاده مى‏شود كه عشى از زوال ظهر تا صبح فردا را نيز شامل مى‏شود . ▫️ولى با توجه به اينكه اصيل در آيه شريفه در مقابل بكرة ( صبحگاهان ) قرار گرفته ، و بعد از آن نيز سخن از عبادت شبانه به ميان آمده ، روشن مى‏شود كه منظور همان طرف آخر روز است.به هر حال اين دو آيه در حقيقت بيانگر لزوم توجه شبانه روزى و مستمر به ذات مقدس پروردگار است. ▫️بعضى آنرا به خصوص نمازهاى پنجگانه ، يا به اضافه نماز شب ، يا خصوص نماز صبح و عصر و مغرب و عشا تفسير كرده‏اند ، ولى ظاهر اين است كه اين نمازها مصداقهائى از اين ذكر مستمر الهى ، و تسبيح و سجده در پيشگاه مقدس اوست . 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Jinn05.mp3
6.96M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الجن 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️کسانی که می خواهند در باره حقیقت و ماهیت جن بیشتر بدانند .... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌ابن سینا چه می فرماید مرحوم بوعلي را که از بزرگان حکماي شيعه است! ايشان يک رساله نوشته مي‌گويد آن کسي که نتواند ثابت کند، نماز استسقاء در نظام اثر دارد، «إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»[الشفاء(الالهيات)، ص439.] او که فيلسوف نيست. او که بگويد چه ارتباطي بين نماز ما و نماز استسقاء و باران هست! او اصلاً جهان را نشناخت، او اصلاً خدا را نشناخته است! «إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»، اين را در کتاب غني و قوي و بزرگ خود به نام شفا دارد. رساله‌اي هم درباره تأثير نماز پُر برکت استسقا درباره اثر او دارد. گفت: «إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»؛ آن کسي که نتواند ثابت کند، نماز استسقاء اثربخش است، او که فيلسوف نيست. 📼فرازی از سوره الجن جلسه پنجم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(137) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 ⏪ 45-آمادگی واگذاری مسئولیت به دیگری وإِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى‏ ذلِكُمْ إِصْري قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدينَ (81/آل عمران) و خدا از پيامبران پيمان گرفت كه شما را كتاب و حكمت داده‏ام به پيامبرى كه آيين شما را تصديق مى‏كند و به رسالت نزد شما مى‏آيد بگرويد و يارى‏اش كنيد. گفت: آيا اقرار كرديد و عهد مرا پذيرفتيد؟ گفتند: اقرار كرديم. گفت: پس شهادت دهيد و من نيز با شما از شاهدانم‏. 🔅🔅🔅 ☑ 1.در مديريّت الهى، لازمه‏ى سپردن مسئوليّت‏ها، گرفتن پيمان است. «أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ» ☑ 2 . هر جا كار سخت است، پيمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئين و سنّت موجود، و ايمان و حمايت از شخص نوظهور، ساده نيست. لذا خداوند ميثاق مى‏گيرد. «أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ ...» ☑ 3.قديمى‏ها، جديدى‏ها را تحويل بگيرند، آنها را به مردم معرّفى كنند و زمينه‏ى رشد بعدى‏ها را فراهم آورند. «لَتُؤْمِنُنَّ»، «لَتَنْصُرُنَّهُ» ☑ 4.ايمان به تنهايى كفايت نمى‏كند، بلكه حمايت نيز لازم است. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» 🌴🌴🌴 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.30بهار 1401.mp3
19.64M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -جهان شمولی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 30) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اصول و قواعد تفسیر.دکتر بابایی.pdf
605.8K
44 📝 یکی از علوم پیش‌نیاز بسیار مهم برای ورود به تفسیر قرآن شناخت قواعد تفسیری مبتنی بر مبانی متقن عقلی، نقلی یا عقلایی است که هم براساس آن قواعد تفسیر ضابطه‌مند و قابل ارزیابی باشد و هم با رعایت آنها خطاهای تفسیری کاهش یابد. 📋 این مقاله برای تأمین این نیاز تصنیف و در آن چهل و هفت قاعده تفسیری برپایه سیره عقلا در فهم متون و دلائل عقلی و نقلی تبیین شده است . درمقاله پیش‌رو برای فرایند تفسیر پنج‌گام تصور و قواعد تفسیری بر اساس آن گام‌ها دسته‌بندی شده است 📚 و از این‌رو کتابی نیز در هفت فصل با همین نام از استاد در دسترس هست. فصل نخست، به‌ مباحث مقدماتی و فصل‌های دوم تا ششم به ‌قواعد تفسیری مخصوص به ‌هرگام از گام‌های پنج‌گانه تفسیر و فصل هفتم به ‌قواعدی ... می پردازد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ص۳ ۱. پند واندرز برای آنان که آگاهانه چشم و گوش قلب شان را بر روی حقیقت پوشانده اند بیهوده است.(۶و۷ بقره) ۲.مُهر بدبختى كه خداوند بر دل كفّار مى‌زند، كيفر لجاجت‌هاى آنان است. خدا بر دل افراد متكبّر و ستم‌پيشه، مهر مى‌زند. ۳.ايمان، يك مسئله قلبى است و به اظهارات انسان بستگى ندارد. ۴.منافق گمان مى‌كند كه ديگران را فريب مى‌دهد. زيرا درك درستی ندارد. «ما يَشْعُرُونَ» اينگونه فريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است. مثلا پزشك، دستور مصرفِ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كرده‌ام، این شخص در حقيقت خود را فريب داده است و فريب پزشك، فريب خود اوست. ۵.نفاق، يك مرض روحى و منافق بيمار است. شخص بيمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه كافر. «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» ۶.منافق چند چهره بودن خود را مردم‌دارى و اصلاح طلبى مى‌داند. ۷.زرنگى و با هوشی اگر در مسير حقّ نباشد، بى‌شعورى است. ۸. تحقير مؤمنان، از شيوه‌هاى منافقان است. «كَما آمَنَ السُّفَهاءُ» (ايمان و تسليم خدا بودن، در نظر منافقان سبك مغزى است.) ۹.«شيطان» از «شَطَن» به معناى دور شده و به انسان‌هاى بدكار و دور از حقّ نيز گفته مى‌شود. منافق، نان را به نرخ روز مى‌خورد. «قالُوا آمَنَّا» «قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ» ۱۰.منافقان، دوگانه رفتار مى‌كنند و لذا با آنها نيز دو گونه برخورد مى‌شود در دنيا احكام مسلمانان را دارند و در آخرت كيفر كفّار را مى‌بينند. ۱۱.دنيا همچون بازار است و مردمان، معامله‌گر و مورد معامله، اعمال و انتخاب‌‌‌هاى ماست. @rahighemakhtoom
و ماندگار از ص 4 قرآن کریم 🌷 🌷🌷 1.کسی که از نور خدایی بهره‌مند نشود، در تاریکی های متعدد باقی می‌ماند. {بنورهم… فی ظلمات}(آیه 17) 2.کسی که از عطایای الهی در راه حق بهره نگیرد، همانند کسی است که فاقد آن نعمت هاست. {صم بکم عمی}(آیه 18) 3.حرکت منافقان در پرتو نور دیگران است. {اضاء لهم}(آیه 19) 4.قرآن مخصوص نژاد، قبیله، طایفه و قشر خاصی نیست؛ بلکه همه را به پرستش خدای یگانه دعوت کرده است به همین دلیل، دین اسلام دین خاتم و برای همه جهانیان در تمام زمان هاست. {یا ایهاالناس…(آیه 20) 5.عبادت هدف آفرینش انسان است و تکامل انسان‌ها در گرو عبادت و تقواست. {لعلکم تتّقون}(آیه 21) 6.از بهترین راه‌های خداشناسی، توجه به نعمت‌های اوست. {جعل لکم الأرض فراشا و السماء بناء} -خداپرستی در فطرت انسان‌ها ریشه دارد. {و أنتم تعلمون}(آیه 22) 7.بندگی خداوند، بزرگ‌ترین مقام بشر و شرط دریافت وحی است. {نزّلنا علی عبدنا}(آیه 23) 8.سوخت و سوزی خارج از عمل و کردار بیراه روان در کار نیست .فاتقوا النار التی وقودها الناس (آیه 24) @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 26 📝نگاشت: (25) إِنَّا نحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْك الْقُرْءَانَ تَنزِيلاً(23) فَاصبرْ لِحُكمِ رَبِّك وَ لا تُطِعْ مِنهُمْ ءَاثِماً أَوْ كَفُوراً(24) وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك بُكْرَةً وَ أَصِيلاً(25) وَ مِنَ الَّيْلِ فَاسجُدْ لَهُ وَ سبِّحْهُ لَيْلاً طوِيلاً(26) 23 -مسلما ما قرآن را بر تو نازل كرديم.24 -پس در ( تبليغ و اجراى ) حكم پروردگارت شكيبا باش ، و از هيچ گنهكار و كافرى از آنان اطاعت مكن.25 -و نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور.26 -و در شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدارى طولانى از شب ، او را تسبيح گوى. 🌱🌱🌱 🔹تعبير به ليلا طويلا اشاره به اين است كه مقدار زيادى از شب را تسبيح خدا كن ، در حديثى از امام على بن موسى الرضا (عليهماالسلام‏) در تفسير آن آمده كه در پاسخ اين سؤال كه منظور از اين تسبيح چيست ؟ فرمود : منظور نماز شب است!. ▫️ولى بعيد نيست كه اين تفسير نيز از قبيل بيان مصداق روشن باشد ، چرا كه نماز شب در تقويت روح ايمان ، و تهذيب نفوس ، و زنده نگهداشتن اراده انسان در طريق اطاعت خدا ، تاثير فوق العاده‏اى دارد. 📋در اينجا بايد به اين نكته توجه داشت كه دستورهاى پنجگانه آيات فوق گرچه به صورت برنامه‏اى براى پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) ذكر شده ، ولى در حقيقت سرمشقى است براى همه كسانى كه در مسير رهبرى معنوى و انسانى جامعه بشرى گام بر مى‏دارند . 🔹آنها بايد بدانند بعد از اطمينان و ايمان كامل به هدف و رسالتى كه دارند لازم است صبر و استقامت پيشه كنند ، و از انبوه مشكلات راه ، وحشت نداشته باشند ، چرا كه هدايت يك جمعيت به خصوص زمانى كه در مقابل انسان افراد ناآگاه و دشمنان لجوج وجود داشته باشند ، هميشه توام با مشكلات عظيم بوده و هست؛اگر صبر و استقامت رهبران نباشد هيچ رسالتى به ثمر نمى‏رسد. 🔹و در مرحله بعد بايد در برابر وسوسه‏هاى شياطينى كه مصداق آثم و كفورند ، و با انواع حيل و تزوير سعى در منحرف ساختن رهبران و پيشوايان مى‏كنند ، تا رسالت آنها عقيم ماند ، با كمال قدرت مقاومت كنند ، نه فريب تطميع بخورند و نه واهمه‏اى از تهديد به خود راه دهند. ▫️و در تمام مراحل براى كسب قدرت روحى ، و نيروى اراده ، عزم راسخ ، و تصميم آهنين ، هر صبح و شام به ياد خدا باشند ، و پيشانى را بر درگاهش بسايند ، مخصوصا از عبادتهاى شبانه و راز و نياز با او مدد گيرند كه اگر اين امور رعايت شود پيروزى حتمى است . ▫️و اگر در پاره‏اى از مراحل مصيبت و شكستى رخ دهد در پرتو اين اصول مى‏توان آنها را جبران كرد ، برنامه زندگى پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) و دعوت و رسالت او سرمشق مؤثرى براى رهروان اين راه است. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom