eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
617 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @jebhefarhangi @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 و ماندگار از ص ۴۵ قرآن کریم (آیات ۲۶۵ تا ۲۶۹ ) ۱.اگر هدف، تحصيل رضای خداوند ورشد و كمال روحی باشد، كارها بارور می‌شود. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّـهِ ... فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ» ۲۶۵ ۲.اگر هدف خدا باشد، از جلوه‌ها و جمال‌ها هم محروم نمی‌شويم. مخلصين در جامعه محبوب‌تر از رياكارانند. «جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ» انفاق خالص، همانند مزرعه‌ی در دامنه كوه وزمين مرتفع است، كه همه مردم آنرا می‌بينند واز آن لذّت می‌برند. ۲۶۵ ۳.خودت را به جای ديگران بگذار تا مسائل را خوب درك كنی. «أَ يَوَدُّ أَحَدُكُمْ ...» ۲۶۶ ۴.منّت و آزار بعد از انفاق، همچون باد سوزانی است بر باغی سرسبز، و آتشی بر بوستانی خرّم. «فَاحْتَرَقَتْ» ۲۶۶ ۵.هدف از انفاق، رهايی از بخل است، نه رهايی از اشيای بی‌ارزش و نامطلوب. ‏«أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما كَسَبْتُمْ» ۲۶۷ ۶.بخششِ بادآورده‌ها مهم نيست، بلكه بخشش از دست‌رنج، دارای ارزش است. «ما كَسَبْتُمْ» ۲۶۷ ۷.وجدان انسان، بهترين معيار برای شناخت پسنديده و ناپسند است. هر آنچه را می‌پسندی كه به تو انفاق كنند، شايسته است كه انفاق كنی و اگر آنرا دوست نمی‌داری، شايسته‌ی انفاق نيست. «لَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا» ۲۶۷ ۸.شيطان، انسان را از انفاق اموال مرغوب باز می‌دارد. «أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ... الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ ...»۲۶۸ ۹.ميان فقر و فحشا، رابطه است. بعضی از گناهان بخاطر ترس از فقر است. ‏«يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ» ۲۶۸ ۱۰.گرچه مال وثروت خير است، ولی خيرِ كثير، داشتنِ ديد وقدرت تشخيص است. كسانی كه از آن خير انفاق كنند، به خير كثير می‌رسند. «أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ... يُؤْتِي الْحِكْمَةَ» ۲۶۹ ۱۱.شيطان وعده‌ی فقر، و خداوند وعده‌ی مغفرت و فضل می‌دهد. امّا تشخيص و انتخاب هريك از اين دو راه، حكمت لازم دارد. «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ» ۲۶۹ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌تکلیف ها و مالکیت ها ----------------------------------- 🔹اساس و ريشة تكليف و مسئوليت است؛ انسان زمانى مى‌تواند از پذيرش مسئوليت، در قبال يك موجود، سر پيچي كند كه مملوك آن موجود نباشد. با توجه به اينكه انسان ملك طلق خداى متعال است، نمى‌تواند خود را در برابر وى مسئول نبيند. انسان به گونه اى نيست كه خود و متعلقاتش از آنِ خودش باشد، بلكه تكويناً خداى متعال و متكى به اوست و در نتيجه در برابر او مسئول خواهد بود. به عبارت ديگر، از آنجا كه آزادى و استقلال از خداى متعال براى انسان امكان‌پذير نيست، مكلف بودن انسان در برابر خداوند لازمة وجودي هر بشرى است. 🔹با همین نگاه انسان در مقابل هر موجود ديگرى كه در تكوين وي مؤثر بوده است مسئوليت دارد. مثلاً پدر و مادر انسان در تكوين او تأثير دارند (هرچند تأثير اِعدادى) و به همين جهت، انسان نوعى وابستگى وجودى به آنان دارد و همين وابستگى وجودى، منشأ يك سلسله تكليف‌ها و مسئوليت‌هاست. اينكه پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله)، در پاسخ كسى كه از پدر خود شكايت داشت كه گه‌گاه بي‌اجازه وارد خانه‌اش مى‌شود و در اموالش تصرف مى‌كند فرمود: «‌أنْتَ و مالك لأبيك‌» با اين نگرش قابل تبيين و توجيه است. و یا فرمودة امير مؤمنان على(ع) :مَنْ عَلَّمنى حَرفاً فَقَد صَيِّرنى عَبْدا‌» نبايد حمل بر مبالغه شود، زيرا معلم منشأ تكوّن و پيدايش علم و معرفت در متعلم مى‌شود و از اين رو نسبت به بعضى از شئون او نوعى مالكيت مى‌يابد. تبيين و توجيه آن بخش از سخنان اولياي دين ـ سلام اللّه عليهم اجمعين ـ كه بيانگر مملوكيت و عبوديت انسان نسبت به كسانى است كه علّت اِعدادى پاره‌اى از شئون وجودى اويند، جز از اين راه امكان ندارد. 🔸كوتاه سخن آنكه خداى متعال انسان است. انسان و همة نعمت‌ها و مواهب مادى و معنوى كه در اختيار او قرار مى‌گيرد مملوك اوست. همچنين همة موجوداتى كه براى انسان به نوعى منشأ اثر‌ند و در مراحل نازله، علت (البته علت اِعدادى) پيدايش پاره‌اى از شئون وى مى‌شوند، گونه‌اى مالكيت نسبت به بعضى از شئون انسان مى‌يابند. ◼️همة اين مالكيت‌ها سبب ايجاد حق مى‌شود و اين «‌حقوق‌» مسئوليت‌هايى را بر عهدة آدمى مى‌نهد. بدين سان، هر شخصى گذشته از مسئوليت اصلى و اساسى كه در برابر خداى متعال دارد، در قبال پدر، مادر، معلم و مربى خويش و همة افراد جامعه كه آسايش و آرامش زندگى انسان مرهون تلاش و كوشش آنان است و بدون وجودشان ادامة حيات آدمى اگر نگوييم محال لااقل دشوار مى‌شود نيز مسئول است 📚نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام @rahighemakhtoom
💢شمه ای ازتکالیف بندگان در ایام غیبت اقا امام زمان (ع) اول .مهموم بودن برای ان جناب در ایام غیبت دوم.انتظار فرج ال محمد علیهم السلام سوم .دعا کردن است از برای حفظ وجود مبارک امام عصر (ع). چهارم .صدقه دادن در هر وقت برای حفظ وجود مبارک امام عصر (ع) . پنجم ..حج کردن به نیابت امام عصر (ع) ششم .برخاستن از برای تعظیم شنیدن اسم مبارک انحضرت خصوصا اسم مبارک (قائم ) (ع) هفتم .تضرع ومسئلت از خداوند تبارک وتعالی به جهت حفظ ایمان و دین (در ظلمات غیبت ) هشتم.استمداد واستعانت به ان جناب ‌در هنگام شدائد ...موفق باشید. 📚منتهی الامال ص۴۸۳ 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
❤ حالت ها و صور گوناگون قلب بر اساس آیات قرآن 👈 بیست حالت و صورت برای قلب در قرآن ذکر شده است: 1⃣ قلب سليم و آن قلبی است مخلص برای خدا و خالی از کفر و نفاق و هرگونه پستی. " إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ " 📖 سوره شعراء۸۹ 2⃣ قلب مُنيب وآن قلبی است که هميشه درحال برگشت و توبه به سوی خدا و بر طاعت خدا استوار و پابرجاست. " مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ و مُّنِيبٍ " 📖 سوره قاف۳۳ 3⃣ قلب مُخبِت وآن قلبی است فروتن و آرام یافته به ذکرخدا. " فتُخْبِتَ لَهُ قلُوبُهُم " 📖سوره حج۵۴ و آن قلبی است که از ياد خدا میلرزد که مبادا عمل وی به درگاه خدا قبول نشود و از عذاب خدا نجات نيابد. " وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ " 📖 سوره مومنون ۶۰ 4⃣ قلب تَقِيّ و آن قلبی است که به احکام خدا احترام ميگذارد. " ذَلِکَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ "📖 سوره حج۳۲ 5⃣ قلب مَهدِیّ و آن قلبی است که تسليم امر خدا و راضی به قضا و قدر پروردگار است. "وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ " 📖 سوره تغابن۱۱ 6⃣ قلب مُطمئن وآن قلبی است که با ياد خدا و توحيدش آرام میگيرد. " وتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّه " 📖 سوره رعد۲۸ 7⃣ قلب حَیّ و آن قلب زنده ای است که از شنيدن پندهای قرآنی و داستان های امت های گذشته که با گناه وطغيان هلاک شدند پند و اندرز میگيرد. " إِنَّ فِي ذَلِکَ لَذِکْرَى لِمَن کَانَ لَهُ قَلْبٌ " 📖 سوره قاف۳۷ 8⃣ قلب مريض و آن قلبی است که دچار بيماری شک و نفاق و مبتلا به فسق و فجور و شهوت های حرام است. " فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قلبِه مَرَضٌ " 📖 سوره احزاب۳۲ 🔟 قلب أعمَى وآن، قلب کوری است که حق را نمیبيند و در نتيجه پند و اندرز نمیگيرد. " وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ " 📖سوره حج۴۶ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌�‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌�‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌�‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌� 1⃣1⃣ قلب لاهِی وآن قلبی است که از قرآن غافل و مشغول لهو و لعب و شهوت های دنياست." لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ " 📖سوره انبیاء۳ 2⃣1⃣ قلب آثم و آن قلبی است که گواهی حق را کتمان میکند و میپوشاند. " وَلاَ تَکْتُمُواْ الشَّهَادَةَ وَمَن يَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ " 📖 سوره بقره۲۸۲ 3⃣1⃣ قلب متکبر وآن دل مغرور و متکبری است که به خاطر ظلم و طغيان،از توحيد و طاعت خداوند رويگردان، و زورگو و جباراست. " قلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ " 📖 سوره غافر۳۵ 4⃣1⃣ قلب غليظ و آن قلبی است که عطوفت و رحمت و رأفت از آن برداشته شده: " وَلَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ " 📖 سوره آل عمران ۱۵۹ 5⃣1⃣قلب مَختُوم و آن قلبی است که هدايت را نمی شنود و تعقل نمیکند. " وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِه" 📖سوره جاثیه ۲۳ 6⃣1⃣ قلب قاسِی وآن قلبی است که به عقيده و ايمان نرم نمیشود و وعظ و ارشاد در آن تأثيری ندارد و از ياد خداوند رويگردان است. " وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً " 📖 سوره مائده ۱۳ 7⃣1⃣ قلب غافل وآن قلبی است که مانع ذکر و ياد پروردگار است و هوا و هوسش را بر طاعت حق تعالی ترجيح میدهد: " وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا " 📖 سوره ۲۸کهف 8⃣1⃣ قلب أغلف و آن قلبی است که پوشيده شده است به طوری که اقوال و فرمايشات رسول اکرم "صلوات الله عليه و آله و سلم"در آن نفوذ و رسوخ نمی کند. " وَقَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ " 📖سوره بقره ۸۸ 9⃣1⃣ قلب زائغ و آن قلبی است که از حق و حقيقت اعراض مي کند: " فأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ " 📖 سوره آل عمران۷ 0⃣2⃣ قلب مُرِيب و آن قلبی است که در شک و شکوک متحير و سرگردان است " وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ " 📖 سوره توبه۴۵ 🤲 اللهم إجعل قلوبنا من القلوب السليمة المطمئنة البيضاء.. وثبتنا على الهدى والايمان 🤲 خدايا قلب‌های ما را قلب سليم و مطمئن و در حال توبه و برگشت به خود و بهترين قلب‌ها قرار بده و ما را بر هدايت و ايمان ثابت قدم فرما! ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌�‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌�‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌�‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌�‌‌‌‌🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و علی آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔆 بزرگواری که به فعالیت های قرآنی علاقه مند است به آیدی بنده پیام بدهد. https://eitaa.com/Sayyedali1997
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 کشاورز، تنها دانه را می‌پاشد و آبش می‌دهد؛ سپس منتظر می‌ماند تا دستان دیگری، آن را از خاک بالا بیاورند… و شاید، راز سبز نشدن و نروییدن تو، در همین روایت، نهفته باشد... أفَرَأيتُم ما تَحرُثون؟ ءَأنتُم تَزرَعونَهُ أم نَحنُ الزّارِعون (واقعه - ۶۳ و ۶۴) 🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (28) تفسیر آیات 38 تا 48 ⭐️⭐️⭐️ کلُّ نَفْسِ بِمَا کَسبَت رَهِینَةٌ(38)إِلا أَصحَب الْیَمِینِ(39)فی جَنَّتٍ یَتَساءَلُونَ(40)عَنِ الْمُجْرِمِینَ(41)مَا سلَککمْ فی سقَرَ(42)قَالُوا لَمْ نَک مِنَ الْمُصلِّینَ(43)وَ لَمْ نَک نُطعِمُ الْمِسکِینَ(44)وَ کنَّا نخُوض مَعَ الخَْائضِینَ(45)وَ کُنَّا نُکَذِّب بِیَوْمِ الدِّینِ(46)حَتی أَتَانَا الْیَقِینُ(47)فَمَا تَنفَعُهُمْ شفَعَةُ الشفِعِینَ(48) 📖تفسیر: 🔸 ((آنها در باغهای پر نعمت و با عظمت بهشتند در حالی که سؤال می کنند...))(فی جنات یتسائلون )((از گنهکاران )) (عن المجرمین ) .می گویند : چه چیز شما را به دوزخ فرستاد ؟ ! (ما سلککم فی سقر) . 🔸از این آیات به خوبی استفاده می شود که رابطه میان بهشتیان و دوزخیان به کلی قطع نمی گردد ، بهشتیان می توانند از عالم خود وضع دوزخیان را مشاهده کنند ، و با آنها به گفتگو پردازند . 🔹اکنون ببینیم مجرمان در پاسخ این سؤال ((اصحاب الیمین )) چه می گویند ؟ آنها به چهار گناه بزرگ خویش در این رابطه اعتراف می کنند . ▫️نخست اینکه ((می گویند : ما از نمازگزاران نبودیم )) (قالوا لم نک من المصلین ) . ▫️اگر نماز می خواندیم نماز ما را به یاد خدا می انداخت ، و نهی از فحشاء و منکر می کرد ، و ما را به صراط مستقیم الهی دعوت می نمود . ▫️دیگر اینکه ((ما اطعام مسکین نمی کردیم )) (و لم نک نطعم المسکین ) . ➖اطعام مسکین گر چه به معنی غذا دادن به بینوایان است ، ولی ظاهرا منظور از آن ، هر گونه کمک به نیازمندیهای ضروری نیازمندان می باشد اعم از خوراک و پوشاک و مسکن و غیر اینها . ▫️و همانگونه که مفسران تصریح کرده اند منظور از آن زکات واجب است چرا که ترک انفاقهای مستحبی سبب ورود در دوزخ نمی شود ، و این آیه بار دیگر این مطلب را تاءکید می کند که زکات به طور اجمال در مکه نیز نازل شده بود هر چند تشریع جزئیات و تعیین خصوصیات حدود و مخصوصا تمرکز آن در بیت المال در مدینه بوده است . 🔹دیگر اینکه ((ما پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا می شدیم ))(و کنا نخوض مع الخائضین) . هر صدائی از هر گوشه ای بر ضد حق بلند می شد ، و هر مجلسی برای ترویج باطل تشکیل می گردید و ما با خبر می شدیم ، با آنها همراهی می کردیم و همرنگ جماعت می شدیم ، سخنان آنها را تصدیق می کردیم ، و بر تکذیب و انکار آنها صحه می گذاردیم ، و از استهزا و سخریه آنها نسبت به حق لذت می بردیم . ▫️((نخوض )) از ماده ((خوض )) (بر وزن حوض ) در اصل به معنی ورود و حرکت در آب است ، و سپس به ورود و آلوده شدن به سایر امور نیز گفته شده ، ولی در قرآن مجید غالبا در مورد ورود در مطالب باطل و بی اساس استعمال می شود . 🔻((خوض در باطل )) معنی وسیع و گسترده ای دارد که هم شامل ورود در مجالس کسانی می شود که آیات خدا را به باد استهزا می گیرند ، تبلیغات ضد اسلامی می کنند ، یا ترویج بدعت می نمایند ، و یا شوخیهای رکیک دارند ، یا گناهانی را که انجام داده اند به عنوان افتخار یا تلذد نقل می کنند ، و همچنین شرکت در مجالس غیبت و تهمت و لهو و لعب و مانند آنها ولی در آیه مورد بحث بیشتر نظر بر مجالسی است که برای تضعیف دین خدا و استهزای مقدسات ، و ترویج کفر و شرک و بی دینی تشکیل می شود . ⚡️ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(244) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🔰تفسير ⏪تمسك به سنت نياكان وثنين (بت پرستان)حجاز گرفتار سنت تقليد كور جاهلى بودند و مى گفتند: چون گذشتگان ما در برابر بتها خضوع مى كردند، ما نيز همان روش را ادامه مى دهيم: (ان وجدنا اباءنا على امه و انا على اثارهم مقتدون) خداى سبحان در پاسخ آنان مى فرمايد: (والذين من قبلكم). اين جمله كه شامل همه نسلهاى گذشته بشر مى شود، دو پيام دارد: پيام اول اين كه، گذشتگان شما نيز همانند شما مخلوقى بيش نبودند و نبايد شما آنها را عبادت كنيد، گرچه آنان انبياى الهى (عليه السلام) باشند. خداوند گاهى به پدران مى گويد كار شما امناء است، نه آفرينش: (وافرايتم ما تمنون # اانتم تخلقونه ام نحن الخالقون) و گاهى به فرزندان مى گويد نياكان شما نيز مانند شما مخلوق خداوند بودند، يعنى، آنها نه تنها شما نيستند، بلكه همانند شما مخلوق پروردگارند... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم 🌷🌷🌷 ☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom