eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 درخواست سودمند رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: ألاَ إنّ النّاسَ لَم يُؤتَوا في الدُّنيا شَيئا خَيرا مِن اليَقينِ و العافِيَةِ، فاسألُوهُما اللّه َ بدانيد كه در دنيا چيزى بهتر از و به مردم داده نشده است. پس، اين دو [نعمت] را از خداوند بخواهيد 📚كنز العمّال : ۷۳۳۴. ⭐مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (5)تفسیر آیات 1تا 5سوره مزمل بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ يَأَيهَا الْمُزَّمِّلُ‏(1) قُمِ الَّيْلَ إِلا قَلِيلاً(2) نِّصفَهُ أَوِ انقُص مِنْهُ قَلِيلاً(3) أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِيلاً(4) إِنَّا سنُلْقِى عَلَيْك قَوْلاً ثَقِيلاً(5) 1 -اى جامه به خود پيچيده!2 -شب را ، جز كمى ، به پا خيز!3 -نيمى از شب را ، يا كمى از آن كم كن.4 -يا بر نصف آن بيفزا ، و قرآن را با دقت و تامل بخوان.5 -چرا كه ما به زودى سختى سنگين را به تو القا خواهيم كرد. ⏪تفسير : 🔰 هدف نهائى اين دستور سخت و مهم (نماز شب و تلاوت قرآن )را چنين بيان مى‏كند : ما به زودى سخنى سنگين را به تو القا خواهيم كرد ( انا سنلقى عليك قولا ثقيلا ) گرچه مفسران در تفسير قول ثقيل هر كدام بيانى دارند كه ناظر به يكى از ابعاد مساله است ، ولى چنين به نظر مى‏رسد كه سنگين بودن اين قول كه منظور از آن بدون شك قرآن مجيد است ، از جهات و ابعاد مختلف است . ☑️سنگين از نظر محتوا ، و مفهوم آيات ! ☑️سنگين از نظر تحمل آن بر قلوب و دلها ، تا آنجا كه خود قرآن مى‏گويد : لو انزلنا هذا القرآن على جبل لرأيته خاشعا متصدعا من خشية الله : اگر اين قرآن را بر كوهها نازل مى‏كرديم آن را خاشع و از هم شكافته مى‏ديدى ! ( حشر 21). ☑️سنگين از نظر وعده‏ها ، و وعيدها ، و بيان مسؤوليتها. ☑️سنگين از نظر تبليغ ، و مشكلات راه دعوت. ☑️سنگين در ترازوى عمل و در عرصه قيامت. ☑️و بالاخره سنگين از نظر برنامه‏ريزى و اجراى كامل آن. 🔹آرى خواندن قرآن گرچه سهل و آسان و زيبا و دلنشين است ، ولى تحقق بخشيدن به مفاد آن به همان نسبت سنگين و مشكل مى‏باشد ، مخصوصا در آغاز دعوت پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) و قيام او در مكه كه محيط را ابرهاى تيره و تار جهل و بت پرستى و خرافات فرا گرفته بود ، و دشمنان متعصب و لجوج و بيرحم در برابر او دست به دست هم داده بودند ، ولى پيغمبر اكرم (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) و ياران اندكش با استمداد از تربيت قرآن مجيد ، و استعانت به نماز شب و استفاده از تقرب به ذات پاك پروردگار ، توانستند بر تمام اين مشكلات فايق آيند ، و بار اين قول ثقيل را بر دوش كشند و به منزل مقصود برسانند ! 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
47 🔅🔅🔅 📌استعاره های قرآن 3 🔸در زبان عربى مانند هر زبان ديگرى، گاه مطلب به صورت تشبيه و تمثيل گفته مى‏ شود تا شنونده يا خواننده فكر خود را به كار اندازد و مطلب مورد نظر را بهتر و عميق‏تر دريافت كند. اين گونه سخن گفتن، از فصاحت و بلاغت و توانايى گوينده در كاربرد واژه‏ ها و تعبيرات مناسب ناشى مى‏ شود. يكى از گونه‏ هاى اين موضوع «استعاره» است كه در علم معانى و بيان بحث هاى مفصلى دارد و در شمار بسيارى از آيات قرآن كريم به كار رفته است. 🖇اينك با استفاده از كتب بلاغى، اين پديده زبانى را معرفى مى‏ كنيم و نمونه‏ هايى از آيات قرآنى را كه در آنها استعاره به كار رفته است، مى‏ آوريم. 🔖واژه «استعاره» از «عاريه» گرفته شده كه در لغت بدين معناست كه كسى چيزى را به صورت امانت و موقتى از ديگرى بگيرد، و در اصطلاح اهل بلاغت تعريف هاى گوناگونى دارد كه خواهد آمد. درواقع استعاره نوعى تشبيه است كه ادات تشبيه در آن ذكر نشده است. به قول سيوطى استعاره از ازدواج مجاز با تشبيه متولد شده است. ▫️شايد بتوان گفت نخستين كسى كه از استعاره تعريف جامعى به دست داده ابوالحسن على بن عيسى رُمّانى (متوفى 384 ق) است، هرچند كه اين اصطلاح پيش از او نيز در ميان اديبان به كار مى‏ رفته و به عنوان مثال ابن‏المعتز از آن ياد كرده است. ▫️رمّانى استعاره را چنين تعريف مى‏كند: «الاستعارة تعليق العبارة على غير ما وضعت له فى اصل اللغة على جهة النقل للابانة». يعنى: استعاره پيوند دادن عبارت به معنايى است كه در اصل لغت براى آن وضع نشده است، به صورت انتقال (از معناى اول به معناى دوم) به جهت روشن سازى. ...ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که گفته آید در حدیث دیگران 🌷🌷🌷 📌 توماس کارلایل (فیلسوف مشهور انگلیسی) tomass carlele 🔹 قرآن کتاب مقدّس دین اسلام است و احترام آن میان پیروان خود از احترام انجیل در نزد مسیحیان هم بیشتر است.جمال و رونق آن در زبان عربی فصیح،بیشتر تجلّی دارد.اگر نزد اروپائیان جلوه ای نداشته باشد به واسطه اینست که ترجمه آن، از زیبائی و رونق آن کاسته است. 🔹 این کتاب اساس تشریع برای هر زمان و مکان و سرچشمه احکام قضایی و قانون متبع در امور زندگی بوده و راه زندگی سعادتمندانه ای را برای پیروان خود روشن می سازد،بر هر فردی از افراد پیروان اسلام لازم است که در ایات و معانی حکیمانه آن تدبّر و تفکّر کنند و بوسیله آن از تاریکی های زندگی بیرون ایند، و سخنی که از زبان خارج می شود اثر آن از گوش ها تجاوز نمی کند و اگر از دلها تراوش نماید به دلها نفوذ خواهد کرد،کلمات قرآن کلمه هایی آتشین و افشانده بود که شعاع معانی بلند آن به سرعت به قلب محمد(ص) می تابد،و آنچه از کلمات حکیمانه قرآن از زبان محمد(ص) شنیده شد کمتر از آنست که در نفس بزرگ او وجود داشت.اگر با عقل بنگریم این معنا موهبت و فضل خداوند است که از طرف خداوند حکیم به محمد(ص) اعطا گردیده است. 📜 پیامبر و دانشمندان شرق و غرب، ص 83 ⭐مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 84) درآغوش مهر خداوند 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🔴 هفتمین دوره مسابقات کتابخوانی صفحه قرآنی رحیق 📣📣 کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق در نظر دارد مسابقه ای ویژه ی اعضای کانال برگزار نماید. 🔸منبع مسابقه به زودی اعلام خواهد شد. 🎁🎁 به ۱۰ نفر از شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه جوایزی ۳۰۰ هزار ریالی اهدا خواهد شد😍😍 📆 تاریخ برگزاری مسابقه : پانزدهم مهر ماه دوستان و آشنایان خود را به کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق دعوت نمائید. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf
📌حکومت دینی ------------------------------------------------- ◻️اولین مسئله، آسیب شناسى حاکمان در حکومت دینى است. کسانى که «چه باید کرد» را از سنّت پیغمبر اکرم(صلى االله علیه وآله)و آموزه هاى اهل بیت(علیهم السلام) نیاموخته اند و وارد حکومت دینى شده اند و به نام دین در حوزه هاى مختلف خواسته اند بر مردم اعمال حکمرانى کنند، چنین کسانى اولین مشکل مردم متدیّن و حکومت دین اند و اولین تکلیف ما در حوزه «چه باید کرد»، مواجهه شفاف با جریاناتى است که نه عقلامعارف و احکام دین رامی شناسند و نه قلبا به دکترین دینى براى حکومت ایمان دارند و نه عملابه آن التزام دارند. در عین حال ادّعا میکنند که مردم از دین و حکومت دینى خسته شده اند. ◼️هرگاه نسل جدید سخن می گوید، یا اشکال می کند، یا ابهامى دارد به این معنا نیست که بریده است یا متزلزل و ضعیف است و ما هرگز نشنیده ایم که از حکومت دینى و از دین، خسته شده باشند. هر چه ما از این نسل شنیده ایم این است که چرا به دینى که از آن دم میزنید، عمل نمیشود؟ نمی گویند: چرا حکومت، دینى است. میگویند: چرا در برخى از حوزه هاى مدیریتى، حکومت، دینى نیست؟ امروز دشمن شبهات را در دهان مردم و نسل جوان می گذارد که مردم و نسل جوان میگویند: ما حکومت دینى نمیخواهیم و چرا حکومت، دینى است؟ در حالى که واقعیت، عکس این است. ◼️پرسش اصلى نسل جوان این است که چرا حکومت و حاکمان در همه حوزه هاى اختیاراتشان، در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و قضاوت، دینى عمل نمیکنند؟ فرق است میان اینکه بگوییم اشکال در دینى بودن حکومت است یا این مطلب که چرا حکومت، دینى نیست و باید دینى بشود. اینها مسائلى است که باید روشن بشود که چه کسانى در این جامعه چه می کنند و به حساب دین گذاشته و نوشته میشود. این دین، احتیاج به فهم و عمل دارد، احتیاج به اصلاح ندارد. ما خودمان را باید اصلاح کنیم، نه دین را! 📚استاد رحیم پور ازغدی ، کتاب محمد صلی الله علیه و آله و سلم پیامبری برای همیشه 🔆تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
21 "شتر دیدی ندیدی" وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا☆(سوره فرقان آیه ٧٢) ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ، ﺍﻳﻦ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺠﺎﻟﺲ ﻟﻬْﻮ ﻭ ﻟَﻌِﺐ ﺷﺮﻛﺖ ﻧﻤﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ. ﻭﻗﺘﻲ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ‌ﺍی ﺭﻭﺑﻪ‌ﺭﻭ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﺎ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭی ﺍﺯ ﻛﻨﺎﺭﺵ ﻣﻲ‌ﮔﺬﺭﻧﺪ.* 📋نکته‌ای و اشاره ای: ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺎﺹ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻛﻨﺎﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﻣﺠﺎﻟﺲ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﺑﺎ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﻱ ﻋﺒﻮﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻧﻜﺘﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺩﺍﺭﺩ: ﺍﻟﻒ)ﻣﺠﺎﻟﺲ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﮔﺮﺍﻳﺎﻥ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺎﺹ ﺧﺪﺍ ﺗﺄﺛﻴﺮﻱ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﺠﺎﻟﺲ ﺑﻲ ﺍﻋﺘﻨﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺏ)ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺎﺹ ﺧﺪﺍ ﻭﻗﺘﻲ ﻣﻲ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﺎ ﻣﻨﻜﺮﺍﺕ ﺗﺄﺛﻴﺮﻱ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻱ ﻣﻨﻔﻲ ﺭﻭﻱ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻲ ﺍﻋﺘﻨﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ☑️نکته مهم : ضرب المثل "شتر دیدی ندیدی" در موارد گناهان پنهانی و شخصی افراد است نه گناهان علنی و در جامعه که در این صورت باید نهی از منکر نمود. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : نوزدهم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ازغدی ⏪ شیعه واقعی کیست! ارزش چندین بار گوش کردن رو داره ⭐مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه اول تفسیر سوره اسراء 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت محمد ص و علی بن موسی الرضا علیهما السلام.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره همزه استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼یک جلسه ⏪محور ، محتوا و موضوعات سوره همزه الف) سرزنش ثروت اندوزان عيب جو؛ ب) يادآورى معاد. 🔹 سوره همزه كه از سوره هاى مكى است از كسانى سخن مى گويد كه تمام تلاش خود را متوجه جمع مال كرده، و تمام ارزشهاى وجودى انسان را در آن خلاصه مى كنند، سپس نسبت به كسانى كه دستشان از آن خالى است به ديده حقارت مى نگرند و آنها را به استهزا مى گيرند. 🔹 اين ثروت اندوزان مستكبر، و خودخواهان حيله گر چنان از باده كبر و غرور مست مى شوند كه از تحقير ديگران و عيبجويى و استهزا و غيبت آنها لذت مى برند و با آن تفريح مى كنند. 🔹 در پايان سوره از سرنوشت دردناك آنها سخن مى گويد كه چگونه به صورت حقارت آميزى در دوزخ پرتاب مى شوند، و آتش سوزان جهنم قبل از هر چيز بر قلب آنها مسلط مى گردد، و روح و جان آنها را كه كانون اينهمه كبر و غرور و اينهمه شرارت بود به آتش مى كشد، آتشى سوزان و مستمر و طولانى 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (6)نکته های تفسیری آیات 1تا 5سوره مزمل ⏪-قيام شبانه براى تلاوت قرآن و نيايش 🔸گفتيم گرچه مخاطب در اين آيات ، شخص پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) است ، ولى ذيل سوره نشان مى‏دهد كه مؤمنان هم در اين برنامه با شخص پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) همگام بودند ، اكنون سخن در اين است كه آيا اين قيام و شب زنده دارى در اوائل دعوت پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) بر همگان واجب بوده است يا نه ؟ بعضى از مفسران معتقدند ، اين امر واجب بوده ، بعدا آيه آخر سوره اين حكم را نسخ كرده ، وفاصله آن حدود يكسال بوده است. 🖇حتى بعضى معتقدند كه اين حكم قبل از تشريع نمازهاى پنجگانه بوده ، و پس از آنكه نمازهاى پنجگانه تشريع شد ، اين حكم نسخ گرديد. ▪️ولى همانطور كه مرحوم طبرسى در مجمع البيان نيز آورده ، در ظاهر آيات اين سوره چيزى كه دليل بر نسخ باشد به چشم نمى‏خورد ، و بهتر آن است كه گفته شود ، اين قيام و عبادت ، مستحب و سنت مؤكد بوده ، و هرگز جنبه وجوب نداشته است ، جز در مورد شخص پيغمبر اكرم (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) كه طبق بعضى از آيات ديگر قرآن نماز شب بر اوواجب بوده است ، و مانعى ندارد كه اين مساله براى پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) واجب باشد ، و بر مسلمين مستحب ، از اين گذشته آنچه در آيات فوق آمده منحصر به نماز شب نيست ، چرا كه نماز شب نيمى از شب ، يا دو ثلث از شب و يا حتى يك ثلث از شب را اشغال نمى‏كند آنچه در آيه مطرح است قيام براى ترتيل قرآن است. ◾️بنابر اين در اوائل كار اين حكم به صورت مستحب مؤكدى بوده ، و بعد تخفيف داده شده است ، و با توجه به اينكه در آغاز هر كار مخصوصا در اوائل يك انقلاب بزرگ هميشه توان و نيروى بيشترى لازم است ، جاى تعجب نيست كه يك چنين دستور فوق العاده به پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) و مسلمانان داده شده باشد كه قسمت زيادى از شب را بيدار بمانند ، و به محتواى اين برنامه جديد و تعليمات انقلابى آن آشنا گردند ، و علاوه بر آگاهى ، خود را براى پياده كردن آن از نظر روحيه بسازند . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 85) نمازِقرآن 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌ارزش زندگی_زندگی با ارزش رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:  لَمُقامُ أحَدِكُم في الدُّنيا يَتَكلَّمُ بحَقٍّ يَرُدُّ بهِ باطِلاً، أو يَنصُرُ بهِ حَقّا، أفضَلُ مِن هِجرَةٍ مَعي  ماندن هر يك از شما در دنيا براى اينكه سخن حقّى را بگويد تا بدان باطلى را دفع كند يا حقّى را يارى رساند، مقامش برتر از [مقام و ارزش] هجرت با من است. 📚كنز العمّال : ۵۵۸۹. @rahighemakhtoom
22 "از آن جا رانده ،از این جا مانده" وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ☆(سوره حج آیه ۱۱) ﺑﻌﻀﻲ‌ﻫﺎ ﻫﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻨﻔﻌﺖ‌ﻃﻠﺒﻲ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺳﺘﻨﺪ: ﺍﮔﺮ ﺧﻴﺮی ﺑﻪ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺑﺮﺳﺪ، ﺩﻟﮕﺮم ﺑﻪ ﺁﻥ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺷﺮّی ﺩﭼﺎﺭ ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻪ‌ﻫﻢ ﻣﻲ‌ﺭﻳﺰﻧﺪ! ﺍﻳﻦ‌ﻫﺎ ﻧﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺁﺧﺮﺕ. ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﻭﺭﺷﻜﺴﺘﮕﻲِ ﺟﺒﺮﺍﻥ‌ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ! 📋نکته ای و اشاره ای: 🔹ﺭﻭﺍﻳﺖ است ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺑﺎﺩﻳﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﻲ ﺭﺳﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭﺿﻊ ﺩﺍم ﺩﺍﺭﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺏ ﻣﻲ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﭘﺴﺮ ﻣﻲ ﺷﺪﻧﺪ، ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﻗﻲ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ، ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﺍﺯ ﺍﺳﻠﺎم ﺭﻭﻱ ﺑﺮﻣﻲ ﺗﺎﻓﺘﻨﺪ. 🔹ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺳﺴﺖ ﻋﻨﺼﺮ ﻭ ﺿﻌﻴﻒ ﺍﻟﺎﻳﻤﺎﻧﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻱ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺯﺍﻭﻳﻪ ﻱ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﺎﺩﻱ ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﻣﻲ ﻧﮕﺮﻧﺪ ﻭ ﻣﻌﻴﺎﺭ ﺣﻘﺎﻧﻴّﺖ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺎﺩﻱ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺩﻳﻦ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﻓﻬﻲ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﻣﺤﻜﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﻭ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻫﺎ ﮔﺮﺩﻧﺪ، ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﭘﺸﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : بیستم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
47 🔅🔅🔅 📌استعاره های قرآن 4 🔹استعاره پيوند دادن عبارت به معنايى است كه در اصل لغت براى آن وضع نشده است، به صورت انتقال (از معناى اول به معناى دوم) به جهت روشن سازى. 🔹توضيح اينكه گوينده در استعاره، لفظى را در معنايى جز معناى اصلى آن به كار مى‏ برد و مدعى مى‏ شود كه اين لفظ معناى دوم را دارد و از معناى قبلى به معناى بعدى انتقال داده شده است، و اين به دليل شباهت زيادى است كه ميان دو معنى وجود دارد، البته سخن را طورى ادا مى‏ كند كه شنونده متوجه منظور وى و ادعاى انتقال او باشد. ▫️وقتى مى‏ گوييم: «شيرى را ديدم كه تيراندازى مى‏ كرد» استعاره به كار برده و كلمه شير را از معناى اصلى آن كه يك حيوان درنده است به معناى انسانى گرفته‏ ايم كه شجاعت بسيار دارد. ▫️اين جمله با عبارت «زيد مانند شير است» فرق دارد؛ اولى از باب استعاره و دومى از باب تشبيه است. 🔸در استعاره، گوينده ادعا مى‏ كند كه زيد واقعا شير است، و اين مبالغه در تشبيه است و شنونده خود به اين موضوع آگاهى دارد. براى همين است كه رمّانى پس از تعريف بالا اضافه مى‏ كند كه فرق ميان استعاره و تشبيه، آوردن يا نياوردن ادات تشبيه است. ...ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 🌷🌷🌷 ⏪اسرار نماز(قسمت بیستم ) 🔰 فصل چهارم 🔰 نمونه‌ای از آداب مهم قلبی عبادات (طمانینه) 🔸احادیثی درباره «طمانینه»: 1️⃣ در حديث است كه يك طايفه از امّت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلم را كه وارد جهنّم می‌كنند، از هيبت مالك جهنّم اسم پيغمبر را فراموش می‌كنند، با آنكه در همان حديث است كه آنها اهل ايمان هستند و قلوب و صورت‌هاى آنها از نور ايمان درخشان و متلألى است. (علم اليقين. ج 2، ص 1039). 2️⃣ جناب محدّث عظيم الشّأن مجلسى، رحمه اللّه در مرآت العقول در شرح حديث شريف كنت سمعه و بصره فرمايد: «كسى كه چشم و گوش و ديگر اعضاى خود را در راه اطاعت حق تعالى صرف نكند، داراى چشم و گوش روحانى نشود و اين چشم و گوش ملكى جسمانى در آن عالم نرود و در عالم قبر و قيامت بى گوش و چشم باشد و ميزان سؤال و جواب قبر، آن اعضاء روحانى است.» (مرآة العقول، ج 10، ص 392) 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (7)نکته های تفسیری آیات 1تا 5سوره مزمل ⏪معنى ترتيل ▪️آنچه در آيات فوق روى آن تكيه شده مساله قرائت قرآن نيست ، بلكه مساله ترتيل است. ▫️در تفسير ترتيل رواياتى از معصومين (عليهم‏السلام‏) نقل شده كه هر كدام به يكى از ابعاد وسيع آن اشاره مى‏كند. 🔻در حديثى از امير مؤمنان على (عليه‏السلام‏) مى‏خوانيم كه : بينه بيانا و لا تهذه هذا الشعر ، و لا تنثره نثر الرمل ، و لكن اقرع به القلوب القاسية ، و لا يكونن هم احدكم آخر السورة : ترتيل يعنى آن را به طور روشن بيان كن ، نه مانند اشعار ، سريع و پشت سر هم بخوان ، و نه مانند دانه‏هاى شن آن را پراكنده ساز ، لكن چنان بخوان كه دلهاى سنگين را با آن بكوبى و بيدار كنى ، هرگز هدف شما اين نباشد كه حتما به آخر سوره برسيد ( مهم آن است كه محتواى آيات را درك كنيد ) . در حديث ديگرى از امام صادق (عليه‏السلام‏) در تفسير ترتيل مى‏خوانيماذا مررت باية فيها ذكر الجنة فاسال الله الجنة ، و اذا مررت باية فيها ذكر النار فتعوذ بالله من النار : وقتى از كنار آيه‏اى مى‏گذرى كه در آن نامى از بهشت است توقف كن و از خدا بهشت را بطلب ( و خود را براى آن بساز ) و هنگامى كه از آيه‏اى مى‏گذرى كه در آن نام دوزخ است از آن به خدا پناه بر ( و خويشتن را از آن دور دار). 🔹و در روايت ديگرى از همان امام (عليه‏السلام‏) آمده كه در تفسير ترتيل فرمود : هو ان تتمكث فيه و تحسن به صوتك : ترتيل آن است كه در آيات مكث كنى ، و با صداى خوب آن را بخوانى ، و نيز در حديث ديگرى از همان حضرت چنين نقل شده : ان القرآن لا يقرأ هذرمة ، و لكن يرتل ترتيلا ، اذا مررت باية فيها ذكر النار وقفت عندها و تعوذت بالله من النار : قرآن را سريع و تند نبايد خواند ، بلكه بايد با ترتيل خوانده شود ، هر گاه از آيه‏اى مى‏گذرى كه در آن سخنى از دوزخ است مى‏ايستى ، و از آتش دوزخ به خدا پناه مى‏برى. 🔸و بالاخره در حالات پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نقل شده است كه آن حضرت آيات را از يكديگر جدا مى‏كرد ، و صداى خود را مى‏كشيد. 🔹اين روايات و روايات ديگرى كه به همين معنىدر اصول كافى و نور الثقلين و در المنثور و ساير كتب حديث و تفسير نقل شده همگى گواه بر اين حقيقت است كه نبايد آيات قرآن را به عنوان الفاظى خالى از محتوا و پيام ، تلاوت كرد ، بلكه بايد به تمام امورى كه تاثير آن را در خواننده و شنونده عميق مى‏سازد توجه داشت ، و فراموش نكرد كه اين پيام الهى است ، و هدف تحقق بخشيدن به محتواى آن است. 🔸ولى متاسفانه امروز بسيارى از مسلمانان از اين واقعيت فاصله گرفته ، و از قرآن تنها به الفاظى اكتفا نموده‏اند ، و همشان فقط ختم سوره و ختم قرآن است ، بى‏آنكه بدانند اين آيات براى چه نازل شده ؟ و چه پيامى را ابلاغ مى‏كند ؟ درست است كه الفاظ قرآن نيز محترم ، و خواندن آن داراى فضيلت است ، ولى نبايد فراموش كرد كه اين الفاظ و تلاوت مقدمه بيان محتوا است . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom