eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآنی 📌درخواستی ظرفیت سوز! 🔰شخصی که آیه ای از قرآن بر علیه او نازل شد.🔰 🔘ثعلبه بن حاطب انصاری به پیامبر (ص) عرض كرد: از خدا بخواه تا مالی رزویم كند، سوگند به خدائی كه تو را به حق مبعوث كرد، اگر خدا به من مالی دهد، حق هر كس را به او خواهم داد. 🔘پیامبر (ص) فرمود: خدایا مالی روزی ثعلبه گردان. 🔸ثعلبه گوسفندانی گرفت و آن گوسفندان زیاد شدند، تا آنجا كه دیگر مدینه بر او تنگ آمده، پس از آن دور شد و در یكی از وادیها منزل كرد، گوسفندانش چندان زیاد شدند كه دیگر از مدینه دوری می‎كرد و در نماز جمعه و جماعت حاضر نمی‎شد، پیامبر فردی را برای گرفتن صدقات نزد او فرستاد، امّا او سرباز زد و بخل ورزید. 🔘رسول خدا (ص) فرمود: وای بر ثعلبه، پس خداوند این آیه را نازل فرمود: «وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَ لَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِینَ».(سوره توبه آیه ٧٥) یعنی: برخی از مردم كسانی هستند كه با خدا عهد می‎بندند كه اگر از فضلش به ما ببخشد، البتّه صدقه می‎دهیم و از نیكان خواهیم بود. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃 📌خفض جناح چیست و دعای مسموع کدام است؟  وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي صَغِيراً (سوره اسراء آیه ۲۴)  از در رحمت پر و بال مسكنت بر ايشان «بر پدر و مادرت »بگستر و بگو پروردگارا اين دو را رحم كن همانطور كه مرا در كوچكيم تربيت كردند. 🌷🌷🌷 ◻️كلمه" خفض جناح" (پر و بال گستردن) كنايه است از مبالغه در و خضوع زبانی و عملی، و اين معنا از همان صحنه‌ای گرفته شده كه جوجه بال و پر خود را باز می‌كند تا مهر و محبت مادر را تحريك نموده و او را به فراهم ساختن غذا وادار سازد، و به همين جهت كلمه جناح را مقيد به ذلت كرده و فرمود:" جَناحَ الذُّلِّ" و معنای آيه اين است كه: ◽️‏" انسان بايد در معاشرت و گفتگوی با پدر و مادر طوری روبرو شود كه پدر و مادر تواضع و خضوع او را كنند، و بفهمند كه او خود را در برابر ايشان خوار می‌دارد، و نسبت به ايشان مهر و رحمت دارد". ◼️در اينكه فرمود:" و بگو پروردگارا ايشان را رحم كن آن چنان كه ايشان مرا در كوچكيم تربيت كردند" دوران كوچكی و ناتوانی فرزند را به يادش می‌آورد، و به او خاطرنشان می‌سازد، در اين دوره كه پدر و مادر ناتوان شده تو بياد خود باش و از خدا بخواه كه خدای سبحان ايشان را رحم كند، آن چنان كه ايشان تو را رحم نموده و در كوچكيت تربيت كردند. ◾️‏در مجمع البيان می‌گويد: اين آيه دلالت دارد بر اينكه دعای فرزند برای پدر و مادرش كه از دنيا رفته‌اند مسموع و در مظنه اجابت است، زيرا اگر نبود و برای آنها اثری نداشت معنا نداشت كه در اين آيه امر به دعا كند. 📚 تفسیر المیزان علامه طباطبایی سوره مبارکه اسراء 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌸 یا رب العالمین @rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن(مراقبت های گفتاری) الإمامُ عليٌّ عليه السلام الكلامُ كالدَّواءِقَليلُهُ يَنفَعُ، و كَثيرُهُ قاتِلٌ سخن چون داروست، اندكش سود مى بخشد و بسيارش كشنده است 📘غرر الحكم: ۲۱۸۲. @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(251) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🌷🌷🌷 🔰لطايف و اشارات 🔘1- نداهاى الهى در قرآن كريم ⏺خداوند سبحان در قرآن كريم با چند عنوان به انسانها خطاب مى كند، يا درباره آنها سخن مى گويد: 1️⃣يكى عنوان عام ؛ مانند (يا ايها الناس). 2️⃣دومى عنوان خاص ؛ مانند (يا اهل الكتاب) 3️⃣و سومى نداى اخص ؛ مانند (يا ايها الذين امنوا 4️⃣و چهارمى عنوان خاص ‍ الخاص ؛ مانند (اولى الالباب) و (اولى الابصار) 5️⃣و پنجمى عنوان خلاصه خاص الخاص مانند (يا ايها الرسل) 6️⃣و ششمى عنوان صفاء خلاصه خاص الخاص ؛ مانند: (اولوالعزم من الرسل) 7️⃣وبالاخره آخرين و كاملترين عنوان خطايى است كه به شخص رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) متوجه است كه نه تنها نسبت به انبيا و مرسلين رجحان دارد، بلكه نسبت به اولوالعزم از آنان نيز مزيت دارد؛ مانند (يا ايها النبى) و (يا ايها الرسول). 🔹البته عناوين تفصيلى ديگرى را مى توان استنباط كرد و چون درجات قرب مخاطب متفاوت است، تعبيرهاى ندا نيز مختلف است. ⚪️در مناجات انسان با خدا نيز گاهى انسان مى گويد: يا الله و يارب و گاهى ادب اقتضا مى كند كه پس از خطاب يا الله و يارب و هنگامى كه خود را در محضر مولاى خويش مشاهده كرد بگويد: رب زيرا در اين حال ديگر انسان از خدا دور نيست تا با او منادات داشته باشد، بلكه جاى مناجات است. گرچه لفظ يا گاهى براى تشريف و تعظيم مقام مخاطب حاضر نيز به كار مى رود و همواره دليل دور بودن منادا نيست. 🔹خداى سبحان همواره به ما نزديك است: (نحن اقرب اليه من حبل الوريد)،ليكن انسان گاهى به خدا نزديك و گاهى از او دور است. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوره_قلم 💢 تفسیرصوتی سوره قلم 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌سه عنصر اساسی در قرآن سوره مبارکه «قلم» که در مکه نازل شد، ضمن اينکه عناصر محوري سور مکي که معارف توحيدي است را بيان مي‌کند، مسئله موعظه را هم در نظر دارد. 🔰اساس قرآن کريم بر سه عنصر است: 1️⃣يکي ﴿ادْعُ إِلَي سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ﴾، 2️⃣دوم: ﴿وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ﴾، 3️⃣سوم: ﴿وَ جَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ﴾. 🔘در تبيين معارف، از مَثل استفاده مي‌کند. در تشريح مواعظ، از مثال استفاده مي‌کند. ⏺آنجا که بخواهند مطلب عميق علمي را بفهمانند ضمن اقامه برهان، مَثل ذکر مي‌کنند که مَثل همان طوري که قبلاً ملاحظه فرموديد دو کار مي‌کند: 1️⃣يکي دامنه مطلب را پايين مي‌آورد، رقيق مي‌کند؛ 2️⃣يکي دست فهم شنونده را مي‌گيرد و بالا مي‌برد تا هم‌سطح بشوند و چيزي بفهمند. ﴿مَثَلُ الَّذينَ كَفَرُوا﴾،کذا، يا مَثل توحيد را مي‌فرمايد که چند مالک‌اند و يک بنده دارند: ﴿فيهِ شُرَكاءُ مُتَشاكِسُونَ﴾، که اينها مَثل هستند. ⚡️خاصيت مَثل اين است که مطلبِ اوج گرفته را پايين مي‌آورد و دست فهم مخاطب را بالا مي‌برد تا بفهمد. 📼فرازی از سوره قلم جلسه ششم 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🚩 حق شهید 🔸 مسئله شهادت باعث است! درست است که آب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند آفتاب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند اما آن آلودگی‌ های مهم را نه آفتاب پاک می ‌کند و نه آب؛ آلودگی استکبار را، آلودگی استبداد را، استحمار را، استذلال را و مانند آن را فقط پاک می ‌کند کشور را خون شهید طاهر می‌ کند... . 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برگزیدگان مسابقه🌸 از بین ۱۳۳ پاسخ صحیح ، چهار کد به قید قرعه برگزیده شدند. 🎁 برندگان ۲۴ ساعت فرصت دارند جهت دریافت هدیه کوچک خود به آیدی @rasul_khalili94 مراجعه کنند. مسابقه بعدی ان شاءالله هفته آینده برگزار خواهد شد 🙃 🆔@rahighemakhtoom
یا ذوالجلال والإكرام @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۴۱ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌خود شناسی و خودیابی(همراهی حیا و دینداری) الإمامُ عليٌّ عليه السلام: "مَن لَم يَسْتَحيِ مِن النّاسِ لَم يَسْتَحيِ مِن اللّه ِ سبحانَهُ" "كسى كه از مردم شرم و حیا نكند، از خداوند سبحان نيز شرم نمى كند." 📘غرر الحكم : ۹۰۸۱ 📃پ ن: آنکه از خلایق شرم حیاء نمی کند، و قبایح و زشتی ها را بی پروا انجام می دهد، و علناً مرتکب فسق و فجور می شود، قطعاً در خفاء و پنهانی اگر نگوییم بدتر خواهد کرد، لااقل همانقدر را مرتکب خواهد شد. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تر آن باشد که گفته آید در حدیث دیگران 📌 ادوارد کیبون مورّخ و دانشمند معروف انگلیسی 🔹 از اقیانوس اطلس تا کنار رود گنگ،قرآن نه فقط قانون فقهی شناخته شده است؛بلکه قانون اساسی شامل رویه قضایی و نظامات مدنی و جزائر حاوی قوانین است که تمام عملیات و امور مالی بشر را اداره می کند و همه این امور به موجب احکام ثابت و لا یتغیری انجام می شود که ناشی از اراده خداست و به عبارت دیگر قرآن دستور عمومی و قانون اساسی مسلمانان است،دستوری است شامل مجموعه قوانین دینی و اجتماعی و مدنی و تجاری و نظامی،قضایی، جنایی و جزایی. 📙عذر و تقصیر به پیشگاه محمّد و قرآن،ص 74 @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (17) تفسیر آیه 19سوره مزمل إِنَّ رَبَّك يَعْلَمُ أَنَّك تَقُومُ أَدْنى مِن ثُلُثىِ الَّيْلِ وَ نِصفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَك وَ اللَّهُ يُقَدِّرُ الَّيْلَ وَ النهَارَعَلِمَ أَن لَّن تحْصوهُ فَتَاب عَلَيْكمْ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسرَ مِنَ الْقُرْءَانِ عَلِمَ أَن سيَكُونُ مِنكم مَّرْضى وَ ءَاخَرُونَ يَضرِبُونَ فى الأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِن فَضلِ اللَّهِ وَ ءَاخَرُونَ يُقَتِلُونَ فى سبِيلِ اللَّهِ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسرَ مِنْهُ وَ أَقِيمُوا الصلَوةَ وَ ءَاتُوا الزَّكَوةَ وَ أَقْرِضوا اللَّهَ قَرْضاً حَسناًوَ مَا تُقَدِّمُوا لأَنفُسِكم مِّنْ خَيرٍ تجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيراً وَ أَعْظمَ أَجْراًوَ استَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمُ‏(20) پروردگارت مى‏داند كه تو و گروهى از كسانى كه با تو هستند نزديك دو سوم از شب يا نصف يا ثلث آن را بپا مى‏خيزيد ، و خداوند شب و روز را اندازه‏گيرى مى‏كند ، او مى‏داند كه شما نمى‏توانيد مقدار آن را ( دقيقا ) اندازه‏گيرى كنيد ، لذا شما را بخشيد اكنون آن مقدار از قرآن كه براى شما ميسر است تلاوت كنيد ، او مى‏داند به زودى گروهى از شما بيمار مى‏شوند ، و گروهى ديگر براى به دست آوردن فضل الهى ( و كسب روزى ) به سفر مى‏روند ، و گروهى ديگرى در راه خدا جهاد مى‏كنند ، پس آن مقدار كه براى شما ممكن است از آن تلاوت كنيد ، و نماز را بر پا داريد و زكات ادا كنيد ، و به خدا قرض الحسنه دهيد ، ( در راه او انفاق نمائيد ) و ( بدانيد ) آنچه را از كارهاى خير براى خود از پيش مى‏فرستيد نزد خدا به بهترين وجه و بزرگترين پاداش خواهيد يافت ، و از خدا آمرزش بطلبيد كه خداوند غفور و رحيم است . تفسير: ⏪ هر چه براى شما امكان دارد قرآن بخوانيد 🔘اين آيه كه طولانى‏ترين آيات اين سوره است مشتمل بر مسائل بسيارى است كه محتواى آيات گذشته را تكميل مى‏كند. ⚪️در اينكه اين آيه ناسخ دستور آيات آغاز اين سوره است ، يا توضيح و تفسيرى براى آن ، و همچنين در اينكه آيا اين آيه در مكه نازل شده يا در مدينه ؟ در ميان مفسران سخت گفتگو است. پاسخ اين سؤالها بعد از تفسير آيه روشن خواهد شد....با ما همراه باشید 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌اثر اعجاب‌برانگیز موسیقی قرآن بربانوی مسیحی سیّد قطب، دانشمند روشنفكر و مفسر قرآن كریم در ذیل آیه 38 سوره یونس این چنین نقل می‌كند: ما شش نفر بودیم كه با یك كشتی مصری عازم نیویورك شدیم. 🔹 از صد و بیست سرنشین، فقط ما مسلمان بودیم. روز جمعه‌ای به این فكر افتادم كه با اجازه ناخدای كشتی، نماز جمعه را برپا كنیم. هنگامی كه خطبه‌های نماز را می‌خواندم. 🔹مسافران دیگر كشتی، دور تا دور ما جمع شده بودند و به سخنان من گوش می‌دادند. 🔹 بعد از نماز، خانمی مسیحی كه اهل یوگسلاوی بود و به شدت تحت تأثیر قرار گرفته بود، با چشمان پر از اشك جلو آمد و گفت: زبانی كه شما با آن سخن می‌گفتید آهنگ و اثر خاصی داشت. ولی در میان سخنان شما، گاهی جملاتی وجود داشت كه موسیقی و آهنگ ویژه‌ای داشت و اثر عمیق‌تری بر من می‌گذاشت. به گونه‌ای كه لرزه بر اندامم می‌افتاد و من احساس می‌كردم، شما لبریز از روح‌القدس شده‌اید. 🔹مدتی كه فكر كردم، فهمیدم آن خانم مسیحی از آیات قرآنی كه در خطبه‌ها می‌خواندم، شدیداً متأثّر شده بود. این نكته، اعجاب مرا برانگیخت كه چطور خانمی كه هیچ عربی نمی‌داند، این گونه تحت تأثیر موسیقی قرآن قرار می‌گیرد. 📘مجلّه بشارت، سال اول، شماره سوم، ص 31. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن(کتمان حقیقت) الإمامُ عليٌّ عليه السلام: أخْسَرُ النّاسِ مَن قَدَرَ على أنْ يَقولَ الحقَّ و لَم يَقُلْ "زيانكارترين مردم كسى است كه بتواند حقّ بگويد، ولى نگويد" 📘غرر الحكم : ۳۱۷۸ 📘پ ن: حقیقت جویی،حقیقت پویی،وحقیقت گویی تنیده با سرشت الهی انسان است. بنابر این پوشیدن حق و حقیقت بیراهه روی است و طبیعی است که بیراهه انسان را نه تنها به مقصد نرسانده که دور می سازد و دوری از مقصد عالی الهی جز زیان و تباهی نیست. @rahighemakhtoom
یا قاضی الحاجات @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)) 🎤با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۴۲ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📝حیات انسانی وجود مبارک حضرت امیر فرمود: بعضی‌ ها زنده ‌اند؛ اما به زنده‌ اند یا به زنده‌ اند و از نظر مرده ‌اند: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء»؛ یک جنازه‌ عمودی است بعد هم می ‌شود افقی. 🔸 فرمود در بین زنده‌ ها مرده است؛ برای اینکه غذا خوب می ‌خورد حیوانات هم می‌ خورد، حبّ مقام و ریاست و اینها دارد. این حیوانات جنگلی ... هر کدام حوزه استحفاظی دارند، این زنبور عسل ملکه دارد ریاست دارد زعامت دارد. این که انسان نیست. آنکه است او انسان است، حضرت فرمود: «وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء» این یک جنازه عمودی است بعد می ‌شود افقی. «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ لَا یعْرِفُ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء». 🔸 عالم اهل بیت آن است که جامعه را به برساند و انسان را زنده کند. آن وقتی که اقبال و ادبار مردم برای انسان یکسان بود، اقبال و ادبار دنیا یکسان بود، اقبال و ادبار عزل و نصب برای او یکسان بود، تازه وارد حوزه انسانیت شده است... . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/05/19 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قارعه استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼 قسمت دوم 🔘قارعه: کوبنده و خردکننده 🔘مفهوم کلی سوره: ☑️رستاخيز و نشانه هاى آن ☑️فرجام نيكوكاران و بدكاران 🔘اسامی سوره: قارعه 🔘علت نام‌گذاری: «سوره قارعه» به دلیل اینکه این سوره با این کلمه شروع شده است. و به این اسم در تمامی مصاحف و کتب تفسیری و حدیثی مشهور گشته است و تنها اسمی است که این سوره دارد. 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قارعه استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼 قسمت سوم ☑️ امام باقر علیه السلام: ( هرکسی القارعه را تلاوت کند خداوند او را از فتنه دجال که به او ایمان اورد و از چرک دوزخ در روز قیامت در امان قرار دهد.) 🔘محل نزول: سوره قارعه در مكه بر پيامبر اسلام صلى‌الله‌عليه‌وآله نازل شده است. 🔘زمان نزول: تاريخ نزول سوره قارعه در ما بين هجرت مسلمين به حبشه و اسراء است و بعد از سوره قريش نازل شده است. 🔘فضای نزول: در مورد قیامت و احوال آن بین مسلمانان صحبت‌ها و سؤالات زیادی مطرح می‌شد و هر کسی به فراخور اطلاعاتش در مورد آن صحبت می‌کرد. ظاهرا عده ای از مسلمانان سؤالات خودشان را از پیامبر پرسیده بودند و خداوند متعال سوره قارعه را در جواب آن سؤالات نازل کرده است. 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (18) تفسیر آیه 19سوره مزمل إِنَّ رَبَّك يَعْلَمُ أَنَّك تَقُومُ أَدْنى مِن ثُلُثىِ الَّيْلِ وَ نِصفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَك وَ اللَّهُ يُقَدِّرُ الَّيْلَ وَ النهَارَعَلِمَ أَن لَّن تحْصوهُ فَتَاب عَلَيْكمْ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسرَ مِنَ الْقُرْءَان 🔘نخست مى‏فرمايد : پروردگارت مى‏داند كه تو و گروهى از كسانى كه با تو هستند نزديك دو سوم از شب يا نصف يا ثلث آن را به پا مى‏خيزند ، چگونه خداوند از آن آگاه نيست در حالى كه اندازه‏گيرى شب و روز به وسيله او است ( ان ربك يعلم انك تقوم ادنى من ثلثى الليل و نصفه و ثلثه و طائفة من الذين معك و الله يقدر الليل و النهار). 🔹اشاره به همان دستورى است كه در آغاز سوره به پيامبر داده شده، تنها چيزى كه در اينجا اضافه دارد اين است كه گروهى از مؤمنان نيز در اين عبادت شبانه ، پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) را همراهى مى‏كردند ( به عنوان يك حكم استحبابى و يا احتمالا يك حكم وجوبى زيرا شرائط آغاز اسلام ايجاب مى‏كرد كه آنها با تلاوت قرآن كه مشتمل بر انواع درسهاى عقيدتى و عملى و اخلاقى است و همچنين عبادات شبانه خود را بسازند و آماده تبليغ اسلام و دفاع از آن گردند). ⏺ولى به گونه‏اى كه از بعضى روايات استفاده مى‏شود جمعى از مسلمانان در نگهداشتن حساب ثلث و نصف و دو ثلث گرفتار اشكال و دردسر مى‏شدند ( چرا كه وسيله سنجش زمان در آن عصر وجود نداشت ) و به همين جهت ناچار احتياط مى‏كردند ، و اين امر سبب مى‏شد كه گاه تمام شب را بيدار بمانند ، و مشغول عبادت باشند ، تا آنجا كه پاهاى آنها به خاطر قيام شبانه ورم كرد ! لذا خداوند اين حكم را بر آنها تخفيف داد و فرمود : او مى‏داند كه شما نمى‏توانيد مقدار مزبور را دقيقا اندازه‏گيرى كنيد ، به همين جهت شما را بخشيد ، اكنون آن مقدارى كه از قرآن براى شما ميسر است تلاوت كنيد ( علم ان لن تحصوه فتاب عليكم فاقرءوا ما تيسر من القرآن ) . ▫️لن تحصوه از ماده احصاء به معنى شماره كردن است ، يعنى شما نمى‏توانيد دقيقا وقت شب را از نظر مقدار دو ثلث و نصف و يك ثلث تعيين كنيد ، و به زحمت مى‏افتيد . ▫️بعضى نيز گفته‏اند منظور اين است كه شما نمى‏توانيد بر اين كار در تمام ايام سال مداومت كنيد. 🔹حتى امروز هم كه با وسائلى مى‏توان به موقع از خواب بيدار شد تعيين دقيق اين مقادير ، در تمام طول سال ، مخصوصا با تفاوت مستمر شب و روز ، كار آسانى نيست. 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom