هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زیست_مومنانه
🔹و درضرب المثل فارسی هم آمده است:
کافر همه را به کیش خود پندارد
کار پاکان را قیاس از خود مگیر
گر چه ماند در نبشتن شیر و شیر
(مثنوی مولوی)
عزیز من این که شما وجودت نرمه شیشه داره دلیل نمیشه عالم و آدم مثل شما باشند!
🔻بعضی هامون همین الان دکتر لازمیم!
البته دکتر آدم شناس نه بیطار و فیزیولوژِِیست🙏
🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی،نکته های نغز زندگی
@majaleezendegi
🔰سورهاي که به نام «منافقون» است در مدينه نازل شد، رازش اين بود که در مکه يا نفاقي نبود يا بسيار اندک بود.
🔻نفاق اين است که قدرتي باشد و انسان براي بهرهبرداري از آن قدرت، به آن قدرت نزديک بشود و خود را به صاحبان آن مکتب منسوب بداند و واقع نباشد.
🔺در مکه يک چنين چيزي بسيار کم بود، مگر آنها که پيشبيني ميکردند يا خبر داشتند؛ (که این پیامبر کاردعوتش خواهد گرفت )لذا (در مکه و اوایل بعثت )خود را به اسلام منسوب نميکردند.
🔻در مدينه وقتي وجود مبارک حضرت نزول اجلال کردند حکومتي تشکيل دادند قدرتي پيدا کردند، همانها که در مکه با دين مخالف بودند، همفکرانشان در مدينه يا در مدينه بودند يا به مدينه آمدند، خود را به اسلام نزديک ميکردند، در حالي که معتقد نبودند.
🔻این گروه منافع خودشان را در قُرب و نزدیک شدن به اسلام ميدانستند از نظر لسان و زبان.
📋اين سوره مبارکه اوضاع اينها را خوب تشريح کرد. از درون اينها خبر داد، از قيافههاي ظاهري اينها خبر داد، از کيفيت حرف زدن اينها خبر داد، از نيتهاي باطل اينها هم خبر داد.
🌱🌱🌱
📝فرازی از #درسگفتار سوره منافقون جلسه اول (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_منافقون#سوره_منافقون #منافقون
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📙#برشی از تفسیر تسنیم جلد دوم نگاشت :(295)
📌واژه شناسی لغت زوج و ازواج در قرآن
🗓ازواج: در قرآن كريم بر هر يك از دو همسر (زن و مرد) زوج اطلاق شده و اطلاق زوجه بر زن لغت غير فصيح است.
🔻 از اين رو در قرآن زوجه زوجات به كار نرفته و در آيه مورد بحث كلمه ازواج آمده است، نه زوجات.
🔻از آيه شريفه: (يا ايها الناس اتقوا ربكم الذى خلقكم من نفس واحده وخلق منها زوجها) بعضى استنباط كرده اند كه ابتدا حوا آفريده شده و بعد آدم (سلام الله عليها) از او خلق شده است. اين استنباط صحيح نيست، زيرا در لغت فصيح بر هر يك از زن و مرد "زوج "اطلاق مى شود؛ مانند: (هم وازواجهم)، (يا ادم اسكن انت و زوجك الجنه).
🔖تذكر: هر فردى كه در خور اقتران با مجانس خود باشد زوج خواهد بود و اما اصطلاح زوج و فرد در علم رياضى جداى از معناى عام لغوى و عرفى است و اين دو مطلب نبايد به هم آميخته شود.
📖قرآن كريم پس از بيان اصول و معارف دينى، مانند توحيد و نبوت و معاد، نتيجه ايمان يا كفر به آنها را هم ذكر مى كند.
🔹كيفر تبهكاران در آيه قبل بيان شد و در اين كريمه پاداش مومنان صالح چنين ذكر مى شود:
☑️به كسانى كه ايمان آوردند و عمل صالح كردند بشارت بده كه:
1- براى آنان بهشت هايى است كه از زير آنها نهرها جارى است.
2- هرگاه از آن بوستانها ثمرى به آنان مى رسد مى گويند: اين همان است كه از پيش روزى ما شده است.
3- به آنها در بهشت ميوه هاى مشابه و هماهنگ داده مى شود.
4- بهشتيان در آن جا همسران مطهر دارند.
5- آنان در بهشت جاودانه اند.
🌱🌱🌱
آیت الله #جوادی_آملی #تسنیم #تفسیر_قرآن #سوره_بقره #بقره
@rahighemakhtoom
غدیر سرنوشت انسان ۹.mp3
19.65M
🌄غدیر سرنوشت انسان (قسمت نهم)
📃موضوع: نگاهی کوتاه به خطبه غدیر پیامبر (ص)
📋با بازخوانی خادم صفحه قرآنی #رحیق
🌱🌱🌱
به قول آن عالم سنی:من چه بگویم درباره شخصیتی كه هم دوستانش نام او را مخفی كردند هم دشمنانش! دوستانش از ترس و خفقان، و دشمنانش از حسادت و با این حال، شخصیت این مرد، شرق و غرب جهان را پر كرده است.
#علی(علیه السلام)
#مسابقه_غدیر
#فضائل_امیرالمومنین
#عید_غدیر_خم
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖قرآن سفره گسترده ای است برای همه بشر
قرآن همه چیز است ...
#سخن_بزرگان
#امام_خمینی_ره
@rahighemakhtoom
01 (1).mp3
16.17M
🏞پرسش های اساسی و پاسخ های اندیشه محور(قسمت 1)
🎤استاد:حجت الاسلام میثم #اخلاقی
📋سلسله گفتارهای #معرفت_دینی وِیژه دانش آموزان دبیرستان
📁قابل استفاده برای همه کسانی است که به نوعی با اهل پرسش و جوان رو برو هستند(والدین،دبیران دینی،مربیان پرورشی و اهل رسانه و تریبون)
✴️روزهای انتشار فعلا یک روز در هفته✴️
🌷پیشنهاد یک بار گوش کردن برای همه در هر سطحی از تحصیلات🌷
@rahighemakhtoom
📌شناخت آرایه های ادبی در قرآن -کنایه - (26)
﴿وَقَالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنفِقُ کَیْفَ یَشَاء...﴾ (الزّخرف/ 18)؛
«یهود گفتند: دست خدا با زنجیر بسته است. دستهایشان بسته باد! و به خاطر این سخن از رحمت الهی دور شوند! بلکه هر دو دست ـ قدرت ـ او گشاده است؛ هر گونه بخواهد میبخشد» (طبری، 1412ق.: 418).
عبارت «بَلْ یَداهُ مَبْسُوطَتانِ» کنایه از «داشتن قدرت» است. یهود گفته بود که دست خدا بسته است. خداوند در جواب آنها آورده: «یداه مبسوطتان».
در ادبیّات عربی «ید» کنایه از قدرت و «یدان» به صورت مثنی، کنایه از کمال قدرت است. به همین جهت خدای تعالی آن را به صورت مثنّی آورده تا به کمال قدرت خود اشاره کرده باشد» (طباطبائی، 1363، ج 6: 46).
هدف از کنایه در این آیه، «استدلال» است، چرا که کنایه مانند ادّعای چیزی است با ارائة دلیل؛ زیرا در کنایه، انتقال از ملزوم (یَداهُ مَبْسُوطَتان) است به لازم (داشتن قدرت) و وجود هر ملزوم گواه بر وجود لازم خود است، چراکه جدایی لازم از ملزوم محال است و بدیهی است که دعوی حُکمی به اثبات یا سلب همراه با ارائة دلیل، قویتر از دعوی حٌکمی بدون دلیل است. در این آیه تأکید شده که دو دست خداوند باز است. از این عبارت استدلال میشود که خدای تعالی قدرت زیادی دارد.
همچنین در آیة ﴿تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ﴾ (المسد/ 1)؛ «بریده باد دو دست ابولهب و مرگ بر او باد).
کلمة«ید» در این آیه، به معنای لغوی خود نیست، بلکه کنایه از «قدرت» آدمی است.
هدف از کنایه در این آیه نیز «استدلال» است، چون دست در انسان عضوی است که مقاصد او به وسیلة آن انجام میشود و بیشتر کارهای آدمی را به دست او نسبت میدهند، لذا خاسر شدن دست به معنای بینتیجه شدن اعمال آدمی، بلکه نتیجه معکوس دادن آن است یا به معنای باطل شدن اعمال او است، به طوری که زحمتهایش هدر برود و مورد استفادهاش قرار نگیرد (ر.ک؛ طباطبائی، 1363، ج 6: 46).
#آرایه_ها #کنایه #قرآن_شناسی #بلاغت
🌱🌱🌱
🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
💢ضرورت ارتباط قلبی و عملی با اولیاء الهی
1️⃣5️⃣قسمت پنجاه و یکم
🌴انسان اگر طمع شفاعت (ائمه و شهدا) دارد⬅️
✨بايد در اين عالم با سعى و كوشش، رابطه بين خود و شفعاى خود را حفظ كند.
🔸و قدرى تفكّر در حال شافعان محشر نمايد.
🔸 كه حال آنها در عبادت و رياضت به كجا رسيده بود.
🔹 فرضا كه شما با ايمان از دنيا برويد⬅️
🔴ولى اگر بار گناهان و مظالم سنگين باشد.
🔴 ممكن است در عذابهاى گوناگون برزخ و قبر از شما شفاعت نشود.
✨چنانچه از حضرت صادق منقول است:
☄️ «برزخ شما با خودتان است.»
🌑 عذابهاى برزخ طرف قياس با عذابهاى اين جا نيست.
🌑 و طول مدّت برزخ را جز خدا كسى نداند.
🔶 ممكن است در قيامت نيز پس از مدّتهاى طولانى و عذابهاى گوناگون طاقت فرسا، شفاعت نصيب ما شود.
🔺 چنانچه در احاديث نيز اين معنى وارد است.
🔺 پس، غرور شيطان انسان را از عمل صالح باز دارد.
🔴و انسان را يا بى ايمان يا با بارهاى سنگين از دنيا ببرد و به شقاوت و بدبختى گرفتار كند.
🌱🌱🌱
#اسرار_عبادات #اسرار_نماز #آداب_الصلاة #حضرت_امام_خمینی_ره
🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
غدير سرنوشت انسان ۱۰.mp3
14.33M
🌄غدیر سرنوشت انسان (قسمت دهم)
📃موضوع: نگاهی کوتاه به خطبه غدیر پیامبر (ص)
📋با بازخوانی خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔘با توجه به پایان یافتن دوران نبوّت و اعتقاد فریقین به مسأله مهم خاتمیّت، هر انسان آزاد اندیشی با بررسی اسلام و ادعای کاملترین دین، این پرسش در ذهنش نقش میبندد که برنامه این آیین که مدعی است تا آخرین روز دنیا باقی خواهد ماند، برای طی مسیر آینده چیست؟
🌱🌱🌱
#مسابقه_غدیر
#فضائل_امیرالمومنین
#عید_غدیر_خم
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
سلام
📃صفحه قرآنی رحیق در نظر دارد برای پاسداشت عید غدیر فعالیت هایی از قبیل برگزاری مسابقات فرهنگی، مراسم جشن و سرود خوانی غدیر برای کودکان و نوجوانان ، اهداء کتاب و جزوات انگیزشی و معرفتی در قالب داستان و... انجام دهد.
🔘و این حرکت الهی به توفیق دست نمی یابد مگر بامشارکت و همراهی شما عزیزان که دل در گرو ولایت دارید .
🔅مشارکت اندک شما از زاویه دید الهی بی شماره🔅
🌱🌱🌱
دوستانی که می خواهند مشارکت کنند می توانند نذر فرهنگی خویش را به شماره کارت
۵۰۴۱۷۲۱۰۹۶۲۱۳۶۰۹
بانک رسالت به نام سید محمد عبداللهی (خادم صفحه قرآنی رحیق در ایتا و سروش )واریز و فیش واریزی را به صفحه شخصی بنده ارسال نمایند.
@jebhefarhangi
مبلغ و احیاگر امر غدیر باشیم.🙏
یا علی گفتیم و عشق....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت امام محمدباقر علیه السلام تسلیت باد.🖤
تو باقر العوم هستی و
تموم عالم به فرمانت
به زیر دین شما شیعه
الهی جانم به قربانت
@rahighemakhtoom
💠
معیار دین داری▫️ یکی از بارزترین و برجسته ترین مشخصه های ایمان تولّی و تبرّی است که حتی در نباتات و حیوانات به صورت جذب و دفع وجود دارد و در انسان ها به صورت حبّ و بغض یا نفرت و ارادت جلوه می کند... در روایات نیز حبّ و بغض #معیار_دین_داری شمرده شده است. از حضرت امام باقر (علیه السلام) رسیده است: آیا دین داری چیزی جز محبت و دوستی اولیای خدا و بغض و دشمنی دشمنان الهی است؟؛ «هَلِ الدّینُ إلاَّ الحُبُّ وَالبُغضُ». ▫️ ابوحمزه ثمالی از امام باقر (علیه السلام) پرسید: #حقیقت_ایمان چگونه تکمیل می شود؟ امام باقر (علیه السلام) فرمود: با دوستی دوستان خدا، دشمنی دشمنان او و همراهی با صادقان ... «قال علیه السلام: تُوَالِی أَوْلِیَاءَ اللَّهِ وَ تُعَادِی أَعْدَاءَ اللَّهِ وَ تَکُونُ مَعَ الصَّادِقِینَ کَمَا أَمَرَکَ اللَّهُ». #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد 📚 ادب فنای مقربان، ج1، ص59. 🌐 https://esra.ir 🆔 @rahighemakhtoom
jalase70_02.mp3
16.38M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۶۲)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
📃انتشار روزهای زوج هفته
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
🌷🌷🌷
🍀کم شماری رفیق تو را از طریق باز ندارد🍀
🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
پیام پیامبر
📌مخالفت با همسایه و همجوار حق حسرت بار است.(علی جنب الله)
🔅ای مردم، او (علی علیه السلام) «جنب الله» است که خداوند در کتاب عزیزش ذکر کرده و درباره کسی که با او مخالفت کند فرموده است:
«ان تقول نفس یا حسرتا علی ما فرطت فی جنب الله»
«ای حسرت بر آنچه درباره جنب خداوند تفریط و کوتاهی کردم».
📃 فرازی از خطبه پیامبر ص در روز غدیر
#عید_غدیر_خم
#مسابقه_غدیر
🍀کم شماری رفیق تو را از طریق باز ندارد🍀
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌ارزشگذاری در تمدن شیطان محور
📃درد آشنایی می گوید:
"اگر یک صدم اشکهایى که براى شکم هاى گرسنه و بدنهاى برهنه ریخته مى شود، (بیچارگی و فلاکت های ظاهری و مادی)براى ارواح گرسنه معرفت و برهنه از فضایل ریخته مى شد،(نابسامانی فکری و فرهنگی و اخلاقی ) هم گرسنگى ها و برهنگى هاى جسمانى از بین مى رفت و هم گرسنگى ها و برهنگى هاى روحى زایل مى گشت."
📘"شرح نهجالبلاغه جعفری ج۱۸ص۹"
پ ن :در تمدن شیطان محور یاد می گیریم طبیب جسم را بزرگ شماریم و طبیب روح را برانیم.
در دفترچه تلفن ما صدها شماره ارتباط گیری با امور رفاه و آسایش مادی وجود داشته باشد و اما دریغ از یک شماره اتصال با مسجد ،عالم الهی
👈این همان چیزی است که در #زیست_مومنانه با آنان بسیار فاصله داریم.👉
🌱🌱🌱
🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، با ما همراه باشید.
@majaleezendegi
📌بررسی قرآنی حزب نفاق ۲
اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطَانُ فَأَنْسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِكَ حِزْبُ الشَّيْطَانِ ۚ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ☆[سوره مجادله آیه ۱۹]
شیطان بر آنها چیره شده و یاد خدا را از دلهایشان برده است. آنها حزب شیطاناند! بدانید حزب شیطان سرمایۀ عمرشان را باختهاند!
☑️شیطان، محور اتّحاد منافقان
☑️شیطان رهبر حزب خود باختگان بی دین
☑️حزب شیطان حزب ورشکستگان اعتقادی و سیاسی
🔅🔅🔅
#تفسیر_موضوعی
🍀کم شماری رفیق تو را از طریق باز ندارد🍀
@rahighemakhtoom
📙#برشی از تفسیر تسنیم جلد دوم نگاشت :(296)
🔰انذار و تبشير در قرآن (هشدار و بشارت)
گرچه امر به تبشير در آيه بحث خطاب به پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) است، ولى امت (مسلمانان)را نيز شامل مى شود و آنها نيز پس از فراگيرى معارف الهى از رسول خدا (صلى الله عليه وآله) مى توانند ديگران را به بهشت بشارت دهند.
🔹بنابراين، تبشير مانند انذار در اصل مخصوص پيامبر (صلى الله عليه وآله) است و به تبع شامل امت نيز مى شود و چون مطلب مزبور از اهميت ويژه برخوردار است، هر آگاهى مى تواند، بلكه مامور است آن را به صورت مژده اعلام دارد.
⏺انذار و تبشير در قرآن به دو صورت آمده است: گاهى همراه با ذكر عظمت مورد انذار يا بشارت، مانند: (واتقوا النار التى اعدت للكافرين) و (جنه عرضها السموات والارض اعدت للمتقين) كه آيه محل بحث نيز از نوع بشارت همراه با ذكر عظمت مورد بشارت است.
⏺گاهى نيز همراه با يادآورى اين نكته است كه مورد انذار يا بشارت هم اكنون حاضر است ؛ مانند اين كه براى انذار، تصرف مال يتيم را آتش خوارى معرفى مى كند: (ان الذين ياكلون اموال اليتامى ظلما انما ياكلون فى بطونهم نارا) و يا اين كه براى بشارت مى فرمايد: (فاما ان كان من المقربين *فروح و ريحان و جنه نعيم) هر كس از مقربان باشد خودش روح و ريحان و بهشت نعيم است .
🌱🌱🌱
آیت الله #جوادی_آملی #تسنیم #تفسیر_قرآن #سوره_بقره #بقره
🍀کم شماری رفیق تو را از طریق باز ندارد🍀
@rahighemakhtoom
کهف 5.mp3
14.47M
💢تفسیر سوره کهف جلسه پنجم
☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
#استاد_رنجبر #رنجبر #سوره_کهف #کهف
🌱🌱🌱
🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
غدیر سرنوشت انسان ۱۱.mp3
17.89M
🌄غدیر سرنوشت انسان (قسمت یازدهم)
📃موضوع: نگاهی کوتاه به خطبه غدیر پیامبر (ص)
📋با بازخوانی خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔘موقعیت استراتژیک غدیر در صحرای جحفه نشان دهنده مهندسی الهی در گزینش مکان تبلیغ غدیر است؛ در ابتدا آن چه مسلم است تبلیغ نبّی خدا صلیاللهعلیهوآله برای آخرین حج خویش است که تمام اندیشهها به ویژه اندیشه منافقان، متمرکز به انجام مناسک حج میشود؛ اما اقدام استثنایی پیامبر صلیاللهعلیهوآله در انتخاب محل تبلیغ، شوکی غیرقابل جبران به برنامهریزان مسیر انحرافی است...
🍀کم شماری رفیق تو را از طریق باز ندارد🍀
🌱🌱🌱
#مسابقه_غدیر
#فضائل_امیرالمومنین
#عید_غدیر_خم
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
🟢 معمای نفوذ و انتشار اسلام از سرزمینی که مردمش را «سوسمارخوار» میخواندند
🔹 لابد مىدانید که نفوذ و انتشار سریع اسلام یکى از عجایب تاریخ جهان است و غالبآ آن را به صورت «معما» یاد مىکنند.
🔸 بلى عجیب است، معماست زیرا علاوه بر سرعت، عمیق بود، از میان ملتى برنخاسته بود که ابّهت و عظمتى داشته باشند و ملتهاى دیگر در خودشان نسبت به آنها احساس حقارت کنند و هرچه از ناحیه آنها برسد بىچون و چرا بپذیرند. برعکس، از میان ملتى برخاست که ملتهاى دیگر آنها را تحقیر مىکردند، آنهار ا «شیر شترخوار» و «سوسمارخوار» مىخواندند و طبعآ تمایلى به پذیرفتن کیش و عقیده و فلسفهاى که از میان آنها برخاسته بود نداشتند.
🔹 ملتهایى که اسلام بر آنها عرضه شد آنچنان اسلام را در آغوش گرفتند که خود، خدمتگزار اصلى و مبلّغ و مروّج این دین در میان سایر ملل و از آن جمله ملتِ عرضهکننده یعنى قوم عرب شدند.
🔸 قدرت و نفوذ سیاسى قوم عرب بیش از یک قرن نپایید و ملتهاى دیگر جاى آنها را گرفتند، اما اسلام قرن به قرن بر قدرت و نفوذ خویش افزود، یعنى احساسات نژادى و یا احساسات مذهبى دیگرى را که کم و بیش رقابت مىکرد به کلى مغلوب کرد.
🔹 اعصار و قرون بعد، از لحاظ فرهنگ و تمدن با دوره مسلمین صدر اسلام تفاوت و اختلاف زیادى داشت، یعنى در سطح عالیترى قرار گرفته بود و همین اختلاف سطح کافى است که به نفوذ جریانهایى که مولود دوره به خصوصى است، در دوره بعد خاتمه دهد اما نفوذ اسلام همچنان محفوظ ماند بلکه عمیقتر گردید.
اینهاست که این موضوع را به صورت امرى عجیب بلکه به صورت یک «معما» درآورده است.
📒 استاد مطهری، اسلام و مسئله ملیت، ص۲