eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
616 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @jebhefarhangi @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عبادت ولی الله الاعظم جناب حضرت امیر مومنان علیه‌السلام آیت الله آقا شیخ مرتضی تهرانی 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد امیر اسراری از سوره 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(٢۳) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom3
🎇چرا انسان مؤمن اهل قهقهه و حرکات جلف و سبک نیست؟ ▪️ویلیام جیمز (روان شناس آمریکایی )میگوید: «اگر خوشی به انسان مذهبی رو آورد خنده های جلف و سبک از او دیده نمیشود و اگر غمی به او روی نماید ناله و ناسزا از او شنیده نمیشود. این وقار و سنگینی ناشی از این است که روح آدمی به واسطه مذهب عمیق تر و نافذتر و دوراندیش تر میشود و عمده چیزی که بر روح مؤمنان سایه می افکند و بلکه بایدگفت سنگینی می افکند فکر مبدأ و معاد است. ▪️در اخبار دینی هم درباره رسول اکرم (ص) وارد شده که ضحكه التبسم» (خنده او تبسم بود و همچنین درباره مؤمن وارد شده که از قهقهه پرهیز دارد. ▪️به هر حال این سنگینی و وقار مؤمنان به واسطه حمل بار بزرگی است که بر روح خود دارند دیگران به منزله ماشینی خالی هستند که به سرعت در حرکت است و دیوارها و چوبهایش لقلق میکند و آنها به منزله ماشینی هستند که ظرفیت خود را پر کرده و در دست اندازها و پست و بلندیها زیاد بالا و پایین نمی پرد و زیاد صدا راه نمی اندازد و ماشین هم برای بارگیری ساخته شده نه برای خالی حرکت کردن در آدمی هم ظرفیت عقیده و ایمان و مذهب وجود دارد. 📚استاد یادداشتها ج ۴، ص ۱۶۹) با تلخیص 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید.👌
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 سوره حمد (جلسه سیزدهم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه 13.docx
33.2K
📋 سوره حمد (جلسه سیزدهم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
⚡️برگی از کتاب انسان جاری(۱۱) ▪️ در مرحله طرح سؤالات، با شاخ و برگ‌های فراوانی برخورد داشتی، حال نوبت تنظیم پرسش هاست. ▪️ در این مرحله باید ببینی این برگ‌ها به کدام شاخه‌ها و آن شاخه‌ها به کدام ساقه‌ها چسبیده اند. تا آن جا که می‌بینی، در برابر تو چند ساقة اصلی، بیشتر نیست. ▪️در این مرحله، سر و کار تو با چند سؤال اساسی می‌افتد و چند سؤال درشت و محکم جلوی تو می‌ایستند. در این مرحله، سؤال‌های مربوط به احکام و نماز و روزه و... پس از سؤال‌های اساسی از دین و مذهب قرار می‌گیرند. ▪️آن جا که اصل دین و مذهب پا در هواست، چه جای سؤال از نماز و روزه و وضوست؟ ▪️باید سؤال‌های مزاحم و سمج پس از طرح، تنظیم شوند، دسته بندی و مرتب شوند. سؤال‌های مربوط به انسان، جهان، خدا، تاریخ، جامعه، مذهب، طبقات اجتماعی و.... ▪️این سؤال‌ها باید این گونه تنظیم شوند، و سپس رتبه و جایگاه هر کدام مشخص شوند. □ یاد آن روزها بخیر... روزهای فقر و درد و رنج، روزهایی که هر کدام ما تا چند وصله در جلو و پشت شلوارمان نداشتیم، به بازی راهمان نمی دادند؛ که از آنها نبودیم. ▪️روزهایی که معلم مان کفش لاستیکی به پا داشت و ما هم که معلوم بود، واکس به پاهامان می‌زدیم. روزهایی که از پلو خبری نبود مگر در عیدها و ای! گاه گداری هم جمعه ها. ▪️آن روزها... که در نزدیکی زمستان، مادرم لباس‌های ما را می‌شکافت و دوباره می‌بافت، تا هم نپوسند و بیشتر عمر کنند و هم به اندازه قد و قواره تازه مان شوند. ▪️ برای شکافتن هر لباس، مدت‌ها دنبال سرنخ اصلی می‌گشتیم تا آن را بیابیم و اگر می‌یافتیم، چقدر خوشحال و سرمست می‌شدیم؛ چون باز شدن هر گره، گره‌های دیگر را هم باز می‌کرد و باز شدن یکی باز شدن بقیه را هم به دنبال داشت. و چقدر راحت و شیرین صدا می‌داد. ▪️من از آن روزهای تلخ و شیرین، این تجربه را به یادگار دارم که اگر سؤال‌ها از سر نخ شروع بشوند، با حل هر سؤال و باز شدن هر مشکل، سؤال‌ها و گره‌های دیگر هم باز می‌شوند. ▪️ هنگامی که می‌بینیم با حل شدن یک سؤال، سؤال‌های دیگر حل نمی شوند و به جواب نمی رسند، می‌یابیم که هنوز سر نخ را به دست نیاورده ایم. ▪️ اگر سؤال‌ها دست مرتب شوند، چطور به جواب رسیدن یکی، بقیه را هم به جواب می‌رساند. ▪️ما هنگامی که از رنگ و شکل برگ‌ها می‌پرسیم، بر فرض آن را بیابیم، وضع ساقه‌ها و ریشه‌ها مشخص نمی شوند. ▪️این یک حقیقت آشکار و اصل انکارناپذیر است تا مادام که انسان، مجهول است، اسلام، معلوم نخواهد شد. مادام که روش تفکر و معرفت را نمی دانیم، به نوری نخواهیم رسید، هرچند فلسفة وضو، نماز و روزه را هم یافته باشیم؛ چون بر فرض هم که این گره‌ها باز شوند، گره‌های دیگر را باز نخواهند کرد. بر فرض که جواب هم بدهند، ضرورت دین داری و اصالت دین را توضیح نمی دهند. ▪️به همین دلیل، پس از یک عمر بحث و ارزیابی، باز هم در برابر یک تلنگر از پا می‌افتیم و در برابر یک اشکال، بیرق شکست و تسلیم را بالا می‌بریم. ▪️نکته دیگر این است که باید در دل تنظیم هم تنظیم کرد. توضیحش هم این است که مثلاً در بحث از انسان، اولین سؤال کدام است؟ و بحث از کجا شروع می‌شود؟ آیا از فکرش؟ از احساسش؟ از فیزیولوژی و اندامش یا هیچ کدام، که از درک بلاواسطه و حضوری اش؟ یا در قسمت جهان، اولین سؤال کدام است و مبحث جهان از کجا آغاز می‌شود؟ آن وقت خواهی یافت که تنظیم سؤالات می‌تواند این گونه باشد: ۱. آیا بیرون از ذهن من، حقیقتی مستقل به نام جهان وجود دارد؟ ۲. آیا بر فرض وجود، قابل شناخت هم هست؟ ۳. آیا این جهان نظمی دارد؟ ۴. آیا از هدفی برخوردار است؟ ۵. آیا اجلی و مرحله ای است؟ ۶. آیا زیبایی دارد؟ ۷.و ... 🎇 مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی،لطفابا ما همراه شوید @majaleezendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢شرح و تفسیر دعای شانزدهم 🔈جلسه :پنجم 📋 موضوع دعا: طلب عفو و مغفرت از عیوب و گناهان 🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد 👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر صحیفه سجادیه زانوی ادب می زنیم. 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom