اسراء 23.mp3
13.18M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#سوره_اسراء
#جلسه22
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید.
لینک زیر را دنبال فرمائید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تک_نگاشت_های_تصویری
#فضیلت_صبر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#تک_نگاشت_های_تصویری
#دنیا
#قران
#حدیث
#اسلام_و_تجدد
#مهدی_نصیری
🍁🍁🍁
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#تک_نگاشت_های_تصویری
#دنیا
#قران
#حدیث
#اسلام_و_تجدد
#مهدی_نصیری
🍁🍁🍁
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#تک_نگاشت_های_تصویری
#دنیا
#قران
#حدیث
#اسلام_و_تجدد
#مهدی_نصیری
🍁🍁🍁
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#تک_نگاشت_های_تصویری
#دنیا
#قران
#حدیث
#اسلام_و_تجدد
#مهدی_نصیری
🍁🍁🍁
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#مثل
#ضرب_المثل
#فارسی_زبانان
#فرهنگ_محاوره
#بررسی_های_قرآنی
#واژه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 مثل های رایج قرآنی در محاورات و گفتگوهای فارسی-2-
✳ در پست پیش تعدادی از مثل های رایج در میان مردم که برگرفته از واژه ها و مفاهیم قرآنی است را نوشتیم .در این مجال نیز به برخی دیگر اشاره می کنیم.
10- الله اعلم ( انعام، 124)،
11- انکر الاصوات ( لقمان، 19)،
12- باقیات صالحات/ الصالحات [اصل قرآنی اش الباقیات الصالحات، ( کهف، 46)،
13- بوی الرحمن کسی بلند شدن ( اشاره به نزدیک شدن و نشانه های مرگ کسی دارد، چون غالباً برای درگذشتگان مجلس ختم گرفته می شود، و در مجلس ختم چنانکه اشاره شد، مداح و قاری پس از پایان دادن به کار خود در نیمه اول مجلس یا خواندن سوره الرحمن، مجلس را به خطیب یا واعظ می سپارد)،
14- بهانه های بنی اسرائیلی ( معادل لفظی قرآنی ندارد، ولی مصداق آن در رفتار قوم خود برگزیده انگار بنی اسرائیل بود که از انوع نعمت های الهی برخوردار بودند و همواره هوس و ادعای چیزهای تازه داشتند و در داستان قتل مرموزی که پیش آمده بود و قرار بود به امر و وحی الهی گاوی را ذبح کنند، مکرر در مکرر از نشانه ها و چون و چند آن سؤال می کردند، و مردم به اینگونه گفتار یا کردار بهانه جویانه و بهانه ها یا دلیل تراشی ها و طفره روی های واهی « بهانه های بنی اسرائیلی» می گویند. ر.ک. سوره بقره، از آیه 50 تا 61، نیز 67 تا 73).
15- به درک اسفل ( منشأ قرآنی اش الدرک الاسفل، نساء، 145) تعبیری است توبیخ آمیز و توهین آمیز که هنگام خشم و خروش برای بی اهمیت نشان دادن چیزی یا خوار شمردن آن گویند مانند: به جهنم، یا فی النار،
16- ثمن بخس ( یوسف، 20، یعنی بهای ناچیز و نظایر آن)،
17- خَسِرَ الدُّنیَا وَ الآخِرَهَ ( حج، 11) به کسی یا درباره رفتار کسی گویند که در کاری هم ضرر مادی و هم معنوی کرده است. لفظاً یعنی در دنیا و آخرت زیان دیده است.
18- ذرة المثقال [ صورت معکوس و محرف مثقال ذرة به معنای « همسنگ و هموزن ذره ای»] که در چند آیه قرآن -نساء، 40؛ یونس، 61؛ سبأ، 3؛ زلزله، 7-8 به کار رفته است. یعنی سر سوزنی به اندازه خردلی که اتفاقاً
19- به اندازه خردل هم منشأ قرآنی دارد: ( = مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ: انبیاء، 47؛ لقمان، 16)،
20- رطب و یابس. لغتاً یعنی تر و خشک، و کنایه از هر چیز یا همه چیز است. در قرآن مجید در سوره انعام، آیه 59 چنین آمده است: ... وَلَا رَطْبٍ وَلَا یابِسٍ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ که در تداول مردم همانند کن فیکون از مفهومی مثبت، به مفهومی کاملاً منفی، تغییر و تحول معنایی یافته است. و تعبیر رطب و یابس بافتن/ گفتن یعنی چیزهای پریشان اعم از بد و خوب و بی ارتباط گفتن. اشتباه دیگر مردم در این است که « کتاب مبین» را در همان عبارت قرآنی که نقل شد، به معنای « قرآن» می گیرند. حال آنکه مراد از آن لوح محفوظ یا ام الکتاب است ( که بعضی از مفسران، به ویژه مفسران شیعه آن را کنایه از علم الهی می دانند.)،
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی📌
مقام مُقَرَّبین
🔹 در سوره مبارکه «انسان» که بر اهل بیت (علیهم السلام) تطبیق شده است، مستحضرید که اگر کمالی برای اَبرار باشد آن کمال حتماً برای مُقَرَّبین هست؛ ولی عکس آن نیست، چون ممکن است که کمالاتی برای مُقَرَّبین باشد و برای اَبرار نباشد. در سوره «انسان» که بخش وسیعی از آن بر اهل بیت (علیهم السلام) تطبیق شده است ـ البته به این معنا نیست که جمیع کمالات آنها در همین حدّ منحصر است ـ این کمالات را دارند؛ آیه پنج سوره «انسان» این است که ﴿إِنَّ الأبْرَارَ یشْرَبُونَ مِن كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُوراً﴾، هر چه که برای اَبرار هست برای مُقَرَّبین هم هست «وَ لا عکسَ». در همان سوره، زمینه اینکه این اهل بیت (علیهم السلام) از مقام اَبرار بالاترند و به مقام مُقَرَّبین می رسند هم وجود دارد؛ آیه هشت همان سوره این است: ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ﴾، عدّه ای این ضمیر ﴿حُبِّهِ﴾ را به طعام برمی گردانند، این در حدّ اَبرار است؛ یعنی اینها در عین حال که خودشان گرسنه اند و به طعام علاقه مندند، این طعام را به دیگران عطا می کنند؛ اما عدّه ای این ضمیر ﴿حُبِّهِ﴾ را به «الله» برمی گردانند، این دیگر مقام مُقَرَّبین است، نه مقام اَبرار ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ﴾. اینکه فرمودند ما «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة»[1] عبادت نمی کنیم، بلکه ﴿حُبًّا﴾[2] عبادت می کنیم، یعنی سیره ما در اطعام یتیم و مسکین و اسیر هم ﴿حُبًّا لِلَّهِ﴾ است، نه «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة».
[1] . علل الشرائع، ج1، ص57.
[2]. سوره بقره, آیه165.
📚 سوره محمد صل الله علیه و آله و سلّم جلسه 7
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳️همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_والشمس
▪نگاشت1:معرفی کلی سوره والشمس
یادآوری:
▫ با تلاوت سوره از ثواب قرآئت آن بهرخوردار شویم
▫ با مطالعه دقیق ترجمه آن ورود به تفسیر آسان تر می شود.
▪ ترجمه سوره والشمس:
به نام خداوند رحمتگر مهربان
سوگند به خورشيد و تابندگىاش، (۱) سوگند به مه چون پى [خورشيد] رود. (۲) سوگند به روز چون [زمين را] روشن گرداند، (۳) سوگند به شب چو پرده بر آن پوشد، (۴) سوگند به آسمان و آن كس كه آن را برافراشت، (۵) سوگند به زمين و آن كس كه آن را گسترد، (۶) سوگند به نفس و آن كس كه آن را درست كرد؛ (۷) سپس پليدكارى و پرهيزگارىاش را به آن الهام كرد، (۸) كه هر كس آن را پاك گردانيد، قطعاً رستگار شد، (۹) و هر كه آلودهاش ساخت، قطعاً درباخت. (۱۰) [قوم] ثمود به سبب طغيان خود به تكذيب پرداختند. (۱۱) آنگاه كه شقىترينشان بر[پا] خاست. (۱۲) پس فرستاده خدا به آنان گفت: «زنهار! مادهشتر خدا و [نوبت] آبخوردنش را [حرمت نهيد]». (۱۳) و[لى] دروغزنش خواندند و آن [مادهشتر] را پى كردند، و پروردگارشان به [سزاى] گناهشان بر سرشان عذاب آورد و آنان را با خاك يكسان كرد. (۱۴) و از پيامد كار خويش، بيمى به خود راه نداد. (۱۵)
🍀🍀🍀
از پیامبر(ص) روایت است: «هر کس سوره شمس را قرائت کند، مانند آن است که بهاندازه آنچه خورشید و ماه بر آن تابیده، صدقه داده است».
همچنین نقل است پیامبر(ص) به اصحابش سفارش میکرد در نمازهای مختلف سوره شمس را قرائت کنند.
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_والشمس
🔅🔅🔅
▪نگاشت2:معرفی کلی سوره والشمس
▫ نامگذاری
این سوره را به این دلیل شمس مینامند که خداوند در آغاز آن به خورشید سوگند یاد کرده است: «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا: سوگند به خورشید و تابندگیاش». نام دیگر این سوره ناقه صالح است، به این جهت که در این سوره به داستان صالح(ع) و ناقه او اشاره شده است.
▫ محل و ترتیب نزول
سوره شمس جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول بیست و ششمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مصحف نود و یکمین سوره قرآن است و در جزء سیام قرار دارد.
▫ تعداد آیات و دیگر ویژگیها
سوره شمس ۱۵ آیه، ۵۴ کلمه و ۲۵۳ حرف دارد. این سوره جزو سورههای مُفَصَّلات (دارای آیات کوتاه) و از سورههایی است که با سوگند آغاز میشوند. سوره شمس بیشترین سوگند (یازده سوگند) را در خود جای داده است.
▫ سورهای با یازده سوگند
در تفسیر سوره شمس گفته شده است سوگندهای پی در پی در آغاز این سوره که یازده سوگند میشود، بیشترین تعداد سوگندهای قرآن را در خود جای داده و به خوبی نشان میدهد که مطلب مهمی در اینجا مطرح است، مطلبی به عظمت آسمانها و زمین و خورشید و ماه. در مورد سوگندهای قرآن گفته شده است این سوگندها عموماً دو هدف دارند: نخست نشان دادن اهمیت مطلبی که سوگند برای آن یاد شده (مثلاً تزکیه نفس در سوره حاضر) و دیگری اهمیت اموری که به آنها سوگند یاد شده است (مثلاً خورشید و ماه در این سوره).
▫ قرائتهای خاص
قرائت سوره شمس در رکعت دوم، و به قول برخى، در رکعت اول نماز عید فطر و عید قربان مستحب است. چنان که مستحب است در روز دَحوُ الاَرض (۲۵ ذیقعده)، فرد هنگام بالا آمدن خورشید دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت پس از حمد پنج بار سوره شمس را بخواند.
▫ آثار هنری
سوره شمس از سورههایی است که به صورت کاشیکاری بر بنای مساجد و امامزادهها نقش بسته است؛ از جمله در کتیبه خارجی مسجد شیخ لطفالله (اصفهان) به خط ثلث با کاشی سفید و زمینه لاجوردی، این سوره به همراه سوره دهر و کوثر آمده است. همچنین بر صندوقچه مزارِ امامزاده اظهر بن علی، این سوره کندهکاری شده است
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_والشمس
🔅🔅🔅
▪نگاشت3:محتوای کلی سوره والشمس
سوره شمس بر تزکیه و تهذیب نَفْس تأکید میکند و پاکیزگی نفس را مایه رستگاری و ناپاک بودن آن را موجب ناامیدی میداند و در پایان به داستان صالح(ع) و ناقه صالح و پِی شدن آن به دست قوم ثمود و سرنوشت این قوم شقی (ستمگر) اشاره میکند.(6)
📚 (6)خامهگر، محمد، ساختار سورههای قرآن کریم، تهیه مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالثقلین، قم، نشر نشرا، چ۱، ۱۳۹۲ش.
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(76)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#همايش_بررسی_آثار_و_آراء_شهید_آوینی
🔅🔅🔅
📌 ترويج فرهنگ شهادت و صيانت آثار ارزشمند آن
3⃣ سوم. همان گونه كه ظرف مادّي، اگر پُر باشد، فاقد صلاحيّت براي مظروف ديگر است، ظرف معنوي يعني قلب نيز اگر به غير ياد خدا اشتغال داشت، واجد صلاحيّت براي اشتغالْ به ذكر الاهي نخواهد بود. اوّلين شرط صلاحيّت دل براي نوراني شدن به ياد خدايي كه نور آسمان ها و زمين است، همانا تخليهي دل از مهر غير خداست.
🔹 برخي از امور، صفاي ضمير را به تيرگي تبديل مي نمايد؛ (كلّا بل رانَ عَلي قلوبِهم ما كانوا يكسبون).[ سوره ي مطفّفين، آيه ي 14.]شهيد، مهم ترين كوشش او غبار غَيْر را زدودن و غَيْرتِ دينيِ را شكوفا كردن است؛ (فَلْيُقاتِلْ في سبيل الله الَّذينَ يشْرونَ الحياة الدّنيا بالاخرة)؛[ سوره ي نساء، آيه ي 74.]يعني در راه خدا كسي مأمور به مبارزه است كه در فنِّ فروش دنيا به آخرتْ مُبرَّز باشد؛ وگرنه قلبِ مشغول به حُبِّ غيرخدا، توفيق اشتغال به ياد الاهي در صحنهي جهاد را ندارد.
🔹 هرگاه كسي از قيدِ تعلّق يا بند تَعيّن آزاد باشد و در حقيقتْ حُرِّ واقعي باشد، دل او ظرف فيض خاص خداوند خواهد بود؛ وگرنه ظرف پُر را دگربار پُر نمي كنند و بنده را دگربار به بردگي نمي گيرند؛
بنده كي گردد، آن كه باشد حُرّ
كِيْ توان كرد ظرف پُر را پُر
[حكيم سنائي، حديقة الحقيقه، ص 110.]
🔹 سالك خالي از هوا و فارغ از هوس، كم گوي و گزيده گوي خواهد بود و جز به ضرورت، از بيان او مقال، و از بنان او مقالت، ترشّح نمي كند و در محفل ساكتان مي آرمد؛
رفتن از منزل سخن كوشان
بر نشستن به صدر خاموشان
[حكيم سنائي، حديقة الحقيقه، ص 113.]
🔹 كسي كه جَزْمِ علمي و عَزْمِ عملي او را شوق شهادت تشكيل مي دهد، كم تر مي گويد و بيش تر مي جويد.
ادامه دارد
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 حقيقت توبه
🔹 چون واقعاً معصيت آلودگي روح است، توبه بايد كه در انسان تحوّلي ايجاد بكند. يك بيان لطيفي را مرحوم شيخ بهايي (رضوان الله عليه) در كتاب شريف شرح اربعين حديث دارند، خلاصه آن بيان اين است اين نيّتي كه معمولاً در نمازها هست که كسي در نماز ظهر در قلبش مي گذراند که چهار ركعت نماز ظهر به جا مي آورم «قربة الي الله»، اينكه نيّت نيست! نيّت آن انبعاث و پَرِش روح است، ديديد مرغي وقتي از درختي پرواز مي كند، بالأخره از آن درخت واقعاً فاصله گرفته، نيّت آن انبعاث است، آن پَرِش روح است[1] اين حالت را مي گويند نيّت. اگر كسي اين مفاهيم ذهني را در ذهن بگذراند، اين نيّت است به حمل اوّلي و غفلت است به حمل شايع، توبه هم همين طور است! كسي ممكن است معناي توبه را در ذهن ترسيم بكند ولي آن جهش پيدا نشود، اين را نمي گويند توبه، اين واقعاً بايد تحوّل بشود؛ لذا نوعاً آياتي كه درباره توبه هست دارد ﴿تَابَا وَأَصْلَحَا﴾[2] يا ﴿تَابُوا وَأَصْلَحُوا﴾[3] و امثال ذلك اين در حقيقت توبه است.
[1] . الاربعون حدیثاً (شیخ بهایی)، ص 453 .
[2] . سوره نساء ، آیه 16
[3] . سوره بقره ، آیه 160
📚 سوره مبارکه نساء جلسه 68
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#تک_نگاشت_های_تصویری
#عملِ_عامل
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#تک_نگاشت_های_تصویری
#ولیمه
#ولیمه_حذاق
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#مثل
#ضرب_المثل
#فارسی_زبانان
#فرهنگ_محاوره
#بررسی_های_قرآنی
#واژه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 مثل های رایج قرآنی در محاورات و گفتگوهای فارسی-3-
✳ در پست پیش تعدادی از مثل های رایج در میان مردم که برگرفته از واژه ها و مفاهیم قرآنی است را نوشتیم .در این مجال نیز به برخی دیگر اشاره می کنیم.
21- فاتحه خوانی/ خواند را پیشتر معنی کردیم که عبارت است از برگزاری مجلسی که مجلس ختم هم گفته می شود. برای بزرگداشت درگذشته ای که دست کم، و به حداقل سوره کوتاه حمد یا فاتحه ( غالباً هم همراه با سوره اخلاص یا قل هو الله) به احترام درگذشته از روی قرآن یا از حفظ خوانده می شود و خواننده در دل نیت می کند که ثوابش به روح آن « مرحوم» برسد. اما فاتحه چیزی را خواند یعنی قطع امید کردن از آن. فاتحه چیزی خوانده است، یعنی دیگر امیدی به آن نیست. فاتحه خواندن به معنای اهمیت دادن هم هست و غالباً در جملات منفی به کار می رود: « پیشنهاد خوبی به هیئت مدیره دادم ولی هیچ کس فاتحه ای برای آن نخواند». همچنین فاتحه بی الحمد خواندن، تداول در محاورات عامه دارد. یعنی هیچ اهمیت ندادن، کمترین ارج و اعتباری برای کسی یا عملی قائل شدن.
22- و الذاریات. در جملاتی نظیر « نمی دانی آن شب که باران آمد/ تصادف شد به چه والذاریاتی افتادیم» یعنی به زاری و خواری و درد سر و زحمت بسیار دچار شدیم. ظاهراً تلفظ و آوای « ذاری» را در کلمه و الذاریات ( نام و کلمه اول سوره الذاریات) با « زاری» فارسی مشتبه گرفته اند.
23- شَدُرُشنَا / ستنا. در قرآن کریم عبارتی هست: شَغَلَتْنَا أَمْوَالُنَا وَأَهْلُونَا (فتح، 11). یعنی: [ رسیدگی به] اموالمان و [ کار و بار] خانواده هایمان ما را گرفتار کرد. گویند فرد کم سواد ساده دلی هنگام قرائت قرآن وقتی به این عبارت قرآنی رسید از تلفظ و آوای « غَلَت/ غَلَط» که در شَغَلتَنا هست، تکان خورد و گفت در قرآن کریم که غلط نداریم باید « شدرسنا/ ستنا» ( صیغه و ساختاری با استفاده از « درست» فارسی و ریختن آن در قالب و ساختار شغلتنا) باشد. از آن پس هر کس در مسئله ای اصلاح یا تصحیح قیاسی و سرخود و نادرست انجام دهد می گویند: « شدرسنا/ ستنا کرده است.»،
24- یأجوج و مأجوج. یأجوج و مأجوج نام قومی است که دو بار در قرآن کریم آمده است (کهف، 94؛ انبیا، 96) و چون اهل فتنه و فساد یا غوغاگری و شورشگری و مظهر بی نظمی و بی ترتیبی هستند، به چیزی یا جمعی که چنین حالت و هیئتی داشته باشند گویند. زبان یأجوج و مأجوج هم یعنی زبان و بیانی پریشان و درهم و برهم و نامفهوم که نقطه مقابل « زبان آدمیزاد» است،
25- عبوساً قَمطَرِیرًا ( سوره انسان/ هر، ایه 10) یعنی دژم و دشوار. و در فرهنگ عامه به معنای ترشرو و غصه خور یا غصه دار و نگران. و گاهی هم مترادف با « بخت النصر» ( کمابیش برابر با « برج زهرمار») به کار می رود،
26- مالک دوزخ ( البته از این ترکیب اضافی- دارای مضاف و مضاف الیه- فقط نمالک» به معنای خازن یا نگهبان دوزخ [ که قرینه مثبت آن درباره نگهبان بهشت که لفظاً در قرآن به کار نرفته است، « رضوان» است] در قرآن به کار رفته است ( زخرف، 7)،
27- هیزم جهنم. پیداست که این ترکیب فارسی است، اگر چه « جهنم» کلمه ای قرآنی است. این ترکیب از چند تعبیر قرآنی گرفته شده است ( بقره، 24؛ انبیاء، 98؛ جن، 15؛ تحریم، 6) و به ادم شریر و مردم آزار و نظیر آن گفته می شود.
28- حَمالَهَ الحَطَب: این ترکیب قید حالت، و در بعضی قراآت که حَمالَهَ الحَطَب خوانده می شود، در حکم صفت برای زن ابولهب ( مسد، 4) به کار رفته است. گویی سعدی در این بیت: میان دو کس جنگ چون آتش است/ سخن چین بدبخت هیزم کش است، در مصرع دوم به حَمالَهَ الحَطَب نظر داشته است. امروزه در تداول مردم دشنام گونه و با معنای موهن به کار می رود. یعنی دلال مظلمه، شرخر، آتش بیار معرکه و نظایر آن.
29 و 30- این عبارت قرآنی معروف در مقام تحسین و بیان شگفتی از کار و دستاورد مهم کسی گفته می شود: ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یؤْتِیهِ مَنْ یشَاءُ ( از جمله: مائده، 54)، همچنین در زمینه مشابه این عبارت قرآنی را به زبان آورند: ... اللَّهِ اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسَالَتَهُ ... ( انعام، 124)
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 پیام انسان آزاده
در كنار این نهر فرات روستاهای فراوانی بود آباد بود، آبادی بود، مزرعه داشت، مرتع داشت، دامداری بود، كشاورزی بود، سِرجون مسیحی كه در اتاق جنگ شام نشسته بود به ابن زیاد دستور می داد، ابن زیاد به حُر دستور داد ـ كه هنوز حضرت به كربلا نرسیده بود ـ گفت «فَجَعْجِعْ بِالْحُسَین»؛[1] آن قدر فشار بیاور كه هیچ كمك مردمی به او نرسد، هیچ كمك طبیعی هم به او نرسد؛ لذا حسین بن علی خواست به كوفه برود، نگذاشت؛ خواست به این روستاهای مجاوری سری بزند، نگذاشت؛ در وسط بیابان كه نه تلّی است، نه تپّهای است، نه درختی است، نه آبی است گفت باید اینجا چادر بزنی، دستت به آب نرسد، دستت به مردم نرسد. مردم هم مشتاق حسین بن علی بودند. این سرزمین را معرفی كردند، اصرار حُر این بود كه به من گفتند جایی باید باشی كه نه دستت به آثار و مواهب طبیعی برسد، نه دستت به مردم برسد، وگرنه یك مسافر كنار نهر روان خیمه می زند نه در بیابان! حضرت را مجبور كردند در وسط آفتاب سوزان از فرات فاصله بگیرد و چادر بزند.
🔹 این اصرار حُر نبود، حُر مأمور بود اجرا كند، دستور ابن زیاد بود، فرمان اتاق جنگ شام؛ الآن هم همان طور است. نهضت حسینی را زنده كردن حرف روز است، حرف تمام آزادی خواهان عالم است، حرف هر انسان آزاده ای است، با كسی كه ﴿لاَ أَیمَانَ لَهُمْ﴾[2] نمی توان زندگی كرد و كنار آمد.
[1] . الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 83.
[2] . سوره توبه، آیه12.
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1385/11/02
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 حجّت الهی
🔹 چه انسان مسلمان باشد چه كافر، فهم برای او حجّت است. اگر كسی در داروشناسی، زیست شناسی، گیاه شناسی، جانورشناسی، زیردریاشناسی، صحراشناسی یا در ستاره شناسی یك مطلبی را عالمانه فهمید، این عقل «حجة الله» است «بینه و بین خالقه».[1] اگر مسلمان است و برابر این عقل «لله» عمل كرده است، ثواب می برد؛ اگر برابر این دستور عقل عمل نكرد، در قیامت عذاب می بیند؛ اگر كافر بود و برابر این عقل عمل كرد، تخفیف در عذاب است و اگر طبق این عقل عمل نكرد، عذابش مضاعف است. شما در مردم سالاری دینی هم همین حرف را دارید، در تخصص و تعهد هم همین حرف را دارید، هرجا برهان عقلی هست «حجة الله» است. چون كفار مانند مسلمان ها همان طوری كه به اصول مكلف اند به فروع هم مكلف اند، حجّت خدا در دست آنهاست. اگر ملحد و كمونیست بود یك برهانی عقلی پیدا كرد كه مملكت را این طور اداره بكنند آزادی و استقلال مردم تأمین است، عالماً عامداً برابر آن رهنمود عقل عمل نكرد، چنین كافری در قیامت عذابش مضاعف است؛ اما اگر برابر این رهنمود عقلی عمل كرد، چنین كافری در جهنم عذاب او كمتر است. عقل حجّت خداست، می شود دین خدا! چون توصلی[2] است كفر و ایمان در او یكسان است، چون توصلی است اگر كسی ترك بكند یقیناً كیفر دارد و اگر انجام بدهد «قربة الی الله» ثواب دارد. نباید گفت اگر یك مطلبی را عقل فهمید كمونیست بود میتواند بگوید دموكراسی اسلامی، خیر! این فتوای عقل فتوای دین است، منتها چون امر توصلی است كافر و مؤمن یكی است.
🔹 مبادا كسی توقع داشته باشد كه ما فیزیك اسلامی داریم و فیزیك غیر اسلامی، همان طوری كه فرش دستباف داریم و فرش ماشینی، این فكر را باید از ذهن ها دور كرد، این افسانه ها را باید كنار گذاشت، هرچه را که عقل فهمید حجّت خداست یك چه مسلمان چه كافر! طب هم همین طور است، در سراسر جهان فلان بیماری را با فلان دارو می توان درمان كرد یا نه؟ چه مؤمن، چه مُلّحِد، چه موحّد، چه كافر و چه غیر كافر، اگر یك كافری فهمید كه دارویی شفابخش آن بیماری این كپسول است، برابر این عمل كرد عذابش در جهنم كمتر است، چون به حجّت خدا احترام گذاشته است، اگر به این تشخیص عمل نكرد عذابش در جهنم بیشتر است. فتوای عقل «حجّت الله» است «بین الخالق و الخلق»، دست هر كسی می خواهد باشد! در مسائل سیاسی این طور است، در مسائل اجتماعی این طور است، در مسائل طبی این طور است، در علوم انسانی با همه گستره اش این طور است، در علوم تجربی هم با همه دامنه اش این طور است.
[1] . امام صادق علیه السلام: خداوند دو حجت بر مردم دارد یکی ظاهری و دیگری باطنی. ظاهری پیامبران و ائمه (ص) هستند و باطنی عقل. کافی، ج1، ص15.
[2] . توصلی: عملی است که قصد قربت در آن نیاز نیست و با هر نیتی شخص انجام دهد تکلیف از او ساقط می شود؛ به عنوان مثال پاک کردن لباس نجس برای ورود به نماز لازم است حال اگر شخص با هر نیتی هر چند «ریا» لباس خود را آب بکشد پاک شدن محقق شده است و می تواند با آن نماز بخواند اما خود نماز «تعبدی» است یعنی باید به قصد قربت انجام شود و اگر شخص نیت دیگری مانند ریا داشته باشد اصل عمل باطل می شود.
📚 سوره مبارکه ابراهیم جلسه 31
@rahighemakhtoom
40.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترجمه تصویری #سوره_حجر، قسمت دوم👉
🌺رسول گرامی اسلام (ص) می فرماید: هر کس سوره حجر را بخواند به عدد مهاجران و انصار و آنهایی که حضرت محمد(ص) را مورد مسخره قرار می دادند خداوند به او ده حسنه و پاداش عنایت می کند
.
👈مى توان محتواى اين سوره را در هفت بخش خلاصه كرد:
🔹آيات مربوط به مبدء عالم هستى و ايمان به او از طريق مطالعه در اسرار آفرينش
🔹آيات مربوط به معاد و كيفر بدكاران
🔹اهميت قرآن و عظمت اين كتاب آسمانى
🔹داستان آفرينش آدم و سركشى ابليس و سرانجام كار او، و به عنوان يك هشدار وبيدار باش براى همه انسانها
🔹اشاره به سرگذشت اقوامى همچون قوم لوط و صالح و شعيب ، براى تكميل اين هشدار
🔹انذار و بشارت و اندرزهاى مؤ ثر و تهديدهاى كوبنده و تشويق هاى جالب
🔹دعوت از پيامبر به مقاومت و دلدارى او در برابر توطئه هاى شديد مخالفان كه مخصوصا در محيط مكه بسيار زياد و خطرناك بود
#قرآن #تلاوت_قرآن #اسلام #نور_قرآن #دنیای_تلاوت #صدای_قرآن #قاریان_بزرگ_مصری #ترتیل_قرآن #پیام_آیات_قرآن #تلاوت_زیبا #حافظ_قرآن #تلاوت_تصویری #ترجمه_تصویری #ترجمه_صوتی #نکات_قرآنی #قاری_قرآن
🍁🍁🍁
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
حجت الهی.mp3
1.36M
📌
حجت الهی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_زمان و مرد دوغ فروش
#مرحوم_شیخ_احمد_کافی
🔹 تقدیم به همه اونهایی که یهو دلشون هوای امام زمان رو کرده
التماس دعا
کانال قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
نشست توی تاکسی دید
راننده نوار قرآن گذاشته...
گفت : آقا کسی مرده
راننده با لبخندگفت بله
دل من و شما ....
قرآن مال مرده ها نیست
با قرآن انس بیشتری بگیریم
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_والشمس
🔅🔅🔅
▪نگاشت4:نگاهی گذرا به محتوای کلی آیات 1تا8 سوره والشمس
وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها «1» وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها «2» وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها «3» وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها «4» وَ السَّماءِ وَ ما بَناها «5» وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها «6» وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها «7» فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها «8»
«1» به خورشيد سوگند و گسترش نور آن. «2» به ماه سوگند، آنگاه كه از پى خورشيد در آيد. «3» به روز سوگند آنگاه كه زمين را روشن سازد. «4» به شب سوگند، آنگاه كه زمين را بپوشاند. «5» به آسمان سوگند و آنكه آن را بنا كرد.
«6» به زمين سوگند و آنكه آن را گسترانيد. «7» به نفس سوگند و آنكه آن را سامان داد. «8» پس پليدىها و پاكىهايش را به او الهام كرد.
🌿🌿🌿
🔹 شايد رمز سوگند به خورشيد و ماه و شب و روز و ... آن است كه آنچه را كه براى آن سوگند ياد شده (تزكيه نفس) به مقدار عظمت خورشيد و ماه ارزش دارد.
🔹 ارزش خورشيد و ماه و شب و روز، بر كسى پوشيده نيست. حيات جانداران و پيدايش ابر و بارش باران و رويش گياهان و درختان و تغذيه حيوانات و انسان، همه مرهون تابش خورشيد است.
🔹 در قرآن، گاهى به خورشيد بزرگ سوگند ياد شده و گاهى به انجير و زيتون كوچك و اين شايد به خاطر آن باشد كه براى قدرت خداوند فرقى ميان خورشيد و انجير نيست. همانگونه
كه ديدن كاه و كوه براى چشم انسان يكسان است و ديدن كوه براى چشم، زحمتى اضافه بر ديدن كاه ندارد. البتّه بالاترين سوگندها، سوگند به ذات خداوند است، آنهم درباره تسليم بودن مردم در برابر رهبرى آسمانى. «فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ»
🔹 پرسوگندترين سورهها، همين سوره شمس است كه طبيعتاً بايد در مورد مهمترين مسائل باشد و آن تزكيه روح از هرگونه پليدى و آلودگى است. شايد اين همه سوگند براى بيان اينكه رستگارى در سايه تهذيب است، به خاطر آن باشد كه خداوند به انسان بفهماند كه من تمام مقدّمات را براى تو آماده كردم، با نور آفتاب و ماه صحنه زندگى را روشن و با گردش شب و روز، زمينه تلاش و استراحت شما را فراهم كردم. زمين را براى شما گستردم و آسمان را برافراشتم و درك خوبىها و بدىها را به روح شما الهام كردم تا به اختيار خود، راه تزكيه نفس را بپيماييد.
ابر و باد و مه و خرشيد و فلك در كارند
تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى
همه از بهر تو سرگشته و فرمانبردار
شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى
«فجورها» از فجر به معناى شكافتن است.
🔹 برافراشتگى آسمانها و گستردگى زمين، با اراده مستقيم الهى يا از طريق نيروها و عوامل طبيعى است و لذا قرآن مىفرمايد: «وَ السَّماءِ وَ ما بَناها» و نفرمود: «من بناها» زيرا كلمه «ما» شامل غير خداوند نيز مىشود. يعنى آنچه آسمان را بنا كرد از نيروها و جاذبهها و دافعههاى طبيعى است كه خداوند حاكم كرده و اگر مراد از كلمه «ما» در «وَ ما بَناها» خداوند باشد، به خاطر آن است كه در لفظ «ما» نوعى ابهام برخاسته از عظمت نهفته و به همين دليل به جاى كلمه «من» كلمه «ما» گفته شده است. (واللّه العالم)
🔹 جهان هستى، گويا در ابتدا يك مجموعه متراكم بوده، سپس بخشى برافراشته و آسمان شده و بخشى گسترده و زمين شده است. «بَناها- طَحاها» مؤيد اين سخن آيهاى است كه مىفرمايد: آسمان و زمين رتق بود و فتق كرديم، يعنى بسته بود و بازش كرديم. «رَتْقاً
فَفَتَقْناهُما»
🔹 بعضى كلمه «طَحاها» را اشاره به حركت زمين دانستهاند، چون يكى از معانى «طحو» راندن و حركت دادن است.
🔹 اسلام، فكر انسان مادى را از شكم و شهوت و شمشير و شراب، به تأمّل در عمق آسمانها و زمين و گردش كرات و پيدايش ايام وا داشته است.
🔹 در تفاوت ميان وحى و الهام، گفتهاند كه الهام، دركى است كه انسان سرچشمه آن را نمىشناسد، در حالى كه گيرنده وحى، سرچشمه وحى را مىشناسد.
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(76)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#همايش_بررسی_آثار_و_آراء_شهید_آوینی
🔅🔅🔅
📌 عقل و عشق
4⃣ چهارم. همان گونه كه در بهره وري از ميراثِ مادّي، پيوند نَسَبي لازم است تا وارث از مال مورَّث بهره مند گردد، در برخورداري از ميراثِ معنوي، پيوندِ حَسَبي معتبر است تا وارث از مفاخر فرهنگي، سياسي، اجتماعي و مانند آن كه در حوزهي اسلامي ارزيابي مي گردد، استفاده نمايد. جهاد و هجرت، دو عامل مهم از توريث مفاخر فرهنگي اسلام محسوب مي شوند؛«أغزُوا تُوَرِّثوا أَبْنائكم مجداً»[ كافي، ج 5، ص 8.]و «... هاجروا تُوْرِثوا أَبنائكم مَجْداً...».[ نهج الفصاحة، ج 2، ص 1045.]به منظور بهره مندي از مَجْد شهادت كه ثمرهي شجرهي جهاد و هجرت است، بايد كوشيدْ يا مورّث شد يا وارث؛ وگرنه بيرون از حوزهي فرهنگ دِفاع از حريم دين و ميهن اسلامي، اثري از آن مَجْد سامي نخواهد بود.
يا مُظَفّر يا مُظفّر جوي باش
يا نظروَر يا نظر وَر جوي باش
[مثنوي معنوي، دفتر ششم، بيت 4076.]
🔹 ممكن است در هماورد بين عقل و عشق، كسي نتواند چونان شهداي انقلاب اسلامي، مخصوصاً شهيدان حوزه و دانشگاه، نظير شهيد سعيد، سيد مرتضي آويني كه بين سيادت و سعادت و بين قلم و شمشير و بين بزم و رَزم، جمعِ سالم نمود و نه جمع مكسّر پيروز گردد و خِرد را گوهر نشكن بپندارد؛ ليكن اگر به نواي عشقْ انصات، و آواي او را استماع كند، مي شنود:
عقل گويد گوهرم، گوهر شكستن شرط نيست
عشق گويد سنگ ما بِستان و بر گوهر بزن
سنگ ما گوهر شكست و حيف هم بر سنگ ماست
حيف هم بر روح باشد گر شدش قربان بدن
[ديوان شمس، ص 732.]
🔹 اميد است محصول اين همايش، تبيينِ معقولْ و مقبولْ از انقلاب اسلامي مردم ايران به رهبري امام خميني (رحمه الله) و تحليل منطقي از آن و حمايت منصفانه از دستاوردهاي آن و هدايت نسل جوان به صدر و ساقهي آن باشد. پروردگارا! نظام اسلامي، مقام معظم رهبري، دولت و ملت و مملكت و جوانان را در ظلّ عنايت ولي عصر (عجّل الله تعالي فرجه الشّريف) حفظ فرما. ارواح مؤمنان، امام راحل (رحمه الله)، شهداي انقلاب، به ويژه شهيد سعيد سيد مرتضي آويني (رحمه الله) را با اوليايت محشور فرما. اعضاي محترم ستاد همايش بررسي آرا و انديشه هاي شهيد آويني (رحمه الله) را توفيق كامل عطا فرما.
والسلام عليكم ورحمة الله و بركاته
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 ماه محرم
▪️ ماه محرم فرا رسيد. اين جريان سالار شهيدان (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَيْه) نه اختصاصي به زمان معين دارد و نه محصور در زمين خاص است؛ زيرا جريان کربلا، جريان مبارزه حق و باطل و ظلم و عدل است و اين جريان «الي يوم القيامة» دوام دارد.
▪️ وجود مبارک حسين بن علي (عَلَيْهِ أَفْضَلُ صَلَوَاتِ الْمُصَلِّين) در برابر پيشنهاد بيعت که از طرف شام به مدينه مخابره شد و گزارش داده شد، اين چنين اعلام موضع کرد که «إِنَّا أَهْلُ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِكَةِ ... وَ مِثْلِي لَا يُبَايِعُ بِمِثْلِهِ»؛[1] مثل يزيد. دودمان خود را، خاندان وحي و امامت و رسالت را معرفي کرد، دودمان ننگين اموي را تشريح کرد، بعد فرمود: «مِثْلِي لَا يُبَايِعُ لِمِثْلِهِ»؛ کسي که مثل من فکر مي کند با کسي که مثل يزيد مي انديشد، بيعت نميکند؛ يعني جريان شخص مطرح نيست، قضيه شخصيه نيست، قضيه خارجيه نيست، قضيه حقيقيه است. جريان سيّدالشُهداء، جريان مبارزه حق عليه باطل و عدل عليه ظلم بود.
▪️ عصاره حکومت اموي بر اساس جاهليت بود. در جاهليت دو عنصر سهم تعيين کننده داشت: يکي اينکه در بخش انديشه با گمان زندگي مي کردند؛ ديگر اينکه در بخش انگيزه با هوس به سر مي بردند؛ اما دودمان نبوت و رسالت در بخش انديشه فرمود علم و برهان، و در بخش انگيزه حق و «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ»[2] و عقل. آنچه جامعه را نگه مي دارد؛ حق است و عدل است و خير است و حَسَن و آنچه جامعه را ويران مي کند؛ باطل است و ظلم است و شرّ است و قبيح.
[1]. اللهوف علی قتلی الطفوف(ترجمه فهری)، ص23.
[2]. الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج1، ص11.
📚 پيام پیرامون ماه محرم
تاریخ: 1397/06/16
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom