eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🕙 📋 1 . بنا به تحقیق، 208 قطعه داستانی در قرآنی مجید آمده است که برخی ادامه برخی دیگر می باشند و بعضی از آنها نیز کامل و مستقل می باشند . 2 . 63 سوره از 114 سوره قرآن کریم، حاوی قصه و حکایتی است و این یعنی آن که بیش از نیمی از سوره های قرآن، با هنر قصه پردازی به انتقال پیام خود پرداخته اند . 3 . بیشترین قصه های قرآنی ابتدا در سوره اعراف و پس از آن بقره می باشند و سوره آل عمران در رتبه سوم قرار دارد . 4 . بیشترین داستان های قرآنی درباره حضرت موسی و قوم بنی اسرائیل و فرعونیان است . پس از آن، بالاترین آمار متعلق به داستان های حضرت ابراهیم (ع) و داستان های حضرت عیسی (ع) و مادرش حضرت مریم (ع) است . 5 . هیچ یک از داستان های قرآنی براساس خیال پردازی یا شخصیت های فرضی نیست و همه قصه های قرآن واقعیت داشته اند و در واقع، روایتی الهی از یک رویداد حقیقی می باشند . ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🕙 📋چند نکته در باره قصه های قرآنی 6 . گروهی از داستان های قرآن با استفهام تقدیری آغاز می شوند . این نوع استفهام، یکی از صنایع ادبی در فن داستان نویسی است که مخاطب را تشویق می کند تا قصه را پی گیری نماید; (طه/9 و ص/20) . در این روش معمولا داستان با این مقدمه آغاز می شود: «آیا این خبر را شنیده اید که ...» . 7 . گروهی از داستان های قرآنی با روش نوین (چکیده نویسی) آغاز می شود; یعنی قبل از شروع متن اصلی داستان، در جملات کوتاهی چکیده و هدف اصلی داستان می آید و سپس از ایجاد آمادگی ذهنی، به اصل مطلب پرداخته می شود . به عنوان نمونه، به آیات 10 تا 20 سوره اعراف - داستان آفرینش - مراجعه نمایید . 8 . گاهی از همین روش به صورت معکوس استفاده شده است ; یعنی ابتدا داستان اصلی آورده شده، سپس به بیان خلاصه و چکیده آن پرداخته شده است تا در جمع بندی به خواننده کمک نماید; (آل عمران/59) . 9 . شیوه قرآن در بیان قصه های عاشقانه بسیار لطیف و عبرت انگیز است . در قرآن کریم سعی شده است تا با مسائل عشقی به صورت سمبلیک و اشاره وار برخورد شود و از ارائه جزئیات یا به زبان آوردن صریح و زننده، خودداری شود . با خواندن داستان یوسف و زلیخا، این نکته را در خواهید یافت . 10 . یک نکته جالب در داستان های قرآنی، شکسته شدن حصار زمان است . گاهی حتی یک داستان در دل داستان دیگر آورده می شود; در حالی که در زمان های مختلف رخ داده اند . این خصوصیت قرآن، باعث می شود تا انسان با دقت و موشکافی، سعی در چیدن صحیح قطعات مختلف این داستان ها نماید و تمرکز بیشتری پیداکند . ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📋چند در باره قصه های قرآنی 11. نکته زیبای دیگر آن که در قصه های قرآنی، جایگاه خاص زنان و نقش تعیین کننده و محوری آنان در اغلب داستان های قرآنی است; (تحریم 10 و 11) . زنان در داستان های قرآنی، به وضوح معرفی می شوند و شخصیتی مستقل دارند . 12 . قرآن در جاهایی که می خواهد الگویی عمومی ارائه کند و یا اندرزی فراگیر در داستان های خود مطرح کند، از کلمات عامی مانند مردی از خاندان فرعون (مؤمن/28) یا زن لوط و زن نوح (تحریم/10) استفاده می کند . ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
اگر قصد راهنمایی و تربیت کسی را دارید، در قدم اول از گفتار نرم و با محبت بهره گیرید; حتی اگر مخاطب شما فرعون سرکش یا سران لجوج کفار جاهلی باشند; (طه/44 و شعرا/215) . 🌟🌟🌟 https://eitaa.com/rahighemakhtoom
{«فَلا أُقْسِمُ بِمَواقِعِ النُّجُومِ وَ إِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ فِي كِتابٍ مَكْنُونٍ لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ»} سوره واقعه آيه 80 (پس سوگند به موقعهاى ستارگان و بدرستى اين سوگندى است كه اگر بدانيد بزرگ است، اين قرآنى است محترم در كتابى كه محفوظ و پنهان است (ام‌الكتاب) كتابى كه جز پاك‌شدگان آن را مس نمى‌كنند تنزيل- فروفرستاده شده- است از پيش خداى جهانيان). چنانكه پيداست آيات كريمه براى قرآن دو مقام اثبات مى‌كند : *مقام كتاب مكنون كه از مس، مس كننده‌اى مصون است *و مقام تنزيل كه براى مردم قابل فهم مى‌باشد. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
مطلبی كه از اين آيات علاوه بر آيات گذشته استفاده مى‌شود استثناى «الا المطهرون» است كه به مقتضاى آن : كسانى مى‌توانند به حقيقت و تأويل قرآن كريم برسند و اين اثبات با نفيى كه از آيه‌{«وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ»} درمى‌آيد منافات ندارد زيرا انضمام دو آيه به همديگر نتيجه استقلال و تبعيت مى‌دهد يعنى مى‌رساند كه : خداى متعال در علم باين حقائق مستقل است و كسى جز او اين حقائق را نخواهد دانست مگر باذن او و تعليم او. نظير علم غيب كه بموجب آيات بسيارى اختصاص‌ به خداى متعال دارد . و در آيه‌اى كسان پسنديده‌اش استثنا شده‌اند{«عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‌ غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى‌ مِنْ رَسُولٍ»} سوره جن آيه 27 و از مجموع كلام نتيجه گرفته شده كه : علم غيب بنحو استقلال اختصاص به خدا دارد و جز او كسى را نشايد مگر باذن او. آرى مطهرون به دلالت اين آيات به حقيقت قرآن مس مى‌كنند و بانضمام آيه كريمه‌{«إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»} سوره احزاب آيه 33 كه بموجب اخبار متواتره در حق اهل بيت پيغمبر (ص) نازل شده است پيغمبر اكرم (ص) و خاندان رسالت (ع) از پاك‌شدگان و بتأويل قرآن عالمند. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
الف) گفتار رفتار آدمی در هر زمان و مکان، در حافظه الهی محفوظ است ; مراقب باشید; (لقمان/16 و کهف/30) . ب) نسبت به انسان های اطرافت، احساس مسئولیت کن و آنها را از کارهای بد بازدار و به کارهای خوب تشویق کن . این لازمه استحکام یک پیکر است و بنی آدم اعضای یکدیگرند; (لقمان/17) . 🌟🌟🌟🌟🌟 . https://eitaa.com/rahighemakhtoom
ج) در رفتارهای اجتماعی دقت کن! مبادا با غرور رویت را از دیگران برگردانی یا مثل متبکران راه بروی ; مبادا تندرو و کندرو شوی ; میانه روی، بهترین روش است ; مراقب باش صدایت را بر سر کسی بلند نکنی و خلاصه در یک کلام، آدم باش ; (لقمان/18و19) . 🌟🌟🌟🌟🌟 . https://eitaa.com/rahighemakhtoom
: 🔅🔅🔅🔅 اقسام سوء ظن و بدگمانى سوء ظن اقسامى دارد که بعضى پسندیده و برخى ناپسند است: 1. سوءظن به خدا، چنانکه در حدیث مى خوانیم: کسى که از ترس خرج ومخارج زندگى ازدواج نمى کند، در حقیقت به خدا سوء ظن دارد؛ گویا خیال مى کند اگر تنها باشد خدا قادر است رزق او را بدهد، ولى اگر همسر داشته باشد، خدا قدرت ندارد. این سوءظن، مورد نهى است. 2. سوء ظن به مردم، که در این آیه از آن نهى شده است. 3. سوء ظن به خود، که مورد ستایش است. زیرا انسان نباید به خود حسن ظن داشته باشد و همه کارهاى خود را بى عیب بپندارد. حضرت على علیه السلام در برشمردن صفات متّقین در خطبه همام مى فرماید: یکى از کمالات افراد باتقوا آن است که نسبت به خودشان سوء ظن دارند. آرى، افرادى که خود را بى عیب مى دانند، در حقیقت نور علم و ایمانشان کم است و با نور کم، انسان چیزى نمى بیند. اگر شما با یک چراغ قوّه وارد سالنى بزرگ شوید، جز اشیاى بزرگ چیزى را نمى بینید، ولى اگر با نور قوى مانند پرژکتور وارد سالن شدید، حتّى اگر چوب کبریت یا سنجاقى در سالن باشد مى توانید آن را ببینید. افرادى که نور ایمانشان کم است، جز گناهان بزرگ چیزى به نظرشان نمى آید و لذا گاهى مى گویند: ما که کسى را نکشته ایم! از دیوار خانه اى که بالا نرفته ایم! و گناه را تنها این قبیل کارها مى پندارند، امّا اگر نور ایمان زیاد باشد، تمام لغزشهاى ریز خود را نیز مى بینند و به درگاه خدا ناله و استغفار مى کنند. اگر کسى نسبت به خود خوشبین شد، هرگز ترقّى نمى کند. او مثل کسى است که دائماً به پشت سر خود و به راههاى طى شده نگاه مى کند و به آن مغرور مى شود، ولى اگر به جلو نگاه کند و راههاى نرفته را ببیند، خواهد دانست که نرفته ها چند برابر راههاى رفته است! توجّه به این نکته لازم است که معناى حسن ظن؛ سادگى، زودباورى، سطحى نگرى و غفلت از توطئه ها و شیطنت ها نیست. اُمّت اسلامى هرگز نباید به خاطر حسن ظن هاى نابجا، دچار غفلت شده ودر دام صیادان قرار گیرد. 🌟🌟🌟🌟🌟 https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 غیبت و پیامدهای آن: غیبت آن است که انسان در غیاب شخصى چیزى بگوید که مردم از آن خبر نداشته باشند و اگر آن شخص بشنود، ناراحت شود.( رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: دست از سر مرده ها بردارید و بدى هاى آنان را بازگو نکنید، کسى که مُرد، خوبى هایش را بیان کند. امام صادق علیه السلام فرمود: غیبت کننده اگر توبه کند، آخرین کسى است که وارد بهشت مى شود و اگر توبه نکند، اوّلین کسى است که به دوزخ برده مى شود. امام رضا علیه السلام از امام سجاد علیه السلام نقل مىکند که هر کس از ریختن آبروى مسلمانان خود را حفظ کند، خداوند در قیامت لغزشهاى او را نادیده مى گیرد. پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمودند: هر کس زن یا مردى را غیبت کند، تا چهل روز نماز و روزهاش پذیرفته نمى شود. 🌟🌟🌟🌟🌟 https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند: در قیامت هنگامى که نامه ى اعمال انسان به دست او داده مى شود، عدّه اى مى گویند: چرا کارهاى خوب ما در آن ثبت نشده است؟ به آنها گفته مى شود: خداوند، نه چیزى را کم و نه چیزى را فراموش مى کند، بلکه کارهاى خوب شما به خاطر غیبتى که کرده اید از بین رفته است. در مقابل افراد دیگرى، کارهاى نیک فراوانى در نامه ى عمل خود مى بینند و گمان مى کنند که این پرونده از آنان نیست، به آنها مى گویند: به واسطه ى غیبت شدن، نیکى هاى کسى که شما را غیبت کرده، براى شما ثبت شده است. 🌟🌟🌟🌟🌟 https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 سؤال: چرا در روایات کیفر یک لحظه غیبت کردن، محور نابودى عبادات چند ساله ى انسان بیان شده است؟ آیا این نوع کیفر عادلانه است؟ 🌟🌟🌟🌟🌟 https://eitaa.com/rahighemakhtoom پاسخ: همان گونه که غیبت کننده در یک لحظه، آبرویى را که مؤمن سالها به دست آمده مى ریزد، خداوند هم عباداتى را که او سالها بدست آورده از بین مى برد. بنابراین محو عبادات چندساله، یک کیفر عادلانه است
🔅🔅🔅 رسول خداصلى الله علیه وآله در آخرین سفر خود به مکّه فرمودند: خون و مال و آبروى مسلمان، محترم است، همان گونه که این ماه ذى الحجة و این ایام حج محترم است. در روایات، نام غیبت کننده در کنار کسى آمده که دائماً شراب مى خورد. «تحرم الجَنّة على المغتاب و مُدمِن الخمر» کسى که غیبت مىکند و شراب مى نوشد، از بهشت محروم است. بر اساس روایات، کسى که عیوب برادر دینى خود را پىگیرى (و براى دیگران نقل) کند، خداوند زشتى هاى او را آشکار مى کند. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند: یک درهم ربا، از سى و شش زنا بدتر است و بزرگترین ربا، معامله با آبروى مسلمان است. در حدیث مى خوانیم: نشستن در مسجد به انتظار نمازِ جماعت، عبادت است البتّه مادامى که منجر به غیبت نشود. پیامبرصلى الله علیه وآله در آخرین خطبه خود در مدینه فرمودند: اگر کسى غیبت کند، روزه ى او باطل است. یعنى از برکات وآثار معنویى که یک روزه دار برخوردار است، محروم مىشود. اگر از بدن انسان زنده قطع هاى جدا شود، امکان پر شدن جاى آن هست، ولى اگر از مرده چیزى کنده شود، جاى آن همچنان خالى مى ماند. غیبت، بردن آبروى مردم است و آبرو که رفت دیگر جبران نمى شود. «لحم اخیه میتاً» https://eitaa.com/rahighemakhtoom
نکته بسیار بسیار مهم👇👇 : 🔅🔅🔅 براى جبران غیبت هایى که در گذشته مرتکب شده ایم، در صورتى که غیبت شونده زنده و در قید حیات است؛ اگر به او بگوییم که ما غیبت تو را کرده ایم ناراحت مى شود، به گفته بعضى مراجع تقلید، نباید به او گفت، بلکه باید بین خود و خداوند توبه کرد و اگر امکان دسترسى به شنوندگان غیبت است، به گونهاى با ذکر خیر و تکریم آن فرد، تحقیر گذشته را جبران کنیم و اگر غیبت شونده ناراحت نمى شود، از خود او حلالیّت بخواهیم؛ اما اگر غیبت شونده از دنیا رفته است، باید توبه کرده و از درگاه خداوند عذرخواهى کنیم که البتّه خداوند توبه پذیر و بخشنده است. شیخ طوسى در شرح تجرید، بر اساس حدیثى از پیامبرصلى الله علیه وآله مى فرماید: اگر غیبت شونده، غیبت را شنیده است، جبران آن به این است که نزد او برویم و عذرخواهى کرده و حلالیّت بخواهیم، امّا اگر نشنیده است، باید هرگاه یادى از غیبت شونده کردیم، براى او استغفار نماییم. «انّ کفّارة الغیبة أن تستغفر لمَن اغتبتَه کلّما ذکرتَه» ☀️☀️☀️☀️☀️ @rahighemakhtoom
🕑 درنگ و تامل! ✳ آیت الله العظمی جوادی آملی: برخى افراد تا هنگامى كه مشغول كارى نيستند، سالك‌گونه‌اند، ولى وقتى به رفاه يا مقامى مى‌رسند، آن صلاح وسداد را از دست مى‌دهند؛ اما اگر كسى در دوران جوانى و در دوران تحصيل خود را با استمرار مراقبت و محاسبت كاملاً بسازد وقتى به سمتى برسد مسلّحانه آن سمت را مى‌پذيرد و بدين جهت امورى مانند رشوه، وعده و وعيد او را تهديد نمى‌كند. 🌴🌴🌴🌴🌴 . @rahighemakhtoom
همیشه بزرگ ترها، بهترین حرف را نمی زنند و همیشه حرف گوش کنی و اطاعت از بزرگان، انسان را به سعادت نمی رساند . این پیام تربیتی قرآن است که حتی در اطاعت از بزرگان هم گوش و چشمت را باز کن که فردا فقط و فقط خودت پاسخ گوی اعمالت خواهی بود; نه بزرگ ترهایت; (احزاب/67) . 🌟🌟🌟🌟🌟 . https://eitaa.com/rahighemakhtoom
اگر می خواهید مخاطبان به سوی شما جذب شوند، ابتدا به خودتان بپردازید! روح خشک و سنگین و بی لطافت، هیچ گاه در امر تربیت موفق نمی شود . مهربانی، دلسوزی و رقت قلب را در خود بپرورید تا مردم بی آن که شما متوجه شوید، در اطراف شما جمع گردند; (آل عمران/159) . 🌟🌟🌟🌟🌟 https://eitaa.com/rahighemakhtoom
☀️☀️☀️☀️☀️ - قرآن مجيد ناسخ و منسوخ دارد معنی نسخ ؟! در ميان آيات احكام كه در قرآن است آياتى هست كه پس از نزول جاى حكم آياتى را كه قبلا نازل شده و مورد عمل بوده‌اند گرفته به زمان اعتبار حكم قبلى خاتمه مى‌دهد، آيات قبلى منسوخ و آيات بعدى كه در حكم خود حكومت بر آنها دارند ناسخ ناميده مى‌شوند. چنانكه در اول بعثت‌ مسلمانان دستور داشتند كه با اهل كتاب با مسالمت بسربرند چنانكه مى‌فرمايد: {«فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ»} سوره بقره آيه 109 (پس عفو و صفح كنيد- ببخشيد و روى گردانيده ناديده بگيريد- تا امر خدا بيايد) و پس از چندى آيه قتال آمد و بحكم مسالمت خاتمه داد چنانكه مى‌فرمايد: {«قاتِلُوا الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لا يُحَرِّمُونَ ما حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ لا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ»} سوره توبه آيه 29 (ترجمه: جنگ و قتال كنيد با كسانى كه به خدا و روز قيامت ايمان ندارند و آنچه را خدا و پيغمبر حرام مى‌كند حرام نمى‌كنند و دين حق را براى خود دين نمى‌گيرند كه همان اهل كتاب باشند). ☀️☀️☀️☀️☀️ https://eitaa.com/rahighemakhtoom
☀️☀️☀️☀️☀️ 🔸البته حقيقت نسخى كه در ميان ما دائر است اينست كه نظر به مصلحتى حكمى را وضع كرده مورد عمل قرار دهند و پس از چندى بخطا و اشتباه خود پى برده و حكم اولى را الغاء و حكم ديگرى را جايگزين آن سازند و نسخ باين معنى را كه ملازم جهل و خطا است به خداى متعال كه جهل و خطا به ساحت پاكش راه ندارد نمى‌شود نسبت داد و چنين حكمى در قرآن مجيد كه در ميان آياتش هيچ‌گونه اختلافى‌ نيست وجود ندارد. 🔸بلكه نسخ در قرآن مجيد بيان انتهاء زمان اعتبار حكم منسوخ است باين معنى كه مصلحت جعل و وضع حكم اولى مصلحتى محدود و موقت باشد و طبعا اثرش نيز كه حكم است محدود و موقت درمى‌آيد و پس از چندى حكم دويمى پيدا شده و خاتمه يافتن مدت اعتبار حكم اولى را اعلام كند و نظر به اينكه قرآن مجيد در مدت بيست و سه سال تدريجا نازل شده اشتمالش به چنين احكامى كاملا قابل تصور است. ☀️☀️☀️☀️☀️ https://eitaa.com/rahighemakhtoom
ادامه مبحث ناسخ و منسوخ در قرآن👇👇 ☀️☀️☀️☀️☀️ 🔸البته وضع حكم موقت در جائى كه هنوز مقتضى حكم ثابت تام نيست و پس از تماميت مقتضى تبديل نمودن آن بحكم ثابت اشكالى نخواهد داشت، چنانكه از قرآن مجيد نيز در حكمت نسخ همان معنى استفاده مى‌شود. خداى متعال مى‌فرمايد: {«وَ إِذا بَدَّلْنا آيَةً مَكانَ آيَةٍ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُنَزِّلُ قالُوا إِنَّما أَنْتَ مُفْتَرٍ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هُدىً وَ بُشْرى‌ لِلْمُسْلِمِينَ»} سوره نحل آيه 102 (ترجمه: و وقتى كه آيه‌اى را بجاى آيه‌اى گذاشته تبديل كرديم در حالى كه خدا به آنچه نازل مى‌كند داناتر است مى‌گويند افترا بسته‌اى بلكه بيشترشان نمى‌فهمند بگو آن را روح القدس بحق از خداى تو نازل كرده است براى اينكه كسانى را كه ايمان آورده‌اند ثابت‌تر بكند و هدايت و بشارت باشد براى آنان كه تسليم امر خدا هستند). ☀️☀️☀️☀️☀️ https://eitaa.com/rahighemakhtoom
✳ درنگ و اندیشه ❇ برای چه قرآن بخوانم!👇👇 نیت مسلمان در وقت تلاوت قرآن این باشدکه بگوید: 1_من قرآن را به خاطر علم و عمل کردن به آن می خوانم . 2_من قرآن رابه قصد هدایت از جانب اللّه متعال می خوانم . 3_من قرآن را به قصد مناجات کردن با اللّه تعالی می خوانم . 4_من قرآن را به قصد شفا یافتن از تمام بیماری های ظاهری و باطنی می خوانم . 5_من قرآن را به قصد این می خوانم که الله تعالی مرا از تاریکی ها به سوی نور خارج بگرداند. 6_من قرآن را به این دلیل می خوانم که قرآن علاجی برای سختی قلب است و در آن آرامش قلب و حیات قلب و آبادی قلب است. 7_من قرآن را به قصد اینکه قرآن پناهگاه خدای تعالی هست ،می خوانم . 8_من قرآن می خوانم تا اینکه جزء غافلین نوشته نشوم بلکه از جمله ذاکرین باشم. 9_من قرآن را به قصد اینکه یقین و ایمانم به اللّه متعال بیشتر گردد، می خوانم. 10_من قرآن را به نيت فرمانبرداری از اللّه تعالی می خوانم برای اینکه اللّه تعالی به ترتیل خواندن قرآن امر کرده است . 11-من قرآن را برای اجر و ثواب آن می خوانم تا اینکه برای خواندن هر حرف از آن ده حسنه برای من نوشته شود و خداوند برای هر کسی که بخواهد این اجر و ثواب را چندین برابر می گرداند. 12_من قرآن را به این دلیل می خوانم که در روز قیامت شفاعت قرآن کریم شامل حالم گردد. 13_من قرآن را به قصد پیروی کردن از وصیت رسول اللّه صلی الله علیه وسلم می خوانم . 14_من قرآن رابرای این می خوانم تا اللّه مقام من را به وسیله قرآن رفیع و بلند بگرداند و هم چنین مقام تمام امت را به وسیله قرآن رفیع بگرداند. 15_من قرآن را به این نیت می خوانم تا در درجات بهشت بالا روم و تاج وقار بپوشم و والدین من زیور آلاتی بپوشند که دنیا برایشان فراهم نکرده بود. 16_من قرآن را به این نیت می خوانم تا اینکه به وسیله کلام اللّه متعال به سوی او تقرب حاصل کنم . 17_من قرآن را به این نیت می خوانم که از اهل اللّه متعال وخواص او باشم . 18_من قرآن را به این نیت می خوانم که قاریِ ماهر در تلاوت قرآن، در روز قیامت به همراه فرشتگان بزرگوار و نیکوکار است. 19_من قرآن رابه قصد نجات از آتش ونجات ازعذاب اللّه تعالی می خوانم . 20_من قرآن را می خوانم تا اینکه در معیت و یاری و نصرت اللّه تعالی باشم . 21_من قرآن را می خوانم تا به خوارترین زمان عمر برده نشوم 22_من قرآن رامی خوانم تا اینکه در روز قیامت گواه و حجتی برایم باشد نه اینکه گواه و حجتی علیه من باشد. 23_من قرآن را بە این نیت می خوانم که نگاه کردن به قرآن عبادت می باشد. 25_من قرآن را به این نیت می خوانم که سکینه و آرامش بر من نازل شود و رحمت اللّه تعالی مرا در برگیرد و اللّه تعالی مرا در بین کسانی که درنزدش هستند یاد کند. 25_من قرآن را به قصد حاصل کردن خیر و فضلی که نزد الله تعالی هست ،می خوانم . 26_ من قرآن را می خوانم تا اینکه بوی من را خوش بگرداند. 27_من قرآن را به این نیت می خوانم که در دنیا گمراه نشوم و در آخرت جزء بدبختان نباشم . 28_من قرآن را می خوانم برای اینکه الله تعالی به سبب آن غم و اندوه را زدوده و برطرف بگرداند و به سبب آن هم و غم را دور بگرداند. 29_من قرآن رابه این دلیل می خوانم که قرآن انیسم درقبر باشد و برپل صراط برایم نوری باشد و در دنیا هدایت کننده ام باشد و سوق دهنده ام به سوی بهشت باشد. 30_من قرآن رامی خوانم تا اینکه اللّه تعالی مرا تربیت و پرورش کند و به من اخلاقی که رسول اللّه صلی الله علیه وسلم به آن مزین شده بودند بیاموزد. 31_من قرآن را میخوانم تا اینکه نفسم را به حق مشغول بگردانم تا اینکه نفسم مرابه باطل مشغول نگرداند. 32_من قرآن را به خاطر مجاهده و مبارزه کردن با نفس و شیطان و هوی و هوس می خوانم. 33_من قرآن را به این دلیل می خوانم که اللّه تعالی ،در روز قیامت بین من و کافرین پرده و حجابی قرار بدهد. 🌴🌴🌴🌴🌴 با ما همراه باشید کانال قرآنی را به معرفت جویان قرآنی معرفی کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔷 نکته تکمیلی تفسیر آیه 12 سوره حجرات 🔹 موارد جواز غیبت: در مواردى، غیبت کردن جایز است که به بعضى از آنها اشاره مى کنیم: 1. در مقام مشورت در کارهاى مهم؛ یعنى اگر شخصى دربارهى دیگرى در مورد ازدواج و گزینش و مسئولیت دادن و... مشورت خواست، ما مى توانیم عیبهاى آن فرد را به مشورت کننده بگوییم. 2. براى ردّ سخن و عقیدهى باطلِ اشخاصى که داراى چنین اعتقاداتى هستند، نقل سخن و عیب سخن آنها جایز است، تا مبادا مردم دنباله رو آنها شوند. 3. براى گواهى دادن نزد قاضى، باید حقیقت را گفت گرچه غیبت باشد. 4. براى اظهار مظلومیّت، بیان کردن ظلم ظالم مانعى ندارد. 5. کسى که بدون حیا و آشکارا گناه مى کند، غیبت او مانعى ندارد ندارد. 6. براى ردّ ادعاهاى پوچ، غیبت مانعى ندارد. کسى که مى گوید: من مجتهدم، دکترم، سیّدم، و ما مى دانیم که او اهل این صفات نیست، جایز است به مردم آگاهى دهیم تا فریب نخورند. 🌴🌴🌴🌴🌴 با ما همراه باشید را به معرفت جویان قرآنی معرفی کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔷 نکته تکمیلی آیه 12 سوره حجرات 🔹 شنیدن غیبت: ✳ وظیفه شنونده، گوش ندادن به غیبت ودفاع از مؤمن است. در حدیث مى خوانیم: «السّاکتُ شَریکُ القائل» کسى که غیبت را بشنود و سکوت کند، شریکِ جرم گوینده است. ✳ پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: هر کس غیبتى را بشنود و آن را ردّ کند، خداوند هزار باب شرّ را در دنیا و آخرت بر او مى بندد، ولى اگر ساکت بود و گوش داد، گناه گوینده نیز براى او ثبت مى شود. و اگر بتواند غیبت شونده را یارى کند، ولى یارى نکند، در دو دنیا خوار و ذلیل مى شود. ✳ در روایتى، غیبت کردن؛ کفر و شنیدن و راضى بودن به آن، شرک دانسته شده است. ❇❇ در آیه ى 36 سوره اسراء مى خوانیم: «انّ السّمع و البصر والفؤاد کلّ اولئک کان عنه مسئولا» هر یک از گوش و چشم و دل انسان، در قیامت مورد بازخواست قرار مى گیرند. بنابراین ما حق شنیدن هرحرفى را نداریم. 🌴🌴🌴🌴🌴 با ما همراه باشید را به معرفت جویان قرآنی معرفی کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom @rahighemakhtoom
🔷درنگ و تامل 👇👇👇 اديان_آسماني مرحوم كاشفالغطاءِ اين نكته را يادآور شده‌اند كه بقاي يهوديت و مسيحيت به بركت قرآن كريم است،زيرا با پيشرفت علومِ تجريدي عقلي و حسّي تجربي، تورات و انجيلِ محرّفْ قابل ماندن نبود و كسي به يهوديت و مسيحيت شرك‌آلود گردن نمي‌نهاد، زيرا در كتابهاي محرّفِ اين نحله‌ها اموري به انبيا و اولياي الهي(عليهم السلام) نسبت داده شده كه عقل برهاني، آنها را نمي‌پذيرد. اگر قرآن نبود و كتاب آسماني منحصر در توراتِ تحريف شده و انجيلِ تحليل رفته بود كسي پيامبران و اولياي الهي را به عصمت نمي‌ستود و حضرت مريم و عيسي و موسي(عليهم السلام) و ديگر برگزيدگان خداوند را به طهارت نمي‌شناخت و رفته رفته آن ذوات مقدس به صورت راهبران عادي تلقي مي‌شدند. قرآن كريم تورات و انجيل را اِحيا كرد و دينهاي اصيل و غيرمحرّف را به مردم شناساند؛ انبيا را به عصمت ستود و حضرت مريم را به طهارت و اصطفاي الهي موصوف دانست، بنابراين، اگر قرآن كريم نبود از دين آسماني بر روي زمين خبري نبود. 🍀🍀🍀🍀🍀 . https://eitaa.com/rahighemakhtoom