#ماه_شعبان
#محور_کرم
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 دعای انبیاء
🔸 یک بیان نورانی از حضرت زکریا و ابراهیم (سلام الله علیهما) هست که اینها رابطه شان را با خدا به ما آموختند. ما یک رابطه های دستوراتی داریم؛ نمازی داریم، روزه ای داریم، دعایی داریم، مناجاتی داریم، اینها را داریم؛ اما نزدیک ترین دعا با خدا چیست که بخواهیم زمزمه کنیم؟ مخصوصاً در ماه شعبان. ما به هر حال به مهمانی خدا می خواهیم برویم، با چه سرمایه ای برویم؟ اینکه می بینید مرحوم ابن طاووس و سایر بزرگان این أدعیه خودشان را از ماه مبارک رمضان شروع می کنند، برای اینکه هم در روایات هم در أدعیه آمده است، از ماه مبارک رمضان به عنوان «رَأْسُ السَّنَة»،[1] یک؛ از ماه مبارک رمضان به عنوان «غرّة الشهور»،[2] دو، چون در روایات و در ادعیه از ماه مبارک رمضان به عنوان اوّل سال و اوّلین ماه با این دو تعبیر یاد شده است، افرادی مثل ابن طاووس (رضوان الله الیه) و دیگران تاریخ سال را از ماه مبارک رمضان شروع می کنند. ماه مبارک رمضان اوّل سال است، ماه شعبان آخر سال.
🔸 اینکه می بینید ماه شعبان یک عده زیاد تلاش و کوشش می کنند، برای اینکه تمام بدهی هایشان را بدهند. توبه می کنند، استغفار می کنند، قضاها را انجام می دهند، برای اینکه آخر سال است و آخر سال انسان باید حساب هایش را بررسی بکند. ابن طاووس ها سیره و راه آنها این است. ما اگر بخواهیم با ذوات قدسی اهلبیت (علیهم السلام) آشنا بشویم، به زبان اینها، به زبان قرآن و به زبان انبیا با خدا حرف بزنیم، اینها هم دعای «مناجات شعبانیه» دارند، هم می گویند مضطر خدا هستند «أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ وَ أَنْتَ الْقَوِی وَ أَنَا الضَّعِیف»،[3] اینها سرجایش محفوظ است. خدایا یک مخلوقِ ضعیفِ عاجزِ فقیر آمده در خانه تو، اینها همه خوب است؛ اما ببیند دعای زکریا یا دعای ابراهیم (سلام الله علیهما) چیست؟ به خدای سبحان عرض می کنند خدایا! من همان هستم که هر وقت خواستم دادی، ببینید! از خود مایه نمی گذارد، نمی گوید من فقیرم تو غنی هستی، من مخلوقم تو خالقی، من ضعیف هستم. وسیله را ضعف خود و عجز خود و مخلوق بودن خود و مقهور بودن خود قرار نمی دهد.
🔸 به هر حال انسان یک وسیله می خواهد. این دعای «أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ»، یک وسیله است؛ یعنی خدایا! من مخلوق بودنم را وسیله قرار دادم، من عجز خودم را وسیله قرار دادم، من ضعف خودم را وسیله قرار دادم، همین! به ضعف من کمک بکن! به هر حال خودش را مطرح می کند. می گوید من ضعیف هستم، به ضعف من کمک بکن! اما این دعای زکریا و ابراهیم این نیست، خیلی این دعا بلند است! در این دعا که ﴿لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾،[4] اصلاً نامی از خود او نیست. در می زند، کیست؟ جواب: کسی است که هر وقت خواست، به او دادی، همین! به فعل خدا تمسک می کند. نه اینکه من عاجز هستم، به عاجز کمک بکن. من مخلوق هستم، من ضعیف هستم! سؤال: چه کسی است دم در، در میزند؟ کسی است که هر وقت خواست به او دادی. در آن نام او نیست: ﴿وَ لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾، من هیچ وقت ناامید نشدم. ببینید تمام محور این حرف کَرم اوست. من چه کسی هستم؟ حالا هر کسی هست! چه کار داری که چه کسی هستم؟! هر وقت خواستم، دادی، همین! ﴿لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾ این خاصیت ماه پُر برکت شعبان است.
[1]. إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج1، ص4؛ تهذیب الأحكام (تحقیق خراسان)، ج4، ص333.
[2]. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط ـ الحدیثة)، ج1، ص31؛ الوافی، ج11، ص364.
[3]. إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج2، ص618.
[4]. سوره مریم، آیه4.
📚 سوره مبارکه مدثر جلسه 1
تاریخ: 1398/01/27
🆔 @rahighemakhtoom
#تصویر_نگاشت #عکس_نوشت 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 168
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
✅ همايش بين المللي غدیر تا عاشورا
🔰🔰🔰
📈 اصل دوم. انسان كه كرامت وي به استناد خلافت الهي است؛ (إنّي جاعلٌ في الأرض خليفةً) [سوره بقره، آيه 30.]، تمام اوصاف كمالي وي جانشين صفات ثبوتي خداي منزّه از شريك و مبرّاي از مثيل است، زيرا اوصاف خليفه خدا، نه مي تواند بالذات و مستقل باشد، و نه مي تواند آيت مبدأ فاعلي ديگر و جانشين مصدر جداگانه باشد، چون هر وصفي در محور موصوف خود تحقّق مي يابد، اگر موصوف هويّتي جز خلافت خداوند داشت، حتماً اوصاف او سهمي غير از جانشيني صفات الهي نخواهد داشت.
☑ لذا هر انسان عزيزي بايد آگاه باشد كه عزّت وي پرده دار عزّت آفرين جهان خواهد بود و اِعمال چنين عزّتي جز در مسير رضاي خداي عزيز ذلت آور است، چون تضييع خلافت و غصب آن بعد از ائتمان، مايه زوال عزّت و پايه فرود آمدن ذلّت خواهد بود؛ (والذين كسبوا السيّئات جزاء سيّئةٍ بمثلها وتَرْهَقُهُم ذلّةٌ).[ سوره يونس، آيه 27.]
☑ جامه خلافت به لحاظ هويّتِ انسان و كسوت جانشيني به جهت عزّت و ساير اوصاف كمالي، موهبتي است الهي كه بدون سبق استحقاق و تقدّم اقتضاي بشر به اورسيده است، چيزي كه حدوث آن موهبت خدايي باشد، بقاي آن نيز به هبه الهي است و هرگز بدون تبدّل اراده خداوندي دگرگون نمي شود، مگر اين كه خود انسان در اثر سوء انتخاب خود زمينه آن را فراهم نمايد؛ (إنّ الله لايُغَيِّر ما بقوم حتّي يُغَيّروا ما بأنفسهم).[ سوره رعد، آيه 11.]
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 169
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
✅ همايش بين المللي غدیر تا عاشورا
🔰🔰🔰
☑ وسوسه ابليس نيز در راستاي تغيير چيزي است كه بايد مصون بماند و دگرگون نگردد؛ (ولامرنّهم فليغيّرنّ خَلْقَ الله)[ سوره نساء، آيه 119.]. بنابراين كسي كه از آغاز زندگي عزّت خويش را در غيرصراط مستقيم الهي جست وجو نمايد، يا در اثناي حيات عزّت خود را با خلع لباس بندگي خدا از بيگانه طلب كند، نه تنها عزيز نخواهد شد و عزت وي پايدار نمي ماند، بلكه طبق رهنمود امام سجاد)عليه السلام( به ذلّت و خواري تبديل خواهد شد: «فكم قدرأيتُ يا الهي من اُناس طَلَبوا العِزّ بغَيْرك فَذَلّوا».[ صحيفه سجاديه، دعاي 28، ص 134]
☑ سرّ اين مطلب آن است كه عزت خداوند نامحدود است: «عزّ سلطانك عزاً لا حدّ له باَولية و لامنتهي له بآخرية» [همان، دعاي 32، ص 146.]، و موجود نامتناهي آنچنان گسترده و فراگير است كه فرصتي براي غير او نخواهد بود.
☑ بنابراين عزّتي كه براي خداوند نباشد و ديگري واجد آن باشد، وجود ندارد، گذشته از آنكه سراسر جهان امكان مأموران الهي اند؛ (ولله جنود السموات والارض) [سوره فتح، آيه 7.]، و هرگز سپاه خاضع و ستاد خاشع خداي سبحان بدون اذن آن حضرت كاري انجام نمي دهد؛ پس هرگونه طلبِ عزّت از غير خدا به دنبال سراب رفتن است.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی ۱۶ #گفتگو #مقالات #تفسیر #دنیا_خانه_امتحان #امتحان #علامه_مصباح_یزدی #مصباح_یزدی 🔅🔅🔅
#تحلیل_و_بررسی ۱7
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#دنیا_خانه_امتحان
#امتحان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📁 امروز داعشيها هستند و شما ميتوانيد نمونهاي از اينگونه افراد را ملاحظه کنيد. آيا اين کساني که عملياتهاي انتحاري انجام ميدهند براي پول دست به چنين کارهايي ميزنند؟! آيا در عمليات انتحاري نان و حلوا پخش ميکنند؟! اينها باور کردهاند که با اين کار به بهشت ميروند. البته همه اعضاي چنين گروههايي چنين نيستند. افرادي عامي و ناآگاه در ميان آنها هستند که براي چنين عملياتهايي به کار گرفته ميشوند و شياطيني هستند که به خوبي ميدانند چگونه آنها را فريب دهند.
📁 اينها فريبخورده هستند وگرنه چهطور ممکن است خودشان کمربند انتحاري به خود ببندند و خود را منفجر کنند؟! آيا چنين کاري بهخاطر اين است که ماهيانه چند هزار دلار پول به او ميدهند؟! چرا برخي زندگي راحت با درآمد و پول کافي در کشور خود را رها ميکنند و آواره کوه و بيابان ميشوند و سختيهاي فراواني را تحمل ميکنند و در آخر هم با عملياتي انتحاري خودکشي ميکنند تا ديگران را بکشند؟! آيا چنين کاري فقط براي پول است؟!
↪ کمي به عقب برگرديد و در دوران خودمان و در کشور خودمان و در انقلاب خودمان گذشتهها را تماشا کنيد! کساني را خواهيد ديد که مايه چه اميدهايي بودند، اما سرانجام کارشان به کجاها کشيد! آيا اکنون شما احتمال ميدهيد که دو مرجع تقليدي که از بزرگان ما هستند و ما دستشان را ميبوسيم و نيمخورده غذاشان را به عنوان تبرک ميخوريم درصدد قتل يکديگر برآيند؟! اما ما تجربه چنين کاري را داريم. يک چنين شخصيتي در کاري شريک شد که اگر با موفقيت انجام ميگرفت بيت امام منفجر ميشد و امام به شهادت ميرسيد. انسان چنين موجودي است! اين خطرها براي بنده و جنابعالي هم وجود دارد.
📁 گمان نکنيم اين خطرها براي اشخاص خاصي بوده و ديگر تمام شده است. آن کساني که در فتنه سال 88 نقش اول را بازي کردند کساني بودند که سالها به انقلاب خدمت کرده بودند و پستهاي مهمي در انقلاب بر عهده داشتند (وَ لَيُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا). اينها کساني بودند که پيشگام، پيشاهنگ و راهنماي ديگران بودند اما تقصير کردند و سقوط کردند.
📁 ما چه کنيم که به چنين دامي گرفتار نشويم؟ اول بايد شناختمان را نسبت به دين توسعه دهيم و دوم بايد خودسازي کنيم. ولي خوب ميدانيم که اين دو کار بسيار مشکل هستند. مگر شناخت دين کار سادهاي است که انسان يکي دو روز در کلاسي شرکت کند يا يک دوره ده بيست روزه، بلکه ده بيست ساله بگذارند و دين را بطور کامل بشناسد؟ کساني هستند که پنجاه سال در حوزههاي علميه شبانهروز کار کردهاند، اما اعتراف ميکنند که بسياري از زواياي دين براي ما ناشناخته است.
📁 شناخت دين کار آساني نيست. گفتن اين جمله آسان است که آدمي بايد بينشي قوي، کامل و جامع نسبت به اسلام پيدا کند. خودسازي هم همين مشکل را دارد. قدم اول خودسازي، ترک گناهان و انجام واجبات است. اين قدمِ اولِ تقوا است. ما در اين قدم اول چه قدر موفقايم؟
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
بررسی روایت.docx
22.9K
#مقاله 4
#مقالات_قرآنی
#زبان_قرآن
#قرآن
🔅🔅🔅
📈 بررسی سندی و دلالتی روایت "ضرب القرآن"
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای23صحیفه سجادیه 11.mp3
10.87M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 33
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 11
اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتک...
📁 «وَ حَصِّنِّی بِعَافِیَتِکَ» خدایا برای من یک حفاظی و دژی از عافیت خود درست بکن. یعنی یک عافیتی که من را حفظ بکند.عافیت خود را برای من سنگر و دژ و محافظ قرار بده .عافیتی که از هر شری مرا محافظت کند.اینگونه تعابیر و سخن گفتن با خداوند را فقط زبانی که از پستان وحی نوشیده می تواند بیافریند. بر اساس حدیث متواتر «انی تارک فیکم الثقلین»تنها امام معصوم که عِدل قرآن کریم است می تواند این تعابیر را خلق کند.
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 33 📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 11 اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک
📌 واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه قسمت 11
اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتک...
📈 صلوات گشایش باب عافیت
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن صَلّى عَلَيَّ مَرَّةً ، فَتَحَ اللّه ُ عَلَيهِ بابا مِنَ العافِيَةِ .
هر كس يك بار بر من صلوات فرستد، خداوند درى از عافيت به رويش بگشايد.
( جامع الأخبار : ۱۵۳/۳۴۴ )
📁 «وَ حَصِّنِّی بِعَافِیَتِکَ» خدایا برای من یک حفاظی و دژی از عافیت خود درست بکن. یعنی یک عافیتی که من را حفظ بکند.عافیت خود را برای من سنگر و دژ و محافظ قرار بده .عافیتی که از هر شری مرا محافظت کند.اینگونه تعابیر و سخن گفتن با خداوند را فقط زبانی که از پستان وحی نوشیده می تواند بیافریند. بر اساس حدیث متواتر «انی تارک فیکم الثقلین»تنها امام معصوم که عِدل قرآن کریم است می تواند این تعابیر را خلق کند.
📁 گفتیم یکی از رمز و رازهای تکرار واژه عافیت این است که هر کدام معنای خاص خودش را دارد در همین فقره دعا «وَ حَصِّنِّی بِعَافِیَتِکَ،» «مِمَّن یُریدُ بِی سُوءً» این مخصوص آن است که عافیتی به من بده، عافیتی که نیّت بد را جلوگیری بکند. یک نفر یک نیّت بد در حقّ من دارد. میخواهد به من صدمه برساند یا نقشه کشیده است آبروی من را ببرد. اینجا میگوید با عافیت خود برای من حصنی درست بکن. این غیر از آن عافیتی است که برای مرض بدن است. اینجا میگوید: دژی درست بکن که این نتواند به من کاری داشته باشد. «وَ حَصِّنّی بِعَافَیتِک مِمَّن یُریدُ بِی سُوءً» از کسی که یک بدی را برای من اراده کرده است. دژ برای من درست بکن، حالا میخواهد آبروی من را ببرد.
📁 از راهکارهای عافیت جویی
عافیت همه جانبه وقتی است که آدمی خود را در حصن و حصار توحید و ولایت رسول و اهل بیت ایشان قرار دهد .
هرکه خواهد همنشینی خدا
تا نشیند در حضور اولیا
از حضور اولیا گر (بسکلی)بُگسَلی(دوری کردن)
تو هلاکی زان که جزو بی کلی
هر که را دیو از کریمان وابرد
بی کسش یابد سرش را او خورد(مثنوی دفتر دوم)
📁 تقوی عامل دریافت عافیت الهی
آنگاه که این دو درهم تنیده شود رضایت و خورسندی همه زندگی را فرا می گیرد.شیطان همه تلاشش این است که حال خوش آدمی ؛این رضایت و خورسندی را از او بگیرد و برای مقابله با او قرار گرفتن در حصن و قلعه عافیت پروردگار برخورداری از تقوای همه جانبه است.
از پناه حق حصاری بِه ندید
یورتگه(خانه و منزل) نزدیک آن دژ برگزید(مثنوی دفتر سوم)
امام صادق علیه السلام: مَن سَرَّهُ طولُ العافِيَةِ ، فَلْيَتَّقِ اللّه َ .
هر كه خوش دارد از عافيت طولانى برخوردار شود، تقواى خدا در پيش گيرد.( بحار الأنوار : ۷۲/۲۳۲/۲ )
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
حقیقت مشترک تمام انسانها
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#علم
#جنگ
#بشر
#بشریت
@rahighemakhtoom
#بسم_الله_الرحمن_الرحيم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَالْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِین
#آیت_الله_سید_محمد_محسن_حسینی_طهرانی_رضوان_الله_علیه
#مناقب_اهل_بیت
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(۹9)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5)
📌 سرّ التفات از غيبت به خطاب
📁 در آيات آغازين سورهي مباركهي حمد، سخن به لفظ «غيبت» بود و در بخش پاياني آن، كه با آيهي مورد بحث آغاز مي شود، به لسان خطاب و حضور است. اين تغيير سياق در علوم ادبي (بديع) «التفات از غيبت به خطاب» ناميده مي شود و تنها تفنّني ادبي و براي زيباسازي كلام است و زمام آن نيز به دست متكلم است؛ گوينده براي ايجاد تنوع در كلام و آراستن آن، گاهي شخصي را غايب فرض كرده، گاهي مخاطب قرار مي دهد.
📁 امّا در اين آيهي كريمه، التفات از غيبت به خطاب تنها يك تفنّن ادبي نيست تا زمام آن به دست متكلم باشد و او به اختيار خود خداي سبحان را گاهي غايب و گاهي حاضر فرض كند، بلكه زمام كار به دست مخاطب است.
📁 توضيح اين كه، درك و پذيرش اسماي حسنايي كه در آغاز اين سوره آمده براي فرا خواندن انسان غايب به محضر خداست. اگر براي كسي ثابت شد كه خداي سبحان جامع همهي كمالات وجودي است: (الله)، بر سراسر عوالم هستيِ امكاني ربوبيّتي مطلقه دارد: (ربّ العالمين)، رحمت مطلقه او بر هر چيزي سايه انداخته: (الرّحمن) و رحمت مخصوصي براي مؤمنان و سالكان راهش دارد: (الرحيم) و سرانجام مالكيت بي مرز او در «يوم الدين» ظهور مي كند: (مالك يوم الدين) و جز او هيچ موجودي شايسته خضوع و خطاب نيست و آنگاه به همهي اين معارف ايمان آورد، چنين كسي كه تا كنون غايب بود از غيبت به حضور آمده، خود را در محضر خداي سبحان مي بيند و لياقت تخاطب مي يابد. پس تفاوت در متكلم است كه از غيبت به حضور آمده است، نه مخاطب كه هرگز غايب نيست؛ ولي كسي كه اين اسماي حسني را درك نكرد يا نپذيرفت، شايستهي تخاطب نيست و حق قرار گرفتن در محضر خدا را ندارد؛ زيرا او غايب است؛ گرچه خداوند مشهود مطلق است.
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(100)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5)
📌 براهين حصر عبادت و استعانت
📁 آيهي كريمهي (إيّاك نعبد وإيّاك نستعين) به روشني مفيد حصر عبادت و استعانت در خداي سبحان است و اسماي حسناي الله، ربّ العالمين، الرّحمن، الرّحيم و مالك يوم الدّين كه در آيات قبل آمده، علاوه بر اين كه هر يك حد وسط برهاني بر اثبات حمد و حصر آن در خداي سبحان است، حدّ وسط برهان بر «حصر عبادت» و «حصر استعانت» در او نيز خواهد بود؛ مثلاً با استفاده از اسم «الله» برهاني بدين تقرير اقامه مي شود: «ذات اقدس خداوند، جامع و دربردارندهي همهي كمالات وجودي است[در بحث تفسيري آيهي الحمد لله ربّ العالمين گذشت كه «الله» نام هويّت غيبي محض نيست؛ زيرا آن هويّت مطلق، اصلاً اسم ندارد. «الله» نام ذات مقدسي است كه جامع و مستجمع همه صفات كمالي است. (ص 334 ).]و چنين موجود كاملي تنها معبود و تنها مستعان سراسر عوالم هستي است، بنابراين عبادت و استعانت ويژهي اوست». همچنين ساير اسماي حسناي مذكور در صدر سوره، هر يك حد وسط برهاني بر حصر عبادت و استعانت در خداست.
📁 تفاوتي كه ميان براهين مذكور وجود دارد در اين است كه برخي همانند براهيني كه حدّ وسط آنها «جامعيّت كمال»، «ربوبيّت مطلق»، «رحمت فراگير» و «رحمت خاص» است، ناظر به نظام فاعلي جهان آفرينش و صدور موجودات از سرچشمهي هستي است و برخي ديگر مانند برهاني كه حدّ وسط آن «مالكيّت يوم الدّين» است، ناظر به نظام غايي و رجوع موجودات به خداي سبحان است، البته رجوع مراتبي دارد كه مرحله نهايي آن در قيامت كبراست وگرنه برخي از مراحل نظام غايي، قبل از قيامت كبرا نيز حاصل مي شود.
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_قارعه
#سوره_القارعه
🔅🔅🔅
📌نگاشت11: نکات تفسیری آیه 8سوره القارعه
القارعة ٨
✅ وَ أَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ
▫ «خَفَّتْ»: سبک گردید. مراد سبک شدن حسنات، یا به عبارت دیگر، کمتر بودن حسنات از سیّئات است.
✅ ۱ - اعمال برخى از مردم در قیامت، سبک وزن و بى ارزش است. (و أمّا من خفّت موزینه) «موازین» یا جمع «میزان» و یا جمع «موزون» است. برداشت یاد شده، با هر دو مبنا سازگار است.
✅ ۲ - وزنه هاى محاسبه اعمال در قیامت، متناسب با آنها و سنگین یا سبک خواهد بود. (فأمّا من ثقلت موزینه ... و أمّا من خفّت موزینه) چنانچه کلمه «موازین» جمع «میزان» (وزنه اى که با آن متاع را مى سنجند)، باشد، نکته یاد شده استفاده مى شود.
✅ ۳ - محاسبه اعمال ناروا در قیامت (و أمّا من خفّت موزینه)
✅ ۴ - فرجام اخروى هر کس، وابسته به اعمال او است. (فأمّا من ثقلت موزینه ... و أمّا من خفّت موزینه)
✅ ۵ - کردار خطاپیشگان، در قیامت سبک و بى ارزش خواهد بود. (فأمّا من ثقلت موزینه)
✅ ۶ - کردارهاى ناروا، هنگام حسابرسى در قیامت - با وجود تهى بودن همه آنها از وزن و ارزش - گوناگون بوده و ابزار سنجش آنها متفاوت است. (و أمّا من خفّت موزینه) جمع بودن «موازین»; بیانگر تعدد میزان و موزون و تغایر آنها است.
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_قارعه
#سوره_القارعه
🔅🔅🔅
📌نگاشت12: نکات تفسیری آیه 9سوره القارعه
القارعة ٩
✅ فَأُمُّهُ هَاوِيَةٌ
▫ «أُمُّ»: مادر. برای ریشخند است. مراد مأوی و جایگاه است. «هَاوِیَةٌ»: پرتگاه و محلّ سقوط اشیاء بدان. اسمی از اسماء دوزخ است.
✅ ۱ - صاحبان اعمال بىوزن و ارزش، در قیامت گرفتار جهنم و سقوط کننده در پرتگاه عمیق آن (فأُمّه هاویة) «هاویة» - که در این آیه بر «جهنم» تطبیق یافته است - به معناى هر درّه و یا حفره اى است که عمق آن معلوم نباشد. (لسان العرب)
✅ ۲ - اعماق جهنم، تنها پناهگاهى است که خطاپیشگان را پس از سنجش اعمال آنان در آغوش خواهد گرفت. (فأُمّه هاویة) تعبیر «اُمّ»، کنایه از احاطه جهنم بر خطاپیشگان است; بسان مادرى که طفل خود را در آغوش گرفته است.
✅ ۳ - گرفتارى به جهنم، کیفر کردارهاى بى ارزش است. (و أمّا من خفّت موزینه . فأُمّه هاویة)
✅ ۴ - تشبیه خطاپیشگان در قیامت، به جان باختگانى که تحمّل مرگ آنان براى مادرشان هلاکت آفرین است.* (فأُمّه هاویة) فعل «هوى» در معانى مختلفى - از جمله «سَقَطَ» و «مات» - به کار رفته است (قاموس). بنابر معناى دوم، کلمه «هاویة»، به معناى «هالکة» خواهد بود نسبت دادن هلاکت به مادر کسى که میزان اعمال او سبک است، کنایه از عظمت سختى هاى وارد بر وى است; به گونه اى که در آن موارد، مادران تاب تحمّل چنین وضعى را براى فرزند خود نداشته و هلاک خواهند شد. در این صورت مرجع ضمیر «هى» در آیه بعد، عنوان «داهیة» (مصیبت بزرگ) خواهد بود که مفاد جمله «فأُمّه هاویة» است.
✅ ۵ - «هاویة» از اسامى جهنم (فأُمّه هاویة) «هاویة» گرچه منصرف است و نمى تواند علم باشد، ولى مى تواند وصفى باشد که بر جهنم اطلاق شده است.
✅ ۶ - فرجام اخروى انسان، وابسته به کردار او است. (فأمّا من ثقلت موزینه . فهو فى عیشة راضیة . و أمّا من خفّت موزینه . فأُمّه هاویة)
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_قارعه
#سوره_القارعه
🔅🔅🔅
📌نگاشت13: نکات تفسیری آیه 10و11سوره القارعه
القارعة ١٠
✅ وَ مَا أَدْرَاکَ مَا هِيَهْ
▫ «مَاهِیَهْ»: مرکب است از (مَا) استفهام و (هِیَ) ضمیر و (هْ) سکته
✅ ۱ - ابزار شناخت زوایاى جهنم و اعماق هولناک آن، در اختیار همگان نیست. (و ما أدریک ماهیه) کلمه «هیه» ترکیبى از ضمیر «هى» و هاء «سَکْت» است.
✅ ۲ - عظمت جهنم و توصیف اعماق هولناک آن، فراتر از حد تصوّر و بیان است. (و ما أدریک ماهیه)
✅ ۳ - پیامبر(ص)، در شناخت «هاویة»، نیازمند تعلیم الهى است. (و ما أدریک ماهیه)
🔅🔅🔅
القارعة ١١
✅ نَارٌ حَامِيَةٌ
▫ «حَامِیَةٌ»: بسیار گرم و سوزان
✅ ۱ - جهنم، یک پارچه آتش و داراى حرارتى بس شدید است. (نار حامیة) «هاویة»، اسم مکان است و آتش خواندن آن، مبالغه در بیان گستردگى آتش است; به گونه اى که گویا آن مکان چیزى جز آتش نیست. «حَمِیَتِ النار»; یعنى، حرارت آن شدت یافت (قاموس).
✅ ۲ - حرارت آتش جهنم، غیرقابل قیاس با حرارت دیگر آتش ها است. (نار حامیة) وصف «حامیة» با هر آتشى همراه است; بنابراین تأکید بر آن در توصیف آتشِ جهنم، بیانگر این است که گویا در مقابل حرارت آن، آتش هاى دیگر حرارتى ندارد.
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
◀️ تزکیه نفس در امور اجتماعی
🔸اینچنین نیست که اگر جلوی بیحجابی را گرفتند، جلوی آزادی را گرفتند.آزادی، حریّت، از بهترین نعمتهای الهی است.
🔸بارها به عرضتان رسید که کلمه وِلِنگار کلمه بسیط نیست، مرکّب از وِل و انگاره است.یعنی اگر کسی انگاره و انگیزه او این باشد که وِل است، این را میگویند وِلِنگار.خب مگر میشود انسان وِل باشد؟ میشود انگیزه کسی وِل بودن باشد؟ این دین جلویش را گرفته.
🔸خب اگر به ما فرمود لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ و ما باید تأسّی کنیم، اختصاصی به بیت او ندارد.ملاحظه فرمودید همان طور که در سوره مبارکه «نور» درباره زن و مرد باایمان این بیانات را دارد، همانها را با یک تفاوت مختصری درباره همسران وجود مبارک پیغمبر بیان میکند .ما میخواهیم جامعهمان اصلاح بشود؛ بسیاری از مشکلات است که به دست خود ما باید حل بشود، برخی از کارهای ماست که به دست دولت باید حل بشود.
🔸دولتی که با مردم است، مردمی که با دولتاند نباید کارها را به یکدیگر ارجاع بدهند.ما هم باید وظیفهمان را انجام بدهیم، آنها هم باید وظیفهشان را انجام بدهند تا پاسدار کوشش امام راحل و خون های پاک شهداء(رضوان الله تعالی علیهم) باشیم.
🔹گزیده درس تفسیر قرآن سوره احزاب، آیات 53 الی 55
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلنگر و درنگ
یادآوری اول به خودم
بعد به باقی رفقا
برای #ماه_رمضان پیش رو ، برنامه ریزی داشته باشیم ...
.
.
ترک یک خطا در عادات ترک معصیت
تمرین یک کار درست و ثواب
توجه بیشتر به قرآن و مفاهیم قرآنی
و ...
.
.
امسال و با توجه بیشتر به #مناجات_شعبانیه دل هامون بیشتر برای ماه رمضان امدست
اگر هنوز میون اینهمه فرصت سوزی فرصت نکردیم مناجات رو بخونیم حتما در این دو سه روز از این نجوای عاشقانه و عارفانه استفاده کنیم ...
@rahighemakhtoom
نساء 14.mp3
24.37M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 14
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_محمد_الصدیق_منشاوی
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_بقره
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی
🕑 زمان:30دقیقه
📈 این تلاوت شامل آیات ۲۳۳ تا ۲۴۸ سوره مبارکه بقره است .
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 170
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
✅ همايش بين المللي غدیر تا عاشورا
🔰🔰🔰
📈 اصل سوم. خداي عزيز مظاهر فراواني براي عزت نمايي دارد كه بارزترين آنها «ثقلين»، يعني قرآن عزّت مدار و عترت عزّت محور است، عزّت علمي خدا در مجالي عقيده، خُلق و عمل در قرآن متبلور است، و عزّت عيني او در مرائي استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي در عترت متجلّي است.
☑ تحليل عميق مآثر قرآني خراباتيان استعمار، استثمار و استبداد را بيدار مي كند و تعليل لطيف معارف عترت، به ويژه آثار علوي(عليهالسلام) و حسيني(عليهالسلام) از غدير تا عاشور، خرافاتيان استعباد و استحمار را هشيار مي نمايد و امّت حي بن يقظان را عليه نظام سلطه و طغيان مي شوراند و كاخ نشينان استكبار را به دست كوخ نشينان استضعاف طرد مي كند كه چنين پيروزي خون بر شمشير، نه در فاهمه دوستان مي گنجيد: (ما ظَنَنتُم اَنْ يخرجوا) و نه در واهمه دشمنان ترسيم مي شد؛ (و ظنوا أنّهم مانعتُهُم حصونهم من الله فاتيهم الله من حيث لم يحتسبوا) [سوره حشر، آيه 2.]و سرّ سرآمد بودن نظام قضا و قدر غيب بر نظام هندسه و رياضي، شهادت آن است كه نظام قضاي الهي فراكمي و كيفي است و هرگز محكوم كم متصل و منفصل نخواهد شد و نظام رياضي امري است طبيعي كه هماره تحت سيطره ملكوت نظام مند فراطبيعي است.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
👇👇👇
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 170 پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گونا
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 171
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
✅ همايش بين المللي غدیر تا عاشورا
🔰🔰🔰
☑ قرآن كريم و حكيم كه وصف ممتاز عزّت را از خداي عزيز به همراه دارد؛ (...وإنّه لكتابُ عزيزُ) [سوره فصّلت، آيه 41.]، عزّت خويش را در سِداد حقْ مَداري هر آيه به تنهايي از يك سو و در صلابتِ وفاق محوري مجموع آيات از سوي ديگرمي داند.
📁 سخن نغز امير مؤمنان حضرت علي بن ابي طالب(عليهالسلام) درباره كتاب پرمغز خداي سبحان اين است: «والله سبحانه يقول: (ما فرّطنا في الكتاب من شي ء)،[ سوره انعام، آيه 38.]وفيه تبيانٌ لكل شي ء، وذكر اَنّ الكتابَ يُصَدِّق بَعْضُه وانه لااختلافَ فيه فقال سبحانه: (ولو كان من عند غيرالله لوَجَدُوا فيه اختلافاً كثيراً) [سوره نساء، آيه 82.]، واِنّ القرآن ظاهره انيق وباطنه عميق، لاتفني عجائبهُ ولاتَنْقضي غرائبه ولاتُكْشَفُ الظلماتُ إلّابه».[ نهج البلاغه، خطبه 18.]چون عترت طاهرين(عليهالسلام) همتاي قرآن كريم و همگي نور واحدند، هركدام از اين ذوات مقدس به منزله سوره مستقل و مجموع اينان به مثابه صورت قرآن عزيزند كه نه بطلان پذيرند؛ (لايأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه) [سوره فصلت، آيه 42.]، و نه انفكاك پذيرند تا واقفي را بهانه اي و كيساني را دستاويزي و زيدي را زياده روي روا گردد و حيات علمي و عملي اينان، يعني اهل بيت وحي، تحقق عيني قرآن عزيز است كه دلمايه مشتاقان حق و جانمايه مشتاقان خداي عزيز جز عزّت علوي و حسيني نخواهد بود: « بهم عُلِمَ الكتابُ وبه عَلِموا وبهم قامَ الكتابُ وبه قاموا».[ نهج البلاغه، حكمت 432.]
حضرت امام سجّاد(عليهالسلام) كه از بنيانگذاران نام آور ملكوت كربلا است و سخن گوي عترت طاهرين(عليهمالسلام) درباره «انا ابن مكّة ومني... » [الاحتجاج، ج 2، ص 311.]است، اعتصام به قرآن را كه هم وزن اهل بيت عصمت و طهارت(عليهمالسلام) است، ما يه صعود به قلّه شرف مي داند: «وَاجْعَلِ القرآنَ وسيلةً لنا الي اَشْرَفِ منازل الكرامة» [صحيفه سجاديه، دعاي 42، ص 178.]، و ريشه اين سخنان پُرمحتوا بيان وحي آميز رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم است كه فرمود: «دُوْرُوا مع كتاب اللّهِ حيثما دار».[ نهج الفصاحه، ج2، ص767.]
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی ۱7 #گفتگو #مقالات #تفسیر #دنیا_خانه_امتحان #امتحان #علامه_مصباح_یزدی #مصباح_یزدی 🔅🔅🔅
#تحلیل_و_بررسی ۱8
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#دنیا_خانه_امتحان
#امتحان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📈 انبيا، امامان و ولي فقيه، آينههاي هدايت
📁 با وجود اين مشکلات چه کنيم تا کمک و پشتيباني داشته باشيم؟ طي مسير نياز به علائم راهنمايي دارد. در جادهها، بهخصوص در جادههاي سخت و پر پيچ و خم، علائمي گذاشته ميشود تا راهنماي پويندگان آن مسير باشد. گاه بر سير يک پيچ آينهاي نصب ميکنند تا مسير پيچ را کامل نشان دهد. خداي متعال براي محفوظ ماندن از خطرات مسير سعادت، پيامبر و امامان معصوم عليهمالسلام و بعد وليفقيه را قرار داده است.
📁 ممکن است شما بگوييد مگر وليفقيه معصوم است؟! عرض ميکنم: خير، هيچ کس نگفته وليفقيه معصوم است. اما من سؤال ميکنم: مگر مرجع تقليد معصوم است؟ شما چهطور وقتي از مرجعي تقليد ميکنيد و به رساله آن عمل ميکنيد به اين نکته کار نداريد که آيا همه فتواهاي او مطابق واقع هست يا نيست. چراکه ميدانيد در حال حاضر راهي بهتر از اين وجود ندارد. آن کسي که فرمود:فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُم؛[11] اين مسئوليت را برعهده گرفته است.
📁 امام زمان عجلاللهتعاليفرجه فرمود من حجت خدا بر شما هستم و فقهاي جامعالشرايط حجت من بر شما هستند. کسي نميگويد ولي فقيه معصوم است اما در اين شرايطي که ما دستمان به امام معصوم نميرسد راهي بهتر از اين براي ما وجود ندارد و اين همان راهي است که امام معصوم به ما فرموده است و ولي فقيه را حجت قرار داده و به ما دستور داده است که از او اطاعت کنيم. به همان دليلي که ما در فتوا از مرجع جامعالشرايط تقليد ميکنيم و هر فتوايي داد اطاعت ميکنيم از ولي فقيه هم اطاعت ميکنيم.
📁 براي مثال اگر در گذشته از يک مرجعي تقليد ميکردهايم و او از دنيا رفت پس از او به مرجع جامعالشرايط زنده مراجعه ميکنيم و به همين خاطر گاهي رفتارمان را تغيير ميدهيم. براي مثال ممکن است ديروز در نماز يک مرتبه تسبيحات اربعه ميگفتيم، ولي امروز سه مرتبه بگوييم و بهخاطر ملزم شدن به اين تغيير رفتار، اعتراض نميکنيم که مگر دين تغيير کرده است! چراکه ميدانيم ديروز حجت، فتواي مرجع قبلي بود و امروز حجت، فتواي مرجع زنده است. آن خدايي که آن مرجع قبلي را حجت قرار داده بود و پيش از اين، عمل به آن فتوا را از من ميخواست امروز عمل به فتواي مرجع زنده را ميخواهد. از نظر عقلايي هم هيچ راهي بهتر از اين وجود ندارد.
📁 کسي که قانون را بهتر از ديگران بداند و تعهدش به عمل به قانون بيش از ديگران باشد و مصالح مردم را هم بهتر از ديگران درک کند، يا کل مصلحت را خودش بهتر بفهمد يا به کمک مشاورين و شوراها بفهمد که يکي از آنها مجلس شوراي اسلامي است - البته در نهايت، حکم و قانون مطلق را او صادر ميکند چراکه امام معصوم عليهالسلام فرموده است:فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُم - محور قرار دادن او بهترين راه ممکن است.
📁 بالاترين خيانت ممکن در حق مردم انقلابي و شهدا چيست؟ بالاترين خيانت اين است که اين علامتها را بشکنيم و آنها را از صحنه جامعه پاک کنيم. آيا شايسته است آينهاي را که در جاده بر سر پيچ خطرناک نصب کردهاند بشکنيم؟! براي محفوظ ماندن در فتنهها، هيچ کاري بهتر از اين نيست که ما در درجه اول کسي را بشناسيم که اصلح براي ولايت است و بعد با تمام قوا از او حمايت کنيم. بدانيم هر کس مقام ولايت را تضعيف کند بزرگترين خيانت را به اسلام، به تشيع و به خون شهدا کرده است.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی ۱8 #گفتگو #مقالات #تفسیر #دنیا_خانه_امتحان #امتحان #علامه_مصباح_یزدی #مصباح_یزدی 🔅🔅🔅
#تحلیل_و_بررسی ۱9
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#دنیا_خانه_امتحان
#امتحان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📈 توسل به امام عصر عجلاللهتعاليفرجه، روح تلاشهاي ما
📁 همه اينها که گفته شد در صحنه اسباب ظاهري و قابل محاسبه است که ميتوانيم درباره آنها بحث کنيم و دين هم بر همين اساس نازل شده و احکام هم بر همين اساس تبيين شده است. اما همه اينها يک روح هم دارد و آن روح را هم خدا به ما شيعيان عنايت کرده است که سايرين از آن محروماند و آن اعتقاد به حضور ولي خدا در جامعه و تأثير عنايت او، دعاي او، توسل به او و کمک خواستن از او است.
📁 در کنار اين اسبابي که گفته شد، دل ما بايد هميشه با آن مرکز انوار الهي يعني قلب مقدس ولي عصر اروحنافداه در ارتباط باشد. انشاءالله خدا به برکت عنايات آن حضرت به همه ما توفيق دهد که اين ارتباط را تقويت کنيم و در اسباب ظاهري هم تا آنجا که ميتوانيم از مقام ولايت حمايت کنيم و در اطاعت از او کوشا باشيم.
والسلام عليکم ورحمة الله.
[1] . عنکبوت، 1-3.
[2] . ملک، 2.
[3] . بقره،214.
[4] . نهجالبلاغه، للصبحي صالح، خطبه 16.
[5] . عنکبوت، 64.
[6] . اسراء، 20.
[7] . الکافي، ج2، ص74.
[8] . بحارالانوار، ج67، 84.
[9] . نساء، 145.
[10] . بقره، 9
[11] . کمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص484.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
◀️ تزکیه نفس در امور اجتماعی
🔸اگر اهل علماليقين باشي هماكنون كه اينجا نشستي جهنم را ميبيني، چون بعد از مرگ كه خُب كفار هم ميبينند ميگويند رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَسَمِعْنَا ...
🔸اين قصه را هم ما بارها به عرضتان رسانديم:
سالي در مدينه در عمره مفرده در برابر ضريح مطهر رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) نشسته بودم ديدم يك مرد ميانسالي تقريباً نزديك چهل سال بود، آمد نشست و گفت حاج آقا ميتوانم چيزي بپرسم؟، گفتم بپرس.
🔸گفت كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ، لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ معنايش چيست؟؛ ما هم توضيح كوتاهي در موردش داديم.
🔸ديدم ميگويد من آبميوه فروشم، آن روزها رسم بود كه چند قالب يخ را بينالطّلوعين جلوي اين مغازههاي آبميوهفروشي و امثال آن ميآوردند.
گفت من صبح كه نماز خواندم آمدم جلوي مغازه که مغازهام را باز كنم ديدم از اين قالبهاي يخي كه جلوي مغازه من است آتش شعله ميكشد! هر چه ميبينم، ميبينم كه اين شعلههاي آتش است كه از اين قالبهاي يخ در ميآيد!
🔸فهميدم در مالِ ما حرامي راه پيدا كرده؛ رفتم از بعضي از علماي شهرم ـ اهل شيراز بود ـ سؤال كردم كه اين چيست كه من ميبينم؟
🔸[آن عالم] گفت كه شما چطور آبميوه ميفروشي؟
گفت ما به اين مشتريها ميگوييم مثلاً اين يك ليوان آبميوه صد تومان، اين ليوان آبميوه به اندازهاي كه ما همين آبميوه را در آن بريزيم چون گرم است خوشمزه نيست يك قالب يخ هم در آن ميگذاريم، خُب آن يك قالب يخ كه به اندازه آبميوه نميارزد!
🔸گفت آتش همين است! همين حرام به آن صورت در آمد.
🔸گفتم پس ما چه كار كنيم؟
🔸گفت شما دو ليوان تهيه كنيد، يك ليوان بزرگ و يك ليوان معمولي، قراردادتان با همين ليوان معمولي باشد يعني وقتي ميگوييد يك ليوان آبميوه صد تومان با همين ليوان باشد، آن قالب يخي كه ميخواهي بگذاري كه قيمتش يك قِران است آن را در ليوان بزرگ بگذار كه اين آبميوه در آن ليوان بزرگ باشد، خنك و گوارا باشد به او بدهي.
گفت ما اين كار را كرديم بعد ديگر آتش را نديديم.
آتش يعني همين مال حرام!
🔹گزیده درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 60 الی 68
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
#آخر_شعبان
#محاسبه_و_مراقبه
#صدر_مشروح
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📈 تجارت حقیقی
📁 اگر كسی سرمایه ای دارد باید تجارت كند، كسی خانه ای دارد، زمینی دارد یا بالأخره این زمین را می فروشد و استفاده می كند، خانه را می فروشد و استفاده می كند یا اجاره می دهد، غیر از این كه نمی شود! آنها كه رفتند شهید شدند با «بیع» معامله كردند، ما كه توفیق شهادت نداشتیم باید اجاره بدهیم؛ این اجاره همان است كه در قرآن كریم دارد كه ما به اینها «اجر» می دهیم،[1] اجر و اجرت به چه كسی می دهند؟ به كسی كه عقد اجاره دارد، پس ما هم تعبیر «بیع» داریم و هم تعبیر «اجر»، آنها كه شربت شهادت نوشیدند فروختند و گرفتند كه البته هر دو را گرفتند! ماها كه آن توفیق را پیدا نكردیم باید اجاره بدهیم، اجاره بدهیم یعنی چه؟ اگر كسی خانه خود را اجاره داد به دیگری یعنی چه؟ یعنی آن مستأجر باید از آن استفاده كند نه صاحب خانه، ما اگر وقتمان را به خدای سبحان اجاره دادیم، این یعنی چه؟ یعنی هر چه او می خواهد باید انجام بدهیم نه هر چه خودمان می خواهیم! این معنی محاسبه است، آن وقت آدم راحت است.
📁 در سورهٴ مباركهٴ اسراء فرمود هر كار خیری كه كردی برای خودت كردی ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ﴾ این «لام»، «لام» اختصاص است و اگر ـ خدای ناكرده ـ كسی كار بدی كرد ﴿وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾[2] آن هم برای خودت است، هیچ كس به دیگری بد نمی كند! اگر كسی در درون خانه خود یك چاه و كنیف بدبویی حفر كرد خب در تمام شبانه روز خودش در زحمت است، البته گاهی هم شامّه عابرین را آسیب می رساند؛ لذا این «لام»، «لام» اختصاص است كه در سورهٴ مباركهٴ اسراء فرمود: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ﴾ باز ﴿فَلَهَا﴾ حالا بعدها سراینده های ما گفتند:
اگر بار خار است خود كشته ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته ای[3]
📁 مردم مشغول دو كار هستند، خیلی از شماها شاید این درخت های پرتیغ جنگلی را دیدید كه در عربی به آن می گویند قَتاد، این درخت هیچ میوه ای ندارد مگر تیغ، هر چه هم به او بیشتر آب دهید تیغ هایش تیزتر است، حرف این سراینده این است كه «اگر بار خار است» تیغ محصول كار شماست «خود كشتهای»، «وگر پرنیان است» پرنیان همین ابریشم است «اگر پرنیان است خود رشتهای» یا انسان مشغول رشته پرنیانی است یا آبیاری آن درخت پرتیغ است، این معنی محاسبه است كه می گویند ماه شعبان كه آخر سال است انسان باید حساب هایش را بررسی كند تا سال جدید وارد بشود ببیند كه آیا مثل شهدا (رضوان الله علیهم) خرید و فروش كرده یا مثل جانبازان كه بخشی را خرید و فروش كردند كه حشرشان با اولیای الهی است، نشد اجاره است! آدم نه «بیع» بكند نه اجاره آن وقت اجری نمی برد. اینكه در بسیاری از آیات دارد اجر آنها با خداست اجر برای اجیر است.
📁 شما خانواده های معظّم شهدا، جانبازان كه به لطف الهی تلاش و كوشش كردید این نعمت را قدر بدانید، البته جامعه قدر شما را می داند ولی عمده آن است كه خودتان قدر این نعمت ها را بدانید دعاهای شما كه ـ انشاءالله ـ مستجاب است برای نظام دعا كنید؛ فرزندان و جامعه تان را با دعا تأمین كنید، از خدای سبحان بخواهید كه توفیق مراقبه و محاسبه را نصیب همه ما بكند كه ما با زبان آزاد، قلب آزاد و صدر مشروح وارد سال جدید یعنی اول ماه مبارك رمضان ـ ان شاء الله ـ بشویم.
[1] . سورهٴ بقره، آیهٴ 62 و... .
[2] . سورهٴ اسراء، آیهٴ 7.
[3] . شاهنامه فردوسی، فریدون، بخش20.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1391/04/22
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom