#تحلیل_و_بررسی 45
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ← ناآگاهی به ابزارهای فهم
☑️ در ادامه، مروری گذرا بر این قرینهها خواهیم داشت:
⏺قرینههای درونی ناپیوسته؛
منظور از این دسته، آیههایی است که در جای دیگر سوره یا در سورههای دیگر در رابطه با آیه مورد بحث وجود دارد و در توضیح مراد آیه به کار میآید یا قید و استثنایی است که از دامنه شمول و کلیت آن میکاهد و.... بیتوجهی به اینگونه قراین موجب برداشت ناورا از آیهها و نسبتسخنان غیر واقع به خدای متعال میشود؛ مانند کسی که علم غیب را مخصوص خدای متعال میداند و از دیگران نفی میکند - گرچه به تعلیم الهی بدانند - و مستند خود را آیه ۶۵ نمل قرار میدهد: «قل لا یعلم من فی السموات و الارض الغیب»، [۴۶] در حالیکه در سوره جن آمده است: «عالم الغیب فلا یظهر علی غیبه احدا الا من ارتضی من رسول» [۴۷] بنابراین، میتوان گفت که دانش غیب در اصل، مخصوص خدای متعال است، ولی او آن را به برخی از بندگان خالص خود میدهد و آنان نیز به واسطه عنایت الهی عالم به غیباند.
⏪←← قرینههای بیرونی
بخشی از این قرینهها شرایط و اوضاع و احوال زمان نزول آیه است که مخاطبان قرآن به آن اشراف کامل داشتهاند. طالبان فهم قرآن باید به این زمینههای نزول آشنایی یابند. کسیکه زمینه نزول آیه مربوط به صفا و مروه را نمیداند گمان میکند که طواف بر آن دو جایز است، نه واجب، در حالیکه آیه بر اصل تشریع سعی بین صفا و مروه نازل شده و ربطی به بیان استحباب سعی ندارد، ولی بدان دلیل به «لاجناح» تعبیر شده که مسلمانان گمان میکردند سعی میان صفا و مروه از بدعتهای مشرکان است و یا به نقلی دیگر، آنان بر روی هر یک از آن دو کوه بتی گذارده بودند و پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با مشرکان شرط کرده بودند که در هنگام حج مسلمانان، بتها را بردارند. آنان نیز چنین کردند، ولی هنگامیکه یکی از مسلمانان مشغول سعی بود بتها را باز گرداندند و آیه نازل شد «ان الصفا و المروة من شعائر الله فمن حج او اعتمر فلا جناح علیه ان یطوف بهما» [۴۸] [۴۹]
🔹بخش دیگری از قرینهها سخنان پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و اهل بیت (علیهمالسّلام) درباره آیههای قرآنی است که در بحث از ویژگیهای قرآن در قسمت پراکندگی قیدها و قرینهها نمونهای از آن بیان شد.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
#تحلیل_و_بررسی 46
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ← ناآگاهی به ابزارهای فهم
⏪←← قرینههای غیرلفظی
در محاورات عرفی، گاه بر قرینههای غیر لفظی تکیه میشود و بر اساس آن، گفتهها را تحلیل و بررسی میکنند؛ یعنی شنوندگان با ویژگیهایی که از گوینده سراغ دارند برخی از احتمالها را از کلام او نفی یا اثبات میکنند و در نتیجه، ویژگی او قرینهای است بر مراد او از سخنانی که گفته است. (مانند شعرهایی که از برخی از عالمان عارف نقل میشود و ما بر اساس همین قرینه، مراد آنان را چیزی غیر از ظاهر الفاظ و عبارات میدانیم) در فهم قرآن نیز میتوان از این قرینهها بهرهمند شد. ویژگیهای خداوند، فرشتگان و پیامبران (علیهمالسّلام) از اینگونه قرینههاست. شریف رضی (رحمةاللّه) بر اساس همین قرینه، سخن اکرمه و سدی را که طبری نقل کرده مردود میداند. آن دو گفتهاند: چون ملائکه به حضرت زکریا بشارت دادند، شیطان بر این صدا و بشارت اعتراض کرد و حضرت زکریا را وسوسه کرد که آنچه شنیدهای از سوی ملائکه نبوده، بلکه از ناحیه شیطان است؛ چون اگر از طرف حق تعالی بود ناگزیر به صورت وحی نازل میشد. لذا، شک کرد و گفت: «انی یکون لی غلام.». [۵۰]
⏺وی (شریف رضی (رحمةاللّه)) در رد این سخن گفته است: این حرف بیانگر نادانی کامل و بی بصیرتی گویندهاش به مقام پیامبران (علیهمالسّلام) است. انبیای الهی (علیهمالسّلام) مقامشان برتر از آن است که ملعبه شیاطین قرار گیرند و نتوانند صدای شیطان و ملائکه را از هم تشخیص دهند.... چه دلیلی روشنتر از قرآن که نشان دهد حضرت زکریا ذرهای شک نکرده از اینکه طرف خطاب خود را خدا میداند. [۵۱]
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 190
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
✅پيام به همايش دانشجويان به مناسبت نيمه شعبان
⏺گرچه همتايي قرآن و عترت جرأت ورود به حريم امامت را به هر پژوهش گري نمي دهد، ليكن با مطاياي موهوبِ آن ذوات مقدّس، مي توان عطاياي مبذولِ آنان را حمل نمود؛ هرچند ممكن است شنونده از گوينده آماده تر باشد: «رُبّ حامل فقهٍ إلي مَن هو أفقه».[ الكافي، ج1، ص403.]
⏺لازم است عنايت شود كه اگر بعضي از احاديث و علوم خاندان وحي صَعب و دشوار است، جريان حضرت مهدي موجود موعود(عليهالسلام) و حضور مستمر وي در عين استتار و ظهور دائم او در متن اختفا، از روايات مُسْتَصْعَب و سخت ترين است، لذا فهم آن فحص بالغ را با طهارتِ ضمير مي طلبد.
⏺هرگز نمي توان بهانه دشواري ادراك برخي از معارف ديني را بهاي ترك آن قرار داد و مجوّز اهمال آن دانست، بلكه بايد عنايت كرد كه بهاي هر كالاي گران، اعتماد به امداد الهي است، چنانچه حضرت امام محمّد تقي(عليهالسلام) فرمود: «الثِقَةُ باللّهِ تعالي ثَمَنُ لكل غالٍ و سُلّم الي كلِّ عالٍ» [بحارالانوار، ج75، ص364.]؛ يعني وثوق به كمك خداوند بهاي هر متاع گران و نردبان هر مقام بلند است. البته شرطِ لازمِ فَوْزِ به فيض الهي و نيل به هماي سعادت كه طائر ملكوتي است، رهايي از مكر دام گستري و رسيدن به وَكْرسازي و آشنايي با آشيانه ساختن است:
گويد سليمان مر تو را، بشنو لسان الطير را
دامي و مرغ از تو رمد، رو لانه شو، رو لانه شو
گرچهره بنمايد صنم، پر شو از او چون آينه
ور زلف بگشايد صنم، رو شانه شو، رو شانه شو
يك مدّتي اَرْ كان بُدي، يك مدّتي حيوان بُدي
يك مدتي چون جان شدي، جانانه شو، جانانه شو
[ديوان شمس تبريزي.]
🌷🌷🌷
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 191
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📝نكاتي كوتاه جهت تذكره برخي و تبصره بعضي ارائه مي شود، شايد زادراهي براي راهيان صراط انتظار صادق باشد؛
🗓1. چون وقت ظهور معلوم نيست؛ چه اينكه زمان ارتحال نامعلوم است، بايد هماره واجد شرائط و لوازم ظهور مهدي موجود موعود)ارواحنا فداه( بود؛ چه اينكه لازم است هميشه داراي اسباب و علل لقاي مسرت بخش خداي سبحان بود و همين آمادگي و پرهيز از تسويف و تأخير، در اصلاح فرد و جامعه و در بارور شدن فكر فردي و عقل جمعي سهم به سزايي دارد.
🗓2. هر انسان صالحي كه مثال محبوب واقعي را در سر، و وصال او را در دل مي پروراند، مظهر نام مباركي از اسماي حسناي الهي است؛ اگر نصاب صالحانِ منتظر به كمال خود نائل شد و نعمت ترقّب صادق به تماميّت خويش بالغ گشت، زمينه ظهور انسان كاملي كه مظهر اسم اعظم است و مجراي هرگونه فيضِ تكميل دين و تتميم نعمت است، فراهم مي گردد و خداي سبحان مشيئت نفوذناپذير خود را اِعمال مي فرمايد. آنگاه طنينِ «اَنا بقيّةالله» [الكافي، ج 1، ص 471.]از كنار كعبه كه قبله عالميان و مطاف زائران است، به گوش مشتاقانِ مترصّد مي رسد و همگان وظيفه استماع، انصات و امتثال آن را، همچون آيه قرآن به خوبي ادراك مي كنند و از هر سمتي به صَوْب آن حضرت و با هر زبان و در هر زمين و در هر زمان، تلبيه گويان به محضر انورش بار مي يابند و يا در اقليم خويش به اطاعت دستور معصومانه وي مبادرت مي نمايند.
🗓3. اصلاح جامعه انساني تنها با اصول فطري و الهي ميسور است، زيرا تمدّن اصيل بشر در متن تديّن وي تعبيه شده است. اصول فطري كه گستره آن به صورت عقائد، اخلاق و اعمال فردي و جمعي تحرير مي شود، نيازمند رياضت و تمرين مستمرّ است، زيرا ملكات نفساني و تعهّدهاي اخلاقي، هرگز بدون مراقبت و تداوم بر آنها حاصل نمي گردد؛ بنابراين منتظران راستين كساني اند كه هماره در قلمرو انديشه هاي نظري، در مدار تعليم كتاب و حكمت سير كنند و در منطقه انگيزه هاي عملي در محور تزكيه و تطهير روح از يك سو و تحصيل حُبّ آل عصمت و مودّت اهل طهارت(عليهمالسلام) از سوي ديگر سفر نمايند تا به هجرت از جهل علمي و جهالت عملي كامياب گردند.
⏹غرض آنكه كسي مي تواند منتظرِ لبريز شدن مرز و بوم زندگي جامعه از عدل و قِسط باشد كه جان وي مملوّ از دادخواهي و روح او مشحون از عدل پروري باشد، به طوري كه نه سلطه گر باشد، نه سلطه پذير؛ نهادينه نِمودن چنين فرشته خويي مرهون جزم علمي و عزم عملي مستمر است؛
برون بَسيت بجُسْتم، درون بديدم و رَستم
چه ميل و عشق شدستم، به جُست و جوي دروني[ديوان شمس تبريزي.]
🌷🌷🌷
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه36
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
☑ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom
#اسلامی_سخن_گفتن
#قارونی_فکر_کردن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 توفیق الهی
🔹 ما خیال می كنیم وقتی گفتند اسلامی یعنی یك آیه یا روایتی داریم، سرّش این است كه عقلی كه خدا به ما داد، این چراغی را كه خدا به ما داد این را می گوییم برای خودمان است، این را می گوییم بشری است؛ این طور حرف زدن در حقیقت همانند قارون بودن است، یعنی اسلامی حرف زدن و قارونی فكر كردن، قارون هم می گفت كه ﴿إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَی عِلْمٍ عِندِی﴾[1] من خودم زحمت كشیدم و مال پیدا كردم، او خیال می كند فنّ اقتصاد، علم اقتصاد و هوش اقتصاد اینها بشری است؛ یعنی خودش داشت! درحالی كه در سورهٴ مباركهٴ «القیامه» و مانند آن می فرماید كه شما بخواهید خودتان را بشناسید شناسنامه ات این است: ﴿أَلَمْ یكُ نُطْفَةً مِن مَنی یمْنَی﴾[2] شما یك قطره آب بودید، همین! این یك قطره آب را ما «لؤلؤ لالا»[3] كرده ایم، شما بگویید من خودم زحمت كشیدم پیدا كردم چیست؟!
🔹 این عقل را ما دادیم، این هوش را ما دادیم، این فطرت را ما دادیم، باید در راه آنها صرف كنی! بیش از این كه حرف قارون نبود، خیلی ها می گویند ما خودمان زحمت كشیدیم مهندس شدیم، عالم شدیم، محقّق شدیم یا مجتهد شدیم، این همان اسلامی حرف زدن و قارونی فكر كردن است؛ اما اگر بر اساس این آیه حركت كنیم كه ﴿مَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾،[4] بگوییم خدا را شكر كه این توفیق را به ما داد.
[1]. سوره قصص, آيه78.
[2]. سوره قیامت, آيه37.
[3]. بوستان سعدی، بخش1، سرآغاز؛ «ز ابر افکند قطره ای سوی یم ٭٭٭ ز صلب افکند نطفه ای در شکم
از آن قطره لؤلؤی لالا کند ٭٭٭ وز این، صورتی سرو بالا کند».
[4]. سوره نحل, آيه53.
📚 دیدار اعضای نظام مهندسی کشور با حضرت استاد
تاریخ: 1390/03/05
☑ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(130)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 6 ـ هدايت پيامبران و امامان (ع)
پيامبران و امامان (عليهم السلام) هدايت به صراط مستقيم را از خداي سبحان طلب مي كردند و هدايتي كه بهرهي ايشان مي شد به وسيلهي نزول فرشتگان خاص و وحي هاي تكويني بود، نه تشريعي.
📁 قرآن كريم با اشاره به هدايت پيامبران گذشته، به رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد: (أولئك الّذين هَدَي الله فَبِهُداهم اقتدِه) [سورهي انعام، آيهي 90.]؛ زيرا آنان بعد از اصل اهتدا و دريافت وحي تشريعي و اعتقاد به ره آورد فرشتگان و عمل به آن، از خداوند سبحان هدايت به راه راست را مسئلت مي كردند؛ چون وسيله اهتداي آنان افراد بشر نيستند. از اين رو آنان با دريافت فيض ويژه كه امر تكويني خداست به مقصد مي رسيدند. البته اختيار آنان در همهي احوال محفوظ بود.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(131)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 7 ـ راه بي تزاحم
در آيه كريمه (اهدنا الصّراط المستقيم) هدايت «همهي انسانها» از خداي سبحان مسئلت مي شود. همان طور كه در آيهي (إيّاك نعبد وإيّاك نستعين) نيز تنها سخن از عبادت و استعانت شخص متكلم نيست.
📐 سرّ مسئلت هدايت عمومي اين است كه جامعهي اَمن و بي تزاحم تنها با هدايت همگاني و حركت همه به يك سو، تأمين مي شود؛ اما اگر هر گروه به سمتي حركت كنند، يا گروهي به سمتي روانه باشند، ولي برخي ديگر از آن سمت بازگردند، چنين جامعه اي گرفتار تزاحم و از امنيّتِ مطلوب محروم است.
📁 واحد بودن مقصد و نبودن مزاحم، شرط سالمْ به مقصد رسيدن است. راهيان صراط مستقيم با يكديگر «رفيق حسن» و هماهنگ هستند: (ومن يطع الله والرسول فأولئك مع الذين أنعم الله عليهم من النّبيّين والصّدّيقين والشّهداء والصّالحين وحسن أولئك رفيقاً) [سورهي نساء، آيهي 69.]؛ زيرا آنان مددكار يكديگرند، نه مزاحم و اين ويژگي صراط مستقيم است كه راهيان آن به تعليم و هدايت الهي، هدايت همگان را در پيمودن راه مسئلت مي كنند.
📁 اگر رهرو تنها باشد و ديگران همراه و هم مسلك او نباشند، راه را با دشواري مي پيمايد؛ زيرا با مزاحمهاي فراواني روبروست، ولي اگر همه در يك مسير باشند نه تنها مزاحمتي نيست، بلكه همه يار يكديگرند و اين همان مدينهي فاضلهي الهي است.
📝 تذكّر: گرچه امتثال احكام در مرحلهي طبيعت بر اثر محدود بودن امكانات مادي، مورد تزاحم قرار مي گيرد، ليكن دين چون صراط مستقيم است براي صورتِ تزاحم نيز حكم خاص دارد كه آن نيز در متن صراط جا دارد. از اين جهت طالب حق و ثواب در هيچ مرحله اي در تنگنا قرار نمي گيرد.
@rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_الغاشیه
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت19:تفسیر صوتی سوره الغاشیه
📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📼 جلسه چهارم
(پایانی)
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
☑️ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom
تفسير سوره غاشیه جلسه 4.docx
61.8K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_الغاشیه
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت20:تفسیر متنی سوره الغاشیه
📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📼 جلسه چهارم
(پایانی)
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
☑️ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom
حفظ استعدادها در حوزه
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حوزه_علمیه
#حوزه
#استعداد
☘☘☘☘☘