eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.7هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
813 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
(و نيز )نبايد از اين نكته غفلت داشت كه قرآن در آيات بسيارى خير در مقابل شر و نفع در مقابل ضرر و هم چنين نيك در برابر بد و زيبا در برابر زشت را تصديق مى‌كند و بسيارى از كارها و كردارها و پديده‌ها را بد و زشت مى‌شمارد، ولى چيزى كه هست اين همه بدى‌ها و زشتى‌ها و ناگوارى‌ها از راه نسبت و مقايسه پيدا مى‌شود و وجود قياسى و نسبى دارند نه نفسى. (ذاتی) مثلًا مار و كژدم بد هستند ولى نسبت به انسان و حيواناتى كه از نيش آنها متضررند نه نسبت به سنگ و خاك. مزه تلخ و بوى مردار منفورند ولى نسبت به ذائقه و شامه انسان نه نسبت به همه. پاره‌اى از رفتارها و كردارها زشت هستند ولى نسبت به نظام اجتماعى انسان نه در هر نظامى و نه با قطع نظر از نظام اجتماع. آرى، اگر از نسبت و مقايسه آدمى صرف‌نظر شود دست به روى هر چه گذاشته شود جز اندامى زيبا و هستى حيرت‌بخش و خيره‌كننده‌اى به چشم نخواهد خورد و جلوه زيبايى جهان هستى از توانايى وصف و بيان بيرون است، زيرا خود وصف و بيان از زيبايان جهان هستى مى‌باشد. در حقيقت آيه شريفه نامبرده مى‌خواهد روى مردم را از زشت و زيباى قياسى و نسبى برگردانيده متوجه زيبايى مطلق نمايد و افهام و اندیشه ها را با نظر كلى و عمومى مجهز سازد. 🌟🌟🌟🌟🌟 @rahighemakhtoom
پس از دريافت اين تعليم(مطلب) به صدها آيات قرآنى برمى‌خوريم كه با بيانات گوناگون موجودات جهان هستى را تنها تنها و دسته دسته و گروه گروه و نظام‌هاى جزئى و كلى را كه در آنها حكومت مى‌كند آيه و علامت خداى تعالى معرفى مى‌كند و آنها را از هر جهت كه فرض شوند (درست تأمل شود) نشان دهنده خداى متعال مى‌شمارد. ما از اين بيانات و با عطف نظر(توجه و دقت) به دو آيه گذشته مى‌فهميم كه اين زيبايى بهت‌آور كه سراسر جهان هستى را از دو سوى گرفته همانا زيبايى ساحت كبريايى است كه از راه آيات آسمانى و زمينى مشاهده مى‌شود و هر يك از اجزاء جهان دريچه‌اى است كه‌ بخشى از فضاى دلنشين و نامتناهى بيرون از خود را ارائه مى‌دهد و هيچ كدام از خود چيزى ندارد. و از اين روى قرآن كريم در آيات ديگرى هر جمال و كمال را از آن ساحت كبريا مى‌شمارد چنان كه مى‌فرمايد: {«هُوَ الْحَيُّ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ» - مؤمن، آيه 65 - اوست زنده خدايى جز او نيست. {«أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً» - بقره، آيه 165 -اين كه همه قوه و نيرو از آن خداست) {«فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً» - نساء، آيه 139-به درستى همه عزت از آن خداست. «و هو العليم القدير» «و هو السميع البصير». {«اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‌» -طه، آيه 8-خدا جز او خدايى نيست هر نامى كه نيكوتر است از آن اوست. به مقتضاى اين آيات همه زيبايى‌هايى كه در جهان هستى جلوه‌گر است حقيقت آن از آن ساحت كبريا مى‌باشد و براى ديگران چيزى جز مجاز و عاريت باقى نمى‌ماند. 🌴🌴🌴🌴🌴 🌟🌟🌟🌟🌟 با ما همراه باشید @rahighemakhtoom
🖋📋پیام ها و نکته هایی از آیه 15 سوره حجرات 👇👇👇👇👇 *ایمان واقعی دارای ریشه و ثبات در اندیشه و جلوه گر در کردار و رفتارآدمی *جهاد با جان و مال نشانه یقین و استواری در ایمان *وجود شک و دلبستگی به مال و جان در میان برخی اعراب دلیل ردّ ایمان آنان از سوی خداوند *ملاک ارزش جهاد و ایثار فی سبیل الله و لله بودن است(جهت و گرایش الهی) *جان و مال پر جاذبه ترین امور در زندگی انسان *ثبات در باورهای دینی و جهاد همه جانبه در راه خدا گواه راستی انسان در ادعای ایمان. * قرآن، هم ملاک و معیار کمال را بیان مى‌کند، «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» و هم الگوهاى کامل را نشان مى‌دهد. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ‌.... * ایمان، امرى باطنى است که از راه عمل شناخته مى‌شود. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ‌ ...جاهَدُوا ... * ایمان بدون جهاد، شعارى بیش نیست. جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ‌ ... (کمال‌ ایمان به گذشت از جان و مال است.) 🌟🌟🌟🌟🌟 @rahighemakhtoom
🖋📋پیام ها و نکته هایی از آیه 15 سوره حجرات 👇👇👇👇👇 نکته تکمیلی: *مومنان و باورمندان راستین چهار آیه‌ى قرآن با جمله‌ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ» شروع شده که ترسیم سیماى مؤمن واقعى است: 1. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إِیماناً وَ عَلى‌ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ» « انفال، 2. » مؤمنان واقعى کسانى هستند که هرگاه نام خداوند برده شود، دلهایشان مى‌لرزد و همین که آیات الهى بر آنان تلاوت شود، ظرفیت آنان به ایمان افزوده مى‌گردد وتنها بر خدا تکیه مى‌کنند. 2. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِذا کانُوا مَعَهُ عَلى‌ أَمْرٍ جامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّى یَسْتَأْذِنُوهُ‌ ... « نور، 62 » مؤمنان واقعى کسانى هستند که به خدا و رسولش ایمان دارند و هرگاه در یک کار دسته جمعى با پیامبر هستند، بدون اجازه‌ى حضرت از صحنه خارج نمى‌شوند. 3 و 4. در همین سوره مطرح شده است؛ یک بار در آیه دهم، إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ ... و بار دیگر در همین آیه. اگر این چهار آیه را در کنار هم بگذاریم، سیماى مؤمنان صادق و واقعى را کشف مى‌کنیم. 🌟🌟🌟🌟🌟 @rahighemakhtoom
🖋📋تفسیرنگاشت سوره حجرات آیه 16 قُلْ‌ أَ تُعَلِّمُونَ‌ اللَّهَ‌ بِدِینِکُمْ‌ وَ اللَّهُ‌ یَعْلَمُ‌ مَا فِی‌ السَّمَاوَاتِ‌ وَ مَا فِی‌ الْأَرْضِ‌ وَ اللَّهُ‌ بِکُلِ‌ شَیْ‌ءٍ عَلِیمٌ‌ ترجمه: بگو: «آیا خدا را از ایمان خود با خبر می‌سازید؟! او تمام آنچه را در آسمانها و زمین است می‌داند؛ و خداوند از همه چیز آگاه است!» 🌟🌟🌟🌟🌟 @rahighemakhtoom
🖋📋تفسیرنگاشت سوره حجرات آیه 16 ✏📋 پیام ها و نکته ها: · گروهى با سوگند به پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله گفتند که ایمان ما صادقانه است. این آیه نازل شد که نیاز به سوگند نیست، خداوند به همه چیز آگاه است. · ایمان نمایی مورد نکوهش خداوند است.(ایمان را در عمل باید ثابت کرد نه در ادعا) · تظاهر نزد پیامبر صلى الله علیه و آله در حقیقت تظاهر نزد خداست. با این‌که این گروه نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله تظاهر کردند، ولى قرآن مى‌فرماید: ( أَ تُعَلِّمُونَ اللَّهَ‌ ...) · خداوند به ایمان و بی ایمانی افراد علم دارد · علم خداوند به چگونگی ایمان انسان ها ،مبتنی بر ملاک های واقعی و عینی است نه ادعاها و اظهارات گفتاری آنان · خداوند به ضمیر و باطن انسان آگاهی دارد و از اعلام و اظهار آنان بی نیاز است. · خداوند به تمامی موجودات آسمان ها و زمین آگاهی و علم دارد. · آگاهی خداوند بر تمامی هستی دلیل بر عدم نیاز او از گزارش ها بر مومن بودن یا مومن نبودن افراد · احاطه علم الهی بر تمام اشیاء · توجه به علم الهی انسان را از لاف و گزفه گویی و بی صداقتی در دین باز می دارد. · عرضه ‌ى عقائد خود به اولیاى خدا، اگر براى ارزیابى واصلاح ویا کسب اطمینان باشد، بسیار پسندیده است، چنانکه حضرت عبدالعظیم حسنى عقائد خود را به امام هادى علیه السلام عرضه کرد. امّا اگر عرضه ‌ى عقائد ریاکارانه باشد، جاى سرزنش وتوبیخ است. 🌟🌟🌟🌟🌟 @rahighemakhtoom
به موجب آيه كريمه: أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ» - انعام، آيه 122 -و آيا كسى كه مرده بود ما او را زنده كرديم و براى او نورى قرار داديم كه با آن- روشنايى آن- در ميان مردم راه مى‌رود. و آيه: {«أُولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ» - مجادله، آيه 22 -آنان خدا در دل‌هاى ايشان ايمان را ثابت كرده و ايشان را با روحى از پيش خود- يا از ايمان- مؤيد نموده است. روحى ديگر و حيات ديگرى مى‌بخشد و نورى- درك ويژه واقع‌بينى- براى او قرار مى‌دهد كه مسير زندگى سعادتمندانه را در جامعه تشخيص مى‌دهد. و در آيه ديگر راه تحصيل اين نور را توضيح مى‌دهد: {«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ» -حديد، آيه 28 - اى كسانى كه ايمان آورديد، پرهيزكارى كنيد و به پيغمبر او ايمان بياوريد تا خداوند از رحمت خود دو برابر به شما بدهد و براى شما نورى قرار دهد كه با آن راه رويد. و ايمان به پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله را در آيات ديگرى به تسليم و اتباع وى تفسير فرموده چنان كه مى‌فرمايد: {«قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ» - آل عمران، آيه 31- بگو اگر خدا را دوست مى‌داريد از من پيروى كنيد تا خدا شما را دوست دارد. و زمينه پيروى را در آيه ديگر توضيح مى‌دهد: {«الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ» - اعراف، آيه 157- كسانى‌كه پيروى مى‌كنند از پيغامبرى كه نبى امى است كسى‌كه او را در تورات و انجيل نوشته شده مى‌يابند- در تورات و انجيل ذكر شده- ايشان را به معروف امر مى‌كند و از منكر نهى مى‌كند و چيزهاى پاك را براى ايشان حلال و چيزهاى پليد را بر ايشان حرام مى‌كند، و از ايشان سختى و هرگونه زنجيرهايى كه داشتند وضع مى‌كند- آزادى مى‌بخشد. 🌴🌴🌴🌴🌴 🌟🌟🌟🌟🌟 با ما همراه باشید @rahighemakhtoom
و روشن‌تر از اين بيان زمينه پيروى را در آيه ديگر كه هم مفسر اين آيه است توضيح مى‌دهد: {«فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ» - روم، آيه 30- روى خود را استوار نگه‌دار براى دين در حال اعتدال- در دين با اعتدال ثابت قدم باش- همان آفرينش خدا كه مردم را بر آن آفريده آفرينش خدا تبديل و تغيير ندارد آن است دينى كه مى‌تواند- جامعه بشرى را- اداره نمايد. به مقتضاى اين آيه برنامه كامل اسلام خواسته‌هاى آفرينش و به عبارت ديگر شرايع و قوانينى است كه فطرت و خلقت انسان به سوى آنها انسان را هدايت مى‌كند (زندگى بى‌آلايش يك انسان طبيعى) چنان كه در جاى ديگر مى‌فرمايد: {«وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها* فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها* قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها»}. - شمس، آيات 7- 10- (ترجمه آيه گذشته). قرآن تنها كتاب آسمانى است كه اولًا زندگى سعادت‌مندانه انسانى را با طرز زندگى بى‌آلايش و پاك انسان فطرى (طبيعى) مساوى مى‌داند و ثانياً: برخلاف بيشتر يا همه روش‌ها كه برنامه خداپرستى انسان را از برنامه زندگى تفكيك مى‌كنند برنامه دينى را همان برنامه زندگى قرار داده در همه شئونِ فردى و اجتماعى انسان مداخله نموده است. 🌴🌴🌴🌴🌴 🌟🌟🌟🌟🌟 با ما همراه باشید @rahighemakhtoom
🖋📋چهل و هشتمین کلمه از کلمات حکیمانه نهج البلاغه 🎤با تفسیر و شرح آیت الله جوادی آملی 🎤 👇👇👇👇 🔹حضرت فرمود: «الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْی وَ الرَّأْی بِتَحْصِینِ الْأَسْرَارِ»؛ فرمود اگر کسی بخواهد پیروز بشود ناچار است اهل حزم باشد. حزم و و حزام به این بَند و کمربندی که نمی‌گذارد بیگانه وارد حریم انسان شود و آشنا از حریم انسان خارج شود، می‌گویند. 🔹انسانی که برای خود مرز نداشته باشد و باز فکر کند،چنین انسانی نه از ورود بیگانه جلوگیری می‌کند نه از خروج آشنا؛ در واقع وقتی انسان متفکرانه می‌اندیشد که مرزبندی کند. حازم کسی است که مرز فکری او مشخص است؛ همان طوری که این نحو را اخذ کردند برای اینکه انسان مواظب زبانش باشد و هر جور حرف نزند، منطق را هم اختراع کردند که انسان هر جور نیاندیشد. 🔹در اینجا حضرت فرمود شما باید یک کمربند و مبنای فکری داشته باشید که بدانید کدام اندیشه وارد ذهن شما می شود و کدام فکر از ذهن شما خارج می شود. این معادل واژه زیرکی در زبان فارسی است. فرمود اگر می‌خواهید پیروز باشید چه در مسائل خانوادگی، چه در مسائل اجتماعی و چه در مسائل سیاسی، یک کمربند فکری باید داشته باشید. توصیه حضرت در اینجا این است که می فرماید شما باید چندین مبنای فکری را فحص کنید تا کمربندتان را پیدا کنید، فکر بسته هرگز به کمربند دسترسی پیدا نمی‌کند. باید جولان داشته باشید؛ مبانی دیگران را، منابع دیگران را، نقد دیگران را، اشکالات و تأیید و تقویت دیگران را همه را دور بزنید تا یک کمربندی انتخاب کنید و او را دور اندیشه خود ببندید، یعنی مبنای فکری خود را پیدا کنید. درس اخلاق استاد 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom علاقه مندان به معارف ناب وحیانی را به عضویت دعوت می نماییم.
🌟🌟🌟🌟🌟 چنانچه گفتیم قرآن تنها كتاب آسمانى است كه: اولًا زندگى سعادت‌مندانه انسانى را با طرز زندگى بى‌آلايش و پاك انسان فطرى (طبيعى) مساوى مى‌داند و ثانياً: برخلاف بيشتر يا همه روش‌ها كه برنامه خداپرستى انسان را از برنامه زندگى تفكيك مى‌كنند برنامه دينى را همان برنامه زندگى قرار داده در همه شئونِ فردى و اجتماعى انسان مداخله نموده دستوراتى مطابق واقع‌بينى (جهان‌بينى- خداشناسى) صادر مى‌كند و در حقيقت افراد را به جهان و جهان را به افراد مى‌سپارد و هردو را به خدا. قرآن كريم آثار و خواص زيادى صورى و معنوى براى مردان خدا و اولياى حق در زمينه يقينى كه دارند ذكر مى‌كند كه اين فصل گنجايش شرح و تفصيل آنها را ندارد. 🍀🍀🍀🍀🍀 با ما همراه باشید @rahighemakhtoom
🌟🌟🌟🌟🌟 معناى حجيت بيان پيغمبر صلى الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام‌ در تفسیر قران: به دلالت خود قرآن مجيد بيان پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و اهل‌بيت گرامش- چنان‌كه در فصول سابقه گذشت- در تفسير آيات قرآنى حجيت دارد. اين حجيت در مورد قول شفاهى و صريح پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اهل‌بيت و هم چنين در اخبار قطعيةالصدور كه بيان ايشان را حكايت مى‌كند روشن است. ولى خبر غيرقطعى كه در اصطلاح خبر واحد ناميده مى‌شود و حجيّت آن در ميان مسلمين مورد خلاف است منوط به نظر كسى است كه به تفسير مى‌پردازد، در ميان اهل سنت نوعاً به خبر واحد كه در اصطلاح صحيح ناميده مى‌شود مطلقاً عمل مى‌كنند و در ميان شيعه آنچه اكنون در علم اصول تقريباً مسلم است اين است كه خبر واحد موثوق‌الصدور در احكام شرعيه حجت است و در غير آنها اعتبار ندارد براى تحقيق مسئله به علم اصول بايد مراجعه كرد. 🍀🍀🍀🍀🍀 با ما همراه باشید @rahighemakhtoom
یاد آوری و تذكر: بنابر اين كه معناى تفسير محصل مدلول آيه مى‌باشد بحثى را بحث تفسيرى‌ مى‌توان گفت كه در محصل معناى آيه تأثير داشته باشد اما بحث‌هايى كه در محصل معناى آيه تأثير ندارند مانند برخى بحث‌هاى لغوى و قرائتى و بديعى، اين نوع بحث‌ها تفسير قرآن نيست. 🍀🍀🍀🍀🍀 با ما همراه باشید @rahighemakhtoom