#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#وحی
🌟🌟🌟🌟🌟
🖋📋باور ها و دیدگاههای گوناگون در باره وحیانی بودن قرآن-2
👈نظر نويسندگان امروز درباره وحى و نبوت
غالب نويسندگان امروز كه در اديان و مذاهب به كنجكاوى مىپردازند نظرشان در توجيه و تقرير وحى و نبوت قرآن اين است كه:
🔹پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله يك نابغه اجتماعى بوده كه براى نجات جامعه انسانى از پرتگاه انحطاط و توحش و استقرارشان در مهد مدنيت و آزادى قيام كرده و به سوى افكار پاك خود كه در صورت يك دين جامع و كامل تنظيم كرده بود دعوت نموده است.
🔹مىگويند وى داراى روحى پاك و همتى بلند بود و در يك محيط تاريك و تيرهاى زندگى مىكرد كه جز زورگويى و ياوهسرايى و هرج و مرج چيزى در آن حكومت نمىكرد و جز خودخواهى و دزدى و غارتگرى و هر گونه توحش به چشم نمىخورد.
پيوسته از مشاهده اين اوضاع ناگوار رنج مىبرد و گاهى كه كارد به استخوانش مىرسيد از مردم كنارهگيرى نموده در غارى كه در كمر يكى از كوههاى تهامه بود روزى چند خلوت مىكرد و به آسمان و ستارگان درخشان آن و زمين و كوه و دريا و صحرا و اين همه وسايل گرانبهايى كه دستگاه آفرينش در اختيار انسان گذاشته است خيره مىشد و از اين همه غفلت و نادانى كه دامنگير انسان شده و زندگى پر ارج وى را كه سراپا خوشبختى و كامرانى است به زندگى پست درندگان و چرندگان تبديل نموده افسوس مىخورد.
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#وحی
🌟🌟🌟🌟🌟
🖋📋باور ها و دیدگاههای گوناگون در باره وحیانی بودن قرآن-3
👈نظر نويسندگان امروز درباره وحى و نبوت
(برخی می گویند)👇
🔹پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله تا حدود چهل سالگى آن درك را داشت و اين رنج را مىبرد تا در سن چهل سالگى موفق شد طرحى بريزد كه بشر را از آن وضع اسفناك كه مظهرش سرگشتگى و لگام گسيختگى و خودخواهى و بىبندوبارى بود نجات بخشد و آن آيين اسلام بود كه راقىترين رژيم مناسب مزاج وقت بود.
🔹پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله افكار پاك خود را سخن خدا و وحى الهى فرض مىكرد كه خداى متعال از راه نهاد پاكش با وى به گفت وگو پرداخته است و روان پاك و خيرخواه خود را، كه اين افكار از آن تراوش كرده در قلب آرامش مستقر مىشد، روح امين و جبريل و فرشته وحى ناميد و به طور كلى قوايى را كه در جهان طبيعت به سوى خير و هرگونه خوشبختى دعوت مىكنند ملائكه و فرشتگان و قوايى را كه به سوى شر و هرگونه بدبختى مىخوانند شياطين و جن خواند و وظيفه خود را كه به مقتضاى نداى وجدان عهدهدار قيام و دعوت مىشد نبوت و رسالت نام گذاشت.
البته اين توجيه از آن كسانى است كه براى جهان هستى خدايى اثبات مىكنند و از روى انصاف براى نظام دينى اسلام ارزشى قائلند
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#وحی
🌟🌟🌟🌟🌟
🖋📋باور ها و دیدگاههای گوناگون در باره وحیانی بودن قرآن-4
👈نظر نويسندگان امروز درباره وحى و نبوت (خدا ناباوران)
اما كسانى كه آفريدگارى براى جهان معتقد نيستند سازمان نبوت و وحى و تكاليف آسمانى و ثواب و عقاب و بهشت و دوزخ را سياست دينى و در حقيقت از باب دروغ مصلحتآميز مىدانند.
مىگويند پيمغبران مردان اصلاحطلبى بودند و مقرراتى براى اصلاح جامعه بشرى در شكل دين آوردند و چون مردم اعصار گذشته تاريك و غرق جهالت و خرافهپرست بودند پيغمبران نظم دينى را در سايه يك سلسله اعتقادات خرافى از مبدأ و معاد نگه داشتند.
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#وحی
🌟🌟🌟🌟🌟
🖋📋نقد سخنان نویسندگان خدا ناباور در باره وحی و نبوت
كسانى كه دستگاه وحى و نبوت را با بيان گذشته اولى توجيه مىكنند دانشمندانى هستند كه به واسطه اشتغال و انس به علوم مادى و طبيعى همه چيز جهان هستى را در انحصار قوانين طبيعت مىدانند و آخرين ريشه حوادث را نيز همان طبيعت فرض مىنمايند و از اين روى قهراً اديان آسمانى را پديدههاى اجتماعى خواهند دانست و با ميزانى كه از ساير پديدههاى اجتماعى به دست آمده خواهند سنجيد چنان كه اگر يكى از نوابغ اجتماعى مانند كورش و داريوش و اسكندر خود را برانگيخته خدا و كار خود را مأموريت آسمانى و تصميمات خود را فرمانهاى خدايى معرفى كند، توجيهى جز آنچه در فصل سابق گذشت نخواهد داشت.
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#وحی
#قرآن_سند_نبوت
🌟🌟🌟🌟🌟
💡کنکاشی در قرآن مجيد در باره وحیانی بودن قرآن
🔹مبارز طلبی قرآن بر همانند آوری
🔸ما فعلًا درصدد اثبات جهان ماوراءالطبيعه نيستيم و نيز به اين دانشمندان نمىگوييم كه هر علمى تنها در اطراف موضوع خود مىتواند نظر دهد و علوم مادى كه از خواص و آثار ماده بحث مىكنند اثباتاً و نفياً حق مداخله در ماوراى ماده ندارند. 🔸
آنچه مىگوييم اين است كه توجيه سابق هرچه باشد بايد با بيانات قرآن مجيد كه سند نبوت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله است و ريشه اصلى همه اين سخنان در آن است وفق دهد و تطبيق پذيرد .
ولى صريح قرآن برخلاف اين توجيه دلالت دارد و اينك ما يكى يكى از اجزاى اين توجيه را با آيات قرآنى مىسنجيم:
1- سخن خدا
طبق توجيه گذشته پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله افكار پاكى كه به ذهنش خطور مىكرد سخن خدا ناميده و معنايش اين است كه اين رشته افكار مانند افكار ديگرش از آن خودش و تراوش مغز خودش بود ولى اين افكار ويژه براى اين كه پاك و مقدس بود به خدا نسبت داده شد و بالأخره اين افكار نسبت طبيعى به پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و نسبت تشريفى به خدا دارند.
ولى قرآن مجيد صريحاً و جداً در آيات تحدى و نسبت خود را به لفظه از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و از هر بشر ديگر به كلى نفى مىكند، مىگويد « يونس، آيه 38 و هود آيه 13 » اگر سخن بشر است سخنى همانند آن در هر بابى كه قرآن سخن گفته از معارف اعتقادى و اخلاق و احكام و قصص و حكمت و موعظت بياورند و در اين باره از هرجايى كه مىخواهند استعانت و استمداد جويند وقتى كه نتوانستند بدانند كه سخن خداست نه سخن بشر
و اگر جن و انس « اسراء، آيه 88 » دست به هم داده براى اين كار قيام كنند نخواهند توانست نظير قرآن را بياورند.
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#وحی
#قرآن_سند_نبوت
🌟🌟🌟🌟🌟
💡کنکاشی در قرآن مجيد در باره وحیانی بودن قرآن
🔹🔹مبارز طلبی قرآن بر همانند آوری
◀️مىگويد: اگر مىگوييد قرآن سخن محمد است از كسى ديگر كه در مشخصات زندگى مانند اوست: يتيم، تريبت نديده، درس نخوانده، نوشتن ياد نگرفته، در محيط تاريكى مانند محيط جاهليت بزرگ شده مانند اين كتاب يا سورهاى از سورههاى آن را بياوريد. « بقره، آيه 23 »
◀️مىگويد: چرا در آيات قرآنى كه در مدت بيست و سه سال نزول هيچگونه تغيير و اختلافى در اسلوب بيان و لفظ و معناى خود پيدا نكرده درست تدبر نمىكنند و اگر سخن بشر نه سخن خدا بود قطعاً محكوم نظام طبيعت مىشد و تحول و تغيير و اختلاف در آن پديد مىآمد. « نساء، آيه 82 »
بديهى است كه اين بيانات با نسبت تشريفى سازگار نيست و قرآن را تنها كلام خدا معرفى مىكند.
☀️☀️☀️☀️☀️
🔷سخنی قابل تامل
گذشته از اين، قرآن مجيد در صدها آيه معجزاتى خارق عادت كه با نظام عادى طبيعت قابل توجيه نيست اثبات مىكند كه پيغمبران به واسطه آنها نبوت خود را اثبات مىكردهاند و اگر نبوت همان نداى وجدان و وحى آسمانى به معناى افكار پاك بشرى بود اقامه حجت و استمداد از معجزه معنايى نداشت.
برخى از نويسندگان اين معجزات صريحه را با يك وجوه خندهدارى تأويل مىكنند، ولى هر خوانندهاى به توجيهاتشان مراجعه نمايد ترديد نخواهد داشت كه مدلول قرآن مجيد غير از آن است كه اين دانشمندان مىگويند.
منظور ما در اين جا اثبات امكان تحقق معجزه و خارق عادت يا اثبات صحت نقل قرآن نيست بلكه مطلوب اين است كه قرآن براى انبياء گذشته مانند صالح و ابراهيم و موسى و عيسى صريحاً معجزاتى اثبات مىكند و اين قصههايى كه حكايت مىكند جز خرق عادت محملى ندارد. و البته براى اثبات نداى وجدان اقامه معجزات لزوم ندارد.
@rahighemakhtoom
⏱درنگ تامل
📚✅آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔷مراحل پنج گانه #تعالی_انسان
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از نخبگان علمی و دانشگاهی کشور:
🔸شما عزیزان، آنچه در مسیر علم و عمل به دست آورده اید، بدون افراط و تفریط در مسیر پرورش و ترقی خود قرار دهید و همواره شاکر باشید و تلاش کنید هم خود و هم جامعه را به مقصد برسانید.
🔸قرآن و عترت برای تعالی، پنج مرحله را به ما نشان دادند و از ما خواستند در این پنج مرحله گام بگذاریم تا خود و جامعه را دریابیم؛
1⃣ معرفت؛ یعنی خود را بشناسیم که از کجا آمده ایم و به کجا خواهیم رفت؛
2⃣ حرکت؛ یعنی از خودخواهی، منیت و غرور و دیگر رذائل به ترک آنها هجرت کنیم؛
3⃣ سرعت گرفت در مسیر تعالی، چون این مسیر وسیع و باز است و در آن برخورد و تزاحمی وجود ندارد,
4⃣ سبقت گرفتن؛ این سبقت گرفتن نظیر سبقت در امور دنیایی نیست که فخر کاذب بیاورد به این دلیل که شخص می فهمد از جانب خدا و در مسیر خداست؛
5⃣ پنجمین مرحله که مهمترین مرحله است، امام المتقین شدن است؛ یعنی الگوی خوبان جامعه باشیم و مورد قبول و پذیرش انها باشیم، این مرحله نشانه این است که چهار مرحله قبلی را نیز به درستی پیموده ایم.
🔰دعوت از نخبگان علمی ایرانی خارج از کشور جهت #بازگشت به کشور
🔸 اگر با این نخبگان علمی خارج از کشور ارتباط دارید از آنها بخواهید که به کشور بازگردند و در این سرزمین تلاش و کوشش کنند و در خدمت کشورهایی که کارخانه های اسلحه سازی آنها سه شیفت در حال کار است نباشند، به کشور خود برگردند و برای استقلال این کشور بکوشند.
🆔 @rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_حجرات
🖋📋تفسیر نگاشت سوره حجرات آیه 18
إِنَ اللَّهَ یَعْلَمُ غَیْبَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ بَصِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
خداوند غیبت آسمانها و زمین را میداند و نسبت به آنچه انجام میدهید بیناست!
🎤📋نکته ها و پیام ها:
✅خداوند،آگاه به اسرار نهفته آسمان ها و زمین-یعلم غیب السموات و الارض-
✅خداوند دارای بصیرت و بینایی عمیق و ژرف نسبت به اعمال پیدا و پنهان آدمیان
✅اعمال آدمیان نشانگر میزان صداقت آنان در ادعای ایمان –یمنون علیک ان اسلموا...والله بصیر بما تعملون-
✅اعمال آدمی دارای وجوهی پیچیده و بازشناسی خلوص و ناخالصی آن نیازمند بصیرت و ژرف نگری الهی است(باید به سلاح تقوی مجهز باشیم تا رفتار منافقانه از مومنانه را تشخیص دهیم)
✅تحلیل انگیزه های نهفته آدمیان در اعمال ،بسیار دقیق تر از آگاهی یافتن به اسرار نظام مادی است(برای بشرعلم قطعی به نظامات کیهانی ممکن است لیکن پی بردن به آنچه در اندیشه و دل انسان می گذرد نا ممکن)
🌟🌟🌟🌟🌟
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_حجرات
🎤📋نکته ها و پیام ها:ادامه👇👇
✅توجه به علم و بصیرت الهی بازدارنده انسان از بی صداقتی در عقیده و ناخالصی در عمل است. (اگر بدانیم از روزنهاى فیلم ما را مىگیرند و یا صداى ما را ضبط مىکنند، در کلمات وحرکات خود دقّت بیشترى مىکنیم.)
✅آسمان ها و زمین ،علاوه بر ابعاد مادی و مشهود دارای زوایای پنهان و اسراری نامکشوف بر آدمیان.
✅در مدار توحید، ارزش ها بر اساس تظاهر، منّت وشعار نیست، بلکه بر اساس اخلاص قلبى است که آگاهى بر آن مخصوص خداست. «إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ غَیْبَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» (خداوندى که غیب و پنهان هستى را مىداند، چگونه ایمان درونى ما را نمىداند؟)
✅علم خداوند همراه با بصیرت او است. علم او، اجمالى، سطحى، یک جانبه، قابل تردید و موقّت نیست. إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ ... وَ اللَّهُ بَصِیرٌ ...
✅خداوند حتی از خطورات قلبی شما و خیالات فاسده و مقاصد باطله با خبر و بینا است.
«والحمد للّه ربّ العالمین»
پایان سوره
🌟🌟🌟🌟🌟
@rahighemakhtoom
‼️ای پیامبر، ماست مالی نکن...!
🍻دهن به معنای روغن است و ادهان، به معنای روغن مالی است که همان معنی #ماست_مالی، کنار آمدن و سستی را میدهد. (المیزان)
❌خداوند گوید ای پیامبر برای به دست آوردن دل تکذیب کنندگان و دشمنان دین خدا، احکام الهی را ماست مالی نکن! محکم باش و از آنان در هیچ عرصه ای #تبعیت نکن.
😓انصاف دهید آیا کتابی با این دوراندیشی و عظمت بوسیدن و اشک ریختن ندارد؟!
برگزیده ای از درس تفسیر استاد جوادی آملی @rahighemakhtoom
💠اُنس با «قرآن»
🔷رهبر معظم انقلاب:
✅من باز به جوانان عزیزمان توصیه میكنم كه با قرآن انس بگیرید، با قرآن مجالست كنید
«و ما جالس هذا القران أحد الّا قام عنه بزیادة او نقصان، زیادة فى هدى او نقصان من عمى»
هر بارى كه شما با قرآن نشست و برخاست كنید، یك پرده از پردههاى جهالت شما برداشته میشود؛ یك چشمه از چشمههاى نورانیت در دل شما گشایش پیدا میكند...
«بیانات در مراسم دیدار با قاریان قرآن ۸۹/۴/۲۴»
سوره مبارکه احقاف آیه 13
إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
همانا كسانى كه گفتند: پروردگار ما تنها خداست، سپس (بر ايمان و گفته خود) پايدارى كردند، هيچ بيمى بر آنان نيست و اندوهگين نخواهند شد.
🌹🌹🌹
انتظار مثبت
ایمان و پایداری در راه تحقق آرمان های منجی موعود
سلامت دین
🌷 @rahighemakhtoom
#منجی
#موعود
#امام_زمان
#آدینه_های_امید
🍀🍀🍀🍀🍀
🌟#آدینه_های_امید ۷
سلام به آقای زمین و زمان
سلام به رهروان مهدی موعود
دوستان بزرگوار
طبق برنامه کانال روزهای جمعه را اختصاص داده ایم به مطالبی پیرامون "امام زمان حضرت مهدی سلام الله علیه" و از هفته گذشته بحثی را به طور منظم آغاز کردیم.
بنابر اقتضائات فضای مجازی و رعایت حال کاربران همراه از این هفته هر جمعه مطالبی کوتاه و موجز در باره "ایده مهدویت"در نگاه مستشرقان خواهیم نگاشت.- به شرط حیات و توفیق الهی-
صبور باشید و کانال را با ارائه مطالب و دیدگاههای خود ارتقاء دهید.
🌟🌟🌟🌟🌟
✳️معناي لغوي و اصطلاحي شرق شناسي
همانطور كه اشاره شد به آن دسته از انديشمندان غربي كه براي شناختن فرهنگ و تمدن شرق وارد سرزمينهاي شرقي شده و سالها به مطالعه و پژوهش پرداختند، شرقشناس گويند و به علمي كه عهدهدار اين وظيفه است شرقشناسي گويند.
📋واژه شرقشناسي براي نخستين بار در فرهنگ انگليسي اكسفورد به كار رفت و در سال 1838 همين واژه در فرهنگ علمي فرانسه درج گرديد. در فرهنگ انگليسي آكسفورد، كلمه شرقشناسي يا خاورشناسي (Orintalism) كه تا سال 1812در اين فرهنگ مورد استفاده قرار نگرفته بود، به معناي مطالعه و تحقيق پيرامون كشورهاي شرقي، براي كساني استفاده شده است كه به مطالعه و پژوهش در فرهنگ، سرزمين و كشورهاي مشرق زمين و آسيايي ميپرداختند.
@rahighemakhtoom
#منجی
#موعود
#امام_زمان
#آدینه_های_امید
🍀🍀🍀🍀🍀
🌟#آدینه_های_امید ۸
✳️محدودة شرقشناسي
شرق در لغت به معناي بر آمدن آفتاب و تابان شدن معنا ميدهدو از ديدگاه غربيان شامل همه كشورهايي مي شود كه در شرق قاره اروپا قرار دارند و از ديدگاه آنها به سه بخش خاور ميانه، نزديك و دور تقسيم مي گردد كه در اين تقسيم بندي جغرافيايي، ميان دين اسلام، اديان هندي، اديان چيني، ژاپني و امثال آن هيچ تمايزي نشده است. در واقع مي توان گفت تعريف شرق از ديدگاه غربيان، تقسيمي بر اساس جغرافيا و شرايط منطقهاي است، نه بر اساس فرهنگ، آداب و سنت. حداقل ميتوان گفت كه در دوره نخست كه شرقشناسي مورد توجه غربيان قرار گرفت، آنچه كه بيش از همه توانست به عنوان يك شاخص براي تقسيمبندي ملتها وكشورهاي شرقي استفاده گردد، سرزمين بوده است، زيرا در كشورهاي شرقي اديان، مذاهب، تمدنها و فرهنگهاي متنوعي وجود دارد كه به طور طبيعي اين امر موجب ميشود تا نتوان اين بخش از كره زمين را كه در هر كشورش چندين فرهنگ، تمدن و آداب و سنت وجود دارد، به غير از اين تقسيمبندي نمود. بنا براين بر خلاف آن دسته از انديشمندان كه تصور ميكنند، تقسيمبندي شرق توسط غربيان، بدون لحاظ كردن اسلام، براي تحقير تمدن اسلامي است، بايد اذعان نمود كه تقسيم بر اساس جغرافيا شايد بهترين تقسيم موجود باشد و براي يك انديشمند غربي كه در صدد شناسايي شرق است، تقسيمa بر اساس مذهب و دين، موجب شاخهها و دستهبنديهاي متنوعي ميگردد كه آنها را نميتوان به جز جغرافيا ذيل يك عنوان خاص قرار داد و بديهي است كه هر چه، اساس و شاخص تقسيم كلانتر باشد، بهتر است.
@rahighemakhtoom
#منجی
#موعود
#امام_زمان
#آدینه_های_امید
🍀🍀🍀🍀🍀
🌟#آدینه_های_امید ۹
🔷محدودة غربشناسي
همانطور كه اصطلاح «شرقشناسي» براي غربيان بر اساس جغرافيا معنا مييابد و غربيان معناي خاصي را از آن ميفهمند، همچنين شرقيان هم امروزه لفظ غربشناسي را بكار ميبرند اما در كاربرد و استعمال لفظ، علاوه بر جنبه جغرافيايي، به جنبههاي فرهنگي هم توجه دارند. در واقع پس از رنسانس، كليه كشورهاي غربي با آنكه از انديشهها و مذاهب متنوعي برخوردار بودهاند، اما با عنوان غرب از آنان ياد شده است و به جهت اشتراك در عناصري چون رشد و توسعه علمي، تكنولوژي، صنعت، فلسفه و ديگر حوزههاي علمي، از ساختار و هويت مشتركي برخوردار گرديدهاند كه گاه از آن به فرهنگ و ادبيات مدرنيته ياد ميشود و با اين ويژگي از كشورهايي شرقي متمايز ميگردند.
بنابراين امروزه اصطلاح غربشناسي براي شرقيان، به معناي شناخت كليه كشورهايي است كه با وجود اينكه مذاهب متفاوت مسيحي و گاه غير مسيحي در آن وجود دارد، اما به جهت تاثيرات و آثار رنسانس از جمله تكنولوژي، رشد و توسعه، علوم تجربي، صنعت و مدرنيسم، از هويت مشخص و يكساني برخوردار هستند. از اين رو در اين اصطلاح، علاوه بر مذهب به ديگر وجوه مشترك فكري، فرهنگي و سياسي آن كشورها توجه ميگردد و اين كلمه هم بر كشورهاي اروپايي اطلاق ميشود و هم كشورهاي امريكايي و اقيانوسيه را در بر ميگيرد.
شايان ذكر است كه در تعريف لفظي كلمات بيش از آنكه نيازمند بحثهاي دقيق عقلي باشيم، نيازمند آگاهي به كاربرد و استعمال الفاظ در ادوار متفاوت تاريخي هستيم، به طوري كه بايد به كاربرد الفاظ و اصطلاحات در دورههاي متفاوت توجه نمود. به عنوان نمونه بسياري از الفاظ و مفاهيم در دورههاي متفاوت، معاني متعدد و گاه متضاد به خود گرفتهاند و داراي معناي خاص و يكساني نيستند، مثالاً در ادبيات سياسي، پس از انقلاب كمونيستي شوروي در اكتبر سال 1917، شرق معناي ديگري يافته است و از كليه كشورهاي كمونيستي كه جزء پيمان ورشو بودند، در برابر كشورهاي سرمايهداري كه جزء پيمان ناتو بودند، به بلوك شرق تعبير ميگردد. همچنين در برابر اصطلاح شرق، از اصطلاح غرب براي كشورهاي سرمايهداري استفاده ميشود، حال آنكه كشوري همچون آلمان شرقي و يا كوبا كه از آنها به بلوك شرق تعبير ميشد، در اروپا و امريكاي جنوبي قرار گرفته بودند و يا كشور كره جنوبي كه جزء بلوك غرب بوده، از جهت جغرافيايي در شرق قرار گرفته بود. بنابراين معنا و مفهوم شرق و غرب متناسب با استعمال و كاربردي است كه دارا ميباشند و تنها با شناخت شرايط يك دوره و استعمال كلمه در آن دوره، ميتوان معناي الفاظ را فهميد.
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
#منجی
#موعود
#امام_زمان
#آدینه_های_امید
🍀🍀🍀🍀🍀
🌟#آدینه_های_امید ۱۰
📋🖋تعريف شرق از نگاه هانري كربن و هايدگر
معناي اصطلاحي ديگري كه براي كلمه «شرق» وجود دارد، «بر آمدن و تابان شدن» است. بر خلاف معاني پيشين كه بر اساس منشاهاي سياسي، جغرافيايي و گاه ديني بود، افرادي همچون هانري كربن، كلمه شرق را به معناي اشراق و تابش معنويت، طلوع عالم روحاني و شرق درون بكار ميبرند. كربن تحت تاثير سنت عرفاني و تفكر فيلسوفاني همچون سهروردي، معتقد است شرق يعني تابش و طلوع حكمت و معنويت و غروب يعني افول و زوال معنويت و عالم روحاني. وي در پاسخ به پرسش درباره معناي شرق و غرب مي گويد:
«مراد من از شرق و مشرق يا غرب و مغرب، يك مراد فلسفي است و نه يك مراد جغرافيايي.مشرق در اينجا يك عالم روحاني است... بنابراين شما ميتوانيد در غرب باشيد اما مشرقي باقي بمانيد يا در شرق باشيد و غربي بينديشيد و عمل كنيد» (1)
همچنين پارهاي از فيلسوفان غربي مانند هايدگر درباره معناي شرق و غرب به جنبهي جغرافيايي آن نظر ندارند و به مفهوم فلسفي آن اشاره ميكنند،
وي ميگويد:
«تاريخ مغرب، تاريخ مغرب حقيقت است». (2)
او به مانند هانري كربن كلمه شرق و غرب را در معنايي غير متداول به معناي طلوع و غروب حقيقت معنا ميكند.
اما قبل از اينكه در قرون متاخر اصطلاح شرق شناسي در فرهنگ لغت و در دانشگاهها به عنوان يك رشته علمي و پژوهشي استعمال شود، از قرنها پيش، شغل و حرفهاي، متداول و رايج بوده است. در واقع زماني كه پارهاي از انديشمندان غربي وارد سرزمينهاي اسلامي شدند و به تحصيل علم، سير و سياحت، سفرنامه نويسي و ديگر امور ميپرداختند، مسأله شرق شناسي، حرفهاي مشخص بوده است، هر چند كه در آن دوران، اصطلاح شرقشناسي گاه مورد استفاده هم قرار نميگرفته است.
================
1. شهرام پازوكي، يادي از هانري كربن، موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران، تهران، س 1382، ص 167 (مصاحبه با هانري كربن در سال 1355).
2. همان، ص 167.
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
#اثر_نماز
نمازم که تمام شد، فریادی بر سر دخترم کشیدم که چرا اینقدر صدای تلویزیون را بلند کرده است؛ او هم با ناراحتی بلند شد و به اتاقش رفت.
به سجده رفتم و به خاطر توفیق نماز اول وقت، از خدا تشکر کردم. #قرآن را برداشتم تا چند آیهای بخوانم.
«إنّ الصَلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکر الله اکبر»
شاید صدها بار این آیه را خوانده بودم؛ اما این بار، آیه مثل پتکی بر سرم کوبیده میشد. صلاة، منکر، ذکرالله.
خدایا! سالها نماز خواندم و بقچه کردم برای قیامتم تا سر پل صراط، به دادم برسد.
پس کو آن آرامشی که در #قلب نمازگزار باید باشد؟ من با نمازم نتوانستم از صراط عبور کنم و در جهنم افتادم.
از خدا، بخشش خواستم و سراغ دخترم رفتم تا با دلجویی از او، بخشش خدا را ببینم.
قیامت، صراط، #بهشت، #جهنم، فقط لفظ و معنی نیستند. حقایقی هستند که خودمان میسازیم و بعد از مرگ، به نظاره مینشینیم.
برگرفته از بحث #روحیه_ولایی
🍀🍀🍀🍀🍀
برای عضویت در کانال قرآنی رحیق مختوم بر روی لینک زیر کلیک کنید
👇🏽👇🏽👇🏽
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_حجرات
🖋📋تفسیر نگاشت سوره حجرات آیه 18
به لطف و توفیق خداوند نگارش موجز و کوتاهی از آیات سوره حجرات در کانال ارائه شد.
پیش از آغاز مباحث تفسیر سوره ای که در پیش رو داریم در پایان این مطلب فایل متنی موضوعات کلی آیه 18 سوره حجرات را تقدیم علاقه مندان می کنیم.
👇👇👇👇
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#وحی
🌟🌟🌟🌟🌟
وحیانی بودن قرآن-7
🖋📋آیا وحی همان سخن روح امین و جبرئیل است؟!
توجیه کرده اند که: پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله روان پاك خود را كه در مصلحتبينى و خيرانديشى فروگذارى نمىكرد روح امين و القاى او را وحى مىناميد،
ولى قرآن مجيد اين نظر را تأييد نمىكند، زيرا قرآن القاء كننده آيات را جبريل مىنامد و بنابر توجيه نامبرده هيچ موجبى براى اين نام گذاری نيست.
خداى متعال مىفرمايد:
قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ» « بقره، آيه 97 »
بگو كسى كه دشمن جبريل است همان جبريل قرآن را به اذن خدا بهدل تونازل كرده- نه بىاذن و از پيش خود.
اين آيه پاسخ يهود « الدر المنثور، جزء 1 ص 90 و نورالثقلين، جزء 1، ص 87- 89»است كه از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله پرسيدند:
اين قرآن را كه بر تو نازل مىكند؟ فرمود: جبريل، گفتند: ما با جبريل دشمنيم، زيرا بما بنىاسرائيل محدوديتها را اونازل مىكرد و چون دشمن او هستيم به كتابى كه وى آورده ايمان نمىآوريم خداى متعال در اين آيه به سخنشان پاسخ مىدهد كه :
🔹 جبريل قرآن را به اذن خدا به پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل نموده نه از پيش خود و بالأخره قرآن سخن خداست و بايد ايمان آورد نه سخن جبريل.
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#وحی
🌟🌟🌟🌟🌟
وحیانی بودن قرآن-8
🔹 سمت و جایگاه جبرئیل(روح امین)
🔹🔹 آیا روح امین و جبرئیل یک نفر است یا دونفر هستند؟!
🔹 بديهى و روشن است يهود دشمنى با يك موجود آسمانى داشتند، كه متصدى رسانيدن وحى الهى و از حضرت كليم و حضرت محمد صلى الله عليه و آله جدا بود، نه این که با روان پاك كليم يا محمد صلى الله عليه و آله متحد و یکی باشد.
🔹 و همين قرآن كه در اين آيه نازل كردن قرآن را بر قلب پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله به جبريل نسبت مىدهد در آيه ديگر به روح امين نسبت مىدهد{«نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلى قَلْبِكَ» « شعراء، آيه 194» قرآن را روح امين به قلب تو نازل كرده است.
و از اين توافق دو آيه معلوم مىشود كه مراد از روح امين همان جبريل مىباشد.
خداى متعال در جاى ديگر از كلام خود در وصف اين نازل كننده وحى مىفرمايد:
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ* ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ* مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ* وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ* وَ لَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ « تكوير، آيات 19- 23 »
به درستى قرآن سخنى است: كه سفير محترم- جبريل- آورده رسول محترمى كه پيش صاحب عرش- خدا- داراى نيرو است و منزلت دارد و آن جا مطاع است- پيش ملائكه و امين است و يار شما- پيغمبر اكرم- ديوانه و جن زده نيست و سوگند مىخورم كه آورنده وحى را در حالى كه در افقى آشكار بود ديد.
آيات دلالت دارند كه جبريل از مقربان نزديك خدا و داراى نيروى عظيم و منزلت و فرمانروا و امين مىباشد.
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#وحی
🌟🌟🌟🌟🌟
وحیانی بودن قرآن-9
🔹 سمت و جایگاه جبرئیل(روح امین)
🔹🔹 آیا روح امین و جبرئیل یک نفر است یا دونفر هستند؟!
🔹 🔹 ملائكه مقربين موجودات مستقل و داراى شعور و اراده
🔸 و در جاى ديگر در وصف همين مقربين عرش كه ملائكه كرامند مىفرمايد: الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا» « مؤمن، آيه 7»
كسانى كه عرش خداى تو را حمل مىكنند و آنان كه در اطراف عرش مىباشند به خداى خود همراه حمد تسبيح مىگويند و به او ايمان مىآورند و براى كسانى كه ايمان آوردند طلب مغفرت مىكنند.
🔹 دلالت آيه به اينكه ملائكه مقربين موجودات مستقل و داراى شعور و اراده مىباشند روشن است زيرا اوصافى كه براى آنان ذكر شده مانند ايمان به خدا و طلب مغفرت براى ديگران جز با وجود مستقل و شعور و اراده سازگار نيست.
🔸 و باز درباره همين ملائكه مقربين مىفرمايد:
لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلَّهِ وَ لَا الْمَلائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ مَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبادَتِهِ وَ يَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعاً}- تا آنجا كه مىفرمايد-{وَ أَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُوا وَ اسْتَكْبَرُوا فَيُعَذِّبُهُمْ عَذاباً أَلِيماً وَ لا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً « نساء، آيه 173 »
مسيح هرگز از بندگى خدا خوددارى و سرپيچى نمىكند و نه ملائكه مقربين و هر كه از بندگى او سرپيچى و گردنكشى كند به زودى همه ايشان را به سوى خود جمعآورى خواهد نمود- تا آنجا كه مىفرمايد- و اما كسانى كه سرپيچى كردند و گردنكشى نمودند آنان را با عذابى دردناك عذاب خواهد كرد و جز خدا براى خود سرپرست و ياورى نخواهند يافت.
بديهى است كه مسيح و ملائكه مقربين اگر چه معصيت نمىكنند ولى در صورت معصيت و تخلف از بندگى با عذاب روز قيامت در اين آيه تهديد شدهاند و تهديد با عذاب روز قيامت كه متفرع بر ترك يك نوع تكليف است جز با استقلال وجود و شعور و اراده درست نمىباشد.
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#وحی
🌟🌟🌟🌟🌟
وحیانی بودن قرآن-10
🔹 سمت و جایگاه جبرئیل(روح امین)
🔹🔹 آیا روح امین و جبرئیل یک نفر است یا دونفر هستند؟!
🔹 🔹 ملائكه مقربين موجودات مستقل و داراى شعور و اراده
🔹 از آيات گذشته روشن مىشود كه روح امين كه جبريل نيز ناميده مىشود و آورنده وحى مىباشد طبق بيان قرآن يك فرشته آسمانى داراى وجود و شعور و اراده مستقل است.
🔸 بلكه از جملهاى كه در خلال آيات سوره تكوير گذشت:{«مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ»} (آورنده قرآن آن جا مطاع است) استفاده مىشود كه جبريل در عالم بالا فرمانروا بوده گروهى از ملائكه فرمانبردار وى مىباشند و پيوسته يا گاهى وحى قرآن به وسيله زيردستان وى مىرسيده چنان كه آيات سوره عبس نيز به اين معنا اشاره مىكنند:
كَلَّا إِنَّها تَذْكِرَةٌ* فَمَنْ شاءَ ذَكَرَهُ* فِي صُحُفٍ مُكَرَّمَةٍ* مَرْفُوعَةٍ مُطَهَّرَةٍ* بِأَيْدِي سَفَرَةٍ* كِرامٍ بَرَرَةٍ»
نه هرگز، بدرستى اين قرآن يا اين آيات يادآورى است پس هر كه مىخواهد بياد آورد- اين تذكره- در صحيفههايى است گرامى و بلندمرتبه و پاك شده در دست سفيرانى محترم و نيكوكار.
🌴🌴🌴
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_کوثر
☀☀☀
تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 1
بِسْمِ ﭐللَّهِ ﭐلرَّحْمَـنِ ﭐلرَّحِیمِ
إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ ﭐلْکَوْثَرَ ﴿1﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَﭐنْحَرْ ﴿2﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ ﭐلْأَبْتَرُ ﴿3﴾
ترجمه:
ما به تو کوثر [= خیر و برکت فراوان] عطا کردیم! پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن! (قطعا)دشمنت خود بىتبار خواهد بود.
و اما بررسی آیه اول:
إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ ﭐلْکَوْثَرَ ﴿1﴾
🔹 شان یا سبب فرودآمدن سوره:
روایتی گوید: هنگامی که ابراهیم فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله از دنیا رفت،مشرکین که به یکدیگر می رسیدند از باب طعنه و سرزنش می گفتند محمد دیشب ابتر شده است.پس این سوره فرود آمد.- تفاسیر ابن المنذر و طبرانى-
🔹 یادآوری مجدد: شان نزول ها مفهوم آیه را محدود نمی کنند. در حقیقت فهم آیه را آسان تر می کنند.
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_کوثر
☀☀☀
تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 1
📓✏ واژه نگاشت:
🔹 اعطینا: «أعطی» و «إعطاء» از ریشۀ «عَطو»، به معنای دادن چیزی به دیگری،گرفتن و به یکدیگر بخشیدن،است. عطاء هر چند مخصوص به بذل و احسان است، ولى در قرآن هم در بذل و هم در مطلق دادن چیزى به کار رفته است.- واژه "اعطینا" در این قالب همین یک بار در قرآن آمده است.
🔹 کوثر:از کثیر «الْکَوْثَرَ»: مبالغه در کثرت است، یعنی خیر و خوبی بینهایت فراوان. بر حروف اصلى «کوثر» (کاف، ثاء و راء)، حرف «واو» اضافه شد تا بر افزون بودن وصف کثرت دلالت کند; این کلمه نام نهرى در بهشت نیز مى باشد (مقاییس اللغة). به مردى که سرور و داراى خیر فراوان باشد «کوثر» گفته مى شود (صحاح) و در معناى آن، عدد فراوان نیز گفته شده است. (مصباح)
🔹 وانحر: از ماده «نحر» که مخصوص کشتن شتر است و به معانی زیر نیز از این واژه استفاده شده است.
رو به قبله ایستادن به هنگام نمازاست، چرا که ماده «نحر» به معنى گلوگاه مى باشد، سپس عرب آن را به معنى «مقابله با هر چیز» استعمال کرده است.
بلند کردن دست ها به هنگام تکبیرو آوردن آن در مقابل گلوگاه و صورت است
🔹 شانِئَکَ: دشمن کینه توز . از مصدر شنآن به معنی کینه توزی .
🔹 اَبتَر: اَبتر به حیوان دم بریده سپس به مناسبت به کسى که نسلى نداشته باشد تا جانشینش شود، مىگویند . به روایت ابنعبّاس و سُدّى، قریش به مردى که پسرانش مىمردند نیز ابتر مىگفت.
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_کوثر
☀☀☀
تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 1
✳ دانستنی های مفید:
-🔹 فخر رازی صاحب تفسیر الکبیراز علمای بزرگ اهل سنّت است، میگوید واقعاً این کوثر باید زهرا باشد. این کلمه از این عالم سنّی است. «چه نسلی با برکت تر از نسل فاطمه که مثل باقر و صادق و رضا از نسل او هستند»(تفسیر نور؛قرائتی)
🔹 - حضرت خدیجه (س)همسر گرامی رسول خدا(ص) مال کثیر داد، کوثر گرفت. از کثیر بگذرید و به کوثر برسید (تفسیر نور؛قرائتی)
🔹 - بی همتا بودن کلمات سوره کوثر در قرآن
@rahighemakhtoom