eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرف انسان پاک در مردم اثر گذار است مگر مردم حرف هر کسی را گوش می دهند؟! ما چه بخواهیم چه نخواهیم؛ شامه ای که خدای سبحان به داد، آن شامه طیب شناس و طاهر شناس است. دین هم به ما گفته: اگر چوبی، عود باش که بعد از سوختن ات لااقل یک بویی نصیب مردم بشود! اگر حیات حیوانی داری، مشک و عنبر باش که بالاخره یک بویی به مردم برسد! خیلی ها فقط دود دارند. آن مشک آهوی ختن است و آن عنبر ماهی های دریایی خاص است که بالاخره معطر است! اگر حیوانی، آن حیوان باش؛ اگر چوبی، آن چوب باش؛ حالا انسان که حساب خاص خودش را دارد! باید سعی کنید راه خودتان را تشخیص بدهید، یک؛ نه راه کسی را ببندید، نه بیراهه بروید؛ دو. ✅ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم _ دماوند ؛ ۱۳۹۲/۰۶/۱۱ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ ۗ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ «قدرت دادن خدا به بشر» و ما شما را دارای تمکن و حکومت در روی زمین قرار دادیم و انواع وسائل زندگی را برای شما در آن فراهم ساختیم، امّا شما کمتر تشکر می کنید. (سورة الاعراف، آیه ۱۰) ☘☘☘ برداشت از آیه ۱۰ 📌 خدا یکی از وظایف الی کردن خدای تعالی است زیرا به انسان داده، در او را متمکن کرده و برای او معیشتش را قرار داده است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰تفسیر سوره حمد 🌱 پرده‌ها را بیافکن! . 💢غایت آمال و نهایت حرکات و منتهای اشتیاقات و مرجع موجودات و معشوق کائنات و محبوب عشّاق و مطلوب مجذوبین، ذات مقدس است؛ گرچه خود آنها محجوبند از این مطلوب و خود را عابد و و طالب و مجذوب امور دیگری دانند؛ و این حجاب بزرگ است که باید سالک الی الله به قدم آن را خرق کند؛ و تا بدین مقام نرسد، حق ندارد که ‏‏ ایَّاکَ نَعبُدُ‏‏ گوید، یعنی لا نَطلُبُ الّا ایّاک؛ و جوینده غیر تو نیستیم و خواهنده جز تو نخواهیم بود و ثنای غیر تو نکنیم و در همه امور بجز از تو نجوییم. 📚 کتاب تفسیر سوره حمد، ص۹. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 62.mp3
10.4M
82 @rahighemakhtoom 📼 قسمت: شصت و دوم 📌واکاوی دعای 23 ✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ ( مجموعه ادعیه، اذکار و دستورالعمل‌های عبادی مورد توصیه حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره)
حکمت 31 نهج البلاغه فراز 1-7.mp3
16.68M
@rahighemakhtoom 📚شرح و تفسیر حکمت 31 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷
سه دقیقه در قیامت 76.mp3
26.84M
📚 شرح و بررسی کتاب 📌 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼جلسه هفتاد و پنجم 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom * ملکوت ناسازگاری با همسر * سخنی با همسران طلاب * نکته مهم در تربیت، مقایسه نکنیم! * اصل مردم‌داری، همسرداری است * ملکوت احترام به برادر * چه کسی برادر من است؟ * نکته‌ی برادرانه از قرآن * مصادیق احترام به برادر ایمانی * چه ملکوتی وحشتناکی در انتظار مسئولین است؟ * ملکوت برقراری صلح بین دو نفر و برهم زدن رابطه بین دو نفر * ملکوت اقدام به کمک به برادر ایمانی و اقدام برای رسوا ساختن برادر * دوست داشتن خدا را نمیفهمیم! * ملکوت تلاش برای ازدواج دو نفر و فاصله انداختن بین زوجین * امان‌نامه از جانب خدا * ملکوت صله رحم و قطع صله رحم * خدا چه کسی را به بدترین نوع، عذاب می‌کند؟ 📅99/08/02
💠 راه بهشت 🔸 اینها که در بهشت با هم هستند، و یکدیگر را زیارت می‌ کنند، «تزاور» دارند و ملاقات می‌ کنند، گفتگو می ‌کنند سؤال و جواب دارند: ﴿وَ أَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلی‏ بَعْضٍ یتَساءَلُونَ﴾،[1] از جواب معلوم می‌ شود که محور سؤال چه بود؛ محور سؤال این است که شما وضعتان چه بود؟ در دنیا چه کار می ‌کردید؟ از چه راه به بهشت رسیدید؟ اینهاست. ﴿قالُوا إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فی‏ أَهْلِنا مُشْفِقینَ﴾؛[2] ما در خانواده خیلی با رفتار می ‌کردیم؛ یعنی از خانواده صحیح و تربیت شده می‌ گذرد، این راهش است! وقتی بهشتی ‌ها از یکدیگر سؤال می ‌کنند چگونه شد شما این جا آمدید؟ می‌ گویند راه بهشت از می‌ گذرد، ما با در خانه با همسرمان، با بچه ‌هایمان، با دخترمان، با پسرمان زندگی می‌ کردیم. اگر خدا فرمود: ﴿قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً﴾[3] ما با این آیه را عمل می‌ کردیم. 🔸 گفتند بهشتی شدن از می‌ گذرد، ما مسئول تربیت بچه‌ هایمان بودیم. خدا فرمود: ﴿قُوا أَنْفُسَكُمْ﴾، ما هم سعی کردیم خودمان را حفظ بکنیم. ﴿وَ أَهْلیكُمْ﴾؛ سعی کردیم بچه‌ هایمان را خوب تربیت کنیم. خانواده جامعه را می ‌سازد، هیچ دانشگاهی به اندازه دانشگاهِ هفت ساله پدر و مادر نیست، چون سفارشی نیست، سفارشی نیست که دوست یکدیگر باشید، مهربان باشید، اینها با سفارش حلّ نمی ‌شود، اینها یک امر است. محبت سفارشی نیست، محبت تزریقی نیست، این هفت سال، هفت سال است، بهشت از راه خانواده می ‌گذرد. 🔸 اینها سؤال کردند از چه راهی وارد بهشت شدید؟ گفتند از راه ! ما از یک خانواده صحیح و سالم گذشتیم، خلاصه از خانواده می ‌گذرد، ما نسبت به اهل خود این طور بودیم و اختصاصی به بچه‌ ها ندارد! نسبت به پدر و مادر این طور بودیم، نسبت به برادر و خواهر این طور بودیم، نسبت به بچه ‌ها این طور بودیم، نسبت به نوه‌ ها این طور بودیم، با در خانه زندگی می‌ کردیم. خدا به ما فرمود را مثل خودت از آتش حفظ کن: ﴿قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً﴾، ما هم این کار را کردیم. [1]. سوره طور، آیه25. [2]. سوره طور، آیه26. [3]. سوره تحریم، آیه6. 📚 سوره مبارکه طور جلسه 8 تاریخ: 1395/11/26 🆔 @a_javadiamoli_doross
. خداوندا! سپاس بی‌حد و کران، حکمت بالغۀ تو را سزاست که خوف و گرسنگی، بیماری‌ها و اضطراب‌ها، وحشت از اختلال حیات، و محصول اندیشه‌ها و کارهای عضوی را مثل ترمزهایی بر ماشین خطرناک وجود انسان قرار دادی که اگر این ترمز وجود نداشت، این ماشین خطرناک و نیرومندتر از همۀ نیروهای طبیعت، نه تنها همۀ افراد همنوع خود را زیر چرخ‌های خود متلاشی می‌ساخت، بلکه هوای زیر گرفتن کوزارها (اَبَرتپنده‌ها) و کهکشان‌ها هم به سرش می‌زد و کائنات عالم طبیعت را آن‌چنان اسباب‌بازی تلقی می‌کرد که کودکان خردسال، عروسک و توپ را چنان تلقی می‌کنند. این انسان با اینکه امان‌نامۀ مطلقی از حوادث و رویدادهای نیرومندتر از خود در دست ندارد، می‌گوید: ای کاش همۀ انسان‌ها یک گردن داشتند و آن را من به یک بار قطع می‌کردم. (ِنرون) آناستاز برای استنشاق و تنفس از هوا، مالیات وضع می‌کند. او اگر امان‌نامۀ داشت، چه می‌خواست و چه می‌کرد؟! ، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۲- انسان‌شناسی. ص ۲۶۳ و ۲۶۴ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
24 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 15 مَثَل_آتش اءُوْلَّبِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُاْ الضَّلَلَةَ بِالْهُدَی فَمَا رَبِحَت تِّجَرَتُهُمْ وَمَا کَانُواْ مُهْتَدِینَ مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّآ اءَضَآءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَکَهُمْ فِی ظُلُمَتٍ لا یُبْصِرُونَ صُمُّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَیَرْجِعُونَ . (( (منافقان ) کسانی هستند که هدایت را به گمراهی فروخته اند ؛ و این (داد و ستد و) تجارت (برای ) آنها سودی نداده و خود هدایت نیافته اند . مثل آنان ، مثل کسی است که آتشی افروخته (تا در بیابان تاریک راه خود را پیدا کند) ولی هنگامی که آتش اطرافش را روشن ساخت ، خداوند (طوفانی می فرستد و) آن را خاموش می کند و آنها را در تاریکی وحشتناکی که چشم کار نمی کند ، رها می سازد . آنها کر و گنگ و کور ، بنا بر این (از راه خطا) باز نمی گردند ! )) . همچو آن کز بهر نور افروخت نار روشنایی برد زان پروردگار ترک ایشان کرد و در تاریکی اند زان نمی بینند و دور از نیکی اند صُمّ و بکم و عمی گشتند این حرون گفت از این معنی فهم لا یرجعون وجه تشبیه خداوند متعال طی هشت آیه قبل ، ویژگیهای منافقان را بر شمرده ، آنان را به عنوان آدمهای دوچهره ، بی ایمان ، خدعه گر ، بی شعور ، دارای مرض قلبی و روحی ، دروغگو ، مفسد ، مغرور ، خود برتر بین ، سفیه ، نادان ، همکار شیاطین ، استهزا گر ، طغیانگر ، و بالا خره مشتری و خریدار ضلالت و گمراهی معرفی می کند ، ولی در این آیه آنان را به مسافری تشبیه کرده که در شب ظلمانی ، در بیابانی گرفتار شده است و آتشی می افروزد تا در پرتو آن راه را از بیراهه تشخیص دهد و در گودالهای بیابان سرنگون نگردد . ولی همین که آتش را بر افروخت و اطرافش را روشن ساخت ، ناگهان طوفانی سخت بر می خیزد و آن آتش را خاموش می سازد ، و او دوباره در تاریکی وحشت انگیز ، سرگشته و حیران می ماند و نمی داند چه کند . بنا بر این ، وجه شباهت در این تشبیه ((حیرت زدگی و سرگردانی )) است . آری ، کسی که با خدا و مؤ منان ، حیله گری و نیرنگ بازی کند ، ثمره کارش و نتیجه معامله و تجارتش جز تحیّر و سرگردانی نخواهد بود . منافقان همواره خود را زرنگ و باهوش و فهیم می دانند و مؤ منان راستین و یکدل را سفیه و نادان می شمرند و روی همین پندار غلط ، راه نفاق و دورویی را پیشه خود می سازند تا از منافعی که به دو طرف می رسد ، برخوردار شوند ! و هر دسته که غالب گردند ، آنها را از خود بدانند ؛ اگر مؤ منان پیروز شوند ، در صف مؤ منان و اگر غلبه با کافران باشد ، با آنها باشند و به اصطلاح هم از ((توبره )) بخورند ، و هم از ((آخور)) ! آنان نمی دانند که نفاق و دورویی برای مدّت طولانی نمی تواند مؤ ثّر واقع شود . ممکن است چند صباحی از مصونیّتها و مزایای اسلام برخوردار شوند و از رفاقت با کفار و شیاطین نیز بهره جویند ، ولی این کار کوتاه مدّت است ، همانند آتشی است که در بیابان تاریک در معرض وزش طوفان و گردباد قرار گرفته باشد ، لذا دیری نمی پاید که چهره واقعی نفاق آشکار و منافقان رسوا می شوند و آنها به جای کسب موفّقیت و محبوبیّت ، منفور و مطرود جامعه خواهند شد و همچون کسی که در بیابان ظلمانی ، راه گم کرده و چراغ را از دست داده ، سرگردان می مانند . منافقان نه تنها با مؤ منان خدعه می کنند ، که با کافران و همکیشان خود نیز نیرنگ روا می دارند ! اینان افراد سر درگم و بی هدف و فاقد برنامه و مسیر مشخّصند و در حقیقت برده منافع خویش هستند ؛ نه به راه مؤ منان اعتقاد دارند و نه به کیش کافران اعتماد ! قرآن مجید در آیه ای دیگر حالت تحیّر و دغدغه و آشفتگی فکری و تزلزل درونی منافقان را چنین ترسیم می کند : (مُّذَبْذَبِینَ بَیْنَ ذَا لِکَ لاَّ إِلَی هَّؤُلاَّءِ وَلاَّ إِلَی هَّؤُلاَّءِ . . . ) ؛ ((آنها افراد (بی هدف و) سرگردانی هستند که نه سوی اینها و نه سوی آنهایند ! (نه در صف مؤ منانند و نه در صف کافران ! ) )) . 👈ادامه در پست زیر 👇👇👇 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👆👆👆 بعضی از مفسران از جمله (اِسْتَوْقَدَ ناراً) این نکته را استفاده کرده اند که : منافقان برای رسیدن به ((نور)) از ((نار)) استفاده می کنند ؛ آتشی که هم دود و سوزش دارد و هم خاکستر ، در حالی که مؤ منان از نور خالص و چراغ روشن و پرفروغ ایمان بهره می گیرند . منافقان گرچه تظاهر به نور ایمان دارند ، امّا باطنشان ، نار است و اگر نوری هم باشد ضعیف و کوتاه مدّت است . این نور مختصر یا اشاره به فروغ وجدان و فطرت توحیدی است و یا اشاره به ایمان نخستین آنهاست که به تدریج بر اثر تقلیدهای کور کورانه و تعصّبهای غلط و لجاجتها و عداوتها ، پرده های ظلمانی و تاریک بر آن می افتد نه تنها یک ظلمت بلکه به تعبیر قرآن ((ظلمات )) . بعضی دیگر گفته اند : اگر جمله (اِسْتَوْقَدَ ناراً) (روشن کردن آتش ) را به معنای ظریف ادبی آن که ((فتنه انگیزی )) است ، در نظر بگیریم ، در این صورت باز می توان گفت که منافق تشبیه شده است به ((فتنه انگیز)) و ((مفسد)) . بنابراین وجه شباهتشان ایجاد فتنه و فساد است . جمله (صُمُّ بُکْمٌ عُمْیٌ) ، در حقیقت تشبیه دیگری از طرز تفکر و بینش منافقان است ؛ یعنی دنیاپرستی و زرق و برق مادیّات و دلبستگی آنان به عالم محسوسات ، منافقان را چنان مجذوب کرده که نیروی تفکّر و تعقّل را از آنها ربوده و آنان را نسبت به درک معارف و بیان حقایق الهی کور و کر و لالشان کرده است ، به گونه ای که همه چیز را از دیدگاه مادّیات و به قول ((مولوی )) با چشم ((آخور بین )) ارزیابی و تجزیه و تحلیل می کنند : چشم آخِر بین تواند دید راست چشم آخُر بین غرور است و خطاست 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🖌علامه جعفری رضوان الله علیه ✂️ واقعا شگفتا ! از وضع مغزی کسی که دهها سال در مسائل علمی و صنعتی و هنری پیشرفت می نماید ، ولی معلومات و معارف او درباره خداشناسی همان است که در دوران کودکی از مادر بزرگش شنیده است.