eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
617 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @jebhefarhangi @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۶۶ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◽️این همه فضایل برای نماز شب ذکر شده است! 41 روایت را در فضیلت نماز شب صاحب وسائل نقل کرد، سیزده روایت در آن مشکلات و محرومیتهایی است که در اثر ترک نماز شب وجود دارد. ◽️بیش از پنجاه روایت مربوط به جریان نماز شب است، اما غالباً مردم از خواندن نماز شب محروم هستند؛ اما دو رکعت نماز صبح را حتماً میخوانند، برای اینکه این‌جا جهنم است! آن‌جا چون عذاب نیست «شَوْقاً إِلَی‏ الثَّوَاب‏» است، کمتر به سراغ آن میروند؛ اما این دو رکعت نماز صبح را از ترس میخوانند. ◽️اکثری مردم با ترس عبادت میکنند و «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» است؛ لذا شما میبینید که در قرآن کریم در عین حال که «تبشیر» و «إنذار» را کنار هم ذکر میکند؛ اما در هیچ‌جا قرآن، خدا را، یا پیغمبر را، یا کتاب الهی را منحصراً «مبشّر» معرفی نکرده است، «انما أنا مبشّر» یا «انما أنت مبشّر» نیست؛ «إنما أنت نذیر»، «إنما أنت منذر»، «إنما أنا منذر»، به صورت حصر درباره «إنذار» آمده است؛ اما درباره «تبشیر» چنین حصری نیست؛ حوزههای علمیه را هم با «إنذار» تأمین میکنند، اینکه فرمود: ﴿فَلَوْ لاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ﴾ دیگر «لیبشروا» نیست، فرمود: ﴿وَ لِیُنذِرُوا قَوْمَهُمْ﴾ و در آغاز رسالت هم فرمود: ﴿قُمْ فَأَنذِرْ﴾، نه «قم فبشّر» یا «فبشّر فانذر». ◽️اکثری مردم «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» گناه نمیکنند، میبینید این همه فضایل که برای احسان و خَیر هست، کمتر به سراغ آن میروند؛ اما از معصیت البته «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» هراسان هستند. 📚درس تفسیر سوره دخان جلسه 1 📼آیت الله 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حَوامیم، نامِ گروهیِ سوره های چهلم تا چهل و ششم قرآن کریم در ترتیب مصحف شریف می‌باشد که با حروف مقطّعه «حم» (حاء، میم) آغاز می‌شوند. این سوره‌ها به ترتیب عبارت‌اند از: « غافِر (مؤمن)، فُصِّلَت ، شوری ، زُخرُف ، دُخان ، جاثیه و احقاف». به مجموع این سوره‌ها « ذوات حم » یا « آل حم » نیز گفته اند. این هفت سوره مکی‌ بوده و به همان ترتیب مصحف نازل شده اند و حتی نزول آنها را نیز یکجا دانسته اند. 📚درس تفسیر سوره دخان جلسه 1 📼آیت الله 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۲۰ ـ ۱۲۱ 💢پیروی از اکرم صلی الله عليه و آله الی بايد از فرمان رسول خدا صلی الله عليه و آله سرپيچی نکند و اميال خود را بر دستورات ترجيح ندهد تا به ناراحتی، تشنگی و گرسنگی نيفتد و حتّی نبايد الی اللّه با طوری رفتار کند که او را تحريک نمايد و او را بی جهت به ببرد. زيرا خدای تعالی نيکوکاران را نمی کند. الی بايد بداند که خدای تعالی بر همه چيز آگاه است و و گذشت او را چه کوچک باشد و يا بزرگ می دهد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅توصیه های رهبر انقلاب برای استفاده هرچه بهتر از برکات ماه رجب 🌸فرا رسیدن ماه رجب و میلاد با سعادت امام محمدباقر علیه‌السلام مبارک باد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
9 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
40 🔅🔅🔅 💢مثَل باران و سنگ صاف 4 (یَّاءَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَتُبْطِلُواْ صَدَقَتِکُم بِالْمَنِّ وَالاْذَی کَالَّذِی یُنفِقُ مَالَهُ رِئَآءَ النَّاسِ وَلاَیُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالیَوْمِ الاْخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَاءَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْدًا لا یَقْدِرُونَ عَلَی شَیْءٍ مِّمَّا کَسَبُواْ وَاللَّهُ لاَیَهْدِی ا لْقَوْمَ ا لْکَفِرِینَ) . (بقره / 264.) ((ای کسانی که ایمان آورده اید ! بخششهای خود را با منّت و آزار باطل نسازید ! همانند کسی که مال خود را برای نشان دادن به مردم ، انفاق می کند و ایمان به خدا و روز رستاخیز نمی آورد ؛ و (کار او) همچون قطعه سنگی است که بر آن (قشر نازکی از) خاک باشد ؛ (و بذرهایی در آن افشانده شود) و رگبار باران به آن برسد (و همه خاکها و بذرها را بشوید ! ) و آن را صاف (و خالی از خاک و بذر) رها کند . آنها از کاری که انجام داده اند ، چیزی به دست نمی آورند و خداوند جمعیت کافران را هدایت نمی کند)) . 🗓نکته ها : ⏪2- ریا بلای بزرگ اجتماعی ▫️از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده که فرمود : ((اِنَّ اءَخْوَفَ ما اءَخافُ عَلَیْکُمُ الشِّرْکُ الاْصْغَرُ ؛ بیشترین خوفی که بر شما دارم ، شرک اصغر است . اصحاب پرسیدند : شرک اصغر چیست ؟ فرمود : ((ریا)) و خودنمایی )) . (72) ▫️و در حدیثی دیگر فرمود : ((ذَبِیبُ الشِّرْکِ ف ی اُمَّتی اءَخْفی مِنَ النَّمْلَةِ السَّوْداءِ فِی اللَّیْلَةِ الظَّلْماءِ عَلَی الصَّخْرَةِ الصَّمّاءِ ؛ نفوذ شرک در امّت من ، مخفی تر از عبور مورچه سیاهی است که در شب ظلمانی بر سنگ سختی حرکت کند)) . (73) ▫️از امام صادق علیه السّلام روایت شده که فرمود : ((کُلُّ رِیاءٍ شِرْکٌ ؛ هر ریایی شرک است )) . (74) ریا و خود نمایی یک بلای بزرگ اجتماعی است که هر جامعه ای به آن گرفتار شود ، میان تهی و بدبخت خواهد شد . ▫️حدیثی از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم وارد شده است که فرمود : ((زمانی بر مردم فرا می رسد که باطن های آنها زشت و آلوده و ظاهرشان زیباست به خاطر طمع دنیا ، علاقه ای به پاداشهای پروردگارشان ندارند ، دین آنها ریا می شود ، و خوف خدا در دل آنها وجود ندارد ، پروردگار همه آنها را به عذاب سختی گرفتار می کند . در این هنگام خدا را همانند شخص غریق می خوانند ولی هرگز دعایشان مستجاب نمی شود)) . (75) =========== 72-منهج الصادقین ، ج 2، ص 125. 73-تفسیر منهج الصادقین ، ج 2، ص 125. 74-بحار الانوار، ج 72، کتاب الایمان و الکفر، ص 300. 75-اصول کافی ، ج 2، کتاب ایمان و کفر، باب ریا، ح 14. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
41 🔅🔅🔅 💢مثَل باران و سنگ صاف 5 (یَّاءَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَتُبْطِلُواْ صَدَقَتِکُم بِالْمَنِّ وَالاْذَی کَالَّذِی یُنفِقُ مَالَهُ رِئَآءَ النَّاسِ وَلاَیُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالیَوْمِ الاْخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَاءَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْدًا لا یَقْدِرُونَ عَلَی شَیْءٍ مِّمَّا کَسَبُواْ وَاللَّهُ لاَیَهْدِی ا لْقَوْمَ ا لْکَفِرِینَ) . (بقره / 264.) ((ای کسانی که ایمان آورده اید ! بخششهای خود را با منّت و آزار باطل نسازید ! همانند کسی که مال خود را برای نشان دادن به مردم ، انفاق می کند و ایمان به خدا و روز رستاخیز نمی آورد ؛ و (کار او) همچون قطعه سنگی است که بر آن (قشر نازکی از) خاک باشد ؛ (و بذرهایی در آن افشانده شود) و رگبار باران به آن برسد (و همه خاکها و بذرها را بشوید ! ) و آن را صاف (و خالی از خاک و بذر) رها کند . آنها از کاری که انجام داده اند ، چیزی به دست نمی آورند و خداوند جمعیت کافران را هدایت نمی کند)) . 🗓نکته ها : ⏪2- ریا بلای بزرگ اجتماعی ریا منحصر به انفاق نیست ، بلکه در اعتقادات ، عبادات و مباحات نیز متصوّر است . ◽️ چنان که از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده که فرمود : (( روز قیامت فردی را به سوی حساب می آورند و از او می پرسند : مگر به تو مال داده نشد ؟ با آن چه کردی ؟ می گوید : صدقه دادم و انفاق کرده ام . ماءمورین الهی به او می گویند : درست است که صدقه دادی امّا نه برای خدا بلکه برای آن که مردم بگویند : فلانی سخی و بخشنده است ، و تو را از آن چه سود ؟ فرد دیگری را می آورند و از او می پرسند : قوت وشجاعتی که به تو داده شد ، آن را در چه راهی صرف کردی ؟ می گوید : در راه خدا جهاد کردم . می گویند : درست است که جهاد کردی اما نه برای خدا بلکه برای آن که مردم بگویند : فلانی شجاع است . تو را از آن چه فایده ، و فرد سوّمی را می آورند و از او می پرسند : علم و فهمی را که خدا به تو داد در چه راهی به کار بردی ؟ می گوید : به دیگران آموختم و نشر کردم . گویند : درست است لیکن برای آن انجام دادی که بگویند : فلانی عالم است ، تو را از آن چه سود ! آنگاه هر سه را به دوزخ برند)) . (76) ◽️می گویند : روزی بهلول در بغداد عبور می کرد ، دید هارون الرشید بنای مسجد عظیمی را ریخته و برای سرکشی آمده است . پرسید : هارون ! چه کار می کنی ؟ گفت : دارم خانه خدا می سازم . بهلول گفت : خانه برای خداست ؟ هارون گفت : بلی . بهلول گفت : پس دستور بده بالای سر درش بنویسند : ((مسجد بهلول )) . هارون گفت : ای احمق من پول می دهم به اسم تو باشد ؟ بهلول گفت: احمق تو هستی یامن ؟ ! برای خودت خانه می سازی ، اسم خدا رویش می گذاری ؟ (77) =============== 76-اقتباس از تفسیر روح الجنان ، ج 2، ص 368. 77-معارفی از قرآن ، ص 211. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(47) 🔆🔆🔆 ⏪16. مبارزه با خرافات و بدعت ها وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِى أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تخُفِى فىِ نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَ تخَشىَ النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَن تخَشَاهُ فَلَمَّا قَضىَ‏ زَيْدٌ مِّنهْا وَطَرًا زَوَّجْنَكَهَا لِكَىْ لَا يَكُونَ عَلىَ الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فىِ أَزْوَاجِ أَدْعِيَائهِمْ إِذَا قَضَوْاْ مِنهْنَّ وَطَرًا وَ كاَنَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا(37/احزاب) ☑️لازمه‏ى قاطعيّت و صلابت آن است كه با افكار فاسد و منحرف، گرچه افكار عمومى باشد مبارزه كنيم. «وَ تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ» ☑️در شكستن عادت‏هاى غلط اجتماعى، از هياهوى مردم نترسيد. «تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ» ☑️ در اجراى فرمان خدا منتظر تأييد مجامع بين المللى نباشيد. «تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ» 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom