سوره المائده.mp3
5.58M
#تدبر
#قرآن
#سوره_مائده
#مائده ۵
📌بررسی کوتاه سوره مائده
کاری از مدرسه تعالی
📼استاد هانی چیت چیان
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
🔰 تفسیر سوره حمد
📌 مقام امیرالمومنین
نقطه تحتالباء در «بِسمِ الله»، در باطن، مقام ولایت علوی است.
📚 کتاب تفسیر سوره حمد، ص۱۹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۱۹ #سوره_توبه
📌همنشينی و #همراهی
#سالک الی #اللّه بايد #تقوا را دائماً به خود تلقين کند و #خدا را برای خودش نگهدارد و با #راستگويان و راست اندیشان و راست کرداران همنشين و #همراه باشد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
جواب نقد برای هر خواسته از خدا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#دعا
#نیایش
#استجابت_دعا
#اجابت
#ماه_رجب
#رجب
#دعای_ماه_رجب
#ادعیه
#آداب_دعا
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 سلام بر مهدی موجود موعود (سلام الله علیه)
🔹 ما درباره وجود مبارک حضرت امام #مهدی_موجود_موعود (سلام الله علیه) در زیارت «آلیس» به پیشگاه آن حضرت #سلام عرض می کنیم و بر بسیاری از حالات او نام می بریم. عرض می کنیم #سلام بر شما آن وقتی که می نشینید، آن وقتی که می ایستید، آن وقتی که رکوع می کنید، آن وقتی که سجود دارید، آن وقتی که قیام دارید، آن وقتی که قرائت دارید, آن وقتی که بیان می کنید. این درود فرستادن ما و این شئون گوناگون وجود مبارک ولی عصر، برای آن است که تمام آثار آن حضرت در راه توحید الهی صرف می شود.
🔹 در قرآن كریم وقتی از انسان کامل نظیر وجود مبارک پیامبر یا حضرت ابراهیم (سلام الله علیهما) سخن به میان می آید قرآن از زبان او نقل می کند: ﴿إِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ﴾؛[1] یعنی نه تنها مناسک حج من, عبادت های حج و عمره من و نماز من برای خداست، بلکه تمام شئون #حیات_و_ممات من برای خداست. پس #مردان_الهی کسانی هستند که جمیع شئون زندگی و مرگ آنها الهی است. اگر مردان الهی به جایی رسیدند که حیات و ممات آنها, قیام و قعود آنها, رکوع و سجود آنها, سخن گفتن و سکوت آنها برای رضای خداست, جا دارد که ما بر تک تک این شئون #سلام عرض کنیم. اگر ﴿إِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ﴾ ما هم باید عرض ادب کنیم، عرض کنیم به پیشگاه ولی عصر «السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَقْعُدُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَقُومُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَقْرَأُ وَ تُبَینُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تُصَلِّی وَ تَقْنُتُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَرْکعُ وَ تَسْجُدُ».[2] ما در نماز آموختیم که بگوییم «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ»;[3] یعنی تمام قیام و قعود ما به نام خدا و با حول و قوه الهی است. اگر کسی این چنین اندیشید و #موحد_ناب بود حیات و ممات او الهی میشود, ما بر تک تک این شئون #سلام عرض می کنیم.
[1]. سوره انعام، آیه162.
[2]. الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج2، ص493.
[3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج3، ص338. «عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَیوبَ عَنْ سَیفِ بْنِ عَمِیرَةَ عَنْ أَبِی بَكْرٍ الْحَضْرَمِی قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا قُمْتَ مِنَ الرَّكْعَةِ فَاعْتَمِدْ عَلَی كَفَّیكَ وَ قُلْ بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ فَإِنَّ عَلِیاً ع كَانَ یفْعَلُ ذَلِك».
#موحد_ناب
#رضای_الهی
#مردان_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/04/31
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#حکمت ۶۶
#نهج_البلاغه
و قال علیه السلام
فَوْتُ الْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَی غَیْرِ أَهْلِهَا.
امام علیه السلام فرمود:
از دست رفتن حاجت بهتر از طلب کردن آن از نااهلان است!
(. سند گفتار حکیمانه: مرحوم خطیب در مصادر میگوید: این کلام حکیمانه پیش از سید رضی در تحف العقول آمده است؛ولی آن را به امام صادق علیه السلام نسبت میدهد و متن آن کمی با آنچه در نهج البلاغه آمده تفاوت دارد و در غررالحکم آن را از امیر مؤمنان با تفاوتی ذکر کرده است. و همچنین«أبشیهی»در مستطرف آن را بدون تفاوت آورده است. (مصادر نهج البلاغه، ج ۴، ص ۵۳ و ۵۴). )
💢طلب از نااهل
امام علیه السلام در این کلام پربار حکمت آمیز به نکته ای اشاره میکند که سبب عزت و سربلندی هر انسانی است، میفرماید:
«از دست رفتن حاجت بهتر از آن است که آن را از نااهل طلب کنی»؛ (فَوْتُ الْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَی غَیْرِ أَهْلِهَا).
بی شک انسانها در زندگی فردی و اجتماعی به یکدیگر نیازمند اند و اصولاً فلسفه زندگی اجتماعی و مدنیّ بالتبع بودن انسان همین تعاون و برطرف ساختن حاجت و نیازهای یکدیگر است، زیرا هر کس قدرت محدودی دارد که با آن نمی تواند همه نیازهای خود را برطرف سازد ولی با کمک دیگران میتواند بر مشکلات غلبه کند.
کسانی که انسان دست حاجت به سوی آنها دراز میکند دو گروه اند: گروه اهل و نااهلان؛اهل کسی است که دارای سخاوت و انسان دوستی و مهر و محبت و علو طبع باشد. نااهلان آنها که بخیل اند و تنگ نظر و منت گذار.
بدیهی است هر گاه انسان دست طلب به سوی نااهل دراز کند از یک سو خود را حقیر کرده و از سوی دیگر، احتمال امتناع با توجه به بخل و تنگ نظری طرف کاملاً وجود دارد و از سوی سوم، اگر اقدام به رفع نیاز و حاجت کند ممکن است ماهها یا سالها دست از منت گذاری بر ندارد، پس چه بهتر که قناعت ورزد و علو همت و شخصیت خود را حفظ نماید و از دست رفتن حاجتی را تحمل کند و دست نیاز به سوی این گونه افراد دراز نکند.
در حدیثی از پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله میخوانیم که امیر مؤمنان در محضرش عرضه داشت: خداوندا مرا به احدی از خلقت نیازمند نکن. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای علی! این سخن را مگو، زیرا هر انسانی نیازمند به دیگران است. امیر مؤمنان عرض کرد: ای رسول خدا! چگونه بگویم فرمود بگو:
«قُلْ اللَّهُمَّ لَا تُحْوِجْنِی إِلَی شِرَارِ خَلْقِکَ؛ خدایا مرا به انسانهای شرور نیازمند مکن». علی علیه السلام عرض کرد:
«یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ شِرَارُ خَلْقِهِ؛ شرار خلق کیانند؟ »فرمود:
«الَّذِینَ إِذَا أَعْطَوْا مَنُّوا وَ إِذَا مَنُّوا عَابُوا؛ کسانی که اگر چیزی ببخشند منت میگذارند و هنگامی که منت میگذارند بر انسان عیب میگیرند». (. مستدرک الوسائل، ج ۵، ص ۲۶۳، ح ۲. )
آری شرار خلق و به تعبیر امیر مؤمنان، نااهلان ممکن است نیاز مادی انسان را برطرف سازند ولی صدمات روحانی و معنوی به وی وارد کنند که تحمل آن بسیار سخت و سنگین است. گاه به منت گذاردن اکتفا نمی کنند بلکه عیبها بر انسان میگیرند که فلان کس ضعیف و ناتوان و بی عرضه و حقیر است، ازاین رو به ما نیازمند شده است.
در روایات اسلامی حاجت خواستن از تازه به دوران رسیدهها نهی شده است که قطعاً با منت و ذلت همراه است؛در حدیثی از امام صادق علیه السلام میخوانیم که به یکی از یارانش فرمود:
«تُدْخِلُ یَدَکَ فِی فَمِ التِّنِّینِ إِلَی الْمِرْفَقِ خَیْرٌ لَکَ مِنْ طَلَبِ الْحَوَائِجِ إِلَی مَنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَ کَانَ؛ دست خود را تا مرفق در دهان اژدها کنی برای تو بهتر از آن است که حاجت از کسی بطلبی که چیزی نداشته و سپس به نوایی رسیده است». (. بحار الانوار، ج ۷۵، ص ۲۴۸. )
این گونه اشخاص اگر چیزی به انسان بدهند سرمایه گرانبهاتری را از بین میبرند، آبی میدهند و آبرویی میبرند. سعدی شیرازی در کتاب گلستان خود بعد از ذکر داستانی میگوید: حکیمان گفته اند: آب حیات اگر فروشند فی المثل به آبروی، دانا نخرد که مردن به علت به از زندگی به ذلت. هرچه از دونان به منت خواستی در تن افزودی و از جان کاستی!
📚کتاب پیام امام امیرالمومنین آیت الله مکارم شیرازی
@rahighemakhtoom
حکمت 66 نهج البلاغه.mp3
1.02M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۶۶ (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#نماز_شب #انذار #تبشیر
◽️این همه فضایل برای نماز شب ذکر شده است! 41 روایت را در فضیلت نماز شب صاحب وسائل نقل کرد، سیزده روایت در آن مشکلات و محرومیتهایی است که در اثر ترک نماز شب وجود دارد.
◽️بیش از پنجاه روایت مربوط به جریان نماز شب است، اما غالباً مردم از خواندن نماز شب محروم هستند؛ اما دو رکعت نماز صبح را حتماً میخوانند، برای اینکه اینجا جهنم است! آنجا چون عذاب نیست «شَوْقاً إِلَی الثَّوَاب» است، کمتر به سراغ آن میروند؛ اما این دو رکعت نماز صبح را از ترس میخوانند.
◽️اکثری مردم با ترس عبادت میکنند و «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» است؛ لذا شما میبینید که در قرآن کریم در عین حال که «تبشیر» و «إنذار» را کنار هم ذکر میکند؛ اما در هیچجا قرآن، خدا را، یا پیغمبر را، یا کتاب الهی را منحصراً «مبشّر» معرفی نکرده است، «انما أنا مبشّر» یا «انما أنت مبشّر» نیست؛ «إنما أنت نذیر»، «إنما أنت منذر»، «إنما أنا منذر»، به صورت حصر درباره «إنذار» آمده است؛ اما درباره «تبشیر» چنین حصری نیست؛ حوزههای علمیه را هم با «إنذار» تأمین میکنند، اینکه فرمود: ﴿فَلَوْ لاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ﴾ دیگر «لیبشروا» نیست، فرمود: ﴿وَ لِیُنذِرُوا قَوْمَهُمْ﴾ و در آغاز رسالت هم فرمود: ﴿قُمْ فَأَنذِرْ﴾، نه «قم فبشّر» یا «فبشّر فانذر».
◽️اکثری مردم «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» گناه نمیکنند، میبینید این همه فضایل که برای احسان و خَیر هست، کمتر به سراغ آن میروند؛ اما از معصیت البته «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» هراسان هستند.
📚درس تفسیر سوره دخان جلسه 1
📼آیت الله #جوادی_آملی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#حوامیم
حَوامیم، نامِ گروهیِ سوره های چهلم تا چهل و ششم قرآن کریم در ترتیب مصحف شریف میباشد که با حروف مقطّعه «حم» (حاء، میم) آغاز میشوند.
این سورهها به ترتیب عبارتاند از: « غافِر (مؤمن)، فُصِّلَت ، شوری ، زُخرُف ، دُخان ، جاثیه و احقاف».
به مجموع این سورهها « ذوات حم » یا « آل حم » نیز گفته اند. این هفت سوره مکی بوده و به همان ترتیب مصحف نازل شده اند و حتی نزول آنها را نیز یکجا دانسته اند.
📚درس تفسیر سوره دخان جلسه 1
📼آیت الله #جوادی_آملی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۲۰ ـ ۱۲۱ #سوره_توبه
💢پیروی از #رسول اکرم صلی الله عليه و آله
#سالک الی #اللّه بايد از فرمان رسول خدا صلی الله عليه و آله سرپيچی نکند و اميال خود را بر دستورات #اسلام ترجيح ندهد تا به ناراحتی، تشنگی و گرسنگی نيفتد و حتّی نبايد #سالک الی اللّه با #دشمن طوری رفتار کند که #خشم او را تحريک نمايد و #اموال او را بی جهت به #تاراج ببرد. زيرا خدای تعالی #اجر نيکوکاران را #ضايع نمی کند.
#سالک الی #اللّه بايد بداند که خدای تعالی بر همه چيز آگاه است و #انفاق و گذشت او را چه کوچک باشد و يا بزرگ #جزا می دهد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅توصیه های رهبر انقلاب برای استفاده هرچه بهتر از برکات ماه رجب
🌸فرا رسیدن ماه رجب و میلاد با سعادت امام محمدباقر علیهالسلام مبارک باد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انفال ۹.mp3
13.63M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_انفال
#جلسه 9
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انفال را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 40
#مثل
#انفاق #منت #اخلاص
🔅🔅🔅
💢مثَل باران و سنگ صاف 4
(یَّاءَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَتُبْطِلُواْ صَدَقَتِکُم بِالْمَنِّ وَالاْذَی کَالَّذِی یُنفِقُ مَالَهُ رِئَآءَ النَّاسِ وَلاَیُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالیَوْمِ الاْخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَاءَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْدًا لا یَقْدِرُونَ عَلَی شَیْءٍ مِّمَّا کَسَبُواْ وَاللَّهُ لاَیَهْدِی ا لْقَوْمَ ا لْکَفِرِینَ) . (بقره / 264.)
((ای کسانی که ایمان آورده اید ! بخششهای خود را با منّت و آزار باطل نسازید ! همانند کسی که مال خود را برای نشان دادن به مردم ، انفاق می کند و ایمان به خدا و روز رستاخیز نمی آورد ؛ و (کار او) همچون قطعه سنگی است که بر آن (قشر نازکی از) خاک باشد ؛ (و بذرهایی در آن افشانده شود) و رگبار باران به آن برسد (و همه خاکها و بذرها را بشوید ! ) و آن را صاف (و خالی از خاک و بذر) رها کند . آنها از کاری که انجام داده اند ، چیزی به دست نمی آورند و خداوند جمعیت کافران را هدایت نمی کند)) .
🗓نکته ها :
⏪2- ریا بلای بزرگ اجتماعی
▫️از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده که فرمود : ((اِنَّ اءَخْوَفَ ما اءَخافُ عَلَیْکُمُ الشِّرْکُ الاْصْغَرُ ؛ بیشترین خوفی که بر شما دارم ، شرک اصغر است . اصحاب پرسیدند : شرک اصغر چیست ؟ فرمود : ((ریا)) و خودنمایی )) . (72)
▫️و در حدیثی دیگر فرمود :
((ذَبِیبُ الشِّرْکِ ف ی اُمَّتی اءَخْفی مِنَ النَّمْلَةِ السَّوْداءِ فِی اللَّیْلَةِ الظَّلْماءِ عَلَی الصَّخْرَةِ الصَّمّاءِ ؛ نفوذ شرک در امّت من ، مخفی تر از عبور مورچه سیاهی است که در شب ظلمانی بر سنگ سختی حرکت کند)) . (73)
▫️از امام صادق علیه السّلام روایت شده که فرمود :
((کُلُّ رِیاءٍ شِرْکٌ ؛ هر ریایی شرک است )) . (74)
ریا و خود نمایی یک بلای بزرگ اجتماعی است که هر جامعه ای به آن گرفتار شود ، میان تهی و بدبخت خواهد شد .
▫️حدیثی از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم وارد شده است که فرمود :
((زمانی بر مردم فرا می رسد که باطن های آنها زشت و آلوده و ظاهرشان زیباست به خاطر طمع دنیا ، علاقه ای به پاداشهای پروردگارشان ندارند ، دین آنها ریا می شود ، و خوف خدا در دل آنها وجود ندارد ، پروردگار همه آنها را به عذاب سختی گرفتار می کند . در این هنگام خدا را همانند شخص غریق می خوانند ولی هرگز دعایشان مستجاب نمی شود)) . (75)
===========
72-منهج الصادقین ، ج 2، ص 125.
73-تفسیر منهج الصادقین ، ج 2، ص 125.
74-بحار الانوار، ج 72، کتاب الایمان و الکفر، ص 300.
75-اصول کافی ، ج 2، کتاب ایمان و کفر، باب ریا، ح 14.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 41
#مثل
#انفاق #منت #اخلاص
🔅🔅🔅
💢مثَل باران و سنگ صاف 5
(یَّاءَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَتُبْطِلُواْ صَدَقَتِکُم بِالْمَنِّ وَالاْذَی کَالَّذِی یُنفِقُ مَالَهُ رِئَآءَ النَّاسِ وَلاَیُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالیَوْمِ الاْخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَاءَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْدًا لا یَقْدِرُونَ عَلَی شَیْءٍ مِّمَّا کَسَبُواْ وَاللَّهُ لاَیَهْدِی ا لْقَوْمَ ا لْکَفِرِینَ) . (بقره / 264.)
((ای کسانی که ایمان آورده اید ! بخششهای خود را با منّت و آزار باطل نسازید ! همانند کسی که مال خود را برای نشان دادن به مردم ، انفاق می کند و ایمان به خدا و روز رستاخیز نمی آورد ؛ و (کار او) همچون قطعه سنگی است که بر آن (قشر نازکی از) خاک باشد ؛ (و بذرهایی در آن افشانده شود) و رگبار باران به آن برسد (و همه خاکها و بذرها را بشوید ! ) و آن را صاف (و خالی از خاک و بذر) رها کند . آنها از کاری که انجام داده اند ، چیزی به دست نمی آورند و خداوند جمعیت کافران را هدایت نمی کند)) .
🗓نکته ها :
⏪2- ریا بلای بزرگ اجتماعی
ریا منحصر به انفاق نیست ، بلکه در اعتقادات ، عبادات و مباحات نیز متصوّر است .
◽️ چنان که از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده که فرمود :
(( روز قیامت فردی را به سوی حساب می آورند و از او می پرسند : مگر به تو مال داده نشد ؟ با آن چه کردی ؟ می گوید : صدقه دادم و انفاق کرده ام . ماءمورین الهی به او می گویند : درست است که صدقه دادی امّا نه برای خدا بلکه برای آن که مردم بگویند : فلانی سخی و بخشنده است ، و تو را از آن چه سود ؟ فرد دیگری را می آورند و از او می پرسند : قوت وشجاعتی که به تو داده شد ، آن را در چه راهی صرف کردی ؟ می گوید : در راه خدا جهاد کردم . می گویند : درست است که جهاد کردی اما نه برای خدا بلکه برای آن که مردم بگویند : فلانی شجاع است . تو را از آن چه فایده ، و فرد سوّمی را می آورند و از او می پرسند : علم و فهمی را که خدا به تو داد در چه راهی به کار بردی ؟ می گوید : به دیگران آموختم و نشر کردم . گویند : درست است لیکن برای آن انجام دادی که بگویند : فلانی عالم است ، تو را از آن چه سود ! آنگاه هر سه را به دوزخ برند)) . (76)
◽️می گویند : روزی بهلول در بغداد عبور می کرد ، دید هارون الرشید بنای مسجد عظیمی را ریخته و برای سرکشی آمده است . پرسید : هارون ! چه کار می کنی ؟ گفت : دارم خانه خدا می سازم . بهلول گفت : خانه برای خداست ؟ هارون گفت : بلی . بهلول گفت : پس دستور بده بالای سر درش بنویسند : ((مسجد بهلول )) . هارون گفت : ای احمق من پول می دهم به اسم تو باشد ؟ بهلول گفت: احمق تو هستی یامن ؟ ! برای خودت خانه می سازی ، اسم خدا رویش می گذاری ؟ (77)
===============
76-اقتباس از تفسیر روح الجنان ، ج 2، ص 368.
77-معارفی از قرآن ، ص 211.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (47)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪16. مبارزه با خرافات و بدعت ها
وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِى أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تخُفِى فىِ نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَ تخَشىَ النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَن تخَشَاهُ فَلَمَّا قَضىَ زَيْدٌ مِّنهْا وَطَرًا زَوَّجْنَكَهَا لِكَىْ لَا يَكُونَ عَلىَ الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فىِ أَزْوَاجِ أَدْعِيَائهِمْ إِذَا قَضَوْاْ مِنهْنَّ وَطَرًا وَ كاَنَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا(37/احزاب)
☑️لازمهى قاطعيّت و صلابت آن است كه با افكار فاسد و منحرف، گرچه افكار عمومى باشد مبارزه كنيم. «وَ تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ»
☑️در شكستن عادتهاى غلط اجتماعى، از هياهوى مردم نترسيد. «تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ»
☑️ در اجراى فرمان خدا منتظر تأييد مجامع بين المللى نباشيد. «تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ»
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۲۶ ـ ۱۲۵ #سوره_توبه
💢 معالجه بیماری های روحی
#سالک الی #اللّه بايد بداند که امراض و #بیماری های #روحی را اگر فوراً #معالجه نکند روز بروز مرضش شدت پيدا می کند، به #رجس و #پليدی مضاعفی می رسد و با #کفر و بی دينی از #دنيا می رود. و اينها در #دنيا #فساد می کنند، آنچنان مرضشان شدت پيدا می کند که بازگشتی ندارند و متذکر هم نمی شوند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#ماه_رجب
💠 ماه رجب، «بَست» است!
🔰آیت الله حائری شیرازی (ره)
🔸زیارت امام رضا علیه السلام که مشرف می شوید، اول میرسید به بست.
⭕️ ارزش بست زیاد است، چون ورودی حرم است.
🔹رجب ماه ورودی است. رجب بست است، شعبان صحن است، رمضان حرم است و شب قدر، ضریح است.
@rahighemakhtoom
📌زمان، ظرف حادثه ها
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_هادی
#امام_علی_النقی_الهادی
#امام_علی_النقی
#زمان
#حادثه
#حوادث
#سعد_و_نحس
#روز_نحس 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
دنیا و آخرت را فدای یکدیگر نکنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_محمد_باقر
#امام_باقر
#باقرالعلوم
#اهل_بیت
#دنیا
#آخرت
#اسلام
#حکومت_دینی
#مدینه_فاضله 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#قرآن
#تدبر
🔅🔅🔅
✅اصل چهاردهم
📃کسی که قرآن میخواند از ویژگیهای قرآن بهرهمند میشود.
▫️ثُمَّ أَنزَلَ عَلَيهِ الكِتَابَ نُوراً لَا تُطفَأُ مَصَابِيحُهُ وَ سِرَاجاً لَا يَخبُو تَوَقُّدُهُ وَ بَحراً لَا يُدرَكُ قَعرُهُ وَ مِنهَاجاً لَا يُضِلُّ نَهجُهُ وَ شُعَاعاً لَا يُظلِمُ ضَوءُهُ وَ فُرقَاناً لَا يُخمَدُ بُرهَانُهُ وَ تِبيَاناً لَا تُهدَمُ أَركَانُهُ وَ شِفَاءً لَا تُخشَى أَسقَامُهُ وَ عِزّاً لَا تُهزَمُ أَنصَارُهُ وَ حَقّاً لَا تُخذَلُ أَعوَانُهُ فَهُوَ مَعدِنُ الإِيمَانِ وَ بُحبُوحَتُهُ وَ يَنَابِيعُ العِلمِ وَ بُحُورُهُ وَ رِيَاضُ العَدلِ وَ غُدرَانُهُ وَ أَثَافِيُّ الإِسلَامِ وَ بُنيَانُهُ وَ أَودِيَةُ الحَقِّ وَ غِيطَانُهُ وَ بَحرٌ لَا يَنزِفُهُ المُستَنزِفُونَ وَ عُيُونٌ لَا يُنضِبُهَا المَاتِحُونَ وَ مَنَاهِلُ لَا يَغِيضُهَا الوَارِدُونَ وَ مَنَازِلُ لَا يَضِلُّ نَهجَهَا المُسَافِرُونَ وَ أَعلَامٌ لَا يَعمَى عَنهَا السَّائِرُونَ وَ آكَامٌ لَا يَجُوزُ عَنهَا القَاصِدُونَ جَعَلَهُ اللهُ رِيّاً لِعَطَشِ العُلَمَاءِ وَ رَبِيعاً لِقُلُوبِ الفُقَهَاءِ وَ مَحَاجَّ لِطُرُقِ الصُّلَحَاءِ وَ دَوَاءً لَيسَ بَعدَهُ دَاءٌ وَ نُوراً لَيسَ مَعَهُ ظُلمَةٌ وَ حَبلًا وَثِيقاً عُروَتُهُ وَ مَعقِلًا مَنِيعاً ذِروَتُهُ وَ عِزّاً لِمَن تَوَلَّاهُ وَ سِلماً لِمَن دَخَلَهُ وَ هُدًى لِمَنِ ائتَمَّ بِهِ وَ عُذراً لِمَنِ انتَحَلَهُ وَ بُرهَاناً لِمَن تَكَلَّمَ بِهِ وَ شَاهِداً لِمَن خَاصَمَ بِهِ وَ فَلجاً لِمَن حَاجَّ بِهِ وَ حَامِلًا لِمَن حَمَلَهُ وَ مَطِيَّةً لِمَن أَعمَلَهُ وَ آيَةً لِمَن تَوَسَّمَ وَ جُنَّةً لِمَنِ استَلأَمَ وَ عِلماً لِمَن وَعَى وَ حَدِيثاً لِمَن رَوَى وَ حُكماً لِمَن قَضَى
⏪سپس قرآن را بر او نازل فرمود:
▫️قرآن نورى است كه خاموشى ندارد،
▫️چراغى است كه درخشندگى آن زوال نپذيرد،
▫️دريايى است كه ژرفاى آن درك نشود،
▫️راهى است كه رونده آن گمراه نگردد،
▫️شعلهاى است كه نور آن تاريك نشود،
▫️جدا كننده حق و باطلى است كه درخشش برهانش خاموش نگردد،
▫️بنايى است كه ستونهاى آن خراب نشود،
▫️شفا دهندهاى است كه بيمارىهاى وحشت انگيز را بزدايد،
▫️قدرتى است كه ياورانش شكست ندارند،
▫️و حقّى است كه يارى كنندگانش مغلوب نشوند.
▫️قرآن، معدن ايمان و اصل آن است،
▫️چشمههاى دانش و درياهاى علوم است،
▫️بوستانهاى عدل و چشمههاى آن است،
▫️پايههاى اسلام و ستونهاى محكم آن است،
▫️نهرهاى جارى زلال حقيقت، و سرزمينهاى آن است.
▫️دريايى است كه تشنگان آن، آبش را تمام نتوانند كشيد،
▫️و چشمهاى است كه آبش كمى ندارد،
▫️محل برداشت آبى است كه هرچه از آن برگيرند كاهش نمىيابد،
▫️منزلى است كه مسافران راه آن را فراموش نخواهند كرد،
▫️و نشانههايى است كه روندگان از آن غفلت نمىكنند،
▫️كوهسار زيبايى است كه از آن نمىگذرند.
▫️خدا قرآن را فرو نشاننده عطش علمى دانشمندان،
▫️و باران بهارى براى قلب فقيهان،
▫️و راه گسترده و وسيع براى صالحان قرار داده است.
▫️قرآن دارويى است كه با آن بيمارى وجود ندارد،
▫️نورى است كه با آن تاريكى يافت نمىشود،
▫️ريسمانى است كه رشتههاى آن محكم،
▫️پناهگاهى است كه قلّه آن بلند،
▫️و توان و قدرتى است براى آن كه قرآن را برگزيند،
▫️محل امنى است براى هر كس كه وارد آن شود،
▫️راهنمايى است تا از او پيروى كند،
🔅وسيله انجام وظيفه است براى آن كه قرآن را راه و رسم خود قرار دهد،
🔅برهانى است بر آن كس كه با آن سخن بگويد،
🔅عامل پيروزى است براى آن كس كه با آن استدلال كند،
🔅نجات دهنده است براى آن كس كه حافظ آن باشد و به آن عمل كند،
🔅و راهبر آن كه آن را به كار گيرد،
🔅و نشانه هدايت است براى آن كس كه در او بنگرد،
🔅سپر نگهدارنده است براى آن كس كه با آن خود را بپوشاند،
🔅و دانش كسى است كه آن را به خاطر بسپارد،
🔅و حديث كسى است كه از آن روايت كند،
🔅و فرمان كسى است كه با آن قضاوت كند.
⏪امام برایم گفت:
☑️قرآن بخوان که قرآن تو را زینت می دهد. قرآن بخوان که قرآن زشتی ها را از تو دور می کند و تو را به زیباترین ها می آراید.
☑️قرآن بخوان و بدان اگر آن را دریابی به تو از بی نهایت می نوشاند آنقدر که هیچگاه سیراب نشوی. پس تشنگی ات به قرآن را افزون کن.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای #مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (17)
#نماز_مومنانه
⏪4. عبادت هاي بي بديل
📂ج. از امام صادق (عليهالسلام) رسيده است كه علي (عليهالسلام) در آخر عمرش شبانه روزي هزار ركعت نماز مي خواند. إنّ علياً في آخر عمره كان يصلّي في كلّ يوم و ليلة ألف ركعة. [الكافي، ج 4، ص 154؛]
◽️شايد معناي حديث اين باشد كه آن حضرت در تمام عمر چنين بود، زيرا كسي كه در دوران سالمندي و زمامداري چنين بود به طريق اولي در دوران قبل از آن كه دوران فراغت و نشاط جواني بود و فراغت بيشتري داشت، چنين بود.
📂د. در گرماگرم نبرد صفين ابن عباس ديد كه علي (عليهالسلام) به آسمان مي نگرد، پرسيد چه مي كني؟ گفت: مي خواهم ببينم كه ظهر شده است تا نماز بخوانيم يا نه؟
ابن عباس گفت: اكنون وقت نماز است؟
فرمود: مگر براي غير نماز مي جنگيم؟:
و كان (عليهالسلام) يوماً في حرب صفين مشتغلاً بالحرب و القتال و هو مع ذلك بين الصَّفَين يراقب الشمس فقال له ابن عباس: يا أميرالمؤمنين ما هذا الفعل؟ قال (عليهالسلام): أنظر إلي الزوال حتّي نصلّي فقال له ابن عباس: و هل هذا وقت صلاة؟ إنّ عندنا لشغلاً بالقتال عن الصلاة فقال (عليهالسلام): علي ما نقاتلهم؟ إنما نقاتلهم علي الصلاة. [ارشاد القلوب، ج 2، ص 22 ـ 23.]
حتي نماز شبش را هرگز ترك نكرد: ما تركت صلاة الليل منذ سمعت قول النبي صلي الله عليه و آله و سلم صلاة الليل نورٌ فقال ابن الكواء: و لا ليلة الهرير؟ قال: و لا ليلة الهرير.
📚[مناقب آل ابي طالب، ابن شهرآشوب، ج 2، ص 142؛ بحار الانوار، ج 41، ص 17. نيز ر. ك: ارشاد القلوب، ج 2، ص 22. «هرير» به معناي زوزه اي است كه بر اثر شدت سرما از سگ برمي خيزد. : صوته دون نباحه من قلّة صبره علي البرد (مجمع البحرين، ج 3، ص 518، «ه ر ر») اما ليلة الهرير يكي از شب هاي بسيار سخت صفين است [كه گويا ناله سربازان از شدت سختي به زوزه سگ تشبيه شده است ]، به گونه اي كه ضرب المثل براي سختي و تهاجم مشكلات شده است و بيشتر سربازان نماز را به اشاره خواندند... (منهاج البراعه، ج 15، ص 320) در عين حال اميرمؤمنان (عليهالسلام) در آن شب 523 تكبير گفت و با هر تكبير يك نفر از سپاه شام را روانه جهنم كرد. شجاعي به آن حضرت برخورد نكرد، مگر خونش ريخته شد؛ قهرماني به سراغش نيامد، مگر قدمش لغزيد... (كشف الغمه، ج 1، ص 220؛ بحارالانوار، ج 32، ص 600). به گفته دهخدا اين عنوان بر شب سوم جنگ قادسيه نيز اطلاق شده است كه در آن اعراب به لشكر ايران حمله بردند و در تمام شب جنگ جريان داشت و بدان سبب آن را ليلة الهرير گفتند كه در تمام شب بانگ و آوازي شبيه بانگ سگ فضا را پر كرده بود (لغت نامه دهخدا، ج 13، ص 19881)، چنان كه «يوم الهرير» به روزي گفته مي شود كه بين «بكر بن وايل» و «تميم» جنگ درگرفت (اقرب الموارد، ج 2، ص 1384، «ه ر ر»)، ليكن آنچه در بيان اميرمؤمنان (عليهالسلام) آمده است همان مصداق اول است.]
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom