قرآن ترجمه المیزان
سوره 7
سوره مبارکه الاعراف
صفحه 169
وَلَمَّا رَجَعَ مُوسَىٰ إِلَىٰ قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا قَالَ بِئْسَمَا خَلَفْتُمُونِي مِنْ بَعْدِي ۖ أَعَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ ۖ وَأَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ ۚ قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي فَلَا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْدَاءَ وَلَا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (150)
و چون موسى با خشم و تأسّف به سوى قومش بازگشت، گفت: بعد از من چه بد مرا جانشينى کرديد! آيا در کار پروردگارتان عجله کرديد؟ و الواح را انداخت و سرِ برادرش (هارون) را گرفته به سوى خود مى کشيد. هارون گفت: اى پسر مادرم! همانا اين قوم مرا به ناتوانى کشاندند و نزديک بود مرا بکشند، پس دشمنان را به شماتت من وادار مکن و مرا با اين قوم ظالم [برابر ]قرار مده. (150)
قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِأَخِي وَأَدْخِلْنَا فِي رَحْمَتِكَ ۖ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ (151)
[موسى ]گفت: پروردگارا! بر من و بر برادرم ببخشاى، و ما را به رحمت خود درآور، و تو رحم کننده ترين رحم کنندگانى. (151)
إِنَّ الَّذِينَ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ سَيَنَالُهُمْ غَضَبٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَذِلَّةٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُفْتَرِينَ (152)
همانا کسانى که آن گوساله را [معبود خود ]گرفتند، به زودى خشمى از پروردگارشان و ذلّتى در زندگى دنيا به آنان خواهد رسيد. و بدينگونه ما افترازنندگان را کيفر مى دهيم. (152)
وَالَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ ثُمَّ تَابُوا مِنْ بَعْدِهَا وَآمَنُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَحِيمٌ (153)
و کسانى که کارهاى بد کردند و بعد از آن توبه نمودند و ايمان آوردند، بى شک پروردگار تو بعد از آن آمرزگار و رحيم است. (153)
وَلَمَّا سَكَتَ عَنْ مُوسَى الْغَضَبُ أَخَذَ الْأَلْوَاحَ ۖ وَفِي نُسْخَتِهَا هُدًى وَرَحْمَةٌ لِلَّذِينَ هُمْ لِرَبِّهِمْ يَرْهَبُونَ (154)
و چون خشم موسى فرو نشست، الواح را برداشت و در نوشته آنها هدايت و رحمتى بود براى کسانى که از پروردگارشان هراس دارند. (154)
وَاخْتَارَ مُوسَىٰ قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِمِيقَاتِنَا ۖ فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قَالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُمْ مِنْ قَبْلُ وَإِيَّايَ ۖ أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ مِنَّا ۖ إِنْ هِيَ إِلَّا فِتْنَتُكَ تُضِلُّ بِهَا مَنْ تَشَاءُ وَتَهْدِي مَنْ تَشَاءُ ۖ أَنْتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۖ وَأَنْتَ خَيْرُ الْغَافِرِينَ (155)
و موسى از قوم خود هفتاد مرد را براى ميعاد ما انتخاب کرد، پس چون زلزله آنان را فرا گرفت گفت: پروردگارا! اگر مى خواستى آنان را و مرا پيش تر هلاک مى کردى. آيا ما را به سزاى آنچه سفيهانمان کردند هلاک مى کنى؟ اين جز امتحان تو نيست، هر که را بخواهى با آن گمراه مى سازى و هر که را بخواهى هدايت مى کنى، تو ولىّ مايى پس ما را بيامرز و تو بهترين آمرزندگانى. (155)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۶۹🌷
✅ گوساله ی سامری:
در توضیح آیه ی 143 خواندیم که خداوند با حضرت موسی قرار گذاشت که او چهل شب و چهل روز در کوه طور عبادت و راز و نیاز کند و پس از آن، الواح تورات را از خدا بگیرد؛ امّا اتّفاقات مهمّی در این چهل شبانه روز رخ داد که برای همیشه در تاریخ بنی اسرائیل ثبت شد. یکی از آن اتّفاقات، ماجرای تأسف بار گوساله پرستی بنی اسرائیل است. ماجرا از این قرار بود که حضرت موسی بر اساس فرمایش خدا، در ابتدا به قوم خود گفت که میعاد او با خدا سی شبانه روز طول می کشد و پس از آن نزدشان بازمی گردد؛ امّا خدا بنا بر مصلحت خود، ده شب به آن مدّت افزود. بدین ترتیب، میعاد سی شبه، به چهل شب تبدیل شد. برخی از افراد شیطان صفت، در همین مدّت کوتاه در میان مردم شایعه انداختند که موسی از دنیا رفته و هرگز باز نخواهد گشت! در این اوضاع آشفته، شخصی به نام سامری، از بنی اسرائیل خواست که زیورآلاتشان را به او دهند. او سپس این جواهر را آب کرد و گوساله ای طلایی با آن ها ساخت، و چون می دانست که بنی اسرائیل علاقه ی شدیدی به پرستش خدای دیدنی دارند، فریاد برآورد که خدای شما و موسی اینجاست؛ ولی موسی این را فراموش کرده و در کوه طور دنبال او رفته است! در این هنگام، حضـرت هارون ـ برادر حضرت موسی ـ که جانشین او در قومش بود، آنان را از شرک و بت پرستی منع کرد و جلوی آنان ایستاد؛ ولی بنی اسرائیل که با تمام وجود شیفته ی خدای جدید شده بودند، او را به مرگ تهدید کردند. هارون، نه از ترس جان خود، بلکه از ترس تفرقه و وقوع جنگ داخلی در میان بنی اسرائیل، بیش از آن اصرار نکرد و تصمیم گرفت تا زمان بازگشت برادرش سکوت کند. بدین ترتیب، قوم بنی اسرائیل که با لطف خدا از چنگال فرعونیان نجات یافته و نشانه ها و معجزات متعددی از او دیده بودند، به سبب جهل و نادانی شان به دام یک انسان شیطان صفت افتادند و در درّه ی شرک و بت پرستی سقوط کردند و
داستان گوساله پرستی بنی اسرائیل، داستانی بسیار دردناک و پرعبرت است که نشان می دهد چگونه یک قوم در مدّت کوتاهی به پیمان های خود پشت پا زدند و در دام شیطان افتادند. در تاریخ اسلام نیز ماجراهایی مانند این ماجرا وجود دارد که بزرگ ترین نمونه ی آن، ماجرای جانشینی پیامبر است که در آن واقعه، انحرافِ عدّه ای، باعث تغییر مسیر خلافت و محروم شدن مسلمانان بسیاری از حقایق ناب اسلام شد.
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ازدواج
🎥 خواستگارهایی که دل میشکنند😔
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
20.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اعتماد_به_نفس_کودکان
#استقلال_فرزندان
📛دلسوزي نكن📛
در هر سنی، به کودک استقلال عمل بدهيد و اجازه دهيد كاري كه مي تواند انجام بدهد را تجربه كند و امنيت آن را نيز در نظر بگيريد تا در نهايت باعث موفقیتش بشود.
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راز حال خوبِ مادران دارای چند فرزند!
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌸🍃🌸🍃
ﺭﻭﺯﻱ ﻣﺮﺩﻱ ﻓﻘﻴﺮ،
ﺑﺎ ﻇﺮﻓﻲ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺍﻧﮕﻮﺭ،
ﻧﺰﺩ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻫﺪﯾﻪ ﺩﺍﺩ،
ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺁﻥ ﻇﺮﻑ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﻛﺮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺩﻥ
ﺍﻧﮕﻮﺭ
ﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻫﺮ ﺩﺍﻧﻪ ﺍﻧﮕﻮﺭ ﺗﺒﺴﻤﻲ ﻣﻴﻜﺮﺩ
ﻭ ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﺍﺯ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻲ ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺑﺎﻝ ﺩﺭ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﭘﺮﻭﺍﺯ ﻣﻴﻜﺮﺩ،
ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻨﺎﺑﻪ ﻋﺎﺩﺕ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ
ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺷﺮﻳﻚ ﻧﻤﺎﻳﺪ
ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻫﻤﻪ ﺍﻧﮕﻮﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻌﺎﺭﻓﻲ
ﻧﻜﺮﺩ .
ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﻓﻘﻴﺮ ﺑﺎ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻲ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﻓﺖ .
ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﭘﺮﺳﻴﺪ :
ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﺎﺩﺕ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺭﺩﻥ
ﺷﺮﻳﻚ ﻣﻴﻜﺮﺩﻳﺪ،
ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﺋﻲ ﺍﻧﮕﻮﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺧﻮﺭﺩﻳﺪ !!
ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻟﺒﺨﻨﺪﻱ ﺯﺩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
ﺩﻳﺪﻳﺪ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻲ ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﻭﻗﺘﻲ ﺍﻧﮕﻮﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﻴﺨﻮﺭﺩﻡ؟
ﺍﻧﮕﻮﺭﻫﺎ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺗﻠﺦ ﺑﻮﺩ،
ﻛﻪ ﺗﺮﺳﻴﺪﻡ ﺍﮔﺮ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺗﻠﺨﻲ واکنشی ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﺪ
ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻲ ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﺑﻪ ﺍﻓﺴﺮﺩﮔﻲ ﻣﺒﺪﻝ ﺷﻮﺩ .
" ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺯﯾﻦ ﺃﺧﻼﻗﻨﺎ ﺑﺎ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ﺑﺤﻖ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺁﻟﻪ "
ﻫﯿﭻ ﻭﻗﺖ ﺩﻝ ﮐﺴﯽ ﺭﻭ ﻧﺸﮑنیم.
#خودسازی
#تربیت_نفس
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 عظمت شب #دحوالارض
🔸 مرحوم آیت الله ناصری: شب ۲۵ ذی القعده (امشب) شبی است که هر کسی درِ خانه خدا برود، محروم بر نمیگردد.
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
4_5866164601728533953.mp3
1.64M
🔸ترتیل صفحه 170 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجازکار - حجاز
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 7
سوره مبارکه الاعراف
صفحه 170
۞ وَاكْتُبْ لَنَا فِي هَٰذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَيْكَ ۚ قَالَ عَذَابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَاءُ ۖ وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ ۚ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُمْ بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ (156)
و براى ما در اين دنيا و در آخرت خوبى مقرّر کن، همانا ما به سوى تو بازگشته ايم. [خدا ]گفت: من عذابم را به هر که بخواهم مى رسانم و رحمتم همه چيز را فرا گرفته است; پس به زودى آن را براى کسانى که تقوا پيشه مى کنند و زکات مى دهند و کسانى که به آيات ما ايمان مى آورند مقرّر خواهم داشت. (156)
الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (157)
همانان که از آن رسول و پيامبر درس نخوانده که [وصف ]او را نزد خود در تورات و انجيل نوشته مى يابند پيروى مى کنند; [همو که ]آنان را به کارهاى پسنديده امر مى کند و از کارهاى ناپسند باز مى دارد، و چيزهاى دلپذير را برايشان حلال مى کند، و چيزهاى نامطبوع را بر آنان حرام مى سازد و تکليف هاى سنگين آنها و قيد و بندهايى را که بر آنان بوده است از ايشان بر مى دارد، پس کسانى که به او ايمان آوردند و از او دفاع کردند و يا ريش نمودند و پيرو نورى شدند که با او نازل شده است اينان همان ظفرمندانند. (157)
قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ ۖ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (158)
بگو: اى مردم! بى شک من فرستاده خدا به سوى همه شما هستم; آن خدايى که حاکميّت آسمان ها و زمين مختصّ او است. هيچ معبودى جز او نيست; زنده مى کند و مى ميراند; پس به خدا و رسول او، آن پيامبر درس نخوانده که به خدا و کلمات او ايمان دارد بگرويد و از او پيروى کنيد، باشد که هدايت يابيد. (158)
وَمِنْ قَوْمِ مُوسَىٰ أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ (159)
و از قوم موسى گروهى بودند که به وسيله حق [مردم را ]هدايت مى کردند، و به وسيله آن به عدالت رفتار مى نمودند. (159)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۷۰🌷
🌷رحمتی فراگیر:
خدای بزرگ، در قرآن، خود را با صفات و ویژگیهایی معرفی فرموده است؛ صفاتی مانند علیم(بسیار دانا)، عزیز(شکست ناپذیر)، سمیع(همیشه شنوا) و... . از میان این صفات امّا دو ویژگی بیشتر از بقیه تکرار شده است: «رحمان» و «رحیم». واژه ی رحمان به معنای «بسیار مهربان» است و در قرآن 157 بار تکرار شده؛ و واژه ی رحیم نیز به معنای «همیشه مهربان» است و در قرآن 146 بار آمده است. این تکرار، نشانگر لطف بی حدوحصر و مهربانی بی نهایت خدای جهان آفرین است.
دقّت در جهان اطراف و بررسی زندگی موجودات نیز ما را با رحمت فراگیر خدا آشنا می کند. مثلاً به وجود آمدن انسان در شکم مادر و در محلّی امن و راحت، و رشد و تربیت او در دامان مادری مهربان، نمونه ی روشنی از رحمت خداست. همچنین حمل شدن دهها تُن آب در هوا به صورت ابر، و جابجایی آن از روی دریاها تا زمینهای خشک و بی آب وعلف، و نزول باران، و بخشش زندگی به آن زمین ها، نشانگر آفریدگاری مهربان است. آری، به هر سو که می نگریم، آثار لطف و مهربانی خدا پیدا و سرتاسر زندگی ما را فراگرفته است. امّا جهانی که ما هم اکنون می بینیم با همه ی لطف و رحمتی که خدا در آن گسترده است مقدّمه ی جهانی بسیار بزرگ تر با لطف و رحمتی بسیار گسترده تر است. یکی از تفاوت های موجود بین این دو جهان این است که در دنیا، رحمت و لطف خدا به همه ی افراد می رسد، همه ی انسان ها با هر عقیده و عملی از نعمت های خدا بهره می برند، باران بر سر مؤمنان و کافران می بارد و هر دو گروه از روزی های خدا استفاده می کنند؛ امّا در جهان آخرت، رحمت خدا مشروط به عملکرد افراد در این جهان است و اگرچه لطف او در آخرت بسیار بزرگ تر از لطفش در دنیاست، به کسانی می رسد که در دنیا از دستورهای او پیروی کرده باشند. به همین سبب، خدا در این آیه می فرماید: « رحمتم در دنیا همه چیز را فرا گرفته است؛ ولی در آخرت آن را برای افراد پرهیزکاری که زکات می دهند و به آیات و نشانه های ما یقین دارند، مقرّر خواهم کرد.» البته جهان آخرت، زمان نمایش وجوه دیگری از رحمت خداست. در آنجا خدا معنای مهربانی را به مردم می آموزد و جز کسانی که حقیقتاً شایسته ی لطف خدا هستند، بسیاری از افراد گنهکار و آلوده که سزاوار عذاب هستند نیز مشمول رحمت او می شوند. در روایتی از پیامبر اسلام می خوانیم:
«خداوند یکصد رحمت دارد، و یکی از آنها را به زمین فرو فرستاده و بین مخلوقاتش تقسیم کرده است. با آن یک رحمت است که مخلوقات با هم مهربانی می کنند و به یکدیگر مهر می ورزند. نود و نه رحمت دیگر را برای خود نگه داشته و زمان آشکار کردن آن را عقب انداخته است و در روز قیامت با آن نود و نه رحمت به بندگانش رحم می کند.»
در روایتی دیگر آمده است که خدا آن یک رحمت را نیز حاضر می کند و روز قیامت با همه ی صد رحمت خویش به بندگانش رحم می کند. البته روشن است که رحمت خداوند، نهایت ندارد و تعبیر صد رحمت برای فهم بهتر ماست.
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🔰 چگونه آرامش را در زندگی مشترک حفظ کنیم؟
🔸آرامش در زندگی مشترک یک اصل بسیار مهم است. قرآن هم هدف اصلی ازدواج را رسیدن به آرامش مطرح میکند. لذت و شادی، عشق و محبت، رشد و شکوفایی، همگی در سایۀ آرامش بدست میآیند.
🔸لذا زوجین قبل از هرچیز باید به همدیگر آرامش بدهند و مراقب حفظ آرامش در محیط خانوده باشند. مثلا قبل از بیان هر گونه انتقاد از یکدیگر، قبل از مطرح کردن خواستههای خود از طرف مقابل، و قبل از هرگونه گفتگو، باید فکر کنیم که هر کدام از اینها را چگونه انجام دهیم که آرامش همدیگر را به هم نزنیم.
🔸ما قبل از اینکه حق خودمان را به دست بیاوریم، قبل از اینکه به فکر اصلاح طرف مقابلمان باشیم، قبل از اینکه به فکر هر نوع بهبودی در وضع زندگی باشیم، باید در اندیشه حفظ آرامش همدیگر باشیم. مثلاً اگر ما خطایی از همسرمان یا از بچه خودمان ببینیم، ابتدا باید حواسمان باشد که آرامشش را به هم نزنیم، آنگاه برنامهریزی برای اصلاح را شروع کنیم. یا مثلاً اگر میخواهیم نیاز یا درخواستی از طرف مقابل مطرح کنیم، اول باید به فکر این باشیم که آرامش او را به هم نزنیم.
استاد پناهیان
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
♦️ به بچهها حق اعتراض بدید
🔸اگر نمیخواهید بچهای توسریخور به جامعه تحویل بدید، اجازه انتقاد و اعتراض را در خانه به او بدهید.
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🔴 #افکار_چاقویی
💠 چشمتان را ببندید و تصور کنید که فرزند دلبندتان #چاقوی_تیزی در دست دارد و هنگام دویدن زمین میخورد و چاقو وارد #چشم یا دهان او میشود...
💠 اگر حادثه #تلخی را با توجه و تمرکز، تصور کنید #حال شما را خراب میکند و اگر ادامه دهید حتی ممکن است #فشارتان بیفتد.
💠 #افکار و ذهنیات ما رابطه مستقیم در خوشی یا ناخوشی #حال ما دارد.
💠 اگر به بدیهای همسرتان در ذهن خود متمرکز شوید و یا به خوبیهای او #فکر کنید حالتان را بد یا خوب میکند.
💠 #مثبت اندیش بوده و به یکدیگر حُسن ظن داشته باشید تا کینهها و کدورتها در قلبتان رنگ ببازند و با حال خوب در کنار همسر و فرزندانتان از زندگی #لذت ببرید.
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرزندپروری
این کلیپ برای پدر و مادرهایی که تمام لذات و خوشی ها رو برای فرزندانشون فراهم می کنند لازمه که ببینند👌
چرا بعضی والدین به بچه هاشون سختی نمیدن و اینقدر اونها رو نازک نارنجی پرورش میدن؟ 🤔
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
4_5868375474798855482.mp3
1.61M
🔸ترتیل صفحه 171 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند - عشاق مصری
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 7
سوره مبارکه الاعراف
صفحه 171
وَقَطَّعْنَاهُمُ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أَسْبَاطًا أُمَمًا ۚ وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ ۖ فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا ۖ قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ ۚ وَظَلَّلْنَا عَلَيْهِمُ الْغَمَامَ وَأَنْزَلْنَا عَلَيْهِمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَىٰ ۖ كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ ۚ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَٰكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (160)
و آنان را گروه گروه به دوازده تيره تقسيم کرديم، و به موسى ـ آن گاه که قومش [در بيابان ]از او آب خواستند ـ وحى کرديم که با عصاى خود بر آن سنگ بزن [و اوزد]، پس دوازده چشمه از آن جارى شد، در حاليکه هر تيره اى آبشخور خود را دانستند; و [نيز ]آن ابر را بر آنان سايبان ساختيم و منّ و سلوى برايشان نازل کرديم [و گفتيم: ]از چيزهاى دلپذير که به شما عطا کرديم بهره مند شويد. و آنان به ما ظلم نکردند بلکه به خودشان ظلم کردند. (160)
وَإِذْ قِيلَ لَهُمُ اسْكُنُوا هَٰذِهِ الْقَرْيَةَ وَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ وَقُولُوا حِطَّةٌ وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا نَغْفِرْ لَكُمْ خَطِيئَاتِكُمْ ۚ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ (161)
و [ياد کن ]وقتى را که به آنان گفته شد: در اين شهر ساکن شويد و از [نعمت هاى ]آن هر جا که خواستيد بهره ببريد، و بگوييد: <خدايا گناهان ما را فرو ريز> و از اين در با حال سجده (خضوع) درآييد تا خطاهاى شما را بر شما ببخشيم. به زودى [پاداش ]نيکوکاران را خواهيم افزود. (161)
فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ قَوْلًا غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِجْزًا مِنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَظْلِمُونَ (162)
پس کسانى از آنان که ظلم کردند، [آن را ]به سخنى غير از آنچه به ايشان گفته شده بود تبديل کردند در نتيجه بر اثر ظلمى که مرتکب مى شدند عذابى از آسمان بر آنان فرستاديم. (162)
وَاسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتَانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَيَوْمَ لَا يَسْبِتُونَ ۙ لَا تَأْتِيهِمْ ۚ كَذَٰلِكَ نَبْلُوهُمْ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ (163)
و از يهوديان درباره آن شهرى که در ساحل دريا بود بپرس، وقتى که در مورد شنبه تعدّى مى کردند، آنگاه که در روزِ دست کشيدشان از صيد، انبوه ماهيانشان به سوى آنان مى آمدند، و روزى که از صيد دست نمى کشيدند به سويشان نمى آمدند. اينگونه ما آنان را به سبب فسقشان امتحان مى کرديم. (163)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۷۱🌷
اصحاب سَبت:
در روزگار حضرت داوود، بخشی از قوم بنی اسرائیل، در کنار سرزمین فلسطین و در ساحل دریای احمر، در شهری به نام «بندر ایله» که هم اکنون به ایلات معروف است زندگی می کردند. بیشتر مردم آن شهر، صیاد بودند و روزگارشان با ماهیگیری می گذشت؛ ولی نافرمان و گناهکار بودند و به وظایف دینی خود عمل نمی کردند. به همین سبب، خداوند نیز آنان را آزمود.
آزمایش آن ها این بود که در روزهای شنبه که روزهای تعطیل شان بود از ماهیگیری منع شدند. مشکل بزرگ آنان این بود که روزهای شنبه، آب های اطراف ساحل، پر از ماهی های چاق و فربه می شد؛ در حالی که در روزهای دیگر از ماهی خبری نبود! مدّتی به این وضع سپری شد؛ امّا سرانجام کسانی که نافرمانی خدا در دلهایشان نفوذ کرده بود، صبرشان تمام شد و نقشه ی شیطنت آمیزی طرّاحی کردند. آنان، حوضچه هایی در کنار دریا حفر کردند و بین آن حوضچه ها و دریا، راههایی گشودند. روزهای شنبه، راه حوضچه ها را باز می کردند تا ماهی ها درون حوضچه ها بیایند. در آخر روز هم راه حوضچه ها را می بستند و به خانه هایشان می رفتند. سپس صبح یکشنبه سراغ ماهی ها می آمدند، آن ها را صید می کردند و می گفتند که خدا به ما دستور داده که شنبه ها ماهی صید نکنیم. ما شنبه ماهی صید نکردیم؛ امروز هم که یکشنبه است! بدین ترتیب، با تغییر دادن ظاهر گناه، آن را برای خود جایز شمردند و اصطلاحاً برای گناه خود، کلاه شرعی درست کردند. در آن هنگام، غیر از این گروهِ نافرمان که اکثریت شهر را تشکیل می دادند، دو گروه دیگر در آن شهر می زیستند:
1ـ کسانی که در برابر این نافرمانی به پا خاستند و مردم را از آن کار زشت نهی می کردند؛
2ـ کسانی که اگرچه خودشان به آن گناه آلوده نشدند، در برابر آن بی تفاوت بودند و حتّی کسانی را که نهی از منکر می کردند، سرزنش می کردند که چرا عمر و اعصابتان را صرف کسانی می کنید که سرانجام خدا هلاکشان می کند یا به عذاب می رساند. کسانی که در برابر گناه ساکت ننشسته بودند، پاسخ دادند:
«این وظیفه ی ماست. این کار را می کنیم تا در برابر خدا عذری نداشته باشیم و شاید این افراد منحرف، تحت تأثیر قرار بگیرند و از کارهایشان توبه کنند.»
اندرزها امّا به گوش مردم کارساز نشد و سرانجام پیامبر زمانشان داوود آنان را نفرین کرد و از خدا خواست که لعنت خود را بر آن افراد گنهکار فرو فرستد. در پی این نفرین گنهکاران در تاریکی شب به بیابان رفتند، و در همان شب، عذاب خدا فرود آمد و مردم نافرمان ابله را به بوزینه تبدیل کرد. آری، کسانی که دین و حکم خدا را به سُخره گرفته بودند، در حقیقت میمون هایی بودند که به شکل انسان زندگی می کردند، و خدا در همین دنیا، صورت واقعی آنان را به دیگران نشان داد. البته بر اساس روایات، آنان پس از چند روز هلاک شدند..
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
❌فرزندگریزی
👌 تمایل به فرزندآوری و اساساً مقوله فرزندآوری ریشه در چند مسئله دارد
⬅️ یکی مربوط به اعتقادات و باورهای افراد است
⬅️ یکی هم مربوط به سبک زندگی بوده است.
❌متأسفانه در سالهای اخیر به دلیل این که سبک زندگی جوانان تغییر کرده است، تمایل به فرزندآوری در جوانان کاهش پیدا کرده است در واقع افزایش سه مولفه؛
👈 رفاه اقتصادی،
👈 تجملگرایی
👈مسئولیت گریزی و آسایشطلبی
که در نسل جوان وجود دارد باعث شده که فرزند آوری را برای خود مقوله دشواری تصور کنند.
💖نکته جالب در بحث فرزندآوری این است که همیشه ما فکر میکنیم که این ما هستیم که فرزندانمان را تربیت میکنیم در حالیکه این فرزندان هستند که با حضور خود ما را تربیت میکنند و این ما هستیم که برای کنار آمدن با یک انسان جدید باید با خود کنار بیاییم و مواجهه با یک انسان جدید را یاد بگیریم.
💑 والدین باید در مقابل آن انسان جدید (فرزند متولد شده) باید کوتاه بیایند و یا گاهی بایستند و در واقع این یک نوع پرورش روح پدر و مادر است.
👈 یعنی بیش از آن که والدین قرار باشد فرزندان خود را تربیت کنند این فرزندان هستند که بر رشد روح و روان والدین تاثیر میگذارند.
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
✨﷽✨
🌼چرا قرآن همسر را به لباس تشبیه کرده؟
1️⃣ لباس باید در طرح و رنگ و جنس مناسب باشد، همسر نیز باید کفو و متناسب با فکر و فرهنگ و شخصیّت انسان باشد.
2️⃣ لباس مایه زینت و آرامش است، همسر و فرزند نیز مایه زینت و آرامش خانوادهاند.
3️⃣ لباس عیوب انسان را میپوشاند، هر یک از زن و مرد نیز باید عیوب و نارساییهای یکدیگر را بپوشانند.
4️⃣ لباس انسان را از سرما و گرما حفظ میکند، وجود همسر نیز کانون خانواده را گرم و زندگی را از سردی میرهاند.
5️⃣ دوری از لباس مایه رسوایی است، دوری از ازدواج و همسر نیز گاهی سبب انحراف و رسوایی انسان میگردد.
6️⃣ انسان باید لباس خود را از آلودگی حفظ کند، هر یک از همسران نیز باید دیگری را از آلوده شدن به گناه حفظ نماید.
📚برگرفته از تفسیر نور
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
شب جمعه ست هوایت نکنم میمیرم...
یادی از کرب و بلایت نکنم میمیرم....
4_5872879074426226409.mp3
1.99M
🔸ترتیل صفحه 172 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 7
سوره مبارکه الاعراف
صفحه 172
وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا ۙ اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا ۖ قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (164)
و [ياد کن ]وقتى را که گروهى از آنان [به گروهى ديگر ]گفتند: چرا قومى را موعظه مى کنيد که خدا هلاکشان خواهد کرد يا به عذابى سخت گرفتارشان خواهد ساخت؟ گفتند: تا عذرى باشد به درگاه پروردگارتان، و شايد آنان [از خدا ]پروا کنند. (164)
فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ (165)
پس هنگامى که آنچه را بدان تذکّر داده شده بودند به فراموشى سپردند کسانى را که از بدى نهى مى کردند نجات داديم، و کسانى را که ستم مى کردند به سبب فسقشان به عذابى سخت گرفتار کرديم. (165)
فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ مَا نُهُوا عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ (166)
پس هنگامى که در مورد آنچه از آن نهى شده بودند سرکشى کردند، به آنان گفتيم: بوزينگانى باشيد رانده شده! (166)
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكَ لَيَبْعَثَنَّ عَلَيْهِمْ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ يَسُومُهُمْ سُوءَ الْعَذَابِ ۗ إِنَّ رَبَّكَ لَسَرِيعُ الْعِقَابِ ۖ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ (167)
و [ياد کن ]وقتى را که پروردگارت اعلام کرد که حتماً تا روز قيامت کسانى را بر آنان خواهد گماشت که عذاب سخت را بر آنان تحميل کنند. همانا پروردگارت عقوبتش سريع است، و بى شک او آمرزگار و رحيم است. (167)
وَقَطَّعْنَاهُمْ فِي الْأَرْضِ أُمَمًا ۖ مِنْهُمُ الصَّالِحُونَ وَمِنْهُمْ دُونَ ذَٰلِكَ ۖ وَبَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (168)
و آنان را در زمين به گروه هايى تقسيم کرديم; بعضى از آنان شايسته اند و بعضى ديگر پايين تر از آنند. و آنان را به وسيله خوبى ها و بدى ها امتحان کرديم، باشد که [از کجروى] باز گردند. (168)
فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْكِتَابَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هَٰذَا الْأَدْنَىٰ وَيَقُولُونَ سَيُغْفَرُ لَنَا وَإِنْ يَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِثْلُهُ يَأْخُذُوهُ ۚ أَلَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثَاقُ الْكِتَابِ أَنْ لَا يَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ وَدَرَسُوا مَا فِيهِ ۗ وَالدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (169)
پس بعد از آنان نسلى جانشينشان شدند که تورات را به ارث بردند در حاليکه متاع ناپايدار دنيا را مى گرفتند و مى گفتند: به زودى بخشيده مى شويم. و اگر دوباره متاع ناپايدارى مانند آن به سراغشان مى آمد آن را مى گرفتند. آيا پيمان تورات از آنان گرفته نشده بود که درباره خدا جز حق نگويند با اينکه آنچه را در تورات بود آموخته بودند؟ و سراى آخرت براى کسانى که تقوا پيشه مى کنند بهتر است. پس آيا عقل خود را به کار نمى گيرند. (169)
وَالَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتَابِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ (170)
و کسانى که به کتاب [آسمانى ]تمسک مى کنند و نماز را برپا مى دارند قطعاً ما اجر درستکاران را تباه نمى کنيم. (170)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۷۲🌷
🌸سرد و گرم روزگار:
زندگی ما انسان ها در هر زمان و مکان، از آن جهت که انسان هستیم، شباهت های زیادی با هم دارد. همه ی ما، لحظات خوب و بدی را تجربه کرده ایم و خواهیم کرد. گاهی نعمت ها سراغمان می آیند و ما اوضاع و احوال زندگی را به کام می بینیم و از آن لذّت میبریم. بدست آوردن ثروت و قدرت، رسیدن به دلدار، وضع مناسب مالی، سلامت جسم و روح و ...، احوال خوبی است که ما آرزو می کنیم همیشه در آن باقی بمانیم؛ ولی واقعیت چیز دیگری است و گاهی تقدیر، آن گونه که می خواهیم، رقم نمی خورد و سختی ها و مشکلات را دامنگیر ما می کند: سلامت مان مختل می شود، ورشکسته می شویم، عزیزانمان را از دست می دهیم، دچار قحط و مشکلات دیگر می شویم، و خلاصه عرصه ی زندگی بر ما تنگ می شود. آری، این دو حالت متضاد، واقعیتی است که همه ی ما خواه و ناخواه با آن روبرو می شویم و آن را تجربه می کنیم؛ امّا اگر دقّت کنیم، متوجّه می شویم که همه ی این اتّفاقات، در قلمرو فرمانروایی خدا رخ می نماید و بی شک خدایی که از ذرّه ذرّه ی جهان باخبر است، از پدید آمدن این دو حالت خوب یا بد غافل نیست؛ بلکه این دو حالت، بر اساس قانون او پدید می آید. بنابراین بی تردید آن آفریدگار فرزانه از بوجود آمدن این حالات هدفی داشته که ما باید به آن توجّه داشته باشیم. این آیه به همین نکته اشاره می کند و بیان می فرماید که یکی از علل سرد و گرم شدن روزگار، بیدار شدن مردم از خواب غفلت و بازگشتن آنان به درگاه خداست.
آری، بر اساس قانون خدا، زمانی، اوضاع مطابق میل مردم پیش می شود و نعمت ها به سوی آنان سرازیر می گردد تا حس شکرگزاری در آنان برانگیخته شود و به خدای نعمت بخش توجّه کرده، به درگاه او سجده کنند و او را فرمان ببرند. گاهی هم بعکس، آنان را در سختی ها و مشکلات فرو می برد تا از مرکب غرور و خودپسندی فرود آیند و به ناتوانی خود در برابر خدا اعتراف کنند و از گناهانشان به سوی خدا بازگردند. به طور کلی، اگرچه بلایا و مشکلات، ظاهری تلخ و ناگوار دارند، شیرین و سازنده هستند و برای تربیت انسان بسیار مفیدند. به همین سبب، پیشوایان دین به ما توصیه کرده اند که در هنگام خوشی ها، خدا را فراموش نکنیم، و در زمان سختی ها، صبرمان را از کف ندهیم. امیر مؤمنان علی در این باره فرموده است:
«روزگار، دو روز است: روزی که به سود توست، و روزی که به ضرر توست. پس در روزی که به سود توست، سرمستی نکن [و شکر نعمت های خدا را به جای آور]، و در روزی که به ضرر توست، شکیبا باش.»
در روایت دیگری از امام صادق میخوانیم:
«چقدر ناتوان است کسی که برای هر بلایی صبر و شکیبایی، و برای هر نعمتی شکر و سپاس آماده نکرده است. در هر سختی و مصیبتی که به تو می رسد، شکیبایی کن؛ خواه مصیبت از دست دادن فرزندی باشد، یا مال و ثروتی؛ زیرا اینها امانت خدا در دستان تو هستند و خدا فقط امانتش را برای این از تو می گیرد تا تو را بیازماید که باز هم اهل شکر و صبر هستی یا نه.»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تربیت_دینی
استفاده حداکثری از اماکن و زمان های مذهبی برای انس فرزندان و آشنایی با آنها.
#استاد_همتی
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ یکی از زیباترین صحنه های مبارزه با نفس رو در این کلیپ میشه دید...
#مبارزه_با_نفس
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
#تربیت_فرزند
والدین وقتی با کودکشان بازی میکنند
باید لحظاتی مثل کودک شوند
و با اوبازی کنند
کمی خُل و چِل بازی دربیاورند.
بچه ها عاشق خل و چل بازی هستن😍😂😍
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
4_5875321437643867501.mp3
1.97M
🔸ترتیل صفحه 173 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 7
سوره مبارکه الاعراف
صفحه 173
۞ وَإِذْ نَتَقْنَا الْجَبَلَ فَوْقَهُمْ كَأَنَّهُ ظُلَّةٌ وَظَنُّوا أَنَّهُ وَاقِعٌ بِهِمْ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (171)
و [ياد کن ]وقتى را که کوه (طور) را از جاى کنده بالاى سرشان مانند سايبان بلند کرديم، و پنداشتند بر آنان فرو خواهد افتاد [و به آنان گفتيم: ]کتابى را که به شما داديم به قوّت بگيريد و آنچه را در آن است به ياد داشته باشيد، باشد که تقوا پيشه گرديد. (171)
وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ (172)
و [ياد کن ]وقتى را که پروردگار تو از فرزندان آدم نسل آنان را از پشتشان برگرفت (پديد آورد) و آنان را بر خودشان شاهد ساخت که آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: چرا، ما شهادت مى دهيم. [اين شاهد گرفتن براى اين است که ]مبادا روز قيامت بگوييد: ما از اين [حقيقت ]غافل بوديم. (172)
أَوْ تَقُولُوا إِنَّمَا أَشْرَكَ آبَاؤُنَا مِنْ قَبْلُ وَكُنَّا ذُرِّيَّةً مِنْ بَعْدِهِمْ ۖ أَفَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ (173)
يا بگوييد: جز اين نيست که پدران ما پيش از اين شرک ورزيدند و ما نسلى بعد از آنان [و طبعاً پيروشان بوديم، پس آيا ما را به سبب آنچه اهل باطل انجام دادند هلاک مى کنى؟ (173)
وَكَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ وَلَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (174)
و بدينگونه آيات خود را تفصيل مى دهيم [تا حقايق را دريابند و ]باشد که [از کجروى ]بازگردند. (174)
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ (175)
و خبرِ کسى را بر آنان بخوان که آيات خود را به او داديم و از آنها جدا شد پس شيطان او را دنبال کرد و سرانجام از گمراهان گشت. (175)
وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَٰكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ ۚ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (176)
و اگر مى خواستيم او را به وسيله آن آيات بلند مرتبه مى کرديم، ولى او به [دنيا و ]زمين گرايش يافت و از هوس هاى خود پيروى کرد، پس وصف او مانند وصف سگ است که اگر به آن حمله کنى له له مى زند و اگر رهايش کنى باز له له مى زند. اين است وصف قومى که آيات ما را تکذيب کردند. پس اين قصّه را بازگو کن باشد که بيندشيند. (176)
سَاءَ مَثَلًا الْقَوْمُ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَأَنْفُسَهُمْ كَانُوا يَظْلِمُونَ (177)
چه بد است وصف قومى که آيات ما را تکذيب کردند; و فقط به خودشان ستم مى نمودند. (177)
مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِي ۖ وَمَنْ يُضْلِلْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ (178)
هر که را خدا هدايت کند، راه يافته او است، و هر که را خدا گمراه کند چنين کسانى همان زيانکارانند. (178)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۷۳🌷
دانشمندی که به دام شیطان افتاد:
تاریخ و داستان های آن، گویای سرگذشت های فراوانی از هدایت گمراهان یا گمراهی افراد هدایت شده است؛ ولی برخی از این سرگذشت ها چنان عجیب و حیرت انگیز است که برای همیشه در دفتر تاریخ بشریت ثبت شده و از حافظه ها پاک نخواهد شد. یکی از آن سرگذشت های عجیب، داستان «بلعم باعورا» است. بر اساس روایات و سخنان مفسّران، او مردی از بنی اسرائیل بود که در عصر موسی زندگی می کرد و در ابتدا از پیروان آن حضرت محسوب می شد و در مسیر حق قرار داشت و کارش آن قدر بالا گرفته بود که دعایش در دَم مستجاب می شد؛ ولی سرانجام به سبب دنیاپرستی و علاقه ی شدید به ثروت و قدرت و لذّت های مادی، راهش را از موسی جدا کرد و در دام شیطان افتاد. فرعون که می دانست او از برخی از اسرار غیبی باخبر است و دعایش مستجاب می شود، او را به سمت خود جذب کرد و با وعده های فریبنده به دام خود انداخت و از او خواست که برای نابودی موسی دعا و او را نفرین کند. او نیز درخواست فرعون را پذیرفت. بدین ترتیب، بلعم، آخرین گام خود را برای سقوط به درّه ی هلاکت برداشت و در یک لحظه فهمید که تمام علوم و اسراری که نزدش بوده، از دل و جانش پاک شده و دیگر خبری از آن مقام پیشین نیست. آری، آن دانشمند هواپرست، چنان تشنه ی لذّات دنیا شد که خدا او را به سگی توصیف کرد که زبانش از تشنگی همیشه آویزان است و هیچ گاه سیراب نمی شود. داستان بلعم، زنگ خطری برای همه ی ماست تا مراقب باشیم که هواپرستی، ما را از عزّت نزدیکی به خدا به ذلّت هم نشینی با شیطان نکشاند. در روایتی از امام باقر در توضیح این آیات می خوانیم:
«این آیات، در اصل در مورد بلعم باعوراست؛ سپس خدا آن را برای گروهی از مسلمانان مثال زد که هواپرستی را بر خداپرستی و هدایت خدا ترجیح دادند.»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خواب
🎥 چرا شبها خوابمان نمیبرد؟
خیلی زیبا و جامع در مورد خواب👌👌
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil