eitaa logo
رهجو
937 دنبال‌کننده
231 عکس
22 ویدیو
72 فایل
🔸لطفا اهل علم وارد شوند. 💢 در کانال (رهجو) در صدد هستیم مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم. کپی مطالب بدون ذکر منبع شرعا جایز نیست. 📌 ارتباط : @sib213
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ابن شهر آشوب(13) ✔️علامه شعرانی: 🔸ابن شهر آشوب از بزرگان علما و مفاخر شيعه است و كتاب مناقب او بى‌نظير است و هر كس در آن به دقت نگرد داند كه وى بايد صدها برابر بحار خوانده باشد تا آن اندازه مناقب برگزيده و گرد آورده باشد. و تأليف چنان كتاب جز به تأييد خداوندى براى بشر عاجز ميسّر نيست. اما وضع اينگونه كتب با وضع كتاب تاريخ مخالفت دارد، مثلا مسلّمات دشمن را و لو ضعيف در مقام احتجاج بر او ذكر بايد كرد بر خلاف تواريخ و سير كه نظر به واقعه است نه بر حجّت تمام كردن لذا منقولات آن كتاب را نبايد در سياق تواريخ آورد. @rahjoo_213
✅ ابن شهر آشوب(14) 🔸مقدمه ی کتاب معالم العلماء: 🔹هذا كتاب معالم العلماء في فهرست كتب الشيعة و أسماء المصنفين منهم قديما، و حديثا، و إن كان قد جمع شيخنا أبو جعفر الطوسي رضي الله عنه في ذلك العصر ما لا نظير له الا أن هذا المختصر فيه زوائد و فوائد... ♦️نکته ی قابل تامل در این مقدمه، نام نبردن از کتاب فهرست أسماء مُصنّفی الشیعة نجاشی است. با توجه به قرب زمانی حدود 100 ساله و جایگاه علمی متصور از نجاشی و کتابش، انتظار می رفت در اثر ابن شهرآشوب نام و ارجاعاتی به نجاشی باشد اما هیچ اشاره ای به نجاشی و کتابش نیست. @rahjoo_213
✅هرخبر ضعیفی، مجعول و موهون نیست ✔️محدث نوری: 🔸فرقي است ظاهر ميان اخبار موهونه بي پا و اخبار ضعيفه به اصطلاح متأخرين از علما. 🔹چه بسيار اخبار ضعيفه به اين اصطلاح كه موهون نباشد بلكه به ملاحظه بعضي قراين در نهايت اعتبار است، مثل قريب به نصف اخبار كتاب شريف كافي و بسياري از اخبار من لا يحضره الفقيه و اخبار كتاب نهايه شيخ طوسي كه بي سند است و در اصطلاح آن را مُرسَل گويند و در عداد ضعيف مندرج است.و هكذا اخبار كتب بسياري از معتمدين مثل ابن شهر آشوب و قطب راوندي و ابن طاووس و امثال ايشان كه از قسم ضعاف است ولكن موهون نيست و نقل از آنها در آن ابواب گذشته جايز و مورد اذن علما است. 📚لولو و مرجان، ص251 @rahjoo_213
✔️استاد سیدجواد شبیری 🔸ابن داوود فرد دقیقی نبوده است و نقل به مضمون هم می‌کند. 📚درس رجال جلسه15 @rahjoo_213
✅معظم توثیقات و تضعیفات رجالیون حدسی و اجتهادی است(8) ✔️آیت الله سیستانی: 🔻به طور کلی مناشیء و منابعی که به واسطه آن افراد در فهرست شیخ طوسی و فهرست نجاشی توثیق شده اند مختلف بوده است و برخی از آن ها بدین قرارند: 1️⃣ معاشرت؛ به اینکه با فردی که توثیق کرده اند معاشر بوده اند، و وثاقت اگرچه از امور حسی نیست ولی از امور شبیه حس قلمداد می شود. 2️⃣ شهرت؛ به اینکه فردی که اراده توثیق او را داشتند، مشهور به وثاقت در نزد آنها بوده، اگرچه زمان او سابق بر آنان بوده است. مانند اینکه ما وقتی می خواهیم به وثاقت فرد مشهوری حکم کنیم، می گوییم وی موثق است اگر چه در زمان سابق ما زندگی می کرده است. 3️⃣ توثیق معاصر؛ کما اینکه در کتاب شیخ انصاری توثیق نسبت به معاصرینش وجود دارد. در این اقسام سه گانه، ممکن است که گفته شود توثیقات إخبار حسی و إخبار ثقه از ثقه می باشد، اگر چه ما حجیت خبر ثقه در موضوعات را انکار می کنیم. 4️⃣ ورود روایتی در شأن یک فرد؛ با مراجعه به أخبار وارده در مدح و ذم روات، مانند کتاب کشّی. مستند کشّی نیز کتبی مانند کتاب عیاشی و نصر بن صباح است که در این موضوع نوشته شده بوده است. و این أخبار را نیز مانند سایر روایات باید سند و متن آنها را ملاحظه کرد و استنباط نمود. 5️⃣ کتب شخص؛ به اینکه به کتب فردی که می خواستند او را توثیق کنند مراجعه می شده و از خلال کتبش به او شناخت پیدا می کردند. کما اینکه ما وقتی می خواهیم نسبت به یک فردی معرفت پیدا کنیم و وثاقت یا خبرویت یا ... او را تشخیص دهیم، اگر آثاری از او نزد ما موجود باشد، به آنها مراجعه می کنیم. 6️⃣ اعتماد به کسی که به آن شخص اعتماد دارد؛ مانند این که نجاشی در مورد علي بن محمد بن قتيبة النيشابوري (النيسابوري) ذکر می کند: عليه اعتمد أبو عمرو الكشي في كتاب الرجال. (رجال النجاشی، رقم۶۷۸، ص۲۵۹) 7️⃣ توثیق جماعتی از اهل خبره 🔸مجموعه این امور، ممکن است که منشأ و منبع حصول وثوق به وثاقت یک راوی باشد و توثیقات نجاشی را تشکیل دهد. این امور (غیر از سه مورد اول) مقدمات حدسی دارند. ✅ مباحث الحجج، ص۲۰۷-۲۱۰ ذیل التنبیه الثانی: فی کیفیة اثبات وثاقة الرواة @rahjoo_213
✅معظم توثیقات و تضعیفات رجالیون حدسی و اجتهادی است(9) 🔸آیت الله خویی از جمله افرادی است که قائل است اظهار نظر رجالیون مصداق شهادت حسی و خبر ثقه است. 🔻ایشان دلايلى بر ادّعاى خود آورده‌اند: 1️⃣اگر گفته شود:شايد خبر اينان از وثاقت و حُسن ناشى از حدس و اجتهاد و اعمال نظر باشد و درنتيجه،ادلّه حجّيت خبر ثقه شامل آن نگردد... 👈در جواب مى‌گوييم:اين احتمال،قابل اعتنا نيست؛زيرا سيرۀ عقلا بر آن است كه‌خبر ثقه اعتبار دارد،مگر اين‌كه بدانيم از روى حدس بوده است،و شكّى نيست كه احتمال حسّى بودن در خبرهاى آنها-هر چند به‌صورت نقل بزرگى از بزرگ ديگر و ثقه‌اى از ثقه‌اى ديگر باشد-وجداناً وجود دارد. 🔅ايشان سپس به رواج و رونق تأليف كتاب‌هاى فهرست مصنّفات و تراجم (شرح حال نگارى)در آن زمان اشاره مى‌كند و مى‌گويد تعداد اين كتاب‌ها از زمان حسن بن محبوب تا زمان شيخ طوسى تا يكصد و اندى رسيده است. ▪️فإن قيل: إن إخبارهم عن الوثاقة و الحسن- لعله- نشأ من الحدس و الاجتهاد و إعمال النظر، فلا تشمله أدلة حجية خبر الثقة، فإنها لا تشمل الأخبار الحدسية، فإذا احتمل أن الخبر حدسي كانت الشبهة مصداقية. قلنا: إن هذا الاحتمال لا يعتنى به بعد قيام السيرة على حجية خبر الثقة فيما لم يعلم أنه نشأ من الحدس. و لا ريب في أن احتمال الحس في أخبارهم- و لو من جهة نقل كابر عن كابر و ثقة عن ثقة- موجود وجدانا. كيف؟ و قد كان تأليف كتب الفهارس و التراجم لتمييز الصحيح من السقيم أمرا متعارفا عندهم، و قد وصلتنا جملة من ذلك و لم تصلنا جملة أخرى. و قد بلغ عدد الكتب الرجالية من زمان الحسن بن محبوب إلى زمان الشيخ نيفا و مائة كتاب على ما يظهر من النجاشي و الشيخ و غيرهما. و قد جمع ذلك البحاثة الشهير المعاصر الشيخ آقا بزرگ الطهراني في كتابه مصفى المقال. @rahjoo_213
عمل به اخبار اهل بیت (علیهم السلام) تنها راه نجات ✔️علامه محمد باقر مجلسی رحمه الله در کتاب "اعتقادات" می نویسد: ▪️ثم انهم صلوات الله علیهم ترکوا بیننا اخبارهم، فلیس لنا فی هذا الزمان الا التمسک باخبارهم و التدبر فی آثارهم 🔻ترجمه و شرح از سید قاسم علی احمدی 🔸(دانستی که خداوند مردم را به پیروی از رسول خدا صلی الله علیه و آله در همه چیز امر فرموده و آن حضرت نیز مردم را به پیروی از قرآن و عترت امر فرموده و نیز دانستی که علم قرآن هم نزد عترت است. حال) حضرات ائمه علیهم السلام (هم بعد از خودشان) احادیثشان را در میان ما به جا گذاشته اند، پس در این زمان راهی و چاره ای (برای رسیدن به معارف حق و صحیح) برای ما نیست مگر این که به احادیث ایشان چنگ زنیم و در آثار و اخبارشان تفکر و اندیشه کنیم. (یعنی وظیفه حتمی و لازم ما در این زمان، تمسک به اخبار اهل بیت علیهم السلام و تدبر در آثار آن ها است) 📚شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی.ص60 @rahjoo_213
باب النوادر 🔸در کتب روایی ما، بابی است بنام "باب النوادر" که برخی به اشتباه، دلیل نامگذاری آن را وجود روایات ضعيف و نامعتبر در این باب بیان می‌کنند. اما علت اینکه باب النوادر نامیده شده این است که: ▪️«باب النوادر: و هی أخبار متفرقة لا یجمعها باب و لا یمکن لکل منها ذکر باب فتجمع و تسمی باب النوادر.» ✍🏻 دسته‌ای از روایات که متفرقه هستند و نمی‌توانند به تنهایی بابی را تشکیل دهند، و نمی‌شود برای هرکدام از آنها بابی گشود، در بابی جمع شده‌اند بنام "باب النوادر" 📚 روضة المتقین، مجلسی اول رحمه الله، ج ١ ص ۴٧۶ @rahjoo_213
✅خبر ثقه ✔️آیت الله مددی: 🔸مرحوم نجاشی و قدما اصلا قائل به حجیت خبر ثقه نبوده اند. @rahjoo_213
✅محدث نوری(1) 🔸بارها در فضای علم شاهد بوده ایم که به دلایل مختلف چون استاد و شاگردی و ... شخصیتی چنان ستایش شده که در جایگاه فرابشری و غیر نقد قرار گرفته و گاهی هم چهره ایی چنان لگدکوب شده که خدمات و زحمات علمیش نادیده گرفته شده است. 🔹به گمانم مرحوم میرزا حسین نوری از جمله شخصیت هایی است که آنچنان که شایسته است ابعاد شخصیتیش شناخته نشده و به دلایل مختلف مورد کم لطفی قرار گرفته است. آن چه در پی می آید برش هایی مرتبط با شخصیت، زحمات و آراء ایشان است. @rahjoo_213
✅محدث نوری(2) 🔸آقای معرفت گفته است: «من شرم دارم محدّث نوری را از علمای شیعه بشمارم». 📚 (ما سمعتُ ممّن رأیتُ، ج۲، ص۴۰۱) @rahjoo_213
✅محدث نوری(3) ✔️ امام خمینی در کتاب «أنوار الهدایة فی التعلیقه علی الکفایه» می‌نویسد: 🔸صاحب «فصل الخطاب» کسی است که کتاب‌هایش نه فایده علمی دارد و نه فایده عملی؛ بلکه تنها عبارت است از طرح احادیث ضعیف و غیرمعتبر که علما از عمل به آن‌ها اعراض کرده و بزرگان پیشگام و خردمند ما، مانند محمدون ثلاث ـ رحمهم الله ـ [یعنی شیخ کلینی، شیخ صدوق، و شیخ طوسی] از نقل آن‌ها دوری جسته‌اند. وضعیت کتاب‌های روایاتش غالبا مانند مستدرک چنین است و از دیگر کتاب‌هایش نپرس که مملو است از قصه‌ها و حکایات غریبی که اغلب آن‌ها به شوخی شبیه‌تر است تا جدی! او ـ رحمه الله ـ شخص صالح و جست‌وجوگری بود؛ لکن اشتیاقش به جمع‌آوری روایات غیرمعتبر و مطالب عجیب و غریب و مسائلی که عقل سلیم و فکر درست آن را نمی‌پذیرد، بیشتر از [گردآوری] سخنان نافع بود، و عجب از معاصرین هوشیارش که چگونه غافل شدند و شد آنچه شد [یعنی قول به تحریف قرآن] که آسمان ها برای آن بگریند و و نزدیک بود زمین تکه تکه شود؟ ▪️…صاحب فصل الخطاب الّذی کان کتبه لا یفید علما و لا عملا، و إنّما هو إیراد روایات ضعاف أعرض عنها الأصحاب، و تنزه عنها أولو الألباب من قدماء أصحابنا کالمحمّدین الثلاثه المتقدّمین رحمهم اللَّه. هذا حال کتب روایته غالباً کالمستدرک، و لا تسأل عن سائر کتبه المشحونه بالقصص و الحکایات الغریبه التی غالبها بالهزل أشبه منه بالجدّ، و هو – رحمه اللّه – شخص صالح متتبّع، إلاّ أنّ اشتیاقه لجمع الضعاف و الغرائب و العجائب و ما لا یقبلها العقل السلیم و الرّأی المستقیم، أکثر من الکلام النافع، و العجب من معاصریه من أهل الیقظه کیف ذهلوا و غفلوا حتّى وقع ما وقع ممّا بکت علیه السماوات، و کادت تتدکدک على الأرض؟ @rahjoo_213