eitaa logo
ترنم قلم 🖋عبدالرحمان باقرزاده
355 دنبال‌کننده
228 عکس
89 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی عبدالرحمان باقرزاده عضو هیئت علمی و دانشیار کلام اسلامی دانشگاه مازندران و مدرس حوزه علمیه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆 پروفسور آنتونی فلو (1923-2010) فیلسوف معروف بریتانیایی که بیش از نیم قرن در دفاع از الحاد و انکار خداوند، آثار ؛ فعالیت ها و مباحث فلسفی گسترده ای داشته، در سال 2004 اعلام کرد نظرش تغییر یافته و به خداوند اعتقاد پیدا کرده است
دانلود کتاب «پاسخ های استاد مطهری به پرسش های روز»: https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=13756&Itemid=&lang=fa
دانلود کتاب «نگين حقيقت: مناظره ي مأمون با علماي اهل سنت درباره ي فضايل حضرت علي عليه السلام» https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=13352&Itemid=&lang=fa
دو کتاب فوق 👆از آثار قلمی اینجانب در دو دهه قبل می باشد که تقدیم نگاه مهربان شما همراهان عزیز می گردد.💐💐
صفحه اطلاعات پژوهشی این حقیر در سایت پژوهشی دانشگاه مازندران http://rms.umz.ac.ir/~abagherzadeh/
🖋سؤال: چرا صالحان، گرفتار مشكلات هستند و مجرمان و گنهكاران، در رفاه به سر می برند؟ ✅پاسخ: از آنجا كه خداوند اولیای خود را دوست دارد، لذا اگر خلافی كنند، فوراً آنان را با قهر خود می گیرد تا متذكّر شوند، چنانكه خداوند در قرآن می فرماید: اگر پیامبر سخنی را كه ما نگفته ایم به ما نسبت دهد، با قدرت او را به قهر خود می گیریم: «لو تقوَّل علینا بعضَ الاقاویل لأخذنا منه بالیمین» [1] و همچنین اگر مؤمنین خلافی كنند، چند روزی نمی گذرد مگر آنكه گوشمالی می شوند. پرسش‏های مهم پاسخ‏های كوتاه . ج1، ص: 18 امّا اگر نااهلان خلاف كنند، خداوند به آنان مهلت می دهد و هرگاه مهلت سرآمد، آنان را هلاك می كند: «و جعلنا لمهلكهم مَوعداً» [2] و اگر امیدی به اصلاحشان نباشد، خداوند حسابشان را تا قیامت به تأخیر می اندازد و به آنان مهلت می دهد تا پیمانه شان پر شود. «انّما نُملی لهم لیزدادوا اثماً» [3] به یك مثال توجه كنید: اگر قطره ای چای روی شیشه عینك شما بریزد، فوراً آن را پاك می كنید. امّا اگر قطره ای چای روی لباس سفید شما بچكد، صبر می كنید تا به منزل بروید و لباس خود را عوض كنید. و اگر قطره ای روی قالی زیر پای شما بچكد، آن را رها می كنید تا مثلاً شب عید به قالی شویی ببرید. خداوند نیز با هركس به گونه ای رفتار می نماید و بر اساس شفّافیّت یا تیرگی روحش، كیفر او را به تاخیر می اندازد. ✅ منبع: پرسش‏های مهم پاسخ‏های كوتاه (استاد قرائتی). ج1 [1] . سوره حاقّه، آیه 44- 45 [2] . سوره كهف، آیه 59 [3] . سوره آل عمران، آیه 178
🖋پرسش : حقیقت و فلسفه بداء چیست؟ ✅پاسخ اجمالی : بَداء (به فتح با) از اختصاصات عقاید شیعه است. موارد بسیاری اتفاق می افتد که ما با آگاهی از علل ناقصه، خبر از حادثه ای می دهیم اما بعدا به خاطر فقدان شرط یا وجود مانع خبری از وقوع آن نمی شود که در امور تشریعی نام نسخ و در امور تکوینی نام بداء بر آن می گذارند. فایده بداء این است که انسان با توبه و صدقه و انجام کار نیک، حوادث سخت را از خود دور کند؛ لذا هنگامی که بداء به خدا نسبت داده می شود به معنی اِبداء است و لازمه آن نسبت جهل به خدا نیست. ✅ پاسخ تفصیلی: یکى از بحث هاى جنجالى که در میان شیعه و اهل تسنن به وجود آمده بحث در مسأله «بداء» است. «فخر رازى» در تفسیر خود، ذیل آیه ۳۹ سوره «رعد» «یَمْحو اللّهُ ما یشاء و...» مى گوید: «شیعه معتقدند که «بداء» بر خدا جایز است و حقیقت بداء، نزد آنها این است که: شخص چیزى را معتقد باشد، و سپس ظاهر شود که در واقع بر خلاف اعتقاد اواست و براى اثبات این مطلب، به آیه فوق تمسک جسته اند». سپس اضافه مى کند: «این عقیده باطل است؛ زیرا علم خداوند از لوازم ذات او است، و آنچه چنین است، تغییر و تبدل در آن محال است». متأسفانه، عدم آگاهى از عقیده شیعه، در زمینه مسأله «بداء» سبب شده است که: بسیارى از برادران اهل تسنن این گونه نسبت هاى ناروا را به شیعه بدهند. توضیح این که: «بداء» در لغت به این معنى، در مورد خداوند معنى ندارد و هیچ آدم عاقل و دانائى ممکن نیست احتمال بدهد، مطلبى بر خدا پوشیده باشد، وسپس با گذشت زمان بر او آشگار گردد. اصولاً این سخن کفر صریح و زننده اى است، و لازمه آن، نسبت دادن جهل و نادانى به ذات پاک خداوند است، و ذات او را محل تغییر و دگرگونى حوادث دانستن، حاشا که شیعه امامیه، چنین احتمالى را در مورد ذات مقدس خداوند بدهد. آنچه شیعه از مسأله «بداء» اعتقاد دارد و روى آن اصرار مى ورزد و طبق آنچه در روایات اهل بیت(علیهم السلام) آمده: «ما عَرَفَ اللّه حَقَّ مَعرِفَتِهِ مَن لَم یَعْرِفْهُ بِالْبِداءِ»؛ (آن کس که خدا را با بداء نشناسد او را درست نشناخته است) این است که: بسیار مى شود که: ما طبق ظواهر علل و اسباب، احساس مى کنیم: حادثه اى به وقوع خواهد پیوست، و یا وقوع چنین حادثه اى، به یکى از پیغمبران خبر داده شده، در حالى که بعداً مى بینیم آن حادثه واقع نشده، در این هنگام مى گوئیم «بداء» حاصل شد، یعنى آنچه را به حسب ظاهر ما واقع شدنى مى دیدیم و تحقق آن را قطعى مى پنداشتیم، خلاف آن ظاهر شد. ریشه و علت اصلى این است که: گاهى، آگاهى ما فقط از علل ناقصه است، و شرائط و موانع را نمى بینیم، و بر طبق آن قضاوت مى کنیم، و بعد که به فقدان شرط، یا وجود، برخورد کردیم و خلاف آنچه پیش بینى مى کردیم، تحقق یافت، متوجه این مسائل مى شویم. همچنین گاه، پیامبر یا امام از «لوح محو و اثبات» آگاهى مى یابد، که طبعاً قابل تغییر و دگرگونى است، و گاهى، با برخورد به موانع و فقدان شرائط تحقق، نمى پذیرد. براى روشن شدن این مطلب، باید مقایسه اى بین «نسخ» و «بداء» به عمل آید: مى دانیم: «نسخ» احکام، از نظر همه مسلمانان جایز است، یعنى ممکن است حکمى در شریعت نازل شود، و مردم نیز چنان تصور کنند که، این حکم همیشگى و ابدى است، اما پس از مدتى نسخ آن حکم به وسیله شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) اعلام گردد، و حکم دیگرى جاى آن را بگیرد (همان گونه که در داستان تغییر قبله، در فقه و تفسیر و تاریخ خوانده ایم). این در حقیقت، یک نوع «بداء» است، ولى، معمولاً در امور تشریعى و قوانین و احکام نام «نسخ» بر روى آن مى گذارند، و نظیر آن را در امور تکوینى «بداء» مى نامند. به همین جهت، گاهى گفته مى شود، «نسخ در احکام، یک نوع بداء است، و بداء در امور تکوینى یک نوع نسخ است». آیا هیچ کس مى تواند، چنین امر منطقى را انکار کند؟ جز کسى که فرق میان علت تامه و علل ناقصه نمى گذارد، و یا این که تحت تأثیر تبلیغات شوم ضدّ شیعه قرار گرفته و تعصّباتش به او اجازه بررسى عقائد شیعه را در مورد کتاب هاى خود شیعه نمى دهد. 🌹نمونه اى از بداء: در تواریخ آمده: حضرت مسیح(ع) درباره عروسى خبر داد که او در همان شب زفاف مى میرد، ولى عروس برخلاف پیش بینى مسیح(ع) سالم ماند!، و هنگامى که از او جریان را پرسیدند، فرمود: آیا صدقه اى در این راه داده اید؟ گفتند: آرى، فرمود: صدقه بلاهاى مبرم را دفع مى کند. (بحارالانوار، ج ۲، ص ۱۳۱.) در حقیقت روح پاک حضرت مسیح(ع) بر اثر ارتباط با لوح محو و اثبات، از حدوث چنین واقعه اى خبر داد، در حالى که این حادثه مشروط بود (مشروط به این که مانعى همچون «صدقه» بر سر راه آن حاصل نشود) و چون به مانع برخورد کرد نتیجه چیز دیگر شد. ⏮ ادامه دارد.....
ادامه موضوع بداء: 👇 سوال مهم درباره بداء فائده این بداءها چیست؟ پاسخ این سؤال با توجه به آنچه ذکر شد، ظاهراً پیچیده نیست؛ چرا که گاهى مسائل مهمى همانند آزمایش یک شخص، یا یک قوم و ملت، و یا تأثیر توبه و بازگشت به سوى خدا و یا تأثیر صدقه و کمک به نیازمندان و انجام کارهاى نیک در برطرف ساختن حوادث دردناک و مانند اینها، ایجاب مى کند که صحنه حوادث آینده، قبلاً طورى تنظیم شود، سپس با دگرگونى شرائط طور دیگر، تا مردم بدانند، سرنوشتشان در دست خودشان است، و با تغییر مسیر و روش، قادرند سرنوشت خود را تغییر دهند و این بزرگ ترین فائده بداء است. روى همین جهات دانشمندان شیعه گفته اند: هنگامى که «بداء» به خداوند نسبت داده مى شود به معنى «ابداء» است. یعنى آشکار ساختن چیزى که قبلاً ظاهر نبوده و پیش بینى نمى شد. اما نسبت دادن این مطلب به شیعه که آنها معتقدند: خدا گاهى از کار خود پشیمان مى شود، یا از چیزى با خبر مى شود که قبلاً نمى دانست این از بزرگترین جنایات و نابخشودنى ترین تهمت ها است. (۲) ✅پی نوشت : (۲). گرد آوری از کتاب: تفسیر نمونه، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، دار الکتب الإسلامیه، چاپ سی و یکم، ج ۱۰، ص ۲۸۷.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اثبات علمی وجود خداوند توسط پروفسور آمریکایی جرالد شودر استاد فیزیک دانشگاه MIT (موسسه فناوری ماساچوست) آمریکا: https://www.aparat.com/v/KVSxd
خوردن اسماء متبرکه!! بسیاری از مردم، اسماء متبرکه‌ (مانند الله؛ محمد؛ علی؛ زهرا؛ مهدی و....) روی غذاهای نذری مثل حلیم؛ آش؛ شله زرد و... را بدون وضو میل می‌کنند؛ در حالی که نمی‌دانند اسماء مقدس و متبرکه‌ای که بر روی غذاها نوشته شده باشد، بنابر احتياط نمی‌توان بدون وضو خورد، مگر اینکه کلمات مقدس کاملا محو شود. ✅ تماس دهان (فضای داخلی دهان، لب‌ها و زبان) با نوشته اسماء مبارکه بر روی خوراکی، بدون وضو اشکال دارد و با هم‌ زدن نوشته‌ پیش از خوردن آن (به طوری که کلمه مبارکه از بین برود) اشکال برطرف می‌شود. 📚 آموزش مصور احکام، ص۱۳۳
چرا خدا یک مشت یهودی ژاندارم آمریکا را بر صدها میلیون مسلمان به صورت‌های مختلف نظامی، سیاسی، فکری، اقتصادی مسلّط می‌کند؟ 🖋پاسخ شهید مطهری: ✅ هیچ مردمی از بدبختی به خوشبختی نمی‌رسند مگر اینکه عوامل بدبختی را از خود دور سازند، و بالعکس، یک ملت خوشبخت را خدا بدبخت نمی‌کند مگر آنکه خودشان موجبات بدبختی را برای خویش فراهم آورند. ناله داریم که چرا خدا یک مشت یهودی ژاندارم آمریکا را بر هفتصد میلیون مسلمان به صورت‌های مختلف نظامی، سیاسی، فکری، اقتصادی مسلّط می‌کند؟ چرا صد میلیون عرب در جنگ پنجم ژوئن شکست خوردند؟ چرا خدا مسلمانان را عزّت نمی‌دهد؟ چرا قوانین طبیعت را به نفع مسلمین نمی‌‌چرخاند؟ عصبانی می‌شویم، شب از غصه بی‌خواب می‌‌مانیم، رنج می‌بریم و ناله می‌کنیم، دعا و استغاثه می‌کنیم ولی مستجاب نمی‌شود.  پاسخی که قرآن به ما می‌دهد یک جمله است: «انّ اللّه لا یغیر ما بقوم حتّی یغیروا ما بانفسهم‌» (رعد/۱۱). خدا قانون خود را عوض نمی‌کند. ما باید خودمان را عوض کنیم. ما غرق در جهالتیم، در فساد اخلاق غوطه‌‌وریم، هیچگونه وحدت و اتفاق نداریم و در عین حال توقع داریم که خدا ناصر ما و یاور ما باشد! ما برای یک حادثه کوچک هزار قسم شایعه می‌سازیم، دروغگویی و نادرستی را شیوه خود قرار داده‌ایم و از هر فضیلتی تبرّی جسته استعفا کرده‌ایم و در عین حال می‌خواهیم بر دنیا هم آقایی و سیادت داشته باشیم! این نشدنی است. 🌹منبع: عدل الهی؛ استاد شهید مطهری
امان از دست این آخوندها... نیروهای جهادی در حال امداد رسانی به سیل زدگان....🌺
لبیک گوی عبدالله مهتدی رهبر کومله و سایر تحریم کنندگان انتخابات به سخن آمد! https://www.khabarfoori.com/fa/tiny/news-3060483
🌺اسلام؛ دین عمل، نه شعار سالیان طولانی و بلکه قرنها روی ذهن مسلمانان کار شده است تا آنها را قانع ِ کنند که برای مسلمان بودن، داشتن عمل لازم نیست. سالها برنامه ریزی کرده اند تا برای مسلمانان جا بیندازند که برای مؤمن بودن صرفا دل پاک لازم است، نه عمل پاک. البته راحت طلبی ما هم این دستان خائن و مزدور را در رسیدن به اهدافشان کمک کرده است. توجه کنیم که این فکر بعداز پیغمبر (ص) به سرعت به وجود آمد و ترویج شد.... 🌷به هر صورت سالیان مدیدی است که دشمنان تلاش کرده اند تا شعار «اسلام منهای عمل و ایمان بدون عمل» را به ما بباورانند. اما قرآن همچنان ندایش بلند و زنده و شاداب است که «وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِين‏ (نور/آیه 47)»؛ کسانی که ایمان بدون عمل دارند اساسا مومن نیستند. ✅ منبع: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، مقام معظم رهبری، جلسه چهارم. ایمان زاینده
سبحان الله....🤲 https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%BE%D8%B1_%DB%8C%D9%88_%D9%88%D8%A7%DB%8C اگر این ستاره غول پیکر را در مرکز منظومه شمسی قرار دهیم، عطارد، زهره، زمین، مریخ و مشتری را خواهد پوشاند. البته این ستاره در مقیاس کیهانی عمر زیادی پیش رو ندارد و بر خلاف خورشید ما که تا چند میلیارد سال دیگر می‌تابد فقط چندین میلیون سال دیگر از زندگیش باقی مانده است. یو وای اسکوتی سال ۱۸۶۰ توسط ستاره‌شناسان آلمانی کشف شد و آن زمان «BD -۱۲ ۵۰۵۵» نام گرفت. فاصله این ابر غول سرخ در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری از زمین حدود ۹ هزار و ۵۰۰ سال نوری است. khabaronline.ir/xkKjm
در این تصویر مربوط به امداد رسانی در سیل سیستان؛ یک سلبریتی مدعی نوعدوستی پیدا نموده و جایزه نفیس بگیرید.😒😔
✅ شبهه درباره اعجاز علمی قرآن کریم ✅ کلیپ هایی در کانالهای ضد دین نشر پیدا می کند که می گویند پیامبر محتوای قرآن و قوانین علمی که در قرآن آمده از یونانیان و سایرین به صورت ناقص کپی کرده و به نام خداوند نشر داده است... آیا چنین چیزی امکان وقوعی دارد؟ 💠پاسخ💠 ✅این اشکال و این شبهه تازگی ندارد بلکه در زمان پیامبر گرامی نیز مشرکین این شبهه را القاء می کردند که پیامبر گرامی (ص) محتوای قرآن را از افراد دیگر آموخته است چنان که می فرماید: «ما می دانیم که آنها می گویند این آیات را بشری به او تعلیم می دهد در حالی که زبان کسی که اینها را به او نسبت می دهند عجمی است ولی قرآن به زبان عربی آشکار است» (سوره نحل/103) همچنین می فرماید: «کافران گفتند این فقط دروغی است که او ساخته و گروهی او را بر این کار یاری داده اند و گفتند این همان افسانه های پیشینیان است که وی آن را رو نویس کرده و هر صبح و شام بر او املا میشود» (سوره فرقان/5) 👌این که پیامبر گرامی محتوای قرآن را از دیگران گرفته باشد از جهات مختلف باطل است؛ 1⃣ از جمله مسلمات که هیچ گونه قابل خدشه و ترید نیست این است که پیامبر گرامی « امی» بوده است و به هیچ عنوان سواد خواندن و نوشتن نداشت . 👈در محیط حجاز به اندازه ای افراد با سواد کم بود که آن ها کاملا معروف و شناخته شده بودند . در مکه که مرکز حجاز محسوب می شد تعداد کسانی که از مردان می توانستند بخوانند و بنویسند از 17 نفر تجاوز نمی کرد و از زنان تنها یک زن بود که سواد خواندن و نوشتن را داشت. (فتوح البلدان ص459) ✅خداوند نیز در وصف پیامبر گرامی می فرماید: «پیش از این نه کتابی می خواندی و نه با دست خود چیزی می نوشتی مبادا کسانی که در صدد ابطال سخنان تو هستند شک و تردید کنند» (سوره عنکبوت/ 48) خداوند در سوره اعراف نیز صراحتا تصریح به درس ناخواندگی و امی بودن پیامبر می کند. (سوره اعراف/ 157) حال چگونه ممکن است پیامبری که هیچ گونه سواد خواندن و نوشتن را نداشت برود محتوای عالی قرآن را از یونانیان و ...تعلم کند و برای مردم بیاورد؟! 2⃣خداوند خطاب به پیامبرش عرضه می دارد: «بگو من مدت ها بین شما بودم و نزد شما زندگی می کردم آیا نمی فهمید» (سوره یونس/16) 👌یعنی بگو شما شاهد رشد و نمو من بوده اید و دیده اید که سوادی نداشتم و نزد هیچ کس هم برای تعلم نرفتم چگونه ممکن است این قرآن را از نزد دیگری فرا گیرم؟؟! 🔶در تاریخ زندگی پیامبر نیز هیچگاه نقل نشده است که ایشان برای تعلم و فراگیری نزد فرد یا افرادی برود. چرا که گفتیم افراد محدودی در حجاز سواد خواندن و نوشتن را داشتند و انان کاملا مشهور و معروف بودند . آیا اگر پیامبر برای تعلم نزد کسی می رفت و آگاهی پیدا می کرد مردم به او اعتراض نمی کردند که درس خواندن تو مسلم است. چرا آن را از خود نفی می کنی؟! 👌بی شک با توجه به وضعیت حجاز اگر پیامبر نزد کسی برای تعلم حاضر میشد همه جا مشهور و معروف می گشت و استاد و درسش شناخته میشد (تفسیر نمونه ج16 ص304) 3⃣قرآن از لحاظ فصاحت و بلاغت در حدی است که همگان تصریح به دست نیافتنی بودن آن کرده اند و بزرگان عرب از این که کلامی به فصیح و بلیغ بودن قرآن بیاورند اظهار عجز کردند. (بحار الانوار ج17 ص159 به بعد) 🔷قرآن نیز می گوید: «ما می دانیم که آنها می گویند این آیات را بشری به او تعلیم می دهد در حالی که زبان کسی که اینها به او نسبت می دهند عجمی است ولی این قرآن زبان عربی آشکار است» (سوره نحل/103) 👌قرآن می گوید اگر منظور شما این است که معلم پیامبر در تعلیم الفاظ قرآن یک انسانی بوده است بیگانه از زبان عرب؛ که این نهایت رسوایی است. چنین انسانی چگونه می تواند عباراتی این چنین فصیح و بلیغ بیاورد که صاحبان اصلی لغت همگی در برابر آن اظهار عجز کرده اند و حتی توانایی مقابله با یک سوره آن را نداشته باشند؟ و اگر منظور شما این است که پیامبر محتوای قرآن را از یک معلم غیر عرب گرفته است. باز این سوال پیش می آید که ریختن آن محتوا در قالب چنین الفاظ و عبارات اعجاب آمیزی که همه فصحای جهان عرب در برابر آن زانو زدند بوسیله چه کسی انجام شده است؟! آیا به وسیله یک فرد عادی و بی سواد و یا بیگانه از زبان عرب یا از ناحیه خداوند که قدرتش مافوق انسان هاست؟! (تفسیر نمونه ج11 ص409) 👇ادامه دارد.... 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹ادامه پاسخ 🌹 4⃣قرآن در 1400 سال پیش از قوانین علمی پرده بر داشته است که علم هم اکنون به آن رسیده است. از جمله این قوانین علمی که قرآن از آن سخن گفته است موارد زیر است: « جاذبه زمین- حرکت زمین- حرکت منظومه شمسی- زندگی در کرات دیگر - زوجیت همه گیاهان - زوجیت عمومی موجودات- تطورات جنین و مراحل شکل گیری تا تولد انسان - اثرات مهم جو زمین - علل نزول باران و تگرگ - رابطه رعد و برق و باران- راه تشخیص هویت انسان و...» (پیام قرآن ؛ مکارم شیرازی،ج8 ص151 به بعد « اعجاز قرآن از نظر علوم روز و اکتشافات علمی») ✅چگونه ممکن است پیامبری که سواد نداشت از قوانین علمی پرده بردارد که علم قرن ها بعد به آن رسیده است؟ ✅چگونه ممکن است بگوییم یونانیان قبل از زمان پیامبر از این قوانین خبر داشته و پیامبر از آنها یاد گرفته است؛ آنگاه علم تازه این قوانین را کشف کرده است. اگر علم در زمان یونانیان پرده از این قوانین برداشته است دیگر کشفیات جدید دانشمندان چه معنایی دارد؟! البته توجه به یک نکته لازم است؛ ❗️در کلیپ هایی که در کانال های ضد دین قرار داده میشود آنان با تفسیر اشتباه آیات سعی می کنند چنین القاء کنند که قرآن اگر نظریات علمی داشته است؛ در آن نظریات اشتباه کرده و این همان نظریات اشتباه گذشتگان بوده که قرآن از آن کپی برداری شده است آنگاه علم کنونی بطلان آن نظریات را روشن کرده است . 👌در حالی که این سخن اشتباه است. شما آیات قرآن را تفسیر به رای می کنید و به اشتباه و باطل تفسیر می کنید تا از مقام علمی قرآن بکاهید. در حالی که اگر آیات درست و بدون غرض تفسیر شود؛ خواهید دید که نه تنها نظریات علمی قرآن با علم روز در تعارض نیست؛ بلکه هم اکنون است که علم پی می برد که نظریات علمی قرآن متقن و مستحکم بوده است. 5⃣قرآن از نظر منطق نیرومندی که در زمینه عقائد و تعلیمات اخلاقی در زمینه پرورش روحیات انسان و قوانین جامع الاطراف اجتماعی در زمینه نیازهای مختلف و نقل تاریخ بدون عیب و نقص پیامبران به گونه ای است که مافوق افکار بشر است و امکان ندارد پیامبر محتوای آن را از ناحیه خود یا فرد دیگری غیر از خداوند آورده باشد. (الالهیات ،سبحانی 3 ص367 به بعد) 6⃣این که در قرآن هیچ گونه اختلاف و تضادی نمی باشد شاهد دیگری است بر این که قرآن از ناحیه بشر صادر نشده است. زیرا : ✅روحیات هر انسانی دائما در حال تغییر است. قانون تکامل انسان و روحیات و افکار او را در بر می گیرد و دائما با گذشت روز و ماه و سال، زبان و فکر و سخنان انسان ها را دگرگون می سازد . اگر با دقت نگاه کنیم هرگز نوشته های یک نفر نویسنده یکسان نیست بلکه آغاز و انجام نوشته های او تفاوت هایی دارد و کتاب هایی که افراد در اواخر عمر می نویسند با آنچه در اوائل جوانی نوشته است زمین تا آسمان تفاوت دارد. افزایش تجربیات و بالا رفتن سطح مهارت انسان در مسائل مختلف به این دگرگونی کمک می کند. ✅ قرآن در طول 23 سال بر طبق احتیاجات و نیازمندی های تربیتی مردم در شرایط مختلف نازل شده است و کتابی است که درباره موضوعات کاملا متفاوت سخن می گوید بدون آنکه هیچ گونه اختلاف و تناقضی و مختلف گویی در آن باشد لذا قرآن می گوید: «آیا درباره قرآن نمی اندیشند در حالی که اگر از سوی غیر خدا بود اختلاف فراوانی در آن می یافتند» سوره نساء/82) توجه به این نکات روشن می سازد که این سخن که قرآن از افراد گوناگون گرفته شده و عرضه شده است بطلانش بدیهی است و قابل اعتنا نمی باشد.
تأخیر قضاى روزه‏ ۱۲۳: کسى که به واسطه بیمارى، نتوانسته روزه‏ هاى ماه رمضان را بگیرد؛ اگر چند سال قضاى آن را به تأخیر اندازد، تکلیف چیست؟ همه مراجع: اگر بیمارى او در میان سال خوب شد، باید روزه‏ ها را قضا کند و اگر به سال بعد انداخت، علاوه بر قضاى روزه، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد اما اگر بیمارى او تا سال بعد ادامه یافت- به طورى که نمى‏ توانست قضا کند- فقط باید براى هر روز، یک مد طعام به فقیر بدهد.
آیا قرآن کریم 114 سوره دارد یا 112 سوره؟!! 🖌 شبهه: عبدالله بن مسعود می‌گفت: سوره ناس و فلق، اصلا جزء قرآن نیست، و با دست آنها را از مصحف خود پاک می‌کرده است و همچنین می‌گفته: اینها جزء قرآن نیست. شعیب ارنووط از علمای بزرگ اهل سنت می‌گوید: این روایت صحیح است و رجال آن همگی ثقه هستند. (مسند احمد بن حنبل، جلد ۳۵، صفحه ۱۷۷، شماره ۲۱۱۸۸) چگونه عده‌ای بدون هیچ سندی اصرار می‌کنند که قرآن فعلی همان قرآن صدر اسلام و همان قرآن محمد هست؟ در حالی که اصحاب پیامبر اسلام چنین اعتقادی را نداشته‌اند و اعتراف کرده‌اند که قرآن تحریف شده است. ✅ پاسخ شبهه: 👌قرآنی که هم اینک در دست مسلمین است با تمام سوره های آن از جمله سوره ناس و فلق به صورت متواتر و با قرائت پیامبر گرامی اسلام به دست ما رسیده است. ⏪ امامان علیهم السلام این دو سوره را در نماز قرائت می کردند و می فرمودند این دو سوره جزء قرآن است و اصحابشان را هم امر می کردند که این دو سوره را در نماز قرائت کنند: (الکافی ج 3 ص 317 _ التهذیب ج 2 ص 96) به نقل امام باقر (ع) پدرشان امام سجاد (ع): می فرمود: «إِنَّمَا فَعَلَ ذَلِكَ ابْنُ مَسْعُودٍ بِرَأْيِهِ وَ هُمَا مِنَ الْقُرْآنِ» ؛ابن مسعود بر خلاف پیامبر گرامی اسلام و با استناد به رای و نظر شخصی می گفت که معوذتین جزء قرآن نیست اما این دو سوره بر پیامبر نازل شده و جزء قرآن است. (وسائل الشیعه ج 6 ص 116) در روايتى از امام صادق (ع) در مورد سوره‏ هاى معوذتين سؤال شد. ايشان فرمودند: «اين دو سوره جزء قرآن است» پرسيده شد: «ولى در قرائت و مصحف ابن مسعود نبوده است.» حضرت فرمودند: «او اشتباه كرده است- يا دروغ گفته- اين دو سوره جزء قرآن است.» سپس سؤال كننده پرسيده: «آيا اين دو سوره را در نماز بخوانم؟» حضرت فرمودند: «آرى.» (وسائل الشیعه ج 6 ص 115) در روایات متعدد کتابهای معتبر اهل سنت هم تصریح شده است که سوره ناس و فلق جزء قرآن بوده که بر پیامبر اسلام نازل شده است: پیامبر خدا فرمود: امشب آیاتی بر من نازل شد که مانند آنها دیده نشد و آن هم معوذتین (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ وَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ) بوده است. (صحيح مسلم، ج‏1، ص: 558 ) عقبه بن عامر گوید مرکب شتر پیامبر (ص) را می کشیدم. فرمودند: آیا بهترین سوره هایی که بر ما قرائت شد را به تو نیاموزم؟ آنگاه قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ وَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاس‏ را به من آموخت. (مسند احمد، ج 4؛ ص 153) پیامبر خدا (ص) از خطر جن و چشم زخم انسانها فرزندانش را تعویذ می نمود تا آنکه معوذتین نازل گردید. از آن پس، پیامبر برای تعویذ از این دو سوره استفاده کرده و بقیه تعویذات را رها نمود. (سنن نسایی، ج 4، ص 441) ابن قتیبه عالم برجسته اهل سنت مینویسد: ابن مسعود گمان كرده «معوذتين» جزو قرآن نيستند؛ چون ديده است پيامبر خدا حسن و حسين را با آن سوره‏ ها تعوّذ مى‏كرده‏ اند، همين امر مايه‏ سرگردانى او شد [ليكن‏] ما هرگز نمى‏گوييم ابن مسعود درست پنداشته و مهاجران و انصار جملگى به خطا رفته‏ اند. (تأويل مشكل القرآن، ابن قتیبه ص 42 و 49. به نقل از کتاب تحریف ناپذیری قرآن , نجار زادگان , ص 104) لذا برخی می نویسند : هر كس معتقد باشد كه قرآن موجود، همان قرآنى است كه بر پيامبر گرامى اسلام، حضرت محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نازل شده و هيچ كاستى و زيادى در آن راه ندارد، دو سوره فلق و ناس را نيز جزء قرآن مى‏داند. اما در ( برخی ) روايات سنّيها به مواردى بر مى‏خوريم كه اين دو سوره را تنها دو تعويذ و دعا براى جلوگيرى از چشم‏ زخم و آسيب رساندن به افراد مى‏دانند، گويا تلاشى براى حذف اين دو سوره در جريان بود كه خوشبختانه به شكست انجاميد ... بر طبق روايات، رسول گرامى اسلام (ص) امام حسن(ع) و امام حسين(ع) را بسيار دوست مى‏داشتند و براى در امان ماندن آنان از هر آسيب و گزندى، براى آنان تعويذ مى‏خواندند و پس از نزول دو سوره معوّذتين، آن حضرت ساير تعويذها را ترك كردند و تنها به همان دو سوره اكتفا كردند.... به احتمال بسيار قوى، علت جعل چنين داستانهايى مخالفت دشمنان با امام حسن و امام حسين(ع) و كينه‏ اى بود كه از آنان به دل داشتند و چون اين دو سوره تعويذ آن دو بزرگوار و يادآور خاطره آنان بود و ارتباط محكمى با آنان داشت، تصميم گرفتند آنها را حذف كنند..." (تدوين قرآن، كورانى، ص: 96)
31.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماز صبح را دقیقا چه وقت و چه مدت بعد اذان رسمی بخوانیم؟
tafsir92 al emran_abdorrahman bagher zadeh.mp3
7.24M
شرح و بیان کوتاهی از تفسیر آیه 92 سوره مبارکه آل عمران توسط پژوهشگر علوم قرآنی حجت الاسلام دکتر عبدالرحمن باقرزاده عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران در برنامه ترنم وحی هجدهم خرداد رادیو مازندران ساعت پخش برنامه : پنج شنبه ها از ساعت 11:30 تا 12:15 ظهر . FM:94MHz ، AM:819KHz https://eitaa.com/taranomvahy_radiomazandaran